Beste route naar Bodensee (oost)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
PieterKoster
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 29 aug 2016, 13:34
Locatie: Zwolle

Beste route naar Bodensee (oost)

Bericht door PieterKoster » ma 29 aug 2016, 14:07

Hallo,

Wat adviseren jullie als beste route vanuit Nederland, door Duitsland naar de oostkant van de Bodensee (Lindau)? Ik kom bij Arnhem de grens over (A3), maar dan? Ik zat de denken aan:

A3 tot Würzburg - A7
A3 tot Frankfurt - A67 tot Karlsruhe - A8 tot Ulm - A7
A3 - Dortmund - A45 - A3 - A7

Vertrek vrijdag a.s. rond 4 uur 's nachts, we reizen met een baby dus regelmatig pauzeren. Alvast bedankt voor het meedenken! :)

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Beste route naar Bodensee (oost)

Bericht door T-hijs » ma 29 aug 2016, 14:30

Ik weet niet waarvandaan je moet komen in Nederland, maar om oponthoud in de ochtendspits bij Köln te vermijden zou ik voor de route via Venlo kiezen. En vervolgens A61 (Hockenheim) - A5 (Karlsruhe) - A8 (Ulm) - A7 (Memmingen) - A96. Bij drukte op de A5 zou je in plaats daarvan bij Hockenheim de A6 kunnen nemen richting Heilbronn en dan via de A81 naar Stuttgart, om daar de A8 te nemen.

Sowieso zul je onderweg veel vrachtverkeer tegenkomen c.q. inhalen en bij de grote steden (Karlsruhe, Stuttgart, Ulm) last hebben van de vrijdagmiddagspits. Wat dat betreft zou je misschien beter donderdagmiddag rond een uur of 4 kunnen vertrekken en overnachten in bijvoorbeeld Pforzheim. Dan vertrek je de volgende ochtend rond een uur of 8 en kom je op je dooie gemak aan in Lindau.

Ik weet niet of dit hier mag noemen, maar ik heb al een paar keer een reis in die richting gepland onderbroken in Hotel Residenz Pforzheim. Prima plek voor een snelle overnachting; auto kan in de parkeerkelder en ontbijt (niet verplicht!) is al vanaf half 7. Vlak daarbij is ook een grote supermarkt om ontbijt en/of dingetjes voor onderweg te scoren.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste route naar Bodensee (oost)

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 aug 2016, 14:39

T-hijs schreef:Ik weet niet waarvandaan je moet komen in Nederland, maar om oponthoud in de ochtendspits bij Köln te vermijden zou ik voor de route via Venlo kiezen. En vervolgens A61 (Hockenheim) - A5 (Karlsruhe) - A8 (Ulm) - A7 (Memmingen) - A96. Bij drukte op de A5 zou je in plaats daarvan bij Hockenheim de A6 kunnen nemen richting Heilbronn en dan via de A81 naar Stuttgart, om daar de A8 te nemen.
Ik zou ook bij Venlo de grens over gaan. Om de werkzaamheden op de A5 bij Bruchsal te vermijden zou ik vanaf de A61 via de A65 (langs Landau) naar Karlsruhe rijden. Die gaat over in de B10 en dan kom je vanzelf op de A5.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste route naar Bodensee (oost)

Bericht door Pino » ma 29 aug 2016, 14:47

^^ Zou zeggen dat veel afhangt van de vraag hoe ver je af zit van Arnhem. Als je niet al te lang na vieren de grens over bent, ben je de ochtendspits in Rhein/Ruhr wel voor en zit je al behoorlijk ver in Zuid-Duitsland tegen de tijd dat de vrijdagmiddagspits een beetje om gang gaat komen. Dan zou ik gewoon de meest directe route pakken, en die loopt over de A3 en Mannheim. Dan alleen wel de A6-A81 pakken naar Stuttgart en niet de A5-A8 (ivm de al genoemde werkzaamheden bij Bruchsal).

Doe je er langer over naar de Nederlands-Duitse grens, dan bestaat wat meer de kans dat je van de ochtendspits terecht komt in een werkdag met druk vrachtverkeer en niet heel veel later in de vroeg beginnende vrijdagmiddagspits. In dat laatste geval zijn er vele alternatieven denkbaar (en dan wil ik het nog niet eens hebben over variant "reis in tweeën knippen"). Zou nog wel de A81 willen noemen. Dan zak je weliswaar af naar de westkant van de Bodensee, maar met de B31 loopt toch een best nette expresweg langs de noordkant van het meer. En de route heeft als voordeel dat je sneller van de grote Zuid-Duitse assen/filemagneten af bent.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Beste route naar Bodensee (oost)

Bericht door duikgek89 » ma 29 aug 2016, 15:04

Mijn aanname was dat je niet ver na vieren over de grens zou zijn inderdaad, is dat het geval dan heb je van de ochtendspits geen last. Normaal is de spits op vrijdagochtend heel minimaal, alleen bij Köln kan het op bepaalde tijden wat vervelend zijn.

Probeer voor 14:00 a 14:30 bij je bestemming te zijn, dan heb je van de vrijdagmiddag spits geen last.

PieterKoster
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 29 aug 2016, 13:34
Locatie: Zwolle

Re: Beste route naar Bodensee (oost)

Bericht door PieterKoster » ma 29 aug 2016, 17:21

Bedankt voor de tips! We rijden vanuit Zwolle, naar de grens bij Arnhem is een uur. Een uur eerder vertrekken (3 uur uit Zwolle) kan natuurlijk ook, als we daarmee de ochtendspits voor blijven en bovendien gunstiger uitkomen met de vrijdagmiddagspits. Of blijft de route Venlo sowieso een beter alternatief?

Dan kom ik op: Zwolle - Venlo - A61 (Hockenheim) - A6 (Heilbronn) - A81 (Stuttgart) - A8 (Ulm) - A7 (Memmingen) - A96

De bestemming aan de Bodensee is al onze tussenstop, de uiteindelijke bestemming is Gera Lario (Como meer), zaterdagmiddag. Die route had ik bedacht binnendoor langs de oostelijke Bodensee naar de Zwitserse A13 (stukje Oostenrijk binnendoor, bespaart een vignet) - Chur - Splugenpas - Gera Lario.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste route naar Bodensee (oost)

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 aug 2016, 17:39

^^ Je bespaart je een vignet, maar Bregenz is niet de meest prettige stad om doorheen te rijden. Het kan je in druk verkeer gauw wat vertraging opleveren, ik heb wel eens gehoord van mensen die er meer dan een half uur over deden. Via de A14 krijg je met de Pfändertunnel in ieder geval wel waar voor je vignet en vanaf afrit 27 bij Mäder (niet de bewegwijzerde route via afrit 23 door Diepoldsau nemen, schiet niet op) zit je zo op de Zwitserse A13.

Splügenpass is erg leuk rijden, maar met een langere auto is het wel mogelijk maar lastig. Veel krappe bochtjes die enkel in de eerste versnelling genomen kunnen worden, waar je echt de buitenkant van de bocht moet gebruiken om de bocht te kunnen maken, met smalle tunneltjes in de bochten (claxonneren soms noodzakelijk). Het smalste en bochtigste deel kun je omzeilen door de route om het Isolameer te nemen: https://www.google.nl/maps/dir/46.43185 ... m2!4m1!3e0

Beide routes staan overigens aangegeven op de bewegwijzering ter plekke, voor de route om het Isolameer volg je Chiavenna via de SP66 in plaats van de SS36: https://www.google.nl/maps/@46.4319063, ... 312!8i6656

Die route is langer, maar een stuk geschikter als je een langere auto (sedan of stationcar) hebt. Dat smalle bochtige deel is erg leuk als je van bergwegen houdt, maar eigenlijk alleen fijn te rijden met een wat kleinere auto. Ik heb er zelf gereden met een Suzuki Swift en ik ben blij dat ik geen grotere auto had, want dat bochtige deel is gewoon een erg krappe weg.

Ik neem aan dat je geen aanhanger/caravan mee hebt, want dan is de Splügenpass sowieso verboden terrein.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Beste route naar Bodensee (oost)

Bericht door Bluemoon23 » ma 29 aug 2016, 18:24

Splugenpass is inderdaad erg mooi, ik was daar vorige maand nog.
Daar zie je genoeg campers en busjes rijden dus dat lengteprobleem valt ook wel weer mee.
Je moet er alleen een beetje rekening mee houden met het aansnijden van de bocht.
Er rijden ook gewoon kleine vrachtwagens over dat soort weggetjes in Italie (voor lokaal en bestemmingsverkeer moet dat natuurlijk wel) en die komen er ook wel door.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste route naar Bodensee (oost)

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 aug 2016, 18:32

Campers en busjes alsmede kleine vrachtwagens zullen normaliter de route om het Isolameer nemen, deels ook door de maximale doorrijhoogte van 2,30 meter voor de tunneltjes op het heel bochtige deel. Over die omweg is het inderdaad wel te doen, die weg is veel minder steil, minder bochtig en ook breder.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Beste route naar Bodensee (oost)

Bericht door Peter » di 30 aug 2016, 5:14

Ik denk dat de spits wel meevalt ten zuiden van het Ruhrgebiet. De vakanties in het zuiden zijn altijd laat (en waarschijnlijk deze week nog deels gaande). Maar inderdaad: zorg dat je rond 7:30 reeds aan de zuidkant zit van het Ruhrgebiet.

Ikzelf zou (in de nacht...) vanuit Zwolle de N/A/N35 afzakken en dan ofwel de A31 nemen richting zuiden (en verder de aangegeven route) ofwel (als je iets later bent), de B54 afrijden (2+1) naar Munster en dan de A1-A45 pakken. Dan omzeil je het Ruhrgebiet grotendeels. Frankfurt pak je waarschijnlijk net na de spits.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste route naar Bodensee (oost)

Bericht door Coen Tunnel » di 30 aug 2016, 7:57

^^ A45 is echter geen pretje met alle Baustelles. Als je al richting Münster zou rijden, dan zou ik eerder nog A1-A44-A7-A96 nemen, dus via Kassel en dan de A7 helemaal tot aan Memmingen rijden. Is iets om, maar wel een route waar je weinig vertraging hoeft te verwachten.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Beste route naar Bodensee (oost)

Bericht door Peter » di 30 aug 2016, 9:10

Dat (via Kassel) heb ik 2 jaar geleden gedaan inderdaad, op weg naar Lindau e.o. op de heenweg en terug via de genoemde A45 en de B54. Terug was wel op een zondag.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Beste route naar Bodensee (oost)

Bericht door SnarfFlevoland » di 30 aug 2016, 13:20

Ook met een grotere auto is de Splügenpass opzich best te doen, maar je moet dan wel wat ervaring met rijden in de bergen hebben. Die omweg via het Isolameer lijkt mij een goede tip als je het 'moeilijkste' deel van de bergpas wilt vermijden. Heb er zelf echter nog nooit gebruik van gemaakt en gewoon de hoofdweg verder gevolgd door de tunnels.
Coen Tunnel schreef:A45 is echter geen pretje met alle Baustelles. Als je al richting Münster zou rijden, dan zou ik eerder nog A1-A44-A7-A96 nemen, dus via Kassel en dan de A7 helemaal tot aan Memmingen rijden.
De A45 is inderdaad waardeloos m.b.t. de wegwerkzaamheden, maar de A44 tussen Dortmund en Kassel is er helaas ook niet bepaald vrij van. Toch denk ik dat al met al de route via Kassel inderdaad veel prettiger is. Vooral ook omdat de A3 tussen Afschaffenburg en Würzburg eigenlijk onbruikbaar is op dit moment.
Coen Tunnel schreef:Via de A14 krijg je met de Pfändertunnel in ieder geval wel waar voor je vignet en vanaf afrit 27 bij Mäder (niet de bewegwijzerde route via afrit 23 door Diepoldsau nemen, schiet niet op) zit je zo op de Zwitserse A13.
De route via Hohenems-Diepoldsau valt mee, zolang je er niet toevallig in de spits terecht komt. In het weekend maakt dat niet zoveel uit, ook al mag de route via Mäder misschien minimaal sneller zijn, maar op lange afstanden een absoluut te verwaarlozen tijdswinst.

Veel erger is hoe de Zwitsers je terug naar Oostenrijk sturen via Lustenau. Dat is een veel vervelende plaats om doorheen te rijden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste route naar Bodensee (oost)

Bericht door Coen Tunnel » di 30 aug 2016, 14:04

SnarfFlevoland schreef:De route via Hohenems-Diepoldsau valt mee, zolang je er niet toevallig in de spits terecht komt. In het weekend maakt dat niet zoveel uit, ook al mag de route via Mäder misschien minimaal sneller zijn, maar op lange afstanden een absoluut te verwaarlozen tijdswinst.
Ik heb zelf geen goede ervaringen met Diepoldsau, maar als je over de A13 vanuit het noorden komt en door wil steken naar de Oostenrijkse A14 heb je geen andere keuze, aangezien de aansluiting Mäder op de Oostenrijkse A14 maar een halve aansluiting is (en ik richting Innsbruck moest). Ik vond het allemaal maar traag gaan, zowel bij de rotonde bij de afrit van de Zwitserse A13 als door Diepoldsau heen. Van snelweg tot snelweg is het 3,0 km waarvan zeker 2,5 km door de bebouwde kom, en de 50 km/u die je daar mag rijden kun je ook niet altijd halen.

Via de aansluiting Mäder is de route van snelweg tot snelweg korter, 2,5 km, en rij je vrijwel geheel buiten de bebouwde kom, op het stukje rond de rotonde in Mäder na.

Goed, het zijn misschien maar marginale verschillen en je gaat er niet meer mee winnen dan een paar minuten, maar ik vind de route via Mäder duidelijk prettiger.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Beste route naar Bodensee (oost)

Bericht door SnarfFlevoland » di 30 aug 2016, 14:16

^^
Ja, opzich is de route langs Mäder inderdaad net wat aantrekkelijker, maar via Diepoldsau is buiten (doordeweekse) spitstijden ook geen enkel probleem. Voor vele onbekenden is dan een bewegwijzerde route toch net wat prettiger. ;) Het verschil van snelweg tot snelweg in beide varianten (Diepoldsau vs. Mäder) is (afhankelijk van de rijrichting) ca. 300-400 m in het voordeel van Mäder. Tijdsverschil bij normale omstandigheden hoogstends een minuut, als het al niet minder is. Dat is natuurlijk niks. :razz:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste route naar Bodensee (oost)

Bericht door Coen Tunnel » di 30 aug 2016, 14:22

^^ Mijn ervaring in Diepoldsau was op een vrijdag rond het middaguur. In 2012 ben ik er ook wel langs geweest, kan me herinneren dat ik er toen ook niet kapot van was. Via Au/Lustenau ben ik ook wel gegaan (ik zat in 2012 in een hotel in Dornbirn), maar dat is inderdaad ook geen geweldige route.

Plaats reactie