Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door brytje008 » di 23 aug 2016, 23:48

Ik vroeg me wel is af wat jullie de mooiste bergpassen vinden die jullie gereden hebben?

Ik heb wel een top drie maar ik zou stiekem eigenlijk niet kunnen kiezen. Aangezien elke bergpas wel ze eigen schoonheden heeft. Dus mijn top 3 moet je wel een beetje met een korreltje zout nemen :lol:

1 Col du Galibier ( Heeft op een of andere manier heel veel indruk op me gemaakt)
2 Agnelpas (je hoort bijna nooit iets over deze bergpas, maar qua natuur echt prachtig)
3 Stelviopas (Uiteraard als je deze gereden hebt hoort die in je top 3. Geweldige bergpas uiteraard.)

Hier wat ik van de bergpassen vond die ik tot nu toe gereden hebt:

Frankrijk:
Col du Galibier: Prachtig dat je vanaf de pas mont blanc ziet, barre des Ecrins en La Meije
Col d'iseran: Vanwege zijn hoogte, een indrukwekkende bergpas. Niet de moeilijkste te berijden bergpas

Zwitserland:
Grimselpas: Een prachtige bergpas, hele aparte soort groene kleur die de bergen hebben.
Furkapas:uiteraard erg mooi. Behoorlijk steile afdaling met hoge snelheden.
Gotthardpas: Ik vond deze pas mooi, maar toch wel echt minder dan ik had verwacht. Echt een doorgaande weg..
Nufenenpas: Een hele mooie bergpas, ook qua drukte viel deze erg mee.
Albulapas:Een redelijk rustige bergpas, mooie omgeving. Qua uitzicht niet echt byzonder
Julierpas: Mooie bergpas. gewoon zoals ik ook had verwacht.
Berninapas: Vooral het zicht op piz Bernina en de Morteratschgletsjer is erg gaaf.
Umbrailpas: Ik vond dit een mooie bergpas en ook lekker rustig

Italie:
Stelviopas: Uiteraard erg gaaf, mooie natuur. De bergen zijn misschien wel wat minder spectaculair. En de grote drukte vond ik toch wel een heel groot nadeel.
Agnelpas: Prachtige natuur vooraf de bergpas. Vanwege de hoogte ook spectaculair. Leuk om te rijden aangezien je niet super veel hoort over deze bergpas. Eemaal boven blijkt die toch wel wat bekender.. Helaas erg druk op de top. De top heeft te weinig ruimte waardoor het helemaal overvol staat met auto,s en motoren.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door keokiracer » di 23 aug 2016, 23:55

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 aug 2016, 0:01

En deze: viewtopic.php?f=15&t=7585

Maar dat zijn beide al wat oudere topics. Op zich is een nieuw topic hiervoor ook niet verkeerd.

Ik vind het een lastige vraag. Ik heb tientallen passen in de Alpen al bereden, één in de Pyreneeën (Envalira) en een handvol in de Rocky Mountains in Colorado. Er is zoveel moois...

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door brytje008 » wo 24 aug 2016, 0:04

^^ Ik dacht inderdaad laat ik maar een nieuw topic hiervoor aanmaken. Ik had die andere al gezien, maar vond het raar om daar ineens in te beginnen hierover.

De Envalira heb ik maar half gereden. Hij was vanaf een bepaalde hoogte afgesloten vanwege sneeuwval helaas..
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 aug 2016, 0:19

Een aantal favorieten van mij:

Italië:
Een heleboel passen in de Dolomieten. Veel mooie passen op een vrij klein oppervlak. Giau, Sella, Grödner Joch, Würzjoch, Fedaia, Valparola, allemaal zeer de moeite waard. Ook andere passen in Noord-Italië zoals de Stelvio en Gavia zijn mooi. Splügen is ook ontzettend uitdagend aan de Italiaanse zijde, erg smal en krap.

Oostenrijk:
De Großglockner Hochalpenstraße; duur maar zeer de moeite waard. Je rijdt dicht langs de hoge bergen en de uitzichten zijn indrukwekkend. Timmelsjoch is ook erg mooi. En de Ötztaler Gletscherstraße, geen pas maar wel de hoogste weg van de Alpen op 2829 meter.

Slovenië:
De Vršičpas is voor een Alpenpas vrij laag, maar een mooie route. Wel echt een bergpas.

Zwitserland:
Afgezien van de doodsaaie Lukmanier zijn de meeste passen mooi tot zeer mooi. Zelfs een grote weg als de Simplon is mooi. Favorieten zijn toch wel de Grimselpass, Klausenpass en Flüelapass.

Verenigde Staten:
De meeste passen in de Rocky Mountains liggen onder de boomgrens (die daar op 3500 meter ligt). Independence Pass was wel mooi om te rijden, een mooie lange weg die ook boven de boomgrens komt op 3687 meter. En geen pas, maar de weg naar de top van Pikes Peak (4301 meter) is geweldig om te rijden, evenals het uitzicht vanaf Pikes Peak.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door brytje008 » wo 24 aug 2016, 0:36

^^ Alle passen in Zwitserland zijn vrijwel mooi. :lol: Klausen en Flüelapass staat ook zeker nog op mijn to do list.
Uiteraard is het ook een combinatie van. Als de weg leuk is en natuur prachtig, vind je een bergpas natuurlijk al gauw mooi. Ik vind ook altijd een heel verschil met hoe het weer is. Een bergpas oogt al heel anders bij een strak blauwe hemel.

Ik heb bijvoorbeeld de alpe du huez in 2014 gereden (geen bergpas maar vooruit). Het was slecht weer. lichte regen en veel mist en bewolking. Het was best mooi, maar omdat het weer zo slecht was. Heb ik nog steeds een gevoel en herinnering, dat ik de Alpe Du huez helemaal niet zo super mooi vond. Dat ligt zeker aan het weer..
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 aug 2016, 0:50

brytje008 schreef:^^ Alle passen in Zwitserland zijn vrijwel mooi. :lol: Klausen en Flüelapass staat ook zeker nog op mijn to do list.
Uiteraard is het ook een combinatie van. Als de weg leuk is en natuur prachtig, vind je een bergpas natuurlijk al gauw mooi. Ik vind ook altijd een heel verschil met hoe het weer is. Een bergpas oogt al heel anders bij een strak blauwe hemel.
Het jaargetijde speelt ook mee. Ik heb wel eens de Grimsel in oktober gereden, dan is het toch een stuk minder mooi.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door brytje008 » wo 24 aug 2016, 1:04

^^ Dat is waar. Jammer dat er zo weinig bergpassen in de winter worden opgehouden :( :(
Touren is rough so you got to be tough

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door exroosje » wo 24 aug 2016, 9:55

Ik ben wel fan van een boel passen in west Piemonte. Zeer afgelegen over het algemeen.
Dit jaar de Colli di Cuneo gereden - over De Esischie en daarna de Fauniera in de cottische alpen.
Eerder al eens de Lombarde gedaan en ook de Finestre (met een stuk onverhard - prima te doen)
Stuk voor stuk smalle weggetjes die af en toe lastig rijden zijn.
De colli Cuneo was duidelijk een geitepad waar wat asfalt op gelegd was, dus niet uitgevlakt. Passeren was regelmatig onmogelijk, gelukkig rijdt het meeste verkeer van noord naar zuid.
Andere favorieten: Gavia , Mortirolo, Timmelsjoch. Stelvio/Umbrail. Het hele gebied rond Livigno heeft ook zo'n einde wereld gevoel.

Ook leuk : De Turini incl circuit de Authion. Ook erg afgelegen gebied daar tussen italie en frankrijk

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Pino » wo 24 aug 2016, 10:29

Coen Tunnel schreef:Maar dat zijn beide al wat oudere topics. Op zich is een nieuw topic hiervoor ook niet verkeerd.
Misschien dan wel een idee om de oude draadjes samen te voegen tot één grote topic over bergpassen.

Mijn Europese favorieten zijn allemaal wel zo'n beetje genoemd. Passen met zicht op gletschers (Furka, Grimsel, Bernina) zijn al snel favoriet, maar het ruige landschap in Graubünden en Valtellina geeft je het gevoel dat je een heel klein mensje bent in een machtige natuur (Umbrail, Ofen, Stelvio). Vind ik misschien wel mooier. Ik moet daar overigens wel bij zeggen dat ik de westkant van de Alpen (Frankrijk en Piemonte) eigenlijk totaal niet ken, dus wellicht mis ik daar een paar pareltjes.

Buiten Europa een fantastische ervaring gehad op de Khunjerab-pas in China (weg van Kashgar richting Pakistan). Al moet ik daar wel bij zeggen dat ik die niet tot aan pashoogte heb gezien, laat staan aan de Pakistaanse kant.

Afbeelding

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door brytje008 » wo 24 aug 2016, 10:40

^^ Vaak zijn bergpassen met uitzicht op een gletschers al gauw mooi. En inderdaad je mist dan wel een aantal parreltjes aan de westkant van de alpen. :lol:

De foto ziet er erg goed uit.!
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Chris » wo 24 aug 2016, 10:42

In Noorwegen maakt het nogal uit in welke tijd van het jaar je gaat en wat voor weer het is.

De Hardangervidda is fantastisch in juni als er nog sneeuw ligt en de meren nog vol ijs liggen. Rij je er op een grauwe dag in augustus dan is er weinig aan.

In Noorwegen heb je niet echt de bergpassen zoals in de Alpen. Het zijn meer bergtrajecten, bijvoorbeeld de route over de Hardangervidda is ongeveer 90 kilometer lang, afhankelijk van wat je als begin- en eindpunt ziet.

Een verschil met de Alpen is verder dat je in Noorwegen niet hoog hoeft om besneeuwde bergen te zien. Dat kan al vanaf zeeniveau, en bijvoorbeeld de riksvei 5 van Sogndal naar Skei gaat niet veel hoger dan 500 meter, maar je hebt uitzicht alsof je op 2.500 meter in de Alpen zit, met gletsjers en besneeuwde bergen. De boomgrens ligt natuurlijk ook heel laag, hoe noordelijker je komt, hoe lager dat is. In het zuiden van Noorwegen groeien bomen nog tot circa 900 - 1.000 meter, maar rond Trondheim groeien vanaf 500 meter al geen bomen meer.

De mooiste wegen die ik in Noorwegen gehad heb zijn de Hardangervidda, Filefjell (vooral de zijtak naar Tyin), de weg naar Geiranger, Trollstigen en Sognefjell. Sognefjell is denk ik de mooiste vanwege de vele 2000-ers op korte afstand. En 2000 meter is in Noorwegen vergelijkbaar met 4000 meter in de Alpen.

Noorwegen is sowieso op zijn mooist in juni. Er ligt nog veel sneeuw op bereikbare hoogten en het daglicht is lang.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 aug 2016, 10:45

Een mooie pas die ik nog vergeten ben is de Col de Bavella op Corsica.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door exroosje » wo 24 aug 2016, 10:53

In Zuid Afrika zijn de Swartbergpas en de Sani Pas echt fraaie passen. Andere highlights waren de Cederberg en Baviaanskloof wilderness area. Op het lijstje staat nog Gamkaskloof/die Hel.

Voor liefhebbers van bergen is ook heel Madeira een aanrader. Vooral omdat het allemaal erg steil is.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door brytje008 » wo 28 sep 2016, 23:40

Ik ga over 2 weken richting Spanje en de Pyreneeën. Ik ga Col du Somport rijden en col d'aubisque. Heeft iemand deze cols al wel eens gereden? zo ja zijn ze de moeite waard of heeft iemand op en aanmerkingen?
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Willem » do 29 sep 2016, 10:31

Veel bergpassen heb ik nog niet bereden. Afgelopen zomer over de Crocedomini in Italië gekomen. Steil is deze niet, maar wel erg smal.
Vanaf de pashoogte is er een onverharde, maar wel bewegwijzerde, weg die vanaf 1895 meter naar boven de 2000 meter gaat.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door waldo79 » do 29 sep 2016, 11:12

Zaterdag een aantal passen gereden in de Vogezen.
Een bekende is de Schlucht, tussen Munster en Gérardmer. Niet moeilijk te rijden, vooral aan de westzijde is het vrij recht.
De Col du Bonhomme is goed uitgebouwd met 2+1 configuratie.
De tussenliggende passen doemen soms op, waarbij de helling vaak maar in één richting ligt.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door brytje008 » do 29 sep 2016, 13:12

^^ De Vogezen zijn prachtig. Ik ben er vorig jaar oktober geweest. De laatste dag zelfs van oktober, die echt bijzonder mooi was. Het was prachtig weer en daardoor kon je op de Grand Ballon de Alpen zien.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Willem » do 29 sep 2016, 18:01

Je hebt daar de Route des Cretes. Die route loopt ongeveer over de hoogste kam van de Vogezen en doet daarbij alle toppen aan. Het is een mooie route om te rijden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Coen Tunnel » do 29 sep 2016, 23:33

Vandaag een rondje van Turijn naar Malpensa gereden, via de mooie A5 door het Aostadal en de Col du Grand-Saint-Bernard, daarna ging ik naar de Col des Planches. Vanaf de Col des Planches stond een route voor autoverkeer naar Saxon bewegwijzerd, die was voor een groot deel onverhard over de Col du Troc en de Col du Lein (vanaf de zijde van Saxon als Col du Lin aangegeven). Vanaf de afdaling van de Col du Lein kon je mooi diep en steil het Rhônedal in kijken. Het wegdek van de Col du Tronc was matig en de weg was op sommige plekken ook smal, de Col du Lein was een tikje breder en had ook iets beter wegdek, maar beide passen waren goed te rijden met een gewone kleine auto (geen 4WD). Via de Simplonpas zijn we uiteindelijk weer naar Italië gereden.

De Col du Grand-Saint-Bernard had ik nog niet eerder gereden, maar het was zeer de moeite waard. Ik heb nu alle verharde passen in Zwitserland boven de 2.000 meter hoogte gereden. De onverharde Col de la Croix de Coeur is ook hoger dan 2.000 meter en was in de buurt (vlakbij Verbier), maar die heb ik nog niet gereden. Misschien een keer in combinatie met bv. de Forclaz. :)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door SnarfFlevoland » vr 30 sep 2016, 10:38

^^
Dan heb je tussen Verbier en het Rhônedal precies de mooiste bergpas gemist. Vanaf Croix de Coeur heb je een geweldig uitzicht als je het mij vraagt over beide dalen. Ook in de winter (bereikbaar per ski/snowboard) warm aan te bevelen! 8-)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door jelger » vr 30 sep 2016, 11:44

In Europa heb ik erg genoten van de Franse Col de la Bonette. (Parc Mercantour).

Verder zijn er verschillende fraaie passen in de Sierra Nevada in Californië die ik een of meerdere keren ben overgereden, de topper vond ik wel Tioga Pass in de vroege zomer vanaf de Nevada kant naar Yosemite.

Indrukwekkend was de onbekende Kaiser Pass, een familienaam, maar vooral ook omdat het een karrenspoor is naar Lake Thomas Edison. Onze bestemming was de Mono Hot Springs (waar we in de open lucht in warm water baden hebben gelegen) - zie daar, een toeristische tip voor wie daar in de buurt is. Verder nog de pas in Lassen Volcanic NP, in de scenic byway, highway 89. Eind voorjaar toen de pas net open was. Indrukwekkend.

Van het meer exotischer gehalte:
In Tibet de passen in de Friendship Highway: Tong La (5150m), Lalung La (5050m). Deze twee passen liggen dichtbij elkaar, en je bereikt deze door een klim aan 1 stuk door vanaf de Nepalese grens (1750m) door een steile canyon en dan hoogland klimmend langs een rivier. Verderop was het hoogtepunt, de Gyatso La (ca 5250m). Elders op het Tibetaanse plateau nog andere passen doorkruist, maar deze drie zijn me het meeste bijgebleven. Vooral ook omdat het mijn eerste (en enige, met de andere passen in Tibet) stappen boven de 5000 meter zijn geweest.

En iets dichter bij huis, de rit beginnend bij Vladikavkaz (Noord Ossetie-Alania, Rusland) via de Dariali kloof de Terek rivier volgend omhoog naar de Jvari Pass (2379m) bij het Georgische wintersportoord Gudauri. Een verbindingsroute over de Kaukasus die teruggaat naar historische tijden. Het was ook de portaal van de expansie van het Russische Rijk naar het zuiden van de bergen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door SnarfFlevoland » vr 30 sep 2016, 12:09

^^
Interessant! :) Ben je daar door de Himalaya met een terreinwagen (4x4) gereden?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door jelger » vr 30 sep 2016, 18:14

Inderdaad. Toyota Landcruiser (J60). Was een zware bevalling in een El Nino jaar waarin de zware (moesson) regen vanuit het zuiden over de Himalaya werd geduwd. Alweer lang geleden. Tot mijn schrik bijna 20 jaar. :schrikreactie:

PeteZ
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 18:45
Locatie: Rotterdam

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door PeteZ » do 20 okt 2016, 21:05

De mooiste en steilste pas die ik in Europa heb gereden is denk ik de Loibl pass tussen Oostenrijk en Slovenië, wat toen ik er voor de eerste keer kwam nog gewoon Joegoslavië was.
In Noord-Amerika zijn de Tioga pass en de Kit Carson pass favoriet, en wat ik ook een erg leuke route vindt, hoewel niet zo hoog of spectaculair, is de Daylight pass van Beatty naar Death Valley.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door harry » do 20 okt 2016, 21:23

Mijn mooiste bergpas is meestal de laatste die ik bereden heb.
Vandaag bijvoorbeeld de Vratnik-pas in Kroatië (in de D23).
Niet heel erg hoog, maar wel een bijzonder fraai landschap.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Palance » do 20 okt 2016, 21:32

Ik denk dat er maar weinigen zijn die de 'echte' Ljubeljpas hebben bereden tussen A en SLO (of YU), aangezien die afgesloten is sinds de tunnel er ligt :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door brytje008 » do 20 okt 2016, 22:42

Ik vind het sowieso altijd we moeilijk om te bepalen welke de mooiste bergpas is. Elke bergpas heeft wel weer iets wat mensen aanspreekt. De een kan een bepaalde bergpas de mooiste vinden terwijl iemand anders er niet warm of koud van wordt. Dat ligt toch ook aan een stukje belevenis. Iemand die voor het eerst in de bergen rijdt zonder vergelijkings materiaal kan zijn eerste bergpas al helemaal geweldig vinden.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Coen Tunnel » do 20 okt 2016, 23:20

^^ En het kan ook nog afhangen van de omstandigheden. Een bergpas kan er in de herfst heel anders uitzien dan in de lente of zomer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door SnarfFlevoland » do 20 okt 2016, 23:31

brytje008 schreef:Ik vind het sowieso altijd we moeilijk om te bepalen welke de mooiste bergpas is. Elke bergpas heeft wel weer iets wat mensen aanspreekt. De een kan een bepaalde bergpas de mooiste vinden terwijl iemand anders er niet warm of koud van wordt. Dat ligt toch ook aan een stukje belevenis. Iemand die voor het eerst in de bergen rijdt zonder vergelijkings materiaal kan zijn eerste bergpas al helemaal geweldig vinden.
Daar sluit ik me volledig bij aan. Op het moment dat ik een bepaalde bergpas als absolute favoriet bestempel, krijg ik meteen een naar gevoel dat anderen ook net zo mooi zijn. En dan gaat het alsnog over een selectie van bergpassen die jezelf kent, want dat wat je niet kent, kan je ook niet mooi of lelijk vinden.

Er zijn echter wel een paar bergpassen die me zijn tegen gevallen. Gek genoeg vind ik daarvan een derglijke 'flop'-keuze niet zo moeilijk. Zo had ik bijvoorbeeld van de Col du Galibier enorm hoge verwachtingen, vanwege z'n roem en het feit dat velen het daar fantastisch vinden, maar persoonlijk vond ik het landschappelijk niet bijzonder fraai. De weg was leuk om te rijden, daar niet van, maar de bergen en omgeving vond ik somber. Het uitzicht op de gletsjer (Barre des Écrins) beneden aan de zuidkant vond ik een heel stuk fraaier, evenals de rest van de Col du Lautaret.

Verder vind ik ook de Flüelapass niet echt bijzonder, terwijl ik de naburige passen over het algemeen juist wel erg kan waarderen.
Coen Tunnel schreef:En het kan ook nog afhangen van de omstandigheden. Een bergpas kan er in de herfst heel anders uitzien dan in de lente of zomer.
Mee eens. Dat maakt zeker bij diverse passen het nodige uit en de zomer is zeker niet persé het mooiste jaargetijde. De lente en de herfst kan ik zeer waarderen en in zoverre een bergpas in de winter geopend is, deze ook in dat jaargetijde.

Het enige wat ik wel vaak triest vind uitzien zijn bergpassen (of de Alpen in het algemeen) in de winter zonder sneeuw. Dan zijn alle bomen kaal, geen herfstkleuren meer, maar ook nog (lang) geen voorjaar. Voorbeeld was afgelopen kerst, toen er bijna overal in de Alpen zo goed als geen sneeuw lag.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie