Fernpas --> Brenner vignet nodig?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Sjonnie
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 23 mei 2014, 11:26

Fernpas --> Brenner vignet nodig?

Bericht door Sjonnie » ma 22 feb 2016, 21:33

Van zomer gaat de reis richting Toscane met de sleurhut. Dit doen we in 2 of 3 keer.

Heb nu nog niet helemaal duidelijk of ik nu een vignet nodig heb als ik de Fernpas neem en daarna de Brenner. Kan ik ergens de Brennerautobahn opkomen zonder een stuk "vignet" autobahn te moeten gebruiken?

Zo'n tien jaar geleden hebben we deze route ook gereden zonder caravan, alleen dan geheel binnendoor vanaf Garmisch tot aan Italie. Meen dat het niet met de caravan mocht?

Hoor graag jullie ervaringen!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fernpas --> Brenner vignet nodig?

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 feb 2016, 21:51

^^ Dat kan, als je de route B189-B171-B182 volgt: https://www.google.nl/maps/dir/Fernpas, ... 498198!3e0

Je vermijdt dan de A12 en je rijdt bij Innsbruck-Süd de A13 op, het begin van de 'Sondermautstrecke' waar geen vignet voor nodig is. Voor zover ik weet mag je hier ook met een caravan rijden. Voor de Brenner Autobahn (de A13) is dus geen vignet nodig, je betaalt apart tol bij het tolstation bij Schönberg. De parallelle Brenner Bundesstraße (de B182) is op dat deel verboden voor aanhangers - dat is dus geen alternatief om nog meer tol te besparen. Maar een vignet heb je dan niet nodig. :)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Fernpas --> Brenner vignet nodig?

Bericht door Willem » ma 22 feb 2016, 21:54

Het hangt er vooral vanaf van wat je tussen de Fernpass en de Brenner gaat doen. De snelweg A13 over de Brenner heeft geen vignetplicht, maar vanaf de Fernpass wordt je via de A12 gestuurd. En voor de A12 heb je wel een vignet nodig.
Het stukje parallel aan de A12 moet je dus binnendoor rijden als je geen vignet wilt kopen. En dat kost wel veel extra tijd.
Laatst gewijzigd door Willem op di 23 feb 2016, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Fernpas --> Brenner vignet nodig?

Bericht door Pino » ma 22 feb 2016, 22:01

^^ Inderdaad. Belangrijk om te onthouden is dat de borden je vanaf de Fernpaß naar Imst zullen leiden. Dat is de snelste route naar de snelweg, en daarmee ook de snelste route richting Brenner, maar als je de snelweg nu juist wilt vermijden, betekent het ook dat je meer kilometers parallel aan de A12 zult moeten maken. Sla je na Nassereith daarentegen af richting Telfs, dan pak je een kortere route richting Innsbruck. Die staat omschreven in de link van CoenTunnel, maar bedenk jezelf wel dat in die route een klimmetje van 12% zit. Dus minder geschikt voor caravans. Dit deel van de B189 is, als ik het goed heb, niet verboden voor caravans, maar het gebruik ervan wordt afgeraden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Fernpas --> Brenner vignet nodig?

Bericht door duikgek89 » ma 22 feb 2016, 23:29

Zo schokkend vind ik die weg niet. Wat bochtjes en wat omhoog maar dat moet, met aangepast tempo, best lukken als de auto niet ondergemotoriseerd is.

Sjonnie
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 23 mei 2014, 11:26

Re: Fernpas --> Brenner vignet nodig?

Bericht door Sjonnie » di 23 feb 2016, 11:30

Bedankt alvast! Ik ga bovenstaande route eens even bestuderen! :top:

Qua trekkend voortuig en caravan moet het niet zo'n probleem zijn denk ik...?
Heb voor onze caravan van 1200kg een BMW 735i staan. Dat moet toch wel de bult op kunnen komen?

Afbeelding

Sjonnie
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 23 mei 2014, 11:26

Re: Fernpas --> Brenner vignet nodig?

Bericht door Sjonnie » di 23 feb 2016, 11:50

Is de route over de 177 ook goed te doen met de caravan trouwens?

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Fernpas --> Brenner vignet nodig?

Bericht door Pino » di 23 feb 2016, 12:21

^^ In de noordelijke richting verboden voor caravans. In de zuidelijke richting mag het wel. Zie de website van de OAMTC.

Deze OAMTC merkt wel op dat de route niet "geeignet für Wohnwagen" is, wat zal komen door de steile zuidhelling van de Zirler Berg. Deze heeft een steigingspercentage tot 16% en net als zusterorganisatie ANWB zal ook de OAMTC haar advisering extreem voorzichtig insteken. Het mag dus hoe dan ook wel, en om het nog wat veiliger voor je te maken is de B177 hier ook voorzien van noodbochten voor het geval je niet meer kunt remmen.

Nou goed, je hebt een keurige BMW voor je caravan, dus het rijden van deze route zou best moeten kunnen. Resteert of het ook een leuke route is, of dat je vakantieplezier er met een andere route wellicht wat op vooruit zou gaan. Met alleen een personenwagen vind ik helemaal niets mis met de Zirler Berg en is het een aantrekkelijke manier om zonder vignet snel van Oostenrijk in Duitsland te komen. Je reisroute in Duitsland wordt daarmee natuurlijk wel weer langer (40 kilometer als je uit Stuttgart aan komt rijden; het is veel overzichtelijker als je vanuit Nürnberg/Würzburg komt), dus dat neemt weer iets van het voordeel weg.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Fernpas --> Brenner vignet nodig?

Bericht door duikgek89 » di 23 feb 2016, 14:30

Met een 3.5 liter (6 cilinder?) kom je best omhoog. Er zijn echter ook mensen met een 1.4 liter 3 cilinder die advies vragen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Fernpas --> Brenner vignet nodig?

Bericht door Chris » di 23 feb 2016, 14:51

Wij gingen vroeger wel eens met de caravan naar de Alpen. Mijn pa had een Peugeot 406 met een 1.8 L motor met 120 pk / 160 Nm en die had toch wel moeite om over een lange bergpas van 10-12% te komen, zelfs tot het punt dat de motor oververhit raakte.

Tegenwoordig met alle downsizemotoren persen ze soms nog best veel PKs uit een 3-cilinder, maar je verbaast je er haast over in wat voor grote auto's ze tegenwoordig een 1.0 of 1.2 L motor leggen. Zelfs in een middenklasse auto als de Opel Astra ligt tegenwoordig al een 1.0 L in het instapmodel.

Wellicht overbodig; maar probeer als het mogelijk is af en toe even achteropkomend verkeer te laten passeren, ook bergafwaarts. Het is heel irritant om achter een caravan of camper te zitten en continu op je rem te moeten staan. Je herkent sowieso de Nederlanders in de Alpen snel omdat hun remlichten de hele tijd aanstaan.

Sjonnie
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 23 mei 2014, 11:26

Re: Fernpas --> Brenner vignet nodig?

Bericht door Sjonnie » di 23 feb 2016, 16:31

Haha, ja dat klopt! Daar kan/kon ik mijzelf ook wel eens aan ergeren!! :D

Zit een 3,5 ltr. V8 in mijn karretje, dat is nog van voor de downsizing...

Ach iemand moet die bromfietsmotortjes toch compenseren aan de pomp, dus doe ik dat maar. :top: :mrgreen:

Plaats reactie