Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
siroj
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 11:00

Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door siroj » zo 10 jul 2016, 11:00

Wederom een gezin wat vanuit omgeving Eindhoven richting Kroatië vertrekt deze zomer en een verzoek doet voor wat routeinfo. Het grote verschil met andere topics is dat wij niet op vrijdag of zaterdag vertrekken, wij vertrekken zondagochtend ergens rond 9 a 10u. Evt wat eerder/later als dat beter uit zou komen. Tevens rijden we zonder caravan maar met dakkoffer. Op zondag rijden doen we al jaren en het voordeel is dat je weinig tot geen last hebt van vrachtwagens in Duitsland en Frankrijk.
Na een uurtje of 8-9 gereden te hebben(excl stops) willen we een overnachting boeken om maandag het laatste deel te rijden.
Ik heb in al die jaren volgens mij nog nooit een rit door Duitsland gehad zonder wegwerkzaamheden, maar nou lees ik dat er dit jaar wel erg veel zijn en dat het nog meer loont goed te plannen.
Vandaar dan ook mijn vraag, wat lijkt jullie op zondag 31 juli de verstandigste route door Duitsland richting Kroatië?
Groeten Joris

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door Vahalis » zo 10 jul 2016, 11:06

De afgelopen dagen gaven werkzaamheden op de A3, A9, A5 en A8 veel vertraging. Zo ook vandaag. Minder dan de afgelopen dagen, maar toch.

Ik zou gaan voor een route via de linksrheinische Autobahn en via Heilbronn-Feuchtwangen om Karlsruhe en Stuttgart te vermijden. Dus: A67-A73-A74-grens NL/D-A61-A6-A7-A8-A99-A8-grens D/A-A10.

Niet vrij van werkzaamheden en filerisico maar volgens mij de minste risico's.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door Chris » zo 10 jul 2016, 11:14

Ik had net toevallig een overzicht geplaatst van lange files in Bayern op zondagochtend: viewtopic.php?p=912234#p912234

Valt nog best tegen, op bijna alle Autobahnen is wel ergens een lange file. En 10-15 km 'Stau' betekent in Duitsland al snel een uur of meer vertraging. De term 'Stau' geeft aan dat er sprake is van grotendeels stilstaand verkeer (<20 km/h). Een Stau in combinatie met Baustelle / Unfall is al helemaal problematisch.

siroj
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 11:00

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door siroj » za 23 jul 2016, 21:43

Bedankt voor de info! Het lijkt op dit moment redelijk onmogelijk om wegwerkzaamheden en de mogelijk vertragingen tot gevolg, te omzeilen door een andere algemene route te nemen naar het oosten van Duitsland.
Op dit moment lijkt mij de A8 de minste ellende te hebben, tenminste als ik http://www.verkehrsinfo.de mag geloven. Alternatief lijkt me nu de A3.

Moet toch wel even bepalen welke route het gaat worden, ik mag nog een hotelletje regelen voor een overnachting... ;)

Iemand nog andere inzichten? Voor de volledigheid, we rijden naar Zadar in Kroatie en vertrekken op zondag 31 juli vermoedelijk ergens rond 09:00u.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door Chris » za 23 jul 2016, 21:57

Dat weekend krijgt het zuiden van Duitsland vakantie. Dat betekent dus drukte in Oostenrijk en Kroatië. Ik zou er voor kiezen om zondag door Duitsland te rijden, en dan geldt ook; hoe later hoe beter. Ik zou in de ochtend vertrekken en dan ergens bij Salzburg een overnachting doen, om maandag de rest te rijden, zodoende mijdt je de grote vertraging voor de Karawankentunnel in het weekend en de drukte bij Zagreb (vooral voor het tolstation). Het zou me overigens niet verbazen als het maandag nog steeds vastloopt voor de Karawankentunnel door vakantiegangers die het weekend willen vermijden, maar de vertraging zal zeker minder zijn dan vrijdag-zaterdag-zondag.

Op de A5 bij Bruchsal & Karlsruhe-Durlach staat bijna de hele dag file door wegwerkzaamheden. De vertragingen die gemeld worden zijn niet extreem, maar wel snel meer dan een half uur. Dat is te vermijden door vanaf Ludwigshafen de A65 te nemen en vervolgens de B10 door Karlsruhe, dat is een stadssnelweg die je gewoon rechtdoor volgt tot je de A5 bereikt, waarna je direct de A8 opdraait. De A6-A81 via Heilbronn is minder aan te bevelen vanwege de werkzaamheden daar. Er staat daar ook nagenoeg de hele dag file met een vertraging die kan oplopen tot ruim een uur.

Hou er wel rekening mee dat op de A8 vaak ongevallen gebeuren (steile en bochtige trajecten) en je dan niet veel alternatieven hebt. Hou dus de verkeersinformatie in de gaten.

siroj
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 11:00

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door siroj » za 23 jul 2016, 22:05

Bedankt Chris voor de info! Volgens mij zit je regelmatig op de weg om deze info zo paraat te hebben....

Mijn zwager is de afgelopen 3 jaar ook naar Zadar gereden en reed via de A3 hoor ik net, was hem goed bevallen.

Ik denk dat ik morgen gedurende de dag de verkeersdrukte op maps.google.nl eens bekijk en daarna mijn plan trek. Hoewel het drukker zal zijn vanwege de vakantie in het zuiden van DE zoals Chris zei, zal het mogelijk wel een indicatie geven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door Chris » za 23 jul 2016, 22:12

siroj schreef:Mijn zwager is de afgelopen 3 jaar ook naar Zadar gereden en reed via de A3 hoor ik net, was hem goed bevallen.
Met een helikopter? :schrikreactie:

De A3 is dit jaar verschrikkelijk, regelmatig 3 - 4 uur vertraging tussen Frankfurt en Deggendorf, ook doordeweeks. Tot aan Frankfurt valt het wel mee, maar daarna is het vaak de ene file na de andere. Met name die van Nürnberg naar Regensburg is één van de meest hardnekkige van heel Duitsland, bij Neumarkt i.d. Oberpfalz is maar 1 rijstrook richting Oostenrijk en staat er de hele dag een lange file, vaak met meer dan 1 uur wachttijd. Op een ander forum las ik iemand die afgelopen donderdag naar Hongarije reed via de A3. Het deel Frankfurt - Deggendorf (400 km) deed hij 7,5 uur over.

siroj
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 11:00

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door siroj » za 23 jul 2016, 22:21

Helicopter, niet echt haha. Dit jaar gaan ze niet dus de huidige situatie is inderdaad niet bij hun bekend, vandaar mijn vraag hier ;)
Via de A3 ben ik enkele jaren geleden ook richting Pula in Kroatie gereden en is toeg ook goed bevallen, maar die werkzaamheden kunnen flink roet in het eten gooien ja :down:
De route via de A8 lijkt dan inderdaad wel de meest voor de hand liggende, zeker als op de A3 die erg hardnekkige files zijn. En op zn lange route ontkom je er bijna niet aan dat je vertraging oploopt. Als ik echter vooraf al weet dat een bepaalde route een flink grotere kans geeft op ellende zou ik wel gek zijn dit niet proberen te vermijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door Chris » za 23 jul 2016, 22:31

De grensovergang Gruškovje (route Maribor - Zagreb) heeft overigens in het weekend enorme vertragingen, vaak een wachtrij van 20 kilometer. Ik weet niet goed hoe dit op maandag is, maar de oostelijke route is niet zo gunstig meer, die wordt ook veel gebruikt door Tsjechen en Polen die naar Kroatië gaan. Elk jaar lijkt het daar drukker te worden.

Hou overigens ook de verkeersinformatie in Kroatië in de gaten, bijvoorbeeld via de website van de HAK: http://www.hak.hr/en en in Slovenië de website Promet: http://promet.si/portal/en/1traffic-conditions.aspx

Vorig weekend was de A1 vanaf de Sveti Roktunnel tot Zadar afgesloten, met een wachtrij van 50 kilometer op de A1! Dat kwam overigens door extreem weer (orkaankracht) en de kans dat het weer gebeurt is heel klein, maar het is handig om onderweg geïnformeerd te blijven.

siroj
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 11:00

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door siroj » zo 24 jul 2016, 11:19

Het valt me nu op dat het onder Mannheim erg druk is. Route via 61 - 65 - 8 zou dit omzeilen en is volgens mij ook de meest gangbare route. Je krijgt dan rond en na Stuttgart wat vertraging.

Als ik via de 3 zou rijden kom ik inderdaad na Frankfurt redelijk veel vertragingen tegen, er zijn er nu al veel zichtbaar.

Op dit moment lijkt dus de route via de 8 meest interessante maar ik hou het vandaag verder in de gaten. Enige wat lastig kan worden is bij Munchen. Als we inderdaad rond 9u in de ochtend zouden vertrekken zouden we zomaar eens rond de avondspits daar voorbij rijden en dat lijkt me niet slim. Wellicht eerder/later vertrekken, of niet rechtsom de gangbare route rond Munchen maar linksom via de 99 - 96 - 995. Of dat echter slim is kan ik niet beoordelen. Daarvoor ken ik die route niet goed genoeg, helemaal niet rond dat tijdstip.

Edit: en onder Munchen is het ook enorm druk zeg...

siroj
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 11:00

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door siroj » zo 24 jul 2016, 19:26

Als ik trouwens de A8 neem, en dat lijkt het wel te worden, dan lijkt mij de A10 door Oostenrijk het meest logische. Om vervolgens via Villach en Ljubljana richting Kroatië te rijden.
We zullen dan op een maandag door de Tauerntunnel moeten (ipv Karawankentunnel via andere route), zijn daar nog adviezen voor wat betreft tijdstippen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door Chris » zo 24 jul 2016, 20:01

De Tauerntunnel heeft sinds 2011 twee buizen, hier zijn dus in principe geen vertragingen meer. Alleen bij uitzondering op de allerdrukste dagen is er nog wachttijd. Maar dat is dit jaar volgens mij nog maar 1 of 2 keer voorgekomen.

siroj
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 11:00

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door siroj » zo 24 jul 2016, 20:35

Knoop is doorgehakt en route gaat via de A8. Overnachting is halverwege tussen Salzburg en de Tauerntunnel geboekt, om op maandagochtend de reis te vervolgen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door Chris » zo 24 jul 2016, 20:43

Mooi ;) Laat ons nog weten hoe het gegaan is. :top:

siroj
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 11:00

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door siroj » zo 24 jul 2016, 20:57

Zekers, ik zal vanuit Kroatië of vanuit de stop (als ik eraan denk/toekom) een update plaatsen. Dat is wellicht handig voor diegene die nog moeten vertrekken.
Ik heb vandaag regelmatig maps.google.nl bekeken en de A8 lijkt toch wel een stukje rustiger te zijn dan de A3 op het gebied van vertragingen, vandaar onze keuze voor de A8. We zullen het zien....

Alvast bedankt voor de altijd nuttige info!

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door Vahalis » zo 24 jul 2016, 21:30

siroj schreef: de Om vervolgens via Villach en Ljubljana richting Kroatië te rijden.
We zullen dan op een maandag door de Tauerntunnel moeten (ipv Karawankentunnel via andere route), zijn daar nog adviezen voor wat betreft tijdstippen?
Euhm, van Villach naar Ljubljana kom je toch door de Karawankentunnel?

siroj
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 11:00

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door siroj » zo 24 jul 2016, 21:42

Vahalis schreef: Euhm, van Villach naar Ljubljana kom je toch door de Karawankentunnel?
My bad, je hebt helemaal gelijk. Na Villach komt inderdaad de Karawankentunnel. Deze zou je "missen" zodra je de route over de A3 en via Graz zou nemen.

siroj
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 11:00

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door siroj » wo 27 jul 2016, 13:59

Ik heb vandaag de tip gekregen om als het kan München te vermijden ivm enorme drukte. We zullen daar eind vd zondag passeren gok ik.

Is het de moeite waard om voor München over te steken naar de 3 en dan alsnog via Graz verder af te zakken ?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 jul 2016, 14:17

Op de A3 heb je tussen Nürnberg en Regensburg een Baustelle die momenteel gegarandeerd file oplevert omdat er richting Regensburg maar één rijstrook beschikbaar is. Ook in het eerdere deel van de route richting Nürnberg zul je op de A3 tussen Frankfurt en Würzburg ernstige overlast gaan ondervinden van werkzaamheden.

Daarnaast is de verdere route door Slovenië ook niet vrij van problemen, met name het enkelbaans stuk tussen Ptuj en de Kroatische grens is filegevoelig. Die drukte vermijd je ook met een route via de Tauernautobahn en Ljubljana. Al zal dat op beide routes op een maandg vermoedelijk meevallen.

München kan inderdaad problematisch zijn, maar de situatie is bij de alternatieve routes zeker niet beter. Op het eind van de zondag zou ik bij München niet meer heel grote problemen verwachten. Ik denk niet dat het heel zinvol is om München te vermijden, omdat je op de A3 veel meer problemen tegen zult komen dan als je bij je oorspronkelijke plan blijft en over de A8 naar München rijdt.

siroj
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 11:00

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door siroj » wo 27 jul 2016, 14:40

Bedankt! We zullen bij ons eerste plan blijven en via Munchen rijden.

siroj
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 11:00

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door siroj » vr 12 aug 2016, 11:03

Onze heenreis is via de 8 goed verlopen. Weinig vertraging gehad. Voornaamste vertraging was vlak bij zadar. Over het laatste stuk hebben we erg lang gedaan.
Het enige stuk waar we de navigatie niet gevolgd hebben is bij Mannheim. Daar hebben we de 65 genomen om files te omzeilen.
We hebben regelmatig Google maps geraadpleegd om de actuele situatie te bekijken en aan de hand daarvan de route te bepalen.
Ook bij München was het helemaal niet druk zoals hier al aangegeven! Bedankt voor de info dus, het heeft ons een plezierige heenrit bezorgd. :top:

Wat ons wel opviel was dat de 8 vooral de andere kant op erg druk was. Daar stonden wel enorme files.
We vragen ons nu dus af of we de 8 ook weer terug nemen of dat de 3 nu een betere keuze kan zijn?
We vertrekken maandag rond het middaguur en bepalen onderweg of we een tussenstop nemen of doorrijden, we kunnen immers afwisselend rijden en evt slapen gedurende de nacht. Rijden in de nacht hebben we veel ervaring mee en is voor ons geen belemmering.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door Vahalis » vr 12 aug 2016, 12:10

^^ je vraag komt ook neer op of je door Oostenrijk de Phyrn (A9) of de Tauern (A10) neemt. Omdat de Gleinalmtunnel nu gesloten is zou ik voor de A10 gaan. Je kan dan nog altijd bij München op basis van de verkeersinformatie besluiten of je A9-A3 rijdt of de A8 blijft volgen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 aug 2016, 12:35

^^ Naar Eindhoven zou ik sowieso al neigen naar de A8 tot aan Karlsruhe, dan de B10/A65 via Landau en dan de A61 tot Venlo, of A61-A4 en bij Aken de grens over.

Gebruikersavatar
Tarzan
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 3:37
Locatie: EU
Contacteer:

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door Tarzan » wo 03 apr 2019, 15:15

Coen Tunnel schreef: vr 12 aug 2016, 12:35 ^^ Naar Eindhoven zou ik sowieso al neigen naar de A8 tot aan Karlsruhe, dan de B10/A65 via Landau en dan de A61 tot Venlo, of A61-A4 en bij Aken de grens over.
Ik rijd de route heel vaak, ik zou juist niet bij Aken de grens over gaan, maar juist doorrijden naar Venlo via de Duitse A61, die weg is minder druk heb ik het idee.
...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 apr 2019, 15:23

^^ Ik noemde in mijn bijna 3 jaar oude post toch ook beide opties?

Maar goed, je hebt nu ten zuiden van Mönchengladbach de omlegging om de bruinkoolmijn van Garzweiler, en dat rijdt niet bepaald fijn. Maakt die route ook nog een paar kilometer langer.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door carman6 » wo 03 apr 2019, 17:16

^^

Dat stukje valt wel mee hoor, zijn maar een paar km, zonder snelheidslimiet (vanuit Venlo wel even oppassen als je eraf gaat, staan flitsers in de bocht van het 60 stukje) en meer rijstroken. Ja je moet er even vanaf, maar het is van zo'n kleine invloed dat je die route ineens niet zou nemen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Eindhoven - Zadar (Kroatië) vertrek zondags

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 apr 2019, 21:35

^^ Ik ben er zelf al geweest, en die paar km extra maken het verschil op zich niet, maar het zijn wel drie vervelende knooppunten achter elkaar. Vooral bij :KP: Holz van zuid naar noord zit er onverwacht een gemene knik in, terwijl je daar zonder snelheidslimiet aan komt rijden. Maar ook de andere knooppunten ( :KP: MG-Wanlo en :KP: Jackerath) zijn erg substandaard aangelegd naar verouderde ontwerprichtlijnen. Het is hoe dan ook wel een hinderlijk stuk.

Plaats reactie