Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Brammert
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:49

Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Brammert » zo 03 jul 2016, 21:54

Hoi iedereen!

We gaan zondag met z'n 4en voor 2 weken naar het Gardameer . Nu heb ik het zo gepland dat we zondag rond 8 uur weg gaan . We hebben een eenvoudig hotel geboekt ik neu ulm (zuid Duitsland)waar ik na verwachting rond 5 uur aan zal komen. Mijn idee was om daar weer maandag rond 8 uur te vertrekken richting gotthard tunnel waar we dan rond half 12 aan komen . Daarna nog zon 4 uur rijden incl pauze naar het Gardameer.

Mijn vragen : is de planning redelijk qua verkeersdrukte? En hoe zit het precies met tol? De vignet voor Zwitserland heb ik inmiddels al op de voorruit geknalt.

Verder nog dingen waar ik eventueel rekening mee moet houden voor de tunnel en in Italië ? Duitsland lijkt mij niet al te spannend

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Vahalis » zo 03 jul 2016, 22:01

Waar vertrek je vandaan? Op woensdag en donderdag reizen zal je sowieso relatief weinig problemen opleveren.

Overnachten in Neu-Ulm? Vind ik wat raar als je via de Gotthard wil reizen. Dan ligt via Oostenrijk (Fernpas-Brenner) meer voor de hand.

Aanvulling: de Gotthard heeft zijn eigen topic: viewtopic.php?f=246&t=16668

De Zwitserse tol is al geregeld. De tol in Italie betaal ik altijd met creditcard. Gaat sowieso sneller dan cash en er zijn aparte doorgangen bij de pleinen.
Laatst gewijzigd door Vahalis op zo 03 jul 2016, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Brammert
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:49

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Brammert » zo 03 jul 2016, 22:05

Hoi!

Typfout, we vertrekken op zondag.

We zouden eerst via de brenner pas maar dat leek mij achteraf toch iets te enthousiast. Vandaar dus de afwijking naar het westen.
We vertrekken vanuit Emmen , Drenthe .

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Chris » zo 03 jul 2016, 22:08

Ik denk dat als je zondag vertrekt het niet heel problematisch zal zijn. Ik zou geen uitgestorven wegen verwachten, maar geen extreme filevorming zoals op vrijdag-zaterdag. Als je maandag pas naar het Lago di Garda gaat rijden kan je in principe ook wel de route via de Brennerpass nemen. Scheelt je ook een vignet van € 40 voor Zwitserland en eventuele wachttijd voor de Gotthardtunnel (al zal die lang niet zo groot zijn als op vrijdag-zaterdag).

Brammert
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:49

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Brammert » zo 03 jul 2016, 22:09

Vahalis schreef:Waar vertrek je vandaan? Op woensdag en donderdag reizen zal je sowieso relatief weinig problemen opleveren.

Overnachten in Neu-Ulm? Vind ik wat raar als je via de Gotthard wil reizen. Dan ligt via Oostenrijk (Fernpas-Brenner) meer voor de hand.

Aanvulling: de Gotthard heeft zijn eigen topic: viewtopic.php?f=246&t=16668

De Zwitserse tol is al geregeld. De tol in Italie betaal ik altijd met creditcard. Gaat sowieso sneller dan cash en er zijn aparte doorgangen bij de pleinen.
Bedankt voor de topic! Ik heb geen credit card maar ik las ook stukjes over kaartjes die je bij inrijden ontvangt en moet betalen bij het verlaten. Of is het toch gewoon direct betalen aan de booth ?

Brammert
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:49

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Brammert » zo 03 jul 2016, 22:11

Chris schreef:Ik denk dat als je zondag vertrekt het niet heel problematisch zal zijn. Ik zou geen uitgestorven wegen verwachten, maar geen extreme filevorming zoals op vrijdag-zaterdag. Als je maandag pas naar het Lago di Garda gaat rijden kan je in principe ook wel de route via de Brennerpass nemen. Scheelt je ook een vignet van € 40 voor Zwitserland en eventuele wachttijd voor de Gotthardtunnel (al zal die lang niet zo groot zijn als op vrijdag-zaterdag).

Hoi Chris ,

Bedankt voor het meedenken. De vignet had ik inmiddels al gezien we de Brennerpas toch wat te enthousiast vonden en we de eerste rit liever langs de een Eenvoudige tunnel wouden doen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Chris » zo 03 jul 2016, 22:15

Tja, als je het vignet al hebt snap ik de keuze voor de route door Zwitserland wel.

De Brennerpass is overigens niet erg lastig te berijden. Het is gewoon een autosnelweg. De meeste mensen zien juist op tegen de Gotthardtunnel (17 kilometer lang met tegenverkeer).

Brammert
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:49

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Brammert » zo 03 jul 2016, 22:18

Chris schreef:Tja, als je het vignet al hebt snap ik de keuze voor de route door Zwitserland wel.

De Brennerpass is overigens niet erg lastig te berijden. Het is gewoon een autosnelweg. De meeste mensen zien juist op tegen de Gotthardtunnel (17 kilometer lang met tegenverkeer).
Klopt maar ook gezien het gezeur met de vluchtelingen overlast op die pas zijn we uitgeweken ;)

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Vahalis » zo 03 jul 2016, 22:19

In principe is het in Italië bij inrijden kaartje trekken en bij verlaten betalen. Alleen de A9 tussen Como en Milaan kent een open systeem met enkele tolpoorten waar je direct betaald.
Brammert schreef:
We zouden eerst via de brenner pas maar dat leek mij achteraf toch iets te enthousiast. Vandaar dus de afwijking naar het westen.
We vertrekken vanuit Emmen , Drenthe
Wat is het probleem met de Brenner? Niet moeilijker dan de route via de Gotthard. Ook Fernpas is ondanks enkelbaans voor iedereen te doen.

Edit: vluchtelingen of niet, bedenk dat je via CH tweemaal de grens over moet. De overgang bij Chiasso staat niet bekend om dat het daar zo vlot gaat.

Vanuit Emmen zou ik via Osnabrück en Kassel rijden. Dus A37-A31-A30-A33-A44-A7. Alleen de A33 kent een onderbreking waarbij je over de B68 gaat. Omrijden lijkt mij echter niet zinvol.

Brammert
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:49

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Brammert » zo 03 jul 2016, 22:26

Vahalis schreef:In principe is het in Italië bij inrijden kaartje trekken en bij verlaten betalen. Alleen de A9 tussen Como en Milaan kent een open systeem met enkele tolpoorten waar je direct betaald.
Brammert schreef:
We zouden eerst via de brenner pas maar dat leek mij achteraf toch iets te enthousiast. Vandaar dus de afwijking naar het westen.
We vertrekken vanuit Emmen , Drenthe
Wat is het probleem met de Brenner? Niet moeilijker dan de route via de Gotthard. Ook Fernpas is ondanks enkelbaans voor iedereen te doen.

Edit: vluchtelingen of niet, bedenk dat je via CH tweemaal de grens over moet. De overgang bij Chiasso staat niet bekend om dat het daar zo vlot gaat.

Vanuit Emmen zou ik via Osnabrück en Kassel rijden. Dus A37-A31-A30-A33-A44-A7. Alleen de A33 kent een onderbreking waarbij je over de B68 gaat. Omrijden lijkt mij echter niet zinvol.
Zal de drukte niet meevallen op maandag rond het middag uur ? En die route door Duitsland had ik inderdaad ook in de planning:)

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Vahalis » zo 03 jul 2016, 22:30

^^ gezien je reisdagen zal je weinig vakantiedrukte hebben. Op maandag wel de reguliere werkdagdrukte. Daar heb ik echter weinig zicht op.

Hoe wil je vanaf Neu-Ulm rijden?

De Gotthard ligt dan eigenlijk minder voor de hand. Ik zou via de Bernardinotunnel rijden, scheelt 45-60 minuten. Je pakt dan wel een stukje Oostenrijk mee. Dat betekent een Oostenrijks vignet of door Bregenz rijden.

Brammert
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:49

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Brammert » zo 03 jul 2016, 22:32

Vahalis schreef:^^ gezien je reisdagen zal je weinig vakantiedrukte hebben. Op maandag wel de reguliere werkdagdrukte. Daar heb ik echter weinig zicht op.

Hoe wil je vanaf Neu-Ulm rijden?

De Gotthard ligt dan eigenlijk minder voor de hand. Ik zou via de Bernardinotunnel rijden, scheelt 45-60 minuten. Je pakt dan wel een stukje Oostenrijk mee. Dat betekent een Oostenrijks vignet of door Bregenz rijden.
Klopt echter is san Bernardino dacht ik volledig enkel baans. Weet niet of dat bevorderlijk is?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door duikgek89 » zo 03 jul 2016, 22:40

Brammert schreef:We zouden eerst via de brenner pas maar dat leek mij achteraf toch iets te enthousiast. Vandaar dus de afwijking naar het westen.
We vertrekken vanuit Emmen , Drenthe .
Waarom te enthousiast? Ben je bang voor bergen? Het is gewoon een snelweg, alleen moet je opletten dat je niet te vroeg schakelt (doortrekken in toeren) en proberen een beetje op snelheid te blijven als je auto geen racemonster is omdat het toch even werken is om boven te komen. Bij afdalen proberen te laten rollen en niet de rem vasthouden, eventueel gewoon in een lagere versnelling naar beneden laten lopen.

Ook even opletten dat sommige vrachtwagens veel moeite hebben om naar boven te komen.
Brammert schreef:Klopt maar ook gezien het gezeur met de vluchtelingen overlast op die pas zijn we uitgeweken ;)
Bij Zwitserland kun je ook grenscontrole hebben. Met de vrachtwagen is het misschien iets om op te letten dat niemand zich erin verstopt maar met de auto met 4 personen? Dat merk je meteen dus de kans dat ze dat gaan proberen lijkt me erg klein.


Ik zou gewoon lekker de Brenner nemen. Is geen enkel probleem en korter. (Zou ook goedkoper zijn als je nog geen Zwitsers vignet had). Vanuit Neu-Ulm gewoon de A7 afrijden, de Fernpass over, naar de A12 toe en hoppakee de Brenner op.

Route vanuit Emmen lijkt me de optie van Vahalis de beste, zou op de zondag tot Neu-Ulm vlot moeten gaan, ik denk vanaf Emmen in 7 uur inclusief stops, als je weinig stopt en een beetje door kunt rijden lukt het waarschijnlijk zelfs in 5:30.

Wil je dan verder toch over Zwitserland, dan zou ik de Gotthard tunnel niet nemen maar via Bregenz (let op, je moet hier dus binnendoor of je moet nog zo'n transitvignet voor Oostenrijk kunnen krijgen daar, NIET zonder vignet proberen want er kan controle staan), dan naar Chur en via de San - Bernadino naar Italië. Lijkt me korter. Via de Splügenpass kun je ook nog afsteken dan, maar dat is wel een paar graadjes moeilijker dan de Brenner.

Krijg je dus zoiets:
https://www.google.nl/maps/dir/Emmen/Ne ... .46565!3e0

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door duikgek89 » zo 03 jul 2016, 22:41

Brammert schreef:Klopt echter is san Bernardino dacht ik volledig enkel baans. Weet niet of dat bevorderlijk is?
Je gaat op een gewone dag toch niet zo'n eind omrijden om een stukje enkelbaans te vermijden? Het is een maandag in de vakantie, daar hoef je op die route echt niet zo bang te zijn voor enorme vertragingen hoor.

edit: edit weer weg en in een post gezet
Laatst gewijzigd door duikgek89 op zo 03 jul 2016, 22:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Vahalis » zo 03 jul 2016, 22:42

^^ klopt, met name het deel tussen Reichenau en Soazza. Daar zitten maar een paar dubbelbaans delen in. Via de Gotthard is echter tenminste 60 km meer.

Ah, duikgek89 is mij te vlug af.

Het transitvignet bestaat inmiddels niet meer (sinds de Pfändertunnel dubbelbuizig is).
Laatst gewijzigd door Vahalis op zo 03 jul 2016, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Brammert
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:49

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Brammert » zo 03 jul 2016, 22:44

Zijn er dan meerdere redenen om niet via gotthard te gaan? Qua route leek het mij toch een leuk stuk. Ik pak de overnachting erbij zodat we juist niet zo op de klok hoeven te kijken. Een uurtje meer of minder rijden zal bij mij er niet echt toe doen.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Vahalis » zo 03 jul 2016, 22:47

^^ de Gotthardtunnel is filegevoelig. Is trouwens ter plekke te vermijden door via de Gotthardpas te rijden, zie Gotthardtopic. Via de pas is leuker en niet moeilijk.
Laatst gewijzigd door Vahalis op zo 03 jul 2016, 22:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Brammert
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:49

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Brammert » zo 03 jul 2016, 22:48

duikgek89 schreef:
Brammert schreef:Klopt echter is san Bernardino dacht ik volledig enkel baans. Weet niet of dat bevorderlijk is?
Je gaat op een gewone dag toch niet zo'n eind omrijden om een stukje enkelbaans te vermijden? Het is een maandag in de vakantie, daar hoef je op die route echt niet zo bang te zijn voor enorme vertragingen hoor.

edit: Kijk, als je het leuk vind om via de Gotthard te rijden dan moet je dat natuurlijk vooral doen. Maar anders bewaar je dat toch gewoon voor de terugweg? Het is niet handiger of sneller dan de andere opties die je hebt, tenzij er toevallig een gigantische crash gebeurt op de andere route. Maar dat kan op de route via de Gotthard ook gebeuren en daar kun je gewoon niet op plannen. Tenminste, mijn kristallen bol niet.

Ik begrijp de logica inderdaad echter zoals ik aangaf doen het mij die 60km extra ook niet. Zijn van die dingen die ik graag mee wil maken. Stom genoeg is de gotthard tunnel er ook een van:) het wordt geen race vakantie dus doe lekker rustig aan.

Brammert
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:49

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Brammert » zo 03 jul 2016, 22:49

Vahalis schreef:^^ de Gotthardtunnel is filegevoelig. Is trouwens ter plekke te vermijden door via de Gotthardpas te rijden, zie Gotthardtopic. Via de pas is leuker en niet moeilijk.
Klopt dat had ik inderdaad ook in mijn achterhoofd

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door duikgek89 » zo 03 jul 2016, 22:50

Als je het leuk vind om via de Gotthard te rijden dan moet je dat natuurlijk vooral doen, maar het is niet handiger of sneller dan de andere opties die je hebt, tenzij er toevallig een gigantische crash gebeurt op de andere route. Maar dat kan op de route via de Gotthard ook gebeuren en daar kun je gewoon niet op plannen. Tenminste, mijn kristallen bol niet ;). Bovendien blijft de Gotthard zoals Vahalis aangeeft gevoelig voor vertragingen (met de pas als uitweg). Anders bewaar je die tunnel toch gewoon voor de terugweg?
Vahalis schreef:Het transitvignet bestaat inmiddels niet meer (sinds de Pfändertunnel dubbelbuizig is).
Ik ben er al een tijd niet meer langs geweest ;)

edit:
Als je via de San Bernadino gaat heb je die wel een keer gehad, bovendien kun je dan als je dat niet erg/eng maar juist leuk vind de Splügenpas rijden (maar dat is wel een paar stapjes lastiger dan de Brenner).
Laatst gewijzigd door duikgek89 op zo 03 jul 2016, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Vahalis » zo 03 jul 2016, 22:52

Overigens vind ik via de Bernardino een veel leukere route. De A13 is wat mij betreft een van de mooiste Alpensnelwegen, hoewel dus niet geheel snelweg.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Schelpenpaadje » zo 03 jul 2016, 22:52

Ik begrijp de keuze voor Neu Ulm sowieso niet echt.

Je wilt op dag 1 bijna de hele dag gaan rijden, maar legt dan nog geen 700km af.

Ik zou liever net wat eerder vertrekken en kijken of je tot vlak voorbij de Gotthard kunt komen.

Vlak voor de Gotthard overnachten zou ik afraden. Heel veel mensen doen dit en proberen de volgende ochtend als eerste bij de tunnel te zijn gaat je niet lukken. In de ochtend is het er juist druk. Naar het zuiden valt dat juist later op de dag en in de avond erg mee.

Wij hebben al een paar keer bewust gekozen voor twee overnachtingen in het midden van Zwitserland. Op de rustdag kun je rustig de omgeving wat verkennen. Tot aan het Gardameer is het daarna een stuk korter, zodat het geen probleem is op de tweede reisdag wat later te vertrekken en bijvoorbeeld de Gotthardpas te nemen. Je komt zo ook veel beter uitgerust aan, wat je vakantiegenot ook ten goede komt. Wat verder van de doorgaande routes vallen de prijzen voor Zwitserse begrippen mee als je goed zoekt. Berner Oberland en het Haslital zijn bijvoorbeeld erg mooi.

Brammert
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:49

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Brammert » zo 03 jul 2016, 22:58

Maar even weer on topic. De route staat . Ik dank voor het meedenken. Ik houd daar de verkeersupdates goed in de gaten dus weet nu waar ik naar kan afwijken. Zijn er verder nog dingen die belangrijk zijn of hebben jullie must see plekjes langs de route ?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Schelpenpaadje » zo 03 jul 2016, 23:00

Je kunt je hotel (of wat voor accommodatie het ook is) in Neu Ulm niet meer kosteloos annuleren?

