Arnhem - Wiener Neustadt

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
OnTheRoad
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 aug 2015, 23:43
Locatie: Bodegraven & Arnhem

Arnhem - Wiener Neustadt

Bericht door OnTheRoad » ma 29 aug 2016, 13:42

Hi allen,

Ondanks het feit dat ik niet veel plaats ben ik wel een fanatiek lezer van topics op het Wegenforum. Vandaar dat deze categorie mij ook niet ontgaan is. Lijkt me daarom leuk om eens jullie advies hier te vragen.

Komend weekend heb ik een weekend Wiener Neustadt in Oostenrijk op de planning staan. Ik vertrek vanuit het centrum van Arnhem.
Donderdagavond na het eten zal ik vertrekken, samen met iemand, waarbij we de nacht zullen doorreizen zodat we vrijdag eind van de ochtend aan kunnen komen. Google Maps is duidelijk: rij de hele A3 af in Duitsland. Ik zie weinig argumenten om dit niet te doen, maar mogelijk hebben jullie betere suggesties.
De terugrit wil ik in twee dagen doen, ik reis namelijk alleen terug en 1100km voor iemand met mijn rijervaring (4 jaar, 35.000km/jaar) vind ik nog iets te. Zondagmiddag (15:00?) wil ik gaan vertrekken, uiterlijk maandagavond wil ik thuiskomen. Ook hier is de A3 het advies, alleen maak ik mij licht zorgen over eventuele drukte rond de grote steden in de maandagochtendspits. Wat kan ik hiervan verwachten? Hebben jullie daarnaast ook tips voor relatief nette hotels langs de route waar ik zou kunnen overnachten? Zat te denken dit bij Regensburg of Nürnberg te gaan doen.

Ben benieuwd naar jullie meningen, adviezen. Zal kijken of ik langs de route nog wat mooie foto's kan schieten om te delen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arnhem - Wiener Neustadt

Bericht door waldo79 » ma 29 aug 2016, 14:05

Met 35.000 km/jaar moet je wel wat gewend zijn :mrgreen: Maar blij toe dat je realistisch bent over je rijervaring 8-)

De ergste zomerdrukte is voorbij, maar wegwerkzaamheden en ongevallen kunnen roet in het eten blijven gooien. Maar de A3 uitrijden lijkt mij desondanks het meest logische :)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Arnhem - Wiener Neustadt

Bericht door Pino » ma 29 aug 2016, 15:04

Op de A3 had je deze zomer horror-werkzaamheden tussen Nürnberg en Regensburg, maar als ik het goed zie, is de situatie dat je daar maar één rijstrook richting Regensburg had inmiddels weer verleden tijd. Verder zal de route vast niet filevrij zijn op zowel heen- als terugreis, maar een omweg zal behoudens grotere calamiteiten op de reguliere route niet sneller zijn.

Wat betreft je terugweg: op het Duitse snelwegennet is de ochtendspits meestal minder heftig dan op het Nederlandse. Veel forensenverkeer bij de grote steden gaat niet via de Autobahn. Alleen in dichtbevolkte regio's wordt dat anders. Het zou voor jou een idee kunnen zijn om op de terugweg de A3 af te rijden tot net voorbij Nürnberg. Dat zou een uur of zes rijden moeten zijn, dus mooi tot halverwege de avond. Kun je vervolgens de volgende ochtend wegrijden, waarbij je pas bij Frankfurt weer terecht komt in een regio die enigszins gevoelig is voor ochtendspits. Als je niet al te vroeg vertrekt, zou je daar geen last meer van moeten hebben.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Arnhem - Wiener Neustadt

Bericht door SnarfFlevoland » di 30 aug 2016, 13:47

^^
Hoe ben je daarop gekomen, of bedoel je puur de snelwegen die vrij ver om de steden heenlopen? In principe gebruikt het forenzenverkeer in Duitsland best veel de snelweg om snel de kern van een stad vanuit het platteland te bereiken. Nu is de A3 langs Nürnberg natuurlijk niet interessant voor het forenzenverkeer van/naar Nürnberg, maar wel het stuk vanuit het westen tot Fürth/Erlangen en vanuit het oosten tot Kreuz Altdorf.

Natuurlijk is het zo dat je naast de snelwegen vaak ook vrij goede secundaire wegen hebt vanaf het platteland naar steden, die uiteraard ook door forenzen gebruikt worden. Die heb je in Nederland niet zo, maar je merkt alsnog duidelijk de druk op de snelwegen als je er in de spits rondrijdt.

Verder kan je als vuistregel nemen dat de maandagochtend en vooral de vrijdagmiddagspits de drukste momenten zijn op het Duitse wegennet. In tegenstelling tot wat in Nederland gebruikelijk is om dagelijks te pendelen, zijn er veel Duitsers die - dankzij de grotere afstanden - doordeweeks vlakbij hun werk wonen en dus alleen in het weekend thuis bij familie zijn. Om die reden kan de zondagavondspits ook nog eens verradelijk druk zijn, omdat niet iedereen maandagochtend pas wil vertrekken richting werkplaats. Daarvoor wil uiteraard wel iedereen vrijdagmiddag meteen naar huis, hetgeen de vrijdagmiddagspits de drukste van de week maakt en ook nog eens vele transitsnelwegen overbelast.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Arnhem - Wiener Neustadt

Bericht door Pino » di 30 aug 2016, 14:24

SnarfFlevoland schreef:Hoe ben je daarop gekomen, of bedoel je puur de snelwegen die vrij ver om de steden heenlopen? In principe gebruikt het forenzenverkeer in Duitsland best veel de snelweg om snel de kern van een stad vanuit het platteland te bereiken. Nu is de A3 langs Nürnberg natuurlijk niet interessant voor het forenzenverkeer van/naar Nürnberg, maar wel het stuk vanuit het westen tot Fürth/Erlangen en vanuit het oosten tot Kreuz Altdorf.

Natuurlijk is het zo dat je naast de snelwegen vaak ook vrij goede secundaire wegen hebt vanaf het platteland naar steden, die uiteraard ook door forenzen gebruikt worden. Die heb je in Nederland niet zo, maar je merkt alsnog duidelijk de druk op de snelwegen als je er in de spits rondrijdt.
Doelde inderdaad op deze twee punten. De snelwegen liggen bij een paar grotere Duitse steden dusdanig ver naar buiten dat forensenverkeer daar lang niet altijd even sterk gebruik van maakt. Je omschrijft de situatie bij Nürnberg al. Ik denk verder aan een weg als de A99 die nauwelijks bruikbaar is voor verkeer dat in München zelf moet zijn en ook bij Frankfurt lopen A3 en A5 vrij ver buiten de stad. De files ontstaan bij die steden in sterkere mate op inprikkers en stadssnelwegen die doorgaand verkeer niet zo snel zal zien. Al ben je er zeker niet van verschoond. Je merkt dat het drukker is, bij München krijg je op de A8 vanuit het oosten mogelijk wel een ochtendspits op je af, enzovoort.

Ik wilde maar zeggen dat er in Duitsland enorme stukken weg zijn die niet getroffen worden door een ochtendspits omdat ze simpelweg geen relevante forensenverbinding zijn. In Nederland is dat wel anders, omdat er enorm veel gependeld wordt tussen steden. Duitse steden liggen in het algemeen te ver uit elkaar om dat mogelijk te maken, dus de spits is een veel klassiekere verkeersgolf tussen ommelanden en stad (en 's avonds omgekeerd) waar redelijk omheen te plannen valt. In mijn voorbeeld van Nürnberg moet je gewoon zorgen dat je in de tegenspits-richting rijdt. De enige gebieden die ik rond de spits algeheel zou proberen te vermijden zijn de verstedelijkte regio's van NRW, Rhein/Main en Rhein/Neckar. Juist omdat daar kris-kras tussen steden wordt gependeld en je dus een veel 'Nederlandser' beeld krijgt van files in alle richtingen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Arnhem - Wiener Neustadt

Bericht door Rene » di 30 aug 2016, 15:27

Ik ben twee weken geleden naar Hongarije gereden via Wenen. De vele Baustellen op de A3 zag ik niet zo zitten, en daarom ben ik de A6-A61 gereden in Duitsland. Dus Venlo-Heilbronn-Nürnberg. Als je 's avonds/'s nachts rijdt dan hoef je geen rekening te houden met files bij Erftstadt (A61), en ook bij de Großbaustellen bij Heilbronn en Nürnberg op de A6 loopt het dan lekker door. Het is wat langer in kilometers, maar ik vond het verder zeer prettig doorrijden.

Een waarschuwing: op de Oostenrijkse A8 Passau-Wels bevinden zich thans twee Baustellen.
Eén daarvan heeft een 12 kilometer lange, EXTREEM smalle rijstrook op de tegenverkeersrijbaan.
Deze dus: http://www.asfinag.at/baustelleninfo#str=A08&rw=2045965
Echt zéér smal tussen de barriers, dat was dus 12 kilometer afzien en zweet op de handen aan het stuur.
Dus als je richting Wenen rijdt: kies bij de Baustellen op de A8 voor de rechter strook, niet voor de linker !

OnTheRoad
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 aug 2015, 23:43
Locatie: Bodegraven & Arnhem

Re: Arnhem - Wiener Neustadt

Bericht door OnTheRoad » wo 31 aug 2016, 18:42

Super! Dit zijn adviezen waar ik zeker iets aan heb.

Files langs de route maakte ik mij inderdaad het meeste druk over voor de terugreis. De variant die Pino noemt sluit aardig aan bij mijn eerste gedachte, zondag doorrijden tot iets na Nürnberg, daar een hotel in duiken en vervolgens maandag rond 9:00 weer verder. Ik ga eens oriënteren op hotels in die regio.

De variant via de BAB61 zal ik ook eens wat verder uitzoeken, klinkt interessant en is voor mij een bekende route (tot aan het samenvoegen met de BAB6) van wat jaren terug.

OnTheRoad
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 aug 2015, 23:43
Locatie: Bodegraven & Arnhem

Re: Arnhem - Wiener Neustadt

Bericht door OnTheRoad » za 03 sep 2016, 10:52

Een update vanuit mijn kant: we zijn donderdagavond om 19:40 vanuit Arnhem vertrokken en vrijdagochtend om 7:40 in Wiener Neustadt aangekomen.

De rit zelf was opzich goed te doen, maar de BAB3 zit nog vol (als in meer dan 20) met Baustellen. Daardoor aardig wat stukken 80 gereden maar ook veel stukken niet boven de 50 uitgekomen. In tegengestelde richting veel files gezien bij de werkzaamheden wat mij niet echt een fijn gevoel geeft voor de terugrit maar toch besloten deze route aan te houden, gezien ik al een hotelovernachting in de buurt van Nürnberg heb staan.

Opvallend was voor mij het aantal écht hard rijdende auto's op de route, ken het Duitsland van vroeger vooral van hard rijdende auto's op de linker rijstrook maar het viel mij op dat wij met 130/140 gemakkelijk met de stroom meegingen.

De genoemde waarschuwing voor de A8 (AUS) Passau - Wels was zeker gegrond, gaat inderdaad om 12km over een breedte van 2 meter. Ik zat achter het stuur dus uiteraard de rechter rijstrook aangehouden. In Wenen zelf ben ik gisteravond al even geweest, daar is het op de plaatselijke ring niet veel anders. Aardig wat Baustellen daar aanwezig met smalle stroken. Leuke uitdaging om te rijden dus.

Al met al een goede eerste ervaring qua rit, goed vooruitzicht voor de terugweg gezien de hotelovernachting en het feit dat ik dan alleen uitgerust overdag op reis ga.

Plaats reactie