Naar/door Frankrijk en terug

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Naar/door Frankrijk en terug

Bericht door Remco » vr 08 jul 2016, 11:11

Hallo allemaal, ook dit jaar gaat de zomervakantie weer naar Frankrijk. We (vrouw, ikzelf en kind van 2,5) hebben 3 plekken waar we verblijven: Bouhy (Loire), de Dordogne en de Ardeche. Ik heb weer een paar routes uitgestippeld. Ik deel ze hier ter inspiratie en uiteraard ook om tips te ontvangen :)

Woensdag 13 juli: van Tilburg naar Bouhy. https://goo.gl/maps/jFzB9qs6PHt
We rijden via Charleroi en Couvin, niet via Valenciennes. De route via Valenciennes (A2>A26) is wellicht sneller maar landschappelijk minder interessant en heeft minder wegwerkzaamheden. En mijn ervaring is dat de Belgische N5 nog best aardig doorrijdt. Jammer dat ze bij Couvin nog niet klaar zijn, dan wordt deze route nog interessanter.

Zaterdag 16 juli: van Bouhy naar Saint-Vincent-de-Cosse. https://goo.gl/maps/LgbVFqzp7pH2
Relatief kort ritje, maar wel op een drukke zaterdag. Het stukje A71 kan wel eens druk zijn, maar volgens mij gaan we voor de grote drukte bij Clermont-Ferrand al de A89 op die volgens mij redelijk rustig is. Op de A20 bij Brive verwacht ik niet al te grote problemen.

Zaterdag 23 juli: van Saint-Vincent-de-Cosse naar Aubenas. https://goo.gl/maps/SsPPowhHAV22
Mooie rit dwars door het Centraal Massief dus landschappelijk fraai. Vanaf de kruising N88/N102bij Pradelles kan het wel eens erg druk worden.

Donderdag 28 juli: helaas al de huisreis in 2 delen via een onderweghotelletje. Eerste deel https://goo.gl/maps/e4ZvQXwjUhN2
Niet via A6/A7, daar heb ik geen zin in. De A49 biedt prachtige gezichten op de Vercors. Vanaf Voiron een beetje binnendoor richting A40/A39 en dan naar onze tussenstop.

Vrijdag 29 juli: https://goo.gl/maps/HvaVESemfx42 Gewoon de snelste en makkelijkste route naar huis.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar/door Frankrijk en terug

Bericht door Chris » vr 08 jul 2016, 14:19

^^ Daar zitten leuke routes tussen. Niet veel op aan te merken wat mij betreft. ;)

De drukte op de A71 concentreert zich voornamelijk bij het tolstation bij Gerzat, maar recent is de A71 een stukje naar 2x3 rijstroken verbreed wat wat extra lucht moet geven. Omdat je de A89 neemt zal je daar weinig / niks van meekrijgen. De N88 via Mende / Langogne is een mooie route. De N102 ken ik alleen bij Aubenas, maar dit lijkt wel een bochtige weg te zijn. Ik heb een parallelle route wel eens gereden.

Nog een tip, in de Ardèche kan het snoeiheet zijn, als je wat verkoeling wilt kan je de bergen in het westen van het departement verkennen. Mooie routes en vrij hoog en daardoor minder heet. De regio Aubenas heeft de neiging om nogal eens druk te zijn. De Gorges de l'Ardèche zijn erg mooi, maar bij die 'balkons' met uitzicht op de kloof is maar weinig parkeerruimte. In het hoogseizoen is het lastig om overal te stoppen. Met name het uitzichtspunt bij Pont d'Arc heeft maar een paar parkeerplaatsen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9080
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Naar/door Frankrijk en terug

Bericht door Ds79m » za 09 jul 2016, 19:14

Prima route inderdaad. Op de eerste dag kun je overwegen vanuit Reims recht naar het zuiden te rijden via Epernay en Sezanne. Dat is één van de weinige routes in dit deel van Frankrijk die landschappelijk interessant is.

Op de terugreis zou ik het deel via Crest schrappen. Dat is een vrij oninteressante vlakke route. Als je nog iets wil zien, kan je beter een route wat meer richting het oosten nemen, zoiets bijvoorbeeld. Dat is een makkelijke en rustige route, met vrij veel variatie. Uiteraard zijn het geen snelwegen, dus je moet er nog wel zin in hebben op de terugweg.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Naar/door Frankrijk en terug

Bericht door Davy » za 09 jul 2016, 19:39

Hou er rekening mee dat er op de N5 tussen Charleroi en Couvin momenteel aardig wat werkzaamheden zijn, vaak met slechts Vmax 50!

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Naar/door Frankrijk en terug

Bericht door Km357 » za 09 jul 2016, 20:25

Over Route 1 en 4 kan ik op zich geen alternatieven voorstellen.

Route 2:
Het is misschien interessant om niet de RCEA te nemen maar door te rijden tot Vichy en dan de A714 te nemen, of de oude N9 te nemen vanuit Moulins richting Riom (A89).
Anderszijds kan je ook gewoon van Cosne naar Vierzon rijden, mooie RD die heel kalm doorrijdt en de A20 is toch tolvrij. Als je dan nog wat wil zien, ga dan na Limoges van de A20 en gebruik de oude N20 tot Brive. Er zijn ook wat Villages Etapes op de route en dat label staat voor een klein dorp met de faciliteiten die je als toerist kan nodig hebben op doortocht.
Ook de oude N89 tussen Clermont en Brive is het rijden waard, volledig verlaten. Zonder caravan kan je gerust aan 100-110 cruisen door verlaten landschappen.

Route 3:
Weinig op aan te merken, de afdaling van de N102 van Langogne naar Aubenas is één van die trajecten die je gewoon moet gedaan hebben. Hou gewoon rekening met je remmen want er zijn geen escapades mogelijk.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: Naar/door Frankrijk en terug

Bericht door Remco » zo 10 jul 2016, 7:46

Bedankt voor de reacties. Even een verzamelantwoord. Aangezien mijn zoontje van 2,5 niet zo'n autofanaat is als zijn papa is hij bepalend voor de lengte en maximum tijdsduur van de routes :mrgreen:

De N5 tussen Charleroi en Couvin heb ik het afgelopen jaar niet bereden, is het zo erg met die werkzaamheden? Anders ga ik toch via Valenciennes. Omdat het EK dan is afgelopen heb ik hopelijk minder last van grenscontroles.

De suggestie om via de Jura naar boven te gaan is een goeie, die had ik al vaker gereden. Ik moet dan wel langs Valence maarja, het is een gewone donderdag dus dat moet wel kunnen volgens mij.

De suggestie om via Vierzon te rijden,het is dan zaterdag en volgens mij is die A20 richting het zuiden dan tamelijk druk? De route via Vichy spreekt mij wel aan.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Naar/door Frankrijk en terug

Bericht door Km357 » zo 10 jul 2016, 9:13

^^ Dat van die A20 dat zou best kunnen, heb ik niet zo'n best beeld op. Anderszijds zal de A71 zeker dezelfde drukte vertonen tot waar je de A89 opgaat dan de A20. Maar het scheelt natuurlijk wel of je 25km of 250km rijdt in die situatie. Ga dan maar via de N7 en dan via Vichy de A714 op. Op zaterdag heb je minder last van vrachtwagens dus dan zou het op die N7 ook wel moeten meevallen.

Over kinderen en rijden, je kan dat wel wat stimuleren en zo, en dat start al vanaf de leeftijd van je zoontje nu. Je zal er de vruchten van plukken tegen hij 5-6 is of zo. Er was iemand anders hier op het forum die een heel aantal maatregelen had genomen om hun kind(eren) actief bij het autoreizen te betrekken en dat ging van kaartjes afprinten over folders van de streek over spelletjes spelen ivm de weg en zo. Je kan het zo zot niet bedenken of je kan wel iets doen om te voorkomen dat je 10 000x de vraag krijgt "is het nog ver?"

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: Naar/door Frankrijk en terug

Bericht door Remco » za 30 jul 2016, 9:17

Okay, we zijn weer terug. Even een kort verslag. N5 van Charleroi naar Couvin wordt flink aan geklust. Tussen Somzee en Philippeville waren delen 2x1 en voorlopig zijn ze nog niet klaar. Maar de delen die al wel klaar waren zien er goed uit. Vanuit Couvin een stukje binnendoor over de D985 naar Rethel, rijdt erg soepeltjes. Vlak voor Reims kregen we net op tijd door dat er een groot ongeluk was gebeurd op de A4. Dus wij konden net op tijd de N4/D944 pakken er er langs rijden. Later bleek dat verkeer op de A4 ongeveer 2 uur heeft staan wachten. De opritten van de A4 werden dan ook afgesloten en alle verkeer werd via de N/D wegen geleid. Omdat de opritten waren afgesloten moesten we door Chalons-en-Champagne heen om daar weer de A26 op te rijden. Via de A26, A5, A19 en een klein stukje A6 kwamen we zonder problemen in onze bestemming aan.

Zaterdag via de A77/N7 naar beneden toe. Tussen Magny Cours en Saint-Pierre-le-Moutier staat de weg op Google Maps als afgesloten, maar je rijdt daar over het nieuwe 2x2 deel waarvan 1 rijstrook nog afgesloten is. Alleen nog even de pilonnen weghalen en het is klaar. Het stukje N7 verder zuidwaarts blijft een leuk stukje RN met wat RN-nostalgie. Maar her en der liggen al wel wat kunstwerken om de weg om te leggen of te verbreden. Anyway, in Moulins weer een ongeluk gemeld verderop dus wij door Moulins de D2009 richting Ganat. Omdat voor Saint-Pourcain een forse file stond zijn we lekker binnendoor om Saint-Pourcain heen gereden. Ging prima.

Bij Gannat de A719 op, op de A71 was het aanmerkelijk drukker dus daar was het een klein stukje filerijden. Gelukkig konden we de A89 snel op en daar met de cruise-control op 140 (foei) op naar Brive. De A89 is en blijft een fantastisch mooie weg om te rijden. En lekker rustig...

Bij Brive weer een klein stukje file op de A20 maar wij konden mooi de A89 weer op richting Bordeaux en vanaf Terrason binnendoor naar Sarlat.

De zaterdag daar weer op binnendoor naar de Ardeche. Dus via de D802 naar Capdenac, D840 naar Rodez en een klein stukje A75 (gelukkig een van de leukste delen), vanaf Marvejols de N88 naar Mende en dwars door het centraal massief naar Pradelles. Daar de N102 op en via een schitterende afdaling naar beneden richting Aubenas. Die N102 blijft toch een fantastische weg om te rijden, qua landschap maar ook qua rijplezier.

De thuisreis hadden we geen zin meer in mooie routes dus aan een stuk door bij Loriol de A7 op, nog wel een file bj Lyon vermeden via de Pheripherique/A42/A46 en hup, via de A7/A6/A31 noordwaarts via Luxemburg (nog een restantje avondspits) en E25 (met frietje bij Baraque Fraiture) weer naar huis.

Zou ik deze routes weer doen? Ja, absoluut. Geen gedoe met grenscontroles aan de grens B/FR. Alleen die werkzaamheden op de N5 waren irritant (maar ook niet meer dan dat). En alhoewel de files voor de tolpoorten nergens lang waren was ik toch wel blij met mijn tolkastje. Soepeltjes doorrijden heeft ook wel wat ;)

Plaats reactie