Zaandam - Krakau

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
johnderijk
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: za 18 jul 2015, 16:19

Zaandam - Krakau

Bericht door johnderijk » vr 06 mei 2016, 15:15

Alweer mijn derde topic over een reisadvies :schrikreactie:

Wij willen zaterdag en zondag, 6 en 7 augustus, naar Krakau rijden. Ik had zelf de route A3-A2-B236-A44-A7-A38-A14-A4-A4 in gedachten met een overnachting ergens rond Kassel, met name om het slechte wegdek op de A18 in Polen te vermijden. Is dit een slimme keuze? Ik weet namelijk niet zeker of het dan nog voor Kreuz Oberhausen vast staat op de A3 met mensen die naar Oostenrijk, Italië, Zwitserland, etc. gaan en of de A44 een goede keuze is vanwege alle baustelles. De A38 lijkt me, als ik zo naar de intensiteiten kijk, een behoorlijk rustige weg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zaandam - Krakau

Bericht door Chris » vr 06 mei 2016, 15:20

Die route lijkt me okay. Ik denk overigens niet dat er in die week van augustus nog zoveel mensen vertrekken naar het zuiden, en het wel meevalt met de vakantiedrukte.

Op de A4 ten oosten van Wrocław zijn wegwerkzaamheden, maar deze worden tijdens de zomervakantie stilgelegd en dan zijn er 2x2 rijstroken beschikbaar.

Wegwerkzaamheden zijn in Duitsland eigenlijk niet vermijdbaar. Ik denk dat het na Kassel wel mee zal vallen met de werkzaamheden. Wel meen ik iets gelezen te hebben over werkzaamheden op de A38 na Halle.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zaandam - Krakau

Bericht door SnarfFlevoland » ma 09 mei 2016, 17:46

Zaterdagen kunnen in Dortmund ook al vroeg behoorlijk druk zijn. Daarom beter niet via de B236 en B1 rijden, maar direct via A2 en A1 langs het Kamener Kreuz. Is sowieso altijd ook de snelste route.

Welke route verder het beste is hangt er vanaf waar je in Nederland vertrekt. Je zou eventueel ook de A30 kunnen nemen en via Osnabrück en Hannover richting het oosten rijden of de B54 van Enschede naar Münster. Verder kan je sowieso ook de A2 verder nemen tot de A14 bij Magdeburg. Op een zaterdagochtend voorzie ik op de A2 nl. weinig tot geen problemen.
johnderijk schreef:De A38 lijkt me, als ik zo naar de intensiteiten kijk, een behoorlijk rustige weg.
Er rijdt tegenwoordig wel aardig wat vrachtverkeer op die route. Als je pech hebt hang je regelmatig achter een inhalende vrachtwagen. Gelukkig heeft men in Duitsland tijdens de zomermaanden een rijverbod voor vrachtwagens op de zaterdagen (zondagen sowieso het gehele jaar door), zodat je hier weinig last van moet hebben.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: Zaandam - Krakau

Bericht door Ger81 » ma 09 mei 2016, 17:49

Ik heb deze route meermaals gereden en ben er erg over te spreken.
Wat mij betreft de beste route (tenzij je uit Noord-Nederland zou vertrekken).
Ubi volentia est, via est

johnderijk
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: za 18 jul 2015, 16:19

Re: Zaandam - Krakau

Bericht door johnderijk » di 17 mei 2016, 21:43

Dan wordt het misschien wel de route via de A2-A14 met een overnachting rond Leipzig (iemand een aanrader?). Ik had nog een vraagje. Wij gaan in deze vakantie ook vanuit de Piëmonte, waarschijnlijk vanuit de regio bij Varese naar het Schwarzwald. Is het dan echt nodig om de route via de Gotthard te vermijden of kan je gewoon zonder teveel oponthoud over de Gotthardpass?

(Sorry voor de late reactie)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zaandam - Krakau

Bericht door Coen Tunnel » di 17 mei 2016, 21:54

^^ Hangt een beetje van af wanneer en op welke dag je via de Gotthard wil rijden. Op een doordeweekse dag zal het te doen zijn, in het weekend moet je met fikse vertragingen rekening houden. Zeker in augustus en zeker ook in noordelijke richting.

Als je de pas wil nemen moet je de weg al verlaten bij afrit Quinto, anders sluit je alsnog aan in de file voor de tunnel. De laatste afrit Airolo zit pas vlak voor de tunnel.

