Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » do 27 jul 2017, 10:05

^^
Maar je kunt niet ontkennen dat het risico op een klapband of ander schade aan de auto aanzienlijk groter is dan in onze westerse landen. ;) Men zal daar wel niet op een kleine schade letten en doorrijden tot het vehikel bijna uit elkaar valt, maar dat zijn voor mij geen maatstaven. Hoewel een auto voor mij een gebruiksvoorwerp is zonder heiligheid, wil ik toch wel alles graag op orde houden. Ik zou alleen al balen meteen de veren en/of gehele ophanging te moeten vervangen bij de volgende TüV-controle. Je kunt het natuurlijk ook zo zien: Met een 16 jaar oude Suzuki Swift is er weinig verlies en dus weinig (financieel) risico. :lol:

Toegegeven, het voorjaar en de zomer is natuurlijk een veel beter reisseizoen dan hartje winter. Je hebt dan met een stuk minder 'beren' op de weg te maken, maar desalniettemin zou ik ook in de zomer daar met een 4x4 willen rijden. Zo makkelijk je elke berg (ook onverhard) omhoog komt is geniaal en het rijdt een stuk ontspannender over (erg) slechte wegen. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » do 27 jul 2017, 10:33

SnarfFlevoland schreef:^^
Maar je kunt niet ontkennen dat het risico op een klapband of ander schade aan de auto aanzienlijk groter is dan in onze westerse landen. ;)
En overal zitten langs de weg wel kleine winkeltjes waar banden verkocht en gemonteerd worden. Al was mijn maat niet verkrijgbaar, zelfs niet in Tbilisi. Op een gegeven moment had ik toch wel wat weinig profiel op de banden, maar uiteindelijk heb ik pas op de terugweg in Szeged nieuwe banden onder de auto laten zetten. Hij is in Hongarije geproduceerd, dus daar rijden nog tig van die wagentjes en zijn die banden ook algemeen verkrijgbaar.
Je kunt het natuurlijk ook zo zien: Met een 16 jaar oude Suzuki Swift is er weinig verlies en dus weinig (financieel) risico. :lol:
Nou ja, dat is natuurlijk wel zo. Verder is het vrij simpele techniek, dus zelfs ondanks dat daar nauwelijks Suzuki's rondrijden, moet een reparatie niet al te lastig zijn. Verder had ik wel het comfort van kuipstoelen en airco, dus het was wel fijn rijden.
Toegegeven, het voorjaar en de zomer is natuurlijk een veel beter reisseizoen dan hartje winter. Je hebt dan met een stuk minder 'beren' op de weg te maken, maar desalniettemin zou ik ook in de zomer daar met een 4x4 willen rijden. Zo makkelijk je elke berg (ook onverhard) omhoog komt is geniaal en het rijdt een stuk ontspannender over (erg) slechte wegen. :)
Onverhard de bergen in heb ik ook niet gedaan, alleen delen van de S3 (ten zuiden van de grens met Rusland) en S7 (de eerste 15 km na de grens met Armenië) in Georgië waren onverhard, en in Nagorno-Karabach waren op de weg van Stepanakert naar Drmbon ook een aantal delen de facto onverhard of in zeer slechte toestand, maar men was daar bezig de weg te voorzien van een nieuw wegdek. Ook de hoge Sotk Pass van Nagorno-Karabach naar Armenië (M-11 tussen Drmbon en Vardenis, de secundaire grensovergang tussen Nagorno-Karabach en Armenië) was aan de zijde van Nagorno-Karabach deels onverhard, maar de weg was goed te berijden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » do 27 jul 2017, 11:35

^^
In de winter heb je het probleem dat er weinig wegen geruimt worden en per saldo bijna elke weg in de bergen 'onverhard' aanvoelt met een dik pak sneeuw en/of ijs erop met alle verdere gevolgen van dien. Gaten in een dik pak opgevroren sneeuw (ijs) voelen aan alsof je over een gatenkaas-weg rijdt die ook nog eens spekglad is. Daarop baseren natuurlijk ook mijn ervaringen daar, waar je in de zomer gelukkig niks mee te maken hebt... Opmerkelijk vond ik wel dat de S3 tussen Guduari en Stepmansminda goed schoon gemaakt was. Juist het stuk van Guduari richting Mzcheta (Tblisi) was waardeloos, terwijl je juist op dat stuk betere winterdienst verwacht... Stepmansminda zelf was overigens ook één grote ijsbaan met oneindige glijpartijen. Daar toeterde iedereen wat in het rond om niet aangereden te worden. :rofl2: En de lawinegalerijen waren zoals eerder beschreven ook erg tricky om je auto niet stuk te rijden...
Coen Tunnel schreef:En overal zitten langs de weg wel kleine winkeltjes waar banden verkocht en gemonteerd worden.
Klopt, dat is in die landen een groot voordeel. Als je hier bij ons in het weekend pech hebt, mag je blij zijn dat je wordt afgesleept en maandagochtend in de garage wordt geholpen. In dat soort landen kijken ze niet zo acribisch op de werktijden. Een autosleutelaar vind je altijd wel ergens, waar ze je ook 's avonds of in het weekend helpen. Je moet alleen niet net midden tussen Zudidi en Mesta pech krijgen (of een ander lang verlaten stuk)... Misschien kan Jelger daar nog wat ervaringen over vertellen?
Coen Tunnel schreef:Verder is het vrij simpele techniek, dus zelfs ondanks dat daar nauwelijks Suzuki's rondrijden, moet een reparatie niet al te lastig zijn.
Precies. Veel beter dan allerlei computertechniek dat kapot kan gaan. Is veel lastiger dan een standaard-auto zonder poespas. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Wesso » do 27 jul 2017, 21:31

SnarfFlevoland schreef:In dat soort landen kijken ze niet zo acribisch op de werktijden.
Wauw. Deze keer geen Nederduits, maar een bestaand Nederlands woord waar ik nog nooit van had gehoord!

Ik moest het dus wel even opzoeken... het betekent in deze context 'nauwgezet' of 'rigide'. ;)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » do 27 jul 2017, 22:13

SnarfFlevoland schreef:Misschien kan Jelger daar nog wat ervaringen over vertellen?
Ik probeerde me nu juist een beetje op de vlakte te houden. Help me dan! :lol:
Ik heb op mijn eerste autoreis deze kant uit wel wat kleine en grote pech gehad, de laatste keer, in 2015, niet.
Dat, de eerste reis, kwam vooral doordat ik met een 34 jaar oude Scandinavische ros ging. Allereerst tijdens de heenweg:

1) Op de expressweg bij Istanbul, Aziatische deel, zo ergens rond middernacht, flauwe helling op, geen vluchtstrook: vermogen geheel weg, bij koppeling in motor weg, koppeling erop weer aanslaan maar geen reactie op gaspedaal. Ik kon de auto net kwijt op het laatste puntje van een invoeger. Degene die weet hoe idioot er gereden wordt, weet dat het geen fijne plek is. We hebben nog geen minuut onder de kap gekeken, beraden ons hoe we de auto daar weg konden krijgen (desnoods achteruit duwend de oprit af weg van de snelweg). Voor we daar aan toe waren stond er al een service (oprij) wagen naast ons. Die liet ons geen keus, met hem mee. Auto op de truck, op 1 trekkabel vast zonder verdere bevestiging, maat in mijn auto(die zat de rest van de rit niet lekker), ik in de cabine. Na nog geen 2 km kwamen we langs een parkeer/rust station. Ik druk aangeven dat ik daarheen wilde, wetende dat we dit klusje wel konden klaren (allebei behendige sleutelaars aan dit type auto en de nodige voorraad aan reserve spul en gereedschap mee). Dat gebeurde natuurlijk niet, Turkse garagebaasje zag handel. Zo zijn we ongeveer een uur lang naar omgeving Izmit gereden. Mijn auto lekker dansend achterop de truck met mijn maat erin. Bij de garage aangekomen zat het clubje sleutelaars al te wachten: ze hadden vast al te horen gekregen wat voor exoot ze nu weer binnen zouden krijgen! Motorkap open, vergapen aan de techniek, en na wat diagnosticeren bleek het heel simpel: contactpuntjes ontsteking (bij rotor) waren losgeschoten. Precies wat ik al aangaf, dit appeltje hadden we ook zo geschild als we de gelegenheid hadden gekregen. Ik had natuurlijk een nieuwe achterin de auto, maar de garage had er ook zo'n eentje: vast voor de Fiat kloons die ze daar vroeger maakten. :lol: Uiteindelijk hebben we wat af kunnen dingen op de vraagprijs reparatie. We hadden al kniesorend en met tegenzin staan kijken dat ze zi aan de gang gingen, en ons geen ruimte lieten het zelf op te lossen; erekwestie he... Enfin, ik had wat cool gereedschap, dus dat hebben we maar gebruikt om wat van de prijs af te krijgen. Om een uur of 2:30 in de nacht reden we weg. We zijn toen nog eventjes doorgereden naar omgeving Duzce/Bolu, en hebben daar op een verzorgingsplaats in de auto geslapen.

Moraal van het verhaal: ja, er wordt in de nacht doorgewerkt, je kan er goed terecht, tegen op zich geen slechte tarieven als je transport ook meerekenend, maar het gaat in Turkije wel op een dominante wijze die weinig ruimte laat voor eigen kennis en kunde.

2) Tijdens diezelfde reis, traject Batumi - Akhaltsikhe (Georgië). Hele slechte (niet geasfalteerde) weg tussen grofweg Khulo en Adigeni. Er was op een gegeven moment bij het dorpje Danisparauli een hele slechte passage, waar een beekje de weg had beschadigd, en waar je na de bocht door de blubberigheid redelijk steil omhoog moest. Dus ik ging daar iets te ruw overheen, en heb iets geraakt.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Later, na nog een zeer slechte passage aan de andere kant van de pas op een niet al te slecht stuk knalde de rechter draagarm achter in tweeën. Eerst dacht ik nog de schokbreker bevestiging, een bekend punt in deze auto's die uit zicht rotten onder de coating in de wielkuip - deze zijde had ik echter een jaar daarvoor tijdens een reis in Zweden laten lassen. Enfin, het bleek dus de draagarm te zijn, waar ik thuis (in de opslag van vrienden) een splinternieuwe van had liggen. Tijdens het schiften van wat ik mee zou nemen en wat niet, heeft een vriend van me gezegd "die gaat niet stuk joh" toen ik het onderdeel in de handen had. (je kan immers niet de hele auto in duplicaat meesjouwen....). Ik heb de ophanging vlak voor vertrek nota bene nog los gehad in verband met montage heavy duty veren en een siliconen spacer om doorzakken (grondspeling) tegen te gaan. Is me niet opgevallen dat er wat aan de draagarm kon mankeren: verborgen metaalmoeheid, en wellicht harde tik(ken) van stenen.

De locatie was niet de beste, het rustigste stuk van deze weg, net na de pas, rond de provinciegrens, en nog voor het eerste dorp verder naar beneden. We hebben spullen gepakt, hebben de auto in een passeer bocht netjes neergezet en zijn lopend (met de grote rugzak op) en liftend naar beneden gegaan naar het dropje Adigeni. Het vervoer is erg lokaal, dus soms kan je in dit soort gebieden maar een paar kilometer ofzo mee. In Adigeni bleek al wat we al vermoedden: aan het eind van de middag is het OV naar de "stad" opgedroogd, meestal is dat in de ochtend, en in de middag weer terug naar de dorpjes. We zagen een familie met een Ford Transit bus. Die gevraagd, en ja hoor die konden ons wel meenemen naar Akhaltsikhe. Maar ze gingen eerst hun zoon naar oma in een dorpje ergens boven in de bergen brengen. Of we toch mee konden komen. Ja hoor, dus wij mee, met de Transit bus hobbelen over karrensporen naar boven naar een gehucht. Daar werden we sociaal verplicht mee te dineren. En te drinken. Toen de berg af met de Transit bus, naar Akhaltsikhe. We dachten dat we wel bij een hotel ofzo zouden worden gedropt, maar we werden meegenomen het huis in, alwaar we konden slapen. Nadat we onze gedachten hadden kunnen organiseren, over hoe de pech aan te vliegen, en ook telefonisch contact met vrienden in Tbilisi die ons al verwachtten, besloten we dat we de auto de berg af wilde hebben. Hij stond wel erg verlaten. Dus zijn we vanaf het busstation met de bus terug naar Adigeni gegaan, en terug omhoog gelift met een paar verschillende trucks.
SPOILER: TOON

Afbeelding
We hebben toen een noodreparatie gepleegd aan de draagarm: we hebben deze zoveel als mogelijk was gefixeerd met spanbanden, waar we een flinke voorraad van bij ons hadden. Vervolgens zijn we in 7 uur (!!) de berg afgehobbeld de circa 40 kilometer naar Akhaltiskhe waar we de auto bij de brandweer kazerne hebben kunnen (en mogen) parkeren: bij de autoriteiten staat hij veilig was de gedachte (in het Georgië van Saakashvili in 2009 zeker waar). In de tussentijd heb ik onderweg nog 2x de fix opnieuw mogen doen omdat de scherpe rand van de draagarm en de krachten de spanbanden hadden doorsneden. We zijn toen een dag later naar Tbilisi gereisd, en ik heb de draagarm vanuit Nederland laten opsturen. Later zijn we weer teruggekeerd naar Akhaltsikhe en hebben de draagarm in de regen gemonteerd: de brandweerlui waren zelf binnen bezig met hun trucks... :|

Moraal van het verhaal: waanzinnige gastvrijheid. En je bent nooit voorbereid genoeg. :mrgreen:

Nou, zo is het wel even genoeg... :write:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » vr 28 jul 2017, 22:27

SnarfFlevoland schreef:Waar heb je eigenlijk de meest 'waardeloze' rijmentaliteit meegemaakt? :lol:
Zou best Nederland geweest kunnen zijn. Ik heb vandaag een stuk binnendoor gereden door de achterhoek, man man man, kansloos gewoon... In ieder geval van de landen waar ik in gereden heb vind ik Nederland de meest waardeloze rijmentaliteit hebben... Het is echt gewoon verschrikkelijk. Men kijkt niet, en als men per ongeluk toch kijkt, dan ziet men niks, en als men dan per ongeluk toch iets ziet, dan denken ze er niet over na, en als ze er dan toch per ongeluk over nadenken dan komen ze tot conclusies waar normaal denkende mensen niet op kunnen komen.
Chrysa schreef:Brugge als stad is nog wel aardig, maar daar ben ik al zo vaak geweest dat ik niet meer zou weten wat ik daar moet.
Brugge een stad? Een openlucht museum met een toeristen-scheer-industrie zul je bedoelen. Het ziet er wel leuk uit, maar verder vind ik het verschrikkelijk.

Ik kom overigens wel graag in Gent.


Coen Tunnel schreef:De M07 door Oekraïne was in het donker ook wel tricky, met onverlichte Lada's die met nog geen 50 km/u rondtuften, en soms zelfs paard en wagen.
Dat heb ik in Oekraïne nog niet gehad. Wel al onverlichte kombijnen in Kazachstan, ruim een halve meter op de rijstrook bedoelt voor tegenliggers omdat het natuurlijk veel te veel tijd kost om de snijder op een aanhanger te gooien en lampjes te vervangen. Of figuren die met geschat 150 (nee, geen grapje, ik reed 120-125 en het snelheidsverschil was echt aanzienlijk) over een onverharde vluchtstrook voorbij kwamen. Dat heb ik in Oekraïne ook nog niet gehad. Wel op de M5 wegafzettingen met zeer weinig signalering en zonder verdrijvingsvlakken, rammelstrips en andere beveiliging maar wel met betonblokken als botsabsorber. Maar goed, de M07 heb ik nog niet gereden en die weg gaat wel door de rimboe natuurlijk.
Coen Tunnel schreef:Als je je in Italië kan redden lukt het in die landen ook wel. Het slechte wegdek is meer een probleem, al wen je daar ook enigszins aan. Mijn definitie van slecht wegdek is toch wel wat veranderd. :mrgreen:
Wegdek is ook een kwestie van wennen aan het letten op gaten. Iets wat voor veel Nederlanders in het begin moeilijk zal zijn. Ik herinner me dat vorig jaar de St. Annastraat in Nijmegen vol gaten zat en daar reed men natuurlijk zonder kijken dwars doorheen, terwijl die dingen ook best tussen de wielen te houden waren... :neenee: :dontknow:

Overigens denk ik dat iedereen eraan kan wennen om in dergelijke landen te rijden, mits men de Nederlandse mindset in Nederland laat (of liefst nog meeneemt, afleert en er NOOIT meer aan terug denkt) en vervolgens gewoon voorzichtig doet.


In Italië ben ik niet zuidelijker geweest dan Verona. Maar wat ik gezien heb viel het verkeersgedrag me heel erg mee.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 jul 2017, 23:17

duikgek89 schreef:Maar goed, de M07 heb ik nog niet gereden en die weg gaat wel door de rimboe natuurlijk.
Op zich is het een aardige weg. Die weg heeft grotendeels goed wegdek, al is het deel met beton wat minder fijn in het donker in de regen omdat dan de markering nauwelijks zichtbaar is. Maar het is inderdaad allemaal middle-of-nowhere, en eigenlijk kom je onderweg alleen door/langs Kovel, Sarny en Korosten. Voor de rest is het allemaal leegte, met zeker wat meer in het westen eindeloze koolzaadvelden en verder naar het oosten juist stukken die lang door het bos gaan. Het meeste interessante dat je onderweg nog ziet is de enorme kerncentrale van Rivne bij het dorpje Varash, even ten noorden van de M07, met de zes indrukwekkende koeltorens die je al van grote afstand ziet. Bij de langzaam ondergaande zon was dat zelfs nog wel mooi. 8-)
In Italië ben ik niet zuidelijker geweest dan Verona. Maar wat ik gezien heb viel het verkeersgedrag me heel erg mee.
Dan heb je ook zeker niet het ergste deel gehad. In het noorden wordt er nog behoorlijk gereden, al zijn steden als Milaan en Turijn wel druk. Maar nog niet echt chaotisch. Hoe zuidelijker je komt, hoe erger het wordt. Rome en Napels is al een ander verhaal. Ik had vorig jaar een hotel in Rome vlakbij een afrit van de GRA, maar hoe men daar rijdt... :nuts: Dan ging het er in landen als Rusland en Armenië beschaafder aan toe.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Palance » za 29 jul 2017, 8:00

