Diemen - Zuid-Zweden

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Holendrecht
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: di 26 jul 2011, 13:07
Locatie: Baarn

Diemen - Zuid-Zweden

Bericht door Holendrecht » zo 10 jul 2016, 14:16

De vertrekdag staat nog niet vast, maar we zijn van plan om volgende week met een personenauto naar het zuiden van Zweden af te reizen voor een kampeervakantie. De geplande route is in principe A1 - (D) A30 - A1 - A261 - A7 - (DK) - E45 - E20 - (S) E6 - E4. Gezien de werkzaamheden en het gebrek aan alternatieven verwacht ik dat het passeren van Hamburg wel eens met de nodige vertraging gepaard zou kunnen gaan. Ik verwacht daar aan het begin van de middag te zijn. Met hoeveel vertraging moet ik rekening houden op een doordeweekse dag? Is het in het weekend veel beter? Is het zinvol om de Elbe oostelijker over te steken als de verkeerssituatie heel erg tegenvalt of is dat de omweg niet waard?

Zijn er verder nog serieuze congestiepunten op de route? Leveren Odense en Kopenhagen nog veel vertraging op als ik daar in de avondspits ben? De keuze van de eerste stop hangt mede af van hoe ver we in één dag denken te kunnen komen.

Bij voorbaat dank voor informatie en adviezen en excuses voor de stortvloed aan vragen ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Diemen - Zuid-Zweden

Bericht door Chris » zo 10 jul 2016, 16:34

Ik heb die route een aantal keer gereden de afgelopen jaren (waaronder vorige maand nog).

Op de Duitse A7 is ongeveer 60 kilometer Baustelle tussen Hamburg en Bordesholm. Zolang er geen ongeluk gebeurt en je niet in de ochtendspits daar passeert zal het meevallen. Als alternatief kan je de A1-A21 nemen, je kan dan of via de B205 doorsteken naar Neumünster, of verder doorrijden tot Kiel.

Odense levert in principe geen noemenswaardige vertraging op, tenzij er een ongeval gebeurt. De avondspits in de regio Kopenhagen zal voornamelijk de andere kant zijn dan jij op rijdt. Bij Køge zijn nog wegwerkzaamheden voor de verbreding naar 2x4 rijstroken, de rest van Solrød naar Kopenhagen is al klaar.

Hou er wel rekening mee dat er aan de grens van Denemarken en van Zweden gecontroleerd wordt. Dit leverde mij vorige maand op een doordeweekse dag geen noemenswaardige vertraging op.

Op de A7 zal je bordjes zien met 'laatste tankstation voor de grens'. In werkelijkheid zijn er nog enkele Autohof-voorzieningen tussen Rendsburg en de Deense grens, mocht je nog wat goedkoper willen tanken, waaronder bij de laatste afrit voor de Deense grens. Benzine is in Zweden wat goedkoper dan in Nederland.

Holendrecht
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: di 26 jul 2011, 13:07
Locatie: Baarn

Re: Diemen - Zuid-Zweden

Bericht door Holendrecht » zo 10 jul 2016, 21:23

Bedankt voor je antwoord, Chris. Ik ben wel enigszins gerustgesteld over de situatie bij Hamburg. Ik houd de verkeersinformatie in de gaten en kies bij ongevallen of grote drukte voor de A1 en A21 en anders gewoon over de A7. Ook goed om te horen dat de grenscontroles weinig vertraging opleverden. Ik zal inderdaad ook proberen om kort voor de Duits-Deense grens nog even wat goedkoper te tanken.

Plaats reactie