Als je oostelijk in het Zwarte Woud moet zijn kun je ook de route via de San Bernardinotunnel overwegen, en dan bij Schaffhausen de grens over gaan. Maar dat hangt ook af van je eindbestemming in het Zwate Woud.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zaandam - Krakau

Bericht door duikgek89 » di 17 mei 2016, 22:09

johnderijk schreef:Dan wordt het misschien wel de route via de A2-A14 met een overnachting rond Leipzig (iemand een aanrader?).
Ik zou lekker via de A38 rijden richting Leipzig. Alleen de B236 niet nemen bij Dortmund maar de A1. Dan krijg je dus vanaf de grens bij Babberich de A3, A2, A1, A44, A7, A38 en dan kom je zo bij Leipzig uit. Bovenlangs over de A2 lijkt me nogal wat om.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zaandam - Krakau

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 mei 2016, 22:41

Coen Tunnel schreef:Als je oostelijk in het Zwarte Woud moet zijn kun je ook de route via de San Bernardinotunnel overwegen, en dan bij Schaffhausen de grens over gaan. Maar dat hangt ook af van je eindbestemming in het Zwate Woud.
Is uiteraard mogelijk, maar de route via San Bernardino en Schaffhausen kost altijd wel flink wat tijd. Bovendien heb je daar op de allerdrukste dagen ook last van files. Normaliter is de route via Gotthard en Basel de snelste om in 't zwarte woud te komen, zolang je niet toevallig naar Donaueschingen of Villingen-Schwenningen moet. Voor de rest brengt de B31 of B294 je vanaf de A5 bij Freiburg im Breisgau je snel en comfortabel diep het zwarte woud in.

Als je dan toch de route via de San Bernardino neemt, dan zou je beter langs de zuidkant van de Bodensee naar Konstanz en Singen kunnen rijden. Het stuk via Winterthur en Schaffhausen is dan onnodig om en druk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zaandam - Krakau

Bericht door Coen Tunnel » di 17 mei 2016, 22:55

^^ Geen enkele route door Zwitserland is vrij van files op drukke dagen, en uit ervaring weet ik dat je ook op de San Bernardino-route flink vast kan staan.

De optie langs de zuidkant van de Bodensee is inderdaad ook een goede, die weg rijdt aardig door.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zaandam - Krakau

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 mei 2016, 23:25

Coen Tunnel schreef:Geen enkele route door Zwitserland is vrij van files op drukke dagen, en uit ervaring weet ik dat je ook op de San Bernardino-route flink vast kan staan.
Ik bedoelde er alleen maar het volgende mee te zeggen: Via de Gotthardpass rijden is - mits je de snelweg vroegtijdig verlaat - in de meeste gevallen sowieso sneller als via de San Bernardinotunnel, tenzij je richting Oostenrijk, Bayern of net naar Singen of Donaueschingen wilt natuurlijk. Het hele stuk vanaf Bellinzona tot Chur neemt ook zonder files al een hoop tijd in beslag en ik begrijp soms niet waarom mensen in deze route hun heil denken te vinden. In die tijd kan je makkelijk even over de Gotthardpass rijden. OK, de San Bernardino wordt op de radio natuurlijk als officiële uitwijkroute aanbevolen, maar wie zich iets meer op z'n rit voorbereid komt er al vrij snel achter dat dat niet persé een goed alternatief is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

johnderijk
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: za 18 jul 2015, 16:19

Re: Zaandam - Krakau

Bericht door johnderijk » di 19 jul 2016, 21:13

Ik zie nu dat er vanaf morgen op de A4 tussen Uhyst en Bautzen-Ost maar 1 rijstrook beschikbaar is richting oosten. Zou dit nog voor problemen kunnen zorgen? We zijn zondag 7 augustus tussen 11-12 uur bij die baustelle waarschijnlijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zaandam - Krakau

Bericht door Chris » di 19 jul 2016, 21:18

Het is geen druk stuk en geen traditionele vakantieroute, dus ik denk dat het wel mee valt. Op zondag heb je ook niet te maken met vrachtverkeer (een reden waarom er bij Baustellen vaak veel files staan doordeweeks).

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: Zaandam - Krakau

Bericht door Vegi » do 21 jul 2016, 12:17

Ik heb gisteren rond Bautzen gereden en je staat er wel 10-15 minuten vast of rijdt in ieder geval langzaam.
Al met al heb ik door de wegwerkzaamheden en hier en daar file een uur vertraging opgelopen, maar dat valt niet echt op omdat je eerder 6 keer 10 minuten vertraging oploopt...
Ik heb wel een andere route gereden en tja, je ontkomt er ook niet echt aan, inderdaad.

Aangezien je het grootste deel op een zondag rijdt zal het wel erg meevallen, ik heb gisteren vooral problemen gehad door de gigantische hoeveelheid vrachtverkeer :nuts: .

johnderijk
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: za 18 jul 2015, 16:19

Re: Zaandam - Krakau

Bericht door johnderijk » do 21 jul 2016, 12:29

Dan komt het wel goed. Door onze overnachting hebben we zondag genoeg tijd en kunnen we een uurtje vertraging wel hebben ;)

johnderijk
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: za 18 jul 2015, 16:19

Re: Zaandam - Krakau

Bericht door johnderijk » vr 05 aug 2016, 11:32

Ik lees nu in Chris zijn post dat de A2 tussen Recklinghausen en AS Herten afgesloten is dit weekend (ook vorig jaar dat we op vakantie een afsluiting gehad, maar toen op de A3 :ongeduldig: ). Kunnen we gewoon bij Herten eraf gaan en dan op de A43 weer op de autobahn gaan, of mogen wij dit niet doen omdat wij geen milieusticker hebben?

