Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » ma 29 mei 2017, 10:23

martwout2 schreef:Komende donderdag gaan we een aantal dagen naar het Sauerland. Ik ben zelf 1 dagdeel in Willingen geweest maar verder kennen we het nog niet. Zijn er nog leuke tips of route's die je gezien moet hebben?
Hier had ik natuurlijk op moeten antwoorden. Helaas over het hoofd gezien. Leuke dagen gehad? :) Waar zijn jullie allemaal geweest?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door martwout2 » ma 05 jun 2017, 19:49

We zijn langs de volgende plekken gegaan:

Heenweg
Via Meschede en Hennesee naar Neuastenberg

1e dag:
Via de Steine en Willingen naar Bad Arolsen.Aardig kasteel. We hadden een Belgische gids i.v.m. Nederlandse bus. Er stond al een Nederlandse bus.
Daarna via de Edersee (onder genot van een stortbui daar; enige regen dat weekeinde), Frankenau en Winterberg. Winterberg vonden we te commercieel: kledingzaak, sportzaak, kledingzaak, etc.

2e dag: Dillenburg (kasteel Willem van Oranje), Freudenberg en Attendorn. Grot was mooi. We hadden een goede gids en uitzicht was mooi. Kasteel Dillenburg was aardig. Koffieplek ernaast was hoogtepunt die ochtend i.v.m. uitzicht.

Terugweg: Via Kahle Asten, Landal Winterberg en Mohnesee teruggegaan. Dat laatste meer was erg druk vergeleken met de rest.

Al met al mooi gebied met soms het idee dat je in de alpen reed.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » di 06 jun 2017, 11:14

^^
Klinkt goed! Niet alleen Sauerland, maar ook Sieger- en Hessisches Hinterland bekeken. :) Winterberg is inderdaad erg op (massa)touristme ingesteld. Daar heb je net als in Willingen (Upland) veel kledingszaken en natuurlijk enorm veel restaurants, bars en hotels. Winterberg trekt wel het prettigere volk. In Willingen wil je op zaterdagen vanaf de middag er niet meer vrijwillig rondlopen of rondrijden. Maar eigenlijk heeft het Sauerland veel mooiere plekken te bieden als Winterberg & Co., alhoewel de Ettelsberg in Willingen natuurlijk zeer de moeite waard is (alleen niet op zaterdagen ;) ). Neuastenberg is altijd een gezellig dorp met m.i. veel mooiere wandelmogelijkheden als in Winterberg.

Möhnesee is inderdaad ook razend populair. Het is vanaf het Ruhrgebied makkelijk en snel te bereiken en is sinds jaren een vaste plek voor mensen met een zeilboot, omdat het meer vrij groot is en goed te bevaren. Ook motorrijders komen daar erg graag, omdat je er relatief snel bent.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door martwout2 » di 06 jun 2017, 20:01

SnarfFlevoland schreef:^^
Neuastenberg is altijd een gezellig dorp met m.i. veel mooiere wandelmogelijkheden als in Winterberg.
Het appartement wat we hadden, was prima. Het was nog niet zo oud en het vrije uitzicht was erg mooi.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » vr 23 jun 2017, 14:27

De afgelopen twee weken heb ik een trip van 6.680 kilometer door Frankrijk en Spanje gemaakt.

Afbeelding

De kaart geeft alleen de hoofdlijnen aan. Ik heb diverse nieuwe delen van Frankrijk en Spanje gezien. Helaas was het extreem heet zodat je overdag nauwelijks wat kon doen, het was bijna elke dag boven de 35 graden en sommige dagen zelfs tot 42 graden. Voor Spaanse begrippen veelal 10 graden te warm voor de tijd van het jaar. Zelfs in Bilbao werd 37 graden verwacht terwijl 23 graden de normale temperatuur is in juni. Daardoor heb ik ook wat meer gereden dan gepland, touren in de auto met airco was toch het prettigst. Ik heb evenveel kilometers gemaakt als in 2015, toen ik helemaal een rondje tot Zuid-Spanje heb gereden.

In zoverre heb ik geen steden bezocht maar vooral van berggebied naar berggebied gereisd. Als eerste gestart in de bergen van de provincies Castellón en Teruel (noordwestelijk van Valencia). Deze regio heeft bergen met toppen tot 2.000 meter. Het is een kaal en zeer dunbevolkt berglandschap, je komt nauwelijks verkeer tegen. Het is dan wel opvallend hoe goed de wegen zijn aangelegd, doorgaans breed en een maximumsnelheid van 90-100 km/h. Dat is anders dan de vele smalle routes departementales die je in Frankrijk zou aantreffen in zulke gebieden.

Daarna wilde ik naar Madrid maar het was toen de heetste periode, met temperaturen tussen 38 en 42 graden. Daarom doorgereden naar het Sierra de Gredos westelijk van Madrid. Dit gebergte heeft toppen tot 2.500 meter. Helaas zijn de mooiere delen niet zo goed toegankelijk, hier ben ik na drie dagen ook weer weggegaan omdat het toch een beetje tegenviel. Daarna gereisd naar de Picos de Europa, een gebergte in Asturias / Cantabria met toppen tot 2.600 meter. Deze regio heeft vaak regenachtig weer, want het is onderdeel van de Costa Verde. Het was ook de enige plek met gras op de camping, maar toen ik er was was het alsnog 37 graden.

In totaal 7 campings gehad. De camping in Viver was wel erg uitgestoven, één nacht was ik zelfs de enige gast, een andere nacht was er nog een Nederlands stel. Je ziet wel dat je toch overal wel Nederlanders tegenkomt, zelfs in minder toeristische gebieden zijn er wel Nederlanders. In Potes was wel 80% van de gasten Nederlands, dat was weer een beetje overdreven.

In Spanje ben ik door 8 autonome regio's en 19 provincies gekomen. De enige nieuwe autonome regio voor mij was Castilla-La Mancha. De nieuwe provincies waren Teruel, Cuenca, Albacete, Ciudad Real, Toledo, Ávila, Valladolid en Palencia.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door harry » vr 23 jun 2017, 17:28

^^ We zien de foto's tegemoet! :honger:

(Ik zit zelf eind juli een weekje in Scandinavië, en in augustus in Oostenrijk.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Hajo » wo 05 jul 2017, 13:11

Ergens werd gevraagd in welke landen je zelf hebt gereden. Die draad kan ik helaas niet terugvinden, als dit bericht daar thuis hoort, wordt het wel verplaatst. Mijn rijtje is een opgave van landen die ik heb bezocht, een * betekent dat ik er ook zelf gereden heb. Een N zijn nieuwe landen waar ik tussen vertrek en terugkomst op dit forum ben geweest. Er staat ook een W tussen, daar heb ik half jaar gewoond). 8-) ;)

Zweden *
Denemarken *
Ierland * N
Groot Brittannië *
Duitsland *
Polen *
België *
Luxemburg *
Frankrijk *
Spanje (* volgt)
Portugal N
Monaco *
Zwitserland *
Oostenrijk *
Italië *
Liechtenstein *
Slovenië * N
Kroatië * N
Tsjechie *
voormalige DDR

Canada * N
USA *
Mexico
Bahamas *
Aruba * N
Curaçao *
Venezuela
Brazilië N

Egypte
Tanzania N (Zanzibar: W en *)
Zuid-Afrika

Israël
Japan N
Zuid Korea N
Thailand
Maleisië *
Singapore
Indonesië N
VAE
Bahrein N
Quatar N

Op de planning: Gibraltar, Australië en Nieuw Zeeland (alle drie *)
:D
Laatst gewijzigd door Hajo op wo 05 jul 2017, 22:35, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » wo 05 jul 2017, 13:15

^^ Je bedoelt deze topic: viewtopic.php?f=15&t=14302

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Hajo » wo 05 jul 2017, 22:29

^^ Yep, dat is 'm. ;)

Heb in mijn opsomming nog iets toegevoegd: een W voor "in dit land heb ik een half jaar gewoond". 8-)

LagunaIII
woonerf
Berichten: 77
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 17:15

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door LagunaIII » di 11 jul 2017, 20:40

Deze zomer de eerste roadtrip buiten Europa! Heel veel zin in, uiteraard achteraf hier de foto's! :lol: :lol: Zijn er forumleden geweest in dat deel van Afrika? Tips eventueel?

Afbeelding

Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » di 11 jul 2017, 22:52

Ik ben in het rechter bovenhoekje van je kaartje geweest. Maar dat was met alleen een rugzak, en ik kon met mensen mee met hun LaRo de Caprivi Strip in. Niet gedaan en in plaats daarvan met trein en bus naar het noorden getrokken Zambia in, naar de grensregio met Congo.

Heb geen tips, anders dan dat ik een aantal keer genoten :top: heb van de braai van de Azambezi River Lodge in Victoria Falls Village.
Oh, en dat de verhuurde lokale mountain bikes niet je-van-het zijn. :roll:
Als het je lukt naar de Victoria Falls te gaan is dat wel een mooie ervaring, kans is in de zomer alleen wel dat het waterpeil laag is waardoor het er minder spectaculair uit kan zien.

Veel plezier in ieder geval, moet een mooie omgeving zijn, Botswana en Namibië!

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Emil » vr 14 jul 2017, 10:32

Komende augustus maak ik in vier weken een roadtrip door Canada en de Verenigde Staten. Het wordt grofweg de onderstaande route. Veel kan ik er niet meer van afwijken, de accomodaties zijn namelijk al geboekt. Hebben jullie nog adviezen over deze route, iets dat ik over het hoofd zie, of onbekende bezienswaardigheden die het stoppen zeker waard zijn. Of omwegen die zeker de moeite waard zijn door natuurschoon, bezienswaardigheden, mooie infrastructuur of wegenprojecten. De puntjes op de route zijn ook ongeveer de overnachtingsplekken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 jul 2017, 10:42

^^ De Icefields Parkway: https://www.wegenwiki.nl/Icefields_Parkway

Ik vond het jammer dat ik daar geen tijd voor had toen ik vorig jaar in Alberta was.

Misschien ook wat lastig in te passen in jouw route, aan de andere kant landschappelijk wel interessanter dan de lange vlakke wegen door Alberta. Ik weet niet in hoeverre het deel van je route langs Hinton al helemaal vastligt.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Emil » vr 14 jul 2017, 10:51

^^ Icefields Parkway zit zeker in de planning, die ga ik vanuit standplaats Hinton rijden. 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » vr 14 jul 2017, 14:18

Going-to-the-Sun Road ga je vanuit Kalispell ook rijden denk ik? Drumheller is bekend om zijn canyon met dinosaurussen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Wouter N14 » vr 14 jul 2017, 14:36

Je kan Banff eigenlijk niet overslaan ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Emil » vr 14 jul 2017, 15:50

Chris schreef:Going-to-the-Sun Road ga je vanuit Kalispell ook rijden denk ik? Drumheller is bekend om zijn canyon met dinosaurussen.
Ja klopt. Ben ook erg benieuwd naar de uitgestrekte wegen in de Badlands en hoeveel verkeer daar rijdt.
Wouter N14 schreef:Je kan Banff eigenlijk niet overslaan ;)
Tsja, kan niet alles hebben... We hebben gekozen om wat langer op een plek te blijven. Haastige rondreizen (bijv. naar de Noordkaap) is in het verleden wat minder goed bevallen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » vr 14 jul 2017, 15:59

Voor wat betreft Drumheller, je moet daar echt in die canyon van de Red Deer River zijn, andere wegen (bijvoorbeeld Highway 9) kruisen de canyon alleen kortstondig en voeren verder over de vlakke prairies. Buiten de vallei van de Red Deer River is de omgeving daar vlak en kaal, niet zo interessant.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Hajo » di 18 jul 2017, 20:55

Mijn nog niet helemaal concrete plan voor een road trip komende zaterdag 22 juli:

NL:
N62, beide tunnels

B:
R4 naar Gent en
E17 naar Frankrijk

F:
A22 en N356 (Lille)
A1 naar A27
A27 naar A23
A2 richting Mons
D649 Maubeuge en Mons

B:
N54, N40 en N55
N90 naar N59
N59 Charleroi

Daarna, afhankelijk van drukte en tijdstip twee keuzes:
1) naar Nederland via Brussel en Antwerpen naar Breda en naar huis of
2) E42 naar Liège en via Maastricht naar huis

Wat denken jullie? Is dat te doen? Hoe zit het met de drukte en wegwerkzaamheden? Hoor het graag. Dank alvast! :top:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » di 18 jul 2017, 22:14

Qua wegwerkzaamheden zal dat wel meevallen, hou wel rekening met mogelijke file op de E17 voor de grens met Frankrijk. Eventueel uitwijken over het OWN. Vanaf Kortrijk via de A19 en N58 naar de Franse A25 doorsteken brengt je ook over een interessant stukje expressweg.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Willem » wo 19 jul 2017, 9:37

Misschien kun je het rondje omdraaien. Dan rij je via de R5 naar Maubeuge de grens over en daar zal minder file voor grenscontroles zijn (als ze daar al controleren).

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Hajo » wo 19 jul 2017, 18:59

Dank, heren! :top:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door harry » wo 19 jul 2017, 21:48

harry schreef:Ik zit zelf eind juli een weekje in Scandinavië
De plannen zijn inmiddels wat concreter. Vanaf volgende week maandag:
- Maandag door Duitsland naar omgeving Dresden
- Dinsdag via Berlijn naar Rügen
- Woensdag via Puttgarden naar Kopenhagen, waar ik verder tot en met het weekend verblijf.

Ik hoop dat ik het maandag red, want het is wel een uur of 8 in de auto. Als er te veel tegenslagen zijn (files, wegwerkzaamheden), dan wordt de eerste stop iets noordelijker en ga ik dus "korter door de bocht" naar Denemarken.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Ernst76 » wo 19 jul 2017, 23:26

Is Rostock-Gedser geen optie in plaats van via Puttgarden?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door harry » do 20 jul 2017, 21:03

^^ Zou kunnen. Moet je daar vantevoren voor reserveren?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » do 20 jul 2017, 21:12

Is van dezelfde organisatie. Je kan gewoon aan komen rijden. Wel is online van te voren boeken vaak goedkoper (geldt ook voor de Puttgarden veerdienst), maar als dat niet uitmaakt (of te kort dag zoals nu volgens mij) dan is het net zo gemakkelijk gewoon aan te komen rijden.

Geen idee hoe druk het hier is in de zomervakantie trouwens. Gaat elke twee uur, dus wat minder vaak dan via Puttgarden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » do 20 jul 2017, 21:16

^^ Ook daar kun je gewoon aan komen rijden en een kaartje kopen. De veerboten gaan elke twee uur, de oversteek duurt 1 uur en 45 minuten.

Zie hier de folder met tarieven en dienstregeling:
https://www.scandlines.com/-/media/scan ... ashx?la=en

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door harry » do 20 jul 2017, 21:35

^^
Dank voor de info! Ik ga dat wellicht proberen.
Dank voor de info! Ik ga dat wellicht proberen. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Ernst76 » do 20 jul 2017, 22:45

Leuk dat ik je op een idee gebracht heb. Ik ken de verbinding zelf niet, maar het leek mij de moeite waard. Vanaf Sassnitz op Rügen gaan trouwens ook veerdiensten, maar ik dacht niet naar Denemarken. Mooi ook dat anderen de info aanvullen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Wesso » do 20 jul 2017, 22:49

^^ Er gaat wel een veerdienst van Sassnitz naar Rønne op het Deense eiland Bornholm. Ook leuk :)
Harry's wegnummers schreef:Sinds 2013 heb ik van alle wegnummers een eigen foto, behalve de drie op Bornholm.
Laatst gewijzigd door Wesso op do 20 jul 2017, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie