Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Willem » di 03 jul 2018, 20:49

Op dit moment is het laatste stukje van de A43 voor Modane in beide richtingen gestremd wegens werkzaamheden. Verkeer moet via de D1006 rijden.

Bijzonder is dat het verkeer via een provisorische op- en afrit na het laatste tolstation de snelweg op en af geleid werd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » di 03 jul 2018, 23:58

^^
Komt die provisorische op- en afrit dan al snel na het tolstation of eerst een flink stuk verderop? Indien het eerste van toepassing is... lekker dan. Betaal je de volle mep tot de Frejustunnel en dan kan je er geen eens gebruik van maken. :roll:

Naja, mezelf is het al eens overkomen dat ik voor Oostenrijk een tolvignet had gekocht, maar 's ochtends vroeg de hele A12 van Imst tot Zams afgesloten was. Had ik in feite alleen een tolvignet voor de Landecker Tunnel gekocht. Dat was wel even zuur. :facepalm: Vooral omdat kort daarvoor de Lermooser Tunnel ook al afgesloten was en ik gevoeld eindeloos door Lermoos en Biberwier moest rijden...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 jul 2018, 0:10

^^ Ik had een keer Videomaut voor de Arlbergtunnel aangeschaft, ik was van plan om in één dag in beide richtingen er doorheen gegaan. Nergens stond overdag aangegeven dat de tunnel om 20:00 uur zou sluiten voor werkzaamheden, daar kwam ik achter toen ik rond 20:10 richting de pas werd geleid. :geenlach:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Willem » wo 04 jul 2018, 21:11

SnarfFlevoland schreef: di 03 jul 2018, 23:58 ^^
Komt die provisorische op- en afrit dan al snel na het tolstation of eerst een flink stuk verderop? Indien het eerste van toepassing is... lekker dan. Betaal je de volle mep tot de Frejustunnel en dan kan je er geen eens gebruik van maken. :roll:
Komende vanuit Lyon is de tijdelijke afrit na het tolstation, dus op het tolvrije gedeelte.

Van de week reed ik de andere kant op en moest de eerste afrit na het tolstation weer van de snelweg af. Op dat stuk was nog een rijstrook afgesloten. Bij de afrit moest je het kaartje wel inleveren, maar hoefde je geen tol te betalen. Dat was erg netjes.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » vr 06 jul 2018, 11:13

Willem schreef: wo 04 jul 2018, 21:11 Komende vanuit Lyon is de tijdelijke afrit na het tolstation, dus op het tolvrije gedeelte.
Ah ok, maar bij he tolstation betaal je eigenlijk tot Freney vooruit of hadden ze een gereduceerd tarief? De prijs is daar als je de snelweg via de afrit Saint-Michel verlaat wat goedkoper.
Willem schreef: wo 04 jul 2018, 21:11 Bij de afrit moest je het kaartje wel inleveren, maar hoefde je geen tol te betalen. Dat was erg netjes.
Dat is inderdaad netjes, alles andere zou ook wel een beetje te zot zijn. ;)
Coen Tunnel schreef: wo 04 jul 2018, 0:10Ik had een keer Videomaut voor de Arlbergtunnel aangeschaft, ik was van plan om in één dag in beide richtingen er doorheen gegaan. Nergens stond overdag aangegeven dat de tunnel om 20:00 uur zou sluiten voor werkzaamheden, daar kwam ik achter toen ik rond 20:10 richting de pas werd geleid.
Dat is inderdaad enorm ergerlijk. In dat soort gevallen zou men je ticket terug moeten nemen. Natuurlijk had je je theoretisch van te voren kunnen informeren en had je geen tweede ticket gekocht, maar dat kan je nu eenmaal niet 100% plannen. Sowieso zou ik het fijn vinden als de ASFiNAG met de Videomaut een after-pay betaaloptie zou aanbieden, bijvoorbeeld via creditcard of automatische incasso. Persoons, kenteken en bankgegevens registreren en dan automatisch die tolwegen berekend krijgen die je daadwerkelijk hebt gebruikt. Dat de ASFiNAG daar nog niet naartoe wil, vind ik wat achterhaald.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Palance » do 11 okt 2018, 21:45

De afgelopen 2 weken (en 2 dagen) ben ik in Marokko geweest, waarvan ik ongeveer 1,5 week heb rondgereden in een huurauto. Ik heb ruim 1600 kilometer gereden in dit prachtige land.

Hierbij een kaartje. Blauw=zelf gereden, groen=excursie, in een 4x4 met privéchauffeur de noordelijke Sahara in. De route begon/eindigde in Marrakesh, en ging kloksgewijs.

Foto's moet ik nog uitzoeken, maar er komen dus nog wegenfoto's aan.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door waldo79 » do 11 okt 2018, 22:12

Prachtig land, Palance. Ik kijk uit naar details ;)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » za 13 okt 2018, 21:07

Mooie reis!

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Willem » za 13 okt 2018, 21:15

Ben ook benieuwd naar de foto's.

Zelf zou ik ook eens willen rondrijden in Marokko, maar een van mijn vrienden die daar is geweest raadt dat af. Hij zei niet duidelijk waarom.
Wat zijn jouw ervaringen?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Palance » zo 14 okt 2018, 9:25

Autorijden in Marokko is een ervaring op zich. Qua landschap is het een zeer divers land, zelfs in woestijngebieden is het nog afwisselender dan je denkt.
Qua rijstijl is het een uitdaging :) In een stad als Marrakesh is het verkeer zeer chaotisch. Je hebt met alles te maken, inclusief paard of ezel en wagen, brommertjes, toeristen :), taxi's en voetgangers die oversteken waar en wanneer ze willen. 2 Rijstroken betekent dus niet dat je alleen links of rechts iemand naast je hebt staan, er kan makkelijk nog een wagen of meerdere brommers tussen. Er wordt dan telkens ook flink getoeterd. Vreemd genoeg gaat het vrijwel altijd goed, ik heb maar 2 aanrijdinkjes gezien (nadat ze gebeurd waren), het is een wonder dat er niet meer gebeurd is. Er wordt dan ook geadviseerd niet in het donker te rijden, zeker niet in de buitengebieden.

Buiten de stad is het op de meeste wegen rustig. De meeste doorgaande N- en R-wegen zijn goed te berijden (alleen de N9 van Marrakesh naar Ouarzazate via de Atlas was een ramp qua wegkwaliteit maar er waren dan ook veel werkzaamheden om daar iets aan te doen). De zijstraten in de kleinere plaatjes zijn vaak wel gatenkaas, je ziet soms niet eens meer of de weg nu verhard is of niet. Ik heb er al op de tweede dag een lekke band aan overgehouden (een spijkertje), maar dat was met hulp van het hotelpersoneel en later het verhuurbedrijf in Ouarzazate vrij snel opgelost.

Alleen in kleinere plaatsjes waar een markt is, is het oppassen, daar rijdt/bromt/waggelt/fietst alles alle kanten op, soms ook tegen het verkeer in.

Tussen de grote plaatsen in, is het dus rustig rijden. Te rustig, in woestijngebieden een kaarsrechte weg berijden is vermoeiender dan je zo zou zeggen.

Bewegwijzering: Die is er niet veel, maar daar waar die nodig is, is die ook aanwezig. Vrijwel altijd tweetalig Arabisch/Frans, slechts een enkele keer heb ik het alleen in het Arabisch gezien. Het behoeft geen nadere uitleg dat het op het Franse systeem is gebaseerd.

Verkeerslichten: Daar wordt goed gestopt voor het rode licht. Veel lichten die ik gezien heb, hebben een aftelklok, zowel voor het rode als het groene licht (ook voor voetgangers). De uitdaging is dat als het voetgangers licht op rood springt, het autoverkeer direct groen heeft. Daar sta je dan halverwege een zebrapad te wachten :) Zeker bij de lichten zonder een aftelklok is het een verrassing of en wanneer men tijdelijk op het zebrapad moet verblijven. Ik heb relatief veel horizontale lichten gezien (rode licht links) aan masten.
In Agadir had men de neiging te kijken naar de aftelklok voor voetgangers. Op het moment dat die op 5 seconden stond voor het groene licht, werd er al getoeterd en trok een enkeling alvast op. Dat ongeduld heb ik nergens anders gezien.

