Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8 juli '16)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
razor
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: za 02 jul 2016, 13:28

Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8 juli '16)

Bericht door razor » za 02 jul 2016, 14:27

Goedemiddag allemaal,

Ik en mijn vrouw gaan voor het eerst op vakantie met de auto. We gaan naar Desenzano, aan het Gardameer in Italië (ligt zuid-west van het Gardameer).

We willen volgende week vrijdag 8 juli weg (rond 11.00u a 12.00u in de ochtend).
Omdat we een baby van 8 maanden oud hebben, willen we graag een tussenstop maken met overnachting in Duitsland of Oostenrijk. We hopen vrijdagavond bij onze tussenstop (hostel/hotel) aan te komen, zodat we zaterdagochtend naar weer richting het Gardameer kunnen rijden.

Ik had een paar vragen:

1) Is het volgende week vrijdag nu een dag om bang te zijn voor files/druktes? In NL heeft nog niet iedereen vakantie dus dat scheelt volgens mij
2) Wat is de beste route om te rijden? Via Zwitserland of Oostenrijk? En er zijn vele variaties daarin nog mogelijk. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer...
3) Iemand toevallig nog een goede tip voor een goede overnachtingsmogelijkheid op zo'n 300 - 500 km afstand van het Gardameer? Moet je zo iets van te voren boeken of kan je altijd binnen lopen bij zo iets?

Alvast bedankt allemaal voor de reacties en de tips!

Groeten,

Lennart

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8juli '16)

Bericht door Chris » za 02 jul 2016, 15:00

Nordrhein-Westfalen krijgt dat weekend vakantie dus het zal in Duitsland erg druk worden op de wegen naar het zuiden.

Je hebt twee opties, en het is kiezen tussen twee kwaden, via Frankrijk en de Gotthardtunnel in Zwitserland (lange wachttijd gegarandeerd op vrijdagmiddag of zaterdag!) of iets kortere route door Duitsland en Oostenrijk, maar met een even grote kans op veel files.

Als je de route door Duitsland neemt (A61) dan zul je tegen het begin van de vakantieuittocht in Nordrhein-Westfalen al snel in de drukte komen. Als je de mogelijkheid hebt zou ik eerder weggaan (bij voorkeur echt vroeg, zodat je zoveel mogelijk van de drukte voor bent).

Ik weet niet hoeveel rij-ervaring je hebt in Duitsland, maar je gaat extreem veel wegwerkzaamheden tegenkomen. In Duitsland wordt op meer dan 500 plekken aan de Autobahn gewerkt deze zomer. Wegwerkzaamheden in Duitsland betekent een lage maximumsnelheid (60-80 km/h) en een smalle linkerrijstrook. Anders dan in Nederland dus.

In Duitsland gebeuren heel vaak ongevallen bij wegwerkzaamheden op drukke reisdagen, dus de kans om in lange files terecht te komen is heel groot op zo'n dag.

razor
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: za 02 jul 2016, 13:28

Re: Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8 juli '16)

Bericht door razor » za 02 jul 2016, 15:09

Wow, kijk dat is informatie waar ik wat aan heb. Bedankt!

Helaas gaat het dus niet mee vallen qua drukte begrijp ik.
Fijn dat je alle 2 de opties hebt uitgelicht. Toch begrijp ik dat via Oostenrijk dus een lichte voorkeur heeft.


Verder viel mij op op Google maps, dat als je via Zwitserland rijd je via ring Milaan moet. Is dat ook niet een drama qua drukte zaterdag ochtend?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8 juli '16)

Bericht door Chris » za 02 jul 2016, 15:14

Ik zou inderdaad via Oostenrijk rijden. De wachttijd bij de Gotthardtunnel is vaak meer dan 2 uur op vrijdagmiddag of zaterdagochtend. En dan heb je nog de vertraging voor de Italiaanse grens, bij Milaan, voorafgaand misschien in België (Antwerpen/Brussel), dus het is een opeenstapeling van probleemtrajecten.

Dat zegt echter niet dat de route door Duitsland dan een eitje is, ook hier is de kans op aanzienlijke vertragingen heel groot (bijna onontkoombaar...)

Ik zou via de A61 rijden en vervolgens niet via Karlsruhe of Stuttgart rijden, maar via de A6-A7 naar Ulm rijden. Het is wat om, maar minder druk. Bij Karlsruhe en Stuttgart is het vrijdagmiddag altijd een bende met files op de A5, A8 en A81. Vervolgens rij je dan de hele A7 af tot de Oostenrijkse grens, over de Fernpass en dan de Oostenrijkse A13 over de Brennerpass.

Je overnachting zal dan het beste in Zuid-Duitsland zijn (goedkoper). Ik zou wel reserveren aangezien veel mensen dat willen gaan doen. Overigens zal het op zaterdag ook heel druk zijn op de route van Innsbruck naar Verona. Dat is helaas niet te ontkomen...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8 juli '16)

Bericht door Pino » za 02 jul 2016, 15:28

Wil je per se zaterdagochtend op je bestemming zijn? Als zaterdag laat in de middag ook een optie is, kun je bij de Gotthard namelijk achter de file aanrijden. Op zaterdagmiddag lost de file daar namelijk vrij snel op; op dit tijdstip staat er bijvoorbeeld geen file meer. Je kunt dan bijvoorbeeld op vrijdag tot kort voor Basel rijden, zaterdagochtend rustig aan naar Luzern, daar lunchen en dan eens de Gotthard door. Luzern-Desenzano is nog een uur of vier rijden.

Voordeel van een route over de Gotthard zou zijn dat je vanaf Rotterdam door Frankrijk naar Basel kunt rijden en zo de hele Duitse vrijdagmiddag-ellende kunt vermijden.

Milaan op zaterdag is trouwens niet echt een drama, wanneer je al aan de noordkant van de stad afslaat naar de A4. Zonodig heb je met de A36/SS35/A52 tegenwoordig nog een prima alternatief vanaf Como richting A4-oost. De grensovergang bij Chiasso zorgt vaak wel voor vertraging, en in mindere mate het tolstation bij Como. Maar ook die zijn op deze tijd van de zaterdag wel vrij.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8 juli '16)

Bericht door duikgek89 » za 02 jul 2016, 16:35

Als je op die vrijdag zorgt dat je zo tegen 14:00 a 14:30 Duitsland uit bent dan moet je voor de ellende zitten. Als je om 11:00 a 12:00 in Rotterdam vertrekt dan durf ik je bijna te garanderen dat je in Duitsland gigantisch in de file terecht gaat komen als je de geijkte routes neemt. Vanuit Rotterdam is het afhankelijk van de route tot de grens met Zwitserland of Oostenrijk toch 800 - 900km. Geen ervaring met lange stukken en met een kind in de auto zal dat betekenen dat je vaker moet stoppen en een lager gemiddelde haalt. Bovendien gaat het je dan ook niet lukken om langere stukken op hogere snelheid te rijden. Dat betekent dat via de geijkte routes over Duitsland je zou moeten zorgen dat je om 04:00 echt weg bent.

Het vervelende is dat er niet per definitie één juist antwoord is en verschillende routes verschillende knelpunten hebben die vast kunnen lopen en dat is van tevoren niet altijd te voorspellen. Nu kunnen we wel wat voorspellen, maar veel dingen kun je alleen op die dag door de verkeersinformatie in de gaten te houden beslissen.

-----------------------------------Mijn idee via Oostenrijk------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn idee zou zijn om donderdag vroeg naar bed te gaan en vrijdagmorgen om 03:00 op te staan, een vlugge douche te nemen en een kop koffie te drinken om tegen 04:00 weg te kunnen rijden. In de auto zou ik dan mijn bijrijder vragen om wat broodjes voor me uit de pakken ofzo.
Dan via Venlo* en de A73 - A74 - NL/D - A61 richting Mannheim.
*Via A16 - A58 - A2 - A67 of via A15 - A50 - A73 of via A15-N323-N322-A73 is allemaal lood om oud ijzer, kies de route die je kent of die je het prettigste lijkt.

Bij Mannheim heb je dan een paar opties.
route 1 Als je nog ruim voor de middag bent en de A5 Kreuz Walldorf - Karlsruhe en de A8 Karlsruhe - Ulm beide vrij zijn is de route via de A61 - A6 - A5 - A8 normaal gesproken de kortste. Maar het is een route met veel risico op vertragingen door werkzaamheden, met name op de A5 bij Bruchsal. Meestal raden we deze optie daarom af maar op een vrijdagmorgen zou het kunnen werken.

route 2: Mocht je vroeg weten dat er vertraging is op de A5 maar de A8 vrij is en als het nog steeds ruim voor de middag is dan is het een goede optie om bij Mannheim de A65 te nemen, bij Karlsruhe heb je dan een stukje B10 maar dat gaat vrij simpel "door" de stad en vervolgens nog een paar meter A5 tot de A8, als ik het nu juist in herinnering heb loopt één weefstrook daar zo door de A8 op. Dit is maar 2km om ten opzichte van de eerste optie. De A8 is hier een risico, maar ik zou waarschijnlijk deze route kiezen mocht ik niks horen over files en ruim voor de middag zijn zodat ik vrij zeker ben voor de spits van de A8 af te zijn.

route 3: Een op het forum populaire optie, die velen standaard nemen: De route via de A6 en de A81 via Heilbronn naar de A8 vermijd de A5 en een stuk A8. Maar je moet nog steeds langs Stuttgart. Deze route loopt vaak wel aardig door en voorkomt vervelende stukken op de A5 bij Bruchsal en op de A8 bij Pforzheim. Wel heb je hier nog steeds kans op vertragingen bij Stuttgart (grote stad) en tussen Stuttgart en Ulm (lange werkzaamheden). Deze optie is 12km langer dan route 1.

route 4: Via de A6 en de A7 rijden via Crailsheim. Dit is de route met de kleinste kans op vertragingen en je kunt er waarschijnlijk het lekkerste doorrijden maar het is wel 36km om ten opzichte van route 1. Ik zou deze route nemen als op de andere route al vertragingen zijn of als ik het gevoel heb dat ik daar veel beter door kan rijden. Ook zou ik deze route verkiezen als het al richting 13:00 aan het gaat is bij Mannheim om de vrijdagmiddagspits bij Stuttgart te vermijden.

Vervolgens kom je bij Ulm uit. Daar moet je weer kiezen: Langs München of via de Fernpass. Normaal gezien moet het nog voor de vrijdagmiddagdrukte zijn dus de Fernpass zou dan geen probleem moeten zijn. Die route is 30km korter en je moet wel een stukje binnendoor maar dat is niet hinderlijk. Die weg is makkelijk te rijden en persoonlijk vind ik dat een leuke onderbreking tussen de snelwegen, helpt het om het Duitse tempo een beetje uit te zetten en in vakantiemodus te komen. Vervolgens zou ik ergens bij Innsbruck een hotel boeken en daar slapen. Innsbruck omdat dat in Duitsland de routes via Fernpass en München open houd en ook omdat het met tegenvallers qua afstand nog goed te doen is. Door in Nederland vroeg weg te rijden moet je daar vrij soepel kunnen komen en mooi op tijd, dan kun je nog een beetje uitrusten, misschien een leuke wandeling maken en op je gemak gaan eten en op tijd gaan slapen. Op tijd gaan slapen betekent dat je met een beetje geluk de volgende dag weer relatief vroeg weg kunt om hopelijk voor de zaterdagdrukte te zijn.

De volgende dag dan de Brennerpas over en richting Gardameer. Wat een leuke route was een aantal jaren terug is om via de Westkant van het Gardameer te rijden langs het meer op. Als je daar zin in en tijd voor hebt kun je dat doen. Als je de snelwegen blijft volgen, vergeet dan niet om via de SS450 die hoek af te snijden.

Dan kom ik uit op: https://www.google.nl/maps/dir/Rotterda ... 714531!3e0

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In Duitsland is het op vrijdag normaal tot een uur of 13:00 - 14:00 vrij rustig op de weg. De ochtendspits stelt uitgezonderd een paar knelpunten ook vrij weinig voor. Na 14:00 neemt het aantal auto's sterk toe, om 14:30 wordt het een probleem en om 15:00 staat alles muurvast. Na 17:00 begint het meestal aardig af te zwakken en lossen de files op, na pakweg 18:00 wordt het langzaam rustig en na 19:00 zijn de meesten thuis. In de vakantie kan het iets verder doorlopen en omdat NRW vakantie krijgt heb je een aardige kans dat velen van hun in de avond al naar het Zuiden op weg gaan.

Overweeg daarom om, mocht je echt in een gridlock terecht komen, gewoon ergens te stoppen en iets anders te gaan doen tot 17:00 ongeveer om daarna verder te rijden. Dat geklooi om die tijd kost je een hele hoop energie, is soms enorm frustrerend en schiet voor geen meter op. Ik heb al een paar keer 2,5 uur gedaan over een stuk van 100km, ondanks mooi weer en ondanks goede bekendheid in de regio...

Een andere optie die je hebt is pas later gaan, om 16:00 a 17:00 weg. De Duitsers die vrijdagmiddag nog op weg gaan zijn dan al weg, ik weet alleen niet hoe je dan in Nederland uitkomt. Dan rij je tot ongeveer Ulm, dat is ca 700km en lukt je op de vrijdagavond wel in een uur of 7. Dat betekent dat je daar om 01:00 a 02:00 's nachts aankomt. Daar ergens slapen en dan de volgende dag verder. Wel denk ik dat je op de zaterdag dan beter laat dan vroeg weg kunt rijden om weer achter het verkeer te zitten. Misschien net na de middag. edit: Of zoals Pino zegt in dat geval via Zwitserland gaan. Maar dan is via Frankrijkkorter en daar zijn anderen veel bekender dan ik.

edit: terwijl ik tussen mijn afleiding door aan deze post bezig was zijn er een aantal mensen mij voorgeweest...

edit2: Even wat meer google maps linkjes erin gezet.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op za 02 jul 2016, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8 juli '16)

Bericht door duikgek89 » za 02 jul 2016, 16:41

Chris schreef:Je overnachting zal dan het beste in Zuid-Duitsland zijn (goedkoper).
Klopt, maar als je bij Innsbruck iets kunt vinden heb je meer routes open en kun je de volgende ochtend vroeger weg.
Ik zou wel reserveren aangezien veel mensen dat willen gaan doen.
Zeker doen. Met een baby wil je ook geen risico lopen dat je niks kunt vinden.
Overigens zal het op zaterdag ook heel druk zijn op de route van Innsbruck naar Verona. Dat is helaas niet te ontkomen...
Daarom dat ik er een voorstander van ben om op vrijdag vroeg te gaan en tot Innsbruck te komen, dan ben je zonder stress vroeg in het hotel als het niet tegen zit en dan kun je de volgende dag vroeg de Brenner op. De mensen uit NRW en Nederland e.d. proberen wel vroeg te rijden om voor de files te zijn, maar je bent ze in afstand dan al zo ver voor dat je een goede kans hebt om voor die mensen te zijn.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8 juli '16)

Bericht door Vahalis » za 02 jul 2016, 17:33

Zoals hierboven aangegeven zou ik vrijdagochtend vroeg vertrekken. Ook omdat je met een baby aan boord vaker zal moeten stoppen. Qua routes heb ik niets te voegen aan wat er al gezegd is. Mocht je kiezen voor de route via de Fernpas heb ik een overnachtingstip. We hebben in Berwang, vlak bij de Fernpas, bij Haus Annemarie overnacht. Toen een driepersoonskamer voor ongeveer € 100 - 125. Te vinden via de bekende boekingssites.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8 juli '16)

Bericht door brytje008 » zo 03 jul 2016, 0:02

Ik kan je sowieso de route via Frankrijk aanbevelen. Dit rijd veel rustiger en je hebt niet de hele tijd last van die eeuwige baustelles. De tol valt reuze mee, dit kost namelijk rond de 20 - 25 euro voor heen en terug. Het enige nadeel is de Gotthardtunnel in Zwitserland, die kan afhankelijk van het tijdstip veel wachttijd met zich mee brengen. En Pino heeft het al gezegd. als je laat in de middag op zaterdag gaat rijden, dan rijdt je achter de drukte aan bij de Gotthardtunnel.

Maar hoe je het ook wend of keert, alle routes zijn heel erg file gevoelig.
Touren is rough so you got to be tough

razor
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: za 02 jul 2016, 13:28

Re: Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8 juli '16)

Bericht door razor » ma 04 jul 2016, 23:11

Wauw, dit had ik niet verwacht. Wat een geweldige, uitgewerkte antwoorden! Werkelijk super dat jullie hier de tijd voor wilden nemen.

Ik heb er even voor gezeten vanavond en de antwoorden eens regel voor regel gelezen met Google maps ernaast.
Donderdag heb ik een bruiloft dus dat zal wel laat worden :facepalm: Toch ga ik proberen nog enigszins vroeg weg te kunnen vrijdagochtend. Ik zie dat mij dat in ieder geval mogelijk nog iets aan ellende kan besparen verderop in de (vrijdag)middag spits in Duitsland. Vrijdagochtend vroeg (voor 6:00u) is voor mij helaas niet haalbaar haha.

Ik zag vandaag de nieuwsberichten ook over de verwachtte verkeersdrukte dit weekend in Frankrijk, dus voor mij een extra motivatie om via Duitsland, Oostenrijk te gaan.
Zie hier:

http://www.autoblog.nl/nieuws/let-op-ve ... post-88722

http://www.nu.nl/reizen/4287578/eerste- ... wacht.html

Voor mij is dan de beste optie om te gaan over de A61 in Duitsland, het 'omweggetje' te nemen naar Ulm ( via A6 + A7) en dan door te rijden naar Zuid Duitsland. Ik zag dat er stadjes zijn als Kempten, Memmingen, Swangau waar ik misschien wel mijn overnachting ga/wil boeken. Insbruck zou nog beter zijn maar ik denk dat dat net even te hoog gegrepen is met een baby (rust/voeding) i.c.m. file en vertragingen in Duitsland.

Wat zijn 'gemiddelde snelheden' waar je mee moet rekenen vrijdag tussen 9u en 18u? Zonder drukte 80 km/h gemiddeld (incl. korte stop/plaspauze) en met druktes kan het al gauw afnemen naar 30 a 40 km/h gemiddeld? Of zit ik er naast met deze schattingen?
Dan kan ik een beetje inschatten wat haalbaar is en waar ik ongeveer de overnachting moet gaan boeken.

Nogmaals, ontzettend bedankt! En misschien hebben jullie hiermee velen mensen geholpen die weer via Google hier terrecht komen :)

Ps: Duikgek89, bedankt voor je lange antwoord, super! Alleen ik begreep een klein detail niet van je verhaal. Je had het over het laatste stuk om via de Westkant te gaan van het Gardameer maar je hebt het ook over de hoek die je kunt afsnijden met de SS450. Die begrijp ik even niet want die zit aan de Oostkant? Sowieso die hoek afsnijden zie ik nog even niet als ik de kaart bekijk. Sorry voor als ik misschien niet goed kijk maar het kwartje valt gewoon nog ff niet ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8 juli '16)

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 jul 2016, 23:19

razor schreef:Wat zijn 'gemiddelde snelheden' waar je mee moet rekenen vrijdag tussen 9u en 18u? Zonder drukte 80 km/h gemiddeld (incl. korte stop/plaspauze) en met druktes kan het al gauw afnemen naar 30 a 40 km/h gemiddeld? Of zit ik er naast met deze schattingen?
Als alles normaal doorrijdt zit je eerder rond de 100 km/u gemiddeld inclusief pauzes. Tenminste, dat is wat ik op lange trips meestal haal, en ik heb niet echt een auto om stevig mee door te rijden. Bij file hangt het totaal van de omstandigheden af, maar er zal niet overal file staan, en je zult heus wel sneller dan 40 km/u gemiddeld rijden, want anders zou je Zuid-Duitsland nauwelijks halen in één dag.
Ps: Duikgek89, bedankt voor je lange antwoord, super! Alleen ik begreep een klein detail niet van je verhaal. Je had het over het laatste stuk om via de Westkant te gaan van het Gardameer maar je hebt het ook over de hoek die je kunt afsnijden met de SS450. Die begrijp ik even niet want die zit aan de Oostkant? Sowieso die hoek afsnijden zie ik nog even niet als ik de kaart bekijk. Sorry voor als ik misschien niet goed kijk maar het kwartje valt gewoon nog ff niet ;)
Zoals ik het lees, en die situatie kennende, zegt Duikgek dat als je de tijd hebt je via de westkant van het meer kan rijden. En als je de snelweg wil blijven volge, om dan in ieder geval af te steken via de SS450 vanaf afrit Affi/Lago di Garda-Sud in plaats van de wegwijzers te volgen en de omweg via Verona te nemen. De SS450 is tussen Affi en Castelnuovo del Garda praktisch een snelweg.

razor
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: za 02 jul 2016, 13:28

Re: Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8 juli '16)

Bericht door razor » ma 04 jul 2016, 23:32

Oke, bedankt voor je antwoord. Gemiddelde is dus iets hoger, fijn om te weten :)

Ik zag dat Google maps bij standaard die driehoek daar bij Affi al afsneed, maar de tip is inderdaad nu helder :)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8 juli '16)

Bericht door duikgek89 » ma 04 jul 2016, 23:46

^^ Dat bedoelde ik inderdaad. Sommige mensen rijden via de snelweg dat hele eind om...

Ik ken je rijstijl niet maar met 100km/h gemiddeld zit je zeer zeker aan de veilige kant. Ik heb op vrijdagochtend ook al gemiddeldes van 135 - 140 gehaald over dergelijke afstanden zonder echt te planken, maar dat kan met weinig ervaring met lange ritten voor een vakantierit wat te hoog gegrepen zijn, want die snelheden liggen zeker ruim boven wat de meesten in Nederland gewend zijn.

Als je om 06:00 gaat dan kun je op tijd uit Duitsland zijn als het wat mee zit of in ieder geval het vervelendste voor zijn. 04:00 was wat ruimer ingeschat inclusief stops, maar als je om 06:00 gaat en je niet teveel stopt dan moet je het ongeveer zonder files kunnen halen (maar wordt erg krap). Alles wat je later weggaat verhoogt het risico op vertragingen. Let wel op: Als je moe bent beter gewoon stoppen... En zorg ook dat je niet te weinig slaapt, dat is gevaarlijk en lost niks op. Luister goed naar de radio en gok op route 3, net voor Heilbron kijk je dan of die route nog vrij is of dat je via de A6/A7 uitwijkt (route 4).

Wat hotel betreft: Boek anders iets wat je eventueel nog kunt annuleren, veel dingen op booking.com kun je tot 18:00 kosteloos annuleren. Dan kun je onderweg altijd nog iets zoeken dat verder weg of juist dichterbij ligt. Lukt dat niet dan stop je gewoon bij de accommodatie die je gevonden hebt. Langs de A7 kun je zeker ergens wat vinden.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op ma 04 jul 2016, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8 juli '16)

Bericht door Vahalis » ma 04 jul 2016, 23:47

Mijn ervaring met baby is dat je moet rekenen op 80-90 kmh gemiddeld inclusief stops en drukte/file. Baby's moeten nu eenmaal regelmatig uit het stoeltje.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8 juli '16)

Bericht door Pino » di 05 jul 2016, 7:48

razor schreef:Ik zag vandaag de nieuwsberichten ook over de verwachtte verkeersdrukte dit weekend in Frankrijk, dus voor mij een extra motivatie om via Duitsland, Oostenrijk te gaan.
Voor wat het waard is: de A4/A35 tussen Metz en Basel staat volledig buiten het zwarte zaterdag-circus, omdat het geen hoofdroute naar het zuiden is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8 juli '16)

Bericht door Coen Tunnel » di 05 jul 2016, 9:07

^^ Inderdaad, en als het druk is in Frankrijk, dan is het vaak in Duitsland ook een druk weekend.

razor
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: za 02 jul 2016, 13:28

Re: Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8 juli '16)

Bericht door razor » vr 22 jul 2016, 17:41

Nou even nog een reactie vanaf mijn kant hoe het is gegaan.
Vlak voor vertrek kreeg ik een foldertje van Tele2 door de bus dat je in Europa voor €10 een databundel kon kopen. Dat dus gelijk gedaan (1 smsje maar), en zo kon ik dus tijdens de reis Google maps in de gaten houden. Dit was een verademing want dat heeft ons 2x een file gescheeld. Soms konden we eromheen, en een andere keer gingen we gelijk de afslag af en konden ons avondeten alvast doen (toen we klaar waren met eten was de file alweer opgelost). Het was echt super dat we continu zo konden zien waar er wat aan de hand was, en hoe lang een eventuele vertraging zou duren.

We zijn vrijdag 8-7 om 10:30u vertrokken vanaf regio Rotterdam. Via Venlo, 61 richting Mannheim. Daar wilden we in eerste instantie (zoals hier was geadviseerd) via de 6 en 7 gaan, maar omdat daar net 45min vertraging was en via de 8 nauwelijks, zijn we maar gewoon via de kortere route (8) gegaan. Ons hotel was in Ulm. Hier kwamen rond 21u aan.
Eigenlijk niet echt file gehad, behalve de standaard vertragingen door de vele wegwerkzaamheden in Duitsland. De vertragingen hier lopen dan echt al gauw op. De snelweg wordt echt ontzettend smal, en met veel auto's rijd je dan nog maar 40 - 60 km/h! (max is ook 60km/h hier trouwens...)

Conclusie: dag 1, Rotterdam - Ulm, 732km gereden in iets minder als 10 uur. Gemiddelde van 75 km/h. Dit viel mij dus nog best tegen. Maar dit komt vooral door de vele wegwerkzaamheden, én we hebben inderdaad best vaak korte stopjes moeten maken met een baby. En elke keer 20-30min tikt ook al gauw aan (bij elkaar denk ik 4 a 5 stops moeten maken).

Dag 2 was dus van Ulm naar Desenzano (520km) via de Fernnpas. 's Ochtends om 11 uur vertrokken en om 20u aangekomen 's avonds. Dit was helaas dus al helemaal tegen gevallen. 9 uur dus over gedaan, met een gemiddelde van 56 km/h.
We hebben wel wat file gehad (max 1,5u vertraging) maar vooral de Fernpas viel erg tegen. Erg vol, langzaam rijden en lange wachttijden. Ook in Oostenrijk waren er enorme hoeveelheden wegwerkzaamheden. Sowieso rijdt het niet echt door daar in de bergen.
Wat ook meespeelde was dat onze baby het moeilijker vol hield, dus ook helaas echt nog wel de nodige stops moeten doen (Ook weer 4 a 5 stops.)

Naja goed, vond het dus wel zo netjes na alle adviezen om ook het praktijk resultaat hier te melden ;)

Maar goed... nu (morgen) de terugreis. Vrijdag ochtend 11uur hier weg vanaf het Gardameer.
Ditmaal willen we toch proberen via Zwitserland te rijden en in Frankrijk ergens een hotelletje te doen (net over de helft).

De reden is dat we denken/hopen dat de terugweg minder drukte zal zijn bij de Gotthart tunnel dan de heenweg. Uiteraard zullen er ook echt wel de nodige vakantiegangers weer terug gaan.
Maar kunnen jullie hierin advies geven? Is de Gotthart tunnel morgen in beide richtingen een drama?

Maar zelfs al moet ik 2 uur wachten bij de tunnel. De route is sowieso al 80km korter dan via Duitsland. En het scheelt sowieso de vele, maar dan ook vele, wegwerkzaamheden in Oostenrijk en Duitsland (dit alleen al is zonder file een vertraging van 1,5-2u). En ik verwacht meer drukte morgen in Oostenrijk/Duitsland. En vanwege de wegwerkzaamheden heeft het verkeer van de tegengestelde richting meer effect op mijn richting (2 richtingen op 1 baan gepropt...). Ook op de Fernpass betekent drukte de ene kant op, ook vaak gelijk drukte de andere kant op.
Dit effect heb je hopelijk bij de Gotthart tunnel wat minder.
Maar goed, ik wacht even jullie advies af.

Ook zegt deze website dat zowel heen als terug er drukte is in Oostenrijk + Duitsland. Maar minder via Italië en België. (Wel Zwitserland helaas).
Maar goed, België rijd ik toch pas zondag doorheen dus dat is eigenlijk ook niet echt relevant...
https://www.vab.be/nl/reizen/europesewe ... tekalender

Hoor graag nog jullie adviezen voor de terugreis morgen vanaf het Gardameer naar regio Rotterdam.

Bedankt!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8 juli '16)

Bericht door Chris » vr 22 jul 2016, 17:56

Bedankt voor het delen van je ervaring! :top:

Morgen is een wisselweekend, dus er zal vrijwel zeker ook wachttijd zijn voor de Gotthardtunnel richting noorden. Reken op 1-2 uur.

De TCS geeft dit aan:

In Richtung Norden muss das ganze Wochenende über mit Staulängen um die 6 Kilometer und Wartezeiten bis zu anderthalb Stunden gerechnet werden.

Maar het is wel zo dat zodra je voorbij de Gotthardtunnel bent, er niet veel meer aan de hand is. De enige chronische file richting noorden de afgelopen tijd is de A5 bij Karlsruhe. Dit is te vermijden door vanaf Strasbourg richting Luxemburg te rijden, of door wat noordelijker vanaf Baden-Baden via de B500/D4 door te steken naar de A35, en dan via de Duitse A65 en A61 richting Nederland te rijden. De B500/D4 gaat niet door bebouwde kommen, je bent in 10 kilometer van de Duitse A5 op de Franse A35.

razor
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: za 02 jul 2016, 13:28

Re: Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8 juli '16)

Bericht door razor » vr 22 jul 2016, 18:26

Bedankt voor je reactie!

Misschien een stomme vraag, waar staat TCS voor?


Google maps geeft aan dat via Strasbourg de beste route is (minder km sowieso, maar ook nog stuk sneller qua tijd).
Maar Google maps geeft aan om bij Strasbourg de A4 op te gaan. Is dat niet beter?

Sowieso zal ik ruim voor Luxemburg een hotelletje moeten boeken. Omdat ik de reis sowieso in 2 delen wil hakken. Zondag rijden we dus vanaf een uurtje of 10 a 11 's ochtends de laatste 400 - 600km naar Rotterdam.

Verandert dit nog iets aan de zaak dat ik de reis in 2 delen hak, en de laatste 600km op zondag rijd. Zondag lijkt me sowieso een stuk rustiger dit weekend?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8 juli '16)

Bericht door waldo79 » vr 22 jul 2016, 18:27

TCS is de Zwitserse Anwb.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8 juli '16)

Bericht door Pino » vr 22 jul 2016, 21:30

Chris schreef:De TCS geeft dit aan: In Richtung Norden muss das ganze Wochenende über mit Staulängen um die 6 Kilometer und Wartezeiten bis zu anderthalb Stunden gerechnet werden.

Maar het is wel zo dat zodra je voorbij de Gotthardtunnel bent, er niet veel meer aan de hand is.
Zeker als je dan nog via Frankrijk terug rijdt. Hoewel het filerisico gedurende het gehele weekend een gegeven is, is ook het devies "hoe vroeger op zaterdagochtend je door de Gotthard wilt, des te korter zal die file zijn." De meeste Gotthard-rijders zullen afkomstig zijn van streken bezuiden de Povlakte: de Adriatische kust, Toscane, of verder. Die hebben er zeker 4.5 uur voor nodig om bij de Gotthard te komen, en idealiter blijf je die meute voor. Ik heb dat zelf enkele malen gedaan door in Milaan te zitten en daar 's ochtends vroeg te vertrekken. Zuidwestkant Gardameer is ietsje verder weg natuurlijk, maar nog steeds ruim dichterbij de Gotthard dan andere vertrekpunten.

EDIT ZATERDAG 08.30 uur: op dit moment bijvoorbeeld geen file aan de zuidkant. Op de webcam bij Airolo een wachtrij van welgeteld vier auto's.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reis advies gevraagd: Rotterdam naar (zuid-west) Gardameer met baby (8 juli '16)

Bericht door Chris » za 23 jul 2016, 11:30

Nu om 11:30 uur een vertraging van 75 minuten bij Airolo. Het loont daar dus wel om er vroeg bij te zijn.

Plaats reactie