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Zaandam - Krakau

Bericht door Snelwegenkenner » vr 05 aug 2016, 12:58

Ik zou via de A42 rijden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zaandam - Krakau

Bericht door duikgek89 » vr 05 aug 2016, 15:18

Kan wel druk zijn. Een andere goede optie, vanaf de A3 komend, kan zijn om via de B58 naar de A43 door te steken, ik dacht dat dat zonder milieusticker kon, maar ik ben me daar niet 100% zeker (ik heb een groene dus ik kijk er niet meer zo naar om...). Je loopt zo eventuele file voor de afsluiting min of meer mis en op de B58 kun je bij tijd en wijlen vrij aardig doorrijden. De derde optie is via Oldenzaal en Bielefeld A1 - A30 - A33 - A44 - ...

Ik denk dat die drie opties lood om oud ijzer zijn, zeker gezien het feit dat de A33 niet compleet is.

johnderijk
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: za 18 jul 2015, 16:19

Re: Zaandam - Krakau

Bericht door johnderijk » za 13 aug 2016, 22:03

Nog een report van onze reizen:

Het eerste deel vanuit Zaandam naar de grens verliep niet bepaald soepel. Op de A1 hebben we vanaf knooppunt Eemnes tot aan de A30 niet echt door kunnen rijden en steeds stukken gehad met langzaam rijdend verkeer. In plaats van via de A30 te gaan, hebben we voor de A50 gekozen vanwege een file op de A12. Tot aan Oud-Dijk was het behoorlijk druk, maar daarna werd het aanzienlijk rustiger. Bij Wesel hebben we de B58 gepakt tot aan de A43 en dat beviel heel goed (bedankt voor de tip nog! :top: ). Op de A43 beland je meteen in een lange baustelle, maar dat was geen probleem. De A2 was lekker rustig natuurlijk en we zijn via de A1 naar de A44 gegaan, die verrassend rustig was. Tot aan ons overnachtingsadres in Nordhausen ook geen problemen gehad op een bijna uitgestorven A38.

De volgende dag (zondag) was de A38 wederom rustig. Op de A14 best druk maar ook niks bijzonders. Op de A4 bij Dresden stond in de tegenrichting een flinke file in de baustelle. Alleen wat vertraging bij de tolpoorten bij Gliwice gehad, verder eigenlijk lekker snel naar Krakau doorgereden.

Afgelopen donderdag zijn we vanaf Krakau naar Liezen (A) gereden, via de A4, A1, D1, R52, B7, A5, S1, S2, A23, A2, S6, A9. In de spits makkelijk uit Krakau gekomen (waar enorme spoorvorming is in de stad op sommige wegen!). Het wegdek op sommige delen van de D1 in Tsjechië vond ik enorm tegenvallen, zeker na in Polen te hebben gereden. Er wordt wel veel gerenoveerd, maar op sommige delen gaat de Vmax zelfs terug naar 80 vanwege vreemde bulten in de weg. Vlak vloor Brno flink geschrokken door een behoorlijk hoogteverschil tussen het verzakte wegdek en het viaduct. Op de R52 was een heel vreemde situatie bij een baustelle. De rijbaan wordt opgesplitst in een doorgaande rijstrook (links) en een voor de afrit (rechts). Het vreemde was dat NERGENS aangekondigd werd dat de rechter alleen voor de afrit is. Dit was ook niet te zien doordat de splitsing al een stukje voor de afrit was. Veel mensen die achter ons reden hadden dezelfde 'fout' gemaakt. Het wegdek tot aan de grens was ook niet om over naar huis te schrijven. In Oostenrijk lijkt net na de grens Drasenhofen wel een spookdorp vanwege alle verlaten huizen langs de weg. In Poysdorf zijn we even gestopt en dit dorp had ook duidelijk te lijden onder de enorme verkeersstroom. Gelukkig wordt dit dorp wel ontlast door de verlenging van de A5, die mij al redelijk gevorderd leek. Eenmaal op de A5 is het echt een opluchting om weer lekker 130 op cc te rijden na Tsjechië. Verderop in Wenen, ondanks de versmalling naar 1 rijstrook op de A23 geen vertraging gehad. Na Wenen is het eerste stuk S6 vanaf de A2 is echt geweldig om te rijden. Lekker 130 slingerend naar beneden. Wel een paar flinke werkzaamheden met 1 rijstrook, maar het rijdt alsnog goed door. De drukte vanaf Bruck vond ik behoorlijk meevallen. Je kan daar goed op het wegdek zien dat de baustelle met 1 rijstrook is weggehaald.

Plaats reactie