Les Menuires - Bodegraven

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Les Menuires - Bodegraven

Bericht door RSK » za 19 dec 2015, 15:38

De wintersportvakantie zit er weer aan te komen: we gaan de 25e in de ochtend rijden. Normaal gesproken ligt de route vanuit Bodegraven redelijk vast:

A12 - A20 - A16 - E19 - E411 - A6 - A3 - A31 - A39 - A40 - D1508 - D1212 - N90 - D117

Echter kunnen er altijd omstandigheden zijn die een afwijking rechtvaardigen. Zo speel ik met de gedachte om op de heenweg de A4 bij Steenbergen nog even mee te pakken. Maar mochten er elders op de route nog problemen zijn, dan is een verdere afwijking ook denkbaar. Zijn er in België nog punten om rekening mee te houden?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Bodegraven - Les Menuires

Bericht door Km357 » za 19 dec 2015, 16:01

De 25ste 's morgens in België?

Enkel late feestvierders met wat te veel op, voor de rest ligt dit land dan gewoon plat.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Bodegraven - Les Menuires

Bericht door RSK » za 19 dec 2015, 16:13

^^ Dat geldt doorgaans voor de hele route. Precies de reden dat we bij voorkeur op de 25e reizen. :top:

Maar voor alle zekerheid kan het vragen geen kwaad. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Bodegraven - Les Menuires

Bericht door MotelMioveni » ma 21 dec 2015, 12:19

Zeg, RSK, was het niet de D117 waar, in februari van dit bijna afgelopen jaar, bij Fontaine les Puits, een lading rotsblokken van de berg af over de weg heen kwam vallen? Zou een motorhelm daartegen wel afdoende bescherming bieden? :duck:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Bodegraven - Les Menuires

Bericht door RSK » wo 30 dec 2015, 20:03

^^ Ja, dat was diezelfde D117. Ik heb daarover destijds het een en ander over geschreven in het Franse 'wel en wee'-topic. Nadat de weg al vrij snel provisorisch gerepareerd was, is er nu in feite niets meer van te zien. Als je weet waar het is, zie je dat het wegdek daar volledig vernieuwd is, maar anders heb je er geen benul van. Daarnaast ga ik (vooralsnog) niet op de motor naar de bergen, sowieso niet in de winter. ;)

Nog een kort verslagje van de reis voor de liefhebber:

De eerste etappe naar Aire de Berchem (Luxemburg) nam ik voor mijn rekening. We vertrokken vanuit Bodegraven tegen 7:00 en de reis verliep uitermate voorspoedig, zodat we er met 3:15h waren, ondanks de alternatieve route. A12-A20-A16-A15-A29-A4-/-A12-R1-E19-R0-E411-/-A6-A3. Met name tussen Brussel en de Luxemburgse grens heb ik de cruise control nauwelijks van de 122 af hoeven halen. Eenmaal in het groothertogdom kwam ik in een treintje met vlotte chauffeurs terecht, zodat de eindsprint naar de pomp met 150 à 160km/h ging.

Na de koffie met pain au chocolat nam mijn oom het stuur over voor het tweede deel. Ik heb daarvan een groot deel slapend doorgebracht. Rond Thionville en Metz was het wel opvallend druk, eenmaal op de tol werd het snel rustig. De cruise control heeft zodoende vrijwel het hele stuk tot Aire du Poulet de Bresse op 133 gestaan. De route over A31 en A39 werd zodoende in iets minder dan 3:30h afgelegd.

Tijdens de toiletpauze werd te kennen gegeven dat men eigenlijk niet zo zat te wachten op het gebruikelijke stuk binnendoor langs Annecy. Zodoende nam ik het stuur weer over en vervolgde de reis wederom met grotendeels 133 over de A39-A40-A42-A432-A43-A430 naar Albertville. Door de wat hogere snelheid en de extra kilometers was daar een (extra) tankstop noodzakelijk. Niettemin was ook de laatste etappe binnen de 3:30h voltooid. Opvallend was het hoge tempo op de N90 na Albertville: de V85 lag daar zeker op 125km/h, waar ik me gedwee bij aansloot.

*** De genoemde snelheden baseer ik op de GPS-snelheid die ik van mijn dashcam heb afgelezen.
Ten slotte hernoem ik het topic even van 'Bodegraven - Les Menuires' naar 'Les Menuires - Bodegraven', aangezien de terugreis ook in het verschiet ligt. Als het goed is moet die gaan plaatsvinden op 10 januari 2016. De route voor het eerste deel zal nog even punt van discussie zijn, in ieder geval ben ik voor de tweede helft van plan in Luxemburg de Nordstrooss (A7/N7) te rijden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Les Menuires - Bodegraven

Bericht door RSK » do 07 jan 2016, 12:40

De weersverwachtingen zijn verslechterd. Na de 30 centimeter sneeuw die sinds het einde van de nacht is gevallen, geven de vooruitzichten nu voor de komende dagen regen op. Vanaf zondag zou de regen dan weer overgaan in sneeuw. Ik sluit dan ook niet uit dat we morgen al naar huis gaan, het heeft immers niet zo veel zin om in de regen te wachten zodat we misschien zondag met sneeuwkettingen moeten afdalen.

Dat maakt wel dat de genoemde reis Les Menuires > Bodegraven dus nu op een vrijdag valt, wat bepaalde keuzes kan beïnvloeden vanwege de aanwezigheid van ochtend- en avondspitsen. Vertrek zal tussen 7:00 en 8:00 liggen, dus eventuele pijnpunten op de verschillende routes lijken me dan Annecy (rond 9:30) of Chambéry (rond 9:15) en Lyon (rond 10:15). In Luxemburg zouden we normaliter rond 15:00 zijn, wellicht komt de avondspits dan net op gang. Verder zal Brussel en/of Maastricht rond 17:00 natuurlijk ook wel feest zijn.

Iemand tips voor de intensiteit van deze problemen en de weg van de minste weerstand? Ik heb in mijn achterhoofd dat een route via Lyon wellicht minder aantrekkelijk is omdat je bij regen over behoorlijke afstanden maar 110km/h mag rijden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Les Menuires - Bodegraven

Bericht door paolie » do 07 jan 2016, 13:02

Ik zou gewoon tot zondag blijven. Sowieso blijft het volgens de voorspellingen boven de 1800 meter sneeuwen, dus je kunt nog prima skiën lijkt me.
Wil je toch op vrijdag terug, dan zou ik gewoon de A43 richting Lyon nemen en vervolgens via de A432-A42-A40-A39 naar Dijon. Zijn er noemenswaardige files, dan worden die op de DRIPS aangegeven, inclusief routekeuze. Via Zwitserland zou ik niet doen, drukker, en zeker niet sneller. Avondspits bij Maastricht is vanuit het zuiden niet heel schokkend. Rijdt over het algemeen een stuk beter door dan Brussel-Antwerpen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Les Menuires - Bodegraven

Bericht door RSK » do 07 jan 2016, 13:23

^^ Ik zit hier op 1865 meter en zie achter me 'smeltende sneeuw', zoals ze dat in Vlaanderen zo mooi kunnen zeggen. Uiteraard blijft het wel sneeuwen, maar wij zijn wat dat betreft alleen in voor skiën met mooi weer. Dus ongeacht sneeuw of regen; we zouden hoe dan ook binnen zitten. Ik hou nog even een aantal variabelen in de peiling, in ieder geval goed om te weten dat Maastricht geen groot probleem zal zijn.

Op autoroutes.fr verwacht men alvast geen verstoringen binnen het globale tijdvenster wat ik in gedachten heb: http://www.autoroutes.fr/fr/previsions-de-trafic.htm
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Les Menuires - Bodegraven

Bericht door Coen Tunnel » do 07 jan 2016, 13:35

Rond 15:00 uur zal het bij Luxemburg nog wel meevallen met de avondspits. Mogelijk wat drukte op de A6, maar veel zal dat niet voorstellen. Eventueel zou je dat kunnen vermijden door via de Franse A30/N52 en de Belgische A28/N81 te rijden, maar dat lijkt mij niet nodig.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Les Menuires - Bodegraven

Bericht door RSK » do 07 jan 2016, 13:58

^^ Ik overweeg nog steeds om de A7 in noordelijke richting uit te rijden. Dan heb ik met problemen op de A6 en de Belgische A4 sowieso niets van doen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Les Menuires - Bodegraven

Bericht door Coen Tunnel » do 07 jan 2016, 14:47

^^ Zelfs al zou je dan wat later bij Luxemburg zijn, de A1 rond Luxemburg-stad is in die richting (Gasperich -> A7) wel goed te doen in de avondspits, in tegenstelling tot de andere richting, dat is een drama.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Les Menuires - Bodegraven

Bericht door RSK » vr 08 jan 2016, 19:54

Maastricht is alvast veilig en filevrij bereikt. :top:

Na een iets later vertrek waren we tegen de middag in Ecully, na een bloedstollende rit over de Périphérique Sud van Lyon, inclusief achtbaanknooppunten en een live ongeval. Nog een tankbeurtje en mijn oom nam het stuur om 12:15 over voor het vervolg tot Aire de Lorraine nabij Vittel. Aldaar nam ik weer plaats achter het stuur.

Rond 16:00 kwamen we op het tolvrije deel van de A31, wat knap druk werd. Voor alle zekerheid de N431/A4 gekozen en probleemloos langs Metz gereden. Bij Thionville nog wat drukte, maar toch om 17:00 Luxemburg binnengereden. Vervolgens in 61 minuten naar de Shell in Wemperhaardt gereden. Daar de tank zo vol mogelijk gegooid, en tevens in een uurtje naar Maastricht gereden.

Nu nog een hapje eten, voor de verdere reis verwacht ik geen problemen meer.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie