Haarlem-> Clermont Ferrand via...

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
2dehans
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 13 jul 2016, 16:21

Haarlem-> Clermont Ferrand via...

Bericht door 2dehans » wo 13 jul 2016, 16:38

Hallo Forumleden,

Vakantie periode breekt aan dus met de ANWB kaart op schoot aan het puzzelen wat de beste reisbeweging is om zo veel mogelijk file vrij op bestemming te komen. Eindbesteming Spanje met tussenstop in Clermont Ferrand.
Dit hebben we eerder gedaan en deze route beviel ons (toen) goed t.o.v. de route de Soleil.

Nu is een druk punt veelal antwerpen.
Routeopties die worden geboden is via de
A:
A2 -A27 Breda A16 richting Antwerpen E19 Brussel A2 richting Parijs en verder...(948 km reistijd geschat 9.30 uur)

Andere optie is:
B:

A4 Den Haag Rotterdam - A15/A29/A59/ A4 Bergen op Zoom E17 Gent A1 over Kortrijk richting Parijs en verder (944 km reistijd geschat 9:20 uur)

Keuze in dit traject is de liekenshoektunnel.

Vertrek is op dinsdagmorgen 19 juli omstreeks 05:30 uur.

Route A is bekent..Eerder gereden. En altijd redelijk druk bij Antwerpen.
Route B is onbekent. De drukte rond Antwerpen laten we links liggen als we door de toltunnel Liefkenshoektunnel gaan.
Ik kan me wel weer voorstellen dat gezien industriegebied en rotterdam dat er veel vrachtwagenverkeer is...

Iemand ervaring met deze route, de tunnel of andere tips.

Combinatie is: overvolle personenauto met boottrailer :-)

Thxs en voor een ieder fijne en veilige vakantie(reis)
Laatst gewijzigd door 2dehans op wo 13 jul 2016, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Haarlem-> Clermont Ferrand via...

Bericht door Km357 » wo 13 jul 2016, 16:51

Je kan wel evengoed rechttoe-rechtaan op Antwerpen rijden en dan gewoon de Liefkenshoektunnel meepakken en terug op de E17 aansluiten bij Zwijndrecht. Wat je uitgeeft aan tol bespaar je jezelf en je medereizigers aan mogelijke stress van de ochtendspits.

Met Route A heb je ook wel 2 metropolen in België die heel filegevoelig zijn (ietwat minder op een weekdag in de zomer wel).
Met Route B zou ik je aanraden om er bij Kortrijk af te rijden richting Doornik (Tournai) en van daar Frankrijk binnen te rijden via de A27, daarmee ontloop je grotendeels de drukte van Lille.

Voor Clermont-Frd kun je niet echt om Paris, maar tegen dat jullie daar passeren glip je mooi tussen de spitsen door, dus ik verwacht geen overdreven last daar.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Haarlem-> Clermont Ferrand via...

Bericht door Chrysa » wo 13 jul 2016, 16:57

Toen ik die richting op ging zijn we om de file te vermijden via de N20 Parijs uit gereden, en dan de D2020 naar Orleans en Vierzon, dit is de oude route en rijdt redelijk door. Wij reden er op de drukste dag van het jaar en het viel er best mee qua verkeer, als je op een dinsdag gaat rijden zal het er nog rustiger zijn. De weg is ook prima te bereiken vanaf de Peripherique of de A86. Sowieso zou ik de Peripherique vermijden, deze weg is chronisch overbelast. De A86 is iets rustiger, maar zal nog steeds redelijk druk zijn.

Wacht wel even andere reacties af, er zijn hier mensen met veel meer kennis/ervaring dan ik.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Haarlem-> Clermont Ferrand via...

Bericht door Rein » wo 13 jul 2016, 20:38

Vanaf Haarlem is het om het even of je via Utrecht - Breda (A27) of Rotterdam - Bergen op Zoom (A4) naar Antwerpen rijdt en zelfs Rotterdam - Breda (A16) is ongeveer even snel.

Mijn voorkeur zou uitgaan om via Bergen op Zoom te rijden en dan de Vlaamse verkeersinformatie in de gaten te houden. Is het druk bij Antwerpen, wat ik overigens niet denk aangezien het vakantietijd is, dan kan je via de A4 en Belgische A12 makkelijk de Liefkenshoektunnel te nemen. Zo niet, dan kan je de R1 nemen.

Vanaf Antwerpen naar Parijs kan ofwel via de E19 (Brussel - Valenciennes) of via de E17 (Kortrijk - Lille). In principe is het ook dit om het even, behalve dat het bij de eerste variant bij Brussel druk kan zijn (vanwege spits) en in de tweede variant bij Lille (hoewel je daar feitelijk aan/na het einde van de spits langs zal komen). Maar ook hier is het weer vakantietijd natuurlijk. Waar je wel last van kan hebben is de 'ingangscontrole' bij de grens met Frankrijk. Dit kan zowel op de E17 als E19 tot files leiden, maar ik weet niet in hoeverre dat op dinsdagochtend het geval is. Wellicht kan je morgen of maandag in de ochtend op internet kijken hoe het dan ervoor staat. Mocht je via de E17 rijden en er blijkt file te staan, dan kan je de variant nemen die Km357 al aangaf.

Over hoe je Parijs voorbij kunt rijden is op dit forum genoeg te vinden. Ik neem aan dat je aanhanger niet te hoog is voor de Duplex-tunnel in de A86?

Verkijk je trouwens niet op de tijd die je met boottrailer nodig zal hebben om bij Clermont Ferrand te komen. Het lijkt me sterk dat je een gemiddelde snelheid (inclusief de tijd die je kwijt bent met stops) haalt van 100 km/h. Er kan in de praktijk zo twee uur bijkomen, zeker als het druk is bij bijvoorbeeld de grens of bij Parijs.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Haarlem-> Clermont Ferrand via...

Bericht door Pino » wo 13 jul 2016, 21:52

^^ Het is niet zo dat je voor een rit door de Liefkenshoektunnel per se over Bergen op Zoom moet komen aanrijden. Dat gaat vanaf de E19 feitelijk even makkelijk, net zo makkelijk als het is om vanaf de A4/A12 nog oostelijk langs Antwerpen te gaan op weg naar Brussel of tolvrij naar Gent.

Ik denk dat ik vanaf Haarlem via de A4 zou afzakken. Eerst lang rechtdoor rijden tot aan Hoogvliet en dan relatief rustig tot aan Antwerpen (althans rustiger dan de E19). Bij het naderen van Antwerpen op basis van verkeersinformatie een keuze maken tussen route Brussel en route Lille. Kies je voor die laatste, dan zou ik wel de route buitenom Lille pakken (via E403/E42, Parijs volgen) om files bij de grensovergang in de E17 en bij het passeren van Lille te voorkomen.

2dehans
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 13 jul 2016, 16:21

Re: Haarlem-> Clermont Ferrand via...

Bericht door 2dehans » do 14 jul 2016, 7:43

De vakantie pret begint zo toch echt. Heerlijk zo mee denkend.
Grappig had geen seconde stil gestaan bij de hoogte van de boot.
Niet dat die spectaculair hoog is maar gaat het wel even meten :)
Zocht al via goolgle een overzicht.
Iemand bekent met een route planner via http://www.etc
die dat aangeeft?


Ga met een kaart op tafel de voorstellen even na.

Bedankt voor het meedenken hoor!!

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Haarlem-> Clermont Ferrand via...

Bericht door Rein » do 14 jul 2016, 9:12

Vandaag was het rond half negen bij Antwerpen geheel filevrij en stonden er rond Brussel wat korte files met enkele minuten vertraging (in totaal).

Zowel de grensovergang van de E17 als van de E19 was ook filevrij.

Normaal gesproken zou je dinsdag dus redelijk vlot door en voorbij België moeten kunnen komen.

2dehans
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 13 jul 2016, 16:21

Re: Haarlem-> Clermont Ferrand via...

Bericht door 2dehans » do 14 jul 2016, 16:49

Had ik zelf kunnen bedenken... routeplanner...
http://www.viamichelin.nl

Kun je aangeven dat je met de caravan gaat. Dan zullen eventuele hoogtes van tunnels wel zijn ingecalculeerd :-)

Ik ga voor optie B. En ga er bij kortwijk idd af via de A27 de grens over.
Prima route wordt ook voorgesteld bij michelin.

Thxs

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Haarlem-> Clermont Ferrand via...

Bericht door Hensepens » do 14 jul 2016, 21:53

Overweeg ook om na Parijs bij Vierzon via A20 naar Toulouse te rijden. Dan via de A61 naar Narbonne (A() en dan Spanje. Scheelt niet eens zo heel veel kilometers, maar ook de A71/A75 is de afgelopen jaren stuk drukker geworden. Wij rijden de A20 route al jaren naar volle tevredenheid. Ook minder bochtig dan het stuk tussen Millau en Montpellier/Bezier.

En staat er een grote file bij de grensovergang Frankrijk/Spanje kun je na Toulouse afbuigen en langs Andorra binnendoor naar Barcelona rijden (afhankelijk van waar je naar toe moet).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Haarlem-> Clermont Ferrand via...

Bericht door Chris » do 14 jul 2016, 21:57

^^ Volgens Viamichelin scheelt het maar € 0,10 aan tol richting Perpignan als je de A20 of A75 neemt. De A20 is wel 35 kilometer langer, maar inderdaad niet zo bochtig. Landschappelijk is de A75 interessanter, alhoewel de A20 ook lang niet helemaal saai is (zeker vergeleken met de A71 van Vierzon tot Clermont-Ferrand).

Op zwarte zaterdag is de A61 van Toulouse naar Narbonne wel berucht. Normaal is het daar helemaal niet zo druk, maar er zijn een paar vrijdagen/zaterdagen per jaar dat het daar goed vast loopt.

Plaats reactie