Zo chaotisch als men rijdt, zo netjes houdt men zich aan de maximum snelheid, de boetes zijn dan ook zeer hoog. Er zijn ook heel veel politiecontroles, met name bij grote kruispunten in afgelegen gebieden, maar ook bij het binnenrijden of verlaten van een stad of dorp. Navraag heeft me geleerd dat het voornamelijk te maken heeft met onrust in het land, en men wil ook weten wat en wie er allemaal rondrijdt in de buurt. Je zit dan vaak in gebieden waarbij geen alternatieve route bestaat, dus je kan er amper aan ontkomen.

En dan komen we op de vermeende corruptie in het land bij de politie. Ik heb minstens 50 controles gehad, bij minstens 48 kon ik direct doorrijden, bij 2 dus niet. In beide gevallen een vriendelijk praatje, papieren controleren, en dan komt de vermeende overtreding om de hoek kijken.
De eerste keer zou ik 5 kilometer terug een doorgetrokken streep hebben overschreven. Het probleem was dat ik niet zeker was of het gebeurd was of niet, je moet toch regelmatig een fietser of een ezel ofzo inhalen. De boete zou 400 DIrham zijn (tegen de 35 Euro), maar dat vond ik vrij veel. Toen mocht ik uitstappen, een stuk verder weg van mijn auto en mijn vrouw en zijn collega's. Daarop wees de agent heel in de verte waar het gebeurd zou zijn, zo ver dat je het asfalt niet kon zien. En daarna kwam de onderhandeling over de prijs ("Combien? Comme vous voulez!"). Tegen de tijd dat ik op 100 Dirham zat kreeg ik ineens alle papieren teruggeduwd in mijn handen en kon ik vertrekken.
De tweede keer was op de laatste reisdag. De vader van de agent woonde in Capelle aan den IJssel, dus het was eerst 10 minunten lang beleefdheden, wat vragen stellen, wat woordjes Arabisch leren, en toen kwam het: Ik zou 90 hebben gereden waar ik 80 mocht volgens de radar. Dat kon absoluut niet, want ik had een ruim schema en zat overal opzettelijk 10 km onder de Vmax, dat heb ik hem ook verteld. En omdat de agent zo van Nederland hield mocht ik ineens voor deze ene keer doorrijden zonder bekeuring en kreeg nog een waarschuwing voor een radarcontrole verderop (die er ook stond). In beide gevallen ging alles overigens zeer gemoedelijk, zeer vriendelijk en heb me dan ook geen enkel moment bedreigd ofzo gevoeld. Het is een deel van het spel zullen we maar zeggen.

Conclusie: Zeker doen! De doorgaande wegen zijn goed, rij alleen overdag en pas op de talloze andere deelnemers met hun capriolen. En hou je aan de wet, als je echt een overtreding begaat zal je niet zo snel wegkomen als mij gelukt is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » zo 14 okt 2018, 14:21

^^
Interessant verslag! :) Het klinkt voor mij een beetje als Georgië en Armenië, maar dan met strengere controles en verkeersdeelnemers die zich strikt aan de Vmax houden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Palance » ma 15 okt 2018, 9:06

Foto's post ik hier.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jdb2 » ma 15 okt 2018, 14:29

Palance schreef: zo 14 okt 2018, 9:25Vreemd genoeg gaat het vrijwel altijd goed, ik heb maar 2 aanrijdinkjes gezien (nadat ze gebeurd waren), het is een wonder dat er niet meer gebeurd is.
Ik heb ooit gelezen dat er in Marokko jaarlijks 3000 verkeersdoden vallen. Naar inwonertal zou dit vergelijkbaar zijn met België, maar als je kijkt naar aantal voertuigen of gereden kilometers is de balans helemaal beroerd. Maar de meeste dodelijke ongevallen gebeuren buiten de stad op de 2x1 wegen.
Palance schreef: zo 14 okt 2018, 9:25 Er zijn ook heel veel politiecontroles, met name bij grote kruispunten in afgelegen gebieden, maar ook bij het binnenrijden of verlaten van een stad of dorp. Navraag heeft me geleerd dat het voornamelijk te maken heeft met onrust in het land, en men wil ook weten wat en wie er allemaal rondrijdt in de buurt. Je zit dan vaak in gebieden waarbij geen alternatieve route bestaat, dus je kan er amper aan ontkomen.

