Brugge naar München 14 augustus

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
NicolasBE
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: di 11 aug 2015, 11:04

Brugge naar München 14 augustus

Bericht door NicolasBE » wo 20 jul 2016, 14:53

Ik heb Google Maps een route laten berekenen van België (Brugge) naar München. (vertrek op zondag 14 augustus rond 8u 's morgens).
Google komt met drie mogelijkheden aan. Eén via Luxemburg, de andere via de A61 en de andere via de A3.
https://www.google.be/maps/dir/Brugge/F ... 8933?hl=nl

Welke optie lijkt jullie het beste?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Brugge naar München 14 augustus

Bericht door Chris » wo 20 jul 2016, 15:00

14 augustus is op een zondag, sowieso is het dan niet druk meer met vakantieverkeer en je hebt niet te maken met vrachtverkeer. Dat scheelt dus al behoorlijk.

Hou er wel rekening mee dat in Duitsland verschrikkelijk veel wegwerkzaamheden zijn (dit echoën we in elk topic over Duitsland :p )

De drie routes onderscheiden zich zonder files qua reistijd niet veel, ze vallen binnen 10 minuten aan reistijd van elkaar. De route via Luxemburg is wel een stukje korter, maar je rijdt dan van Pirmasens tot Landau een stukje binnendoor over de B10. Die route schiet overigens best wel goed op (zeker op zondag zonder vrachtwagens), dus ik zou hier naar neigen. Voordeel is dat je in Luxemburg nog even goedkoop kan tanken en je tenminste een deel van de Baustelle-ellende in Duitsland vermijdt. Om die laatste reden zou ik sowieso niet via Frankfurt - Nürnberg - München rijden, op die route is het aantal wegwerkzaamheden wel op het toppunt. De A8 van Karlsruhe naar München is overigens ook zeker niet vrij van wegwerkzaamheden.

Hou sowieso de verkeersinformatie in de gaten, in Duitsland gebeuren ontzettend veel ongevallen bij wegwerkzaamheden en kunnen dan ook op zondag tot grote vertraging leiden. Echter via de A8 heb je niet veel goede uitwijkmogelijkheden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Brugge naar München 14 augustus

Bericht door duikgek89 » wo 20 jul 2016, 15:13

Ik ben het wel ongeveer met Chris eens en ik zou ook via Luxemburg --> Karlsruhe --> A8 rijden. Van Brussel tot Karlsruhe zou dat ook niet echt druk moeten zijn.

NicolasBE
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: di 11 aug 2015, 11:04

Re: Brugge naar München 14 augustus

Bericht door NicolasBE » wo 20 jul 2016, 15:18

Bedankt voor de antwoorden :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Brugge naar München 14 augustus

Bericht door Chris » wo 20 jul 2016, 15:21

Wanneer rij je terug? Op de terugreis kan je wel te maken hebben met een verhoogd verkeersaanbod vanwege terugkerend vakantieverkeer, zeker bij Baustellen loopt het dan vast.

NicolasBE
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: di 11 aug 2015, 11:04

Re: Brugge naar München 14 augustus

Bericht door NicolasBE » wo 20 jul 2016, 15:31

De reis ziet er als volgt uit. Dus we vertrekken op zondag 14 augustus om te overnachten in München. (we willen het stadion van Bayern Munchen op maandag bezoeken). Op maandag 15 augustus na het bezoek van het stadion rijden we dan verder tot in de omgeving van Salzburg (Radstadt)

De terugreis vatten we aan op maandag 29 augustus. Ik ben er nog niet helemaal uit of we dan ook overnachten, of de rit in één keer afwerken.
Ik denk dat het verkeer waarschijnlijk op die maandag 29 augustus wel zal meevallen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Brugge naar München 14 augustus

Bericht door Chris » wo 20 jul 2016, 15:36

Het zal die dag wel meevallen met de vakantiedrukte (is vaak op vrijdag-zaterdag-zondag). Echter in Duitsland gebeuren eigenlijk elke dag op belangrijke snelwegen meerdere grote ongevallen, waardoor je alsnog veel vertraging kan oplopen. Het is uiteraard van te voren niet te voorspellen waar dat zal zijn, dus een kwestie van op de hoogte blijven van de verkeersinformatie.

Er is dit jaar een recordaantal wegwerkzaamheden, en daardoor nemen de files en de hoeveelheid ongevallen toe. Veel wegwerkzaamheden zijn erg smal waardoor een eenvoudige aanrijding tot meer overlast leidt dan op plekken zonder wegwerkzaamheden. In Duitsland heb je bovendien niet zo'n standaard spits als in de Benelux, als ergens wegwerkzaamheden zijn loopt het vaak gedurende de hele dag vast met een variërende vertraging.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Brugge naar München 14 augustus

Bericht door duikgek89 » wo 20 jul 2016, 15:44

Ik zou maandag wat later wegrijden, wellicht proberen om zo tegen 17:00 de Duitse grens over te komen, met name als je het niet erg vind om wat later thuis te komen. De ochtendspits is op maandag vrijwel altijd zwaar
TOEVOEGING
zwaarder dan de rest van de week
, de avondspits iets minder maar maandagavond kun je vaak aardig doorrijden, dan moet je wel in zo'n 9 uur inclusief een paar korte stops bij Brugge kunnen komen en ben je dus zo rond 02:00 thuis. Bovendien is het vaak in de drukke tijden dat er ongevallen gebeuren of grote impact hebben, deze tactiek geeft je de mogelijkheid om over de route te beslissen op het moment dat de ergste vertragingen en problemen waarschijnlijk bekend zijn. Een garantie is dat niet noodzakelijk, maar soms werkt het.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op wo 20 jul 2016, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Brugge naar München 14 augustus

Bericht door Chris » wo 20 jul 2016, 15:56

De schoolvakanties in Zuid-Duitsland duren nog tot en met de tweede week van september, dus het zal nog geen klassieke topdrukte zijn in de spits eind augustus. Al heb je natuurlijk wel weer dat de mensen die al vakantie hebben gehad weer aan het werk gaan.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Brugge naar München 14 augustus

Bericht door duikgek89 » wo 20 jul 2016, 16:12

Daar heb je ook weer gelijk in. Wat ik inschat is dat het in augustus weer langzaam wat toeneemt, de scholen zijn nog wel dicht maar er zijn ook veel mensen die alleen in Juli of Juli en begin augustus twee of drie weken vakantie hebben. Het zal inderdaad nog geen topdrukte zijn omdat er inderdaad nog vakantie is, in september is de toename sterker en vanaf oktober begint het feest pas echt. Dan beginnen ook veel hogescholen en universiteiten weer. Dan begint het te regenen, vallen de blaadjes, wordt het vroeger donker en is de maandagochtend een spits waar geen doorkomen meer aan is.

Ik zou daarom persoonlijk toch kiezen om in de avond te rijden, rustiger, met een beetje mazzel minder heet en daarom waarschijnlijk minder vermoeiend en minder kans op vertragingen. Is echter geen moet.

edit: Ik zie nu dat ik schreef "zwaar" waar ik wilde schrijven "zwaarder dan de rest van de week." Ik werd even afgeleid. Voor de duidelijkheid heb ik het daar maar even aangepast.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Brugge naar München 14 augustus

Bericht door Tommy » vr 22 jul 2016, 9:12

Ik zou de A3 pakken. Ook met de werken ;)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Brugge naar München 14 augustus

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 jul 2016, 12:10

^^ Dan ben ik wel benieuwd naar je motivatie.

NicolasBE
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: di 11 aug 2015, 11:04

Re: Brugge naar München 14 augustus

Bericht door NicolasBE » do 19 jul 2018, 15:42

Twee jaar later en hier zijn we weer ;) Twee jaar terug stuurde de ingebouwde Volkswagen GPS ons via de A61 en Köln naar Karlsruhe en zo naar München. Vorig jaar was het via Köln naar Frankfurt am main naar Neurenberg naar München.

Dit jaar zou ik het eens willen rijden (zoals oorspronkelijk door sommigen hebben aangeraden) via Luxemburg, Saarbrucken, Karlsruhe, Stuttgart en zo naar München. We zouden rijden op zondag 12 augustus. Lijkt deze laatste route jullie nog steeds een goed idee?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Brugge naar München 14 augustus

Bericht door duikgek89 » do 19 jul 2018, 15:58

^^ Ik heb zo snel geen reden om te denken dat het een slechter idee is. Sterker nog, ik zou die route ook nemen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Brugge naar München 14 augustus

Bericht door Coen Tunnel » do 19 jul 2018, 19:25

Op een zondag in augustus, in die richting, zou het moeten meevallen. Karlsruhe en Stuttgart kunnen wat problematisch zijn, dat wel. Maar andere routes zijn ook niet vrij van eventuele hinder.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Brugge naar München 14 augustus

Bericht door duikgek89 » vr 20 jul 2018, 9:06

^^ Op die andere routes kom je daar ook langs OF ga je via de A3 Frankfurt - Nürnberg wat inderdaad ook niet per definitie beter is. Het grootste nadeel van de route via Luxemburg is dat je min of meer vast zit aan het gebied Karlsruhe - Stuttgart waar je via Köln nog de keuze hebt.

Plaats reactie