Rome is zeker chaotisch, maar mijn ervaring is dat men wel netjes stopt bij een zebrapad als je over wilt steken. Dat gebeurde vaker dan bv in Rotterdam.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » za 29 jul 2017, 9:14

olaf schreef:Mij lijkt het ook supergaaf om dat rondje te rijden maar zoals ik lees laat de kwaliteit van de wegen te wensen over. Dit vind ik zonde van mijn auto dus zal het een beetje uit moeten stellen of een 4wd moeten regelen. Om die reden heb ik vorig ook een stuk van Oekraine laten liggen en Moldavie aan me voorbij laten gaan. Wil best wat van Europa zien maar moet niet ten koste gaan van mijn auto
Inmiddels heb ik toch best wel wat wegen rond Kiev en in west-Oekraïne gezien. In Kiev zie je mensen nog wel met hele dure sportwagens rijden, dat zou ik buiten de stad liever niet doen, vooral met het oog op de waarschijnlijk nogal harde vering en geringe bodemvrijheid. Maar met een normale auto zijn de belangrijke wegen doorgaans prima te rijden.

Je moet alleen je ogen gebruiken en op de weg letten, iets wat in Nederland ook geen kwaad zou kunnen. Het zal hier en daar een beetje hobbelen, je moet opletten niet met je wiel in een grote pothole te rijden en je moet even leren waar je die kunt verwachten, maar dan valt het heel erg goed mee. En het is ook niet zo dat je bij het raken van een gaatje meteen je hele auto aan barrels rijd...

Je moet zo denken: "In Oekraïne heeft men geen drempels maar kuilen."

Verder ken ik in Nederland drempels met heel erg veel sporen ervoor, erop en erna van gesneuvelde onderdelen inclusief carterpannen...
SnarfFlevoland schreef:(vooral Russen reden keurig)
Misschien uit angst voor politie ofzo? De locals weten vast beter hoe weinig last je daarvan hebt.

SnarfFlevoland schreef:
olaf schreef:Mij lijkt het ook supergaaf om dat rondje te rijden maar zoals ik lees laat de kwaliteit van de wegen te wensen over. Dit vind ik zonde van mijn auto dus zal het een beetje uit moeten stellen of een 4wd moeten regelen. Om die reden heb ik vorig ook een stuk van Oekraine laten liggen en Moldavie aan me voorbij laten gaan. Wil best wat van Europa zien maar moet niet ten koste gaan van mijn auto
Denk er hetzelfde over. Persoonlijk hou ik nogal van doorrijden en dan tref je wel eens een diep gat in het wegdek. Vooral als je in het donker rijdt (wat eigenlijk officieel afgeraden wordt). Geen probleem als dat een stevige 4x4 huurauto is, maar met m'n eigen auto zie ik het niet echt zitten. Al helemaal niet in de winter, want dat is mijn voornaamste reisseizoen. Zeker met sneeuw en ijs in de Kaukasus is een 4x4 een absolute must.
Er zit natuurlijk wel verschil tussen een reis zoals Coen Tunnel die gemaakt heeft, en een rondje Warschau - Kiev - Lviv of zo. Zo'n rondje kun je in Oekraïne met vrijwel elke auto maken. Bij het oprijden van duikers en bruggen oppassen voor gaten, hier en daar oppassen voor politie en zeker als je lokaal onbekend bent defensief rijden en liever niet in het donker, dan is dat echt niet zo'n probleem hoor... Alleen rekening mee houden dat je voor sommige stukken iets meer tijd nodig hebt dan je zou verwachten. Van de andere kant, als ik zie dat ik gisteren in de Achterhoek met zeker 85% BUBEKO GOW wegen nog geen 60km/h gemiddeld haalde, zal zelfs dat nog meevallen denk ik zo...

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:^^ Een 4WD heb je daar echt niet voor nodig hoor. :) Ik heb alles gered met mijn 16 jaar oude Suzuki Swift.
Zo vanzelfsprekend is dat niet... Een kennis heeft opweg naar Sochi op de M4 in Rusland met een Audi A4 een klapband gehad, dank een onverwachts diep gat in het wegdek. Dat heeft hem ruim een dag van de vakantie gekost en veel gedoe. Je kunt dat gewoonweg niet voorkomen. Maar goed, ook dat was in de winter en dan is het ook lang donker. Natuurlijk kan je dit ook in de Alpen treffen (of eigenlijk overal), maar die kans is natuurlijk véél kleiner. Persoonlijk vind ik het wat naïef om te denken dat het allemaal wel goed zal gaan... Zelfs met 4x4 waren we goed voorbereid met de juiste noodnummers die we zouden kunnen bellen en een overlevingspakket aan eten en kleding om koude winternachten in de bergen te kunnen doorstaan.
Winter is lastiger, plus als je dan strand zit je meteen in potentieel gevaarlijke weersituaties. In de zomer zorg je gewoon dat je wat te eten en drinken bij hebt en dan is het niet zo'n ramp als het langer duurt. Het is alleen vervelend als je de taal niet spreekt en de eerste de beste toko waar je iets laat repareren je een poot uitdraait puur omdat je buitenlander bent. Maar goed, dat gedrag zie je in Nederland en Duitsland ook.
Verder kun je je auto ook in Duitsland of Nederland aan barrels rijden... In sommige stukken Duitsland liggen de wegen er nauwelijks beter bij dan in Oekraïne... En in Nederland rij je op een drempel je bumper of caterpan naar de kl*te als je pech hebt, om nog maar niet te spreken van al die gevaarlijke obstakels die ze voor de veiligheid midden op de weg gelegd hebben...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » ma 21 aug 2017, 20:06

jelger schreef:Ik ga over een paar weken richting de Kaukasus (Georgië). Met het vliegtuig (heen rechtstreeks, terug via Kiev voor de geïnteresseerden) en niet heel erg lang, een dag of 10. Hoofdzakelijk in Tbilisi.
Plan is om wel minimaal 1 (meerdaagse) tripje de binnenlanden in te maken.

Twee opties liggen op tafel: Het is deze geworden:
1) Lang gekoesterde wens naar Tusheti (regio/valei) te gaan (Omalo, Dartlo). Dat zal met een 4WD gebeuren, een Toyota LandCruiser of 4Runner. We zullen dan ook afwisselend op heen en terugreis Sighnaghi en Telavi aandoen.

Afbeelding
Ik heb veel weg segmenten wel op HD1080 gefilmd, waaronder de hele Abano pas weg, maar zal nog een compilatie moeten maken.

We zijn eerst via de S5 Kakheti Highway naar Sighnaghi gegaan, een wat Italiaans aandoend gefortificeerd stadje bovenop de Gombori bergrug met een waanzinnig uitzicht over de Alazani Vallei (en de Kaukasus op de achtergrond). Na een koffie en wat kiekjes zijn we via een lokale weg naar beneden gereden naar de S5 bij Anaga, om via deze S5 en de Sh42 naar het noordwesten te rijden. Vervelende weg want je rijdt eigenlijk door een lang lint van dorpen en stadjes. Er wordt de komende jaren een bypass gemaakt voor het stuk Tsnori - Gurjaani.

Dit is de wijnkamer van Georgië, en een aantal dorpjes waar we langsrijden zijn naamgevers van (voor de kenners) bekende Georgische wijnsoorten, zoals: Napareuli, Tsinandali en Mukuzani.

Voordat we na Telavi de bergen induiken hebben we bovenin het oudere deel van het stadje een goede (en late) lunch verorberd in Mala's Garden. Na Telavi zijn we via de Sh70 de Alazani rivier overgestoken. Veel mensen rijden hier met de auto naar het water en gaan lekker picknicken en badderen. Vandaar linksaf via de Sh43 naar Pshaveli, het begin punt van de 72 km lange weg naar Omalo, het belangrijkste dorpje in Tusheti, alwaar wij ook zullen overnachten aan de voet van het Keselo fort, in Zemo (boven) Omalo.

De eerste 10-11 km zijn nog asfalt van aardige kwaliteit, maar daarna wordt de weg onverhard. Omdat we al de nodige ervaring hebben met onverharde wegen in Georgië (Goderzi Pass en de weg Mestia - Ushguli) heb ik dit keer een Toyota FJ Cruiser gehuurd, zo'n retro model naar de klassieke Land Cruiser FJ40. Zat eerst naar een J100 te kijken, maar die was wat groot voor ons nu. De FJ Cruiser is oP zich een fijne wagen, met hele fijne grondspeling, maar ik vond het plastic materiaal achterin wel erg kraken en piepen.
Coen Tunnel schreef:Gaaf! Via de Abanopas naar Tusheti? Ik heb wel verhalen gelezen van mensen die het met een 2WD hebben gedaan, maar in mei/juni durfde ik dat niet aan met de kans op regen.
Dit had je met de Swift niet gehaald. Dan was je halverwege omgekeerd. Zelfs met de 4WD Justy variant. Er waren best aardige stukken bij natuurlijk, maar er zaten stukken bij waar je voornamelijk bodemvrijheid nodig had. Niettemin ben ik op de terugweg wel een Opel Vectra A tegengekomen, maar dat was in de onderste regionen van de weg, ten zuiden van de pas. Bovenin en in Tusheti zelf geen enkele (2WD) normale personen auto gezien, wel een paar Nissan Qashqais tegengekomen. En die zijn geloof ik 2WD.

Dus, de klim naar de Abano Pas... we wilden voor het donker aankomen in Zemo (boven) Omalo, uiteindelijk hebben we over de ruim 60 km onverhard circa 3 uur gedaan. Op delen is de weg smal en gaat langs erg steile (en hoge) afgronden. Er staan tientallen bordjes van overleden (lokale) mensen, meesten met de auto, maar ook die te paard waren. De klim gaat eerst langs de rivier niet al te steil omhoog, door een bosachtige omgeving. Dan de steile klim naar de Abano pas. Het is goed oppassen bij de haarspeldbochten voor tegenliggers, want je hebt meestal de hele draai nodig. Rond de pas is de weg akelig smal, en is het bij passeren niet erg fijn om aan de afgrond zijde ruimte te zoeken. Aan de noordkant gaat het weer steil naar beneden, en liggen er hier en daar nog plakkaten sneeuw. We vervolgen de weg aan de andere kant van de waterscheiding weer langs een rivier, deze gaat naar Rusland, het laatste stuk voor Omalo gaat het weer omhoog. De dorpjes hier liggen op een hoogte, strategisch en bij Omalo is er een soort van alpenweide. We komen net voor donker binnen, en verblijven onderaan de voet van de puist waar het Keselo fort op is gebouwd in het Shina Guesthouse. Er is na 8 uur 's-avonds elektriciteit, en warm water is er overdag (zonnepanelen).

Een fragment opname:
Link
De volgende morgen ontwaken we met een fraai wolkendek voor ons, in de vallei waar Omalo over uitkijkt. Omdat het geregend heeft wordt de rit naar Sheneko ontraden. We gaan naar alleen maar naar Dartlo, een ander belangrijker dorpje dieper Tusheti in. We doen een kleine 40 minuten over deze rit, de onverharde weg is grotendeels aardig te berijden. Op de terugweg naar Telavi over de pas hebben we te maken met erg dichte mist, tot slechts enkele meters zicht. De grond is ook wat natter, de FJ Cruiser moet in een aantal haarspeldbochten aan de bak.

Naar Tbilisi pakken we de "Gombori route", via Gombori (naar de gelijknamige bergen, plaats en pas van 1620m). De Sh38 van Telavi via Gombori naar de S5 aansluiting niet ver van de Vaziani basis is een hele aardige weg. Het rijdt behoorlijk vrij van dorpen, en het wegdek is heel behoorlijk en op een flink stuk recentelijk vernieuwd. Het laatste stuk is vrijwel een rechte streep.

Wat plaatjes:
SPOILER: TOON

Sighnaghi, de Kaukasus op de achtergrond, de Alazani vallei beneden.
Afbeelding

Ergens onderweg naar Abano
Afbeelding

Wolkenluchten
Afbeelding

Noordkant van de Abano Pas, naar beneden. De schaapherder geeft ons op de terugweg in de mist een fles (drank?) mee om aan de andere kant af te geven.
Afbeelding

Zemo Omalo vanaf het Keselo fort boven het dorp. De auto staat aan de rand, het pleintje en de straat voor het guesthouse is opengebroken om te worden voorzien van waterafvoer.

Afbeelding

Dartlo
Afbeelding

Tussen Dartlo en Omalo
Afbeelding

De kloof naar de Abano pas vanaf het noorden.
Afbeelding

Beetje wazige foto geworden (verkeerde focus) maar je krijgt hier wel een idee van de hogere wegdelen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Bongo » di 22 aug 2017, 9:07

Mooi hoor!

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chrysa » di 22 aug 2017, 15:38

Dit weekend een roadtripje Zwitserland gemaakt met mijn vader, met als doel de bergen in te gaan.

Op vrijdagochtend 9:00 vertrokken we vanuit Hooge Zwaluwe, om in Belgie via de N4, N89 en N81 naar de Luxemburgse A13 te rijden. In Schifflange werd er uiteraard even goedkoop getankt.
In Frankrijk werd tolvrij gereden via de A31, N4, N59 en A35 naar Basel. Druk was het bij de grens niet, maar op de A2 hebben we nog lang in de file gestaan.
Via de A22, A2 en A4 nog een rondje naar Luzern en Zug gereden om bij het hotel in Winterthur aan te komen rond 22:30.
Afbeelding

Dag 2 werd er om 9:30 vertrokken voor een rondje Zuid-Oost Zwitserland. Eerst werd nog even naar Liechtenstein gereden om even rond te kijken. Het was hier net zo saai als iedereen zei online, dus na een half uurtje waren we weer weg. In ieder geval nog een land af kunnen strepen. :emo:

Daarna werden eindelijk de bergen bereikt, en via de Wolfgangpas werd de Fluelapas beklommen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na de Fluelapas volgde de Ofenpass.
Afbeelding

Omdat we geen tijd te verliezen hadden werd meteen doorgereden naar de Umbrailpas en de Stelviopas.
Afbeelding
Afbeelding
De Stelviopas was erg druk met motorrijders en fietsers, en zelfs een lijnbus die zich door de bochten propt.

In Livigno werd nog even getankt voor €0.823/liter en de nodige drank voor pa en sigaretten voor ma gekocht. Kan nou niet zeggen dat het verder een sfeervol plaatsje is.
Afbeelding

Italië werd weer verlaten via de Forcola di Livigno en de Berninapas, waar de eerste sneeuw werd gespot.
Afbeelding
Afbeelding

Via de Julierpas en Lenzerheidepas werd de snelweg weer bereikt. In het donker waren we pas weer terug in het hotel.

Afbeelding

Dag 3 hadden we gelukkig een stuk beter weer, en voordat we terug naar huis gingen werden nog een paar passen bereden.

Eerst werd nog even gestopt bij de Vierwaldstättersee.
Afbeelding

Na de Vierwaldstättersee werd binnendoor naar de Gotthardpas gereden, omdat er een file stond voor de tunnel. Eerst werd naar het zuiden gereden via de Tremola...
Afbeelding

...en terug omhoog via de nieuwe pas, waar je dit uitzicht hebt.
Afbeelding

De Furkapas kon er ook nog wel bij, alhoewel deze ook erg druk was met motorrijders.
Afbeelding

Afbeelding
Na de Furkapas was de Grimselpas met haar groene stuwmeren als laatste aan de beurt, voordat over de Autobahn huiswaarts werd gereden. uiteraard met een stop in Duitsland om te eten en in Luxemburg om te tanken. Na een vlotte rit over de E25, N4 en E19 waren we om 1:20 weer thuis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door brytje008 » di 22 aug 2017, 16:01

^^ Leuk omschreven en mooie foto's :top:
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » di 22 aug 2017, 16:52

Leuk ritje met een aantal fraaie passen. :top: Wat betreft jouw mening over Liechtenstein en Livigno: daar kan ik me helemaal bij aansluiten. :D

Je kaartje voor dag 2 laat trouwens een route over de Albulapass zien en niet over de Julierpass. ;)

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chrysa » di 22 aug 2017, 17:00

Oeps... :oops:

Liechtenstein is niet echt speciaal, maar het is een eigen landje dus je moet er geweest zijn. :p
Er waren een aantal busladingen met Chinese toeristen, ben benieuwd hoe teleurgesteld ze waren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » di 22 aug 2017, 18:01

^^ Ik snap het wel. Ik ben er een keer geweest op de nationale feestdag, toen was ik nog jong, toen was het nog wel gezellig. Later ben ik er met mijn vriendin nog een keer geweest om het ook voor haar 'af te strepen', maar echt bijzonder is het niet. De laatste keren dat ik in Liechtenstein was, was het omdat ik van Zwitserland naar Oostenrijk moest rijden of omgekeerd, dus puur op doorreis. :emo:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » di 22 aug 2017, 22:32

Chrysa schreef:In Livigno werd nog even getankt voor €0.823/liter en de nodige drank voor pa en sigaretten voor ma gekocht. Kan nou niet zeggen dat het verder een sfeervol plaatsje is.
Niet te negatief over Livigno... :twisted: In de winter is de plaats vrij sfeervol en de hele plaats in bedrijf. In de zomermaanden is het op zobere dagen inderdaad saai, maar op dagen met mooi weer kan het er stervensdruk zijn met de nodige dingen om te bezoeken. Kan de plaats en het hele dal wel waarderen. 8-)
Chrysa schreef:Eerst werd nog even naar Liechtenstein gereden om even rond te kijken. Het was hier net zo saai als iedereen zei online, dus na een half uurtje waren we weer weg. In ieder geval nog een land af kunnen strepen.
En ook hier moet ik vermelden dat het uitzicht op Triesenberg en (in de winter) het skigebied van Malbun uiterst fraai en bezienswaardig is. De rest is inderdaad nogal saai...

Wat was eigenlijk de reden om Winterthur als uitgangspunt te nemen? Familie daar wonen? Anders had je in mijn optiek veel beter ergens in de Engadin of bij Disentis ofzo kunnen overnachten. Dan had je die drie dagen wat beter kunnen vullen. Dat hele heen en weer gekar schiet in Zwitserland niet bepaald op...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Bluemoon23 » di 22 aug 2017, 23:39

Ik neem vaak Andermatt of een dorp daar in de buurt als uitvalsbasis als ik een paar dagen ga toeren in Zwitserland

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chrysa » wo 23 aug 2017, 0:05

SnarfFlevoland schreef: Wat was eigenlijk de reden om Winterthur als uitgangspunt te nemen?
Goedkoper ging het niet worden. (We hadden donderdagavond pas besloten dat we vrijdagochtend zouden vertrekken...)

Livigno als plaats kende ik helemaal niet, het is dat Coen Tunnel het hier zei, anders hadden we daar helemaal niet terecht gekomen. Kwam goed uit, nu konden we 3x goedkoop tanken ipv die verschrikkelijk dure diesel in Zwitserland.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » wo 23 aug 2017, 0:09

^^
Hoeveel hebben jullie dan voor een overnachting betaald? Dat heen en weer rijden kost natuurlijk ook geld, behalve als je een auto van de zaak hebt, maar de waardevolle tijd ben je sowieso kwijt. Ik durf te wedden dat je in de bergen zelf ook voor een hele redelijke prijs een prima onderkomen had kunnen krijgen (ook last-minute). ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 aug 2017, 0:19

^^ Zwitserland en redelijke prijzen gaan niet samen. Ik heb één keer voor CHF 70 in een hotel overnacht in een tweepersoonskamer (het was ook niet echt geweldig), normaal ben je toch minstens rond de CHF 100 kwijt voor een hotelovernachting. Als je tijdig boekt kun je bij hotels als Ibis voor zo'n bedrag slapen, dan heb je een goed hotel voor een voor Zwitserse begrippen goede prijs. Maar last minute zal het toch lastiger worden.
Chrysa schreef:Livigno als plaats kende ik helemaal niet, het is dat Coen Tunnel het hier zei, anders hadden we daar helemaal niet terecht gekomen. Kwam goed uit, nu konden we 3x goedkoop tanken ipv die verschrikkelijk dure diesel in Zwitserland.
En prima te combineren met de Foscagno, Forcola en Bernina. :top:

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chrysa » wo 23 aug 2017, 0:21

€150 voor 2 nachten bij een Ibis hotel waren we kwijt.

Het had vast goedkoper of beter gekund, maar ach. Dit was het goedkoopste wat ik online kon vinden, en nu kon ik enigszins plannen wat we konden doen op een dag. Vanuit Winterthur konden we makkelijk langs Liechtenstein naar Davos, en op de terugweg langs de Vierwaldstättersee naar de Gotthardpas, dus het had niet echt uitgemaakt denk ik.

Bijkomend was nog dat ik met mijn vader reisde en een tweepersoonskamer het goedkoopst is, maar het nog knap lastig is om die te vinden zonder een tweepersoonsbed.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 aug 2017, 0:34

^^ Je hebt een prima prijs betaald. 8-) En inderdaad, als je twee eenpersoonsbedden nodig hebt ben je al gauw op de grotere ketens aangewezen. De Ibis-hotels zijn goed, in Zwitserland ben ik in twee hotels van Ibis geweest (Zürich-Adliswil en Chur).

En Zwitserse snelwegen als de A3 langs de Walensee of de A13 zijn ook geen straf om te rijden. Bovendien is Zwitserland nou ook weer niet zo gigantisch groot... :)

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Gerhard » wo 23 aug 2017, 22:19

Hallo allemaal,

ook mijn vakantie zit er weer op. Tussen 27 Juli en 16 Augustus heb ik een rondreis gemaakt door Europa.
Vanaf Noord-Holland via Venlo en de A61, Stuttgart, Ulm en Memmingen naar Aitrach gereden en daar overnacht. De tip om de Moseltalbruecke te bekijken heb ik aangenomen.
Afbeelding
De volgende dag op m'n gemak richting Lindau over de A96 gereden. Het regende behoorlijk en ik heb me daar keurig aan de snelheid gehouden. Ik had toch geen haast. Volgens mij was het 80km/h. Bij afslag 2 Lindau de 12 opgegaan en op de rotonde richtdoor en daarna links richting Oostenrijk gegaan.
Via de 190 naar Feldkirch en vandaar via de 191 naar Lichtenstein gereden. In Vaduz bij de rotonde geparkeerd en daar wat souvenirs gekocht. Wat is alles duur daar.
Even de weg gevraagd en toen bij het bordje Triesenberg / Malbun linksaf geslagen de berg op. Bij Steg de tunnel door en toen naar Suecka gereden. We reden al in de wolken en had de Tomtom niet aan. Even gekeken of ik wel goed reed. Dat was natuurlijk zo :yes:
Ik zou namelijk een hotel moeten zien. Toch dus de haarspeldbocht genomen en ja hoor, daar in de mist/wolken stond het. 100m verderop.
Wat later klaarde het op en hadden we een schitterend uitzicht naar het noorden. Nog wat tussen de koeien gewandeld en 's avonds gefonduud (spelling van na 2006).
De dieren liepen bij het hotel rond. Het klingelen van koeien- en geitenbellen kwam je non stop tegemoet.
Afbeelding
Afbeelding
Hier mijn zoon en zijn moeder aan de wandel.
De volgende dag via Landquart over de Ofen-, Flüela-, en Umbrailpas naar de Stelviopas. Op de Umbrailpass. Ik vond het een smalle pas.
Afbeelding
Afbeelding
De Stelviopas afgedaald en naar Naturns/Naturno gereden. Daar een week in en om het zwembad gelegen. Wel nog naar Bozen/Bolzano geweest en daar een terrasje gepakt. Mooie binnenstad.
Afbeelding
Op 5 Augustus vertrokken naar de A22 bij Bozen/Bolzano. Bij de afslag zuid erop en bij afslag noord er weer af. Via de SS241, de SP346, SR203 en SS50 naar de A27 bij Belluno gereden. Vlak voor de oprit nog bij een eigenlijk gesloten ijs en koffiebar een ijsje gegeten. Onderweg nog een heerlijke panini gegeten. Het was 39 graden Celsius. We moesten het wel buiten opeten. Dat maar in de schaduw gedaan. Toen richting Triest gereden over de A28 en A4. Tussen Monfalcone en Triest was het langzaam rijdend verkeer in de hitte. Weinig last van met airco, maar toch. Langs de snelweg nog ven getankt. Heet was het buiten..
Afbeelding
Bij de grensovergang bij Fernetti een vignet voor Slovenië gekocht en ook weer ijs en wat drinken. Daarna Slovenië in gereden richting Maribor.
Bij Ljubljana was veel oponthoud door 2 ongevallen en werk aan de weg. Rond 20 uur kwamen we in Maribor aan. het hotel lag E59.
Rond 9 in de morgen zijn we richting Hongarije vertrokken. Via de A5 naar de Hongaarse M70 gereden. Daarna de M7 langs het Balatonmeer.
Afbeelding
Afbeelding
Even door Boedapest gereden
Afbeelding
en toen de M3 op ten noordoosten van de stad.
Afbeelding
Uiteindelijk (letterlijk) kwamen we bij het einde van de M3 bij Vasarosnameny. De M3 eindigt ongeveer 5 km voor het stadje. Bij de splitsing met de M35 reden er veel Roemenen, en auto's Italiaanse kentekens (vast ook met Roemenen er in) op de M3. Na de splitsing reed er bijna niemand op de weg. De laatste kilometers wij en een aftandse vrachtwagen die ik voorbij sjeesde.
Hier wat foto's van de laatste kilometers van de M3. Speciaal voor jullie genomen, al rijdend.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
In de genoemde plaats overnacht. Wel eerst nog buiten de menukaart om een originele goulash besteld. :top:
's Nachts heeft het flink gestormd buiten en de volgende dag was het dan ook maar 20 gr Celsius.
De volgende dag ging de reis verder naar Oekraïne.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Wesso » do 24 aug 2017, 11:20

Mooi reisverslag, Gerhard. Ik kijk uit naar het volgende 8-)

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Gerhard » do 24 aug 2017, 23:21

Heb net m'n verslag verder gemaakt, is het weg :booooos:
De volgende dag naar Oekraïne gereden. Ik had een behoorlijk stuk getypt over het grensgebeuren maar daar heb ik nu geen zin meer in.
Richting Berehove
Afbeelding
Afbeelding
Kasteel van Mukachevo
Afbeelding
Afbeelding
De kerken zijn beter onderhouden dan de wegen.
Afbeelding
Na Mukachevo beginnen de Karpaten.
Altijd op je hoede zijn voor gaten in de weg.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Gerhard » do 24 aug 2017, 23:33

Bij "afslag" Pidpolozzya, voor het checkpoint dus, de M06/E50 verlaten. Er is geen vak voor linksaf dus langs de middenlijn gaan afremmen en hopen dat je gauw kan afslaan. Het verkeer rijdt er 70 a 80 km/h. 90 haal je bijna negens. Via een weggetje met gaten (hoe kan het ook anders) bij de t-kruizing linksaf (gaten) en dan over de brug rechts (zeer veel gaten).
Daar staat dit monument
Afbeelding
De weg naar Zdenieevo
Afbeelding
Afbeelding
In het dorp
Afbeelding
Afbeelding
Sovjetmonument
Afbeelding

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Gerhard » vr 25 aug 2017, 22:57

De volgende dag een houten kerkje uit 1886 bekeken in Yalove. De oprit naar het dorp bleek de grindweg tussen de huizen te zijn. natuurlijk stond het kerkje aan het einde van het lintdorp. De weg bestond uit grind met gaten en groeven, gevormd door gesijpeld water.
Afbeelding
De weg.
Afbeelding
Het kerkje.
Op de terugweg naar het hotel zag ik een kapotte bunker die onderdeel was van de Arpadlinie.
Afbeelding

De volgende dag gingen we via de T0718 naar Kolochava. 92 km heen en weer 92 km terug. Je denkt dan aan een goede doorgaande weg. De rit was 1 grote niersteenvergruistour :geenlach: . De omgeving is wel erg mooi, voor zover ik daar op kon letten.
Onderweg weinig verkeer gezien. Bij Volovets hadden we een heuse afdaling met net over de brug een heuse rotonde. Er stond alleen een bord met een dikke zwarte rotonde-tekening met dunne zijstraatlijntjes. Genn borden of belijning. Ik ben wel wat gewend dus trek me er weinig van aan en volg de T0718 richting Mizhhirya.
Afbeelding
Bij Volovets.
Afbeelding
Onderweg.
Afbeelding
Afbeelding
Tegenliggers op de T0718.
Afbeelding

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Gerhard » vr 25 aug 2017, 23:11

In Mizhhirya, waar de P(=R)21 door loopt, linksaf de T0720 genomen verder naar kolochava. Wat ik niet wist is dat de weg over een pas leidt. De Synevyrpas op de rand van het nationale park Synevyr.
In Kolochava eerst gekeken bij een oorlogsmonument.
Afbeelding
Monument.
Afbeelding
Openluchtmuseum.
Afbeelding
Robur bus met wapen van transkarpatië.
Afbeelding
Rechts de parkeerplaats.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Gerhard » vr 25 aug 2017, 23:26

Er stonden wel auto's maar niet op de foto :yes:
Aangezien we in het nationale park waren reden we terug naar Synevyr om rechtaf te slaan op de kruizing van de T0720 en de T0724 richting het Synevyr meer. Het eerste stuk wegdek viel tegen maar de rest was in goede- tot nieuwstaat. Ik had al 's op de Ukravtodor site dat de weg vernieuwd was. Verderop in het park werd ook echt aan de weg gewerkt :top:
Ook hier waren Arpad-linie resten te zien. Heenweg.
Afbeelding
Afbeelding

Terugweg op de zelfde plek.
Afbeelding
Na geparkeerd te hebben was het meer te bereiken via deze weg. Er kon ook betaald worden voor een zitplek op of in een voertuig. Een brommer of een auto. Ik liep langs de Slagbaum en een forse man hield me staande. Ik moest betalen. Ik vroeg of ik dat bij hem moest doen want hij zag er niet uit als een bosbeheerbeambte. Hij zag mijn gehoorapparaat in mijn oor, zei iets, en wuifde me door. Ik hoefde niks te betalen. Waarschijnlijk omdat ik een "invalide" ben.
Afbeelding

Plaats reactie