Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » do 20 jul 2017, 22:49

Ernst76 schreef:Vanaf Sassnitz op Rügen gaan trouwens ook veerdiensten, maar ik dacht niet naar Denemarken. Mooi ook dat anderen de info aanvullen.
Die gaat naar Zuid Zweden (Trelleborg). Ook leuk, maar als de bestemming Kopenhagen is, komt er een extra tol bij. En die veerdiensten zijn ook allemaal niet erg goedkoop.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Hajo » za 22 jul 2017, 23:28

Net thuis van een road trip door België en Noord-Frankrijk. Heb vandaag 876 km gereden. Grens met Frankrijk binnendoor overgestoken. Geen controle, maar wel aan de kant gezet door de Franse Gendarmerie ter hoogte van Valencienes. Na inzage in mijn paspoort en rijbewijs kon ik verder rijden. :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chrysa » zo 23 jul 2017, 0:03

Paar rondjes België gedaan de afgelopen 4 donderdagen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Totale afstand was 2240 kilometer.

Ook voor het eerst in aanraking gekomen met de politie, maar hij was Frans en mompelde dus ik verstond hem niet. :emo:
Laatst gewijzigd door Chrysa op zo 23 jul 2017, 0:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » zo 23 jul 2017, 0:14

Hajo schreef:Net thuis van een road trip door België en Noord-Frankrijk. Heb vandaag 876 km gereden. Grens met Frankrijk binnendoor overgestoken. Geen controle, maar wel aan de kant gezet door de Franse Gendarmerie ter hoogte van Valencienes. Na inzage in mijn paspoort en rijbewijs kon ik verder rijden. :dyn_hyp:
Kijk jij als ex-agent anders naar dergelijke controles omdat je het perspectief van de agent snapt?

Ik zou over zoiets, als het een verkapte grenscontrole was en ik geen uitleg kreeg over het hoe en waarom van de staandehouding, behoorlijk verbolgen kunnen zijn. Onder andere omdat ik het een aantasting van mijn privacy en mijn recht op vrij reizen door de EU vind.
Chrysa schreef:Ook voor het eerst in aanraking gekomen met de politie, maar hij was Frans en mompelde dus ik verstond hem niet. :emo:
Frans als in Frankrijk? Of in Wallonië?
En toen? Had hij zoiets van "laat maar"?
Laatst gewijzigd door duikgek89 op zo 23 jul 2017, 0:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chrysa » zo 23 jul 2017, 0:15

duikgek89 schreef: Frans als in Frankrijk? Of in Wallonië?
Frankrijk, net over de grens bij Rocroi. Ik stond stil half in de berm van een 50-weg. De rijbaan was een meter of 6 breed dus ik dacht dat ik wel even kon stoppen om de kaart te raadplegen. Na wat wijzen snapte ik wel wat er bedoeld werd en heb ik de auto verplaatst.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Hajo » zo 23 jul 2017, 1:16

duikgek89 schreef:
Hajo schreef:Net thuis van een road trip door België en Noord-Frankrijk. Heb vandaag 876 km gereden. Grens met Frankrijk binnendoor overgestoken. Geen controle, maar wel aan de kant gezet door de Franse Gendarmerie ter hoogte van Valencienes. Na inzage in mijn paspoort en rijbewijs kon ik verder rijden. :dyn_hyp:
Kijk jij als ex-agent anders naar dergelijke controles omdat je het perspectief van de agent snapt?
Misschien wel. Ik weet niet hoe zo'n controle bij jou (jullie) overkomt, maar ik kan mij inderdaad hun perspectief voorstellen.

Zoals als bekend mag worden verondersteld, heerst in Frankrijk nog steeds de noodtoestand. Daarom hebben ze aan de grote grensovergangen ook weer controles ingevoerd. Frankrijk bewaakt haar grenzen dus strenger dan voorheen, dat betekent ook dat er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in het grensgebied intensiever gepatrouilleerd wordt. Indien nodig betekent dat ook dat willekeurige personen en voertuigen gecontroleerd mogen worden.

In Nederland mag de politie alleen iemand vragen zich te legitimeren als daar een noodzaak toe bestaat. Er moet een verdachtsmoment zijn, of de politie wil weten met wie ze te maken hebben. Bijvoorbeeld bij een staande houding. Nederlandse burgers hebben geen algemeen legitimatiebewijs: dat is redelijk uniek. Er is een lijstje van documenten dat als officieel legitimatiebewijs wordt erkend: bijvoorbeeld rijbewijs, paspoort of verblijfsvergunning. De "identiteitskaart" is juridisch gezien overigens een soort mini paspoort: alleen geldig bij reizen naar bepaalde landen binnen Europa.

In andere landen zoals onder andere België, Frankrijk en Duitsland moet iedereen boven een bepaalde leeftijd altijd een legitimatiebewijs bij zich dragen. Dat is een uniek document, een "persoonsbewijs". De politie in die landen kan en mag er altijd om vragen, zelfs gewoon uit routine. Dat kan overal: op straat, in een restaurant, in het openbaar vervoer, onderweg. Ook al is er geen verdachtsmoment.

Dit alles in aanmerking genomen, kan ik de Franse Gendarmes dan ook volkomen begrijpen dat zij een auto met Nederlands kenteken en met één inzittende even aan de kant hebben gezet, met geen ander doel dan gewoon even de papieren te controleren.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chrysa » ma 24 jul 2017, 23:35

Afbeelding

Nog maar een roadtripje vandaag, het is immers vakantie.
Met 880km veruit de langste. Nooit geweten dat België mooi kan zijn, omdat ik vroeger eigenlijk alleen in t lelijke Vlaanderen kwam.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Hajo » di 25 jul 2017, 20:04

Vlaanderen is in mijn ogen zeker niet lelijk. Zowel qua natuurschoon als steden heeft het genoeg te bieden. Wallonië is ook mooi, dus samenvattend kunnen we concluderen dat België best een mooi land is.

Dat, samen met de vriendelijke bevolking, de wat meer Bourgondische levenstijl, de echte originele Vlaamse frieten en het heerlijke eten als je gaat dineren, maakt een bezoek aan België altijd de moeite waard. :top:

En uiteraard de Vlaamse tongval: Nederlands, maar toch een tikkie anders. Zachter van toon en soms met een aparte woordkeuze. :)

Overigens: waarom combineer je die road trips niet? Maak één grotere met overnachtingen. Zoals Chris dat doet bijvoorbeeld. ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » di 25 jul 2017, 20:23

^^ Dit zijn tripjes die zeker vanuit Zuid-Nederland goed in een dag te doen zijn. Als je niet meerdere dagen achter elkaar vrij hebt kan dat toch best?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Hajo » di 25 jul 2017, 21:20

^^ Uiteraard. Maar ik vroeg mij af waarom Chrysa niet een langere road trip maakt, met overnachtingen, maar er juist voor kiest steeds weer terug naar huis te gaan. Als hij geen meerdere dagen achter elkaar vrij heeft, is dat een goede verklaring.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » di 25 jul 2017, 22:01

Ik ga over een paar weken richting de Kaukasus (Georgië). Met het vliegtuig (heen rechtstreeks, terug via Kiev voor de geïnteresseerden) en niet heel erg lang, een dag of 10. Hoofdzakelijk in Tbilisi.
Plan is om wel minimaal 1 (meerdaagse) tripje de binnenlanden in te maken.

Twee opties liggen op tafel:
1) Lang gekoesterde wens naar Tusheti (regio/valei) te gaan (Omalo, Dartlo). Dat zal met een 4WD gebeuren, een Toyota LandCruiser of 4Runner. We zullen dan ook afwisselend op heen en terugreis Sighnaghi en Telavi aandoen.

Of
2) Naar Vardzia, de grotwoningen. met een stop in Akhaltsikhe. Bij een eerder bezoek aan de stad was het fort nog niet gerestaureerd. Verder Borjomi en het gerestaureerde spoorlijntje naar Bakuriani.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » di 25 jul 2017, 22:23

^^ Gaaf! Via de Abanopas naar Tusheti? Ik heb wel verhalen gelezen van mensen die het met een 2WD hebben gedaan, maar in mei/juni durfde ik dat niet aan met de kans op regen. :lol:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » di 25 jul 2017, 22:38

Ja, via Abano. Zit niet veel anders op. ;)
Ik heb ook gelezen dat mensen het met een 2WD hebben gedaan, maar dat ging niet vanzelf. Er zullen ook wat beekjes gekruist worden als je wat verder de vallei in wil en als de waterstand dan net wat hoger is, dan sta je daar. We moeten sowieso huren, dus dan huur ik liever wat fatsoenlijks.

Er is nog een plan 1b, en dat is Shatili. Maar dat is iets te karig qua bestemming zelf ten opzichte van Omalo/Dartlo, en dan zou het iets teveel om de rit zelf gaan.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Gerhard » wo 26 jul 2017, 0:05

Als optie 1 een lang gekoesterde wens is, Jelger, doe dat dan eerst. Ik heb even wat info bekeken en gelezen over het optie 1 gebied en dat ziet er heel mooi uit. Mooi ruig.
Ik heb een vraag aan je; moet er aan de grens bij Verchni Lars altijd lang worden gewacht?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » wo 26 jul 2017, 0:24

Klopt, maar (slecht) weer en wegblokades kan roet in eten gooien. We gaan dit doen "tenzij..".

Wat grens bij Kazbeg / Larsi betreft, ik heb daar geen super drukte meegemaakt. Wel ging het traag aan Russische zijde door een tweetal Armeense busjes voor ons. Toen we bij de grens kwamen eind middag stonden er ca 10 autos voor ons.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 jul 2017, 8:25

Ik heb in mei bij Verkhny Lars iets minder dan een uur gedaan over de grensovergang (van Rusland naar Georgie). Enige wachttijd aan de Russische kant, aan de Georgische kant ging het vlot.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Gerhard » wo 26 jul 2017, 12:33

Okay, dat is dan duidelijk. Op foto's zie ik namelijk een lange rij voertuigen. Ik wil ooit namelijk 's een rondje Turkije, Mestia, Gori, Kazbeg, Zuid-Ossetie, Vladikavkas, Maikop, Sochi, Gagra, Sochi, Trabzon doen. Maar ik denk dat de autoveerboot Sochi-Trabzon niet meer vaart. Anders wordt het via Rostov, Voronez, Koersk, Soemy, Kiev naar Nederland. Dus een beetje jouw rondje Jelger, maar dan andersom.
Moet lukken in 4 weken.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » wo 26 jul 2017, 13:21

De grens kan best druk zijn, dat is ook de reden dat de transportsector in Armenië en Rusland er over klaagt. Als het gaat om (particuliere) personenpassage kan het een kwestie van geluk zijn geweest, maar ik heb op dat vlak ook nog geen horror verhalen gehoord.

Volgens de website van Sochi is de auto ferry naar Trabzon weer operatief. Eerder, ruim een jaar geleden ofzo was deze verbinding voor auto's nog uit de vaart. Kosten auto: 15000 RUB (ruim 200 euro), of 17000 voor een terreinwagen.
Zou om deze boot gaan, de Erke.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Je zult hiervoor uiteindelijk echt even lokaal contact moeten leggen. Bronnen zijn verder het beste in het Russisch te raadplegen.
edit: even spitten in de commentaren in de link voor de ferry, er schrijft iemand in mei dit jaar die de haven heeft gebeld: "er gaan voor het 3e jaar op rij geen boten naar Trabzon". Ik heb zelf ook net vastgesteld dat de site van de Turkse firma die dit exploiteerde niet meer bestaat.

Verder, mooi plan, maar Zuid-Ossetie zou ik uit je hoofd zetten. Daar kom je (ook) vanaf Rusland niet zomaar in als buitenlander (en dan druk ik me even voorzichtig uit om een slag om de arm te houden)
Laatst gewijzigd door jelger op wo 26 jul 2017, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door keokiracer » wo 26 jul 2017, 13:28

Op deze 360-gradenfoto ziet het er in ieder geval behoorlijk druk uit, ook qua personenvervoer.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » wo 26 jul 2017, 13:47

Gezien de timing van de foto (juli 2016 toegevoegd) heeft dat vermoedelijk met dit te maken.
De grens overgang is toen weken lang dicht geweest.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door keokiracer » wo 26 jul 2017, 13:51

Ah, dat verklaart een hoop :top:
Verder staat er wel continu een lange rij aan goederenvervoer maar daar zal je als personenvervoer weinig last van hebben neem ik aan.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » wo 26 jul 2017, 14:05

Ook op andere foto's zie ik lange rijen staan, ook eentje van april 2016. Het is moeilijk te bepalen of de foto's onder "normale" omstandigheden genomen zijn. Wat ik wel weet is dat dit segment van de weg in de Dariali Gorge rond de grens zeer regelmatig (meerdere keren per jaar) last heeft van aardverschuivingen wat de doorstroming blokkeert. Dat varieert natuurlijk hoe lang dat duurt, met mei 2014 en juni 2016 als extremen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 jul 2017, 14:26

Gerhard schreef:Okay, dat is dan duidelijk. Op foto's zie ik namelijk een lange rij voertuigen. Ik wil ooit namelijk 's een rondje Turkije, Mestia, Gori, Kazbeg, Zuid-Ossetie, Vladikavkas, Maikop, Sochi, Gagra, Sochi, Trabzon doen. Maar ik denk dat de autoveerboot Sochi-Trabzon niet meer vaart. Anders wordt het via Rostov, Voronez, Koersk, Soemy, Kiev naar Nederland. Dus een beetje jouw rondje Jelger, maar dan andersom.
Moet lukken in 4 weken.
Ik heb in mei/juni ongeveer eenzelfde reis gemaakt, via Kiev, Voronezh, Rostov, Vladikavkaz, Kazbegi, Lagodekhi, Baku, Ganja, Yerevan, Goris, Stepanakert, Sevan, Yerevan, Etchmiadzin, Vanadzor, Tbilisi, Zugdidi, Mestia, Batumi, Samsun, Istanbul. Ik heb het in zo'n 3,5 week gedaan.

Volgens mij kun je vanaf Sochi nog wel met een veerboot naar Poti en/of Batumi in Georgië. Dan zul je vanaf daar verder moeten rijden naar Trabzon.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » wo 26 jul 2017, 14:57

jelger schreef:Wat ik wel weet is dat dit segment van de weg in de Dariali Gorge rond de grens zeer regelmatig (meerdere keren per jaar) last heeft van aardverschuivingen wat de doorstroming blokkeert. Dat varieert natuurlijk hoe lang dat duurt, met mei 2014 en juni 2016 als extremen.
Bestaat er ergens een officiële bron waar je kunt inzien of de grens geopend is? Bij ons bezoek in Mestia werd er ook voor gewaarschuwd dat de weg elk moment tijdelijk dicht kon gaan vanwege sneeuw en/of steenlawines. Dat was dan wel even spannend vanwege onze vlucht die we de volgende dag in Kutaisi moesten halen, alhoewel ik er niet al te veel zorgen over heb gemaakt. De terugweg hebben we na een skidag in Tetnuldi/Adishi in het donker gedaan. Er was toen geen kip op de weg in de pikdonkere vallei.
Coen Tunnel schreef:Ik heb in mei/juni ongeveer eenzelfde reis gemaakt, via Kiev, Voronezh, Rostov, Vladikavkaz, Kazbegi, Lagodekhi, Baku, Ganja, Yerevan, Goris, Stepanakert, Sevan, Yerevan, Etchmiadzin, Vanadzor, Tbilisi, Zugdidi, Mestia, Batumi, Samsun, Istanbul. Ik heb het in zo'n 3,5 week gedaan.
Waar heb je eigenlijk de meest 'waardeloze' rijmentaliteit meegemaakt? :lol:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chrysa » wo 26 jul 2017, 17:58

Hajo schreef:Vlaanderen is in mijn ogen zeker niet lelijk. Zowel qua natuurschoon als steden heeft het genoeg te bieden. Wallonië is ook mooi, dus samenvattend kunnen we concluderen dat België best een mooi land is.

De Kempen zijn best mooi, en ten zuiden van Ieper is er ook wel wat leuks te zien, maar verder vind ik alles ten westen van Antwerpen erg lelijk, plat en veel lintbebouwing. Brugge als stad is nog wel aardig, maar daar ben ik al zo vaak geweest dat ik niet meer zou weten wat ik daar moet.
Hajo schreef:Dat, samen met de vriendelijke bevolking, de wat meer Bourgondische levenstijl, de echte originele Vlaamse frieten en het heerlijke eten als je gaat dineren, maakt een bezoek aan België altijd de moeite waard. :top:


Dineren hebben wij dan weer niet gedaan, 1x een frietje en een Bicky burger gehaald, 1x bij een Imbiss in Prüm maar verder gewoon een stokbrood gekocht in Frankrijk en daar olijven, feta en tonijn en chips op gedaan. :emo:
Hajo schreef:Overigens: waarom combineer je die road trips niet? Maak één grotere met overnachtingen. Zoals Chris dat doet bijvoorbeeld. ;)
Ik heb deze trips met mijn moeder gedaan, en die moest de dag ervoor en erna gewoon werken elke keer. Hotels zijn ook een stuk duurder dan diesel. :p

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 jul 2017, 19:35

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Ik heb in mei/juni ongeveer eenzelfde reis gemaakt, via Kiev, Voronezh, Rostov, Vladikavkaz, Kazbegi, Lagodekhi, Baku, Ganja, Yerevan, Goris, Stepanakert, Sevan, Yerevan, Etchmiadzin, Vanadzor, Tbilisi, Zugdidi, Mestia, Batumi, Samsun, Istanbul. Ik heb het in zo'n 3,5 week gedaan.
Waar heb je eigenlijk de meest 'waardeloze' rijmentaliteit meegemaakt? :lol:
In meerdere grote steden was het niet veel soeps. Tbilisi en Baku waren wat dat betreft chaotisch met druk verkeer waarbij men het niet altijd even nauw neemt met de verkeersregels. Istanbul was ietsje beter, maar dat kan ook komen omdat het daar voornamelijk stilstaat. Yerevan was dan weer verrassend veel relaxter om in rond te rijden dan Tbilisi en Baku.

De M07 door Oekraïne was in het donker ook wel tricky, met onverlichte Lada's die met nog geen 50 km/u rondtuften, en soms zelfs paard en wagen.

In de Sevan-Dilijantunnel stond midden in de tunnel nog een vrachtwagen stil, zonder verlichting. Dat was ook niet fijn. Je moet dat ding toch passeren. Sowieso zijn die twee lange tunnels in Armenië (ook de Pushkintunnel) niet bepaald fijne tunnels. Slecht verlicht, nauwelijks geventileerd (niet fijn met die rokende Kamaz-trucks), geen al te best wegdek (Vmax 40), krappe rijstroken en vluchtwegen kun je wel vergeten. Geen heel relaxt idee bij tunnels die toch meer dan 2 km lang zijn...

Buiten de grote steden vond ik de rijstijl over het algemeen wel acceptabel, ook in Georgië, Armenië en Azerbeidzjan. Rusland viel ook reuze mee. Het is bekend van die dashcamfilmpjes, maar ik heb weinig dashcamwaardigs gezien. Als je je in Italië kan redden lukt het in die landen ook wel. Het slechte wegdek is meer een probleem, al wen je daar ook enigszins aan. Mijn definitie van slecht wegdek is toch wel wat veranderd. :mrgreen:

Maar goed, ik heb al voor deze trip ook al in heel veel andere landen en grote steden al gereden, dus ik ben op zich wel het een en ander gewend.

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door olaf » wo 26 jul 2017, 21:05

Mij lijkt het ook supergaaf om dat rondje te rijden maar zoals ik lees laat de kwaliteit van de wegen te wensen over. Dit vind ik zonde van mijn auto dus zal het een beetje uit moeten stellen of een 4wd moeten regelen. Om die reden heb ik vorig ook een stuk van Oekraine laten liggen en Moldavie aan me voorbij laten gaan. Wil best wat van Europa zien maar moet niet ten koste gaan van mijn auto

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 jul 2017, 22:15

^^ Een 4WD heb je daar echt niet voor nodig hoor. :) Ik heb alles gered met mijn 16 jaar oude Suzuki Swift.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » wo 26 jul 2017, 22:20

Coen Tunnel schreef:Buiten de grote steden vond ik de rijstijl over het algemeen wel acceptabel, ook in Georgië, Armenië en Azerbeidzjan. Rusland viel ook reuze mee. Het is bekend van die dashcamfilmpjes, maar ik heb weinig dashcamwaardigs gezien.
Klinkt alsof je wel wat geluk heb gehad. Ik kon alle dashcam-waardige caperiolen in Georgië geen eens meer bijhouden, dat waren er namelijk vrij veel. Opzich geen probleem, want ik was erop voorbereid en ben eveneens veel gewend. Je kan er eigenlijk veel beter inhalen als in Duitsland, waar men überhaupt niet gewend is dat het wel eens krap kan worden. :lol: In Georgië laat iedereen je er ook zo in een gat tussen als je je inhaalactie net niet af kan maken... In Duitsland moet je oppassen dat ze het gat niet dichtrijden... :roll: Maar ja, met 160 km/h over de enkelbaanse snelweg langs Kutaisi (Jesper sprak al eens over 170), is natuurlijk van de zotten. Sowieso heb ik van die hele S1 weinig positieve indrukken gekregen van de Georgische rijstijl. Dat was op de S3 naar Kazbegi veel beter (vooral Russen reden keurig), maar dat moet in de winter ook wel vanwegde de gladheid.

Op de weg van Ushguli/Adishi naar Mestia reed een BMW X5 zich nog tijdens een brutale inhaalactie muurvast in de sneeuw. Heb in eerste instantie hardop om de karma gelachen... Echter iedereen in de ketting achter de BMW stopte en stapte uit om de auto uit de sneeuwmuur te duwen. Zelfs de inzittenden van de auto die eigenlijk op brutale wijze werd ingehaald. In Duitsland zo'n service ondenkbaar! Maar ja, je moet ook wel. Zoiets blokkeerd de hele weg. En wachten op hulp kan daar uren duren...
olaf schreef:Mij lijkt het ook supergaaf om dat rondje te rijden maar zoals ik lees laat de kwaliteit van de wegen te wensen over. Dit vind ik zonde van mijn auto dus zal het een beetje uit moeten stellen of een 4wd moeten regelen. Om die reden heb ik vorig ook een stuk van Oekraine laten liggen en Moldavie aan me voorbij laten gaan. Wil best wat van Europa zien maar moet niet ten koste gaan van mijn auto
Denk er hetzelfde over. Persoonlijk hou ik nogal van doorrijden en dan tref je wel eens een diep gat in het wegdek. Vooral als je in het donker rijdt (wat eigenlijk officieel afgeraden wordt). Geen probleem als dat een stevige 4x4 huurauto is, maar met m'n eigen auto zie ik het niet echt zitten. Al helemaal niet in de winter, want dat is mijn voornaamste reisseizoen. Zeker met sneeuw en ijs in de Kaukasus is een 4x4 een absolute must.
Coen Tunnel schreef:^^ Een 4WD heb je daar echt niet voor nodig hoor. :) Ik heb alles gered met mijn 16 jaar oude Suzuki Swift.
Zo vanzelfsprekend is dat niet... Een kennis heeft opweg naar Sochi op de M4 in Rusland met een Audi A4 een klapband gehad, dank een onverwachts diep gat in het wegdek. Dat heeft hem ruim een dag van de vakantie gekost en veel gedoe. Je kunt dat gewoonweg niet voorkomen. Maar goed, ook dat was in de winter en dan is het ook lang donker. Natuurlijk kan je dit ook in de Alpen treffen (of eigenlijk overal), maar die kans is natuurlijk véél kleiner. Persoonlijk vind ik het wat naïef om te denken dat het allemaal wel goed zal gaan... Zelfs met 4x4 waren we goed voorbereid met de juiste noodnummers die we zouden kunnen bellen en een overlevingspakket aan eten en kleding om koude winternachten in de bergen te kunnen doorstaan.
jelger schreef:Verder Borjomi en het gerestaureerde spoorlijntje naar Bakuriani.
Gaaf! Dat lijkt me ook een keer leuk om te doen. In januari heb ik er nog geen trein zien rijden. De weg van Borjomi naar Bakuriani was in de winter mooi schoon gemaakt ('s avonds met opgevroren water wel spekglad), maar de passage door Bakuriani om in het skigebied te komen was één groot drama.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 jul 2017, 23:00

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:^^ Een 4WD heb je daar echt niet voor nodig hoor. :) Ik heb alles gered met mijn 16 jaar oude Suzuki Swift.
Zo vanzelfsprekend is dat niet... Een kennis heeft opweg naar Sochi op de M4 in Rusland met een Audi A4 een klapband gehad, dank een onverwachts diep gat in het wegdek. Dat heeft hem ruim een dag van de vakantie gekost en veel gedoe. Je kunt dat gewoonweg niet voorkomen. Maar goed, ook dat was in de winter en dan is het ook lang donker. Natuurlijk kan je dit ook in de Alpen treffen (of eigenlijk overal), maar die kans is natuurlijk véél kleiner. Persoonlijk vind ik het wat naïef om te denken dat het allemaal wel goed zal gaan...
Ik zeg niet dat het vanzelfsprekend is, het was alleen maar om aan te geven dat je geen 4WD nodig hebt. Een klapband kan je altijd overkomen. Ik had in ieder geval een volwaardig reservewiel mee, evenals een krik en wat gereedschap om zelf eventueel wat kleine reparaties uit te kunnen voeren.

Plaats reactie