Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door SnarfFlevoland » vr 25 nov 2016, 0:58

ronny forgeron schreef:In China mag je ook gewoon vrij rondreizen hoor.
Dat vind ik best wonderlijk, want als je China over een landsgrens binnenkomt mag je helemaal niet vrij rondreizen?! Bovendien zijn daar volgens diverse bronnen aan de grens ook geen chineze rijbewijzen direct verkrijgbaar... Kan dat dus puur alleen via autoverhuurbedrijven bij vliegvelden? Of ben ik geheel verkeerd geïnformeerd?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door ronny forgeron » zo 27 nov 2016, 9:36

Als je China binnenkomt mag je vervolgens vrij rondreizen per trein of vliegtuig bv, maar niet met een auto van buiten China, omdat alle auto's in China volgens Chinese standaard gekeurd moeten zijn. Daarom zie je auto's uit Hong Kong en Macau met hun eigen kenteken en een speciaal chinees kenteken (Zwart ipv blauw en met beginletter Z).
Vervolgens worden alleen Chinese rijbewijzen erkend.
Je kunt met je eigen auto komen maar dan moet je vooraf wel wat burocratie doorworstelen om een tijdelijk chinees kenteken en rijbewijs te krijgen.
Wanneer je een auto huurt op een vliegveld is dat een Chinese auto met Chinees kenteken van de betreffende provincie en krijg je een tijdelijk Chinees rijbewijs. Je mag de provincie niet uit, net zoals je in de US met een huurauto niet naar Mexico mag.
Ik heb zelf een auto in China en een Chinees rijbewijs (dat je alleen na theorie examen kan krijgen als je tenminste een visum of permit voor verblijf van minstens een jaar hebt) en heb al vele ritten door China gemaakt. Bij provinciegrenzen wordt soms mijn rijbewijs en de autopapieren gecontroleerd, that's all.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door SnarfFlevoland » zo 27 nov 2016, 17:05

^^
Interessante informatie! :top:

Hoe komt het eigenlijk dat China zo hun aparte regels heeft m.b.t. auto's? Zijn de toelatingseisen er zoveel strenger?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door Peter » ma 28 nov 2016, 4:34

SnarfFlevoland schreef: Hoe komt het eigenlijk dat China zo hun aparte regels heeft m.b.t. auto's? Zijn de toelatingseisen er zoveel strenger?
India heeft precies hetzelfde. Je mag met een Indiaase auto niet de grens over (Bhutan en Nepal uitgezonderd in sommige gevallen) en met een buitenlandse auto India niet in. Nu zijn de landgrenzen van India met Pakistan, China en Bangladesh, wat hoogstens autoverkeer met Bangladesh logisch zou maken.

De landen zijn bang voor illegale auto-import (ontduiking import- en wegenbelasting), en wellicht ook smokkel van mensen en goederen daarin.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 nov 2016, 8:56

Peter schreef:De landen zijn bang voor illegale auto-import (ontduiking import- en wegenbelasting),
Daarvoor hebben we in de wereld het systeem met het carnet de passage. Dat schijnt ook in India te gelden:

https://www.adac.de/reise_freizeit/ratg ... es_en.aspx

Dus wellicht dat het dan toch legaal mogelijk is om met een buitenlandse auto naar India te reizen, mits je over een carnet de passage beschikt? Vanuit Europa zal het gezien de veiligheidssituatie in oost-Iran en Pakistan wel niet veel gebeuren.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door Peter » ma 28 nov 2016, 9:25

Coen Tunnel schreef: Dus wellicht dat het dan toch legaal mogelijk is om met een buitenlandse auto naar India te reizen, mits je over een carnet de passage beschikt? Vanuit Europa zal het gezien de veiligheidssituatie in oost-Iran en Pakistan wel niet veel gebeuren.
Wellicht dat het theoretisch kan inderdaad. Dan moet het al een auto zijn met het stuur rechts (Engels of Japans of zo), en je neemt een gigantisch risico. Als de auto gestolen wordt, moet je de importheffing betalen, die 200% van de nieuwwaarde is (ook al is de auto 10 jaar oud). Kortom: het gebeurt denk ik zo goed als nooit. India is inderdaad ook geen logisch land om slechts op je route te hebben. Dat geldt ook voor China natuurlijk.

PS 99.9% van de auto's wordt in India gebouwd om importbelasting van 200% of meer te voorkomen. Soms is dat kunstmatig: een afgebouwde auto (BMW-7 series bijvoorbeeld) wordt uit elkaar gehaald (motor, frame, stoelen, assen, lampen), in een zeecontainer gezet en in India weer "geassembleerd".
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door jelger » ma 28 nov 2016, 10:14

Het is zeker mogelijk om met de auto naar India te reizen, alleen zoals gezegd met papierwerk. Zogenaamde "overlanders" zie je regelmatig in Kathmandu (Nepal) eindigen, via India. Doorrijden naar Singapore is lange tijd lastig geweest door de ontoegankelijkheid van Myanmar. Geen idee hoe dat nu is. De tijd dat ik in die contreien rondtrok is alweer lang voorbij. :(

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door Peter » ma 28 nov 2016, 11:00

Myanmar is weer goed toegankelijk, maar of dat met de auto ook zo is, is de vraag. Ik denk van wel. Maar hoe zou je in Nepal komen via India? Via Pakistan is uitgesloten tegenwoordig. En via China zou via Tibet moeten. Ook zo goed als onmogelijk voor niet-Chinezen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door jelger » ma 28 nov 2016, 11:08

Ja, ik praatte ook met kennis van "toen". Hoe het met de passage door Pakistan tegenwoordig zit weet ik niet. Baluchistan was destijds ook al gevaarlijk en werd ontraden, maar evengoed reisden overlanders naar India.

De complicaties via China zijn me bekend. Dus als Pakistan tegenwoordig 'op slot' zit dan is een overland reis naar India inderdaad niet meer mogelijk.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door ronny forgeron » ma 28 nov 2016, 11:13

SnarfFlevoland schreef:^^
Interessante informatie! :top:

Hoe komt het eigenlijk dat China zo hun aparte regels heeft m.b.t. auto's? Zijn de toelatingseisen er zoveel strenger?
Om te beginnen is China geen verdragsondertekenaar van allerlei verkeersverdragen omdat de KMT regering die in 1949 naar Taiwan vluchtte dat was. Tot Nixon werd de PRC niet erkend en was ook geen lid van de UN.
Voordat we Europese regels hadden waren er aparte eisen per land. De VS hebben ook aparte keuringseisen maar als toerist heb je tijdelijke ontheffing net als een Amerikaanse of Canadese toerist in Europa. En de Amerikaanse militairen in Duitsland, die reden met wagens met Amerikaanse specificaties. Overigens komt het weinig voor dat Europeanen hun auto mee op vakantie naar Noord-Amerika meenemen of omgekeerd. In de jaren vijftig en zestig zag je nog wel veel Amerikaanse toeristen met eigen verscheepte auto in Europa.
China geeft alleen ontheffing via speciaal agentschap voor toeristen, of na een keuring zoals voor Hong Kong en Macau motorrijtuigen. Er schijnt sinds 2015 ontheffing van e.e.a. te zijn voor Russisch/Chinees grensverkeer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 nov 2016, 11:35

jelger schreef:Ja, ik praatte ook met kennis van "toen". Hoe het met de passage door Pakistan tegenwoordig zit weet ik niet. Baluchistan was destijds ook al gevaarlijk en werd ontraden, maar evengoed reisden overlanders naar India.

De complicaties via China zijn me bekend. Dus als Pakistan tegenwoordig 'op slot' zit dan is een overland reis naar India inderdaad niet meer mogelijk.
Kun je niet gewoon over de weg Lahore-Amritsar de grens over van Pakistan naar India?

De passage door oost-Iran en Baluchistan is natuurlijk gevaarlijk, al heb ik wel begrepen dat daar voor de veiligheid vaak in begeleid konvooi wordt gereden tussen Zahedan en Quetta. Een echt alternatief is er ook niet, want dan zou je via Afghanistan moeten. Dat lijkt mij nog minder aantrekkelijk.

Als je het papierwerk voor China weet te regelen is een route via China, Vietnam, Laos (of Cambodja), Thailand en Myanmar nog mogelijk naar India. Of vanaf Thailand via Maleisië door naar Singapore, en met veerboten zelfs nog tot Indonesië en Papua-Nieuw-Guinea.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door ronny forgeron » ma 28 nov 2016, 17:44

Niet door Vietnam, want daar worden in principe ook geen buitenlandse voertuigen toegelaten. Maar via Laos en dan naar Thailand vanuit China. Laos is geen probleem, veel chinese toeristen rijden zo ook naar Thailand, aan de grens regel je verzekering en wegenbelasting eenvoudig. De chinezen mogen sinds kort alleen nog maar naar Noord Thailand, te veel ongelukken met links rijden verder zuidelijk. Thai auto's mogen maar 50km 'Malaysia in, dus daar moet ook iets geregeld worden. Met een Singaporese auto ben ik in 2014 door heel Malaysia gereden, van die kant af was het geen probleem. Maar nu worden over en weer door Malaysia en Singapore allerlei heffingen en belastingen voor elkaars voertuigen ingevoerd, dus goedkoop wordt het niet.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door Peter » di 29 nov 2016, 3:25

Coen Tunnel schreef:Kun je niet gewoon over de weg Lahore-Amritsar de grens over van Pakistan naar India?
Vanwege onlusten rond Kashmir kan er vrijwel niemand de grens over met Pakistan. Denkbaar dat je wel met een veerboot vanaf Karachi naar India kan, al dan niet door op een neer te reizen naar Muscat.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door Chris » di 27 dec 2022, 19:46

Ik kwam op kerstbezoek het internationaal rijbewijs tegen van mijn opa. Het is in 1955 afgegeven. Ik weet niet of dat toen nog verplicht was voor West-Duitsland (daar kwam hij vaak), maar ik weet dat mijn opa indertijd een transitreis door de DDR naar West-Berlijn heeft gemaakt, wellicht was het daarvoor.

Afbeelding
International drivers license 1955-1 by European Roads, on Flickr

Heel veel landen die hier op staan bestaan niet meer of heten niet meer zo.
Afbeelding
International drivers license 1955-2 by European Roads, on Flickr

yup_tdi
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 15:31

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door yup_tdi » di 10 jan 2023, 23:07

Chris schreef: di 27 dec 2022, 19:46 Ik kwam op kerstbezoek het internationaal rijbewijs tegen van mijn opa. Het is in 1955 afgegeven. Ik weet niet of dat toen nog verplicht was voor West-Duitsland (daar kwam hij vaak), maar ik weet dat mijn opa indertijd een transitreis door de DDR naar West-Berlijn heeft gemaakt, wellicht was het daarvoor.

Afbeelding
International drivers license 1955-1 by European Roads, on Flickr

Heel veel landen die hier op staan bestaan niet meer of heten niet meer zo.
Afbeelding
International drivers license 1955-2 by European Roads, on Flickr
Ik zie veel opvallende dingen, maar wat mij het meest opvalt is dat ik Joegoslavie er niet op zie?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door Coen Tunnel » di 10 jan 2023, 23:30

^^ Staat er wel op, als Zuid-Slavië.

Sowieso een interessant lijstje landen. Het is een IRB 1926, dus alleen geldig in de landen die het verdrag van 1926 hebben ondertekend. Indonesië, dat in 1949 onafhankelijk werd, staat als zodanig vermeld, maar Newfoundland, dat in 1949 als Britse kroonkolonie naar Canada ging, staat onder Groot-Brittanië vermeld. Canada, dat tot 1982 de facto Brits was, staat dan weer nergens vermeld.

yup_tdi
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 15:31

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door yup_tdi » wo 11 jan 2023, 20:42

Coen Tunnel schreef: di 10 jan 2023, 23:30 ^^ Staat er wel op, als Zuid-Slavië.

Sowieso een interessant lijstje landen. Het is een IRB 1926, dus alleen geldig in de landen die het verdrag van 1926 hebben ondertekend. Indonesië, dat in 1949 onafhankelijk werd, staat als zodanig vermeld, maar Newfoundland, dat in 1949 als Britse kroonkolonie naar Canada ging, staat onder Groot-Brittanië vermeld. Canada, dat tot 1982 de facto Brits was, staat dan weer nergens vermeld.
Ja hallo lekker valsspelen :lol: , is het raar als ik zeg dat ik nog nooit van Zuid-Slavie heb gehoord? (ik had het gezien maar ik dacht dat ze misschien Slovenie? Montenegro? zoeits mee bedoelden).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door Chris » wo 11 jan 2023, 20:58

Joegoslavië of Yugoslavia betekent letterlijk Zuid-Slavië. Ik ben benieuwd hoe gangbaar die naam was.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door Coen Tunnel » wo 11 jan 2023, 21:25

Ik heb het wel eens op kaarten uit die tijd zien staan. Ook het Polygoonjournaal had het over Zuid-Slavië:
Link
Wel heb ik de indruk dat de benaming vanaf de jaren '60 in onbruik is geraakt ten faveure van Joegoslavië.
yup_tdi schreef: wo 11 jan 2023, 20:42Ja hallo lekker valsspelen :lol: , is het raar als ik zeg dat ik nog nooit van Zuid-Slavie heb gehoord? (ik had het gezien maar ik dacht dat ze misschien Slovenie? Montenegro? zoeits mee bedoelden).
Jug (uitspraak 'joeg') is Servokroatisch voor 'zuid', zoals Chris al aangeeft is Zuid-Slavië de letterlijke betekenis van Joegoslavië. Slovenië en Montenegro waren destijds geen zelfstandige landen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door Palance » do 12 jan 2023, 6:12

Chris schreef: wo 11 jan 2023, 20:58 Joegoslavië of Yugoslavia betekent letterlijk Zuid-Slavië. Ik ben benieuwd hoe gangbaar die naam was.
Op oudere kaarten en in oudere teksten als krantenartikelen kom je het nog wel eens tegen. Destijds was het dus wel degelijk gangbaar. Het is vernoemd naar de zuid-Slavische volkeren. (Jug=Zuid)

Dus is er zeker geen sprake van
yup_tdi schreef: wo 11 jan 2023, 20:42 lekker valsspelen
Het land werd opgericht in 1918, maar kreeg de naam Joegoslavië pas in 1929. Daarvoor heette het Koninkrijk der Serviërs, Kroaten en Slovenen (Kraljevstvo Srba, Hrvata i Slovenaca), in die regio afgekort tot de SHS).

Zuid-Slavië was dus gewoon de letterlijke vertaling van de naam van dat nieuwe land.

Ook in het Duits was Süd-Slawien gangbaar.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

yup_tdi
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 15:31

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door yup_tdi » za 14 jan 2023, 16:54

Jongens jongens ik bedoelde zozeer dat ik oprecht niet wist dat in Nederland vroeger Zuid-Slavie gangbaar was als term. Ik vind de geschiedenis van die regio zeer interessant en ik vind al die landen prachtig jammer van de Joegoslavië oorlogen maar goed dat is een andere discussie.

Overigens is deze interesse door mijn vader aangewakkerd als kind reden we door die landen en dan vertelde hij altijd wat daar altijd gebeurd was. Ik dacht in Servië dat je ook gebouwen zag met gaten erin (geweer mortier gaten weet het niet). Dit is wel echt meer dan 20 jaar geleden denk ik.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door marcel » za 14 jan 2023, 18:53

yup_tdi schreef: za 14 jan 2023, 16:54 ik oprecht niet wist dat in Nederland vroeger Zuid-Slavie
Ik had daar ook nooit van gehoord. Ik wist wel dat het dat betekent maar alleen omdat ik Russisch ken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door Chris » za 14 jan 2023, 18:59

Ik heb op Delpher in historische krantenartikelen gezocht, het gebruik van 'Zuid-Slavië' lijkt in de jaren '60 uitgefaseerd te zijn.

Het is kennelijk ook niet een naam die is blijven hangen, naar mijn idee zijn oude namen als Siam en Ceylon bekender dan Zuid-Slavië.

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door Wimpie25 » za 14 jan 2023, 19:33

Een internationaal rijbewijs wordt in België als een complete grap aanzien. Het document heeft nog altijd de originele layout van 1968, dient met de hand ingevuld te worden en bevat geen letter Engels.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door Palance » za 14 jan 2023, 20:52

Chris schreef: za 14 jan 2023, 18:59 Ik heb op Delpher in historische krantenartikelen gezocht, het gebruik van 'Zuid-Slavië' lijkt in de jaren '60 uitgefaseerd te zijn.

Het is kennelijk ook niet een naam die is blijven hangen, naar mijn idee zijn oude namen als Siam en Ceylon bekender dan Zuid-Slavië.
Ik ben in oudere documenten ook nog wel eens de schrijfwijze Joego-Slaviē tegengekomen. Dat is dus een tussenvorm.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door Willem » za 14 jan 2023, 21:41

^^ Op zich correct aangezien die term Joego (let niet op de spelling) alleen maar zuid betekent.

Dus Joegoslavië betekent letterlijk Zuid-Slavie.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door Palance » za 14 jan 2023, 21:46

^^
Coen Tunnel schreef: wo 11 jan 2023, 21:25Jug (uitspraak 'joeg') is Servokroatisch voor 'zuid', zoals Chris al aangeeft is Zuid-Slavië de letterlijke betekenis van Joegoslavië. Slovenië en Montenegro waren destijds geen zelfstandige landen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door Coen Tunnel » za 14 jan 2023, 22:47

Wimpie25 schreef: za 14 jan 2023, 19:33 Een internationaal rijbewijs wordt in België als een complete grap aanzien. Het document heeft nog altijd de originele layout van 1968, dient met de hand ingevuld te worden en bevat geen letter Engels.

Afbeelding
Ook hier heeft het nog de oude lay-out conform het model 1949 of 1968 (beiden zijn te koop bij de ANWB), al is de voorkant wel wat gestandaardiseerd. Maar in het boekje zelf zitten als het goed is meerdere vertalingen, waaronder in ieder geval Engels. Het wordt inderdaad met de hand ingevuld en gestempeld, en de pasfoto wordt vastgeniet.

Omdat het conform verdragen uit 1949 of 1968 is, staan er ook maar vijf rijbewijscategorieën A, B, C, D en E in. Niet de categorieën A1, A2, B1, C1, D1 en T, en bij E wordt niet verder gespecificeerd of dat alleen in combinatie met B is of ook met C/D (indien van toepassing).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 dec 2023, 23:51

Ik heb inmiddels in heel wat landen buiten Europa in een auto gereden, en altijd als een IRB aanbevolen was had ik hem wel bij me. Maar tot dit jaar werd er nooit om gevraagd. Dit jaar, bij het huren van een auto, in twee landen wel: Egypte en Taiwan (beide IRB 1949) Dus, misschien goed om te weten voor wie ooit in die landen een auto wil rijden.

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Bericht door doorn » ma 11 dec 2023, 6:58

^^ Om daar op in te haken. Afgelopen mei heb ik in Japan ook het internationaal rijbewijs moeten laten zien toen ik daar een auto huurde. Dit werd overigens ook op de website duidelijk aangegeven en ook in de bevestigingsmail stond het nog een keer extra aangegeven dat een internationaal rijbewijs verplicht was.

Plaats reactie