Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » vr 13 sep 2019, 23:17

Schotland, en vooral bovengenoemde locaties zijn geweldig. Zuidelijk deel, ten zuiden lijn Glasgow-Edinburgh is vrij tam, eigenlijk verlenging van Noord-Engeland.

Hebriden en de bergen zijn geweldig. Ik heb zelf goede herinneringen aan de Cairngorms, maar daar heb ik ook boven op gewandeld. Jura en Islay zijn geweldige eilanden, maar Skye is extremer qua landschap en zeker een aanbeveling. Voor wie van kamperen met een tentje op privé boeren locaties houdt biedt Schotland verschrikkelijk mooie locaties om een nachtje te staan.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door NWH » vr 13 sep 2019, 23:32

Schotland is zeker een absolute aanrader! Zeer vriendelijke mensen en landschappelijk ook zeer de moeite waard.
Qua steden vond ik Edinburgh heel tof. Glasgow kon daar zeker niet aan tippen.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door T-hijs » za 14 sep 2019, 8:41

Gaiajohan schreef: vr 13 sep 2019, 19:07 Ik vind Schotland echt fantastisch :worship: hoe kan de nc500, Skye en omgeving Glencoe niet op je bucket list staan?
Alleen de Cairngorms zijn me vies tegen gevallen
Wat is je daaraan zo tegengevallen?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door mavas » za 14 sep 2019, 8:54

Schotland ben ik meer dan 15 jaar geleden wel eens geweest. Nog steeds zeer goede herinneringen aan.
Volgend jaar ga ik daar weer heen, maar nu met m'n vriendin, dat wordt onze hoofdvakantie. Nu al zin in. 8-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » ma 23 sep 2019, 15:14

Vrijdagmiddag zijn we vertrokken voor een vakantie in Andalucia met standplaats Nueva Andalucia bij Marbella. :doeidoei:

Met de auto. Een flink eind rijden, maar gedaan om aantal redenen: we hebben een hond die dan of ergens tegen kosten gestald moet worden (bij mijn ouders kost ook een tank benzine) of mee gaat. Dat laatste kent ook voor- en nadelen. Zo kun je niet overal terecht, zowel hotels onderweg of ter plekke strand, restaurants etc. Aan de andere kant, je kunt er evengoed wat leuks van maken.

Vliegen vinden we geen optie met een hond die ernstig nerveus wordt van dergelijke dingen en meer dan 30 minuten zonder bekend gezelschap door ons alleen gelaten wordt. En we willen toch ook vervoer ter plekke hebben. Optelsom: zal vast meer kosten met auto, maar dat is dan naar zo.

Op reis met een hond klinkt inspannend maar onderweg heb je er geen kind aan: :)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Goed, dus vrijdag middag rond 17 uur vertrokken om de eerste slag te maken: naar Chartres ten zuiden van Parijs, een typisch motel: Ace Hotel. Prima plek trouwens, beveiligde parking die 's-nachts op slot zit. En een goede bakkerij naast de deur voor verse croissants en een betaalbare lekkere koffie. Rond 23:00 daar aangekomen, via de snelle route Antwerpen, Gent (A14/E17), Lille en Parijs (A1, A3, Peripherique) met het laatste stuk de A10 en A11.

Zoals ik al in het brandstof topic zei, in Frankrijk bio-ethanol E85 getankt. Dit maakte de reis significant goedkoper. Foto's zijn wat matig :oops: ik tank elke keer bij een vrije pomp, maar ik lijk honing te zijn. Als ik klaar ben staan er altijd mensen achter en dan voel ik me te opgejaagd om zulke foto's fatsoenlijk te nemen.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
De volgende ochtend, zaterdag, om 8:00 de lange etappe naar Midden Spanje. Zodat we op zondag niet een ernstig lange etappe meer zouden hebben (had geen zin in 2x 1200 km). Weinig afwijkende route genomen: Via de N10 naar Tours, de A10 Poitiers, de N10 tot aan Bordeaux en vanaf daar de A63 naar de grens bij Hendaye. In Spanje eerst de AP-8, stukje A-15 naar de A-1, via Tolosa en Alsasua naar Vitoria Gasteiz en Burgos om vanaf daar de E-5 / A-1 naar Madrid af te rijden.

Ik had eerder een hotel vlak langs de A-1 snelweg geboekt, Mirasierra bij Santo Tome del Puerto, maar die waarschuwden voor een trouwfeest in de tuin dat tot 2:00 in de nacht zou duren. Leuk om bij een trouwfeest te mogen zijn maar dat kwam nu even niet uit. :lol: Jammer want onze tweede keus in Soto del Real (een stuk verderop, dichterbij Madrid en weg van de snelweg) viel eigenlijk een beetje tegen. We hebben Chartres -> Soto del Real uiteindelijk in 12 en een half uur gereden. Met het laatste stuk in de hoogte in de regen ( en deels in de wolken)

Paar plaatjes onderweg:
SPOILER: TOON

De AP-1/E-80 bij Miranda de Ebro
Afbeelding

De A-1/E-5 bij Cerezo de Abajo vlak voordat we de hoogte en regen in gaan.
Afbeelding
Gisteren hebben we het restant naar Marbella gereden. Ik wilde eigenlijk in Granada een korte stop doen, maar ik kon weinig weerstand bieden tegen de wil om ook gewoon in de middag op de bestemming aan te komen.

Vanaf Soto del Real zuidwaarts naar de M-607 gereden, om die tot Madrid te volgen en via de M-30 de centrale passage te doen naar de A-4. Zondag ochtend, probleemloos natuurlijk. Vanaf Bailen de A-44 naar Granada, via de A-92, A-92M de AP-46 tolweg (5,20) en de AP-7/A-7 Malaga gerond. De AP-7 is gratis hier want gebundeld met de A-7. Bij Fuengirola heb ik de A-7 langs de kust gepakt. De A-7 loopt weer terug naar de AP-7 voor de ronding rond Marbella. Het laatste stukje naar onze eindbestemming de A-7 naar Nueva Andalucia. De A-7 is hier behoorlijk druk en best link met de korte invoegers. :roll:

Paar onderweg plaatjes bij dit praatje:
SPOILER: TOON

A-4 bij Santa Cruz de Mudela.
Afbeelding

A-4 bij Almuradiel
Afbeelding
De urbane A-7 snelweg bij onze bestemming:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Bushalte.
Afbeelding

Afrit/oprit constructie met tunneltje.
Afbeelding

Zwembad in de rook van de snelweg. :lol:
Afbeelding
De terug reis zullen we wat rustiger aan doen, in meerdere etappes.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Jeroen » ma 23 sep 2019, 15:46

jelger schreef: vr 13 sep 2019, 23:17 Hebriden en de bergen zijn geweldig. Ik heb zelf goede herinneringen aan de Cairngorms, maar daar heb ik ook boven op gewandeld. Jura en Islay zijn geweldige eilanden, maar Skye is extremer qua landschap en zeker een aanbeveling. Voor wie van kamperen met een tentje op privé boeren locaties houdt biedt Schotland verschrikkelijk mooie locaties om een nachtje te staan.
Dat kan ik beamen. Ik zag op mijn reis 10 jaar geleden er ook genoeg die gewoon wild deden kamperen, volgens mij wordt dat daar ook gewoon gedoogd zolang je niet op gecultiveerd land staat.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » ma 23 sep 2019, 15:53

^^
Op Ordnance Survey kaarten staan dergelijke legale plekken aangegeven. Vaak komt dan 's-avonds de boer / landeigenaar langs om te collecteren. Zo bijvoorbeeld ooit op een perceel aan de rand van Port Charlotte (Islay) gestaan, aan zee. Naast publieke toiletten. Met hete blaasdroger. Dat kwam uit om verregende spijkerbroeken te drogen. :rofl2:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Jeroen » ma 23 sep 2019, 15:58

Chris schreef: zo 08 sep 2019, 9:05 Ik moet zeggen dat Spanje mij meer trekt dan Portugal, maar ik ben al wel twee keer met de auto in Portugal geweest (klein stukje). Ik heb wel het voornemen om een keer naar Portugal te gaan, maar dan ook echt op dat land te focussen, omdat het wel 4 volle dagen is om er heen en terug te rijden. Lissabon of de Algarve vind ik zelfs wat te veel voor 2 reisdagen. De eerste dag kom ik wel aan 1100 kilometer, maar de tweede dag niet, vanaf een camping vertrek je toch wel wat later en je wil ook niet om 22 uur pas weer aankomen.
Naar dat soort populaire regio's vlieg je voor een appel en een ei. Zeker als je alleen reist en de kosten dus niet kunt delen is met de auto vanuit Nederland er naar toe rijden ook behoorlijk prijzig en tijdrovend. Ik ben zelf nog nooit in Portugal geweest, maar voor wat ik op internet kan vinden zijn huurauto's goed betaalbaar en budget accomodaties in overvloed te vinden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Jeroen » ma 23 sep 2019, 16:08

jelger schreef: ma 23 sep 2019, 15:53 ^^
Op Ordnance Survey kaarten staan dergelijke legale plekken aangegeven. Vaak komt dan 's-avonds de boer / landeigenaar langs om te collecteren. Zo bijvoorbeeld ooit op een perceel aan de rand van Port Charlotte (Islay) gestaan, aan zee. Naast publieke toiletten. Met hete blaasdroger. Dat kwam uit om verregende spijkerbroeken te drogen. :rofl2:
Veel zullen ze er niet voor vragen. Ik heb op de reguliere campings in Schotland volgens mij nergens meer dan 15 pond per nacht betaald, op ééntje (Uig op Sky) zelfs maar 5 pond.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » ma 23 sep 2019, 16:12

Klopt, het is categorie paar pond, misschien 5 tegenwoordig. Leuk voor mensen met een studenten budget. En je kunt soms wereldlocaties hebben. Tja, je moet niet al teveel sanitaire luxe verwachten. Plaats voor je tentje, water, pis/poeppot en een koud water kraantje.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » ma 23 sep 2019, 17:09

Ik betaal meestal rond € 15 per nacht voor een camping. Soms net onder de 20, het enige land die daar vaak boven zit is Italië en de luxecampings / toeristenhotspots elders. Zelfs in Noorwegen was ik eigenlijk altijd rond de 15 euro per nacht kwijt. En dat op werkelijk fantastische locaties, zoals direct aan het fjord met vrij uitzicht. Of met gletsjer view. Heel soms kom ik nog een camping tegen waar het tarief 10 euro per nacht is. Maar dat is wel zeldzaam geworden. Alhoewel ik laatst een keer 'gratis' stond. Toen ik aankwam was de receptie al gesloten met de mededeling dat gasten de volgende middag langs moeten komen. Op het telefoonnummer werd niet opgenomen, dus de volgende ochtend maar vertrokken want ik was op doorreis.

Wat ik wel vervelend vind is als je nog apart moet betalen voor de douches. In Frankrijk en Spanje zit zoiets vrijwel altijd bij de prijs in, in Duitsland en Scandinavië moet je daar altijd nog muntjes inwerpen. En campings vragen tegenwoordig ook zo € 3,50 per nacht voor elektra. Ik snap dat dat nodig is als campers en caravans met hun apparatuur zoveel verbruiken, maar iemand in een tentje wil het hooguit voor een lamp of een telefoon / tablet opladen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Jeroen » ma 23 sep 2019, 17:47

^^ Ik heb vaak zat gezien dat mensen om die reden hun telefoon gewoon stiekem bij het sanitair deden opladen, heb je ook geen CEE-stekker nodig. Met een powerbank heb je dat probleem trouwens ook eenvoudig opgelost.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » ma 07 okt 2019, 0:25

Afgelopen dagen de reis terug gemaakt vanaf het vakantie adres in Zuid-Spanje (Puerto Banus/Nueva Andalucia, bij Marbella). We hebben het uiteindelijk in 4 etappes gedaan, met vooral in het eerste deel een paar toeristische uitstapjes onderweg. De laatste twee etappes stonden eigenlijk in het teken van "naar huis rijden" in behapbare slagen.

Omdat we met de auto zijn van de gelegenheid gebruik gemaakt om langs een paar plekken in (Oost-)Portugal te gaan waar je anders niet zo snel komt: het Serra de São Mamede Natuurpark, bekend van de kasteelstadjes op kliffen (o.a. Castelo de Vide en Marvão) en het Serra da Estrela Natuurpark, de bergrug die ook de hoogste top van (vaste land) Portugal kent, Torre. Verder wilde ik oorspronkelijk via het noorden van Portugal (Montesinho Natuurpark) maar kwam er uiteindelijk niet goed achter wat we daar te zoeken zouden hebben behalve een leuke overnachtingsplek en goed restaurant (zonder terras bleek bij nadere internet inspectie, dus niet geschikt met hond, want die kan nergens naar binnen in Iberia). Dus de route ingekort en de streep Guarda - Salamanca - Burgos getrokken. Het deel vanaf Salamanca had ik 13 jaar geleden al eens gereden.

1) Costa del Sol - Sevilla - Serra de São Mamede / Marvão (490 km)
route:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Sevilla en naar Portugal
We zijn eerst via Ronda (A-397 en A-374) naar Sevilla gereden om daar een paar uurtjes rond te lopen. De auto centraal en makkelijk op de aanrij en wegrij route geparkeerd in de Parking Sevilla een paar honderd meter achter het Alcazar Paleis. Daarna vrij soepel de stad uitgekomen via de SE-30 naar de A-66. Deze tot aan Almendralejo gereden en vanaf daar de EX-359/EX-300 doorsteek naar de A-5 net ten oosten van Badajoz. Via Badajoz en de BA-020 binnendoor naar de Portugese grens om vanaf daar over de N371 en N246 in een rechte lijn naar Portalegre te rijden. Het laatste stukje over zeer lokale wegen naar ons indrukwekkende B&B :)<>: in de binnenlanden.

Serra de São Mamede / Marvão
Na incheck snel binnendoor naar Marvão, om nog met het laatste middag- en avondlicht het kasteel te bezoeken. We zijn met de auto door de erg nauwe straatje van het stadje naar het hoogste punt bij het kasteel gereden (zie video hieronder). En we hebben een poging gedaan er te eten (niet gelukt, want de restaurantjes serveerden niet buiten, en honden mogen net als in Spanje niet naar binnen - waarom we juist buiten hadden willen eten... :roll: ). We hebben uiteindelijk via Google Maps langs de N359 een leuk lokaal restaurant gevonden met een terras waar we prima regio voedsel hebben genoten. Zo heeft elke tegenslag ook een keerzijde. :yesyesyes:

(wegen)plaatjes:
SPOILER: TOON

A-374 naar Sevilla (Montecorto)
Afbeelding

Afbeelding

A-66 bij El Garrobo
Afbeelding

A-66 bij Montemolin
Afbeelding

EX-300 bij Solana de los Barros (op weg naar Portugal)
Afbeelding

EX-300 bij Solana de los Barros (op weg naar Portugal)
Afbeelding

Grensbord
Afbeelding

N371 Campo Maior - Arronches (Portugal)
Afbeelding

Marvão
Afbeelding
video straatjes Marvão (helft verticaal gefilmd, helft horizontaal :roll: ):
SPOILER: TOON

Link
2) Serra de São Mamede - Serra da Estrela - Vivar del Cid (Burgos) - 642 km
route:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Vanaf het relaxte Quinta Da Dourada B&B zijn we rustig aan vertrokken om naar het Serra da Estrela natuurpark te rijden.

Tol
In Portugal is er een systeem van elektronische tolheffing op autosnelwegen (A) via je kenteken die door portalen gescand wordt. Bij de portalen staat voor elke klasse wat er in rekening gebracht wordt. Via de website http://www.portugaltolls.com/en/web/por ... agens/home kan je zien waar de portalen staan en kun je uitrekenen wat je kwijt bent.

Als buitenlander kan je kredietkaarten kopen die je aan je kenteken koppelt (per 5 euro aan te schaffen) - je kunt ook je creditcard koppelen geloof ik maar daar heb ik me niet in verdiept hoe dat gaat. Dat leek iets bewerkelijker. Ik heb uitgerekend wat ik nodig had, en dat kon precies binnen een 10 euro krediet met een klein stukje tol mijden via een parallel route die maar een paar minuten tijd verlies zou geven. Het tolkrefiet heb ik dan ook online gekocht en aan mijn kenteken gekoppeld. Enige aparte is dat ik thuis online gecontroleerd heb heb hoeveel ik nu uiteindelijk kwijt was, er geen enkel krediet is afgeschreven :dontknow: :s Hopelijk krijg ik nu geen naheffingen met boetes. Die zal ik dan wel betwisten als dat de moeite waard is, want de bevestiging van het tolkrediet heb ik elektronisch.

Dit is nu precies waarom ik een hekel heb aan dit soort systemen. Doe gewoon een munten bak zoals op de peage of een snelle kaart gleuf zonder pin (ook peage).

en verder
Enfin, eerst vanaf Portalegre via de IP2 naar Alpalhão, en de N18 naar Vila Velha de Ródão. Normale mensen gaan dan daar de A23 snelweg op, maar wij hebben de N18 en vervolgens N3 tot oprit 21 (voor Castelo Branco) gevolgd. Achteraf had ik die tot voorbij Castelo Branco nog kunnen volgen, de N3 ligt grotendeels vrij. Het eerste deel van de IP2 was matig, maar het merendeel was nieuw. De rest van de (hoofd) wegen lagen er prima bij. De lokale wegen in Mamede e.o. zijn wel veelal van matige kwaliteit.

Bij afrit 29 weer van de A23 af. Vanaf daar via de N18 naar de regionale hoofdplaats Covilhã die tegen de berghellingen van het het Estrela massief geplakt zit. Leek best een aardige stad. Hier ook weer een nukkigheid van Google Maps: we werden een of andere zeer lokale smalle doorsteek doorgeleid met krappe scherpe draaien. Op de weg naar Marvão hadden we ook al een rare bocht afsnijding, waardoor een auto die achter me zat ineens voor me zat. :facepalm:

Serra da Estrela
Maar goed, uiteindelijk via de N339, een fraaie klim naar boven, naar de hoogtes van Estrela. De hoogste top van Portugal (vasteland) van 1993 meters boven zeeniveau (Torre - toren) is opmerkelijk want de berg kent een vlakke top waar je met de auto naar toe kan. Dus dat hebben we gedaan! :mrgreen: Fraaie rit, vooral bovenin, de laatste klim word je beloond met magnifieke rotsformaties. :wow:

video:
SPOILER: TOON

Link
Na een korte break bovenop (er is niet heel veel spectaculairs te zien vanaf de top), weer de weg naar beneden, en via de N338 naar Manteigas, waar we een late lunch genoten hebben. Eigenlijk wilde ik vanaf Manteigas de westelijke helft van de N232 naar de N17 rijden (linksom de kop van het park via Celorico da Beira naar Guarda en Spanje). Volgens de Michelin kaart zijn de N232 en de N17 "scenic", maar de tijd vorderde ook al (en ik wilde niet erg laat bij ons volgende hotel aankomen), dus we hebben het maar ingekort.

We werden door GM het stadje uitgeleid door een hele smalle straat, waar ik de spiegels maar heb ingeklapt. De muren hadden ook diverse sporen. :roll: Verder via de oostelijke N232 naar de A23 snelweg genavigeerd. Bij Guarda naar de A25 richting Spanje. Bij de grens moet je nog door het dorp Villa Formoso. Aan de Spaanse kant van de grens ligt er een hagelnieuw stuk A-62 klaar om open te gaan volgens mij. Jammer dat we die niet in mochten wijden. :lol:

Weer terug in Spanje: naar Burgos
Evengoed, een paar kilometer verderop de A-62 en in straf tempo naar Burgos gereden waar we aan de noordkant van de stad in een leuk en net Rural hotel zaten in het dorpje Vivar del Cid. In het dorpje Sotopalacios een kilometer verderop een maaltijd genuttigd (moest het eten zelf naar buiten dragen, wat is dat toch met de brakke buiten eet cultuur).

(wegen)plaatjes:
SPOILER: TOON

In de buurt van ons B&B een weg (R. Cabeço de Mouro) naar beneden
Afbeelding

N18 tussen Alpalhão en Nisa
Afbeelding

N18 tussen Nisa en Vila Velha de Ródão
Afbeelding

Vila Velha de Ródão - In het kader van de diverse milieudiscussies... nee dit is geen bestaand probleem. :?
Afbeelding

Tolportaal in de A23 tussen Castelo Branco en Fundão
Afbeelding

A23 bij Fundão
Afbeelding

Tunnel ingang bij Fundão
Afbeelding

1600 meter lijn in de N339 naar boven in het Serra da Estrela NP
Afbeelding

Stopborden bij alle parkeerhavens (N339, Serra da Estrela NP)
Afbeelding

N339, Serra da Estrela NP
Afbeelding

N338 naar Manteigas
Afbeelding

N338 zicht op Manteigas
Afbeelding

A25 Guarda - Spaanse grens bij Pinzio
Afbeelding

A-62 / E80 Autovia tussen Salamanca en Tordesillas (Fuentelpena)
Afbeelding
3) Vivar del Cid (Burgos) - Poitiers (765 km)
route:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Vanaf Burgos zijn we vrij vlot via de N-120 en A-12 naar Pamplona gereden. Vanaf daar de N135 over de Pyreneeën. Wilde een keer niet via de kust (3x gedaan), maar een veel oostelijker passage kwam ook niet erg uit dit keer. Er zaten mooie stukjes tussen, toch viel deze passage over de Pyreneeën als geheel een beetje tegen. Beetje flauw. Veel fietsers en wandelaars trouwens. Was wel goed om toeristisch en geheel tolvrij in Poitiers aan te komen. :2cents: :)

Op de grens stond de Spaanse politie te koekeloeren. Verder een zeer onopvallende overgang, grens precies op de rivier. Je steekt een bruggetje in een dorpje over. Vanaf daar de D933 via Orthez naar Mont-de-Marsan, om vervolgens de D834 naar de A63 bij Bordeaux te pakken. Rond Bordeaux was het lekker druk maar verder aardig door kunnen rijden over de N10 naar Poitiers, waar we vlakbij het Futuroscope in een van de vele budget familiehotels zaten. Prima te doen voor een nacht. Maar helaas mocht de pizza van het huisrestaurant niet mee naar boven, en dus hebben we een kilometer verderop een goede afhaalpizza gehaald en die op de kamer genuttigd. :honger:

plaatjes:
SPOILER: TOON

N-120 Burgos - Logrono valk bij Castildelgado
Afbeelding

LO-20 tussen Navarrette en Logrono
Afbeelding

A-12 tussen Logrono and Pamplona (bij Los Arcos)
Afbeelding

A-12 bij Estella
Afbeelding

Tunnel in A-12 vlak voor Pamplona
Afbeelding

N-135 tussen between Erro and Lintzoain
Afbeelding

N-135 ten noorden van Burguete-Auritz - groen en vochtig, zeer vochtig.
Afbeelding

D834 tussen Mont-de-Marsan en Saugnacq-et-Muret (bij Pissos)
Afbeelding
4) Poitiers - huis (787 km)
route:
SPOILER: TOON

Afbeelding
A10 tot aan Tours gevolgd, vanaf daar over de N10 naar Chartres, en de A11 naar Parijs. Chaos bij Parijs door ongevallen op oost ring. Zag de teller oplopen op Google Maps. Te lang vastgehouden aan Google Maps die ons via de oostkant leidde, en dus een eerdere afslag naar de westkant gemist. In de file, maar bij de centrum Periferique werd ook GM wakker en leidde ons langs de westkant. Uiteindelijk wel flinke vertraging opgelopen. Verder geen bijzonderheden naar huis via Lille, Gent, Antwerpen en de A4.

Al met al leuke wegen gereden, en weinig spijt van de route keuzes. Vond het in Spanje goed rijden over het algemeen. Maar ja, ook behoorlijk de binnenlanden aangedaan behalve dan de drukke Costa del Sol.

(Edit: diverse typo's en taalcorrectie)
Laatst gewijzigd door jelger op ma 07 okt 2019, 10:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 okt 2019, 8:09

^^ Mooi verslag!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » ma 07 okt 2019, 9:38

Leuk!

Marvão ben ik in 2015 ook geweest op mijn mega rondje Spanje. Ik vond het kasteel - afgezien van het uitzicht - wat tegenvallen. Vlakbij Marvão heb ik op een camping van Nederlandse eigenaars gestaan.

Dat stukje A-62 bij de Portugese grens zou op zeer korte termijn moeten openen, alhoewel de complete opening afhankelijk is van de werkzaamheden aan Portugese zijde.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » ma 07 okt 2019, 10:21

Ik had wel door dat het kasteel in Marvao meer een nette ruïne was, dan een volwaardige burcht/kasteel. Dus dat was voor mij geen verassing. Vond het verder zeker niet onaardig. Het gebied rechtvaardigt wel een wat langer verblijf (paar dagen).

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door NWH » ma 07 okt 2019, 14:05

Leuk verslag! Herkenbare stukken, ik heb in 2015 ook die route van Pamplona naar Bordeaux genomen.

Door van die hele smalle straatjes rijden heeft altijd wel wat, dit probeer ik ook wel iedere vakantie mee te pakken. In Sevilla zelfs de mazzel gehad dat onze B&B midden in het centrum zat en we onder het pand konden parkeren. de rit door het centrum zal ik niet snel vergeten, evenals de blikken van de verbaasde toeristen :lol:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » ma 07 okt 2019, 16:46

^^
Ja, natuurlijk heeft dat wat.

Ik ben wel wat gewend. Heb ooit - deze week precies drie jaar geleden - een Lexus LX570 (Toyota Landcruiser met Lexus label) in het donker door een smalle straat in Tbilisi die volgeparkeerd stond en met bochten omhoog moeten wurmen, waarbij achteruit op een gegeven moment een erger scenario werd dan door te gaan met passen en meten. Wel gelukt. Voor het oog van verbaasde oude roddeldames en mijn werkgroep teamleden die in de auto zaten. :lol:

Maar goed, ik kwam dus op een van de plekken afgelopen dagen een auto tegen die tegen de richting in ging. Gelukkig was diegene net de straat ingereden, dus kon terug, maar dat moet je niet hebben halverwege 200 meter straat. :roll: :nuts:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door waldo79 » di 08 okt 2019, 15:54

Mooie plaatjes (en nog goed gelukt, deels door de voorruit). Creatieve keuze qua routes, maar daarvoor zit je hier aan het juiste adres :lol:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door waldo79 » di 08 okt 2019, 15:57

-

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » di 08 okt 2019, 21:34

waldo79 schreef: di 08 okt 2019, 15:54 Mooie plaatjes (en nog goed gelukt, deels door de voorruit). Creatieve keuze qua routes, maar daarvoor zit je hier aan het juiste adres :lol:
Dank. Dit keer zonder spiegelreflex op pad. De telefoon doet het best aardig.
De omweg kostte wel meer brandstof :heygrr: Het was in ieder geval de moeite waard. :yes:

Volgende vakantiebestemming nog niet bekend, maar wie weet weer de Costa del Sol, met het vliegtuig dan.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Bongo » vr 11 okt 2019, 10:21

Mooi verslag!
Voor mij geen heel bekende streken, maar de weg van Marbella naar Ronda is echt schitterend met mooie vergezichten.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Gaiajohan » di 22 okt 2019, 0:10

T-hijs schreef: za 14 sep 2019, 8:41
Wat is je daaraan zo tegengevallen?
Ik denk dat vooral het weer ons daar heeft genekt. Op de hoge toppen was niks te zien door mist. Maar ook lake Eileen wat men zei dat het het mooiste in de regio was, viel ons tegen. Allicht door belichting, al was er wel een plek waar het uitzicht door een doorbrekende zon ineens prachtig was.
Afbeelding

Maar dat is overal in Schotland, zodra de zon doorbreekt is het uitzicht echt fantastisch

Afbeelding
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door harry » di 22 okt 2019, 12:57

Vorige week dit rondje gemaakt:

Afbeelding
(Van vliegveld tot vliegveld had ik een reisgenoot uit Denemarken.)

Ben nog bezig met het bewerken/uploaden van foto's.
Laatst gewijzigd door harry op za 04 jan 2020, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door harry » wo 23 okt 2019, 1:22

^^
Op de terugreis heeft mijn auto (uit 2012) de 400000 km gehaald. Bijna tijd voor een nieuwe. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door mavas » wo 23 okt 2019, 8:04

400.000 km!?!?!?! Dat is fors. Merk je dat deze nu ook op begint te raken, of rijdt het nog zonder problemen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door harry » wo 23 okt 2019, 12:25

^^ Er was (en is) nog goed mee te rijden. Hij had vlak voor de vakantie een beurt gehad.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Piles » wo 23 okt 2019, 20:51

Volgend jaar september :woop:
In een Chevrolet Suburban.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » wo 23 okt 2019, 21:19

Gaaf zeg. Montana is een staat dat volgens mij vrij veel toeristen overslaan (behalve wellicht Glacier National Park / Going to the Sun Road). Van wat ik gezien heb is dat wel een mooie staat met weidse uitzichten omdat het niet een aaneengesloten gebergte is.

Je gaat naar Yellowstone N.P., maar ga je ook de Beartooth Highway (US 212) rijden? Die weg gaat tot 3337 meter hoogte.

Als je van Montana naar Calgary rijdt kan je ook Highway 40 in Alberta nemen. Die gaat dwars door de oostelijke Rocky Mountains, landschappelijk een stuk interessanter dan Highway 2.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » wo 23 okt 2019, 21:34

Ik had zelf graag Montana (maar ook Idaho en Wyoming) aangedaan, maar dat is er niet van gekomen toen ik - in principe - de mogelijkheid ruimschoots had. Het was een optie voor een vakantie rond een van de feestdagen, maar dat is uiteindelijk dichter bij geworden - oostkant van de Sierra Nevada.

Gaaf en wel een beetje jaloers. ;)

Plaats reactie