Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door brytje008 » vr 21 okt 2016, 0:07

^^ Helemaal waar! Ik krijg ook altijd een naar gevoel bij het favoriet stellen van een bergpas. Zo geef je eigenlijk te weinig waardering aan andere bergpassen die net zo mooi zijn.

Grappig vind ik zeker om te horen hoe jij de Galibier beleeft hebt. Dan kan je weer zien dat de belevenis per persoon erg verschillend is, Aangezien ik de Galibier juist heel erg gaaf vond. Ook landschappelijk vond ik de Galibier juist wel gaaf, vooral de Mont Blanc die je in de verte zag liggen. Ik had hem deze zomer gereden.
Touren is rough so you got to be tough

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door jelger » vr 21 okt 2016, 9:13

Misschien is het beter om te stellen: welke zijn je het beste bijgebleven? Dat kan ook een graadmeter zijn (zowel positief als negatief trouwens :? )

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 okt 2016, 11:41

Een van de grootste tegenvallers vond ik wel de Lukmanierpas. Waar Zwitserland grossiert in mooie passen is de Lukmanier ronduit saai. Simpel te rijden, geen spectaculaire uitzichten, weinig bijzonder landschap. Van een pas op meer dan 1900 meter hoogte die over de Alpenhoofdkam gaat verwacht je wat meer.

In Zwitserland vind ik de Grimsel wel erg gaaf. De prachtige route vanuit het noorden met de spectaculaire uitzichten op de dam, de blik op het Grimsel Hospiz op de rots boven het stuwmeer, de prachtige Totensee op de pashoogte en dan de afdaling naar Gletsch met mooie vergezichten, onder andere op de Rhônegletsjer die je vanaf de Grimsel nog beter kan zien dan vanaf de Furka die er dichter langs loopt.

Ook de Klausenpass vond ik buitengewoon mooi. Schitterend landschap en die pas ligt dan nog vrij noordelijk. En de Splügenpass heb ik nu een aantal keer gereden. Altijd hartstikke leuk. Qua uitzichten niet eens zo bijzonder, maar echt veel sturen, met leuke krappe bochtjes. Het deel langs het Lago di Montespluga is wel erg mooi.

Verder in Zwitserland zijn de meeste passen ook mooi. Grand-Saint-Bernard, Gotthardpass, Furkapass, Julierpass, Umbrailpass, Flüelapass, Ofenpass, Berninapass, allemaal de moeite waard. En dan vergeet ik er ook nog wel een paar.

In Oostenrijk vind ik het allemaal wat minder spectaculair, maar de echt hoge passen en wegen zijn ook daar wel de moeite waard. Timmelsjoch, Großglockner Hochalpenstraße, Ötztaler Gletscherstraße (hoogste verharde weg van Europa), het is allemaal wel erg mooi. Van de lagere passen waren de Arlberg en de Hahntennjoch overigens best aardig. De Silvretta Hochalpenstraße vond ik daarentegen helemaal niks. De Nockalmstraße vond ik niet zo bijzonder, maar ik denk dat het mooier zou zijn als ik er een maand later en bij wat beter weer was geweest. Voordeel was wel dat ik er later in de middag was en het tolhuisje niet meer bemand was. Dat spaarde toch mooi een flink bedrag uit!

In Italië zijn in de Alpen ook een hoop mooie passen. Giau, Valparola, Sella, Pordoi, Würzjoch, Stelvio; allemaal hebben ze wel wat. In Slovenië vind ik de Vršičpas erg mooi. Met 1611 meter boven zeeniveau zeker niet de hoogste Alpenpas, maar het is een schitterende route.

Bij elke Alpenpas waar ik ben probeer ik overigens een sticker te bemachtigen; ik heb inmiddels een leuke collectie van enkele tientallen stickers van allerlei passen verzameld.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door brytje008 » vr 21 okt 2016, 12:32

De passen in Zwitserland die je op noemt heb ik de meeste wel van gehad. Ik vind Zwitserland sowieso wel 1 van de mooiste landen die er zijn. Met Oostenrijk begrijp ik wel wat je bedoeld. De passen die je opnoemt wil ik zeker graag nog wel rijden, alleen het land zelf trekt me op een een of andere manier niet. Ik ben er 1 keer geweest heb toen alleen maar de Furkajoch half gereden, totdat ik er achter kwam dat die afgesloten was :lol:

Verder heeft italie ook erg mooie bergpassen. Ik zelf alleen maar de Stelvio en Agnelpas vanauit italie gereden.

Het nadeel van de grote en bekende bergpassen vind ik toch altijd de drukte. Het is jammer dat er zo massaal veel mensen op afkomen, dat je in de zomer er bijna nooit heel rustig kan rijden. Dat merk ik altijd vooral als je ergens rustig even een foto wilt schieten, en je amper plek heb om te stoppen.

Ik ben dinsdag terug gekomen van mijn trip in Frankrijk en Spanje, en heb de Col du pourtalet, col d; aubisque en col du col du soulor gereden. Maar de rust die er was, was bizar. Op de Aubisque was ik de enige die daar was (behalve het personeel van de winkeltjes) en af en toe die auto die langs reed. eveneens op de pourtalet en soulor. Als je dus rustig wilt rijden moet je dus in oktober naar de Pyreneeën denk ik maar zo. :D Kan ook met het weer te maken hebben gehad, het was namelijk heel erg grijs en grauw met af en toe regen.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 okt 2016, 13:38

brytje008 schreef:De passen in Zwitserland die je op noemt heb ik de meeste wel van gehad. Ik vind Zwitserland sowieso wel 1 van de mooiste landen die er zijn.
Ik kom er ook erg graag. Het is een schitterend land, ook buiten de hoge bergen en passen.
Met Oostenrijk begrijp ik wel wat je bedoeld. De passen die je opnoemt wil ik zeker graag nog wel rijden, alleen het land zelf trekt me op een een of andere manier niet.
Dat had ik in eerste instantie ook wel, maar er zijn toch wel wat pareltjes te vinden. Maar er is ook veel dat niet heel bijzonder is, en je betaalt voor veel paswegen wel aardig wat tol. De bergen in Oostenrijk zijn wat minder woest dan in bv. Zwitserland of Italië. De echt hoge wegen zijn dan wel mooi; de Großglockner Hochalpenstraße is duur maar je komt wel dicht langs de hoge bergen, je hebt mooie uitzichten en je kunt tot dichtbij de Pasterzegletsjer rijden. De Nockalmstraße is op zich niet zo spectaculair maar de Nockberge zijn wel opvallend.
Het nadeel van de grote en bekende bergpassen vind ik toch altijd de drukte. Het is jammer dat er zo massaal veel mensen op afkomen, dat je in de zomer er bijna nooit heel rustig kan rijden. Dat merk ik altijd vooral als je ergens rustig even een foto wilt schieten, en je amper plek heb om te stoppen.
Ik heb de afgelopen jaren een paar keer een trip door de Alpen gemaakt, alle keren ergens tussen eind mei en begin juli, nog voor de vakanties begonnen waren. Dan is (vrijwel) alles al geopend, maar is er nog geen grote drukte, zeker op doordeweekse dagen. Ik ben toch niet aan de zomervakantie gebonden dus ik ga eigenlijk nooit weg in de zomervakantie.
Ik ben dinsdag terug gekomen van mijn trip in Frankrijk en Spanje, en heb de Col du pourtalet, col d; aubisque en col du col du soulor gereden. Maar de rust die er was, was bizar. Op de Aubisque was ik de enige die daar was (behalve het personeel van de winkeltjes) en af en toe die auto die langs reed. eveneens op de pourtalet en soulor. Als je dus rustig wilt rijden moet je dus in oktober naar de Pyreneeën denk ik maar zo. :D Kan ook met het weer te maken hebben gehad, het was namelijk heel erg grijs en grauw met af en toe regen.
Ik heb ook wel eens begin oktober Zwitserse passen gereden. Toen waren de meesten ook erg rustig. In juni kun je het soms ook wel treffen. Afgelopen juni heb ik de Ibergeregg gereden. Daar was ook bijna niemand.

Nadeel van laat in het jaar rijden is dat het weer onvoorspelbaarder is, dat de begroeiing niet meer in bloei staat en dat sommige passen wel erg verlaten zijn omdat winkeltjes en restaurants soms ook al gesloten zijn met het oog op de naderende wintersluiting.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door brytje008 » vr 21 okt 2016, 14:18

Als je inderdaad niet verbonden bent aan het zomervakantie kan je zulke trips heel makkelijk buiten het seizoen maken. Ik heb daar helaas wel last van aangezien ik nog student ben haha :lol:

Ik vind de tol voor de hoge bergpassen in Oostenrijk altijd wel een beetje raar. Wat is daar de specifieke reden voor? Is trouwens de Ötztaler Gletscherstraße het gehele jaar geopend of kent deze ook een winterafsluiting?

Dat van die sombere uitstraling van een verlaten bergpas dat had ik vorige week ook wel. Het was heerlijk qua rust maar het zag er in combinatie met het grauwe weer wel erg somber uit. Maar toch heeft dat ook wel weer iets gaafs.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 okt 2016, 14:31

brytje008 schreef:Ik vind de tol voor de hoge bergpassen in Oostenrijk altijd wel een beetje raar. Wat is daar de specifieke reden voor?
Veel van die wegen zijn als toeristische weg aangelegd. De Großglockner Hochalpenstraße overigens niet, maar die weg heeft die functie gekregen na de opening van de Felbertauerntunnel en de Tauernautobahn. Daarvoor was het de enige overgang tussen de Brennerpas en de Radstädter Tauernpass, als tolweg aangelegd in de jaren '30. Tot eind jaren '60 was het echt een doorgaande route.

Die tolwegen hebben overigens vaak wel wat meer faciliteiten met tentoonstellingen, wandelpaden, speeltuinen, etcetera, en dat is allemaal inbegrepen bij de tolprijs. Een heleboel lopen ook dood, een aantal andere zijn niet doodlopend, zoals de Nockalmstraße, Gerlosstraße, Silvretta Hochalpenstraße, Timmelsjoch. Maar de Nockalmstraße en Silvretta Hochalpenstraße hebben nauwelijks een functie voor doorgaand verkeer. Timmelsjoch biedt tenminste nog een goede verbinding van/naar Meran en de Gerlosstraße is een doorgaande weg, en is het hele jaar geopend, in tegenstelling tot de oude (lager gelegen!) Gerlospass.
Is trouwens de Ötztaler Gletscherstraße het gehele jaar geopend of kent deze ook een winterafsluiting?
Gehele jaar open. 's Winters is het daar drukker want dan zit het er vol met skiërs. De weg loopt dood maar met 2829 meter boven zeeniveau is er in Europa geen hogere openbaar toegankelijke verharde weg dan de Ötztaler Gletscherstraße.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door brytje008 » vr 21 okt 2016, 14:48

^^ Aha dan snap ik het in ieder geval beter waarom het nu tolwegen zijn.

Dat valt me mee, ik dacht dat ze vanwege de hoogte deze weg ook wel dicht gooide maar niet dus. Ik denk als ik hem ga rijden dat toch in de zomer doe.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 okt 2016, 15:44

brytje008 schreef:^^ Aha dan snap ik het in ieder geval beter waarom het nu tolwegen zijn.
Ja, de Zwitserse pas- en bergwegen hebben vrijwel allemaal een doorgaand nut. Enkele uitzonderingen daargelaten zoals de Col du Sanetsch of de Panoramastrasse Oberaar.
Dat valt me mee, ik dacht dat ze vanwege de hoogte deze weg ook wel dicht gooide maar niet dus. Ik denk als ik hem ga rijden dat toch in de zomer doe.
Het kan dan boven heerlijk rustig zijn. Best bijzonder. Toen ik 'm reed was het in de tweede helft van juni. Je rijdt echt tot aan de sneeuw. Heel gaaf, en het idee dat het de hoogste (verharde) weg van Europa is, is natuurlijk ook leuk. Ook ideaal te combineren met de Timmelsjoch die iets verderop ligt, en aan de andere kant van de grens kom je in Zuid-Tirol uit, een waar bergpassenparadijs. :)

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door brytje008 » vr 21 okt 2016, 15:59

^^ Ja dat lijkt me echt heel erg gaaf inderdaad. Leuke tip ook om dan samen met de Timmelsjoch te rijden, die zal ik onthouden :D. Ik denk sowieso als ik die kant op ga ook gelijk een aantal bergpassen in de Dolomieten mee pak.

Wat ik vooral ook gaaf vind in de Alpen, zijn de landschappen die overal verschillend zijn. Zoals je al zei de bergen in Zwitserland zijn ruiger en woester dan in Oostenrijk om maar een voorbeeld te noemen. Zo hebben de alpen in elk land hun eigen karakter.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Chris » vr 21 okt 2016, 16:11

De Alpen hebben inderdaad een zeer gevarieerd karakter. Dat geldt overigens ook voor de Pyreneeën, de westkant is natter dan de oostkant, en de noordkant is weer natter dan de zuidkant, waarbij de Spaanse kant aanzienlijk droger en spectaculairder is dan de Franse kant, met name in Aragón en het westen van Catalonië. De Pre-Pyreneeën zijn aan de Spaanse zijde veel spectaculairder dan aan de Franse zijde, met canyons, rotswanden en stuwmeren. Aan de Franse kant ben je bijna overal met 25 km weer in het laagland. Alleen de Corbières gaan wat verder door.

De hoge tol voor de Oostenrijkse bergwegen is wel een nadeel. Als je echt een groter aantal bergwegen wil rijden ben je wel veel geld kwijt, terwijl je in Frankrijk, Italië of Zwitserland doorgaans niet hoeft te betalen voor bergwegen. In de Duitse Alpen schijnen ook veel private tolwegen te zijn.

Oostenrijk is overigens niet overal zo lieflijk, de Kalkalpen en Totes Gebirge is behoorlijk woest.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door brytje008 » vr 21 okt 2016, 17:25

^^ Ik begrijp precies wat je bedoeld over de Franse Pyreneeën. toen ik er maandag nog reed, op weg naar de Aubisque. Toen kon je zo door de bergen kijken en zag je het vlakke land liggen. Dat vond ik wel een erg apart gezicht. Ik ben aan allebei de kanten van de Pyreneeën geweest en de oostkant is inderdaad droger dan de westkant. Dat zie je ook duidelijk aan de natuur en het droge landschap in Spanje.
Touren is rough so you got to be tough

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door SnarfFlevoland » za 22 okt 2016, 3:03

Coen Tunnel schreef:
brytje008 schreef:De passen in Zwitserland die je op noemt heb ik de meeste wel van gehad. Ik vind Zwitserland sowieso wel 1 van de mooiste landen die er zijn.
Ik kom er ook erg graag. Het is een schitterend land, ook buiten de hoge bergen en passen.
Zwitserland heeft inderdaad iets bijzonders/authentieks in zich. Zowel qua natuur als qua cultuur. Iets dat andere Alpenlanden m.i. net niet kunnen bieden, behalve misschien Zuid-Tirol op een andere manier. Inmiddels heb ik zowel privé als ook zakelijk genoeg met het land te doen. Ben dan ook erg content met m'n tweede woning in de Zentralschweiz.

Het land is overigens zeker niet alleen mooi per auto of trein. Heb tamelijk veel gewandeld/geklommen in de bergen en eveneens per ski de nodige kilometers in en buiten skigebieden afgelegd. Hoogtepunt was misschien wel m'n eerste 4000er met op die dag uitzicht van Duitsland tot aan de Middellandse Zee en van de Mont-Blanc tot aan de Dolomieten.
jelger schreef:Misschien is het beter om te stellen: welke zijn je het beste bijgebleven? Dat kan ook een graadmeter zijn (zowel positief als negatief trouwens)
In dat geval staat me de Augstbordpass (2893 m) tussen het Turtmanntal en het Mattertal me het meest bij. Het is slechts een bergpas die je alleen te voet kunt doen, maar man oh man, wat was ik daar lichamelijk kapot. Het was eind juni en kwamen daarboven in een sneeuwstorm terecht, terwijl in beide dalen gewoon de zon scheen. Een rugzak van 15 kg op m'n rug en nog vele niet gesmolten sneeuwvelden (restsneeuw) daarboven, waar je telkens weer doorheen zakte of (hoger op) nog zo vereist waren, dat je snel uitgleed. Had echt het gevoel waar ben ik in godsnaam mee bezig, terwijl ik in principe veel zwaardere tochten heb gemaakt, maar op een bepaalde manier was ik hier echt aan het einde van m'n latijn. De route vanuit het Turtmanntal is goed te doen, maar vanuit het Mattertal is het een wandelweg waar gevoelsmatig ook geen eind aan kwam. Om deze redenen is me deze bergpas me het meest bijgebleven. Qua natuur overigens erg de moeite waard. Als ik weer eens fit ben en in de directe omgeving, wil ik graag hier nog eens terugkomen.

Met de auto is me de Hutypass in Slowakije me het meest bijgebleven. Daar was het wegdek diep met sneeuw bedekt en het bleef ook maar sneeuwen. We hadden bovenop na het skiën nog in een restaurant gegeten. Na afloop daarvan was ik in het donker er niet bepaald gerust op, of we met m'n achterwielaandrijving wel veilig en zonder problemen weer beneden in Liptovský Mikuláš zouden komen. De bergpas is niet bijzonder steil, maar heeft wel heel wat flink gemene bochten. Dat is echter allemaal probleemloos gelukt. Al met al iets dat me goed is bijgebleven, maar het was nog lang niet zo erg als de bovenbeschreven ervaring van de Augstbordpass.
Coen Tunnel schreef:Ook de Klausenpass vond ik buitengewoon mooi. Schitterend landschap en die pas ligt dan nog vrij noordelijk.
Klausenpass vind ik eigenlijk min of meer de verassende 'geheimtip' van de Alpen. De bergpas heeft vooral onder Nederlanders geen bekendheid. Rustig is het er daarentegen in het hoofdseizoen niet. Het kan in juli en augustus overspoeld zijn met Duitsers.
Coen Tunnel schreef:Een van de grootste tegenvallers vond ik wel de Lukmanierpas. Waar Zwitserland grossiert in mooie passen is de Lukmanier ronduit saai. Simpel te rijden, geen spectaculaire uitzichten, weinig bijzonder landschap.
Persoonlijk vond ik de Lukmanier wel meevallen. Het is inderdaad eenvoudig te berijden en spectaculaire uitzichten zijn er ook niet echt, maar vooral het landschap aan de noordkant vond ik toch aller aardigst. De Flüelapass vind ik in z'n totaliteit saaier en is daarmee m.i. ook de saaiste bergpas van Zwitserland. Lelijk is een verkeerd woord... Daar ken ik passen die ik nog een stuk minder vind.
Coen Tunnel schreef:Afgelopen juni heb ik de Ibergeregg gereden. Daar was ook bijna niemand.
Ibergeregg is altijd rustig. Ook in de drukste maanden van het jaar. ;) Vanaf de pashoogte kan je trouwens een schitterende en gemoedelijke wandeling maken naar Holzegg, aan de voet van de Grosser Mythen. Als je een beetje kunt bergklimmen een echte aanrader om daar dan vervolgens naar boven te lopen met bovenop een meer dan prachtig uitzicht. 8-)
Coen Tunnel schreef:De echt hoge wegen zijn dan wel mooi; de Großglockner Hochalpenstraße is duur maar je komt wel dicht langs de hoge bergen, je hebt mooie uitzichten en je kunt tot dichtbij de Pasterzegletsjer rijden.
Mee eens, maar in Frankrijk, Italië of Zwitserland krijg je dergelijke gletsjers met de auto 'gratis' te zien. Het is dat de Kaiser-Franz-Josefs-Höhe zo z'n naam heeft... Lelijk is het zeker niet, integendeel, je hebt daar een prachtig uitzicht en de Großglockner Hochalpenstraße is inderdaad erg mooi. Punt alleen is dat je vergelijkbare wegen elders zonder tol hebt.
Coen Tunnel schreef:Die tolwegen hebben overigens vaak wel wat meer faciliteiten met tentoonstellingen, wandelpaden, speeltuinen, etcetera, en dat is allemaal inbegrepen bij de tolprijs.
Klopt, maar om daar nu zoveel geld voor te vragen? Elders krijg je die wandelpaden en speeltuinen gratis. Maar goed, daar staat tegenover dat je in Oostenrijk 's winters in de meeste skigebieden gratis kunt parkeren. In Zwitserland wordt overal parkeergeld verlangt, bovenop de al gepeperde skipassen.
Chris schreef:In de Duitse Alpen schijnen ook veel private tolwegen te zijn.
Nou, dan ben ik benieuwd waar die dan zouden moeten zijn. Behalve de Panorama Straße ten oosten van Berechtesgaden zou ik het zo 1.2.3. niet weten, terwijl ik door de Duitse Alpen al wel het nodige heb rondgereden. Je hebt in het Sauerland bij de Bruchhauser Steine een tolweg, maar die is met een wandeling die jezelf kent vrij makkelijk te omzeilen. Het Risstal is in Duitsland nog tolvrij, daar begint de tolweg pas op Oostenrijks grondgebied, ook al kun je het dal (net als het Kleinwalsertal) alleen van/naar Duitsland per auto bereiken.

In Zwitserland zijn er overigens ook enkele private tolwegen. Te denken valt aan de Engstlenalp, Melchsee-Frutt en Engelberg.
Chris schreef:Oostenrijk is overigens niet overal zo lieflijk, de Kalkalpen en Totes Gebirge is behoorlijk woest.
Klopt, de Kalkalpen is zelfs nog een betrekkelijk groot gebied dat over oostenlijk Oostenrijk verspreid ligt. Niet zonder reden vind ik delen van Oberösterreich, Niederösterreich en vooral ook de Steiermark erg aantrekkelijk. De regio wordt ook niet zo door toeristen platgelopen en de mensen zijn er richting Graz bijzonder hartelijk. De gasten die hier komen buiten Oostenrijkers zijn vaak Slovenen, Hongaren, Slowaken en Duitsers.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Coen Tunnel » za 22 okt 2016, 15:42

SnarfFlevoland schreef:Persoonlijk vond ik de Lukmanier wel meevallen. Het is inderdaad eenvoudig te bereiden en spectaculaire uitzichten zijn er ook niet echt, maar vooral het landschap aan de noordkant vond ik toch aller aardigst.
Het zal wel meespelen dat de Lukmanier toen één van de laatste passen was in een roadtrip van een aantal dagen door de Alpen, maar ik vond er weinig aan.
De Flüelapass vind ik in z'n totaliteit saaier en is daarmee m.i. ook de saaiste bergpas van Zwitserland. Lelijk is een verkeerd woord... Daar ken ik passen die ik nog een stuk minder vind.
Flüela vind ik juist wel weer indrukwekkend door het rotsachtige landschap. Ach ja, smaken verschillen.
Mee eens, maar in Frankrijk, Italië of Zwitserland krijg je dergelijke gletsjers met de auto 'gratis' te zien. Het is dat de Kaiser-Franz-Josefs-Höhe zo z'n naam heeft... Lelijk is het zeker niet, integendeel, je hebt daar een prachtig uitzicht en de Großglockner Hochalpenstraße is inderdaad erg mooi. Punt alleen is dat je vergelijkbare wegen elders zonder tol hebt.
Ik vraag me af waar je in Zwitserland en Italië zo dicht langs een gletsjer en hoge bergen rijdt en ook nog een goed uitzicht op de gletsjer hebt. Ja, de Furka loopt vlak langs de Rhônegletsjer, maar vanaf de weg zie je dat niet goed. Vanaf de Grimsel zie je het wel duidelijk in de verte liggen. Verder zie je nog wel wat in de verte als je in het Lötschental bent.
Nou, dan ben ik benieuwd waar die dan zouden moeten zijn. Behalve de Panorama Straße ten oosten van Berechtesgaden zou ik het zo 1.2.3. niet weten, terwijl ik door de Duitse Alpen al wel het nodige heb rondgereden. Je hebt in het Sauerland bij de Bruchhauser Steine een tolweg, maar die is met een wandeling die jezelf kent vrij makkelijk te omzeilen. Het Risstal is in Duitsland nog tolvrij, daar begint de tolweg pas op Oostenrijks grondgebied, ook al kun je het dal (net als het Kleinwalsertal) alleen van/naar Duitsland per auto bereiken.
Hier worden er nog een paar genoemd:

In Bayern gibt es außerdem private Mautstraßen, wo tagsüber und meist nur in den Sommermonaten eine lokale Maut kommunaler Einrichtungen für den Betrieb und Erhalt von bestimmten Strecken erhoben wird. Für Auto- oder Motorradfahrer, die beispielsweise das Südufer des Walchensees zwischen Wallgau und Vorderriß im oberbayerischen Landkreis Garmisch-Partenkirchen befahren wollen, erhebt die örtliche Försterei der Bayerischen Staatsforsten eine Maut von zwei Euro. Für die 15 Kilometer lange mautpflichtige Rossfeldpanoramastrasse in den Berchtesgadener Alpen werden fünf Euro für einen PKW fällig. Betreiber ist das Staatliche Bauamt Traunstein. Die gemeindeeigene Straße der Ortschaft Klais führt in das pittoreske Elmauer Hochtal zum Schloss Elmau, wo 2015 der G7-Gipfel stattfand. Für vier Euro auf jeden Fall eine Reise wert.
In Zwitserland zijn er overigens ook enkele private tolwegen. Te denken valt aan de Engstlenalp, Melchsee-Frutt en Engelberg.
In 2002 was ik met mijn ouders op vakantie in Lauchernalp boven het Lötschental, en voor de weg naar Lauchernalp moesten we via de lokale VVV ook tol betalen.

Bij de Sustenpass heb je bij Steingletscher nog een private tolweg. En de Munt-la-Scheratunnel is natuurlijk ook een private tolweg.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door SnarfFlevoland » za 22 okt 2016, 19:45

Coen Tunnel schreef:Ik vraag me af waar je in Zwitserland en Italië zo dicht langs een gletsjer en hoge bergen rijdt en ook nog een goed uitzicht op de gletsjer hebt. Ja, de Furka loopt vlak langs de Rhônegletsjer, maar vanaf de weg zie je dat niet goed. Vanaf de Grimsel zie je het wel duidelijk in de verte liggen.
Hmm... vanaf de Großglockner Hochalpenstrasse heb je ook niet direct uitzicht op een gletsjer, behalve een paar doorkijkjes aan de zuidkant. Daar gaat het meer om de aftakking naar de Kaiser-Franz-Josefs-Höhe, maar dichterbij de gletsjer als vanaf de Furkapass kom je ook niet. Bovendien kan je het eerste stuk vanuit Gletsch de Rhonegletscher vrij goed zien liggen.

Verder heb je vanaf de Susten uitzicht op de Steingletscher, vanaf de Panoramastrasse Oberaar de gelijknamige Oberaargletscher, vanaf de Sanetsch op de "Glacier de Tsanfleuron", vanaf de Bernina de "Vadret dal Cambrena" en doorkijkjes op de Morteratschgletscher, vanaf de Stelvio (en oostelijke toegang) uitzicht op diverse gletsjers rondom de Cima Tuckett, vanaf Passo Fedaia de "Ghiacciaio della Marmolada" en aan het einde van de Italiaanse A5 bij Entrèves liggen diverse gletsjers van het Mont-Blanc massief pal voor je neus.
Coen Tunnel schreef:In 2002 was ik met mijn ouders op vakantie in Lauchernalp boven het Lötschental, en voor de weg naar Lauchernalp moesten we via de lokale VVV ook tol betalen.
Dat zal dan alleen voor bestemmingsverkeer zijn geweest? In ieder geval is die weg omhoog voor overig verkeer gesloten en moet je de kabelbaan nemen. In de winter moet dat sowieso ook voor de bewoners. Lauchernalp vond ik trouwens een mooi skigebied met vrij steile afdalingen, met de Milibachgletscher als hoogtepunt. Het is natuurlijk niet groot en ligt wat afgelegen, maar dat maakt zelfs in het absolute hoogseizoen tot een rustige bestemming. Het is door z'n ligging wel erg sneeuwzeker.
Coen Tunnel schreef:Bij de Sustenpass heb je bij Steingletscher nog een private tolweg. En de Munt-la-Scheratunnel is natuurlijk ook een private tolweg.
Munt-la-Schera is natuurlijk algemeen bekend als private toltunnel, maar nu je de toegang tot de Steingletscher noemt, valt me spontaan ook nog de aftakking van de Klausenpass als tolweg te binnen. Verder staat me in Zwitserland nog ergens een weg in gedachten, waar je een vergunning moest kopen voor een bepaalde weg, maar de locatie valt me niet meer zo snel te binnen.
In Bayern gibt es außerdem private Mautstraßen, wo tagsüber und meist nur in den Sommermonaten eine lokale Maut kommunaler Einrichtungen für den Betrieb und Erhalt von bestimmten Strecken erhoben wird. Für Auto- oder Motorradfahrer, die beispielsweise das Südufer des Walchensees zwischen Wallgau und Vorderriß im oberbayerischen Landkreis Garmisch-Partenkirchen befahren wollen, erhebt die örtliche Försterei der Bayerischen Staatsforsten eine Maut von zwei Euro. Für die 15 Kilometer lange mautpflichtige Rossfeldpanoramastrasse in den Berchtesgadener Alpen werden fünf Euro für einen PKW fällig. Betreiber ist das Staatliche Bauamt Traunstein. Die gemeindeeigene Straße der Ortschaft Klais führt in das pittoreske Elmauer Hochtal zum Schloss Elmau, wo 2015 der G7-Gipfel stattfand. Für vier Euro auf jeden Fall eine Reise wert.
Ach ja, de weg naar Schloss Elmau is natuurlijk ook tol. Had ik moeten weten. :) Verder was me dat stukje aan de zuidkant van de Walchensee niet bekend. Als je aan de westkant over op de B11 er langs rijdt staat nergens iets van een tolweg aangegeven. Verder zou in het Schwarzwald nog ergens wel een tolweg kunnen zijn, maar dan ook vast iets kleins.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door duikgek89 » za 22 okt 2016, 21:26

De Alpen zijn mooi en gevarieerd. Maar de routes in de bergen waar ik de beste herinneringen aan heb zijn in het Tien Shan gebergte.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 okt 2016, 9:48

SnarfFlevoland schreef:Dat zal dan alleen voor bestemmingsverkeer zijn geweest? In ieder geval is die weg omhoog voor overig verkeer gesloten en moet je de kabelbaan nemen.
Er was een slagboom en een bordje met een instructie dat je de tol (of meer een soort vergunning voor een bepaalde periode) kon betalen bij de VVV, volgens mij in Wiler of in Kippel. Het was in ieder geval de weg vanaf Wiler naar Lauchernalp. Wij waren er in de zomervakantie in een vakantiehuisje en ook dan is het een mooi gebied om te zijn. Ik heb vanaf Lauchernalp toen ook een mooie wandeling naar de Lötschenpass gemaakt. Vanaf Lauchernalp kun je door de ligging trouwens best ver kijken, je kijkt namelijk ook zo het Lötschental naar het zuiden door kijken en bergen die ten zuiden van het Rhônedal liggen zijn ook te zien. Kijk je verder naar boven het dal in, dan kijk je richting Langgletscher en verder (richting Konkordiaplatz, al weet ik niet of je zover kan kijken).
Munt-la-Schera is natuurlijk algemeen bekend als private toltunnel, maar nu je de toegang tot de Steingletscher noemt, valt me spontaan ook nog de aftakking van de Klausenpass als tolweg te binnen.
Welke aftakking precies? Richting Aesch? Er staat me iets bij dat die weg niet zomaar toegankelijk is.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door SnarfFlevoland » zo 23 okt 2016, 23:23

duikgek89 schreef:De Alpen zijn mooi en gevarieerd. Maar de routes in de bergen waar ik de beste herinneringen aan heb zijn in het Tien Shan gebergte.
Dat geloof ik graag. Sowieso blijven (althans voor onze begrippen) 'exotische' bestemmingen beter in het geheugen bij. Kirgizië mag daar toch zeker bij gerekend worden. 8-)
Coen Tunnel schreef:Vanaf Lauchernalp kun je door de ligging trouwens best ver kijken, je kijkt namelijk ook zo het Lötschental naar het zuiden door kijken en bergen die ten zuiden van het Rhônedal liggen zijn ook te zien.
Klopt, je kunt zelfs de Matterhorn goed zien liggen. Bovenin het skigebied heb je bovendien een mooi uitzicht over een deel van het Berner Oberland. :)
Coen Tunnel schreef:Welke aftakking precies? Richting Aesch? Er staat me iets bij dat die weg niet zomaar toegankelijk is.
De aftakking van Ribi naar Äsch inderdaad. Je moet daar ook een vergunning kopen, welke zo uit m'n hoofd niet bepaald goedkoop was. Het betreft ook maar een onverharde weg. Heb het stuk dan ook te voet afgelegd om bij de waterval (Stäubifall) en kabelbaan van Äsch te komen, hetgeen prima te doen is. De weg door het Brunnital is overigens normaal toegankelijk (tolvrij).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door brytje008 » ma 24 apr 2017, 13:30

Volgende week ga ik waarschijnlijk even een lekker stuk rijden. Ik ga dan naar Zwitserland en ik zie dan wel even naar waar ik heen ga. Nu ben ik wel van plan om 2 bergpassen te rijden waarvan ik op dit moment sowieso weet dat ze open zijn. De Lukmanierpas en de Oberalppass. Wat zijn jullie ervaringen met deze passen? Ik weet dat Coentunnel ergens schreef, dat de Lukmanierpas tegen valt.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 apr 2017, 14:19

^^ Lukmanier is een pas die erg simpel te rijden is en waar je vlot kan doorrijden. Qua uitzichten is het niet bijster spectaculair. In vergelijking met andere Zwitserse passen vind ik hem minder, maar het is nu natuurlijk wel één van de weinige hogere passen die al open is.

Van de hogere passen zijn de Bernina, Julier en Ofen ook al open. Flüela gaat naar verwachting volgende week open. En in Oostenrijk (iets uit de richting misschien) is de planning dat de Großglockner Hochalpenstraße dit weekend weer opent.

In Italië is ook al aardig wat open. Vanaf Graubünden zou je via de Munt-la-Scheratunnel (tol) of de Ofenpass ook richting Italië kunnen rijden als je nog wat meer passen wil rijden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Pino » ma 24 apr 2017, 15:34

De Lukmanier gaat voor een groot deel door kaal landschap en je hebt nooit echt hoge bergen om je heen. Dat zorgt ervoor dat je nooit eens een super-uitzicht tegen zult komen. En hij is vrij vlak. Het schijnt dat men in de 19e eeuw serieus heeft nagedacht over een spoorlijn over de Lukmanier, omdat deze in tegenstelling tot de Gotthard geen dure tunnel nodig zou hebben (aldus Wikipedia). Dat zegt wel iets.

Voor hoge passen die al open zijn, zou ik toch eerder naar het zuid-oostelijke deel van Graubünden rijden. Daar worden enkele redelijk hoge passen het hele jaar open gehouden om een wegverbinding met de rest van Zwitserland te handhaven. Topkandidaten zouden Julier, Bernina en Ofen zijn. Ook de Splügen is al open, zodat een rondje Julier - Bernina - Splügen denkbaar is. Heropening van de Flüela wordt op 1 mei verwacht, dus die zou je nog net mee kunnen pakken (anders eventueel de Vereina-autoverlad gebruiken). De zeer populaire trip Bernina - Stelvio - Ofen is nog wel even onderbroken.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door petervdveen » ma 24 apr 2017, 16:35

1. Transfăgărășan
2. Timmelsjoch
3. Highway 1 Jeruzalem -> Jordaan vallei
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door brytje008 » ma 24 apr 2017, 19:12

@coentunnel @ pino Dat lijkt mij ook zeker een gaaf rondje. Alleen de Julierpas en Berninapas heb ik vorig jaar zomer ook gereden. Dus misschien is dat wel te kort na elkaar. Ik rijd dan liever nog bergpassen die ik nog niet gedaan hebt. Maar ik ga het wel overwegen. Ik ga vooral om lekker te rijden en er even tussen uit te zijn.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 apr 2017, 21:00

Pino schreef:De Lukmanier gaat voor een groot deel door kaal landschap en je hebt nooit echt hoge bergen om je heen. Dat zorgt ervoor dat je nooit eens een super-uitzicht tegen zult komen. En hij is vrij vlak. Het schijnt dat men in de 19e eeuw serieus heeft nagedacht over een spoorlijn over de Lukmanier, omdat deze in tegenstelling tot de Gotthard geen dure tunnel nodig zou hebben (aldus Wikipedia). Dat zegt wel iets.
Ik denk dat je zelfs relatief makkelijk een snelweg Tamins-Disentis-Lukmanier-Biasca zou kunnen aanleggen zonder lange tunnels nodig te hebben. Nadeel is alleen dat die route voor weinig bestemmingen echt interessant is. Probleem met de Lukmanier is dat de weg aan de noordkant eigenlijk doodloopt op de Glarner Alpen en je vanaf Disentis enkel naar het westen of het oosten kunt.
brytje008 schreef:@coentunnel @ pino Dat lijkt mij ook zeker een gaaf rondje. Alleen de Julierpas en Berninapas heb ik vorig jaar zomer ook gereden. Dus misschien is dat wel te kort na elkaar. Ik rijd dan liever nog bergpassen die ik nog niet gedaan hebt. Maar ik ga het wel overwegen. Ik ga vooral om lekker te rijden en er even tussen uit te zijn.
Anders naar Oostenrijk?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Pino » ma 24 apr 2017, 21:11

brytje008 schreef:Alleen de Julierpas en Berninapas heb ik vorig jaar zomer ook gereden. Dus misschien is dat wel te kort na elkaar. Ik rijd dan liever nog bergpassen die ik nog niet gedaan hebt.
Langs het uitzicht op het Berninamassief dat je aan de noordkant van de pas krijgt mogen ze me wel wat vaker sturen dan twee keer per jaar 8-)

Je wens om nieuwe passen te rijden snap ik wel, maar ik denk nog steeds dat er rondom het Engadin meer lol voor je te beleven zal zijn dan rond Oberalp en Lukmanier in een periode dat alle andere passen rond het Gotthardmassief nog dicht zijn. In plaats van Julier/Bernina dient een oostelijker variant Flüela/Ofen zich aan. Waarna je de keuze hebt tussen een route naar het noorden (Reschenpass - Landeck etc) of met een grote bocht terug via Livigno-Bormio-Sondrio en de Splügen om het af te maken.

Nog over een snelweg over de Lukmanier: als er een trein overheen zou kunnen, moet het met een snelweg ook lukken. Die kan namelijk grotere stijgingspercentages aan. Maar inderdaad is de omweg in kilometers te groot (cq zijn de Glarner Alpen tekeer een obstakel) om van de Lukmanier in de moderne tijd tot een hoofdverbinding uit te bouwen. Daar kan geen elegant stijgingsprofiel iets aan veranderen.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door brytje008 » ma 24 apr 2017, 21:35

@coentunnel, dat is inderdaad ook een optie. Welke passen kun je aanraden?

@pino het is zeker geen straf om ze 2 keer in een jaar te rijden haha :D Maar ik vind variatie best wel leuk

De route Flüela en ofen is het overwegen waard. ik ga het even allemaal bekijken, ligt ook een beetje aan het weer.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 apr 2017, 22:44

^^ Zoals gezegd, de Großglockner Hochalpenstraße zou dit weekend open moeten gaan. Dure weg, maar wel mooi. Ook te combineren met bv. de Gerlos Alpenstraße. Maar als je echt passen wil rijden zou ik gewoon lekker richting de Dolomieten gaan. Daar kun je ook in het Duits terecht en zijn momenteel behoorlijk veel passen van rond de 2000 meter (of hoger) gewoon open, waaronder de hele Sellaronde (Sella, Pordoi, Campolongo, Grödnerjoch), Karerpass, Nigerpass, Giau, Falzarego, Valparola, Fedaia. Daar zitten toch aardig wat heel mooie passen tussen, en er zijn ook veel verschillende passen op een relatief klein oppervlak.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door SnarfFlevoland » di 25 apr 2017, 9:55

^^
Daar sluit ik me geheel bij aan. In Zuid-Tirol zal je op dit moment qua bergpassen veruit het beste uit de voeten kunnen. En qua landschap zijn de Dolomieten gewoonweg prachtig. Daar zul je vaker terug willen komen. En qua bergwegen is er keuze in overvloed! 8-)
Coen Tunnel schreef:Lukmanier is een pas die erg simpel te rijden is en waar je vlot kan doorrijden. Qua uitzichten is het niet bijster spectaculair.
Persoonlijk vind ik anders de afdaling vanaf de pashoogte naar Disentis zeker niet verkeerd. Het is inderdaad niet spectaculair, maar wel fraai. Zo slecht is het nu ook weer niet. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Coen Tunnel » di 25 apr 2017, 11:08

^^ Toegegeven, het laatste deel voor Disentis is op zich best aardig, maar in vergelijking met andere Alpenpassen is de Lukmanier gewoon saai. Mijn beeld zal nog wel verder versterkt worden doordat ik de Lukmanier heb gereden tijdens een roadtrip van zes dagen over meerdere passen, en dat aan het einde van de vijfde dag. Dan heb je al heel wat moois gezien en dan is de Lukmanier simpelweg niet erg bijzonder. Ik zeg ook niet dat het slecht is, maar zelfs een grote pas als de Simplon kan mij meer bekoren dan de Lukmanier.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Wat zijn de mooiste bergpassen die je gereden hebt?

Bericht door Robbert297 » di 25 apr 2017, 13:02

Ik kan iedereen de weg naar Cicogna aanbevelen. Een heel smalle weg dwars door de Val Grande! (Ik was blij dat ik weer beneden was :p )
Ik heb nog wel wat foto's van de weg, maar ben vanavond pas thuis.

Vereiste: je moet veel rijervaring hebben.

EDIT: Bij deze een foto die ik daar heb gemaakt:
Afbeelding
Слава Україні

Plaats reactie