Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Bericht door brytje008 » ma 19 sep 2016, 18:08

Ik vroeg me af of jullie nog een road trip of een bepaalde route gaan rijden dit jaar? Of welke jullie volgend jaar willen gaan maken?

Ik ga in oktober in ieder geval richting San Sebastian. om vervolgens de Pyreneeën in te gaan.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: hebben jullie nog een tour/road trip op de planning

Bericht door Chris » ma 19 sep 2016, 18:20

Ik ga dit weekend naar Italië voor een verjaardag. In twee dagdelen heen en één dag terug. 4 overnachtingen in totaal.

De bestemming is de zuidwestkant van het Lago di Garda, ik rij met mijn ouders mee. We hebben gekozen voor een route via Zwitserland, mede om de vele Baustellen en files in Duitsland te vermijden. De overnachting op de heenweg is in Forbach (Frankrijk).

Ik denk niet dat ik foto's / video's kan maken op deze trip. Het is de vierde en laatste internationale trip dit jaar.

:arrow: weet iemand of je bij tankstations langs de Franse A35 het Zwitserse vignet kan kopen?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: hebben jullie nog een tour/road trip op de planning

Bericht door jelger » ma 19 sep 2016, 18:27

Ik ga in oktober in Georgië wat wegen 'onveilig' maken, maar om nou te spreken van een roadtrip gaat wat ver. Er staan twee dag ritten heen en weer gepland.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: hebben jullie nog een tour/road trip op de planning

Bericht door waldo79 » ma 19 sep 2016, 18:43

@Chris: hooguit kun je vignetten krijgen in St. Louis. Er is helaas maar één grote aire langs de A35 en die ligt nogal ver van Zwitserland.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Bericht door brytje008 » ma 19 sep 2016, 18:52

^^ Voor zover ik me kan herinneren kan je inderdaad geen vignetten kopen bij Aire Haut Koenigsbourg. Maar jammer @chris dat je waarschijnlijk niet kan filmen.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 sep 2016, 19:10

Ik weet niet zeker of ze bij Aire de Haut-Koenigsbourg vignetten verkopen. Het zou me niet onlogisch lijken, maar het is nog wel een stuk voor de grens. In België hebben snelwegtankstations van Total ook wel Zwitserse vignetten te koop, maar als je de gebruikelijke route via Luik en Luxemburg neemt is het enige snelwegtankstation in België dat je passeert de Q8 bij Sprimont.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 sep 2016, 19:15

Ik ga zelf trouwens vrijdagmiddag weg richting Italië, meer bepaald naar Bologna. Ik zit nog over de route te twijfelen. Ik kom met de avondspits door Duitsland en ik ben van plan om via de Fernpass en Brennerpass te rijden.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Bericht door Km357 » ma 19 sep 2016, 19:17

één of ander nader te bepalen RN in Frankrijk eind oktober/begin november. Ik ben er nog niet uit, maar hij moet oorspronkelijk wel 500km lang zijn geweest en/of in het zuiden onder de lijn Dijon-Tours eindigen. Ik ga in dat seizoen niet naar Bretagne rijden.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Bericht door brytje008 » ma 19 sep 2016, 19:18

^^ Leuk! maar over die vignetten nog. Het verbaasd me dat je ze in België bij alle total tankstations kan kopen. Kan je ze in België niet bij zoiets als de Belgische ANWB Kopen zoals wij hebben.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 sep 2016, 19:20

^^ Vast wel, maar van die Total-tankstations weet ik het zeker. Daar heeft zo ongeveer elk Total-snelwegtankstation ook wel stickers bij de kassa die aangeven dat ze Zwitserse vignetten verkopen. Ook op minder logische routes, zoals langs de E40 bij Raststätte Lichtenbusch.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: hebben jullie nog een tour/road trip op de planning

Bericht door harry » ma 19 sep 2016, 20:47

Ik heb nog een herfstvakantie in Kroatië in de planning. De heen- en terugweg doe ik grotendeels in mijn eentje, dus heb ik tijd voor foto's.
Chris schreef:Het is de vierde en laatste internationale trip dit jaar.
Het wordt mijn derde, als je korte trips naar België en Duitsland niet meetelt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Bericht door brytje008 » ma 19 sep 2016, 21:15

^^ Leuk harry, ik wacht de foto's weer af. :D
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Bericht door Willem » ma 19 sep 2016, 21:21

Coen Tunnel schreef: Ik zit nog over de route te twijfelen. Ik kom met de avondspits door Duitsland en ik ben van plan om via de Fernpass en Brennerpass te rijden.
Die route heb ik enkele zaterdagen geleden genomen, maar beviel me niet. Zowel door alle werkzaamheden en files in Duitsland, als de werkzaamheden op de Brennersnelweg.
De terugreis door Zwitserland en Frankrijk was prettiger. Overigens niet de A35 genomen, maar vanaf de Zwitserse A16 via de N(10)19 en de N57 door Frankrijk gereden. Die tolvrije route beviel erg goed: heel rustig en vrijwel geheel expressweg. Er zitten enkele rotondes in de route en korte stukken met maar een rijstrook, maar dat is niet storend.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 sep 2016, 21:49

^^ Waar zijn dan precies de werkzaamheden op de Brennerautobahn?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Bericht door Willem » ma 19 sep 2016, 21:53

Exact kan ik het me niet meer herinneren en wellicht is het inmiddels anders, maar ik dacht kort na Innsbruck (voor of na de Europabrug) en een stuk verder kort voor de grens.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 sep 2016, 22:17

^^ Ah, bedankt! :top: Bij de grens waren ze in mei ook al bezig.

Iemand adviezen voor de route door Duitsland heen? Ik vertrek vrijdagmiddag rond 16:00 uur en twijfel tussen A30-A33-B68-A33-A44-A7 en A61-A6-A81-A8-A7. Of heeft iemand nog een ander idee?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Bericht door duikgek89 » di 20 sep 2016, 11:26

Misschien over een week of twee (ik weet de datum niet meer precies) een voor mij min of meer nationale roadtrip: Op en neer naar het Schwarzwald ergens (exacte plaats ben ik ook vergeten), een bekende van mij heeft daar een kampioenschap en als ik tijd heb wil ik wel even gaan kijken en dan maar ik er meteen een tripje van.

@Coen Tunnel, ik zou voor de eerste route gaan. Je vertrekt rond 16:00 dus als er wat gebeurt is heb je daar rond Köln wellicht nog wat drukte*, over die andere kant denk ik dat je minder tegen komt.

*Of ga je via Venlo de grens over en meteen de A61 op? Dan ga je er natuurlijk met een boog omheen en zou het ook geen probleem moeten zijn, al kun je in Nederland op de A50 nog wat drukte hebben.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Bericht door Coen Tunnel » di 20 sep 2016, 11:32

duikgek89 schreef:@Coen Tunnel, ik zou voor de eerste route gaan. Je vertrekt rond 16:00 dus als er wat gebeurt is heb je daar rond Köln wellicht nog wat drukte*, over die andere kant denk ik dat je minder tegen komt.

*Of ga je via Venlo de grens over en meteen de A61 op? Dan ga je er natuurlijk met een boog omheen en zou het ook geen probleem moeten zijn, al kun je in Nederland op de A50 nog wat drukte hebben.
Bij de tweede route zou ik via Venlo de grens over gaan.

In afstand zijn beide routes praktisch gelijk, al zit er op de eerste route natuurlijk nog wat OWN met de N35 in Nederland en de B68 in Duitsland. Ik verwacht echter wat meer drukte op de tweede route.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Bericht door SnarfFlevoland » di 20 sep 2016, 12:29

^^
Hmm... de vrijdagmiddagspits is wel de meest beroerde spits in Duitsland die je m.i. kunt hebben. De B68 zal niet bepaald rustig zijn. Persoonlijk zou ik dan al sneller tenderen naar de B54 van Enschede/Gronau naar Münster. Dat rijdt m.i. sowieso comfortabeler als je niet persé het gas diep wilt intrappen. De eventuele korte file rond Dortmund/Unna zou ik voor lief nemen, want vertrekkende om 16:00 uur vanuit Zwolle ben je daar pas als het ergste alweer voorbij is.

Vergis je trouwens niet dat de A44 en A7 ook de nodige wegwerkzaamheden hebben. Niet zo veel misschien als de A3 of A45, maar alsnog is dat geen groot feest. En sowieso kan het stuk Würzburg-Memmingen behoorlijk druk zijn, ook in de late uurtjes.
Willem schreef:Overigens niet de A35 genomen, maar vanaf de Zwitserse A16 via de N(10)19 en de N57 door Frankrijk gereden.
Dat betekend echter tamelijk veel OWN tussendoor (vooral in de spits is de passage door Biel/Bienne een ramp) en een hoop geslinger. Komende vanaf bijv. de Gd-St-Bernard had je m.i. veel beter de Zwitserse A9 kunnen volgen tot de Franse grens bij Vallorbe en dan via de N57 langs Besançon. Mocht je daarvoor al te noordelijk zijn geweest zou de Franse A35 gewoon de snelste route zijn geweest. Via de Zwitserse A16 verlies je sowieso (flink) wat tijd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Bericht door Coen Tunnel » di 20 sep 2016, 13:55

SnarfFlevoland schreef:^^
Hmm... de vrijdagmiddagspits is wel de meest beroerde spits in Duitsland die je m.i. kunt hebben.
Helaas heb ik niet echt een keuze. Ik moet vrijdag nog werken en ik wil zaterdag rond 08:00 uur in Bologna zijn.
De B68 zal niet bepaald rustig zijn. Persoonlijk zou ik dan al sneller tenderen naar de B54 van Enschede/Gronau naar Münster. Dat rijdt m.i. sowieso comfortabeler als je niet persé het gas diep wilt intrappen. De eventuele korte file rond Dortmund/Unna zou ik voor lief nemen, want vertrekkende om 16:00 uur vanuit Zwolle ben je daar pas als het ergste alweer voorbij is.

Vergis je trouwens niet dat de A44 en A7 ook de nodige wegwerkzaamheden hebben. Niet zo veel misschien als de A3 of A45, maar alsnog is dat geen groot feest. En sowieso kan het stuk Würzburg-Memmingen behoorlijk druk zijn, ook in de late uurtjes.
En wat is jouw mening over het alternatief A61-A6-A81-A8-A7?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Bericht door Willem » di 20 sep 2016, 15:32

SnarfFlevoland schreef:]Dat betekend echter tamelijk veel OWN tussendoor (vooral in de spits is de passage door Biel/Bienne een ramp) en een hoop geslinger.
Klopt, maar ik wilde de A16 eens een keer bekijken. ;)
Overigens kwam ik vanaf de A5 uit de richting Solothurn, dan heb je van de passage door Biel geen last. Volgend jaar o.i.d. moet de hele A16 klaar zijn., incl. de rondweg van Biel.

prijk
polderweggetje
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 16:05

Re: hebben jullie nog een tour/road trip op de planning

Bericht door prijk » di 20 sep 2016, 16:28

Chris schreef: :arrow: weet iemand of je bij tankstations langs de Franse A35 het Zwitserse vignet kan kopen?
De rij voor auto's zonder vignet voor de grens Weil am Rhein/Basel is in mijn ervaring altijd veel korter dan die voor auto's met vignet. Vignet betalen en laten opplakken is in 30 seconden gepiept. Heb je geen franken, betaal je € 40. Betaal je met een 50-eurobiljet krijg je slechts CHF 10 terug. En die wisseltruc scheelt bijna een espresso in Italië.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Bericht door SnarfFlevoland » di 20 sep 2016, 17:01

Coen Tunnel schreef:En wat is jouw mening over het alternatief A61-A6-A81-A8-A7?
Hoe het qua verkeersdrukte tot Venlo in Nederland zit kan ik helaas niet zo beoordelen, maar opzich is dat een aardig alternatief. Als je pas om 16:00 uur in Zwolle vertrekt ben je rond de problematische punten Heilbronn en Stuttgart pas ver na de avondspits. Normaliter zou het daar niet meer vast mogen staan. Mocht je kort voor Walldorf op de A5 en A8 zelfs geen files meer op de radio horen, dan zou ik persoonlijk zelfs via Karlsruhe gaan. Eventueel ook via A65-B10 of B9-B10 vanaf A61.

Het is en blijft uiteindelijk altijd wat gokken, want met een beetje pech heb je net op je route een ongeluk of tijdelijke wegwerkzaamheden (tagesbaustellen) die roet in het eten kunnen gooien. Desalniettemin lijkt me de route via de A61 zeker niet verkeerd, zolang het stuk tot Venlo in Nederland ook maar wat opschiet.
Coen Tunnel schreef:Helaas heb ik niet echt een keuze. Ik moet vrijdag nog werken en ik wil zaterdag rond 08:00 uur in Bologna zijn.
Ai, dat is inderdaad lastig. Helaas start Snarfs Airlines pas vanaf medio volgend jaar...
Willem schreef:Klopt, maar ik wilde de A16 eens een keer bekijken.
Overigens kwam ik vanaf de A5 uit de richting Solothurn, dan heb je van de passage door Biel geen last. Volgend jaar o.i.d. moet de hele A16 klaar zijn., incl. de rondweg van Biel.
Aha, dat was dus puur als roadfreek voor de fun... Dan begrijp ik dat wel. ;) Via Solothurn is het zelfs nog een extra omweg. Normaliter kom ik daar als ik vanuit de Jura richting Bern of Wallis moet. Dan rij ik zowel vanaf de A16 naar de A6 door Biel als naar de A5 richting Neuchâtel. De A5 langs Solothurn heb ik tot nu toe nog maar één keer gereden. De A16 daarentegen een stuk vaker. Al met al zal het vanaf aankomend jaar daar (als het goed is) een stuk beter worden, want dan moet niet alleen de hele A16 gereed zijn, maar ook de A5 tot aan de A6 richting Bern. Richting Neuchâtel blijft het echter nog een poos binnendoor rijden geblazen. Met een beetje pech sta je in Biel/Bienne zomaar een half uurtje vast.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Bericht door olaf » za 01 okt 2016, 13:10

We hebben ook weer een leuk ritje gepland. In het weekend van 15 oktober rijden we naar Sicilië en zullen daar een paar dagen verblijven. Vervolgens nemen we de boot naar Sardinie en gaan daar ook een paar dagen rondrijden. Daarna de boot naar Genua en zo weer terug naar huis. Iemand nog tips/ervaringen?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Bericht door waldo79 » za 01 okt 2016, 14:25

Poeh, dat is een flinke trip.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Bericht door brytje008 » za 01 okt 2016, 15:32

@olaf Dat is inderdaad een aardig ritje haha! In dat zelfde weekend ga ik richting Spanje richting San Sebastian en de Pyreneeën.
Touren is rough so you got to be tough

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Hebben jullie nog een tour/road trip op de planning?

Bericht door jelger » wo 12 okt 2016, 18:52

Ik was afgelopen week weer in de Kaukasus, mijn roze bril regio (ik hou em er maar in en vooral ook op :p ), voor een werk/studie bezoek.

We hebben afsluitend een toeristisch uitje gemaakt op niet al te grote afstand van de hoofdstad Tbilisi naar het Davit Gareji klooster complex aan de Azerbeidzjaanse grens. Al met al een rit van in totaal ongeveer 180 km.

Doordat de kloosters deels op Azerbeidzjaans gebied liggen wordt de grens ter plekke door Georgië (vreedzaam) betwist. Het beschouwt de gehele verzameling kloosters op deze plek als nationaal cultureel erfgoed. Boven op de bergrug waar we heen zijn gewandeld stonden dan ook Azerbeidzjaanse grenswachten, die ons gelukkig wel zonder visum het wandelpad aan de Azerbeidzjaanse kant lieten lopen. Beneden in het dal waren twee militaire kampen te zien. De kloostercomplexen zijn vanaf de 6e eeuw gebouwd, en zijn o.a. voorzien van fresco's. In de jaren 80 heeft het Sovjet leger dit gebied gebruikt als een "live fire" oefengebied omdat het op Afghanistan lijkt. De kloostercomplexen zijn als schietschijf voor artillerie gebruikt. Ironisch genoeg deed de Taliban een jaar of 10 geleden ook aan dergelijke vernietiging van cultureel erfgoed. :facepalm:

De route :

Afbeelding


Vanaf Tbilisi de S5 (Kakheti Highway) naar Sagarejo. Vanaf daar het bord naar David Gareja volgend rechtsaf de steppe in. Na een paar niet te missen afslagen in de woestenij kwamen we bij het dorpje Ubadno. Hier is tegenwoordig een hip eco toerisme hostel gevestigd. Vanaf daar vervolgt de weg de steppe / semi-woestijn in naar de kloosters. Op de terugweg namen we de korte, maar slechte weg naar Rustavi. Tegen de tijd dat we uit de de steppe waren was het donker, en reden we over totaal vergane wegen tussen de voormalige glorieuze (en nu desolate) Sovjet staalindustrie complexen van Rustavi.

De foto's:
Die staan hier, verder een paar hier onder (de cultuur- en landschapsplaatjes zonder wegen laat ik even weg):

S5 in de buurt van Vaziani.

Afbeelding

lokale 172 Sagarejo - Udabno, op de achtergrond de Gombori bergrug waarachter de bekende rivier en wijnvallei Alazani ligt.

Afbeelding

Afbeelding


Op de terugweg navigeren met de hulp van GPS software.

Afbeelding

En onze terreinridder. Rijdt heerlijk in deze contreien. :top:

Afbeelding

Plaats reactie