Zondag 18-12: Harlingen - Ulm

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Zondag 18-12: Harlingen - Ulm

Bericht door GuteFahrt » do 15 dec 2016, 12:53

Het aankomende weekend staat er een reisje naar Zuid-Duitsland op het programma, naar Ulm om precies te zijn. De bedoeling is rond een uur of 8, 8:30 te vertrekken zodat we daar hopelijk aan het eind van de middag aan komen.

Zelf zal ik er ook nog wel even induiken maar zijn er die uit het hoofd kunnen zeggen, mijdt een bepaald(e) weg(vak) vanwege vervelende werkzaamheden of iets van dien aard? Ik weet, in Duitsland is dat lastig helemaal te omzeilen, maar je hebt vast en zeker meerdere opties en de beste is wenselijk.

De grote lijn zal zijn, A3 of A61?. Verderop wil ik graag de A8 pakken, dus bij Walldorf de A5 op en dan via Karlsruhe. Mede vanwege het nog niet bereden deel van de A8 door mij, tussen Karlsruhe en Stuttgart (en oostelijk van die stad, Albaufstieg!). Echter is KA vaak een filefuik, daardoor vorig jaar daarvan afgezien vanuit Stuttgart en toen toch A81/A6 gereden.

Hoe zal het daar inmiddels zijn? Geen vrachtverkeer scheelt een hoop denk ik.

De dag daarop (ma 18-12) gaan we nog iets verder naar het zuiden is de bedoeling om dan in de middag weer terug te rijden.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zondag 18-12: Harlingen - Ulm

Bericht door Coen Tunnel » do 15 dec 2016, 17:53

Mijn eerste gedachte is N31-A7-A6-N50-A50-A73-A74 en dan in Duitsland A61-A6-A5-A8.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zondag 18-12: Harlingen - Ulm

Bericht door Chris » do 15 dec 2016, 17:59

^^ Dat zou ik ook doen. Afgezien van twee keer werkzaamheden aan bruggen is er maar één langere Baustelle op de A61, bij Speyer, waar 7 kilometer wegdek vervangen wordt. Dat is overigens ook nog te vermijden als je de A65 naar Karlsruhe rijdt. Zo laat in het jaar zijn er een stuk minder wegwerkzaamheden.

Uiteindelijk heb je dan wel de langdurige werkzaamheden tussen Stuttgart en Ulm. Op zondag zal het sowieso meevallen omdat er geen vrachtwagens rijden.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Zondag 18-12: Harlingen - Ulm

Bericht door GuteFahrt » do 15 dec 2016, 20:06

Oké, bedankt voor jullie reacties. Mag ik vragen waarom jullie niet de A12-A3-A5/67 zouden doen?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zondag 18-12: Harlingen - Ulm

Bericht door Chris » do 15 dec 2016, 20:12

De A3 heeft nog behoorlijk wat wegwerkzaamheden in Nordrhein-Westfalen. Al zal het op een zondag qua doorstroming niet echt dramatisch zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zondag 18-12: Harlingen - Ulm

Bericht door Chris » vr 16 dec 2016, 15:01

Dit lijkt me wel definitief de doorslag te geven voor de A61:

Von Samstagmorgen (17.12.) um 7 Uhr bis Sonntagabend (18.12.) um 18 Uhr steht auf der A3 zwischen der Anschlussstelle Mettmann und dem Autobahnkreuz Hilden in Fahrtrichtung Köln nur ein Fahrstreifen zur Verfügung. Dann wird dort der Umbau der Baustellenverkehrsführung abgeschlossen. Ab Sonntagabend ist der Streckenabschnitt in beiden Fahrtrichtungen wieder ohne größere Behinderungen befahrbar.

https://www.strassen.nrw.de/presse/meld ... -1180.html

Maar 1 rijstrook open richting Köln op zondag.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Zondag 18-12: Harlingen - Ulm

Bericht door GuteFahrt » vr 16 dec 2016, 15:03

Ah, thanks! :top: Blij dat je het even meedeelt...

Ik zat zelf nog te denken, kan via Maastricht ook nog een serieuze optie zijn? De eerlijkheid gebied te zeggen ik zal nog moeten kijken wat dat scheelt maar ik wil ook wel graag door die tunnel rijden. :yes:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zondag 18-12: Harlingen - Ulm

Bericht door waldo79 » vr 16 dec 2016, 15:57

Via Maastricht kom je niet goed uit in Duitsland (flink stuk via het OWN of vanuit Trier doorsteken naar Ludwigshafen, maar dat is een enorm eind om). Zou ik lekker voor een andere keer bewaren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zondag 18-12: Harlingen - Ulm

Bericht door Chris » vr 16 dec 2016, 16:00

Tja, niemand die je tegen houdt, maar het is wel zeker 1 - 1,5 uur extra rijden. Het is dan handiger om via Amsterdam naar Maastricht te rijden, en dan moet je kiezen om via Trier - Pirmasens te gaan, of via Aachen - Kerpen en dan weer de A61 op. Die eerste route is korter maar een stuk binnendoor.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zondag 18-12: Harlingen - Ulm

Bericht door duikgek89 » vr 16 dec 2016, 17:05

Ik zou gezien dat geklooi op de A3 in eerste instantie via de A61 de grens over gaan.
Daarna loont het zich waarschijnlijk niet meer om via de A4 naar de A3 te gaan, of je moet je zware voet los moeten willen laten, dan zou je nog voor de route A61 - A4 - A3 - A7 kunnen kiezen. Dat spaart je ook het standaard geklooi rond Karlsruhe en Stuttgart.

Via Maastricht kun je wel rijden maar is niet de logische of korte route. Als het je om de tunnel te doen is dan zou ik gewoon een rondje door de Tunnels maken en vervolgens via de A79 en Kerkrade naar Aachen en vervolgens via de A4 naar de A61 rijden. Dat is inclusief via het rondje tunnel 100km extra, ongeveer een uurtje dus.

Alternatief: Door Maastricht en dan via Sankt - Vith. Dat kan via Cheratte - Battice over alleen snelwegen of binnendoor steken naar de E42 over de N627, dat laatste is niet sneller maar beduidend korter en toch een vrij soepele weg.
Vervolgens de Duitse A60 - A1 - A62 en B10 naar de A8.
Dat is ongeveer dezelfde afstand of net iets korter als het rondje door de tunnels en dan via Kerkrade maar je hebt op de B10 wat OWN, de A60 heeft een klein stukje 1x2 / 1+2 tussen Winterspelt en Bitburg en de A62 heeft ook nog wat enkelbaans stukken. Ik zou deze route overwegen omdat het eens wat anders is en je door wat mooie rustige gebieden gaat, maar het is absoluut niet sneller.

edit: Sorry Chris, ik heb mijn dagje niet. Het meeste had je al aangegeven.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Zondag 18-12: Harlingen - Ulm

Bericht door GuteFahrt » ma 19 dec 2016, 23:49

^^ Ook jij in ieder geval nog bedankt voor je reactie. ;)

Zojuist weer thuisgekomen van het "Ulm uitstapje." Goede reis gehad, zowel de heen- als terugreis zijn zondernoemenswaardige problemen verlopen.

Heenreis via Venlo en dan de A61 uitgereden en toen via de A6/A5 naar de A8. Vertrek was om 08:35 en 17:35 waren we op de plaats van bestemming. Ofwel, precies 9 uren (<< reisen statt rasen >>), we hadden geen haast, 't was rustig en enkele stops gemaakt (o.a. Moseltal 8-) ).

Vanochtend om 11:30 vanuit Ulm vetrokken naar Schemmerhofen, dus nog een stuk naar het zuiden over de B30, toen via de B465/B28 naar Metzingen en daar via de B312/B27 weer op de A8 gekomen. Vertrek vanuit laatstgenoemde plaats was om ca. 14:45. Het doel van de reis lag in Schemmerberg, Ulm was de uitvalsbasis. Via Karlsruhe weer terug de A6/A61 op, aangezien dat goed was bevallen maar we hebben dit niet vol kunnen houden tot Venlo aangezien er een Vollsperrung was nabij Kreuz Kerpen (Türnich) in beide richtingen en de Autobahn zou pas rond middernacht weer worden vrijgegeven. Wat er precies was gebeurd dat weet ik nog niet maar de dWiSta gaf op de tijd de info en toen uitgeweken vanaf Erfttal en zo via de A1 naar Leverkusen gereden en daar de draad weer opgepakt (A3 tot Elten).

Foto's heb ik ook gemaakt dus die zullen wel volgen binnenkort. Qua weer ook goed getroffen, het was veelal bewolkt en af en toe wat nevelig maar (dichte) mist heeft zich niet echt voorgedaan onderweg. De zon ook nog gezien afgelopen middag, vanuit 't Zwarte Woud en de Vorderpflaz dreven opklaringen richting noorden al was dat maar kort want het werd snel weer donker.

Terugweg op de A3 t.h.v. AS Solingen in de richting Köln was er ook nog een best ongeval, althans een zee van blauwe zwaailichten dus zal niet mals geweest zijn,

In 't kort, eine Gute Fahrt gehabt, fahr'n auf die Autobahn macht Spaß en het is wel voor herhaling vatbaar. :D
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Plaats reactie