En dan komen we op de vermeende corruptie in het land bij de politie. Ik heb minstens 50 controles gehad, bij minstens 48 kon ik direct doorrijden, bij 2 dus niet. In beide gevallen een vriendelijk praatje, papieren controleren, en dan komt de vermeende overtreding om de hoek kijken.
50 controles lijkt mij veel op anderhalve week. Je hebt bij het binnen en buitenrijden van elke stad of groter dorp altijd vaste politie checkpoints. Of heb je alle keren opgeteld dat je langs zo'n checkpoint bent gereden? ;)

Maar die checkpoints bestaal al járen, ook voor de recente protesten. Daarbij vonden die opstanden plaats in de noordelijke Rif regio. Ik ben zelf nooit staandegehouden bij zo'n checkpoint, zowel met huurauto als buitenlandse auto. Daarnaast heb je op de buitenwegen ook nog regelmatige controles op snelheid en de doorgetrokken streep. Voor dat laatste heb ik ook een keer een boete gehad voor het inhalen van een auto die plots 40 ging rijden. Na de bocht stonden er uiteraard 2 politieagenten met radar onder een boompje. Dat zie je ook vaak, lokaal bekend verkeer die plots extreem gaan vertragen bij het naderen een radarcontrole, maar dat moet jij maar net weten.

Bij die checkpoints moet je uiteraard wél vertragen, die worden ook aangekondigd door bordjes "40, 20, Halt - Police", en versmallingen met kegeltjes en spijkermatten.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chrysa » zo 30 dec 2018, 3:01

Tweede kerstdag een tripje door Duitsland gemaakt omdat mijn vader en ik zin hadden in een goede schnitzel. 702km gereden in 9h23.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toch nog een soort van witte kerst gehad, ook al lag er geen sneeuw.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Palance » zo 30 dec 2018, 8:23

Chrysa schreef: zo 30 dec 2018, 3:01 Tweede kerstdag een tripje door Duitsland gemaakt omdat mijn vader en ik zin hadden in een goede schnitzel.
En daarom komt de McDonald’s 2 keer voor op je kaart :twisted: Hoe was de McSchnitzel? :dyn_hyp:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chrysa » zo 30 dec 2018, 13:00

Afbeelding

:dyn_hyp:

De schnitzel was erg lekker hoor, met pepersaus, gebakken aardappeltjes en dikke bonen. De drie McDonald's waren voor een Kirschetasche, koffie en een McChicken respectievelijk. :p

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Willem » zo 30 dec 2018, 13:24

Het restaurant zal jullie vast in een reclame willen gebruiken. Iets in de trant van "onze schnitzels zijn zo goed dat mensen daar een rit van 700 kilometer voor over hebben".
;)

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door GuteFahrt » zo 30 dec 2018, 13:30

Chrysa schreef: zo 30 dec 2018, 3:01 Toch nog een soort van witte kerst gehad, ook al lag er geen sneeuw.
Mooi laagje poedersuiker. 8-) ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » vr 04 jan 2019, 15:12

Ik ben midden december met de auto naar Schotland geweest voor een kortdurende vakantie (en vooral road trippend dus).

Geen wegenfoto's gemaakt, maar wel de onderstaande route gereden.

Afbeelding

(originele maat voor hen die dit te klein geletterd vinden: https://c1.staticflickr.com/5/4909/4478 ... f1d1_o.png )

Vanwege reizen met twee honden de oversteek via Calais-Dover genomen. Aangezien de DFDS - ex-Norfolk - oversteek vanaf Duinkerken nagenoeg dezelfde prijs had, de honden in de auto moesten blijven, en de tijd vanaf Calais beter uitkwamen, op een 30 minuten kortere oversteek dus voor Calais gekozen - heen met P&O en terug met DFDS. Heb eerder overwogen via IJmuiden-Newcastle te reizen, maar daarvoor liepen de kosten zo hoog op met de honden (per hond toeslag, plus een speciale hut) dat dit het niet waard was op de korte reis - wellicht op een andere reis een keer. Overigens bij de korte oversteken (zowel P&O als DFDS) niet content met het huisdierenbeleid. In ieder geval met DFDS een aparte toeslag van 18 euro per hond per enkele reis moeten betalen - terwijl ze in de auto op het lawaaiige autodek moesten blijven. Op de terugweg stond er achter onze auto een auto waar het alarm elke paar minuten afging :booooos: (we bleven nog even hangen alvorens naar boven te gaan). Op de heenweg met P&O niet duidelijk inzicht gehad bij het boeken of en hoeveel toeslag er gold. Moest natuurlijk aangeven met hoeveel huisdieren ik zou reizen. De prijs kwam op hetzelfde uit als met DFDS.

De reden (deels) dat we met de honden op stap gingen was vooral om eens een keer niet geld (niet weinig) aan de hondenoppas kwijt te zijn, maar de extra toeslagen kwamen toch neer op bijna 2 dagen oppas. :roll:

Dat gezegd hebbende was het een leuke korte reis!

In de middag spits de A4 af. Na Hellegatsplein kon ik beginnen met de verloren tijd inhalen, en heb flink aan moeten poten om de uiterste check-in tijd te benaderen (60 minuten voor vertrek). Door files bij Antwerpen en op de route naar Gent de alternatieve A11/N49/N44 via Zelzate en Maldegem genomen. Dat reed best goed door. Gelukkig was de boot ca 20-30 minuten te laat dus we kregen geen commentaar, en had ik tijd om het spaarzame gras in de buurt van het opstelterrein voor de honden op te zoeken.

Na de overtocht met de tijdzones mee, was het vanaf Dover nog even een paar uurtjes rijden naar onze overnachtingsplaats buiten Cambridge. Een via AirBnB geboekte "barn conversion" studio op een boerderij. Ik wilde eigenlijk de M20 pakken (ik heb het stuk naar London wel vaker gereden) maar stelde me eens een keer "constructief" op door naar de Google Maps app van m'n vrouw te luisteren: de A2/M2 route over Canterbury. Dat liep uit op een lichte frustratie door afsluitingen van de toeritten naar de M2, paar kleine dwalingen onderweg op zoek naar de toeritten, en uiteindelijk dus in het inmiddels avondlijke donker de hele A2 afgereden naar Chatham. Als goedmaker over de mooie brug bij Rochester - en toen de M2 vervolgend naar de M25 door de Dartford Tunnel. De rest was "appeltje eitje" naar Wimpole. Met enige vertraging kwamen we daar aan.

De eigenaar van de airBnB had het hek naar het boerenerf voor ons open gelaten, en de deur naar ons verblijf ook. Ze bleken zelf honden in kennels te hebben waar we langs moesten. Dat veroorzaakte wat lawaai laat op de avond. :roll: Ik moest er vervolgens midden in de nacht nog een keer uit doordat een van onze honden wat onrustig was. :ongeduldig: Lachen op zo'n boerderij. :lol:

De volgende ochtend even het centrum van Cambridge in gegaan, om tegen de lunch tijd onze weg richting Glasgow te vervolgen. Niet zo heel spannend, behalve dan dat er in het eerste stuk over de gehele A1/M1 verspreid ook wel wat werkzaamheden waren. Vervolgens de doorsteek via de A66 de doorsteek tussen de Yorkshire Dales en de North Pennines gemaakt. Fraai zicht met de ondergaande zon. Was voor het eerst dat ik naar Schotland deze doorsteek heb genomen. De rest van de rit in het donker was niet zo boeiend - net de staart van de avondspits bij Glasgow meegepikt, maar dat verliep redelijk soepel, over de M74 die sinds mijn laatste bezoek met de auto doorgetrokken is langs de zuidflank van de stad naar de M8.

Vroeg in de avond kwamen aan op onze bestemming aan de westkant van de stad, in Quarrier's Village net buiten Bridge of Weir. Mooi verhaal achter dit dorp. We verbleven in een van de voormalige weeshuizen middenin het oorspronkelijke dorp.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Na een paar nachten en een paar bezoeken aan Glasgow, ook voor een concert waar we op de gastenlijst stonden, zijn we weer zuidwaarts vertrokken. Vanwege het weer en tijd hebben we een bezoek aan Edinburgh even laten schieten voor een andere keer. Via de M74, M6 en M40, in een goed tempo en zonder problemen belandden we in de buurt van Oxford, vlak aan de M40 in het dorpje Weston-on-the-Green. Daar hadden we een kamer in het Manor Country House Hotel. Een landhuis en landgoed dat van oorsprong stamt uit de 13e eeuw, maar in de huidige vorm voor het grootste deel van de 16e eeuw is. Gezellige entree met een zithoek bij het knisperende haardvuur voor de high tea. Heerlijk gegeten en geslapen.
SPOILER: TOON

Afbeelding
In de loop van de volgende dag was het tijd om richting huis te gaan, zuidwaarts om London heen naar Dover, via de M20 (dit keer). De route door België hetzelfde als op de heenweg. Een korte reis met veel kilometers, maar evengoed naar ons zin gehad.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door waldo79 » vr 04 jan 2019, 15:48

Leuk om te lezen, jelger. Maar gelden er geen regels meer voor quarantaine voor huisdieren in het Verenigd Koninkrijk?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » vr 04 jan 2019, 16:03

Nee het VK heeft in 2012 de EU regels overgenomen. Als de Brexit een feit is gaan ze hun eigen oude regels weer instellen. Onze dierenarts die in Den Haag veel expats bediend, voorziet al een chaos. Het enige wat je - naast de bijgehouden vaccinaties (met name rabies - minimaal 21 dagen van te voren) - nu moet doen is een wormenkuur in de tijdsspanne van 24 uur - 5 dagen voor binnenkomst. Het schijnt zelfs zo te zijn dat als er geen tijdstip in het boekje staat en je toch b.v. op 3 dagen zit wanneer het exacte tijdstip er niet meer toe doet - je er niet in komt puur vanwege onvolledigheid. Als je de verkeerde treft. Ik vond de inspectie in Calais magertjes en erg meevallen ten opzichte van de alarmistische berichten op zowel fora als van onze dierenarts. Maar misschien scheelt het al als een en ander in verschijning en algemene indruk er verzorgd uitziet. :roll:

Zo heb ik voor de reis naar Georgië documenten van de Voedsel en Waren Autoriteit in Utrecht moeten halen, op de middag voor vertrek. Dit omdat Rusland deze certificering van de (EU huisdieren) paspoorten wil hebben, niet ouder dan 3 of 5 dagen. (ik ben er nog steeds niet uit wel getal het is).

Aan de grens was niemand geïnteresseerd. Ze moeten dan een dierenarts bellen, en omdat de boekjes er met wat oppervlakkig doorbladeren goed uitzagen, de honden en eigenaren ook allemaal verzorgd en misschien met de juiste blauwe ogen (ook onze honden overigens :lol: ) vonden ze het allang best. Maar goed, je wil niet twee dagen auto rijden en er dan achter komen dat die 200 euro en stress uurtjes voor vertrek op het laatste afspraaktijdstip op vrijdagmiddag bij de Autoriteit een verkeerde besparing van tijd, geld en moeite zijn geweest als je het niet doet. :?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Palance » vr 04 jan 2019, 16:38

Het is in vergelijking met de ferry naar Newcastle een ontzettende omweg, maar ik heb wel vaker gehoord dat het goedkoper is om via Calais te rijden. Maar ook de nachtferry is een beetje vakantie.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » vr 04 jan 2019, 17:04

Als we zonder honden zouden zijn gegaan had ik minimaal een enkele reis via Newcastle gedaan. Dat zeker. Maar het werd me nu even te gortig. Heb de boot wel vaker genomen, ook in de winterarrangementen en zal dit zeker wel een keer weer doen. En ach, mijn vrouw is niet zo bereisd in het VK, dus dit bood ook een paar leuke korte stops om iets van het land te zien, ook al was het kort.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door mhkamp » vr 04 jan 2019, 17:44

Voor de trein was ik €120 kwijt. Vertrek om 16.50h richting VK. De nachtboot Harwich -> Hoek van Holland bijna €200. Extra betalen voor diner, bijna €5 aan milieutoeslagen, hutkeuze €10 (1 persoon, met zeezicht). En dat ik de extra dingen zag op het moment dat ik betalen moest. Dat wordt vooraf niet gegeven. DFDS doet het gelukkig wel en elke keuze daar op de website kan je precies zien wat je af moet tikken.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » vr 04 jan 2019, 19:37

Klopt. DFDS is daar helder en transparant over ruim voordat je met je betaalpas klaar staat. De trein vond ik aan de prijzige kant toen ik ging boeken. Ik weet niet of dat had gescheeld als ik dat maanden van te voren had gepland.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 jan 2019, 23:16

jelger schreef: vr 04 jan 2019, 19:37 Klopt. DFDS is daar helder en transparant over ruim voordat je met je betaalpas klaar staat. De trein vond ik aan de prijzige kant toen ik ging boeken. Ik weet niet of dat had gescheeld als ik dat maanden van te voren had gepland.
Behalve het tijdstip van boeken maakt ook de lengte van je verblijf uit. Blijf je 1 of 2 dagen, dan kun je voor het allergoedkoopste tarief (Day trip/Overnight), t/m 5 dagen is er de Short Stay Saver. Bij beiden bespaar je wat op het standaard tarief. Daarnaast is het tijdstip van vertrek ook bepalend; de ritten 's nachts, vroeg in de ochtend en laat in de avond zijn vaak goedkoper dan de ritten overdag. Ook de dag van vetrek kan nog iets verschil maken in de prijs; vrijdag t/m zondag is vaak iets duurder dan op andere dagen, al is de beschikbaarheid van de goedkope tarieven Day trip/Overnight en Short Stay Saver ook op korte termijn best goed buiten het hoogseizoen.

Blijf je langer dan 5 dagen dan betaal je het standaard tarief, en dat kan best nog wel eens duur uitvallen. Maar daar staat tegenover dat je met de Kanaaltunnel veel meer vertrekken hebt, de 'overtocht' kort duurt en je zowel aan Franse zijde als aan Britse zijde direct op de snelweg zit. Ik heb zelf beide keren naar Engeland voor de Kanaaltunnel gekozen omdat mijn vriendin nogal gauw zeeziek wordt, en qua kosten viel dat mee. Eenmaal waren we een dag weg, de andere keer 5 dagen, en wat we betaalden was minder dan wat de veerboot op dat moment zou kosten. En onder de streep is het ondanks de omweg via Calais bijna altijd sneller, zelfs op weg naar Schotland.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » vr 04 jan 2019, 23:51

Ik heb jaren geleden - bijna 17 jaar heb ik het over - in een noodgeval zo tegen middernacht de trein gepakt, op een ticket on-the-go. Dat was best duur. :? Er ging van alles verkeerd in de aanvang van die rit naar Schotland, op de avond voor Hemelvaart. Ik zou aanvankelijk geloof ik de boot vanaf Europoort naar Hull pakken (ik had daar een nog niet betaalde reservering op) maar ik was helemaal vergeten op de Hemelvaart spits te anticiperen dus ik ging te laat weg van werk (omgeving Schiphol toen) en belandde in een ellendige spits.

De boot had ik eigenlijk al opgegeven, maar toen ik bij Ridderkerk was realiseerde ik me opeens dat ik iets heel cruciaals was vergeten: ik zou een serie concerten afgaan, en 1 kaartje lag nog thuis :facepalm: . Dus ik moest langs huis. Omdraaien en naar Den Haag - helemaal in het Statenkwartier toen. Daarna maar van ellende naar Calais gereden. Ik weet niet meer waarom ik voor de trein koos. Misschien vanwege tijd. Het was mei 2002, natuurlijk geen online dingen paraat onderweg, dus op basis van parate kennis maar een keuze maken.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door mvalkenburg » za 05 jan 2019, 8:14

Ik heb vooral het idee dat de prijzen bij dfds veel meer kunnen variëren dan de andere opties, lees: dezelfde hut kan op het goedkoopste en duurste moment rustig een veelvoud kosten. Ik ga nog wel eens op de motor die kant op en dan zijn minder kms wel prettig en rij je dus niet gauw even naar Frankrijk. Maar soms zijn de tarieven van dfds dan zo exorbitant dat je echt omgekeerd moet gaan zoeken, dus niet op de dagen dat je heen wilt, maar de dagen dat de tickets enigszins betaalbaar zijn. Verder vind ik de schepen van dfds wat vervallen in vergelijking met bijv. Stena. Maar desniettemin is vertrekpunt in NL en aankomstpunt voor Schotland wel ideaal.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Palance » za 05 jan 2019, 8:27

mhkamp schreef: vr 04 jan 2019, 17:44 Extra betalen voor diner
Dat doe ik nooit voor de nachtelijke overtochten, net zo min als ontbijt. Ik kijk ter plekke wel wat ik wil eten, en dan ben ik toch echt goedkoper uit dan de prijzen die je bij de boeking moet betalen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door mhkamp » za 05 jan 2019, 11:23

^^ Ik wel. Ontbijt - en daar ook extra voor betalen - heb ik wel weggelaten.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie