Den Haag - Acqui Terme

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76528
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Den Haag - Acqui Terme

Bericht door Chris » wo 10 aug 2016, 16:06

Eén onhandig geplande wegwerkzaamheden kan je reis al behoorlijk overhoop gooien. Zo denk ik niet dat al die mensen die om 3 uur 's nachts 2 uur stonden te wachten voor de Baustelle op de Duitse A3 net voorbij Nürnberg daar nou op gerekend hadden...

Nu is de Duitse A5 zuidelijk van Karlsruhe erg goed te doen, maar dat was een aantal jaar geleden ook wel anders toen ze daar aan het verbreden waren. Kijk je naar de hoeveelheid wegwerkzaamheden op de Duitse Autobahn in het algemeen, dan is het wel bijzonder dat een 200 kilometer lang traject als de A5 ten zuiden van Karlsruhe zonder wegwerkzaamheden is. Op andere routes ben je dan al 3 of 4 keer werkzaamheden tegen gekomen, al dan niet met de nodige vertraging.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Den Haag - Acqui Terme

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 aug 2016, 16:12

Chris schreef:Nu is de Duitse A5 zuidelijk van Karlsruhe erg goed te doen, maar dat was een aantal jaar geleden ook wel anders toen ze daar aan het verbreden waren.
Dat reed zo vervelend dat ik in die periode meestal over de Franse A35 reed. :)

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Den Haag - Acqui Terme

Bericht door exroosje » ma 15 aug 2016, 11:41

De A5 is inderdaad wel een stuk verbeterd. Helaas is de bruchsal baustelle dan weer zo gemaakt dat je wel in de file moet komen overdag. Maar goed dat is te vermijden via de A65 route.
A35 in frankrijk heeft ook een vervelende plek met 1 strook overigens wat soms tot files leidt (maar minder vaak als op de A5).

Ik dacht altijd dat de mt blanc tunnel (net als Frejus) zo duur was dat er daardoor wel geen file zou staan. Dat valt kennelijk nogal tegen.

Voor de alpenroutes zie ik inderdaad de Simplon als belangrijke kandidaat (evt in combinatie met Kandersteg autotrein of het hele stuk op de trein)een reele optie naast de Bernard.De gotthard pas nemen is niet altijd een oplossing omdat het op meerdere plekken op de A2 vastloopt bij drukte (zag files vrwijwel hele stuk tussen gotthard en como staan op zaterdagen).

Timmelsjoch met Fernpas heb ik vorig jaar gedaan, moet zeggen dat de TImmelsjoch alleen reeel is als je daar ook moet wezen en veel tijd hebt. Maar ja, dit jaar ook heel veel rood op de Brenner gezien.

Karawanken heb ik geen ervaring mee, ben meestal niet zo oostelijk in Italie.

De grootste vertraging is juist op dagen dat vrachtverkeer sowieso niet door de tunnel mag. Vrachtverkeer mag naast het zondagverbod in de zomer ook niet op vrijdagmiddag en zaterdag door de Gotthardtunnel. Zo heel veel vrachtverkeer rijdt er sowieso niet.
De vrachtwagens zijn toch de oorzaak van al die maatregelen van regulering van verkeer ? Warom zetten ze op zaterdagen die stoplichten dan niet gewoon uit....

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Haag - Acqui Terme

Bericht door Pino » ma 15 aug 2016, 12:19

exroosje schreef:De A5 is inderdaad wel een stuk verbeterd. Helaas is de bruchsal baustelle dan weer zo gemaakt dat je wel in de file moet komen overdag. Maar goed dat is te vermijden via de A65 route.
A35 in frankrijk heeft ook een vervelende plek met 1 strook overigens wat soms tot files leidt (maar minder vaak als op de A5).
Je doelt op de werkzaamheden van deze zomer? Nou goed, daar ben je dan ook weer vrij snel vanaf. Nu geldt dat laatste natuurlijk ook voor de Baustelle bij Bruchsal (staat er tot november), maar daar heb ik op de een of andere manier last van een stemmetje dat mij zegt dat er daarna vast wel weer een andere filemagneet-Baustelle voor in de plaats zal komen 8-)

Overigens vind ik het 2x2-deel van de A5 doorgaans nog steeds irritant druk. Laatste keer dat ik op de A5 kwam, had ik het al enkele kilometers na Basel gezien en ben ik alsnog doorgestoken naar de A35. Maar goed, daar kom je natuurlijk enorm uit op persoonlijke voorkeuren en minder op het vermijden van files...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Den Haag - Acqui Terme

