Utrecht - Dordogne via Orléans

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
ChasingCars
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 16 jan 2014, 20:52

Utrecht - Dordogne via Orléans

Bericht door ChasingCars » do 21 jul 2016, 16:05

Hallo,

Volgende week vrijdag gaan wij op vakantie naar de Dordogne (Saint-Yrieix-la-Perche, tussen Limoges en Brive). We rijden in 2 keer en overnachten in Orléans. We rijden met een volgepakte leasebak zonder aanhanger...
Omdat heel Frankrijk ook met vakantie gaat wil ik proberen om de drukte zoveel mogelijk te vermijden door niet de standaard N-Z routes te kiezen. Daarnaast lijkt via Lille en Parijs mij geen goede optie op vrijdag omdat veel mensen in die regio's waarschijnlijk ook al op vrijdag op vakantie gaan. Ik ben daarom op de volgende route uitgekomen, maar zie graag jullie mening / ideeën:

Route: Utrecht-Breda-Antwerpen-Brussel (A27-A16-E19), Namen (E411), bij Libramont eraf en via de N89 bij Bouillon de grens over. Dan in Frankrijk via N58/N43-A34 via Charleville naar Reims. Bij Reims A4, bij Chalons A26, bij Troyes A5 en bij Sens de A19 tot Orléans.
De tweede dag nemen we dan 'gewoon' de A71 tot Vierzon en vanaf daar de A20.

Het is wel een stuk langer dan de standaard routes maar omdat we toch in 2 dagen rijden is dat niet zo'n probleem. Bijkomend voordeel is dat we veel oost-west verbindingen hebben waarvan ik denk (hoop) dat die minder druk zijn dan de noord-zuid verbindingen. En bovendien ken ik veel van deze snelwegen nog niet.

Heb ook gezien dat er werken zijn op de E19, maar volgens mij alleen richting noorden toch?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën, dank alvast.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Utrecht - Dordogne via Orléans

Bericht door duikgek89 » do 21 jul 2016, 16:14

Kun je in België niet beter via Brussel - Charleroi en dan de N5 nemen naar Charleville? Dat is een vrij goed uitgebouwde weg, deels 2x2 expressweg (net als de N89 overigens) en dat lijkt me toch een stuk korter.

ChasingCars
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 16 jan 2014, 20:52

Re: Utrecht - Dordogne via Orléans

Bericht door ChasingCars » do 21 jul 2016, 16:25

Kan inderdaad ook en is zeker korter. Ik heb deze weg in het verleden al wel eens gereden (jaar of 8 terug) en toen schoot het niet echt op met vrachtwagens op de tweebaans stukken. Weet niet of er in de tussentijd veel 2x2 stukken bij zijn gekomen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Utrecht - Dordogne via Orléans

Bericht door Chris » do 21 jul 2016, 16:26

Op zwarte zaterdag kan je er vanuit gaan dat er bij de afrit van de A71 naar de A20 bij Vierzon een grote vertraging is voor het tolstation. Dit slaat snel terug op de A71, waardoor verkeer richting zowel Limoges als Clermont-Ferrand vast staat. Dit is te vermijden door de A71 bij Salbris te verlaten en via de voormalige N20 (nu D2020) parallel aan de A71 naar de A20 bij Vierzon te rijden. Op die route zijn geen bebouwde kommen.

Zoals Duikgek89 aangeeft is de route over Charleroi 35 kilometer korter. Het nadeel is wel dat je dan langer een enkelbaans weg hebt, terwijl je via Bouillon nagenoeg overal 2x2 rijstroken hebt. Hou ook de verkeersinformatie in de gaten, er zijn verscherpte controles aan de grens België-Frankrijk. De grootste vertragingen lijken voornamelijk richting Lille / Parijs te zijn, maar afgelopen weekend werd ook (eenmalig voor zover ik weet) meer dan een uur vertraging gemeld bij Bouillon.

ChasingCars
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 16 jan 2014, 20:52

Re: Utrecht - Dordogne via Orléans

Bericht door ChasingCars » do 21 jul 2016, 21:02

Dank voor jullie reacties en de tips.Ga zeker de verkeersinformatie volgen met alle controles.

Verder nog ideeën / opmerkingen over de gekozen route? Volgens mij zijn het wel allemaal rustige wegen, op het laatste stukje A10 na dan.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Utrecht - Dordogne via Orléans

Bericht door Willem » vr 22 jul 2016, 15:03

Op het eerste gedeelte kun je eventueel via Brussel en Valenciennes rijden en vanaf daar via de D946 naar Laos rijden om daar de A26 richting Reims en verder te nemen. Die D946 is een rustige weg door golvende velden, alleen tegen Valenciennes aan zijn wat meer dorpspasages.

Om het hierboven geschreven knelpunt bij het tolstation bij het knooppunt A20/A71 te vermijden kun je vanaf de A19 een stukje A77 pakken (zeer rustig) en vanaf die snelweg binnendoor naar Vierzon rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Utrecht - Dordogne via Orléans

Bericht door Chris » vr 22 jul 2016, 15:15

^^ Dat laatste is niet echt te combineren met een overnachting in Orléans en bovendien krijg je er een veel langer stuk over enkelbaans wegen voor terug, waarbij je vanaf de A77 ook nog door elk dorp gaat.

Als je pas zuidelijker door wil steken kan dat ook via de A77 en dan de N7 naar Moulins en vervolgens via Montluçon westwaarts naar de A20. Dit is echter bijna 100 kilometer langer en in tegenstelling tot wat Google Maps aangeeft is de N79 van Moulins naar de A71 grotendeels een enkelbaans weg.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Utrecht - Dordogne via Orléans

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 jul 2016, 15:21

^^ Die N79 is me twee jaar geleden echter wel goed bevallen, lekker rustig, grotendeels ongelijkvloers en geen bebouwde kommen. De aansluitende A714/N145 van Montluçon via Guéret naar de A20 is ook een prima weg, ook het N145-deel is de facto gewoon een snelweg met een goed wegdek.

Maar het is inderdaad flink om.

ChasingCars
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 16 jan 2014, 20:52

Re: Utrecht - Dordogne via Orléans

Bericht door ChasingCars » vr 22 jul 2016, 16:52

Dank jullie wel voor alle tips en adviezen.

Heb inmiddels zelf ook even verder gekeken omdat mijn route toch wel erg veel extra km's betekent. Ik heb nu een alternatief bedacht:
Vanaf Brussel via Bergen en Charleroi de grens over en via de Franse A2 langs Cambrai tot het knooppunt met de A26. Hier wissel ik dan naar de A29 ri. Amiens en vandaar via de A16 naar Parijs. En bij Parijs via de westkant (A86 Duplex) naar de A10 en verder naar Orléans. Dat is 683 km, terwijl de oorspronkelijke route 798 kilometer lang is, dus meer als 100 km korter.
Ik heb geen ervaring met de Duplex A86 maar leer er goede verhalen over.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Utrecht - Dordogne via Orléans

Bericht door Chris » vr 22 jul 2016, 17:00

Het tolstation van de A29 bij Amiens is wel berucht om de grote vertragingen op zwarte zaterdag. Dat is een klein tolstation en omdat de A29 overwegend een zeer rustig verkeersbeeld heeft voldoet het in 98% van de tijd ook, maar op zwarte zaterdag loopt het hier helemaal vast vanwege vakantieverkeer vanaf Lille richting Normandië. Frankrijk heeft her en der van die tricky tolstations die alleen op zwarte zaterdagen compleet vast lopen, maar waar je de rest van het jaar probleemloos door kan rijden.

De A86 is langs de westkant van Parijs overigens goed aan te bevelen. Een veel rustiger route, mede omdat caravans en campers niet door die tunnel kunnen. Als alternatief voor Amiens kan je ook gewoon de A1 tot in Parijs volgen en dan switchen naar de A86. In de regio Parijs loopt het vooral vast op de A86 aan de oostkant van de stad.

Daarnaast kunnen grenscontroles bij Mons - Valenciennes ook voor vertragingen zorgen, de afgelopen weken is daar vaak 30-60 minuten vertraging.

ChasingCars
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 16 jan 2014, 20:52

Re: Utrecht - Dordogne via Orléans

Bericht door ChasingCars » ma 25 jul 2016, 10:57

Ik laat de keuze van de route afhangen van de verkeersinformatie. Tot Brussel kunnen we immers nog switchen. Wat is een verstandige tijd om te vertrekken denken jullie, zeker ook gezien de te verwachten vakantie-uittocht in Frankrijk?

Ik denk dat ik de grenscontroles preventief ga omzeilen door binnendoor de grens te passeren. Tussen Bergen en Valenciennes pak ik dan de N51. Alleen voor de grensovergang bij Bouillon zie ik niet direct een logisch binnendoor-alternatief.

Verder is mijn ervaring met de A1 naar Parijs niet zo best, heb daar regelmatig vast gestaan voor Parijs, vandaag mijn keuze om via Amiens-Beauvais te gaan. Dank voor de tip over het tolstation, volgens mij kan ik de drukte daar omzeilen door op de A29 afslag 31 te nemen en dan via de D1001 naar het zuiden te rijden, parallel aan de A16, en dan bij Essertaux weer de A16 op.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Utrecht - Dordogne via Orléans

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 jul 2016, 11:41

ChasingCars schreef:Ik denk dat ik de grenscontroles preventief ga omzeilen door binnendoor de grens te passeren. Tussen Bergen en Valenciennes pak ik dan de N51.
Ik zag de afgelopen dagen op Google Maps dat het daar ook wel vast kan lopen bij Quiévrain.

Ik ben zelf gisteren zonder files vanaf Bergen over de R5, N543, D932 en D649 (een prima expressweg) richting de A2 bij Valenciennes gereden. Dat reed gewoon door, al zijn de N543 en D932 niet heel breed en passeer je een aantal bebouwde kommen. Maar het is beter dan in de file staan, en als je eenmaal op de D649 zit kun je weer doorrijden.
Verder is mijn ervaring met de A1 naar Parijs niet zo best, heb daar regelmatig vast gestaan voor Parijs, vandaag mijn keuze om via Amiens-Beauvais te gaan. Dank voor de tip over het tolstation, volgens mij kan ik de drukte daar omzeilen door op de A29 afslag 31 te nemen en dan via de D1001 naar het zuiden te rijden, parallel aan de A16, en dan bij Essertaux weer de A16 op.
Ik heb gisteren richting Parijs geen file gehad, de wachtrij voor de Péage de Chamant bij Senlis was zeer kort (en met Télépéage al helemaal geen probleem). Zeker sinds het tolstation een paar jaar geleden is vernieuwd is de situatie wel duidelijk verbeterd. Ik denk niet dat je sneller bent door de A29 te nemen en dan binnendoor richting de A16 te rijden, de A16 komt bovendien niet zo gunstig uit in Parijs.

ChasingCars
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 16 jan 2014, 20:52

Re: Utrecht - Dordogne via Orléans

Bericht door ChasingCars » za 30 jul 2016, 8:18

Korte review: gisteren om 0700 uit Utrecht vertrokken, toch voor route via Reims-Troyes gekozen. Kwartier vertraging gehad bij Antwerpen vanwege ongeluk op de E19. Voor de rest perfecte reis gehad, half 4 in Orleans aangekomen.

Plaats reactie