Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » di 20 mar 2018, 23:03

^^
Ik zou zeggen: wat let je? ;) Het is zeker een betaalbare plek voor de op korte termijn geplande reis, en met wat puzzelen hele redelijke vliegtarieven. Iets dat voor velen nog (te) onbekend is. Dat puzzelen zit em vaak in de verbindingen en tijden als je daar om geeft. Als je het geluk hebt met WizzAir te kunnen vliegen vanaf Dortmund, dan is dat ook handig.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » wo 21 mar 2018, 10:54

^^
Nou ja, zelf naar Georgië vliegen is toch niet zo eenvoudig. :lol: Dat vergt veel uitstippelwerk. Georgië heeft vrijwel geen general aviation en ook geen vliegbenzine op de luchthavens. In de meeste propellervliegtuigen kan je geen kerosine tanken, tenzij je een dieselmotor hebt. Dan wordt het een lastig verhaal, omdat ook Turkije problematisch is. Rusland kan je sowieso om andere redenen praktisch vergeten.

Maar inderdaad, even met WizzAir voor een korte trip naar Georgië op en neer is voor mij heel erg praktisch en de meest goedkope manier om er te geraken. Kutaisi ligt eigenlijk mooi centraal in het land. Vanuit Tiblisi is het toch nog wel een aardig stuk naar de westkust. Huurauto's zijn opzich ook niet duur, maar ook weer niet zo goedkoop als je soms in andere landen aantreft. Daarvoor kost de rest allemaal gevoeld bijna niets. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » wo 21 mar 2018, 17:40

SnarfFlevoland schreef: wo 21 mar 2018, 10:54 Rusland kan je sowieso om andere redenen praktisch vergeten.
Waarom? Als ik denk aan een gesloten luchtruim in het oosten van Oekraïne (met goede reden), te hoge bergen waar omvliegen vervelend is omdat je via de westkant over Abchazië moet en via de Oostkant over Azerbeidzjan, taal (kleine velden alleen Russisch?) en visum; zit ik er dan ver naast?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » wo 21 mar 2018, 18:01

Zo'n eigen vliegreis is natuurlijk helemaal een waanzinnig avontuur, maar vergt uiteraard flinke voorbereiding en naar ik aan mag nemen ook wel de nodige ervaring, en eerdere kleine uitstapjes naar buitenlandse oorden.

Voor de gewone toerist is Kutaisi zeker ook een goede basis. Voor mij is vliegen op Kutaisi niet praktisch omdat ik toch meestal in Tbilisi moet zijn. Maar volgens Skyscanner zijn de verbindingen naar Kutaisi vanaf Amsterdam (met een overstap ergens in Europa op meestal een Wizz Air vlucht) best redelijk geprijsd en vergelijkbaar met gangbare tarieven naar Tbilisi.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » wo 21 mar 2018, 23:33

duikgek89 schreef: wo 21 mar 2018, 17:40 Waarom? Als ik denk aan een gesloten luchtruim in het oosten van Oekraïne (met goede reden), te hoge bergen waar omvliegen vervelend is omdat je via de westkant over Abchazië moet en via de Oostkant over Azerbeidzjan, taal (kleine velden alleen Russisch?) en visum; zit ik er dan ver naast?
Om het Russische luchtruim binnen te mogen vliegen heb je speciale toestemming nodig en moet je voor de gehele radarbegeleiding ook onder de 2 ton (maximaal gewicht) per km of nm betalen. Vervolgens mag je alleen naar grote internationale airports vliegen en volgens diverse bronnen moet er een navigator mee op de vluchten door de rest van Rusland. Opzich ook niet zo verkeerd, aangezien het luchtruim behoorlijk 'op slot' schijnt te zitten en Engels in de radiocommunicatie lang niet overal wordt aangeboden. Dat wordt dan lekker op Russisch met de verkeersleiding praten. Om over een visum, aanbod van vliegbenzine en mogelijke corruptie op kleinere luchthavens maar te zwijgen...

Zelfs even Kaliningrad in de lucht oversteken, wat veel piloten van Polen naar de Baltische staten (en vice versa) wel zouden willen doen, schijnt enorm lastig te zijn. Je kunt wel door het Russisch luchtruim boven zee, maar over land alleen met speciale permissie uit Moskau. De Krim, delen van Oost-Oekraïne en Abchazië zitten inderdaad compleet op slot met een "Prohibited Airspace".

Oekraïne schijnt overigens ook niet bepaald "het je van het" te zijn. Naast de benodigde schriftelijke toestemming, betaal je je zelfs op regionale luchthavens groen en geel aan de handlingkosten.
jelger schreef: wo 21 mar 2018, 18:01 Zo'n eigen vliegreis is natuurlijk helemaal een waanzinnig avontuur, maar vergt uiteraard flinke voorbereiding en naar ik aan mag nemen ook wel de nodige ervaring, en eerdere kleine uitstapjes naar buitenlandse oorden.
Ja, absoluut! Vooral het vliegen in hooggebergte vergt natuurlijk de nodige aandacht en ervaring. Dankzij de vele ICAO afspraken is het internationaal vliegen echter ook wel weer overzichtelijk, ook al doen zich er velen bij ons moeilijk mee om bijv. een uitstapje naar Nederland te maken. Zolang de luchtverkeersleiding een goed verstaanbaar Engels spreekt, kom je een heel eind. In Frankrijk is dat bijv. soms een probleempje... Ik heb al de eer gehad met Strasbourg te praten, nou ja, 't is wat anders. :lol:

Mij gaat het erom bepaalde doelen te zetten. Een vliegreis naar Georgië is er één. :yes:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » vr 23 mar 2018, 8:17

Ach ja, de voormalige USSR landen en hun stempeltjesfetish... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Willem » za 14 apr 2018, 18:17

Het duurt nog even, maar voor volgend jaar gaan mijn gedachten uit om in Amerika een roadtrip van kust naar kust te maken. Dat zal een ruime 5000 kilometer zijn, maar daar zie ik niet tegenop.

Heeft iemand tips wat dan de mooiste route is om te rijden? Zelf denk ik eraan om van San Francisco naar de kust bij Washington DC te rijden via US highway 50. Of zijn er mooiere wegen?
De vroegere route 66 vind ik net wat te afgezaagd. Los daarvan lijkt het me landschappelijk gezien niet de mooiste optie.
Heeft iemand ervaring en tips voor zo'n tocht? En is het beter om van West naar Oost te rijden, of juist andersom?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » za 14 apr 2018, 18:27

De route van US 50:

Afbeelding

Zeker tussen California en Colorado is dat een schitterende route. Van de Sierra Nevada tot de Rocky Mountains, met de "Loneliest Road in America" in Nevada er tussen in. In Utah kan je uitstapjes maken naar de nationale parken in de regio.

Tussen Colorado en Ohio heb je wel een lang stuk met vrij monotoon landschap, de Great Plains / Midwest. Die eenzaamheid van de High Plains kan nog wel interessant zijn om te ervaren, maar je moet wel grote afstanden door vergelijkbaar landschap afleggen. Maar als je de US 50 zat bent op dat traject is I-70 nooit heel ver weg.

Tussen de Rocky Mountains en Appalachians heb je wel een grote afstand met niet zo heel interessant landschap. Op zo'n trip zou je de meeste tijd willen spenderen ten westen van I-25 lijkt me. Al heb je wel wat historische steden als St. Louis en Cincinnati op je route. En natuurlijk Washington, D.C.

Als fotograaf en filmer denk ik dat oost naar west beter is. Je begint de dag dan altijd met de zon in de rug. En je bouwt qua mooie landschappen naar het westen op, het wordt steeds mooier in plaats van dat je de laatste 2.500 kilometer door minder interessant gebied moet rijden.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » za 14 apr 2018, 23:07

Leuk!

Tja, ik kan niet spreken uit ervaring in het midden-westen, maar de US50 vanaf Sacramento de Sierra Nevada is fraai. Eigenlijk zijn alle wegen de bergen over fraai, de 120, 108, 88, 4. Yosemite is misschien afgezaagd, maar de Tioga pas over naar de Nevada kant is wel geweldig, vooral eind voorjaar, begin zomer als de weg net een beetje open is.

Ik zou in Utah toch wel Zion NP proberen mee te pakken als dergelijke parken in je interesses past, alhoewel deze misschien net iets teveel naar het zuiden is voor je plan. Ik vond dat een erg fraai NP. Ik zie wel regelmatig meldingen langskomen van drukte en volgens mij van quota op de weg door het park, vooral rond de bekende lange weekenden dat de stedelingen erop uittrekken (zoals Memorial Day en Fourth of July). Arches in Utah is natuurlijk ook niet te missen.

Verder ten oosten van Utah/New Mexico ben ik niet bekend en kan ik ook geen wegen aanraden. De oostkant ken ik alleen van erop vliegen en de trein/bus.

Mij zou een wat noordelijker route aanspreken, via Oregon/Washington, Idaho, Wyoming, Dakota (s) en dan via Chicago, Cleveland, Pittsburgh naar DC.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 apr 2018, 0:51

Ik ken de US50 alleen tussen Gunnison en Salida in Colorado. Dat deel is zeker fraai.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door ronny forgeron » ma 04 jun 2018, 17:32

Vandaag zag ik de omgekeerde roadtrip. Op de A1 reed een auto (Mercedes SUV nieuwste type) met een chinees kenteken, Hubei province karakter en dan een A dus Wuhan, voor ons richting Hoevelaken en ging de parkeer plaats Uilengoor op. Gevolgd en het oudere echtpaar, beiden gepensioneerde hoogleraren dat even rust nam aangesproken. We hoorden dat ze een 6 maanden roadtrip maakten, van Wuhan naar Mongolië, Rusland via Moskou en St. Petersburg naar Finland, Helsinki, Noordkaap, via Noorwegen zuidwaarts, Oslo. Gothenburg, Ystad ferry Duitsland, Berlijn, Hannover en nu op weg naar Amsterdam. daar wilden ze ook even de Mercedes dealer opzoeken voor de eerste onderhoudsbeurt. Later verder naar Brussel, Luxemburg, Parijs, Rome, terug naar de Alpen, Oost en Zuidoost Europa, Turkije, de Kaukasus staten en Kazakhstan terug naar China.
Omdat ik zelf geinteresseerd ben met mijn chinese auto zo'n trip ook eens te maken (met een nederlandse auto naar China veel lastiger) even gevraagd hoe ze het geregeld hadden. Ze hadden een in China uitgegeven ATA carnet met een groene kaart dat via een agentschap 2.600 yuan gekost had. Carnet kost bij de KvK hier €199. Even wat foto's van mogen maken. Viel me onderweg volgend naar Amsterdam op dat de man goed reed, anticiperend en vlot, tegen de V max aan en zich ook houdend daaraan. maakt eigenlijk nix uit, niemand stuurt een bekeuring naar China...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » di 12 jun 2018, 19:10

De afgelopen 1,5 week heb ik een vakantie gehouden in Noorwegen. Ik heb vooral de gebieden bezocht die ik in 2014 en 2016 niet heb bezocht, vandaar een nogal meanderende route.

In Zweden heb ik op de heen- en terugweg wat andere routes genomen dan standaard de E6 afrijden van Malmö naar Svinesund en terug. Dus van/naar Malmö verschillende routes genomen door gebieden waar ik nog niet eerder geweest was, al is Zweden nou eenmaal nogal veel van hetzelfde (eindeloze bossen).

In Noorwegen heb ik de E18 bijna compleet gemaakt (alleen Sandvika - Drammen mis ik nog). Verder bestemmingen als Setesdalen, Rjukan, Odda/Folgefonna, Hardangervidda, Aurlandsvegen, Aurlandsfjell, Lærdal, Tyin, Valdresflye, Galdhøppigen, Dovrefjell en Østerdalen gezien.

De meeste mensen zouden hier 3 weken voor uit trekken, maar in je eentje ga je toch niet een dag niks doen, dus doe je elke dag een stuk van 200-300 km. Verder nog wat mooie wandelingen gemaakt. Opvallend toch wel hoeveel Nederlanders je tegen komt, samen met de Duitsers zijn het de meest voorkomende niet-Noorse kentekens, nog meer dan de Zweden zelfs. Verder af en toe een Deen of Fransman, incidenteel een Italiaan of Fin. En een dikke Volkswagen uit Belarus.

Rijden in Noorwegen is extra zuinig door de vele lange stukken 80 km/h. Ik heb bijna alle tankbeurten tussen 1 op 21 en 1 op 24 gereden, dat haal ik in Nederland nooit, dan houdt het bij 1 op 19, incidenteel 1 op 20 wel op (benzine).

In totaal 5.784 kilometer gereden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » di 12 jun 2018, 19:34

^^ Mooie trip Chris! :top:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » di 12 jun 2018, 19:43

Mooi rondje.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chrysa » di 12 jun 2018, 22:06

Ik heb met mijn vader een rondje gemaakt gisteren waardoor ik weer heel wat af heb kunnen strepen. :woop:

Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door harry » di 12 jun 2018, 23:17

Chris schreef: di 12 jun 2018, 19:10 De afgelopen 1,5 week heb ik een vakantie gehouden in Noorwegen. Ik heb vooral de gebieden bezocht die ik in 2014 en 2016 niet heb bezocht, vandaar een nogal meanderende route.
Ik heb vandaag net definitief besloten dat ik eind juli iets soortgelijks ga doen. :)
Na een weekend-bijeenkomst in Noord-Jutland steek ik over en probeer ik de plekken (en wegnummers) te bezoeken die ik in 2014 en 2015 niet bezocht heb.
En zo mogelijk nog een stukje Zweden meepikken, de omgeving van Stockholm.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » wo 13 jun 2018, 14:42

Chris schreef: di 12 jun 2018, 19:10 De afgelopen 1,5 week heb ik een vakantie gehouden in Noorwegen. Ik heb vooral de gebieden bezocht die ik in 2014 en 2016 niet heb bezocht, vandaar een nogal meanderende route. [...] In totaal 5.784 kilometer gereden.
Mooie roadtrip Chris! :top: Je hebt de vaart er best goed ingehouden, alhoewel je in 1,5 week natuurlijk ook veel kunt zien en alleen ga je inderdaad niet ergens een dag niks doen. Een paar honderd kilometer rijden plus nog wat wandelen en sightseeing zit er dan op een dag makkelijk in. Vooral als de dagen ook nog eens extra lang zijn. :)
Chris schreef: di 12 jun 2018, 19:10 Rijden in Noorwegen is extra zuinig door de vele lange stukken 80 km/h. Ik heb bijna alle tankbeurten tussen 1 op 21 en 1 op 24 gereden, dat haal ik in Nederland nooit, dan houdt het bij 1 op 19, incidenteel 1 op 20 wel op (benzine).
Dat zou mij dus best lastig vallen, want op die trajecten die niet bergachtig en/of bochtig zijn, lijkt me in zo'n dunbevolkt land 80 km/h over lange afstanden extreem langzaam. Maar misschien wordt je er juist ook weer rustig van. Zelf heb ik het gevoel met 80 km/h niet vooruit te komen als de weg overzichtelijk is en weinig verkeer heeft.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » wo 13 jun 2018, 14:47

Sommige wegen in Noorwegen zouden ook wel naar 90 kunnen, zoals delen van de E6 en riksvei 3, die zijn breed, overzichtelijk, weinig verkeer en nauwelijks erfaansluitingen.

De riksvei 3 heb ik helemaal van noord naar zuid gereden (291 kilometer met 80 km/h). Dat is echt een lange rit die bovendien qua landschap niet zo spannend is. Afwisselender dan Zweden, maar minder uitzicht dan de E6. Je kan dat wel eindeloos op de cruise control rijden omdat er weinig scherpe bochten zijn en al helemaal geen bebouwde kommen, alle dorpen liggen net van de weg af. De riksvei 3 is ruim 40 kilometer korter dan de E6 en heeft geen tol, het is dus de-facto de hoofdweg van Oslo naar Trondheim.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » wo 13 jun 2018, 16:37

SnarfFlevoland schreef: wo 13 jun 2018, 14:42Dat zou mij dus best lastig vallen, want op die trajecten die niet bergachtig en/of bochtig zijn, lijkt me in zo'n dunbevolkt land 80 km/h over lange afstanden extreem langzaam. Maar misschien wordt je er juist ook weer rustig van. Zelf heb ik het gevoel met 80 km/h niet vooruit te komen als de weg overzichtelijk is en weinig verkeer heeft.
Misschien gewenning aan 100 a 120 op het OWN? Daarnaast voelt 100 a 120 niet eens zo hard als je op de autobaan harder rijdt.
Mij lijkt 80km/h ook in Noorwegen best langzaam maar ik denk dat het wel went uiteindelijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » wo 13 jun 2018, 16:49

In Noorwegen is de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom 80 tenzij anders aangegeven. Dat geldt ook voor autosnelwegen. In de praktijk zijn snelwegen bijna altijd op 100 of 110 begrensd (ook in tunnels). Op autowegen mag je 80 of 90, ik kan me zo geen autowegen herinneren waar je 100 mag. Autowegen komen in een vrij groot deel van Noorwegen trouwens niet voor.

Alhoewel 80 dus de standaard maximumsnelheid buiten de bebouwde kom is, mag je incidenteel ook 90, daar hoeft de weg niet de status van autoweg (motortrafikkvei) voor te hebben.

Op heel veel wegen zal je 80 echter maar beperkt aan kunnen houden, het verschilt nogal, sommige wegen zijn relatief goed uitgebouwd waar je het grootste deel van de tijd 80 kan rijden, maar vaak zijn ze te smal en bochtig om 80 te rijden, zeker op de fylkesvei (provinciale wegen).

Ik moet zeggen dat 80 soms wel laag is, met name in Oost-Noorwegen, waar de wegen rechter en breder zijn. Met name op de riksvei 3 had ik het gevoel: "In Duitsland zou je hier 100 mogen" en in Zweden 90. Maar je komt er proefondervindelijk wel achter dat de reistijden in Noorwegen altijd lang zijn, de afstanden zijn veel groter dan veel mensen denken. Maar in Noorwegen heb je op de doorgaande wegen dan weer veel minder last van bebouwde kommen met tig rotondes, chicanes en drempels. Bijvoorbeeld op de riksvei 9 door het Setesdal heb je buiten de regio Kristiansand nauwelijks echte bebouwde kommen over een afstand van 200 kilometer. Veel dorpen zijn in de praktijk niet meer dan wat verspreide bebouwing. Enkele wat grotere dorpen liggen vaak naast in plaats van direct op de weg. Soms moet je even terug naar 60 als er wat meer verspreide bebouwing is.

Je moet ook bedenken dat 80 in Noorwegen minder monotoon is door het zeer afwisselende uitzicht. Het is niet zoals Zweden alleen maar bos of zoals Frankrijk alleen maar graanvelden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » di 26 jun 2018, 14:35

Lang heb ik er naartoe gewerkt en begin deze maand voor de tweede keer uitgevoerd: Een 'roadtrip' naar de Zwitserse Alpen via de luchtweg. Dit keer samen met een zweefvliegkameraad. Het was een enorm avontuur dat moeilijk in een paar woorden samen te vatten is. Hoogtepunt was zondermeer een ronde langs de Matterhorn op 4000 m hoogte, maar ook boven de bekende meren of het zweven boven gletsjers was speciaal. En dan uiteraard de kameraadschap die je op de vliegvelden treft... hartverwarmend! Aan de andere kant zit het hooggebergte ook vol gevaren, een verkeerde beslissing kan desastreus aflopen. Vooral bepaalde windsystemen zijn enorm verradelijk, waardoor ik eerder met locals ben meegeweest die de bergen op hun duimpje kennen.

Toch is dit alles delen met mensen die zelf niet wat met de algemene luchtvaart van doen hebben best lastig, al gaat het puur om de algehele beleving, de gemakken en de ongemakken. Om die reden hebben we besloten er een videoserie over te maken, beginnend met een korte voorvertoning.

Als trouwe forummer wilde ik jullie deze wat andere trip natuurlijk niet onthouden. Het is namelijk een beetje de reden waarom mijn kilometers op de bodem de laatste tijd flink zijn afgenomen. Zelfs zakelijke afspraken probeer ik via de luchtweg na te komen, als dat kan, m'n werkgever ondersteund me daarin. Het is daarboven zoveel aangenamer als op de snelweg. ;)

Diegenen die de serie graag verder willen vervolgen nodig ik uit om ons nieuwe YouTube-kanaal te abonneren. Daar zullen ook later andere trips op gepubliceerd worden. Foto's van wegen en markante locaties zal ik op een later tijdstip in m'n luchtfoto-topics posten. Wie een keer mee wil vliegen, bijv. om het chaos van de Duitse verkeersaders eens van boven te zien, kan me gerust een PN sturen.

Link
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » di 26 jun 2018, 14:42

^^ Mooie beelden! Ik herken al behoorlijk wat, Zwitserland en de Dolomieten is mijn eerste voorkeur voor mijn tweede zomervakantie eind augustus.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » di 26 jun 2018, 18:19

^^
Ja, de Dolomieten zijn ook fenomenaal en zou ik ook graag eens van boven zien. Helaas zijn daar maar weinig vliegvelden. De keuze is beperkt tot Bozen, Trento of Belluno, plus in het weekend nog Toblach en Sterzing. Zwitserland heeft daarentegen veel meer te bieden. Maar goed, dat zijn zorgen waar je met de auto geen last van hebt. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door vynkce » ma 02 jul 2018, 17:40

Ik ben net terug van twee weken vakantie in Zuid-Frankrijk. Weinig spectaculaire en speciale routes genomen want met twee kindjes (2 jaar en 7 maanden) wil je vooral gewoon snel ter plekke zijn.

Route heen en terug via de E411 - Luxemburg - A31 - A6 - A7. Ter plekke ook nog wat gereden op de A8, A52 en A50.
Enkele zaken die ik met jullie wil delen:

- De werkzaamheden de E411 zorgden enkel voor hinder op de terugweg. Pakweg 20 min verloren bij Namen.
- De A31 is nog steeds erg onaangenaam rijden tussen Luxemburg en Toul (en omgekeerd) omwille van de drukte, het grillige verloop en de langdurige snelheidsbeperkingen van 110 en 90km/h. Alternatieven via Charleville waren dit jaar geen optie wegens de toch nog niet afgewerkte Franse A304 en het lang ontbreken van fatsoenlijke parkeerplaatsen op de route via Bouillon/Sedan tot aan de Aire de Woinic.
- De A31 tussen Toul en Langres rijdt beter, alleen zorgen inhalende vrachtwagens en auto's met aanhangers/caravans voor vertraging op de hellingen
- Geen opmerkingen over de rest van de A31, deze is zeer adequaat!
- Twee keer over de A6-A7 route gereden dwars door Lyon, twee keer filevrij!
- Tussen Lyon en Orange gold op de heenweg een (naar mijn mening overdreven) dynamische snelheidsbeperking van 110km/h. Op de terugweg was deze er niet.
- Er vinden werken plaats op de A8 nabij Aix (nieuw wegdek) en op de A52 (verbreding naar 2x3)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » ma 02 jul 2018, 17:43

Zijn er nog werkzaamheden op het tolvrije deel van de A31 op dit moment? Ze hebben vorig jaar enkele delen opnieuw geasfalteerd.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door vynkce » ma 02 jul 2018, 18:23

Ik heb er geen opgemerkt alvast! :)

Wilfredjeuh
woonerf
Berichten: 65
Lid geworden op: do 22 dec 2016, 12:11
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Wilfredjeuh » di 03 jul 2018, 8:41

^^ Ik heb altijd de ervaring dat de fransen dit soort onderhoudswerkzaamheden plannen in het voorjaar, zodat de zomer/vakantiedrukte hiervan geen hinder ondervindt. Wij hebben de route in april/mei gereden. Toen waren er hier en daar nog wat werkzaamheden, voornamelijk op de VZP's, maar ook kleine stukken waar asfalt vernieuwd werd.

Hoe was het met de werkzaamheden op de A6 bij Villefranche-sur-Saône? Zijn die al afgerond, of ziet het daar ook nog uit als een bouwput?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door vynkce » di 03 jul 2018, 14:37

^^ Ook niks van gemerkt! :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » di 03 jul 2018, 14:54

Ik heb de indruk dat men in Frankrijk een groot deel van het onderhoud in de periode maart-juni doet. En misschien nog september-november. Ik heb de laatste paar jaar elke keer in juni of begin september Frankrijk van noord naar zuid doorkruist en telkens nagenoeg geen werkzaamheden gezien. In Spanje kom je overigens ook niet veel werkzaamheden tegen in die periode.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » di 03 jul 2018, 15:58

^^ Eens, ik heb zelf de indruk dat men in Zuid-Frankrijk al vanaf februari weer bezig is. Dat kan daar natuurlijk ook wel vanwege het mildere klimaat.

Plaats reactie