Hoe rijden naar / door Italië

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Hoe rijden naar / door Italië

Bericht door SnarfFlevoland » di 14 jun 2016, 17:25

paolie schreef:Sindsdien ben ik toch een stuk voorzichtiger geworden met snel oordelen op basis van uiterlijk...
Oh, maar er zijn gelukkig ook zeker een hele hoop goede mensen op de wereld. Ik heb zelfs ook eens een man met tulband die eruit zag alsof hij zo direct uit Mekka kwam, langs de A2 bij Bellinzona op weg geholpen, omdat hij de weg naar en door Italië vroeg.

Desalniettemin kunnen dat soort mensen als ze met bosjes opduiken wel erg bevreemdend werken. Je voelt jezelf dan gewoon een vreemdeling, met als gevolg dat je jezelf gaat afvragen, hoeveel van dat soort mensen echt bereid zijn om in onze westerse maatschappij in te burgeren.
Coen Tunnel schreef:Ook al spreek ik hun taal niet, ik denk dat ik als Nederlander qua cultuur en mentaliteit meer gemeen heb met Polen dan met Fransen of Italianen.
Die indruk heb ik absoluut ook. Polen geniet onder het gros van de bevolking nog een slecht imago, maar qua cultuur en mentaliteit voelt het inderdaad een stuk vertrouwder aan als bijv. Frankrijk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Hoe rijden naar / door Italië

Bericht door paolie » di 14 jun 2016, 19:56

Snelwegfreak schreef:
paolie schreef:Sindsdien ben ik toch een stuk voorzichtiger geworden met snel oordelen op basis van uiterlijk...
En hopelijk een stuk voorzichtiger met het tot op het laatste moment doorrijden op een tank ;)
Dat ook ja ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Hoe rijden naar / door Italië

Bericht door Pino » di 14 jun 2016, 21:58

SnarfFlevoland schreef:Nu je dat zegt is met het ook al eens bij (Marché) Bellinzona-Nord op de Zwitserse A2 opgevallen (het was er echter wel schoon), maar bijv. nooit ergens tussen Basel en Gotthard. Wat je daar vermoed m.b.t. vaste rustplaatsen zou best eens kunnen en ze zullen dan ook wel zo hun vaste routes hebben, waar nauwelijks vanaf geweken wordt.
Coldrerio was ook schoon. Het blijven wel Zwitsers (zie verder Asterix en de Helvetiërs). Maar verder had de hele parkeerplaats een zeker camping-gevoel, met families die daar overduidelijk wat langer stonden, tafeltjes hadden uitgeklapt, dat soort werk.

Ik vermoed dat Coldrerio en Bellinzona strategisch handig liggen. In zuidelijke richting heb je dan de Gotthard gehad, en het wil in deze streek nog wel eens warmer en zonniger zijn dan verder noordelijk. Daarnaast zijn het uiteraard ruime parkeerplaatsen met uitgebreidere voorzieningen. Anderzijds moeilijk in te schatten wat deze parkeerplaatsen dan verheft boven een verzorgingsplaats voorbij de Italiaanse grens. Wellicht de omvang van parkeerplaatsen daar?
Laatst gewijzigd door Pino op di 14 jun 2016, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hoe rijden naar / door Italië

Bericht door Coen Tunnel » di 14 jun 2016, 22:02

^^ De verzorgingsplaatsen aan de Italiaanse A9 zijn relatief klein, verouderd en niet bijzonder schoon. Aan de A8 zit vlak voor Milaan nog wel een grote moderne VZP, maar daar is het best druk. Coldrerio en Bellinzona zijn dan toch een stuk beter.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Hoe rijden naar / door Italië

Bericht door Pino » di 14 jun 2016, 22:12

^^ Weet het. En die grote vlak voor Milaan heeft weliswaar een bijzondere architectuur, maar is ook onderdeel van een asfaltzee waar het niet heel prettig toeven is. Je zou het in zoverre moeten hebben van servizi ná Milaan. Al duurt het op de A1 geloof ik best wel even voordat je een grotere tegenkomt?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Hoe rijden naar / door Italië

Bericht door duikgek89 » wo 15 jun 2016, 2:29

SnarfFlevoland schreef:^^
Mee eens, als man heb je wat dat betreft weinig te vrezen. Wel zou ik oppassen om als reiziger met caravan of camper op een parkeerplaats zonder voorzieningen te overnachten. Er zijn genoeg verhalen bekend van nachtelijke inbraken, waarbij mogelijk narcose-gas werd ingezet. In Duitsland en Italië, maar in het bijzonder ook langs Franse en Spaanse snelwegen.
Dat gebeurt bij vrachtwagens ook.
Frans-sauerland;) schreef:Verder kan ik me nog goed herinneren dat ik in Polen of Slowakije altijd extra op m'n hoede was, wanneer een Oekraïnse auto naast me stond geparkeerd. Of deze onderbuikgevoelens ook nodig waren... Waarschijnlijk niet. Toch vertrouw ik die Oekraïners nooit zo. :twisted:
Die Oekraïners die ik ken zijn goede mensen, maar er zitten ook minder goede mensen tussen. Maar dat heb je in Duitsland en Nederland ook...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Hoe rijden naar / door Italië

Bericht door SnarfFlevoland » wo 15 jun 2016, 2:35

^^
Dat geloof ik graag. Ik doel ook meer op de georganiseerde criminaliteit en de corruptie van het land, hetgeen voor rare onderbuikgevoelens kan zorgen. Het is in Duitsland open bekend dat veruit de meeste gestolen auto's voor de Oekraïnse markt bestemd zijn. Het fenomeen "Auto gestolen, morgen in Polen" klopt daarbij maar deels, want ze worden er alleen doorgevoerd en velen worden ook via Tsjechië verder naar het oosten getransporteerd.

Desalniettemin zou ik graag eens een stukje van Oekraïne willen bezoeken, in het kader van een Karpaten vakantie.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Hoe rijden naar / door Italië

Bericht door duikgek89 » wo 15 jun 2016, 3:10

^^ Het is inderdaad een geliefde export-markt voor ontvreemde auto's (overigens niet alleen uit Duitsland).

De karpaten hoop ik nog eens heen te gaan, maar is er nog niet van gekomen.

Plaats reactie