Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Gerhard » vr 25 aug 2017, 23:47

Op Google maps is een mooie 360 gr foto te zien van de parkeerplaats bij de ingang met slagboom van het nationale park.
Toen wij er waren was het druk met toeristen. En 37 graden Celsius.
Het Synevyr meer en het weggetje ernaartoe.
Afbeelding
Afbeelding
Weer bijna bij de parkeerplaats.
Afbeelding
Op de terugweg weer bij de drakentanden.
Afbeelding
Terug gereden naar het hotel en bij de kruizing met de E50 staat een checkpoint maar we werden niet gecontroleerd. Wel de vrachtwagens. Direct na het checkpoint rechts richting Zdenieevo.
Twee dagen later ging de reis naar Lumshory.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » za 26 aug 2017, 14:06

^^
Leuke foto's! :) Het doet me allemaal wel wat aan de Poolse en Slowaakse Karpaten herinneren. Deels met dezelfde sfeer, soort gebouwen en bebording voor wandelwegen etc.
Coen Tunnel schreef:En Zwitserse snelwegen als de A3 langs de Walensee of de A13 zijn ook geen straf om te rijden. Bovendien is Zwitserland nou ook weer niet zo gigantisch groot...
*kuch* Dat valt flink tegen als je kris-kras door het land moet cruisen om ergens te komen. De vele beperkende Vmaxen zijn niet niks en dan ben je zomaar een poos onderweg voor een betuttelende afstand. Inmiddels ben ik er wel klaar mee. Ja, de A3 langs de Walensee is mooi, maar het hele stuk van Zürich tot Chur duurt gevoeld machtig lang. En de A1-A13 route vanaf Zürich via St. Margreten naar Sargans vind ik zelfs ronduit saai. Je ziet niet al te veel van de omgeving en dan met vele Vmaxen op het A1-gedeelte duurt het gevoeld een eeuwigheid.

Hetzelfde geldt ook voor de route naar Wallis via de snelweg. Het duurt gevoeld vanaf Härkingen verschrikkelijk lang voordat je bij Martigny bent, omdat het stuk deels niet vooruit te branden is. :|
Coen Tunnel schreef:Ik heb één keer voor CHF 70 in een hotel overnacht in een tweepersoonskamer (het was ook niet echt geweldig), normaal ben je toch minstens rond de CHF 100 kwijt voor een hotelovernachting.
Dat was zeker bij de Indiër in Grafenort? Dat hotel is in de wijde regio berucht! :lol: Er zijn daar ook wel mooie B&B's te vinden, alleen staan ze meestal niet op hotelsites, zoals booking.com.
Chrysa schreef:€150 voor 2 nachten bij een Ibis hotel waren we kwijt.
Is inderdaad een prima prijs, maar dat had je zeker ook wel in de bergen kunnen krijgen en daarvoor waardevolle tijd in de Alpen gehad. Sowieso is het doel van zo'n uitstapje toch om de bergen te bewonderen? ;)

Siweso is het in de bergen altijd mooi om ergens iets te bezoeken, zonder er meteen aan voorbij te rijden. Dat kan een bergmeer, uitzichtspunt, gletsjer, historisch dorp of wat dan ook zijn... Je bent aan enorm veel mooie attracties voorbij gereden. Natuurlijk kan je lang niet alles doen in een beperkt contingent aan tijd, maar hier en daar wat beleven is goud waard! En als je daardoor dan een bergpas mist, doe je die gewoon de volgende keer. :)
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op za 26 aug 2017, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chrysa » za 26 aug 2017, 14:21

^^ Wat zou ik gemist hebben dan? Als iets mooi was zijn we gestopt, denk dat we uiteindelijk elke paar kilometer wel ergens stilstonden. :emo:

Het had misschien gekunt om die prijs ook in de bergen te krijgen, maar aangezien we een 2-persoonskamer wilden met 2 losse bedden en dat lang niet overal zo is was het wel prettig om van tevoren al wat geregeld te hebben.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » za 26 aug 2017, 14:41

SnarfFlevoland schreef:*kuch* Dat valt flink tegen als je kris-kras door het land moet cruisen om ergens te komen. De vele beperkende Vmaxen zijn niet niks en dan ben je zomaar een poos onderweg voor een betuttelende afstand. Inmiddels ben ik er wel klaar mee. Ja, de A3 langs de Walensee is mooi, maar het hele stuk van Zürich tot Chur duurt gevoeld machtig lang. En de A1-A13 route vanaf Zürich via St. Margreten naar Sargans vind ik zelfs ronduit saai. Je ziet niet al te veel van de omgeving en dan met vele Vmaxen op het A1-gedeelte duurt het gevoeld een eeuwigheid.

Hetzelfde geldt ook voor de route naar Wallis via de snelweg. Het duurt gevoeld vanaf Härkingen verschrikkelijk lang voordat je bij Martigny bent, omdat het stuk deels niet vooruit te branden is. :|
En dan het aantal flitsers en de hoge boetebedragen... Ik vind de Zwitserse snelwegen helemaal niet fijn rijden. OWN is heel verschillend, sommige stukken kun je wel aardig relaxed cruisen, mits je geen haastig gevoel hebt, maar andere stukken schieten voor geen meter op. In Oostenrijk vind ik het een en ander toch prettiger.
Verder is Zwitserland overigens helemaal niet verkeerd wat mij betreft.
SnarfFlevoland schreef:
Chrysa schreef:€150 voor 2 nachten bij een Ibis hotel waren we kwijt.
Is inderdaad een prima prijs, maar dat had je zeker ook wel in de bergen kunnen krijgen en daarvoor waardevolle tijd in de Alpen gehad. Sowieso is het doel van zo'n uitstapje toch om de bergen te bewonderen? ;)

Siweso is het in de bergen altijd mooi om ergens iets te bezoeken, zonder er meteen aan voorbij te rijden. Dat kan een bergmeer, uitzichtspunt, gletsjer, historisch dorp of wat dan ook zijn... Je bent aan enorm veel mooie attracties voorbij gereden. Natuurlijk kan je lang niet alles doen in een beperkt contingent aan tijd, maar hier en daar wat beleven is goud waard! En als je daardoor dan een bergpas mist, doe je die gewoon de volgende keer. :)
Of je stopt de volgende keer bij die attracties. Iedereen staat daar anders in. Overigens was ik wel hier en daar gestopt geloof ik.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » za 26 aug 2017, 14:44

Chrysa schreef: Wat zou ik gemist hebben dan? Als iets mooi was zijn we gestopt, denk dat we uiteindelijk elke paar kilometer wel ergens stilstonden.
Een paar spontane ideeën op je route: Rondweg Lai da Ova Spin, Stelvio-gletsjer, Diavolezza of Morteratsch-gletsjertong, Muottas Muragl, Pradaschier (een van de langste zomerrodelbanen ter wereld), Rigi (grandioze uitzichtsberg aan begin van de Alpen), Telsplatte, Arnisee, Gemsstock, ijsgrotten Rhônegletsjer, Furka stoomtrein, Gelmerbahn (steilste kabeltrein Europa), Aareschlucht, Pilatus (steilste tandradbaan) etc. En dan heb ik het nog niet over bezienswaardige plaatsen als Luzern, Zürich, Chur en Bormio gehad.

Uiteraard kan je lang niet alles doen. Het is en blijft altijd een kwestie van keuzes maken, maar 1 of 2 van bovenstaande attracties en nog een stad(je) bezoeken had ik zeker gedaan en daarvoor misschien wat minder gereden.
duikgek89 schreef:En dan het aantal flitsers en de hoge boetebedragen... Ik vind de Zwitserse snelwegen helemaal niet fijn rijden. OWN is heel verschillend, sommige stukken kun je wel aardig relaxed cruisen, mits je geen haastig gevoel hebt, maar andere stukken schieten voor geen meter op. In Oostenrijk vind ik het een en ander toch prettiger.
Helemaal mee eens. Voor de automobilist rijdt het in Oostenrijk veel ontspannender, met als belangrijke uitzondering van de enorm irritante (en betrekkelijke saaie) A12 door het Inntal.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op za 26 aug 2017, 14:49, 2 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » za 26 aug 2017, 14:47

Leuke trip Gerhard! Hoe was dat hotel in de Karpaten? Was dat een beetje in orde?

Hoe lang heb je aan de grens gestaan UA in?

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chrysa » za 26 aug 2017, 15:00

SnarfFlevoland schreef:Een paar spontane ideeën op je route: Rondweg Lai da Ova Spin, Stelvio-gletsjer, Diavolezza of Morteratsch-gletsjertong, Muottas Muragl, Pradaschier (een van de langste zomerrodelbanen ter wereld), Telsplatte, Arnisee, Gemsstock, ijsgrotten Rhônegletsjer, Furka stoomtrein, Gelmerbahn (steilste kabeltrein Europa), Aareschlucht, Pilatus (steilste tandradbaan) etc. En dan heb ik het nog niet over bezienswaardige plaatsen als Luzern, Zürich, Chur en Bormio gehad.

Uiteraard kan je lang niet alles doen. Het is en blijft altijd een kwestie van keuzes maken, maar 1 of 2 van bovenstaande attracties en nog een stad(je) bezoeken had ik zeker gedaan en daarvoor misschien wat minder gereden.
Tja, er zullen vast mooie steden zijn, maar ik was de dinsdag ervoor teruggekomen van 2 weken op vakantie in Portugal en daar hadden we wel genoeg mooie steden gezien. Bergen waren dan wel weer uniek dus daar waren we liever. Sowieso hadden we met de hoge prijzen in Zwitserland geen zin om entree te betalen voor dingen. :emo:
Gletsjers hebben we wel gezien, alleen niet van dichtbij. Bovenop Stelvio was het sowieso verschrikkelijk slecht weer (30 meter zicht door bewolking) dus zijn we vrij snel weer afgedaald richting Livigno. Ergens tussendoor zijn we wel gestopt bij een riviertje en hebben we een rondje gelopen, maar verder niet echt.
duikgek89 schreef:En dan het aantal flitsers en de hoge boetebedragen... Ik vind de Zwitserse snelwegen helemaal niet fijn rijden. OWN is heel verschillend, sommige stukken kun je wel aardig relaxed cruisen, mits je geen haastig gevoel hebt, maar andere stukken schieten voor geen meter op. In Oostenrijk vind ik het een en ander toch prettiger.
Helemaal mee eens. Voor de automobilist rijdt het in Oostenrijk veel ontspannender, met als belangrijke uitzondering van de enorm irritante (en betrekkelijke saaie) A12 door het Inntal.
Mijn ervaring is dat op de Zwitserse A13 langs Liechtenstein toch wel consequent 130-140 gereden werd door iedereen. Andere wegen inderdaad precies de Vmax door iedereen, ook de buitenlanders.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » za 26 aug 2017, 16:57

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Ik heb één keer voor CHF 70 in een hotel overnacht in een tweepersoonskamer (het was ook niet echt geweldig), normaal ben je toch minstens rond de CHF 100 kwijt voor een hotelovernachting.
Dat was zeker bij de Indiër in Grafenort? Dat hotel is in de wijde regio berucht! :lol:
Exact, dat was daar. Nog een hele discussie gehad omdat we last minute hadden geboekt en voor CHF 70 een kamer met douche en wc hadden geboekt. Volgens de kerel achter de balie kon dat niet. Iemand anders er bij gehaald en die zei dat het wel kon. Uiteindelijk kregen we dus inderdaad een kamer met douche en wc. Kamer was niks bijzonders, maar voor Zwitserse begrippen goedkoop. Ook geen heel slechte kamer trouwens, het was klein en met veel hout, maar voor die prijs best te doen als je er alleen een nachtje wil slapen. We hadden 's avonds in Luzern besloten om nog een dagje langer in Zwitserland te blijven, en dit was in de ruime omtrek het allergoedkoopste hotel dat er te vinden was. Een dag later hebben we toen nog een rondje Klausenpass-Pragelpass gemaakt alvorens we terug naar huis reden.
Er zijn daar ook wel mooie B&B's te vinden, alleen staan ze meestal niet op hotelsites, zoals booking.com.
Sowieso boeken wij als Genius-leden vrijwel alles via booking.com, ook voor het gemak van die site, en ik slaap wel eens in B&B's of guesthouses, maar het is niet echt mijn ding. Ik vind een hotel toch fijner. In sommige gevallen ook wel eens een tweepersoonskamer met eigen douche en wc in een hostel, vooral in Noorwegen heb ik dat meermaals gedaan om de kosten te drukken, maar ook wel eens in Zwitserland (in Kriens bij Luzern).
Is inderdaad een prima prijs, maar dat had je zeker ook wel in de bergen kunnen krijgen en daarvoor waardevolle tijd in de Alpen gehad. Sowieso is het doel van zo'n uitstapje toch om de bergen te bewonderen? ;)
Mwa, als je op internet wat zoekt is het toch moeilijk om iets soortgelijks (kamer met twee eenpersoonsbedden) voor die prijs te vinden in Zwitserland. En als je in Zwitserland al iets voor die prijs vindt is het bijna altijd met gedeelde douche en wc. Bij Ibis heb je voor dat geld een prima kamer en weet je wat je kan verwachten; dat vind ik op zich ook wel een voordeel van grote ketens.
Siweso is het in de bergen altijd mooi om ergens iets te bezoeken, zonder er meteen aan voorbij te rijden. Dat kan een bergmeer, uitzichtspunt, gletsjer, historisch dorp of wat dan ook zijn... Je bent aan enorm veel mooie attracties voorbij gereden. Natuurlijk kan je lang niet alles doen in een beperkt contingent aan tijd, maar hier en daar wat beleven is goud waard! En als je daardoor dan een bergpas mist, doe je die gewoon de volgende keer. :)
Het is maar waar je van houdt natuurlijk. Ik vind rijden en genieten van de natuur (ook vanuit de auto) erg leuk. Zelf stop ik op zulke tripjes vaak wel even op de pashoogte om te genieten van het uitzicht en meestal een sticker als souvenir te kopen voor mijn collectie (ik heb er inmiddels enkele tientallen van Alpenpassen). Ook op andere plekken met mooie uitzichten en bergmeertjes stop ik graag even, maar nooit heel lang. Maar historische dorpjes of musea zijn aan mij minder besteed. De ene pasweg leent zich er ook beter voor dan de andere. Op de betaalde paswegen in Oostenrijk zoals de Timmelsjoch of de Großglockner Hochalpenstraße probeert men er ook wel echt wat interessants van te maken voor de toerist.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » za 26 aug 2017, 17:40

Dat je aardig kunt inschatten wat je kunt verwachten is inderdaad een goede reden om voor een grote keten te kiezen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » za 26 aug 2017, 17:53

^^ Uiteindelijk ga ik ook wel vaak op ratings af, zoals die op bv. booking.com staan. Scoort een hotel een 8 of hoger en hebben ze aardig wat beoordelingen, dan is het meestal wel in orde. Maar in den vreemde is het soms wel fijn om naar een keten te gaan, zeker ook omdat de kennis van bv. Engels daar vaak beter is (eigen ervaring bij o.a. Holiday Inn Express in Voronezh, Rusland). Qua hotels, maar soms ook wel qua eten, als ik niet echt een fan ben van de lokale cuisine. Subway en McDonald's zijn niet altijd even hoogstaand, maar je weet tenminste wat je kan verwachten en dat is wel erg fijn.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » za 26 aug 2017, 19:19

^^
Ratings kijk ik ook na, waarbij ik ook reviews lees. En ik hecht daar extra waarde aan reviews van west-europeanen aangezien dat referentiekader beter overeen komt. Als een Nederlander, Duitser of Zwitser zegt dat het goed is, dan zal het ook best goed zijn. Als de hygiene rating overigens niet goed is of er in de reviews klachten over te lezen zijn, dan kan de rest nog zo goed zijn maar dan boek ik het niet. Tenzij het echt niet anders kan, maar ik ben wat dat betreft best een zeikerd.

Met eten ben ik wat makkelijker, maar hou ik vaak dergelijke ketens in gedachte als "bail-out." We zoeken wel iets wat er fatsoenlijk uitziet, maar is er niks te vinden is de mac het alternatief*. Hotels ben ik iets lastiger mee, ik wil graag in een schone kamer slapen. En dan zit je met ibis meestal gewoon goed.

*Ik kom overigens erg weinig bij de mac. In Duitsland en Polen ben ik er de laatste paar jaren hooguit 5 keer binnen geweest om iets te eten te halen. In Nederland heb ik er de laatste jaren nog weleens koffie gedronken, maar ik kan me niet herinneren wat de laatste keer is dat ik in Nederland bij de MAC gegeten hebt, zal ook komen omdat ik dan net zo lief een frietkot zoek en een frietje sate of zuurvlees (in Limburg) ga halen.
De mac waar ik de laatste 3 jaar het meeste geweest ben is waarschijnlijk in Kiev aan Ploshcha Tolstova bij het (oude?) rivierhavengebouw op/onder een pleintje. :lol: Maar ik heb het idee dat het daar beter smaakt en het is spotgoedkoop.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Palance » za 26 aug 2017, 19:36

Anderzijds: Ik heb wel eens in hotels overnacht waarvan ik niet op voorhand de beoordelingen had gelezen. Dan zie je toch een hoop geklaag staan dat achteraf eigenlijk niet klopte of amper de moeite waard was.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » za 26 aug 2017, 19:55

Reviews zijn niet altijd accuraat. Ik kijk altijd voor campings op Zoover en ACSI en er zijn altijd wel een paar lui die klagen over kleine dingen en de camping dan een 3 geven. Recent las ik een review van iemand die de camping een 1 gaf omdat hij geen wifi kon krijgen op de standplaats. Terwijl de rest een terechte 8/9 gaf.

Wel ideaal trouwens dat je de databundel gewoon kan gebruiken in het buitenland. Campings met wifi hadden altijd mijn voorkeur maar daar ben ik nu niet meer van afhankelijk. Je ziet hier vaak verschil, grote, luxe en dure campings waar je zo € 8 per dag betaalt voor wifi, terwijl kleine goedkope campings vaak gratis wifi hebben, meestal nog van redelijke kwaliteit ook. Maar met vrij roamen ben je daar niet meer van afhankelijk, alhoewel mijn ervaring is dat de 4G dekking in het buitenland lang niet zo goed is als Nederland. Met name op het platteland en berggebieden heb je soms nauwelijks ontvangst. Al zijn dat vaak weer de mooiste plekjes. Ik heb op geweldige locaties gestaan voor € 12 per nacht. 8-)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » za 26 aug 2017, 20:36

duikgek89 schreef:Dat je aardig kunt inschatten wat je kunt verwachten is inderdaad een goede reden om voor een grote keten te kiezen.
Het is maar net met welk idee en ervaring je op reis gaat. Ikzelf hecht niet perse aan grote ketens. Ik mijd ze ook niet (actief), het is meer van dat het geen verplicht nummer is - als het me uitkomt (locatie, prijs etc.), prima, maar ik ga er niet specifiek naar op zoek. Ik slaap net zo prima in een goed particulier (familie) hotel dat goed aangeschreven staat (dus de combinatie van wat Coen Tunnel aanhaalt: recensie/ aanbevelingen op boekingssites of de ouderwetse reisgids - ik ben nog van de stempel die het nog moest doen met een rugzak vol Lonely Planets - toen ze nog echt voor de budget backpacker waren).

We hebben op de laatste grote autoreis naar voor-Azië in diverse particuliere (boetiek) hotels geslapen, mede uitgezocht op huisdier-vriendelijkheid:
Het zeer creatieve Dom 17 in Rostov (elke kamer aparte landen/steden thema); Een kleinschalig, maar met grote kamers, hotel in Domodedovo in wat een soort van herenhuis/villa lijkt: Dasn Hall GH. Ommuurd perceel met parkeerplaats, en een dubbele kamer; Het luxe hotel Rooms Hotel in Kazbeg; het fantastisch gelegen Karaltepe Hotel bij Bolu, Turkije; het fraaie en nette Anna Kristina Hotel in Vidin, Bulgarije.

De laatste keer dat ik een grote keten boekte was een deceptie: Scandic in Helsingborg, een soort van Van der Valk keten is het, achteraf was het een "oh ja, dat was deze keten!" :rooie: Het kostte me net zo veel als het nette, gastvrije, hondvriendelijke Kung Oscar Hotel in Trollhättan op de heenreis. Overigens wel een keten, maar niet eentje die je bij ons perse zou (her)kennen. Dat was dan weer een gouden last-minute (nood)greep omdat de stuga receptie dicht was om 21:00 uur in de winter (stom stom stom :facepalm: ), ondanks dat deze stuga site wel open is in de winter.

Ik geef zelf al met al niet zo om "gevestigde" ketens. Heb genoeg gezien om te weten dat er veel goed spul is buiten de (grote/bekende) ketens. Er zit ook rommel tussen, maar dat is met ketens net zo, ook individueel tussen de filialen.


@Gerhard: mooie reis, leuke foto's!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » za 26 aug 2017, 21:27

duikgek89 schreef:^^
Ratings kijk ik ook na, waarbij ik ook reviews lees. En ik hecht daar extra waarde aan reviews van west-europeanen aangezien dat referentiekader beter overeen komt. Als een Nederlander, Duitser of Zwitser zegt dat het goed is, dan zal het ook best goed zijn. Als de hygiene rating overigens niet goed is of er in de reviews klachten over te lezen zijn, dan kan de rest nog zo goed zijn maar dan boek ik het niet. Tenzij het echt niet anders kan, maar ik ben wat dat betreft best een zeikerd.
Zo sta ik er ook in. Bij mijn reis door de Kaukasus heb ik daar goed op gelet. Goede reviews van West-Europeanen waren voor mij wel een pluspunt. Hygiëne vind ik ook altijd belangrijk. Hoe goedkoop of duur een hotel ook is, ik vind het belangrijk dat het schoon is.
*Ik kom overigens erg weinig bij de mac. In Duitsland en Polen ben ik er de laatste paar jaren hooguit 5 keer binnen geweest om iets te eten te halen. In Nederland heb ik er de laatste jaren nog weleens koffie gedronken, maar ik kan me niet herinneren wat de laatste keer is dat ik in Nederland bij de MAC gegeten hebt, zal ook komen omdat ik dan net zo lief een frietkot zoek en een frietje sate of zuurvlees (in Limburg) ga halen.
De mac waar ik de laatste 3 jaar het meeste geweest ben is waarschijnlijk in Kiev aan Ploshcha Tolstova bij het (oude?) rivierhavengebouw op/onder een pleintje. :lol: Maar ik heb het idee dat het daar beter smaakt en het is spotgoedkoop.
De McDonald's is vertrouwd en ik weet dat wat ik er kan krijgen in ieder geval lekker is. In Rusland (en ook bij een in Georgië) was er dan nog het voordeel van de bestelpalen, dus kon ik gewoon de hele bestelling in het Engels op zo'n scherm doen - geen taalbarrière. In Kiev heb ik ontbeten bij de Mc, lekker en niet duur, en het personeel sprak net dat kleine beetje Engels om de communicatie een stuk makkelijker te maken. :)
Palance schreef:Anderzijds: Ik heb wel eens in hotels overnacht waarvan ik niet op voorhand de beoordelingen had gelezen. Dan zie je toch een hoop geklaag staan dat achteraf eigenlijk niet klopte of amper de moeite waard was.
Zeikerds zijn er altijd. Daar kijk ik ook wel een beetje doorheen. Ik check ook altijd hoeveel beoordelingen er geweest zijn. Als er bij 10 beoordelingen maar één onvoldoende tussen zit geloof ik het wel. Maar als een hotel 2000 beoordelingen heeft en gemiddeld een 6 scoort, zou ik er niet gauw naar toe gaan.
Chris schreef:Reviews zijn niet altijd accuraat. Ik kijk altijd voor campings op Zoover en ACSI en er zijn altijd wel een paar lui die klagen over kleine dingen en de camping dan een 3 geven. Recent las ik een review van iemand die de camping een 1 gaf omdat hij geen wifi kon krijgen op de standplaats. Terwijl de rest een terechte 8/9 gaf.
Omgekeerd ben ik het ook wel tegengekomen. Ik vond het lastig om in de regio Istanbul een hotel te vinden op booking.com, omdat er zoveel hotels waren met allemaal lovende beoordelingen, vaak van Turken of mensen met een Turkse naam, zonder ook maar één minpunt te noemen. En dan stonden er soms toch een paar minder positieve beoordelingen tussen van West-Europeanen. Ik ging dan toch wel twijfelen of ik zo'n hotel wel moest boeken.
jelger schreef:Het is maar net met welk idee en ervaring je op reis gaat. Ikzelf hecht niet perse aan grote ketens. Ik mijd ze ook niet (actief), het is meer van dat het geen verplicht nummer is - als het me uitkomt (locatie, prijs etc.), prima, maar ik ga er niet specifiek naar op zoek. Ik slaap net zo prima in een goed particulier (familie) hotel dat goed aangeschreven staat (dus de combinatie van wat Coen Tunnel aanhaalt: recensie/ aanbevelingen op boekingssites of de ouderwetse reisgids - ik ben nog van de stempel die het nog moest doen met een rugzak vol Lonely Planets - toen ze nog echt voor de budget backpacker waren).
Ik heb in Georgië wel in een aantal guesthouses en kleine (familie)hotels geslapen. Sommige goed, sommige niet mijn smaak. Wat dat betreft is er in Georgië en Armenië via booking.com wel veel te vinden. In Azerbeidzjan werd het buiten Baku lastiger omdat het aanbod op booking.com daar veel kleiner is, daardoor kwamen we uit op een overnachting in Shamkir omdat er verder eigenlijk niks fatsoenlijks te vinden was ten westen van Ganja. In Rusland was het ook een beetje zoeken, uiteindelijk besloot ik maar om voor Voronezh en Armavir als overnachtingssteden te gaan.
Ik geef zelf al met al niet zo om "gevestigde" ketens. Heb genoeg gezien om te weten dat er veel goed spul is buiten de (grote/bekende) ketens. Er zit ook rommel tussen, maar dat is met ketens net zo, ook individueel tussen de filialen.
Ik ben het met je eens dat er ook bij de ketenhotels rotte appels tussen zitten. Ik hoef echt niet per se bij een ketenhotel te slapen. Op mijn reis naar de Kaukasus heb ik in bijna 3,5 week tijd welgeteld maar drie nachten in een ketenhotel geslapen: in Voronezh bij Holiday Inn Express, in Samsun en Istanbul bij Hampton by Hilton. In Voronezh was dat omdat dat hotel een goede prijs had, goede beoordelingen en het, kijkend naar de beoordelingen, het enige hotel was waar het personeel Engels sprak. In Samsun waren er niet zoveel hotels en dit hotel lag gunstig direct aan de D-010 en in het andere hotel dat ons in eerste instantie wel aansprak moest je getrouwd zijn om samen in een tweepersoonskamer te slapen. :redangry: Alle andere nachten hebben we in meestal kleinere hotels of guesthouses geslapen, vaak gerund door een echtpaar of gezin; maar in Vanadzor sliepen we in een karakteristiek oud Sovjethotel.

Aan de andere kant, in Europa en Amerika kies ik vaak iets sneller voor een ketenhotel, omdat je dan weet wat je kan verwachten. Zeker als de prijzen vergelijkbaar zijn met andere goed beoordeelde hotels. Het hangt ook een beetje van het reisdoel af. In de tijd dat ik nog door half Europa naar wielerwedstrijden reisde koos ik vaker een goedkoop hotel, in Frankrijk sliep ik vaak in Première Classe. Die kamers zijn klein en eenvoudig. Op zich is daar niet zoveel mis mee als je er één nachtje moet slapen; al kan de WiFi soms wat traag zijn, maar de meeste van die hotels zijn best oké en ook schoon.

Tegenwoordig wil ik het budget ook best wat hoger leggen als ik daarmee een hotel met een beduidend betere beoordeling kan krijgen. Zo ben ik ook gaan zoeken voor mijn Kaukasustrip en nergens heb ik in een hotel geslapen dat echt slecht was; er was één guesthouse dat niet helemaal aan mijn verwachtingen voldeed, maar voor prijzen tussen de 20 en 40 euro voor een tweepersoonskamer met douche en wc klaag ik ook niet gauw als het maar schoon is - en ik heb tijdens die reis niet veel overnachtingen gehad die duurder waren. :D

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » za 26 aug 2017, 22:40

Coen Tunnel schreef:De McDonald's is vertrouwd en ik weet dat wat ik er kan krijgen in ieder geval lekker is. In Rusland (en ook bij een in Georgië) was er dan nog het voordeel van de bestelpalen, dus kon ik gewoon de hele bestelling in het Engels op zo'n scherm doen - geen taalbarrière.
Dat zijn zaken (incl. soortgenoten) die ik zo lang mogelijk probeer te mijden, en al helemaal voor een ontbijt. Goed, met een lange autoreis is deze categorie soms wel praktisch, en helaas is mijn partner er wel redelijk op gesteld voor de burger, friet en cola onderweg :wall: dus helemaal mijn zin krijg ik niet. :hap: Kom maar door: "hej ouwe hypocriet!". Dit jaar is het dan wel gelukt om burgervrij te blijven. :surrender:
Coen Tunnel schreef: Het hangt ook een beetje van het reisdoel af.
Zeker. Voor zakelijke overnachtingen, of bv een kort tripje naar het buitenland voor een evenement (concert oid) is minder avontuurlijk vaak het makkelijkst, maar ook daar zit bij mij zeker geen vast patroon in.
Coen Tunnel schreef:Tegenwoordig wil ik het budget ook best wat hoger leggen
Ja, ik kom ook niet (meer) in de goedkoopste backpackers plekjes, die tijd heb ik achter me liggen. Goed, voor een tropisch eiland zou ik nog een uitzondering maken, ik ken er nog wel een aantal die me bevallen zijn, maar ik betwijfel of ze door de keuring thuis komen. Alleen als ik heel overtuigende foto's van witte stranden, palmen en azuurblauwe zee laat zien. :shutup:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » zo 27 aug 2017, 0:05

Het is niet zo dat ik per definitie voor een grote keten kies. Als ik iets zie wat goed lijkt en niet bij een grote keten hoort, ook goed. Maar als je weinig tijd hebt om te boeken, niet heel zeker bent van wat goed is en het vlug wilt regelen, dan is een keten vaak wel makkelijk. En dat hoeft niet altijd goed te zijn, maar ik heb met ketens in en rond Europa nog nooit gehad dat het echt slecht was. De kleinere hotels waar ik geslapen heb waren soms beduidend beter dan goede keten voor een schappelijke prijs, soms ook beduidend slechter.

Overigens net als Coen Tunnel: Het moet schoon zijn. Het kan me niet schelen of het een kingsize bed is of niet, het kan me niet schelen of het hotel een zwembad heeft en ik hoef ook geen breedbeeld flatscreen op de kamer. Maar wel schoon, want ik heb weinig zin om in de drek van anderen te slapen en te douchen.

Coen Tunnel schreef:De McDonald's is vertrouwd en ik weet dat wat ik er kan krijgen in ieder geval lekker is. In Rusland (en ook bij een in Georgië) was er dan nog het voordeel van de bestelpalen, dus kon ik gewoon de hele bestelling in het Engels op zo'n scherm doen - geen taalbarrière. In Kiev heb ik ontbeten bij de Mc, lekker en niet duur, en het personeel sprak net dat kleine beetje Engels om de communicatie een stuk makkelijker te maken. :)
Ik vind het in Kiev ideaal als een snelle hap tussendoor. Kleine hamburger en iets te drinken en hup weer door. Gaat snel, is lekker en ook niet duur. Bovendien is een toiletbezoekje dan ook meteen geregeld. Daar komt bij dat ik buiten mijn vakanties zoveel mogelijk gezond probeer te eten, maar daar in de vakantie geen boodschap aan heb.
Overigens heb je daar ook Puzata Gata (fonetische Nederlandse poging). Dat is een soort kantine achtig restaurant met wat meer lokaal eten. Beetje als het Ikea restaurant, maar met andere gerecht. Misschien hier en daar wel een beetje een taalbarriëre, terwijl in de mac alles ongeveer hetzelfde heet (alleen de uitspraak zal hier en daar wat anders zijn).
Overigens heb ik de indruk dat men het waardeert als je in het Oekraïens probeert te bestellen, zelfs al gaat dat niet helemaal soepel, maar misschien ligt dat aan mij.
Palance schreef:Anderzijds: Ik heb wel eens in hotels overnacht waarvan ik niet op voorhand de beoordelingen had gelezen. Dan zie je toch een hoop geklaag staan dat achteraf eigenlijk niet klopte of amper de moeite waard was.
Verschillende mensen hebben verschillende standaarden, bovendien blijven het momentopnames. Ik richt me dus nooit op één review maar kijk er een beetje doorheen. Dan kijk ik bij de paar slechte wat daar staat en vervolgens kijk ik bij de goede of over de klacht iets genoemd is. Duurt niet zo lang, maar het geeft je dan al snel een indruk. Het klopt niet altijd, maar ik zou niet weten hoe ik een betere inschatting zou moeten maken.
maar in Vanadzor sliepen we in een karakteristiek oud Sovjethotel.
Dat is ook weleens leuk. Heb ik in Kazachstan ook eens gedaan. Hoeft ook niet perse slecht te zijn.

Overigens heb ik al zitten denken om je trip na te apen. Maar dan andersom of heen en terug via UA. Maar ik geloof dat de bazin er nog niet zo happig op is.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Gerhard » zo 27 aug 2017, 1:44

duikgek89 schreef:Leuke trip Gerhard! Hoe was dat hotel in de Karpaten? Was dat een beetje in orde?

Hoe lang heb je aan de grens gestaan UA in?

Het hotel was zeer oke. Alles was naar onze westerse maatstaven. Ik had een Superior room voor 3 personen full board d.m.v een buffetbar.
Airco op de kamer, slot met magneetkaart op de kamerdeur en elke dag complimentair water. Op de zolder was een grote game room en voor kinderen werd veel georganiseerd. Niet al het personeel sprak Engels maar er werd dan meteen iemand gecharterd voor ons om ons bij te staan. In het restaurant gedeelte werd wat was gemorst door wie dan ook, meteen opgeruimd. Er was een ruime keuze aan eten en drinken. 's Middags wilde ik boter bij m'n brood en dat werd meteen geregeld. 'Het personeel liep keurig in een zwart met wit uniform. De meeste auto's kwamen uit Kiev.
Parkeerplaats vanaf ons balkon op de 2e verdieping.
Afbeelding
Afbeelding
Schieten kon ook voor 60UAH/h of 2 magazijnen.
Afbeelding

Van Hongarije naar UA een halfuur en in UA ook zoiets. Ik was in UA een 2e stempel vergeten te halen en werd zonder pardon door de grenswacht (kalashnikov aan de schouder) teruggestuurd waarbij hij zei "'Doe eh". 2 stempels dus. Ik weet dat Dzwa 2 is maar hij had gezien dat we niet uit zijn land kwamen en probeerde waarschijnlijk een andere taal uit :D .Ik terug, geparkeerd en bij hokje 2 de 2e stempel gehaald. Toen de beambte het paspoort van mijn zoon(5) zag moest hij lachen en zei iets tegen zijn collega. Ik keek verbaasd en hij wees naar de handtekening van mijn zoon. Mijn zoon had voor de Ruslanderis van vorig jaar zijn handtekening gezet :top: toen hij nog 4 was. "Intelligent", zei ik tegen de beambte. "Da, intelligent". Toen kreeg ik het 2e stempeltje op het kleine papiertje. Weer bij kalashnikov liet ik het papiertje zien en zei "'Doei heh". Ik kon de langs de slagboom.
Op de terugreis gingen we bij Medyka de grens over.
Eerst nog even getankt en 2 sloffen sigaretten gekocht. En 3 hotdogs met drinken. Bij de Okko.

4 km voor de grens begint de grenszone en daar hebben we een uur in een rij gestaan. Het was ongeveer 30 graden buiten. Ik heb de hele tijd de airco aangehad terwijl we stilstonden 8-) Op een gegeven moment kwam een vakantiebus naast ons stoppen en stapte er een grenssoldaat uit. Hij liep naar het begin van de rij en gaf iedere bestuurder een papiertje met het kenteken erop.
Even 4km rijden en aangesloten in een niet al te lange rij. Ik vond het niet vlot gaan. Ik denk zomaar een uur aan beide zijden van de grens gestaan.
Dus 2 aan de UA kant en 1 een de Poolse zijde. Whattsapp info naar mijn broer; We zijn bij het Poolse grenshok (14:57). Over de grens. (15:28). Denk aan de tijdzones. Om 17:29 reed ik bij Krakau. +200km/h. Om 19:40 bij Legnica. 20:14 ff tanken. Om 20:42 op de Neisse.(grens met Polen en Duitsland. Om 22:06 in Kamenz. Bij familie. In Polen op de A4 heb ik 240km/h op de teller gehad. Kilometers lang :woop:

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Gerhard » zo 27 aug 2017, 1:52

Vanavond 27-8 gaat het verhaal verder bij de dagtrip naar Lumshory. :doeidoei:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » zo 27 aug 2017, 8:47

Ziet er goed uit. Die wachttijden vallen nog goed mee. Ik heb vorig jaar 5 uur nodig gehad om Polen in te komen...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » zo 27 aug 2017, 18:01

Chrysa schreef:Sowieso hadden we met de hoge prijzen in Zwitserland geen zin om entree te betalen voor dingen.
Afgezien van het feit dat Zwitserland niet goedkoop is, heb je bijv. met de Gelmerbahn voor 32 CHF p.p. een geweldige attractie langs de Grimselpass. Van de adrenaline tot het geweldige uitzicht en de mooie (en tamelijk gemoedelijke) wandelweg om de Grimselsee boven heb je zomaar iets erg speciaals in je vakantie ingebouwd. Elke cent is daar m.i. een waardevolle investering. In Oostenrijk betaal je voor een vergelijkbaar iets ook al snel 30€ voor een retourtje, dus voor Zwitserse begrippen tamelijk goedkoop. ;)
Chrysa schreef:Mijn ervaring is dat op de Zwitserse A13 langs Liechtenstein toch wel consequent 130-140 gereden werd door iedereen. Andere wegen inderdaad precies de Vmax door iedereen, ook de buitenlanders.
Op de A13 langs de Rhein wordt inderdaad flink gas gegeven. Als je de punten weet waar regelmatig (mobiel) geflitst wordt kan je dat ook wel doen, zonder meteen na een enkele rit failliet te zijn. Ook op andere Zwitserse snelwegen wordt best wel eens (aanzienlijk) boven de Vmax gereden in de rustige uren, maar dan moet je wel erg goed weten waar de flitscamera's staan. Een klein foutje kan dan meteen een aanslag op je banksaldo zijn of een jarenlang rijverbod in Zwitserland, als je niet wilt betalen.
Coen Tunnel schreef:ik slaap wel eens in B&B's of guesthouses, maar het is niet echt mijn ding. Ik vind een hotel toch fijner.
Dat snap ik, maar dat is dan toch een vorm van (extra) luxe die je jezelf dan gunt, waardoor je natuurlijk met hogere prijzen te maken krijgt. Die onderkomens in Zwitserland met gedeeld sanitair zijn overigens vaak prima. Natuurlijk moet je het toilet dan met anderen delen, maar dat moet je op campings etc. ook. Zolang het maar schoon is, is er niks aan de hand. En Zwitserland is nu niet direct het vakantieland waar je die typische aso-figuren tegenkomt die alles versmeren. Op Zwitserse campings, jeugdherbergen en hostels heb ik met gedeeld sanitair altijd goede ervaringen gehad.
Coen Tunnel schreef:Ik vind rijden en genieten van de natuur (ook vanuit de auto) erg leuk. Zelf stop ik op zulke tripjes vaak wel even op de pashoogte om te genieten van het uitzicht en meestal een sticker als souvenir te kopen voor mijn collectie (ik heb er inmiddels enkele tientallen van Alpenpassen). Ook op andere plekken met mooie uitzichten en bergmeertjes stop ik graag even, maar nooit heel lang.
Rijden door een mooi land is zondermeer erg vermakelijk, echter zie je toch meer als je diverse punten echt (te voet) gaat bezoeken. M.i. ben je pas ergens geweest als je daar ook voet op de bodem hebt gezet. Je proeft dan ook meer van een land, regio, strand, berg en/of stad en leert het echt kennen. Maar goed, op het OWN doe je wel al een aardige eerste indruk op en je ziet dan ook veel meer als dat je alleen maar op snelwegen rijdt.
Coen Tunnel schreef:Qua hotels, maar soms ook wel qua eten, als ik niet echt een fan ben van de lokale cuisine.
Euhm... juist het locale eten is voor mij een feest als ik ergens voor het eerst kom. Als het totaal niet smaakt of in sommige landen voorzichtig moet zijn met lokaal eten kan ik altijd nog iets "westers" (fastfood)-restaurant, maar dat iets niet smaakt maak ik maar zelden mee. Goed, als je allergiën hebt is het belangrijk dat je weet wat er in je eten zit, maar voor de rest zou ik zeggen: Locaal restaurant opzoeken en toehappen! :yes:
duikgek89 schreef:Als de hygiene rating overigens niet goed is of er in de reviews klachten over te lezen zijn, dan kan de rest nog zo goed zijn maar dan boek ik het niet.
Mee eens. Hygiene is het allerbelangrijkste in een hotel, hostel of camping. Van mij mag het allemaal nog zo eenvoudig zijn... als het maar hygienisch schoon is. Luxe is mooi meegenomen, maar geen must.
Palance schreef:Ik heb wel eens in hotels overnacht waarvan ik niet op voorhand de beoordelingen had gelezen. Dan zie je toch een hoop geklaag staan dat achteraf eigenlijk niet klopte of amper de moeite waard was.
Klopt, dat heb je ook. Het is altijd belangrijk om goed door de reviews heen te lezen, zoals Chris ook al schreef. Er zijn altijd van die kandidaten die meteen een enorm slecht cijfer geven, als maar één dingetje wat tegenviel. En als een bepaald hotel of camping ruzie heeft met iemand, dan lopen ze het risico ook snel fake beoordelingen te krijgen. Andersom gebeurd natuurlijk ook maar al te vaak: Valse beoordelingen die positief zijn om het imago op te poetsen. Nu moet je op sites als booking.com iets geboekt hebben, alvorens je iets kunt beoordelen, maar ook daarin wordt deels fraude gepleegd.
Chris schreef:Campings met wifi hadden altijd mijn voorkeur maar daar ben ik nu niet meer van afhankelijk. Je ziet hier vaak verschil, grote, luxe en dure campings waar je zo € 8 per dag betaalt voor wifi, terwijl kleine goedkope campings vaak gratis wifi hebben, meestal nog van redelijke kwaliteit ook. Maar met vrij roamen ben je daar niet meer van afhankelijk, alhoewel mijn ervaring is dat de 4G dekking in het buitenland lang niet zo goed is als Nederland.
Klopt, voor € 8 per dag kon je zelfs al voor de afschaffing van de roamingkosten net zo goed een dagbundel kopen. Die kosten voor mij toen maar € 3, incl. 100 MB. Dat was voldoende om een dag mee rond te komen. Dan ging je geen grotere bedragen aan WiFi uitgeven. Inmiddels ben ik het in hotels al tegengekomen dat ze WiFi hebben vrijgegeven, terwijl het voorheen nog (flink) geld gekost heeft. Men weet dat ze de troefkaart voor EU-gasten verloren hebben.
jelger schreef:Het is maar net met welk idee en ervaring je op reis gaat. Ikzelf hecht niet perse aan grote ketens. Ik mijd ze ook niet (actief), het is meer van dat het geen verplicht nummer is - als het me uitkomt (locatie, prijs etc.), prima, maar ik ga er niet specifiek naar op zoek. Ik slaap net zo prima in een goed particulier (familie) hotel dat goed aangeschreven staat
Inderdaad, daar ga ik niet anders mee om. En het hoeft voor mij helemaal geen hotel te zijn. Zeker als ik ergens een paar dagen ben ga ik veel liever in een soort vakantiewoning, waar ik meer ruimte heb met een fatsoenlijke zithoek en een eigen keuken. Vaak nog goedkoper ook als een hotel en met meer comfort, behalve het feit dat dan je bed niet elke dag fris wordt opgemaakt, maar dat vind ik ook totaal niet nodig. En verder campeer ik af en toe ook nog wel eens.
Coen Tunnel schreef:Ik vond het lastig om in de regio Istanbul een hotel te vinden op booking.com, omdat er zoveel hotels waren met allemaal lovende beoordelingen, vaak van Turken of mensen met een Turkse naam, zonder ook maar één minpunt te noemen. En dan stonden er soms toch een paar minder positieve beoordelingen tussen van West-Europeanen. Ik ging dan toch wel twijfelen of ik zo'n hotel wel moest boeken.
Daar heb ik in andere landen ook al zelfde soort ervaringen mee opgedaan. Persoonlijk vind ik zelfs dat Nederlanders over het algemeen minder kritisch als Duitsers, Oostenrijkers of Zwitsers zijn. Zo ben ik ook in Italië of zelfs gewoon in Duitsland wel eens hotels tegengekomen, waarover Nederlanders veel lovende woorden hadden, maar Duitsers ondertussen ook nog best wel wat kritiek. Dan kijk ik toch liever even verder... Verder zit er ook soms nog wel eens een verschil tussen de beoordelingen van vakantiegangers (positiever) en zakelijke reizigers (kritischer).
Coen Tunnel schreef:Exact, dat was daar. Nog een hele discussie gehad omdat we last minute hadden geboekt en voor CHF 70 een kamer met douche en wc hadden geboekt. Volgens de kerel achter de balie kon dat niet.
Volgende keer beter naar Snarfs Alphotel voor CHF 23 p.p. incl. ontbijt. :feestjeja:
Gerhard schreef:Om 17:29 reed ik bij Krakau. +200km/h. Om 19:40 bij Legnica. 20:14 ff tanken. Om 20:42 op de Neisse.(grens met Polen en Duitsland. Om 22:06 in Kamenz. Bij familie. In Polen op de A4 heb ik 240km/h op de teller gehad. Kilometers lang
De typische Poolse rijstijl dus overgenomen... :roll: Naja, je loopt er (m.u.v. sommige tolstations) zo goed als geen risico om geflitst te worden en de Poolse snelwegen zijn beter uitgebouwd dan de Duitse, waar het legaal is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » zo 27 aug 2017, 18:12

^^Op die A4 kun je best gas geven. Al zou ik niet zo snel zoveel over de limiet gaan omdat dat als je gepakt wordt kennelijk toch gezeur kan opleveren. Ik hou het in Polen bij maximaal +50.

Overigens zie ik vooral Duitse kentekens in Polen zo hard rijden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » zo 27 aug 2017, 18:15

^^
Geen wonder... In Duitsland kan je niet meer fatsoenlijk doorrijden, dankzij al die wegwerkzaamheden, kapotte viaducten e.d. :twisted: Bovendien hebben Poolse snelwegen veel minder bochten, waar het harder rijden makkelijker / ontspannender is.

Ben het verder wel met je eens... Zo hard rijden is als je gepakt wordt het niet meer waard. En ga dan maar eens met een Poolse agent over het verdere verloop in discussie. Als ik ergens snel moet zijn pak ik wel het vliegtuig. Voor een paar euro's ben je tegenwoordig zo met een low-cost airline in Polen of Oekraïne.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » zo 27 aug 2017, 20:24

SnarfFlevoland schreef:^^
Geen wonder... In Duitsland kan je niet meer fatsoenlijk doorrijden, dankzij al die wegwerkzaamheden, kapotte viaducten e.d. :twisted:
:rofl2: :hahaHAHA:
SnarfFlevoland schreef:Bovendien hebben Poolse snelwegen veel minder bochten, waar het harder rijden makkelijker / ontspannender is.
Je moet alleen iets meer rekening houden met mensen die het concept "snelweg" nog niet helemaal snappen... Maar verder, de snelwegen liggen er goed bij en er zijn genoeg stukken die rustig en overzichtelijk genoeg en zich lenen voor hoge snelheden.
SnarfFlevoland schreef:Ben het verder wel met je eens... Zo hard rijden is als je gepakt wordt het niet meer waard. En ga dan maar eens met een Poolse agent over het verdere verloop in discussie. Als ik ergens snel moet zijn pak ik wel het vliegtuig. Voor een paar euro's ben je tegenwoordig zo met een low-cost airline in Polen of Oekraïne.
Wat ik gelezen heb is dat boven de +50km/h het boetebedrag niet meer oploopt, maar er ook met dingen als roekloos rijden en/of het in gevaar brengen van levens of iets dergelijks, bijgehaald kunnen worden. En daar kun je goed zuur van worden. Tot +50 is er gewoon een boetebedrag en daarmee basta. En dat is wel AUW maar toch ook nog best betaalbaar.

Low-cost airlines naar Polen zijn er genoeg en ze landen daar ook zowat in elke hoek van het land. Naar Oekraïne is dat nog wat beperkter.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » zo 27 aug 2017, 20:40

Zulke overschrijdingen lijken me toch vrij bizar. En dan met rechte tong over buitenlands wangedrag hier zeuren?

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Gerhard » zo 27 aug 2017, 21:11

Natuurlijk hoort en mag het niet wat ik deed, maar ik had zoveel tijd verloren op de weg tussen Zdenieevo en de H(N)13 en bij de grens. Ik verwachtte rond 18u in Kamenz aan te komen. Naja, die ene keer.
Anyway gingen we 2 dagen later naar Lumshory. Ongeveer 75 km.

Eerst even de grootste, nog bestaande bunker van de Arpadlinie, bekeken op 6 km van het hotel. De bunker is in Verkhnia Hrabivnytsia. Dat is bij Pidpolozzia niet linksaf het gatenbruggetje over maar rechts aanhouden en dan op dat weggetje gaten ontwijken.
Overzichtskaart van de bunker. We hadden een zomerjasje en langebroek aan want binnen is het maar 9 graden Celsius. Buiten 31.
het saloonachtige gebouw naast de bunker was nieuw en er werd door meerdere mensen aan het dak gewerkt, in de hitte. Timmeren en plakken.
Afbeelding
Kaart van de Arpadlinie.
Afbeelding
Onderweg naar Lumshory.
Deze kwamen we vlak voor Polyana tegen.
Afbeelding
Op de T0712
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Gerhard » zo 27 aug 2017, 21:35

In en rond Polyana waren de wegen vrij goed. Waarschijnlijk omdat daar veel hotels zijn en er veel toeristen naartoe komen. Dat reed prettig.
In Turychky even gestopt. Lumshory is even verderop.
Afbeelding
Onder dit afdak hebben we een salade en shashlik gegeten. Er is ook een forelvijver. Het gebouwtje links is waar de banji is (hot tub met vuur eronder) en daar achter een riviertje en het gebouw rechts is een restaurant voor zo ver ik dat vanbinnen heb kunnen zien. Voor het grote gebouw is een grillplaats te zien.
Afbeelding
Ik heb de zelfde wegterug gereden (weinig andere keus) en ben ik even gestopt om het "wegdek" te fotograferen. Goed inzoemen op beide foto's. :pukey:
Afbeelding
Als je hier verder de weg naar beneden volgt kom je op een gedeelte wat je op reportages ziet over junglewegen in Afrika. Echt extreem slecht. Er reed ook een man in zijn Polonez die alles met een handycam filmde. Wat een catastrofe.
Afbeelding
Het is op de grens van 2 districten.
https://www.google.nl/maps/@48.6612962, ... !1e3?hl=nl hier tussen de haarspeldbochten.
vanaf de zelfde plek genomen. Op de achtergrond waren 3 mannen bezig hun Roemeense bedrijfswagen van het elektrabedrijf aan de praat te krijgen .
Afbeelding
Hun collega's waren in de roestige mast bezig...
Afbeelding
Op de terugweg.
Afbeelding

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Gerhard » zo 27 aug 2017, 21:39

Morgen de terugreis naar Nederland. Ook met wegenfoto's :)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 aug 2017, 22:30

SnarfFlevoland schreef:
Chrysa schreef:Sowieso hadden we met de hoge prijzen in Zwitserland geen zin om entree te betalen voor dingen.
Afgezien van het feit dat Zwitserland niet goedkoop is, heb je bijv. met de Gelmerbahn voor 32 CHF p.p. een geweldige attractie langs de Grimselpass. Van de adrenaline tot het geweldige uitzicht en de mooie (en tamelijk gemoedelijke) wandelweg om de Grimselsee boven heb je zomaar iets erg speciaals in je vakantie ingebouwd. Elke cent is daar m.i. een waardevolle investering. In Oostenrijk betaal je voor een vergelijkbaar iets ook al snel 30€ voor een retourtje, dus voor Zwitserse begrippen tamelijk goedkoop. ;)
Een goedkopere attractie had ook gekund, bijvoorbeeld de ijsgrot in de Rhônegletsjer op de Furkapass. Ook leuk, kost weinig tijd en is niet duur.
Dat snap ik, maar dat is dan toch een vorm van (extra) luxe die je jezelf dan gunt, waardoor je natuurlijk met hogere prijzen te maken krijgt. Die onderkomens in Zwitserland met gedeeld sanitair zijn overigens vaak prima. Natuurlijk moet je het toilet dan met anderen delen, maar dat moet je op campings etc. ook. Zolang het maar schoon is, is er niks aan de hand. En Zwitserland is nu niet direct het vakantieland waar je die typische aso-figuren tegenkomt die alles versmeren. Op Zwitserse campings, jeugdherbergen en hostels heb ik met gedeeld sanitair altijd goede ervaringen gehad.
Dat kan best zijn, maar het is voor ons geen optie. :)
Rijden door een mooi land is zondermeer erg vermakelijk, echter zie je toch meer als je diverse punten echt (te voet) gaat bezoeken. M.i. ben je pas ergens geweest als je daar ook voet op de bodem hebt gezet. Je proeft dan ook meer van een land, regio, strand, berg en/of stad en leert het echt kennen.
Je beseft je dat dit jouw gekleurde mening is en dat dit niet voor iedereen zo hoeft te zijn? ;)
Goed, als je allergiën hebt is het belangrijk dat je weet wat er in je eten zit, maar voor de rest zou ik zeggen: Locaal restaurant opzoeken en toehappen! :yes:
Dat hebben we in Georgië, Azerbeidzjan en Armenië overigens ook zeker wel gedaan, ik schat in ongeveer tweederde van alle gevallen. Op de heen- en terugweg sowieso wel voor het gemak van fastfood gekozen, en dan niet per se McDonald's, in Samsun hebben we bv. in een mall bij een Italiaans restaurant gegeten (ik spaghetti, mijn vriendin een salade).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » zo 27 aug 2017, 23:59

Coen Tunnel schreef:Je beseft je dat dit jouw gekleurde mening is en dat dit niet voor iedereen zo hoeft te zijn?
Ik schreef er toch "mijns inziens" bij, ondanks dat het een erg gangbare mening onder reizigers is? Desalniettemin is het natuurlijk een meetbare logica dat als je ter plekke dingen bezoekt, je meer van het land, regio, plaats, natuur en/of cultuur meekrijgt. In hoeverre je daar waarde aan hecht is uiteraard een eigen invulling. Natuurlijk interesseert zich (gelukkig) ook niet iedereen voor dezelfde dingen, maar om overal domweg aan voorbij te rijden? Dat mag toch best als merkwaardig opgemerkt worden!

Oorspronkelijk ging het hier uiteraard om maar 3 dagen, wat je natuurlijk strak moet plannen, maar hier bedoel ik eerder het reizen in het algemeen. Daarbij denk ik vooral ook aan die mensen die ergens heenreizen om vervolgens de hele vakantie uitsluitend aan het strand te liggen. Thuis zeggen ze dan bijv. Spanje, Italië en/of Turkije gezien te hebben. Ieder z'n hobby natuurlijk, maar bij dergelijke kandidaten vraag ik me nog veel ernstiger af, of ze weten, wat ze aan zich voorbij hebben laten gaan.

Daarbij wil ik zeker niet alle strandgangers over een kam scheren, want de meesten die ken, maken ook best veel uitstapjes tussendoor en die verhalen vind ik dan ook erg interessant om aan te horen. Netzoals veruit de meeste van ons roadtrippers ook de nodige uitstapjes tussendoor maken. :) In z'n totaliteit vind ik dan ook roadtrippen één van de beste manieren om een land te leren kennen. Het OV is in veel landen daarvoor te beperkt, alhoewel in Zwitserland natuurlijk wel bijzonder goed geregeld.
Coen Tunnel schreef:Een goedkopere attractie had ook gekund, bijvoorbeeld de ijsgrot in de Rhônegletsjer op de Furkapass. Ook leuk, kost weinig tijd en is niet duur.
Mee eens, dat kost maar 6 CHF. Ook goedkoop en indrukwekkend is de Aareschlucht, waar je 8,50 CHF entree betaald. En er zijn natuurlijk oneindige fiets en wandelwegen met deels spectaculaire passages die je helemaal gratis kunt gebruiken. Vooral het Zwitserse fiets- en wandelwegennet is enorm uitgebreid en enorm goed gemarkeerd en bewegwijzerd, met voor elke bergliefhebber (gemoedelijke toerist, actieve wandelaar en/of ervaren alpinist) wat wils.
Coen Tunnel schreef:Dat kan best zijn, maar het is voor ons geen optie.
Ja dat klopt, ik ken je situatie. Mijn reactie op je tekst was dan ook voor de andere lezers bedoeld, die misschien niet weten hoe goed/slecht een gedeeld sanitair in Zwitserland is. ;)
Gerhard schreef:Onder dit afdak hebben we een salade en shashlik gegeten. Er is ook een forelvijver. Het gebouwtje links is waar de banji is (hot tub met vuur eronder) en daar achter een riviertje en het gebouw rechts is een restaurant voor zo ver ik dat vanbinnen heb kunnen zien. Voor het grote gebouw is een grillplaats te zien.
Dat ziet er erg gezellig en sfeervol uit! 8-) Wat kost daar in Oekraïne nu een etentje bij een dergelijk restaurant?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie