Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Chris » zo 21 mei 2017, 20:00

Dat zijn wel optimale condities voor een mooie video, een pak sneeuw en een blauwe hemel.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door brytje008 » zo 21 mei 2017, 20:40

^^ Zeker weten :D
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door brytje008 » ma 28 aug 2017, 19:50

Ik wil een route door de dolomieten gaan maken, met vertrek op 14 oktober. Ik wil de bekende 4 passen om het sella gebergte gaan rijden, sellapas, pordoipas, Campolongopas en Gardenapas. Ik kom sowieso uit de richting (ik overnacht in chur) van de Stelviopas die ik eerst rijd en overnacht in brixen. In oostenrijk wil ik Timmelsjoch en Ötztaler Gletscherstraße rijden.

Mijn vraag is heeft iemand ervaringen met de genoemde passen in de Dolomieten en Oostenrijk? De stelvio heb ik al eerder gereden dus daar hoef ik verder geen info over. :D
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 aug 2017, 21:22

^^ Ik ken ze allemaal wel. En er is in die buurt nog genoeg moois, de Giau, Fedaia, Valparola, Falzarego en nog meer, allemaal dicht bij elkaar. Wat wil je weten?

Ötztaler Gletscherstraße is leuk, je kunt tot aan de gletsjer rijden en het is de hoogste openbare weg van de Alpen. Timmelsjoch is ook een mooie pas. Vanaf het Ötztal terug richting Nederland zou je de Hahntennjoch en de mooie Oberjoch in de Allgäu ook nog mee kunnen pikken in plaats van de Fernpass. Vooral de afdaling van de Oberjoch naar Bad Hindelang is mooi.

In plaats van de Stelvio zou je overigens ook via de Gavia, Tonale en Mendel/Mendola richting Bozen kunnen rijden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door SnarfFlevoland » ma 28 aug 2017, 21:49

In de Dolomieten stikt het van de bergpassen. En vrijwel allemaal hebben ze wel iets unieks. Uiteraard is de Sellaronda als klassieker natuurlijk een verplicht nummer, geheel terecht overigens. Daar krijg je als je het voor het eerst ziet een echt wauw-moment. In de winter op de ski's is het zelfs nog imposanter. 8-) Ook de Falzarego en Valparola vond ik indrukwekkend, vanwege het maanlandschapachtige karakter. Voor de rest de passen op je route zo uitstippelen, dat het een logischer route wordt. Om alles te zien moet je erg veel tijd meenemen, anders verdelen over meerdere vakanties.

Verder kan ik de wandeling om de Drei Zinnen erg op het hart drukken. Enorm impostant om te zien en de wandelpaden zijn er erg goed uitgebouwd, zodat je dit ook met weinig ervaring in de bergen prima kunt doen. Als je dit hebt gezien, ga je beslist verslaafd aan Zuid-Tirol geraken. :) Met de auto kom je er tot de Auronzo berghut er ook vrij gemakkelijk naartoe.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Bluemoon23 » ma 28 aug 2017, 22:39

In de dolomieten kom ik ook erg graag, het voordeel daar is dat erg veel passen op een relatief klein oppervlak zitten.
En geen gedoe met tol, behalve met de grensoverschrijdende zoals de Timmelsjoch dan.

Google maps link met bergpassen in de dolomieten: https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 64008&z=11

Ook interessant: http://alpenrouten.de/regions.html?region=17

http://www.alpentourer.de/alpenpaesse/

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 aug 2017, 22:54

^^ En de weg van Misurina naar de Drei Zinnen (Rifugio Auronzo) is ook een tolweg.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door brytje008 » ma 28 aug 2017, 23:09

Coen Tunnel schreef:^^ Ik ken ze allemaal wel. En er is in die buurt nog genoeg moois, de Giau, Fedaia, Valparola, Falzarego en nog meer, allemaal dicht bij elkaar. Wat wil je weten?

Ötztaler Gletscherstraße is leuk, je kunt tot aan de gletsjer rijden en het is de hoogste openbare weg van de Alpen. Timmelsjoch is ook een mooie pas. Vanaf het Ötztal terug richting Nederland zou je de Hahntennjoch en de mooie Oberjoch in de Allgäu ook nog mee kunnen pikken in plaats van de Fernpass. Vooral de afdaling van de Oberjoch naar Bad Hindelang is mooi.

In plaats van de Stelvio zou je overigens ook via de Gavia, Tonale en Mendel/Mendola richting Bozen kunnen rijden.
Ik wilde vooral weten hoe de omgeving is qua landschap maar zo te horen is dat helemaal prima! Dankje voor de tip van de Hahntennjoch en Oberjoch, ik denk dat ik die dan wel mee pak om de route terug. :D
SnarfFlevoland schreef:In de Dolomieten stikt het van de bergpassen. En vrijwel allemaal hebben ze wel iets unieks. Uiteraard is de Sellaronda als klassieker natuurlijk een verplicht nummer, geheel terecht overigens. Daar krijg je als je het voor het eerst ziet een echt wauw-moment. In de winter op de ski's is het zelfs nog imposanter. 8-) Ook de Falzarego en Valparola vond ik indrukwekkend, vanwege het maanlandschapachtige karakter. Voor de rest de passen op je route zo uitstippelen, dat het een logischer route wordt. Om alles te zien moet je erg veel tijd meenemen, anders verdelen over meerdere vakanties.

Verder kan ik de wandeling om de Drei Zinnen erg op het hart drukken. Enorm impostant om te zien en de wandelpaden zijn er erg goed uitgebouwd, zodat je dit ook met weinig ervaring in de bergen prima kunt doen. Als je dit hebt gezien, ga je beslist verslaafd aan Zuid-Tirol geraken. :) Met de auto kom je er tot de Auronzo berghut er ook vrij gemakkelijk naartoe.
Het lijkt mij ook erge mooie bergpassen! Ik hoop alleen dat het weer dan mee zit in oktober. De wandeling had ik inderdaad ook gezien, die wil ik graag gaan lopen. Ik heb al enige ervaring met bergwandelen, deze zomer ook in het ecrin gebergte gewandeld.

Bluemoon23 schreef:In de dolomieten kom ik ook erg graag, het voordeel daar is dat erg veel passen op een relatief klein oppervlak zitten.
En geen gedoe met tol, behalve met de grensoverschrijdende zoals de Timmelsjoch dan.

Google maps link met bergpassen in de dolomieten: https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 64008&z=11

Ook interessant: http://alpenrouten.de/regions.html?region=17

http://www.alpentourer.de/alpenpaesse/
Dank voor de handige kaartjes! daar kan ik wel wat mee.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door paolie » di 29 aug 2017, 9:48

SnarfFlevoland schreef: Daar krijg je als je het voor het eerst ziet een echt wauw-moment. In de winter op de ski's is het zelfs nog imposanter. 8-)
Tenzij je er dus net die ene week skiet dat het de hele week motregent en mistig is :( Ik moet er nog maar eens heen...

Toyotanut
dorpsstraat
Berichten: 105
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 17:53
Contacteer:

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Toyotanut » vr 17 nov 2017, 11:33

Leuk topic.

Dit jaar in Albanië de Llogara pass gereden, van noord naar zuid. Erg mooi, zeker aan te raden. Kom je van een aardige hoogte ineens bij de kust, waar je daardoor een fantatisch uitzicht hebt op en op de kustlijn, terwijl je naar beneden slingert.

Verder zijn er wel wat memorabele passen geweest zoals de Khardung La en de Wari La, dat was fantastisch.
(dat zijn de hoogstberijdbare bergpassen ter wereld rond de 5600 meter hoogte)

In Europa ook wel wat gereden maar zeker niet de mooiste van Europa zoals ze in dit topic voorbij komen.
http://www.lovetheworld.nl -> Amsterdam - Nepal per Landcruiser '83

Plaats reactie