A3 of A61

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: A3 of A61

Bericht door duikgek89 » zo 30 jul 2017, 12:01

Ernst76 schreef:Jammer. Ik baseerde mijn ervaring op de A2 in de periode t/m 2012
Die weg wil ik terug! Oberhausen - Berlijn hele stukken 180+, zeker in de avond. Bij een aantal steden even terug, maar verder lekker opschieten.


Maar goed, over routes als A3 - A7 (via Biebelried), A3 - A67 - A6 - A5 richting Basel (of Rheinfelden), en A3 - A67 - A6 - A5 - A8 - A81, heb ik ook gemiddeldes gehaald die er mochten zijn... Maar dat wordt er inderdaad niet makkelijker op. Helemaal niet in het "we breken alles tegelijk open en werken bijna nergens seizoen."

Balkcity
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 21:31
Locatie: Balkbrug

Re: A3 of A61

Bericht door Balkcity » zo 20 aug 2017, 10:29

Hierbij kom ik even terug op mijn bericht van 01-12-2016, waar ik aangaf niet over de A61 naar het zuiden of noorden te rijden ivb met het vele vrachtverkeer, terug komend uit zuid Duitsland hebben wij Karlsruhe toch maar vermeden en hebben bij Baden-Baden de B500 - de Franse A35 - en de A65 richting de A61 naar Venlo genomen, wat een heerlijke weg om te rijden , ik er vaar het minder druk dan de A5 en A3 en ben nog nooit zo ontspannen thuis gekomen.

Volgendjaar nemen wij dus weer deze route.

Met vriendelijke groet, Jan :woop:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: A3 of A61

Bericht door Pino » zo 20 aug 2017, 11:14

^^ Als 'ie rustig is, is de A61 een heerlijke weg om te rijden. Dan merk je dag hij een veertig jaar na de A3 is aangelegd, wat zich vertaalt in prettiger bochten, minder steile hellingen etc. En je hebt minder stedelijke gebieden die voor extra drukte zorgen. Maar deze prettige kanten merk je helaas vooral op tijdstippen met weinig vrachtverkeer. Is dat vrachtverkeer er wel (of zijn er veel caravans), dan zit je onvermijdelijk op een linkerstrook die met weinig meer dan 110 km/h doorkachelt. Op de A3 valt dan doorgaans meer te behalen. Het is in die zin een keuze waarvoor je. Van tevoren het beste nadenkt wat voor soort verkeer je kunt verwachten op de A61 op het tijdstip dat je daar bent.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: A3 of A61

Bericht door Schelpenpaadje » zo 20 aug 2017, 12:17

^^ In de wintermaanden zou de A61 dus aantrekkelijker worden ten opzichte van de zomermaanden dus? (in elk geval wat betreft caravans)

De keuze tussen A3 en A61 maken wij vooral bij zomervakanties. Voor de verandering rijden we dit jaar eens rond kerst richting Basel (waarschijnlijk op vrijdag 22 of zaterdag 23 december). Natuurlijk zal er ook dan het nodige vakantieverkeer onderweg zijn dus het kan geen kwaad hier op tijd eens de gedachten over te laten gaan.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: A3 of A61

Bericht door T-hijs » zo 20 aug 2017, 12:24

Wij pakken bijna altijd de A61 en slechts bij hoge uitzondering de A3. Eigenlijk alleen bij rete-slecht weer in de winter, omdat de A3 lager ligt en dus minder kans op gladheid heeft. De A61 rijdt echt meer ontspannen dan de A3 en het tijdverlies doordat je "maar" 130 mag is voor mij (ik rijd bij hoge uitzondering wel eens 160, maar dan alleen als het rustig is en zonder dakkoffer) te verwaarlozen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A3 of A61

Bericht door Chris » zo 20 aug 2017, 12:35

Ik vind de A61 ook wel meevallen qua vrachtverkeer. Natuurlijk is de snelweg niet leeg maar er liggen ook weinig grote steden op de route waardoor je vaak nog redelijk door kan rijden. De begrenzing op 130 zorgt er ook voor dat je geen last hebt van BMW's en Audi's die op elke 300 meter lege rijstrook meteen naar de 180 willen knallen. De verdeling van het verkeer is daardoor wat gelijkmatiger. En je hebt geen Elzer Berg met bijbehorende flitskasten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: A3 of A61

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 aug 2017, 13:00

Ik vind de A61 op zich ook wel een prettige snelweg. De A3 rijdt toch wat intensiever met het drukke verkeer, meer wegwerkzaamheden en het oude Reichsautobahn-alignement wat zich uit in steilere hellingen en krappere bochten. Ik rij ook niet veel harder dan 140 km/u dus zoveel tijd verlies ik ook niet met een rit over de A61. Het rijdt wat relaxter.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: A3 of A61

Bericht door duikgek89 » zo 20 aug 2017, 13:20

Schelpenpaadje schreef:^^ In de wintermaanden zou de A61 dus aantrekkelijker worden ten opzichte van de zomermaanden dus? (in elk geval wat betreft caravans)
In de winter zijn er op de A3 minder werkzaamheden en kun je daar doorgaans ook beter opschieten.

Verder heb ik ook de indruk dat de A3 iets minder gevoelig is voor gladheid en dat men zich net dat tikkeltje drukker maakt om de weg vrij van sneeuw e.d. te houden, al is dat onder de streep waarschijnlijk een minimaal effect.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: A3 of A61

Bericht door Pino » zo 20 aug 2017, 20:52

^^ Misschien is het een verbinding die net iets meer prioriteit geniet bij de winterafdelingen van de wegbeheerders, maar juist op winterdagen betaal je onvermijdelijk de prijs van het oude RAB-alignement. Hellingen en met name bochten zijn dan toch een nadeel ten opzichte van hoe de A61 is neergelegd. Voor wat het waard is: ik heb de A3 een keer afgereden op een dag waarop het sneeuwde. Op het hele heuvelachtige stuk kwam dat erop neer dat vrijwel al het verkeer op de rechterstrook zat. Ikzelf en sommige anderen durfden dan nog wel eens een inhaalmanoeuvre uit te halen over de middelste strook, maar het was gewoon langzaam rijden dat me niet het idee gaf dat ik op een betere weg zat dan de A61.

Nog over caravans op de A61: natuurlijk zijn die er meer tijdens de zomervakantie, maar ik zou verwachten dat er dan juist weer minder vrachtverkeer is...

marcoloco
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 01 jul 2012, 7:26

Re: A3 of A61

Bericht door marcoloco » za 14 jul 2018, 6:47

Wat is de verstandigste keuze om vanavond tussen 23 en 00 uur vanuit amersfoort te rijden via de A61 of de A3 naar Basel?
Google maps geeft de optie A61 op dit moment niet aan, hoe komt dat?

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: A3 of A61

Bericht door T-hijs » za 14 jul 2018, 8:55

De beste optie op dit soort drukke dagen is wat mij betreft de route via Luik, Malmedy, Saarbrücken, Straatsburg via E42, A60 (D), A1 (D), A4 (F) en A35 (F). Goeie reis!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A3 of A61

Bericht door Chris » za 14 jul 2018, 9:01

Om dat tijdstip zal het niet veel uitmaken welke route je nog neemt. Wegwerkzaamheden zijn overal maar 's nachts zul je nergens echte vertragingen tegenkomen of er moet een ongeval gebeurd zijn, maar daar kan je niet van te voren op plannen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: A3 of A61

Bericht door SnarfFlevoland » za 14 jul 2018, 11:52

Inderdaad, 's nachts is het totaal niet nodig om het hele stuk via Trier en Saarbrücken te nemen. Je bent dan alleen maar extra tijd kwijt. De A3 of A61 zullen dan gewoon de snelste optie zijn.
marcoloco schreef: za 14 jul 2018, 6:47 Google maps geeft de optie A61 op dit moment niet aan, hoe komt dat?
Mogelijk dat de nieuwe situatie bij Garzweiler ermee te maken heeft, maar de A61 is in zuidelijke richting verder gewoon normaal te berijden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: A3 of A61

Bericht door Willem » za 14 jul 2018, 12:10

Afhankelijk van waar in Nederland je vandaan komt kun je na Eindhoven via Aken naar de A61 rijden. Dan omzeil je het ommetje om die mijn heen.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: A3 of A61

Bericht door exroosje » ma 13 aug 2018, 11:10

Afgelopen week gaf Google maps bij ons ook de situatie bij Garzweiler aan als wegafsluiting, met een omrijroute. Maar hij plande er wel gewoon langs. En het kost je natuurlijk wat extra tijd, want je rijdt 2 maal enkele kms om. Dat kan net het verschil maken, tussen de routes is het allemaal minutenwerk nl.

Ik ben benieuwd of ze dit de komende 10 jaar blijft doen....


Op zich is het wel leuk daar eens langs te rijden. Nu de snelweg dwars door de dagbouw heen gaat kun je zien wat een enorm gat de duitsers daar gemaakt hebben. Het diepste punt van europa dacht ik...

Wij rijden normaliter altijd de 3, maar omdat het bij karlsruhe vast stond zijn we over de grens gegaan en bij Frankrijk naar de A65 doorgestoken. En dan kom je automatisch op de 61 uit. Valt op dat er vrij veel baustellen op de 61 zijn op de bergachtige stukken naar 6 streifige ausbau. Iets wat ik natuurlijk toejuich, sowieso reedt het redelijk door (donderdag overdag).

Plaats reactie