Bericht door Coen Tunnel » ma 15 aug 2016, 12:21

exroosje schreef:Voor de alpenroutes zie ik inderdaad de Simplon als belangrijke kandidaat (evt in combinatie met Kandersteg autotrein of het hele stuk op de trein)een reele optie naast de Bernard.
Voor de rechtstreekse trein Kandersteg-Iselle kun je reserveren, nadeel is dat die maar weinig gaat en dat je dus vast zit aan de vertrektijden. Met Kandersteg-Goppenstein geldt dat je op drukke dagen daar ook wachttijden kan hebben waardoor omrijden over de A12-A9 via Fribourg, Montreux en Sierre naar Brig sneller kan zijn en je niet staat te wachten. Het is sowieso ook wat goedkoper.
De gotthard pas nemen is niet altijd een oplossing omdat het op meerdere plekken op de A2 vastloopt bij drukte (zag files vrwijwel hele stuk tussen gotthard en como staan op zaterdagen).
Inderdaad, de pas is hooguit een optie voor het ontwijken van de file voor de tunnel. Andere files op de A2 tussen Luzern en Como vermijd je er niet mee.
Timmelsjoch met Fernpas heb ik vorig jaar gedaan, moet zeggen dat de TImmelsjoch alleen reeel is als je daar ook moet wezen en veel tijd hebt. Maar ja, dit jaar ook heel veel rood op de Brenner gezien.
Timmelsjoch lijkt me de beste route als je in Meran en omgeving moet zijn. En bij vertragingen van 1,5-2 uur op de Brenner kan de Timmelsjoch ook sneller zijn. Het is geen snelle route en de hoogteverschillen zijn groot, maar het is doorgaans wel filevrij.
Karawanken heb ik geen ervaring mee, ben meestal niet zo oostelijk in Italie.
Karawanken en dan via Ljubljana is alleen interessant naar Trieste en omgeving. Maar dan kun je in Oostenrijk net zo goed de A2 nemen en de Italiaanse A23 en A4.
De vrachtwagens zijn toch de oorzaak van al die maatregelen van regulering van verkeer ? Warom zetten ze op zaterdagen die stoplichten dan niet gewoon uit....
Ook het aantal auto's dat door de tunnel mag is beperkt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Haag - Acqui Terme

Bericht door Pino » ma 15 aug 2016, 13:10

Coen Tunnel schreef:Voor de rechtstreekse trein Kandersteg-Iselle kun je reserveren, nadeel is dat die maar weinig gaat en dat je dus vast zit aan de vertrektijden. Met Kandersteg-Goppenstein geldt dat je op drukke dagen daar ook wachttijden kan hebben waardoor omrijden over de A12-A9 via Fribourg, Montreux en Sierre naar Brig sneller kan zijn en je niet staat te wachten. Het is sowieso ook wat goedkoper.
Google Maps suggereert dat de route via Kandersteg tien minuten sneller zou zijn. Voor dat verschil weet ik het wel. Dan pak ik de zekerheid en besparing van de omweg over Martigny. Overigens: wanneer eind dit jaar de A9 tussen Susten en Gampel wordt geopend, zal ook dit verschil nog wel wegvallen. Wanneer het dan uiteindelijk nog eens mocht komen tot opening van de A9 Sierre-Susten, zou het met de markt voor de Autoverlad Goppenstein-Kandersteg wel eens een beetje gedaan kunnen zijn ...

Kandersteg-Iselle vind ik door de lage frequentie eigenlijk onbruikbaar. Werkt misschien als je relatief kort voor Kandersteg vertrekt (overnachting in Interlaken oid), maar anders zit je zo zwaar veiligheidsmarges in je planning te bouwen dat je vaak ook weer wachttijd verliest wanneer je rit wél volgens planning verloopt.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 15 aug 2016, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Den Haag - Acqui Terme

Bericht door exroosje » di 16 aug 2016, 10:24

Eens : Kandersteg Iselle gaat eigenlijk maar erg weinig en alleen in bepaalde tijdvakken rond vrij-za ochtend en za -zo middag. En hij rijdt een aantal keren 's nachts .

Ik nam hem toen ik een paar nachten in Adelboden verbleef en daarna doorging naar italie. Sowieso vonden de kinderen het een beleving. We namen een trein rond 7 uur 's ochtends en zagen een hoop mensen die 's nachts hadden gereden vanuit NL. En ja dan bouw je een dusdanige marge in dat ze uiteindelijk 1-2 uur stonden te wachten .
Het is wel een uurtje rust natuurlijk, maar het kost dan wel weer 90SFR.

Als het overigens zo is dat je sowieso beter over Martigny kan rijden als je de Simplon neemt, kun je bij Martigny toch net zo goed kiezen kiezen om de Bernard ipv Simplon te nemen? Als ik navigeer van Martigny naar bv Piacenza is de st Bernard de snelste route...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Haag - Acqui Terme

Bericht door Pino » di 16 aug 2016, 11:11

Heb Goppenstein-Kandersteg zelf een aantal keer meegemaakt als kind en vond dat fantastisch. De A9 liep in die tijd nog maar tot het westen van Sion, wij waren op vakantie in het Mattertal en dan was je gek om via Martigny te gaan rijden.

Wat betreft Simplon vs Sint Bernhard: er zijn vast enkele plekken in Noord-Italië waarvoor de Sint Bernhard niet echt een optie is. Het Lago Maggiore is een vakantie-regio die zo vlug in me opkomt. Voor de rest zullen sommigen zich misschien laten leiden door het idee dat de Simplon een volledig tolvrije hoogwaardige route is. De Sint Bernhard is hoogwaardig tot aan de tunnel, maar dan heb je toch de keuze tussen de wat minder goed uitgebouwde pas en iets van 25 Franc voor de toltunnel enkele reis (de minder hoogwaardige staat van het zuidportaal van de tunnel naar de bypass van Aosta komt daar dan ook nog bij). Het zal mij er niet van weerhouden, maar het drijft anderen wellicht richting Simplon.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Den Haag - Acqui Terme

Bericht door Coen Tunnel » di 16 aug 2016, 11:18

^^ Ik ben zelf een keer met mijn ouders door de Lötschbergtunnel gegaan toen we in 2002 op vakantie waren in Lauchernalp, boven het Lötschental. Dan is het natuurlijk geen gekke keuze om de Lötschbergtunnel te nemen.

Zelf heb ik alleen de route over de A9 en A12 genomen, maar toen vertrok ik vanaf Crans-Montana terug naar huis. Natuurlijk is Goppenstein niet ver weg vanaf daar, maar sneller zou een route via de Lötschbergtunnel niet zijn, en ik vind het ook gewoon fijn om door te kunnen rijden. De kosten voor de Lötschbergtunnel komen daar dan nog bij. Het speelt ook mee dat je vanaf Crans-Montana sowieso eerst richting Sierre moet en als je daar eenmaal bent kun je gelijk de A9 oprijden. Je hebt niet eerst een stuk OWN, zoals wel het geval is als je vanaf bv. Brig of Saas Fee rijdt.
exroosje schreef:Als het overigens zo is dat je sowieso beter over Martigny kan rijden als je de Simplon neemt, kun je bij Martigny toch net zo goed kiezen kiezen om de Bernard ipv Simplon te nemen? Als ik navigeer van Martigny naar bv Piacenza is de st Bernard de snelste route...
Grand-Saint-Bernard zal dan inderdaad iets sneller zijn, vooral naar bestemmingen warvoor je niet langs Milaan rijdt, zoals Genua en La Spezia bijvoorbeeld, maar dan zit je wel weer met een aardig verschil in tol. Een filevrije reis is op drukke dagen echter ook wat waard, en met de Grand-Saint-Bernard vermijd je het soms wat drukke deel van de H9 tussen Sierre en Brig.

Naar bestemmingen zoals Milaan en alles waarvoor je via Milaan rijdt, zoals Bologna, is de Simplon in kilometers nauwelijks langer, en in tijd is het 15-20 minuten langer, maar je bespaart je de tol voor de Grand-Saint-Bernard en in Italië betaal je ook veel minder tol. Naar mijn mening betaal je richting Milaan via de Grand-Saint-Bernard veel tol voor een relatief kleine tijdswinst.

Natuurlijk kun je bij de Grand-Saint-Bernard ook de pas in plaats van de tunnel nemen, maar eventuele tijdswinst ten opzichte van de route via de Simplon doe je daarmee in veel gevallen al gauw teniet, en je bent nog steeds een hoger bedrag aan tol in Italië kwijt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Haag - Acqui Terme

Bericht door Pino » di 16 aug 2016, 12:51

Coen Tunnel schreef:Naar bestemmingen zoals Milaan en alles waarvoor je via Milaan rijdt, zoals Bologna, is de Simplon in kilometers nauwelijks langer, en in tijd is het 15-20 minuten langer, maar je bespaart je de tol voor de Grand-Saint-Bernard en in Italië betaal je ook veel minder tol. Naar mijn mening betaal je richting Milaan via de Grand-Saint-Bernard veel tol voor een relatief kleine tijdswinst.

Natuurlijk kun je bij de Grand-Saint-Bernard ook de pas in plaats van de tunnel nemen, maar eventuele tijdswinst ten opzichte van de route via de Simplon doe je daarmee in veel gevallen al gauw teniet, en je bent nog steeds een hoger bedrag aan tol in Italië kwijt.
Terechte opmerking; de A5 is een knap dure snelweg, die dus nog eens bovenop de kosten van de tunnel komt. En je maakt gewoon meer kilometers op Italiaanse tolwegen. Maar goed, als je de Simplon pakt, kom je al ten noorden van Milaan terecht tussen de grote groep vakantiegangers. Je moet dan nog twee tolstations voorbij en de kans op file op het eerste stuk Autosole is ook niet gering. De Sint Bernhard stelt je voor je extra tolgeld in staat om tot Piacenza over vrij rustige wegen te rijden.

Plaats reactie