Brammert
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:49

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Brammert » zo 03 jul 2016, 23:03

Schelpenpaadje schreef:Je kunt je hotel (of wat voor accommodatie het ook is) in Neu Ulm niet meer kosteloos annuleren?
Ik zou het kunnen proberen echter hebben die beste mensen mij vrijdag nog een andere ruimere kamer aangeboden omdat er wat mis was gegaan met de reservering. Was ook een heel gedoe. Ken je een goedkoop hotel, max 80 p.k.wat tevens Engels.sprekend is? Ik kan wel wat Duits maar Engels is feitelijk een 2e moedertaal

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door duikgek89 » ma 04 jul 2016, 3:06

Zit er bij Freiburg niks? Ik meen me te herinneren dat iemand me daar ooit iets van verteld heeft.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door waldo79 » ma 04 jul 2016, 9:04

^^Zou goed kunnen. Misschien een idee om een draad te openen met tips voor accommodatie onderweg :idea:

Brammert
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:49

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Brammert » ma 04 jul 2016, 9:10

bedankt voor de tip! Ik heb even gekeken. qua kilometers op de heenweg vanaf emmen maakt het niets uit en qua tijd ook niet. zie wel dat het vanaf Freiburg naar Garda een uur kan schelen. Ik wacht even de reactie van het hotel af.Mocht ik met annuleringskosten zitten dan houdt ik het maar daar bij. Mocht ik het kosteloos kunnen annuleren dan heb ik in Freiburg al een mooi hotel gezien voor de zelfde prijs :)

Brammert
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:49

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door Brammert » ma 04 jul 2016, 9:19

waldo79 schreef:^^Zou goed kunnen. Misschien een idee om een draad te openen met tips voor accommodatie onderweg :idea:
geen gek idee!

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Tips eerste keer autovakantie Gardameer

Bericht door SnarfFlevoland » wo 06 jul 2016, 12:05

Brammert schreef:Klopt maar ook gezien het gezeur met de vluchtelingen overlast op die pas zijn we uitgeweken
Euhm... wat zou daar nu het grote probleem moeten zijn? De mogelijke grenscontroles op de terugweg door de Oostenrijkers is geringer als dat wat nu bij Chiasso in Zwitserland wordt gecontroleerd. Ik snap je hele punt niet, ook al heb je een Zwitsers vignet. De route via Oostenrijk is makkelijker, ontspannender en minder filegevoelig. Als je de Gotthard graag eens wilt rijden, dan moet je de volgende keer gewoon een vakantie in Zwitserland plannen. ;)
Vahalis schreef:Edit: vluchtelingen of niet, bedenk dat je via CH tweemaal de grens over moet. De overgang bij Chiasso staat niet bekend om dat het daar zo vlot gaat.
Exact. De grensovergang bovenop de Brenner gaat gegarandeerd sneller, ook al zou er eventueel gecontroleerd worden.
duikgek89 schreef:Waarom te enthousiast? Ben je bang voor bergen? Het is gewoon een snelweg, alleen moet je opletten dat je niet te vroeg schakelt (doortrekken in toeren) en proberen een beetje op snelheid te blijven als je auto geen racemonster is omdat het toch even werken is om boven te komen. Bij afdalen proberen te laten rollen en niet de rem vasthouden, eventueel gewoon in een lagere versnelling naar beneden laten lopen.
De snelweg naar de Gotthardtunnel gaat ook omhoog en naar beneden. Zeker de afdaling aan de noordkant gaat nog tamelijk steil en kronkelig door die tunnels. En daar waar een 80 limiet geldt wordt graag geflitst. Ik zou spontaan zeggen dat de Brenner makkelijker te berijden is. Ook aangezien de passage door Luzern voor veel mensen die rijden in tunnels die steigen, dalen en/of kronkelig zijn niet prettig vinden.
Vahalis schreef:Overigens vind ik via de Bernardino een veel leukere route. De A13 is wat mij betreft een van de mooiste Alpensnelwegen, hoewel dus niet geheel snelweg.
Helemaal mee eens, maar dan heeft Brammert natuurlijk een flink wat rijtechnisch lastigere route. ;)
duikgek89 schreef:Als je via de San Bernadino gaat heb je die wel een keer gehad, bovendien kun je dan als je dat niet erg/eng maar juist leuk vind de Splügenpas rijden (maar dat is wel een paar stapjes lastiger dan de Brenner).
LOL, iemand die weinig rijervaring in de bergen heeft wil je meteen een hartaanval cadeau doen? :p Is inderdaad een leuke bergpas. Qua natuur niet de mooiste, maar qua verloop wel erg interessant.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie