Route van Oost Nederland naar de Elzas

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Thieson
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 11:30

Route van Oost Nederland naar de Elzas

Bericht door Thieson » do 14 jul 2016, 11:39

Hoi allen,

Dit weekend gaan we een week ertussenuit naar de Elzas. We zitten vlak bij Cernay, westelijk van Mulhouse. Nu was ik benieuwd of iemand hier tips kan geven over de routes die we zouden kunnen rijden.

Maps geeft me eigenlijk 3 opties:
- Via Frankfurt (snelste route, maar ook langste)
- Onder Frankfurt langs over de 61
- Via Luxemburg - Nancy.

Op basis van wat ik zelf kan uitzoeken, heeft Luxemburg mijn voorkeur. Kortere route, misschien de auto nog ff voltanken etc. Nadeel is dat ik daar 2 stukken B weg (Duitsland) en N weg (Frankrijk) lijk te hebben.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met de verschillende routes?

Groet,

Mattijs

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Route van Oost Nederland naar de Elzas

Bericht door Vahalis » do 14 jul 2016, 11:46

Waar vertrek je vandaan? En wanneer precies?

Thieson
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 11:30

Re: Route van Oost Nederland naar de Elzas

Bericht door Thieson » do 14 jul 2016, 11:47

a.s. zaterdag (heul vroeg, tegen 4.00)
en ik kom zelf uit Twente.

Gr.
Mattijs

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Route van Oost Nederland naar de Elzas

Bericht door Vahalis » do 14 jul 2016, 12:10

Ik zie een kortere route via Luxemburg niet. Als je bedoelt via Bitburg (B51) en de N57-N66, ja dat is een mogelijkheid. Ongeveer even lang maar volgens GM een half uur langer rijden. De B51 is een is een drukke enkelbaansweg. Zover ik weet meestal geen grote problemen. De N57-N66 is voor een flink deel een expresweg (2x2 stroken/110 km/h). Alleen het deel over de col du Bussang is 1x2 en kent een aantal dorpspassages.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Route van Oost Nederland naar de Elzas

Bericht door Peter » do 14 jul 2016, 12:22

De route via Luxemburg kan je 1-2 tientjes op een volle tank besparen, maar zal wel langer duren doordat je om moet of via 1+1 wegen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Route van Oost Nederland naar de Elzas

Bericht door duikgek89 » do 14 jul 2016, 13:01

Zaterdagochtend kun je wel wat last van vakantieverkeer hebben denk ik, maar je hoeft niet zo ver.
Misschien is het een alternatief idee om via de Duitse A31, A2, A3, A57, A1, A61, A1, [Lücke, zie onder], A1 naar Saarbrücken te rijden, daar een klein stukje door de stad (stelt niet veel voor, misschien leuk voor een pauze) om dan via de A620 - B51 - rare brug met lus de Saar en grens over - N61 (2x2, wel wat rotondes) en A4 te rijden? Dan kun je ofwel via A4 - A35 via Straatsburg OF je gaat er bij Saverne vanaf en gaat dan via de D1004 en D422 binnendoor naar de A35, is in kilometers aardig wat korter en zal in tijd niet veel uitmaken.

Het eerste nadeel is het stukje ontbrekende snelweg in de Eifel. Dat kost een minuut of 20 maar is wat mij betreft niet vervelend. Het is best een mooie omgeving om doorheen te rijden, normaal ook vrij rustige wegen (als je mijn route kiest) en een leuke pauze van het zoeven over de snelweg. Het tweede nadeel is de passage van Saarbrücken, maar ook dat stelt niet veel voor, het kost je een beetje tijd maar het is verder niet lastig en echt grote drukte hoef je daar normaal gesproken ook niet te verwachten.
De voordelen zijn: De A57 is geen weg met veel vakantieverkeer, i.t.t de A3. De A61 wel, maar dat is maar een paar meter. Vanaf Kreuz Bliesheim is de route tot Saarbrücken mooi en rustig. Je rijdt dus grotendeels om al het vakantiegedoe heen (of beter te zeggen, tussendoor want zowel Oostelijk als Westelijk liggen drukke vakantieroutes).
Dan is er nog één feitje wat een voordeel of een nadeel kan zijn: Op het zuidelijke stuk van de A1 zijn er veel bochten en zullen de meeste mensen niet in staat zijn om erg hard (160+) te rijden. Met 140 op de cruise control is het niet meer dan lekker aan het stuur draaien.

In de Eifel tussen de stompjes van de A1 neem ik altijd de volgende route:
A1 uitrijden (niet de laatste afrit nemen wat erg verleidelijk is gezien de borden) totdat de weg smal wordt en de hoek om draait, daar linksaf. Dan door blijven rijden tot het verkeerslicht (daar zit een autogarage op de hoek) waar je weer linksaf gaat de B258 op. Iets verderop zit rechts een wit hotel ding vlak tegen de weg, daarna ga je de tweede mogelijkheid rechtsaf. Je komt dan bij een Y waar je rechts aanhoudt, dan kom je bij een andere Y en daar ga je gewoon rechtdoor (weer rechts aanhouden). Je komt dan in Nohn uit, nadat je het "centrum" (nouja centrum... Je zult zien wat ik bedoel) uit bent kun je net voor het einde van het dorpje scheef rechtsaf de L68 op, iets verderop kom je van de smalle L68 ineens op een voor de lokale wegen veel te grote kruising, daar ga je linksaf een andere smalle weg in (K59) tot in Brück, daar aan het einde van de weg links - rechts de weg volgen naar de B410, daar dan linksaf en iets verderop rechts weer de A1 op.

Bij Saarbrücken:
A1 - A8 - A623 is makkelijker, aan het einde van het snelwegdeel rechts aanhouden (de stroken splitsen), dan rechtdoor. Op een soort rare rotonde/verkeersplein met een raar ding in het midden vol je de stroken voor rechtdoor, maar moet je opletten dat je bij het afslaan niet de meest rechtse neemt (je komt nog steeds goed uit maar duurt langer), dan rij je zo de brug op. Op de brug over de Saar even opletten dat je de meest linkse strook neemt, die brengt je dan in de lus op de A620. Vervolgens neem je afslag 21, onderaan ga je linksaf de B51 op en dan ga je alsmaar rechtdoor. Je komt een soort uit het midden verschoven rotonde tegen met een bypass voor de eerste afslag, die neem je. De eerste afslag daar dus (dat is quasi rechtdoor, raar ding). Iets verder krijg je dan een slinger en een brug Frankrijk in, daar kun je dan op de rotonde de derde afslag nemen de N61 op.
Alternatief is via de A1 de stad in, dan heb je iets meer langzaam "gedoe" maar het is 2km korter. De A1 alsmaar uitrijden, de B268 alsmaar volgen tot je op dezelfde rare kruising met vreemd monument komt en dan rechtsaf, daar weer opletten niet de meest rechtse strook te nemen (met extra verkeerslichten onderlangs, uiteindelijk kom je ook op de goede plek uit maar het kost wat meer tijd).

Dan krijg je dus zoiets: https://www.google.nl/maps/dir/52.20684 ... 807124!3e0

of via de A1 Saarbrücken door: https://www.google.nl/maps/dir/49.27801 ... m2!4m1!3e0

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route van Oost Nederland naar de Elzas

Bericht door Pino » do 14 jul 2016, 13:25

Vahalis schreef:Ik zie een kortere route via Luxemburg niet. Als je bedoelt via Bitburg (B51) en de N57-N66, ja dat is een mogelijkheid. Ongeveer even lang maar volgens GM een half uur langer rijden. De B51 is een is een drukke enkelbaansweg. Zover ik weet meestal geen grote problemen. De N57-N66 is voor een flink deel een expresweg (2x2 stroken/110 km/h). Alleen het deel over de col du Bussang is 1x2 en kent een aantal dorpspassages.
Ik stel me zo voor dat de B51 zaterdagochtend vroeg vrij rustig zal zijn, dus dit zou je op zich een snelle route naar Luxembourg moeten opleveren. De drukte zal zich eerder concentreren op de A61 en de A3. Eens wat betreft de N57-N66. Waar de expresweg ophoudt, moet je het er maar op houden dat je dan al heel dichtbij je bestemming bent: raampje open, voet van het gaspedaal en genieten 8-)

Thieson
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 11:30

Re: Route van Oost Nederland naar de Elzas

Bericht door Thieson » do 14 jul 2016, 15:15

Allemaal bedankt voor jullie reacties.

De route die GM me aangeeft is vanaf de 3 naar de 1, dan een stuk B51, 60, B51. Dan bij Trier de 64 op, naar Luxemburg Stad,
en dan via Thionville, Metz, Nancy het laatste stuk naar beneden.
Maar als ik het goed begrijp is dat dus niet zo'n heel slecht plan.
Het lijkt me dat ik (ervanuitgaande dat ik om 4.00 vertrek) zo de echt drukke gedeeltes ontloop en dat ik bij Metz Nancy evt het grootste risico loop op drukte.

GM zegt trouwens dat het 20 minuutjes langer duurt met de snelste route (Frankfurt over de 3 en de 5). Maar die laatste lijkt me erg file gevoelig en er zijn ook meer wegwerkzaamheden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Route van Oost Nederland naar de Elzas

Bericht door Coen Tunnel » do 14 jul 2016, 21:45

^^ De Franse A31 kan zeker druk zijn, maar meestal rijdt het wel redelijk door. Let wel op de flitspalen, er staan er een aantal. De maximumsnelheid daar is 110 km/u, maar langs Thionville, Metz en Nice is het telkens maar 90 km/u.

De B51 van Bitburg naar Trier vind ik zelf niet zo heel prettig; je zou vanaf Bitburg ook de B257 richting Echternach kunnen nemen en aansluitend de Luxemburgse N11 en dan ten oosten van Luxemburg-stad de snelweg op rijden. Iets korter, maar het duurt ongeveer even lang want je hebt wat minder snelweg.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Route van Oost Nederland naar de Elzas

Bericht door duikgek89 » do 14 jul 2016, 22:26

Ik snap niet zo goed waarom je die lus over Luxemburg wilt maken, als je via Köln aangereden komt is dat een omweg.

Je kunt daar weliswaar goedkoop tanken en als je er doorheen komt is dat het zeker waard, maar je kunt jezelf afvragen of de omweg loont om vervolgens op de enorm irritante en op zo'n zaterdag in de vakantie waarschijnlijk ook gigantisch drukke A31 uit te komen...
De Diesel zit nu in Luxemburg op 90 a 95 cent, in Duitsland bij de goedkopere pompen nog ruim onder de €1,10. Laten we zeggen dat je 50 liter kunt tanken met een prijsverschil van €0,20 per liter omdat het in de ochtend is, dan bespaar je 10 euro. Trek daar de omweg vanaf en je kunt je afvragen of dat wel zo zinnig is... Bovendien zal de Diesel in Frankrijk waarschijnlijk ergens tussen Luxemburg en Duitsland in hangen bij de goedkopere pompen.
Benzine zit voor zover ik zo vlug zie in Luxemburg op ~€1,05 en bij de goedkopere pompen in Duitsland zo uit mijn hoofd op zo'n €1.25 dat zal overdag misschien eens oplopen tot €0.25 cent per liter verschil, kun je 50 liter tanken dan spaar je dus €12.50

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Route van Oost Nederland naar de Elzas

Bericht door Coen Tunnel » do 14 jul 2016, 23:50

duikgek89 schreef:Ik snap niet zo goed waarom je die lus over Luxemburg wilt maken, als je via Köln aangereden komt is dat een omweg.
Valt toch mee? Vanuit Twente is een route via Keulen en dan langs Luxemburg niet onlogisch. In kilometers is het korter dan de optie die Google als eerste geeft (A3-A67-A5 en dan de Franse A36 en N66). En ten opzichte van een route over de A61 en A65 is het ook nauwelijks om (scheelt een kilometer of 7). Redelijk vergelijkbaar dus.
Je kunt daar weliswaar goedkoop tanken en als je er doorheen komt is dat het zeker waard, maar je kunt jezelf afvragen of de omweg loont om vervolgens op de enorm irritante en op zo'n zaterdag in de vakantie waarschijnlijk ook gigantisch drukke A31 uit te komen...
Heb er twee jaar geleden ook op een zaterdag gereden, op weg naar Tomblaine bij Nancy voor de Tour de France. Ja, de A31 is op zo'n moment druk, maar het rijdt in principe wel door. Echte files hoef je er ook niet te verwachten. Om nog een heel stuk langer door Duitsland te rijden met meerdere Baustelles, ja, ik ken jouw voorkeur voor Duitsland, maar naar Cernay is het geen gekke route over wegen die (afgezien van het stukje A31) waarschijnlijk zelfs voor een drukke zaterdag toch behoorlijk rustig zullen zijn. Aan de andere kant is het ook best te doen om vanaf Keulen A3-A1-A61-A65-B9 te rijden en dan de Franse A35 tot Niederentzen en dan de D18bis en D83 tot Cernay. Dat is zelfs nog ietsje korter in afstand en zal vermoedelijk ook geen enorme vertragingen opleveren, en het is bijna volledig snelweg.

Landschappelijk gezien is de route door de Eifel, Luxemburg en de Vogezen echter wel een stuk mooier.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Route van Oost Nederland naar de Elzas

Bericht door brytje008 » do 14 jul 2016, 23:56

^^ Ook al mag je maar 110 km/p op het tolvrije deel en 90 in de steden. Toch vind ik het altijd wel mee vallen hoe vervelend de a31 rijdt. Nooit problemen gehad. Uiteraard is het natuurlijk niet te vergelijken met het tol gedeelte.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Route van Oost Nederland naar de Elzas

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 jul 2016, 0:02

^^ Als je het niet erg vindt om 110 km/u (en 90 km/u langs Thionville, Metz en Nancy) te rijden is het tolvrije deel van de A31 helemaal niet zo irritant. Het is ook een best afwisselende weg langs de industrie van de Lorraine, de Butte de Mousson en met bij Nancy een prachtig uitzicht op de stad. Helaas wel aardig wat flitskasten, dus je kunt het je ook niet permitteren om ver boven de maximumsnelheid te rijden. Je moet wel goed op de snelheidsmeter letten. Als je graag met 130+ doorrijdt, ja, dan is de Franse A31 een vervelende weg.

De N57 van Nancy via Épinal naar Remiremont en aansluitend de N66 zijn overigens landschappelijk best aardig, en vermoedelijk ook komende zaterdag relatief rustig. Maar voor een groot deel (de hele N57 tot Remiremont en het eerste deel van de N66) is dat quasi een snelweg, waar je ook 110 km/u kan rijden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Route van Oost Nederland naar de Elzas

Bericht door duikgek89 » vr 15 jul 2016, 0:25

Dat is het stuk weg wat ik in Frankrijk tot nu het vaakst gereden heb en ik moet zeggen dat ik het erg vervelend vind door de combi van lage Vmax, het enorme aantal flitskasten en het daardoor krampachtige rijgedrag.

A61 - A65 - B9 - A35 enzovoorts is ook niet alles, de A61 zal ook druk zijn met vakantieverkeer. Nu denk ik niet dat dit het drukste weekend is (NRW en delen van Nederland zijn al weg, Noord Nederland krijgt nu vakantie) maar toch. Het verschil gaat erom wat je erger vind: 110 --> 90 --> 110 --> 90 waar je als je niet failliet wilt gaan niet overheen moet komen of 130 --> 80 --> 130 --> 80 met een vrij lage pakkans en bovendien erg lage boetes als je gewoon rond de Vmax rijdt en even vergeet op de teller te letten. Tussen die twee routes is het landschap ook niet zo'n heel groot thema vind ik persoonlijk, behalve dan dat die stukjes binnendoor wel mooi kunnen zijn.


Ik zou mijn alternatief nemen, maar dat is misschien niet voor iedereen weggelegd. Ik had eerst in gedachten dat de vraag gesteld werd door een forumlid dat hier al langer zat en van rijden houdt... Het is mijn dagje niet vandaag.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route van Oost Nederland naar de Elzas

Bericht door Pino » vr 15 jul 2016, 11:29

^^ Het is nu niet zo dat dat stukje bij Saarbrücken ontspannener rijdt dan de A31. Misschien wat minder flitskast, maar het is een regelmatige wissel van maximumsnelheden, afslagen waarop je moet letten enzovoorts. Het is nu niet zo dat de route over Luxembourg echt ideaal is. Je krijgt namelijk niet alleen de A31 op je af en een Vogezenpas, maar ook de B51. Maar op een dag als morgen heeft dat nu juist een zeker voordeel in zich, omdat je relatief weinig kilometers maakt op de grote noord-zuidassen waar zich de files zullen vormen - die op Duitse wegen als de A61, A3 en A5 voorop! Met vertrek om 4 uur 's morgens ben je de meute op het stuk Oberhausen - Köln voor, en ik denk uiteindelijk ook wel tussen Luxembourg en Nancy. Het is geen superlange rit; ik zou proberen ervan te genieten.

Plaats reactie