Reisadvies Den Bosch - Genua

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Vakantieman
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 11 jul 2016, 9:15

Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door Vakantieman » ma 11 jul 2016, 9:26

Goedemorgen,

Ik ga vrijdagavond 15 juli rond een uur of 7 's avonds vertrekken naar Genua.

Nu had ik een mooie route gevonden die ik eigenlijk nergens op internet tegen kom. Nu ben ik benieuwd welke reden daar voor is.

Ik wil gaan rijden via Venlo, dan in Duitsland via de 52 en 61 naar Mannheim en dan via Karlsruhe de 5 volgen tot aan Basel.

Vervolgens via Basel richting Bern de E27 blijven volgen richting Vevey en via daar de 9 tot aan Martigny. Dan een stukje binnendoor naar Aosta en vervolgens via de E25 naar Genua.

Is dit een goede route of zeggen jullie dit moeten jullie zeker niet doen?

Volgens mij vermijd je hiermee juist in Duitsland de drukke 3, in Zwitserland de drukke Gotthard tunnel en in Italië de grote steden Turijn en Milaan.

Ik zou graag jullie mening hierover horen.
Bij voorbaat dank.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door Rein » ma 11 jul 2016, 9:41

Die route wordt op dit forum wel eens besproken hoor. Zie bijvoorbeeld hier, hier of hier.

Volgens mij is er weinig mis met deze route en de Gotthard kan je die nacht/ochtend inderdaad beter mijden. BAB 61 lijkt inderdaad wat rustiger dan BAB 3, al is het de vraag hoeveel vertraging er 's avonds laat op BAB 3 is.

Je gaat dus via de Grote St Bernard. Als je via de tunnel gaat, dan kost dat ca 28 euro. Je kunt ook via de pas, maar ik begrijp (zoals bijvoorbeeld hier) dat de pasroute wat lastiger is en de vraag is of je dat moet doen als je al zo'n stuk hebt gereden waaronder de hele avond en nacht.

Het zal waarschijnlijk niet veel uitmaken, maar ik zou via Eindhoven en Venlo direct de BAB 61 nemen en niet via Weert en Roermond BAB 52 nemen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door Pino » ma 11 jul 2016, 9:52

Er is inderdaad weinig mis met deze route. Voornaamste reden dat je hem niet ziet verschijnen op route-websites is dat hij in kilometers en tijd gewoon langer is dan de Gotthard-route. Maar juist hierdoor vermijd je de drukte en kun je een voordeel boeken. Als het niet is in tijd (met een rit over de Gotthard-pas in plaats van tunnel zou je sneller uit kunnen zijn), dan toch wel in ontspanning. Ik wens je trouwens wel sterkte met het kruipen over de snelweg Härkingen-Bern-Vevey-Martigny. Deze zal uitermate rustig zijn, maar je moet toch erg goed op je snelheid passen...

Wat gedachten over de Sint Bernhard in viewtopic.php?f=264&t=20138. Aosta is trouwens een best grappig stadje om aan het einde van de Sint Bernhard-route even je auto neer te zetten aan de rand van het centrum en aan het stadsplein een kop koffie te drinken en even op adem te komen. Al ben je daarvoor misschien een beetje vroeg als je vanuit Den Bosch (vrijwel) aan één stuk doorrijdt.

Als het je om drukte vermijden gaat, zou je nog kunnen nadenken over een route naar Basel via Luxembourg-Strasbourg. Is vanaf Den Bosch twintig kilometer langer, maar ik verwacht er veel minder verkeer dan op de route door Duitsland.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door Vahalis » ma 11 jul 2016, 10:20

Mocht je de Grote St Bernard willen vermijden vanwege de tol of de pasweg is het een optie om de A9 te blijven volgen en over de Simponpas te rijden. De Simplon is zeer goed te doen geven de kenners hier aan. Aan de Italiaanse kant rij je vlot de A26 naar Genua op. Deze route is echter nog 60 km/een uur om ten opzichte van de Grote St Bernard. Dan moet er wel veel vertraging op de Gotthardroute zitten om dat zinvol te maken, hoewel gezien je reisdag de kans bestaat dat er ook 's nachts/'s morgens vroeg er een file voor de Gotthardtunnel zal staan.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door duikgek89 » ma 11 jul 2016, 13:05

De A5 kan problemen geven bij Bruchsal. Deze kun je eventueel mijden door de A65, B10 en L605 te nemen naar de A5 toe. Op die route hou je nog een ander alternatief over: Via de B9 naar de Franse A35, maar ik zou die route alleen nemen mochten er problemen gemeld zijn want de A35 vind ik niet fijn. Let daar ook op, flitskasten.

In Zwitserland ook opletten, veel flitsers en de boetes zijn HOOG!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jul 2016, 14:02

^^ De flitskasten op de Franse A35 staan alleen rond Straatsburg, waar je inderdaad even op moet letten want de Vmax is daar 110 km/u en deels 90 km/u. Voor de rest kent de A35 geen flitskasten, maar momenteel is er ook niks mis met de A5 tussen Karlsruhe en Basel.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door brytje008 » ma 11 jul 2016, 14:09

Ik heb het idee, ook al raden we de route Luxemburg - Strasbourg- Basel aan. Dat bijna niemand die route dan ook kiest... puur om alleen maar omdat je tol moet betalen. Dit kost maar 20 euro voor heen en terug. Maar daar krijg je wel veel meer rust voor en niet die eeuwige baustelles. En toch blijven mensen maar voor dat Duitsland kiezen. Rare mentaliteit.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jul 2016, 14:21

^^ De tol van Metz naar Straatsburg is € 13,00 enkele reis, en die route is vooral interessant voor reizigers vanuit de zuidelijke helft van Nederland. Vanuit het noorden blijft een route via Duitsland meer voor de hand liggen en is een switch richting Frankrijk pas logisch als je vanaf de A61 via de A65 en B9 naar de Franse A35 gaat.

Maar terug naar het alternatief via Frankrijk op deze route: als je nog eens twintig minuten langer rijden (maar wel 30 km korter dan A4/A35) niet erg vindt, rij je via de A31-A33-A330-N57-N66-A36-A35 helemaal tolvrij door Frankrijk, over een landschappelijk best fraaie route door de Vogezen. Ik heb die route zelf een aantal keren genomen en het is prima te doen. Voor twintig minuten tijdswinst via de A4 heb ik geen 13 euro over, en ik heb ook niet altijd zin om via Duitsland te rijden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door duikgek89 » ma 11 jul 2016, 14:47

Alternatief wat best vlot is en maar iets van €3.50 kost aan tol is om via Luxemburg naar Saarbrücken te rijden om dan via de B51 en N61 naar de A4 te rijden, dan bij Saverne er weer af en via de oude N4 en D422 naar de A35 doorsteken.

Maar goed, ik zou normaal gezien opteren voor de Duitse A5, alleen bij filemeldingen of iets dergelijks zou ik de A35 overwegen. Ik vond dat geen fijne route.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door Pino » ma 11 jul 2016, 17:32

Iedereen op dit punt zijn eigen voorkeur. Maar het tolbedrag is relatief, wanneer je het afzet tegen het geld dat je zou kunnen besparen met een goedkope tankbeurt in Luxembourg. Waar afhankelijk van je vertrekpunt/bestemming in Nederland dan nog eens bij kan komen dat de route korter is en dus minder benzine kost. Met de route over Nancy en door de Vogezen heb je die optie van goedkope benzine en kortere afstand overigens ook. Met de route over Saarbrücken daarentegen niet, want die komt niet in Luxembourg (en even afslaan bij St. Vith om naar het dichtstbijzijnde tankstation over de grens te rijden is dan ook weer zo'n ding).

Ikzelf zou die laatste twee keuzes niet maken en kiezen voor de hoofdroute Metz-Strasbourg. Een rit richting Genova door de nacht kost al energie genoeg, dus koop dan maar je gemak. Maar ik realiseer me dat dit sterk persoonlijk gedreven is. Het is niet dat ik nu sta te juichen bij het betalen van tol, maar net zoals het betalen van een exorbitante prijs voor een slappe bak koffie bij een wegrestaurant zijn het kleine dingen die me toch ietsje eerder en ietsje vrolijker op mijn bestemming doen aankomen. Op de totaalbedragen die je op vakantie uitgeeft, kan dat er dan ook nog wel bij.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door brytje008 » ma 11 jul 2016, 17:55

^^ Precies, mensen moet het zelf weten. Het gene waar ik me aan irriteer is het feit dat zodra mensen het woord 'tol' horen, ze vrijwel direct voor de route via Duitsland kiezen. Het erge vind ik dan nog altijd is dat die zelfde mensen wel na afloop staan te klagen, hoeveel files en baustelles ze hebben gehad en zijn tegengekomen. En inderdaad als je een vakantie kan betalen, dan kan dat beetje geld voor tol er ook nog wel bij.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door Willem » ma 11 jul 2016, 20:53

Bovendien moet je, om snelheidswinst te halen, ook iets van 170 o.i.d. halen. In de praktijk is dat onmogelijk. Of, als je het wel zou halen, zijn de kosten voor het hogere brandstofverbruik groter dan de bespaarde tolkosten.
Met andere woorden gezegd: ja, het is vervelend om tol te betalen maar het effect compenseert zich door de mogelijkheid om goedkoop te tanken in Luxemburg en de brandstofbesparing door de (iets) lagere snelheden i.c.m. de kortere route.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door Pino » ma 11 jul 2016, 20:58

^^ Behalve dat dat van die kortere afstand vanuit Den Bosch net niet geldt. Is twintig kilometer langer vanaf daar dan de A61. Zodat je dus ook niet per se hoge snelheden hoeft te halen in Duitsland. Je zou vanuit Den Bosch / Eindhoven puur door Frankrijk naar Basel rijden omdat het een rustiger route zou zijn zonder serie Baustelles.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door duikgek89 » ma 11 jul 2016, 22:24

Pino schreef:Iedereen op dit punt zijn eigen voorkeur. Maar het tolbedrag is relatief, wanneer je het afzet tegen het geld dat je zou kunnen besparen met een goedkope tankbeurt in Luxembourg. Waar afhankelijk van je vertrekpunt/bestemming in Nederland dan nog eens bij kan komen dat de route korter is en dus minder benzine kost. Met de route over Nancy en door de Vogezen heb je die optie van goedkope benzine en kortere afstand overigens ook. Met de route over Saarbrücken daarentegen niet, want die komt niet in Luxembourg (en even afslaan bij St. Vith om naar het dichtstbijzijnde tankstation over de grens te rijden is dan ook weer zo'n ding).

Ikzelf zou die laatste twee keuzes niet maken en kiezen voor de hoofdroute Metz-Strasbourg. Een rit richting Genova door de nacht kost al energie genoeg, dus koop dan maar je gemak. Maar ik realiseer me dat dit sterk persoonlijk gedreven is. Het is niet dat ik nu sta te juichen bij het betalen van tol, maar net zoals het betalen van een exorbitante prijs voor een slappe bak koffie bij een wegrestaurant zijn het kleine dingen die me toch ietsje eerder en ietsje vrolijker op mijn bestemming doen aankomen. Op de totaalbedragen die je op vakantie uitgeeft, kan dat er dan ook nog wel bij.
Ik had ook de optie via de E25, Luxemburgse A13 en Duitse A8 in gedachten. Het zou normaal gesproken ook niet noodzakelijk de route zijn die ik zou kiezen, maar op bepaalde momenten is het zeker een alternatief.

Willem schreef:Bovendien moet je, om snelheidswinst te halen, ook iets van 170 o.i.d. halen. In de praktijk is dat onmogelijk.
In Frankrijk kom je op de A35 niet boven de 120 gemiddeld gezien de stukjes snelheidsbeperking onder de 130 en het Franse flitsbeleid. Rij je op de juiste tijd door Duitsland dan ben je vanuit bepaalde regios in Nederland wel degelijk sneller aangezien je vrij makkelijk 130 a 135 gemiddeld kan rijden. Zeker als je je dan nog bedenkt dat vanuit het beschaafde deel van Nederland de route over Duitsland korter is dan vanuit het Westen...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jul 2016, 23:11

^^ Het beschaafde deel van Nederland? :lol:

Ik rij vaak lange afstanden, maar ik haal in Duitsland vrijwel nooit 130-135 km/u gemiddeld. Zeker niet als je rustpauzes meerekent. Nu heb ik daar ook niet echt de auto voor, maar ik heb er ook geen zin in om zo hard te rijden. Ik denk dat dat voor wel meer mensen geldt. Lang niet iedereen is ook gewend aan het rijden met zulke snelheden en met de Baustelles en verschillende snelheidsbeperkingen onderweg moet je toch aardig planken om 130 km/u gemiddeld te halen. Kortom, voor mij is het ook niet zo dat ik veel tijd verlies op een route via de Franse A35. En die paar vaste flitsers bij Straatsburg, daar rem ik wel even voor. Op de 130-delen hoef je vervolgens minder op je teller te letten. De A35 is vrijwel altijd ook rustiger dan de Duitse A5, en de uitzichten vanaf de A35 op de Vogezen zijn mooier dan de uitzichten vanaf de A5 op het Zwarte Woud. Voor beide routes is wel iets te zeggen.

De Duitse A5 tussen Karlsruhe en Basel is op zich een goede weg, en als het niet al te druk is rijdt het prima. Dat er nu geen werkzaamheden meer zijn ten zuiden van Karlsruhe helpt ook. Maar eer je bij Karlsruhe bent kom je toch de nodige wegwerkzaamheden tegen. Wel is het voordeel dat als je Karlsruhe eenmaal gepasseerd bent je continu met 120/130/onbeperkt door kan rijden tot de grens (mits de hoeveelheid verkeer het toelaat), waar je op de Franse A35 de passage van Straatsburg met 110 en 90 hebt, en daarna ook nog een stukje 110 km/u lang Sélestat en het kleine stukje N83 tussen Sélestat en Colmar. Vanaf Colmar is het echter lekker doorrijden en is de A35 weer een zeer prettige weg, recht en met een goed wegdek waar je die 130 km/u (of ietsje harder) zonder problemen kan rijden. Ook tussen Straatsburg en Sélestat is dat overigens prima te doen, alsmede op de A4 vanaf Metz of de A35 vanaf Duitsland ten noorden van Straatsburg.

Vanaf Den Bosch kan ik de keuze voor een route via Maastricht-Luik-Luxemburg-Metz-Straatsburg overigens goed begrijpen. Je ontloopt de nodige Baustelles in Duitsland en je rijdt grotendeels over vrij rustige wegen naar Zwitserland toe, zonder dat het enorm om is. Iedereen kan persoonlijke voorkeuren hebben, en ik begrijp het als iemand een voorkeur heeft voor het rijden door Duitsland boven het rijden door Frankrijk, maar het staat buiten kijf dat je op een route via Luik, Luxemburg en Straatsburg veel minder potentiële bronnen van vertraging tegen zal komen, waarbij de ongemakken van de delen met Vmax 110 en 90 door Frankrijk mijns inziens te overzien zijn.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door brytje008 » ma 11 jul 2016, 23:32

^^ Ik had het niet beter kunnen zeggen :hahaHAHA: Alhoewel ik de a5 niet geheel gereden heb dus ik kan hier niet heel veel over zeggen. De a35 in Frankrijk rijd inderdaad heel erg prettig.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jul 2016, 23:45

^^ Ik heb de laatste tijd een paar keer 's nachts of 's ochtends vroeg over de route A3-A67-A6-A5 gereden, en ook wel A3-A1-A61-A6. Je komt toch wel de nodige hoeveelheid Baustelles tegen eer je bij Karlsruhe bent, en pas vanaf Karlsruhe is het afgelopen met de Baustelles. Nu is dat 's nachts minder erg, maar elke keer terug naar 80 km/u en soms zelfs 60 km/u voor een Baustelle is ook niet prettig te noemen. Al is de kans om een flitser tegen te komen in Duitsland wel wat kleiner, maar toch wil je uiteraard de snelheid niet te ver overschrijden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door duikgek89 » ma 11 jul 2016, 23:49

Ergens heb je zeker een punt. Ik ben er nu eenmaal aan gewend om aardig door te rijden. Op de juiste momenten haal je 130 - 135 gemiddeld als je tussen 160 en 180 rijdt waar toegestaan.

De A35 heb ik gereden maar ik vond dat niet fijn. Ik ben sowieso niet zo'n Frankrijk liefhebber. Wat dat betreft is dat een kwestie van over smaak valt niet te twisten. De route van Den Bosch via Luik - Luxemburg - Straasburg is zeker niet verkeerd.

Overigens rij ik in Duitsland vrij consequent met 20+ GPS snelheid door de werkzaamheden, dan kost het ALS je een keer gepakt wordt een keer 20 euro... In Frankrijk afgerond 1km te hard en je krijgt de bon al thuis.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door brytje008 » ma 11 jul 2016, 23:55

^^ je ziet inderdaad dat smaken heel erg verschillen. Ik vind Frankrijk juist een heerlijk land om te rijden, absoluut een van mijn favorieten. Duitsland daar in tegen vind ik juist weer stukken minder, niet heel slecht maar sowieso niet zo geweldig als sommige wel vinden.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jul 2016, 23:57

^^ Ik vind de Franse tolwegen over het algemeen prettig rijden. Je kunt er mooi opschieten, de wegen zijn rustig, er zijn weinig afritten, het wegdek is vrijwel altijd in goede tot zeer goede staat en wegwerkzaamheden tref je nauwelijks. Nadelen zijn uiteraard het hoge prijskaartje dat er aan hangt, en dat veel tolwegen door landschappelijk weinig interessant gebied lopen, zoals de A1 van Parijs naar Lille of de gehele A10.
duikgek89 schreef:Ergens heb je zeker een punt. Ik ben er nu eenmaal aan gewend om aardig door te rijden. Op de juiste momenten haal je 130 - 135 gemiddeld als je tussen 160 en 180 rijdt waar toegestaan.

De A35 heb ik gereden maar ik vond dat niet fijn. Ik ben sowieso niet zo'n Frankrijk liefhebber. Wat dat betreft is dat een kwestie van over smaak valt niet te twisten. De route van Den Bosch via Luik - Luxemburg - Straasburg is zeker niet verkeerd.

Overigens rij ik in Duitsland vrij consequent met 20+ GPS snelheid door de werkzaamheden, dan kost het ALS je een keer gepakt wordt een keer 20 euro... In Frankrijk afgerond 1km te hard en je krijgt de bon al thuis.
Dat laatste is zeker waar. In Duitsland wil ik ook nog wel eens iets te hard rijden, de kans op een boete is klein en de boetes zijn ook niet hoog. In Frankrijk let ik beter op, al zijn vaste flitsers op wegen waar je 130 km/u mag schaars, en vrijwel altijd duidelijk vooraf aangekondigd. En in Frankrijk ben je voor 1 km/u te veel al € 45,00 kwijt, maar voor 20 km/u te veel ook. ;)
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 12 jul 2016, 0:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door brytje008 » di 12 jul 2016, 0:09

^^ Precies, dat vind ik heerlijk aan de Franse wegen de rust. Het prijskaartje in wel inderdaad hoog, maar hier krijg je wel erg goede kwaliteit wegen voor terug. Ik heb overigens geen moeite om tol te betalen, daar denken de meeste nog wel eens anders over. Het landschappelijk gedeelte heb je zeker gelijk over. Ze lopen inderdaad vaak door monotoon gebied. Waarschijnlijk omdat ze vaak door open velden gaan met veel landbouw valt het in Frankrijk erg op. Maar over het algemeen lopen snelwegen in elk land wel door gebieden die monotoon zijn.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door duikgek89 » di 12 jul 2016, 0:16

^^ Waarom kom je vaak zo veroordelend over richting mensen die een andere mening hebben als jij?

Als ik door Duitsland kan waar ik bekender ben met de wegen en het verkeer en waar de voorzieningen beter zijn dan de voorzieningen die ik in Frankrijk gezien heb, waarom zou ik dan door Frankrijk omrijden en nog betalen ook? Die tol kan ook aardig in de papieren lopen, als je dat bespaart kun je dat toch weer anders uitgeven. Geld groeit nu eenmaal niet aan een boom...
De werkzaamheden in Duitsland zijn wel irritant, maar door de rit op de juiste tijd te maken vallen de files best mee.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door brytje008 » di 12 jul 2016, 0:27

^^ Ooh iedereen mag ze eigen mening hebben. Ik vind wel dat het weer typisch hollands is om altijd maar te zeuren om die tol kosten. Plus dat ik het vreselijk irritant vind dat Duitsland qua wegen zo overrated wordt. Frankrijk vind ik een veel fijner land om te rijden, dus ik ben misschien wel een beetje on objectief.

Ik heb veel mensen in mijn omgeving, die het rijden in Duitsland ook als bijna iets heiligs zien. En ja hoor waarom.. Lekker gratis zonder tol is weer 1 van de redenen. Hier irriteer ik me vreselijk aan (als nog moet iemand dat zelf weten) want het is allemaal niet zo geweldig in Duitsland. Dat is de reden waarom ik misschien zo veroordelend overkom, omdat ik me er aan irriteer.
Touren is rough so you got to be tough

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door Davy » di 12 jul 2016, 0:33

Tsjah besparen...

In Frankrijk tol betalen, maar in Duitsland doorjakkeren, gaat een flink deel van je besparing al in brandstof op.

Ik vind Duitsland ook steeds minder leuk om te rijden, vooral op de snelweg: de hoeveelheid baustellen, maar ook het verkeersgedrag in het algemeen met de opgefokte aso's in de dikke Audi's of BMW's die denken dat ze meer mogen dan de rest, een gedrag die ik ook steeds meer en meer in België zie. De tijd dat asogedrag van de Golf-met-petjestypes kwam is toch wel een beetje voorbij...

Dusja Frankrijk is prijzig, maar rijdt zoooooooveel relaxter, en over het algemeen met goede voorzieningen. Eenmaal van de tolweg af wordt het wel een stuk minder, dat is wel waar.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door duikgek89 » di 12 jul 2016, 0:51

Davy schreef:Tsjah besparen...

In Frankrijk tol betalen, maar in Duitsland doorjakkeren, gaat een flink deel van je besparing al in brandstof op.
Dan heb ik er tenminste mijn lolletje van. Bovendien kost gematigd doorrijden in mijn auto minder dan de Franse tol.
Ik vind Duitsland ook steeds minder leuk om te rijden, vooral op de snelweg: de hoeveelheid baustellen,
De hoeveelheid Baustellen zijn inderdaad irritant.
maar ook het verkeersgedrag in het algemeen met de opgefokte aso's in de dikke Audi's of BMW's die denken dat ze meer mogen dan de rest, een gedrag die ik ook steeds meer en meer in België zie. De tijd dat asogedrag van de Golf-met-petjestypes kwam is toch wel een beetje voorbij...
Waarom heb ik daar, na ruim 8 jaar veel in Duitsland rijden dan maar zo zelden last van dat ik denk dat dat in Nederland en België beduidend erger is? Ik hoor dat vaker, misschien heeft het bij een aantal mensen te maken met het gebruik van spiegels en het in acht nemen van de echte lokale verkeersregels in plaats van het "ik vind dat ik blabla mag en dat hunnie zich maar aan moeten passen" en het uitvinden van de verkeersregels die bij de klager in kwestie passen?
Dusja Frankrijk is prijzig, maar rijdt zoooooooveel relaxter, en over het algemeen met goede voorzieningen. Eenmaal van de tolweg af wordt het wel een stuk minder, dat is wel waar.
Misschien stel ik ooit mijn mening nog bij, maar op dit moment hebben de stukjes die ik met tol gereden heb me nog niet kunnen overtuigen. Maar ik moet zeggen dat dat slechts een paar korte (erg dure!) stukjes waren sinds het behalen van mijn rijbewijs, daarvoor heb ik wel langere stukken als passagier op tolwegen meegemaakt maar dat is onderhand wel lang geleden.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door brytje008 » di 12 jul 2016, 12:26

^^ Daarom zou ik zeggen, ga eens wat mooie tolwegen in Frankrijk rijden. Bijvoorbeeld in de alpen. Dan wordt je mening misschien wel anders.

Verder heb je inderdaad gelijk over die aso's. Overal waar mensen in audi's en Bwm's rijden zijn sommige ervan aso's. Dus dat is niet alleen in Duitsland.

Ik moet wel zeggen dat ik vind dat mensen die graag in Duitsland rijden. Erg snel op hun teentjes zijn getrapt zodra iemand commentaar over Duitse wegen heeft. Nogmaals dat moet iemand zelf weten waar hij graag rijdt. Alleen iedereen kan toch ondertussen zien dat het wel steeds erger word in Duitsland qua kapotte bruggen, Baustelles, Files, slecht wegdek. Dit neemt natuurlijk nog niet weg dat je daardoor niet meer met plezier in Duitsland kan rijden. Maar het neemt zeker een heel stuk plezier ermee weg.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door Coen Tunnel » di 12 jul 2016, 12:51

^^ Het rijgenot in Duitsland zit 'm in andere dingen dan in Frankrijk:
  • Als je van doorrijden houdt is het fijn dat in Duitsland op veel Autobahnen geen maximumsnelheid geldt. Op de wegen waar wel een maximumsnelheid geldt hoef je niet heel strikt op je snelheidsmeter te letten omdat de kans om geflitst te worden klein is en de boetes laag zijn.
  • Het netwerk van Autobahnen is behoorlijk dicht en is geheel tolvrij te gebruiken. Voor een ritje naar Zuid-Frankrijk of de Spaanse grens loopt het tolbedrag in Frankrijk bijvoorbeeld enorm op. Zelfs voor kortere ritten is het al aardig prijzig.
  • De voorzieningen langs de weg, niet alleen de Raststättes maar ook de Autohöfe en fastfoodrestaurants, zijn over het algemeen frequent aanwezig, van goede kwaliteit en dikwijls 24 uur per dag open. Ter vergelijking: bij rustige Franse tolwegen is er 's nachts alleen een nachtkassier bij tankstations en kun je de koffieautomaat nog gebruiken. Ook is eten langs de weg in Duitsland relatief goedkoper.
  • Ondanks dat de begroeiing langs veel Duitse Autobahnen ruim aanwezig is, zijn er ook de nodige Autobahnen die mooie uitzichten bieden om de omgeving en daardoor in ieder geval niet saai zijn. Rij in Frankrijk maar eens vakantieroutes met tol als de A1, A10 of A31...
  • De wegen zijn vaak wat spectaculairder aangelegd, meer door de heuvels en met meer bochten, en daardoor uitdagender om te rijden. Natuurlijk, Frankrijk kent de A40, A41, A75, etc., maar in Duitsland is het al gelijk raak op de A3 van Keulen naar Frankfurt, en zijn er nog wel meer van dat soort wegen.
In Frankrijk kun je eerder denken aan:
  • De wegen zijn relatief rustig, vaak goed uitgebouwd en het wegdek is meestal in prima kwaliteit.
  • Je kunt lange stukken aaneengesloten 130 km/u rijden zonder vaak van het gas te moeten gaan. Er zijn maar weinig aansluitingen, dus dat voorkomt dat in- en uitvoegend verkeer veel onrust in het wegbeeld veroorzaakt.
  • Er zijn zeer weinig wegwerkzaamheden.
  • De wegen gaan vaak door saai landschap, maar zijn vlak en breed en daardor kun je wel goed opschieten.
Natuurlijk zijn de punten die je noemt zeker waar. De hoeveelheid Baustelles is hoog, zeker als je op een kaartje kijkt. Al zijn veel van die Baustelles slechts kleine Baustelles met weinig noemenswaardige hinder voor het verkeer. Sommige Baustelles zorgen echter inderdaad voor files, aan de andere kant, in een land als Frankrijk staan op een zwarte zaterdag grote rijen voor de tolstations, wat ook tijd kost. Slecht wegdek, tja. Het Duitse wegdek is inderdaad minder dan in bv. Nederland of Frankrijk. En vooral bij regenachtige omstandigheden merk je dat zeker wel. Maar echt heel slecht wegdek kom je nou ook weer niet zoveel tegen. Er wordt meer gebruik gemaakt van beton, maar dat is niet per se slechter, mits het goed is onderhouden.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door brytje008 » di 12 jul 2016, 14:20

^^ Daar sla je de spijker op zijn kop haha. Hier heb ik nog weinig tegen in te brengen. Het is ook niet zo dat ik het rijden in Duitsland niet leuk vind. De stukken die ik er gereden heb heb er erg van genoten, ik vind het alleen wel veel minder als in Frankrijk. Maar dat is uiteraard een persoonlijke voorkeur. Vooral de Eifel in Duitsland is mijn favoriet. Prachtige natuur en leuke uitdagende heuvelwegen. Dat is uiteraard wel het OWN. De langste routes die ik gereden heb in Duitsland waren naar Romo in Denemarken en naar Fraxern valkbij Bregenz in Oostenrijk . Dus misschien kan ik ook niet heel erg goed oordelen. Toch heb ik wel redelijk vaak in Duitsland gereden maar dan vooral in de Eifel vanuit Belgie of Luxemburg.
Touren is rough so you got to be tough

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reisadvies Den Bosch - Genua

Bericht door waldo79 » di 12 jul 2016, 16:33

Houdt het een beetje on-topic, dan heeft de topicstarter er ook nog wat aan :idea:

Plaats reactie