A3 of A61

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A3 of A61

Bericht door Chris » di 18 jul 2017, 16:38

De A3 heeft de laatste tijd wel erg vaak files met meer dan 1 uur vertraging bij Montabaur / Limburg. Ik vraag me af of dat toeval is dat er zoveel ongevallen en incidenten voorkomen, of dat het een structurele oorzaak is? Volgens mij de afgelopen 9 dagen wel 5 of 6 dagen waarop er lange files ontstonden, allemaal in de richting van Frankfurt. Momenteel alweer een vollsperrung door een oliespoor of zo.

Sven3
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 18 jul 2017, 7:51

Re: A3 of A61

Bericht door Sven3 » di 18 jul 2017, 16:51

Nogmaals dank allemaal. Ik doelde inderdaad op een snelle blik op de smartphone, ik moet er niet aan denken aan Duitse radio met verkeersinfo aan te hebben onderweg. Gaat een beetje ten koste van het vakantiegevoel zeg maar :)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: A3 of A61

Bericht door Pino » di 18 jul 2017, 17:01

^^ Bij een rit door Zuid-Duitsland is het in het algemeen wel goed om een beetje te weten waar de files staan. Er zijn zoveel bijna gelijkwaardige alternatieven dat het goed is om te weten wanneer er op een bepaalde route een grote file staat, zodat je je route nog aan kunt passen. Snap best dat je liever naar iets anders luistert dan Duitse radiozenders, maar het kan helpen voorkomen dat je een vertraging oploopt die met een kleine aanpassing in je reisroute te vermijden was geweest. Ikzelf heb meestal de TA-functie aan op mijn autoradio, terwijl ik luister naar muziek op mijn telefoon. Wordt mijn eigen muziek eens in het halfuur een keertje onderbroken, maar dat vind ik het wel waard. Een nog wat beter alternatief is iemand anders in de auto die af en toe even op je telefoon checkt waar de files staan ... ;)

Sven3
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 18 jul 2017, 7:51

Re: A3 of A61

Bericht door Sven3 » di 18 jul 2017, 17:53

Goed punt, maar de rest van t gezin mag ik woensdag in Milaan oppikken bij de luchthaven

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: A3 of A61

Bericht door duikgek89 » di 18 jul 2017, 19:30

Als je de Nederlandse radio uit kunt houden, is SWR ook geen ramp. Het gelul is vaak zelfs wat minder achterlijk... Bovendien heeft SWR vaak gevarenmeldingen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A3 of A61

Bericht door waldo79 » di 18 jul 2017, 19:40

Vind het een verademing om naar veel Duitse zenders te luisteren. En zeker SWR3 heeft een lekkere muziekmix. Wie de Duitse taal een beetje machtig is, kan de humor vaak wel waarderen :mrgreen:

Sven3
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 18 jul 2017, 7:51

Re: A3 of A61

Bericht door Sven3 » di 18 jul 2017, 20:06

Probleem: mijn beheersing van de Duitse taal is op zn zachtst gezegd dramatisch :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A3 of A61

Bericht door Chris » di 18 jul 2017, 20:08

Tja, dan kan je er niet veel mee want de filemeldingen gaan ook nog vrij snel. Ik kan het Duits wel redelijk volgen, maar heb slechts een basiskennis Frans en kan daar de verkeersinformatie ook nauwelijks volgen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A3 of A61

Bericht door waldo79 » di 18 jul 2017, 21:09

De Franse verkeersinformatie kun je in de zomer beter volgen via 107.7 FM. Daar zitten frequent Engelstalige bulletins in. In Duitsland spits ik mijn oren voor de snelwegen die voor mij relevant zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: A3 of A61

Bericht door Pino » di 18 jul 2017, 21:10

In het Frans krijg ik het altijd moeilijk bij de wat langere cijfers: de kilometerpaal die ze er op 107.7 FM vaak bijgeven als er een ongeluk is gebeurd ("trois cent soixante dix-sept") en in België de onvermijdelijke driecijferige E-nummers. Voordeel van 107.7 FM is wel dat ze de tijd nemen; dat kun je van bijvoorbeeld de RTBF in Wallonië of Isoradio op de Italiaanse snelwegen niet zeggen. In Duitsland zijn voor vrijwel alle Nederlanders tenminste de wegnummers in de verkeersinformatie nog wel vrij goed te volgen. Maar ook als je het wegnummer te pakken hebt, zit je toch meteen weer met namen van kleine dorpjes die je dan ook maar weer moet kunnen plaatsen. Als je dat niet kunt, weet je op zijn best dat er een paar lange files staan op een bepaald wegnummer. Snap tegen die achtergrond het idee wel dat het dan zin kan hebben om zo af en toe even te stoppen voor een vlugge blik op de smartphone. Behalve het al genoemde tankstation Wonnegau nabij de splitsing A61-A65 kan het zin hebben om even voorbij Venlo nog even te kijken hoe het zit met vertragingen op de A3 en de A61, zodat je eventueel nog zou kunnen doorsteken in de buurt van Keulen.

O ja, ik vind SWR3 gezapig in vergelijking met Nederlandse radiostations. Teveel "van alles wat", waar zenders in Nederland meer kleur hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A3 of A61

Bericht door Chris » wo 19 jul 2017, 9:57

Karlsruhe woensdag rond 9 uur:
Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: A3 of A61

Bericht door SnarfFlevoland » wo 19 jul 2017, 10:02

^^
Vanwege dat soort fratsen is het erg belangrijk de verkeersinformatie op de voet te volgen voor wie deze zomer richting Gotthard rijdt. Anders gewoon de Franse A35 naar het zuiden nemen.
Pino schreef:Maar ook als je het wegnummer te pakken hebt, zit je toch meteen weer met namen van kleine dorpjes die je dan ook maar weer moet kunnen plaatsen. Als je dat niet kunt, weet je op zijn best dat er een paar lange files staan op een bepaald wegnummer.
Op de radio worden vrijwel altijd de hoofddoelen genoemd om de grove richting al duidelijk te maken, alvorens men zegt dat tussen afrit van dorp X en afrit van dorp Y een file staat. Grote steden moeten toch wel duidelijk zijn. Wat routevoorbereiding is altijd een must. ;)
Pino schreef:O ja, ik vind SWR3 gezapig in vergelijking met Nederlandse radiostations. Teveel "van alles wat", waar zenders in Nederland meer kleur hebben.
Persoonlijk vind ik Nederlandse radiozenders - als ik weer eens in Nederland ben - vaak erg druk. En er wordt soms teveel en telang gekletst tussen leuke nummers door. Ik luister in Nederland bijv. graag eens SlamFM, omdat daar muziek wordt gedraaid die je in Duitsland niet snel hoort, maar dat urenlange nerveuze geklets tussendoor... Dan liever 1Live in Duitsland. Ook wat modernere muziek. Qua muzieksmaak helaas niet helemaal dat niveau van SlamFM, maar veel beter vanwege alles er om heen.

En voor typische Duitse Schlager muziek (moet je natuurlijk van houden) is WDR4 altijd goed. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A3 of A61

Bericht door Hajo » wo 19 jul 2017, 12:30

Ik luister liever naar CD'S in de auto. Beetje stevige muziek zoals ook op Arrow Classic Rock gedraaid wordt. Mijn favoriete radiozender. :woop: 8-)

Voor verkeersinformatie gebruik ik mijn navigatiesysteem, die geeft up-to-date info en werkt dat continue bij. Samen met een goede kaart en mijn hersens kom ik altijd op de plaats van bestemming. Vrijwel altijd zonder noemenswaardige vertraging. :)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: A3 of A61

Bericht door Pino » wo 19 jul 2017, 14:16

^^ Puur op de live updates van navigatie rijden vind ik persoonlijk niet fijn. Je hebt meestal toch heel bewust gekozen voor en tegen bepaalde routes, en dan ineens een andere kant uit worden gestuurd ga ik dan al heel snel negeren. Terwijl het bij een grotere file wel degelijk zin kan hebben, maar dan moet iemand me wel vertellen dat er een grotere file staat: hetzij een website die ik op mijn telefoon lees hetzij verkeersinformatie via DRIP of radio. Op vakantie-trips over wat grotere afstand komt daar nog iets bij, namelijk dat navigatiesystemen files die wat verder weg staan vaak niet lekker in hun berekeningen meenemen. Er wordt aangenomen dat ze wel weg zullen zijn, terwijl je op vakantieritten met wat boerenverstand wel kunt inschatten dat ze er nog uren zullen staan (en pas als je in de buurt bent, krijg je vervolgens een alternatief over een volledig dichtgeslibd landweggetje dat door het vele verkeer maar nauwelijks sneller is dan de file uitrijden). Of ze worden meegenomen in berekeningen terwijl je met wat boerenverstand wel kunt inschatten dat ze wel weg zullen zijn tegen de tijd dat je er bent.
SnarfFlevoland schreef:Op de radio worden vrijwel altijd de hoofddoelen genoemd om de grove richting al duidelijk te maken, alvorens men zegt dat tussen afrit van dorp X en afrit van dorp Y een file staat. Grote steden moeten toch wel duidelijk zijn. Wat routevoorbereiding is altijd een must
Dat laatste is natuurlijk helemaal waar. Maar wanneer de genoemde grote steden een paarhonderd kilometer uit elkaar liggen, krijg je pas echt een beeld wanneer je aan de hand van de kleine plaatsjes kunt inschatten of die file op de "A fünf Karlsruhe richtung Basel" al heel kort achter Karlsruhe staat of pas ruim later op je afkomt wanneer je al bijna in Zwitserland bent.

Wat betreft radio: het is inderdaad wel grappig hoe op Nederlandse zenders steeds langere onderbrekingen komen voor gesprekken tussen een presentator en zijn sidekick of een studiogast. Daartussen heb je dan meestal wel weer een paar nummers back-to-back, maar Duitse zenders zijn wat meer gebalanceerd wat dit betreft. Maar die Duitse onderbrekingen hebben iets heel eenvormigs, keurig ingekleed volgens hetzelfde "adult contemporary"-format. Beetje kwebbelen met een luisteraar, een Gewinnspiel, een terugblik op iets leuks dat eerder op de radio was, het regionale gevoel een beetje stimuleren, en het volgende uur meer van hetzelfde. Alleen voor de morning show moet het dan allemaal wat joliger. Doe mij dan maar de wat langere onderbrekingen op Nederlandse zenders: of ik vind ze interessant en vind het dus niet erg dat de muziek onderbroken wordt, of ze boeien me niet en ik zap door naar een zender die wel muziek heeft 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A3 of A61

Bericht door Chris » wo 19 jul 2017, 14:25

Pino schreef:Op vakantie-trips over wat grotere afstand komt daar nog iets bij, namelijk dat navigatiesystemen files die wat verder weg staan vaak niet lekker in hun berekeningen meenemen. Er wordt aangenomen dat ze wel weg zullen zijn, terwijl je op vakantieritten met wat boerenverstand wel kunt inschatten dat ze er nog uren zullen staan (en pas als je in de buurt bent, krijg je vervolgens een alternatief over een volledig dichtgeslibd landweggetje dat door het vele verkeer maar nauwelijks sneller is dan de file uitrijden).
Dit is inderdaad het grote nadeel van bijvoorbeeld Google Maps, die rekent met gemiddeld verkeer, dus als je een route van Nederland naar Oostenrijk plot dan pakt hij alleen de vertraging van de eerste file, terwijl er in werkelijkheid veel meer files staan die soms wel 2 of 3 uur vertraging opleveren, maar waarbij Google er vanuit gaat dat ze wel weg zullen zijn als jij er komt, want dat is gemiddeld het geval. Alleen zijn vakantieweekenden geen gemiddelde dagen.

Misschien komt dit omdat Google Maps een Amerikaans product is en daar kent men geen vakantieuittochten zoals in Europa. Er is daar alleen normaal spitsverkeer en een paar drukkere dagen per jaar zoals 4th of July, Thanksgiving en Christmas waarbij mensen wel massaal de weg op gaan voor een 'vakantie' (lang weekend).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: A3 of A61

Bericht door Pino » wo 19 jul 2017, 14:40

^^ Yep. Waar het systeem nu is gebaseerd op de gemiddelden van pak 'm beet zaterdagochtend negen uur, heb je bij een vakantie-uittocht meer aan de gemiddelden van een juli-zaterdagochtend. Die slag heb je in je hoofd snel gemaakt, maar de Google-algoritmen lijken er niet op voorbereid.

Het probleem is desalniettemin niet beperkt tot Europese vakantie-uittochten. Wegwerkzaamheden of ongevallen waarvoor de weg langere tijd deels versperd is hebben hetzelfde effect. De hinder van wegwerkzaamheden wordt onvoldoende in de algoritmen verwerkt (namelijk pas wanneer het zichtbaar wordt in het langjarig gemiddelde), terwijl je bij bergingswerkzaamheden het moet hebben van de verwachte resterende hindertijd, die echter niet in het systeem wordt gevoerd. Dat zouden de Amerikanen net zo moeten voelen.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: A3 of A61

Bericht door Vahalis » wo 19 jul 2017, 14:45

TT kent als Europees product ook de beperking van de files die meegenomen worden. Een straal van 120 km zover ik weet.

De veronderstelling is natuurlijk dat tegen de tijd dat je daar bent de situatie weer anders is en dat 120 km vooraf daar rekening mee houden geen zin heeft. In de dagelijks woon-werkpraktijk werkt dat prima is mijn ervaring. Bij het vermijden van vakantieknelpunten op grotere afstand waar urenlang file straat inderdaad niet.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: A3 of A61

Bericht door SnarfFlevoland » wo 19 jul 2017, 17:06

Chris schreef:Misschien komt dit omdat Google Maps een Amerikaans product is en daar kent men geen vakantieuittochten zoals in Europa. Er is daar alleen normaal spitsverkeer en een paar drukkere dagen per jaar zoals 4th of July, Thanksgiving en Christmas waarbij mensen wel massaal de weg op gaan voor een 'vakantie' (lang weekend).
Daarvoor is het op de luchthavens in Amerika rond vakantieperiodes een enorm drukke business. De auto heeft daar nu eenmaal niet dezelfde functie als in Europa. Bovendien hebben de Amerikanen ook aanzienlijk minder verlofdagen als dat wat we hier gewend zijn.
Hajo schreef:Ik luister liever naar CD'S in de auto. [...] Mijn favoriete radiozender.
Is bij mij ook niet anders. :) Of anders luister ik muziek via m'n smartphone en bekijk ook de files erop. Regelmatig staat nog wel TP aan, soms zelfs de radio, maar uiteindelijk is niks zo fijn als eigen muziek zonder geklets.
Pino schreef:Maar die Duitse onderbrekingen hebben iets heel eenvormigs, keurig ingekleed volgens hetzelfde "adult contemporary"-format. Beetje kwebbelen met een luisteraar, een Gewinnspiel, een terugblik op iets leuks dat eerder op de radio was, het regionale gevoel een beetje stimuleren, en het volgende uur meer van hetzelfde.
Dat geeft voor mij juist enige rust en orde op de radio. Maar ieder z'n eigen smaak natuurlijk... ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A3 of A61

Bericht door Hajo » wo 19 jul 2017, 18:56

Het navigatiesysteem dat ik gebruik is een TomTom met live verkeersinformatie. Ik heb er alleen maar positieve ervaringen mee en het systeem heeft mij vaak genoeg een alternatieve route voorgeschoteld waarmee ik een stuk sneller op mijn bestemming was dan anders.

Misschien dat de algoritmen die TomTom gebruikt beter zijn dan die van Google. Geen idee. Ik denk echter ook dat het aan de instellingen van je navigatie ligt: wel of niet een snellere route aangeven als die beschikbaar is enzovoort.

Maar het is in ieder geval erg prettig om een kilometers lange file met dik anderhalf uur vertraging te kunnen vermijden, omdat mijn TomTom tijdig aangaf de Autobahn (A8 bij München) bij de volgende afrit te verlaten. :D

Ik werd over een Bundesstraße en een aantal Landstraßen geleid, met op een gegeven moment zicht op de Autobahn in de verte. Het verkeer daar stond muurvast...

Zelfs in Ierland heb ik er plezier aan beleeft. Mijn TomTom "wist" dat de N71 naar Cork verderop afgesloten was. Die melding kreeg ik ineens en vrij plotseling. Werd omgeleid via smalle weggetjes binnendoor om later weer op de N71 uit te komen. Die weg was dicht wegens een ongeval.
Laatst gewijzigd door Hajo op wo 19 jul 2017, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: A3 of A61

Bericht door Vahalis » wo 19 jul 2017, 19:11

^^ dat klopt allemaal. Maar, het werkt niet bij het ruim vermijden van knelpunten op grote afstand. Je TT komt bijvoorbeeld niet met het alternatief om via Luxemburg te rijden om files bij baustelle diep in Duitsland te vermijden.

Dit heb ik afgelopen week zelf geconstateerd. De TT 'ziet' pas ten zuiden van Straatsburg de files bij Basel en komt met lokale alternatieven. En die zijn ook druk door andere filevermijders.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A3 of A61

Bericht door Chris » wo 19 jul 2017, 19:16

Bijkomend probleem is dat als je om 6 uur 's ochtends uit Nederland vertrekt je pas rond het middaguur in Zuid-Duitsland bent. Om 6 uur zijn er nog geen files dus zal het navigatiesysteem de gebruikelijke route aanhouden. Tegen de tijd dat je 500 kilometer verderop bent schieten de files als paddestoelen uit de grond en zit je over Landesstraßen te rijden om het te omzeilen. Je rijdt dan misschien nog wel, maar het kost meer tijd dan als je verder van te voren een alternatieve route had gekozen. Maar goed, dat moet je op ervaring en kennis van Baustellen doen en dat is lastig. Daar komt nog de onzekere factor van Tagesbaustellen en ongevallen bij.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: A3 of A61

Bericht door Pino » wo 19 jul 2017, 19:33

Vahalis schreef:Maar, het werkt niet bij het ruim vermijden van knelpunten op grote afstand. Je TT komt bijvoorbeeld niet met het alternatief om via Luxemburg te rijden om files bij baustelle diep in Duitsland te vermijden.
Dat is wat ik probeerde te zeggen. En om in Nederland al meteen naar Luxembourg af te slaan in plaats van naar Duitsland vanwege een file vijf uur verderop is wel een vrij extreem andere route, maar er zijn in Duitsland veel alternatieven waar je pas een kilometer of 100 voor een incident een variant kiest. Terug naar A3 en A61: bij een incident bij pak 'm beet Koblenz zal navigatie je niet al in de buurt van Köln (waar je normaal kiest tussen Linksrheinisch en Rechtsrheinisch) waarschuwen. Dat er vervolgens bij Koblenz een aardige damage control plaatsvindt betekent dan niet dat je sneller zult zijn dan in een situatie waarin je op boerenverstand al bij Köln voor de A3 kiest.

Misschien is het ook iets Duits. In Nederland is de file dichtbij genoeg voor de navigatie om je over een andere snelweg te sturen, in landen als Frankrijk is het snelwegennet maar zelden dicht genoeg om snelweg-alternatieven interessant te maken. (Zuid-)Duitsland heeft een dicht genoeg grid-netwerk om een uurtje voor een zware file af te slaan naar een andere snelweg en met een 100% snelweg-route over een kleine omweg aan de andere kant van de file weer op de reguliere route terecht te komen.

Sven3
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 18 jul 2017, 7:51

Re: A3 of A61

Bericht door Sven3 » wo 26 jul 2017, 6:17

Het is dus de 61 geworden. Ondanks de vele regen, alleen 10 minuten vertraging bij Hockenheim, verder helemaal niets. Wel bij Woggenau (nog bedankt voor de tip) even gestopt om te checken hoe het stuk onder Karlsruhe was, zelfs daar kon ik doorrijden. Je moet je er wel op instellen dat je bijna nergens echt mag gassen, alleen een stuk tussen Basel en Karlsruhe (en een paar hele kleine stukjes). Uiteindelijk 9 uur gedaan over 900 km. Conclusie: de 61 is mij prima bevallen.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 919
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: A3 of A61

Bericht door Ger81 » wo 26 jul 2017, 10:38

^^
Vgem 100 in Duitsland, vooraf teken je daar direct voor :top:
Ubi volentia est, via est

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: A3 of A61

Bericht door Ernst76 » wo 26 jul 2017, 11:36

Ja in voormalig West-Duitsland is 100 km/uur gemiddeld al behoorlijk ambitieus te laatste jaren. Dan moet je waar het kan en mag al 150+ rijden. In oostelijk Duitsland (voormalige DDR) daarentegen kan je veel hogere gemiddelde snelheden halen. Daar liggen de meeste snelwegen er mooi bij.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A3 of A61

Bericht door Chris » wo 26 jul 2017, 11:45

Dat valt ook tegen hoor. Op de A9, A10 en A14 zijn veel wegwerkzaamheden waar ook dagelijks file voor staat. Ze hebben daar last van betonrot, het gaat jaren duren om die inferieure kwaliteit beton over grote afstanden te vervangen. Op drukke dagen loopt het bovendien ook vast bij wegwerkzaamheden op de A19 en A20, en op de A24 ontstaat ook vaak file op het oostelijk deel tijdens wisselweekenden.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: A3 of A61

Bericht door Ernst76 » wo 26 jul 2017, 13:25

Jammer. Ik baseerde mijn ervaring op de A2 in de periode t/m 2012 en de A4 in 2015. A4 was nog prima toen gelukkig. Ook heb je (in tegenstelling tot 2008/09 toen ik er ook reed) geen reichsautobahn stukjes meer, zoals bij Jena en Eisenach. Al hadden die wel wat, interessante onderbrekingen tussen de 2x3 biljartlakens van die tijd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: A3 of A61

Bericht door Pino » wo 26 jul 2017, 13:37

Ger81 schreef:Vgem 100 in Duitsland, vooraf teken je daar direct voor :top:
Al helemaal wanneer er een stuk Zwitserland achteraan komt. Ik reken voor Basel-Milaan een 3.45 uur inclusief één stop. Dat is eerder 90 km/h over een derde van de rit Amsterdam-Milaan.

@Sven: dank voor de terugkoppeling!

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: A3 of A61

Bericht door Wesso » do 27 jul 2017, 22:51

Sven3 schreef:Wel bij Woggenau (nog bedankt voor de tip) even gestopt om te checken hoe het stuk onder Karlsruhe was
:lol:

Wonnegau.

Sven3
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 18 jul 2017, 7:51

Re: A3 of A61

Bericht door Sven3 » za 29 jul 2017, 21:52

Oeps, foutje :D. Van hotel in Stans (km of 50 voor Gotthard) naar Milaan Malpensa duurde ongeveer 2:45 inclusief een tankstop. Zowel voor Gotthard als voor grensovergang bij Chiasso slechts 5-10 minuten vertraging.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op za 29 jul 2017, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij het reageren op een bericht direct boven je gelieve niet de quote-knop gebruiken.

Plaats reactie