Zwolle-Valence

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Zwolle-Valence

Bericht door Coen Tunnel » do 25 feb 2016, 14:42

Ik vertrek komende vrijdagavond richting Valence, planning is om gewoon de 'gebruikelijke' route te nemen (Nederlandse A28, A50, A73, A2, Belgische E25, Luxemburgse A6, A3, Franse A31, A6, A7). Aangezien er ook schoolvakanties beginnen vraag ik mij af of er voor komend weekend ook veel drukte wordt verwacht (wintersporters richting de Franse Alpen misschien)?

En de weervolgers die hier aanwezig zijn: is er nog een grote kans op sneeuw of andere narigheid op mijn route?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwolle-Valence

Bericht door Chris » do 25 feb 2016, 14:50

Ik zou ook die route nemen. De wintersportfiles doen zich voornamelijk voor op de A40 en A43, en veel minder op de A6. Wel zou ik er rekening mee houden dat de aires zeker rond lunchtijd overbevolkt zijn op de A6. Morgen wordt er goed weer verwacht, wel liggen de temperaturen 's ochtends vroeg iets onder nul, tot de regio Dijon aan toe. Het kan misschien wat glad zijn in de nacht, maar er wordt geen sneeuw verwacht.

Afgelopen september werd er gewerkt op de A6 ten zuiden van Mâcon, en gaf de DRIP aan om via Bourg-en-Bresse naar Lyon te rijden terwijl het helemaal niet druk was. Ik zou daar toch liever niet voor kiezen vanwege de extra tol en kilometers.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwolle-Valence

Bericht door Coen Tunnel » do 25 feb 2016, 15:21

Chris schreef:Ik zou ook die route nemen. De wintersportfiles doen zich voornamelijk voor op de A40 en A43, en veel minder op de A6. Wel zou ik er rekening mee houden dat de aires zeker rond lunchtijd overbevolkt zijn op de A6.
Ik vertrek vrijdagavond, omdat ik zaterdagochtend voor tienen al in Valence moet zijn. :) Zo te horen hoef ik me dus niet al te veel zorgen te maken. Is er ook 's nachts veel drukte op de aires? Ik heb dat in de zomer wel eens meegemaakt, maar dat was op een zwarte zaterdag op weg naar Spanje, toen waren de aires zeker op de A10 razend druk. Maar het lijkt me toch niet dat ik zulke drukte hoef te verwachten...

Dank voor je reactie. Fijn dat de weersvooruitzichten ook best goed zijn. Dan blijf ik bij mijn planning.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Zwolle-Valence

Bericht door JB81 » do 25 feb 2016, 15:45

Ik kom dit nog tegen op vananaarbeter.nl:
A28 Zwolle - Amersfoort
Waar:
A28, Zwolle-Zuid - Hattemerbroek

Wanneer:
26-02-2016 22:00 t/m 27-02-2016 02:00

Welke hinder:
4 afgesloten rijstroken op de rijbaan tussen Zwolle-Zuid en het knooppunt Hattemerbroek. Afgesloten toerit Zwolle-Zuid (18).

Op tijd weg dus :)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwolle-Valence

Bericht door Coen Tunnel » do 25 feb 2016, 16:14

^^ Thanks. Ik denk dat ik wel voor 22:00 uur weg ben om wat speling te hebben, en ik rij normaliter de A28 op bij Zwolle-Centrum. :) Maar het is goed om te weten, zodat ik niet voor verrassingen kom te staan. Ik had eerlijk gezegd zelf nog niet Van A naar Beter gecheckt...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Zwolle-Valence

Bericht door Km357 » do 25 feb 2016, 18:12

Na de afsplitsing met de A40 bij Macon zal je heel rustig kunnen rijden. Op die route zal al veel volk voor de wintersport afslaan op de A39 bij Dijon dus heb je nog enkel het Parijse sneeuwverkeer tussen Beaune en Macon.
Alles wat onder Lyon naar de sneeuw vertrekt zal in de tegenrichting zijn en eerder bij Valence de A49 naar Grenoble nemen, maar dat stelt niet zo heel veel voor.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwolle-Valence

Bericht door Coen Tunnel » zo 28 feb 2016, 8:12

Het was heel rustig onderweg. Er was ook nauwelijks wintersportverkeer vanaf Nederland en België. Alleen op de A6 tussen Beaune en de afsplitsing naar de A46 ten noorden van Lyon was het duidelijk drukker, en de aire op dat traject waar we gestopt waren was ook erg druk. Maar overal goed door kunnen rijden.

Op de heenweg wel door Luik heen gereden, want op knooppunt Cheratte was de verbindingsweg van de E25 naar de E40 richting Brussel dicht.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwolle-Valence

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 feb 2016, 10:55

Ook de terugreis verliep prima. Gisteren rond 16:50 vanuit Loriol-sur-Drôme vertrokken. Eerst over de N7 richting Valence-Sud en vanaf daar A7-A6-A31, de Luxemburgse A3 en A6, de Belgische E25-door Luik heen-E25 en in Nederland A2-A73-A50-A28. Aankomst om 03:50.

Een klein beetje file gehad rond Lyon, in beide gevallen maar een paar minuten vertraging. Het liep eerst vast bij de zuidelijke aansluiting op de D383, daarna voor en aan het begin van de Fourvièretunnel. Eenmaal in de tunnel begon het wel weer te rijden.

Onderweg een paar keer gestopt:

Saint-Rambert-d'Albon (FR A7): ruim een half uurtje gestopt en even wat gegeten bij de Subway
Mâcon-La Salle (FR A6): korte pauze van een kwartiertje
Langres-Noidant (FR A31): korte pauze van een kwartiertje
Lorraine-Sandaucourt-les-Rappes (FR A31): alleen tanken, ca. 5 minuten
Capellen (L A6): tanken en een korte pauze, ca. 20 minuten
Romeinse Put (NL A73): korte pauze, ca. 10 minuten

Alles bij elkaar iets meer dan anderhalf uur gestopt, dus de pure rijtijd was rond de 9 uur en een kwartier. De totale reistijd kan zeker nog wel wat sneller, maar mijn vriendin en ik vinden het op zich wel prettig om regelmatig even te stoppen.

Bij de tankstop in Frankrijk heb ik alleen voldoende getankt om Luxemburg te kunnen halen. Met continu 130 rijden waar het kan en mag (en ook in Wallonië op grote delen van de E25... ;)), en tevens de nodige hellingen (vooral op het toldeel van de A31 en de Belgische E25) gaat het ook best wel snel met het brandstofverbruik.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwolle-Valence

Bericht door Chris » ma 29 feb 2016, 19:47

^^ Een aardig eind rijden voor een kort weekend in de Drôme. ;)

9:15 uur rijtijd is nog best netjes, Loriol - Zwolle is toch nog 1.060 kilometer. Gemiddeld 115 km/h.

Waren er nog veel werkzaamheden in Frankrijk? Die schijnen ze vooral buiten het hoogseizoen uit te voeren, ik kom echter bijna nooit in Frankrijk in de periode van oktober-april. Het wegdek is eigenlijk altijd zeer goed, dus ze zullen dat toch gedurende een bepaalde periode moeten onderhouden.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Zwolle-Valence

Bericht door Rein » ma 29 feb 2016, 19:49

@Coentunnel: je had natuurlijk ook grotendeels wind tegen. Ik ben dit weekend naar Frankrijk gereden en met wind mee reed ik ondanks 136 op de teller ca 1:20 tot 1:22.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwolle-Valence

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 feb 2016, 23:16

Chris schreef:^^ Een aardig eind rijden voor een kort weekend in de Drôme. ;)
Twee wielerkoersen gezien, de Classic Sud Ardèche in Guilherand-Granges en de Drôme Classic in Livron-sur-Drôme. We hebben in Valence overnacht. Op deze manier hoefden we geen vrije dagen op te nemen, want uiteindelijk kost ook dat geld. Maar het is wel inspannend, een nacht doorrijden, een nacht in een hotel en dan weer een avond/nacht doorrijden. En het was mijn eerste lange trip (> 500 km op één dag) met de auto sinds oktober, dus het was al een tijdje geleden.
Waren er nog veel werkzaamheden in Frankrijk? Die schijnen ze vooral buiten het hoogseizoen uit te voeren, ik kom echter bijna nooit in Frankrijk in de periode van oktober-april. Het wegdek is eigenlijk altijd zeer goed, dus ze zullen dat toch gedurende een bepaalde periode moeten onderhouden.
De enige werkzaamheden die ik ben tegengekomen waren op de A6 tussen Limonest en de A466, een paar kilometer waar de Vmax was teruggebracht naar 70 km/u (in beide richtingen). En volgens mij had dat te maken met het realiseren van de aansluiting van de A89 op de A6. Verder echt helemaal niks gezien in Frankrijk, en ook verder niet op de route (ja, bij Cheratte was dus de verbindingsboog naar de E40 richting Brussel afgesloten).

Wat betreft werkzaamheden in het laagseizoen: ik kan me wel herinneren dat ik in maart 2011 op de A8 ten oosten van Aix-en-Provence lange werkzaamheden heb gehad, volgens mij wel meer dan 20 km. En verder kom je het zo nu en dan tegen, ook op de A1 en A10 heb ik het wel meegemaakt. En op de A63 in Frans Baskenland wordt er al een hele tijd aan de weg gewerkt.
Rein schreef:@Coentunnel: je had natuurlijk ook grotendeels wind tegen. Ik ben dit weekend naar Frankrijk gereden en met wind mee reed ik ondanks 136 op de teller ca 1:20 tot 1:22.
Ja, het waaide de hele weg eigenlijk wel hard. Het was ook duidelijk te horen. Ik merkte het verschil ook gelijk op de stukken weg die pal west-oost liepen, zoals een deel van de A31 ten oosten van het knooppunt met de A5 en tussen Toul en Nancy. Dat zal, gecombineerd met continu wel 130 rijden en ook de hellingen in z'n vier zo snel mogelijk naar boven, wel meegespeeld hebben met het vrij hoge brandstofverbruik.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Zwolle-Valence

Bericht door harry » zo 06 mar 2016, 23:05

Toevallig word ik over anderhalve week in Valence verwacht. Ik ga er met de auto heen.
Gezien het bovenstaande zal ik Cheratte mijden. Op zich vrij logisch, want ik kom niet uit Zwolle. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie