Leuke route Straatsburg --> Ruwweg Saarbrücken / Luxemburg

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Leuke route Straatsburg --> Ruwweg Saarbrücken / Luxemburg

Bericht door duikgek89 » do 29 dec 2016, 3:57

Een verandering in mijn oud en nieuw plannen, is er hier iemand die voor 01.01 of 02.01 een leuke route weet tussen Straatsburg en ruwweg Saarbrücken of evt verder naar Luxemburg?

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Leuke route Straatsburg --> Ruwweg Saarbrücken / Luxemburg

Bericht door Mandelsoft » do 29 dec 2016, 9:58

Probeer de route over Karlsruhe eens: neem vanuit Strasbourg de weg naar Offenburg. Neem dan de BAB5 richting het noorden en volg dan de B10/BAB65 vanuit Karlsruhe. Later neem je de B10 naar Primasens, waardoor je een mooie route door Rheinland-Pfalz krijgt. Bij Primasens is het enkel de BAB8 volgen naar Saarbrücken (of Luxemburg, als je nog een stukje door wilt rijden).

Alternatief kan je in plaats van de BAB5 ook de Franse A35 nemen en dan vanaf de grens de B9 volgen tot aan de BAB65 en dan weer de route volgen die ik hierboven aangaf.

En het mooiste van deze routes is dat je de Peáge op de A4 in zijn geheel kan vermijden :woop:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Leuke route Straatsburg --> Ruwweg Saarbrücken / Luxemburg

Bericht door Pino » do 29 dec 2016, 10:35

Franse A35/Duitse B9 ligt sowieso meer voor de hand dan A5. Maar als je de tijd hebt, zou ik altijd proberen zo min mogelijk tijd door te brengen in de brede vlakke vallei van de Rijn. De rand van het Pfälzer Wald (c.q. aan de Franse kant Vosges du Nord) is landschappelijk aangenaam, want aan je linkerkant zie je de heuveltoppen en aan je rechterkant kijk je bij helder weer ver de vlakte in. Dat maakt het dus interessant om vanaf Strasbourg via Haguenau aan te koersen op Wissembourg en dan over de Duitse wegen langs de heuvelrand naar het noorden. Waarbij de voornaamste routes richting Pirmasens dan zullen bestaan uit de B427/B10 vanaf Bad Bergzabern en de B48/B10 via Annweiler. De eerste is een heerlijke en rustige weg door bosachtig heuvellandschap. De ander brengt je sneller op de brede en drukkere B10, maar geeft nog een kleine mogelijke excursie naar Burg Trifels, een mooie ruïne alias uitzichtspunt.

Tenslotte een route voor mensen die het Duitse Pfälzer Wald al kennen: aan de Franse kant gaat de weg Haguenau-Bitche (D1062/D662) door hetzelfde heuvellandschap en staat op Michelin-kaarten met een groene lijn. Vanaf Bitche zou je over Sarreguemines naar Saarbrücken rijden.

Op weg van Saarbrücken naar Luxembourg: ken je de Saarschleife achter Mettlach? Daarvoor bij Merzig de A8 verlaten, B51 richting Mettlach en Saarburg. Bij Saarburg heb je het mooiste stuk gehad, dus dan sla je weer af naar het westen. Bijvoorbeeld naar Palzem. Daar zit je kort noordelijk van Remich, waar je de rivier over kunt steken en een rechtstreekse binnendoorverbinding naar Luxembourg kunt pakken door aangenaam heuvellandschap (N2/E29).

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Leuke route Straatsburg --> Ruwweg Saarbrücken / Luxemburg

Bericht door duikgek89 » do 29 dec 2016, 13:00

^^ In Rheinland Pfalz ben ik veel bekender dan in Frankrijk. Ik ken er niet elk weggetje maar heb toch al aardig wat rondgereden daar, bovendien wil de "bazin" graag meer van Frankrijk zien nu de mogelijkheid zich aanbied (het mag bekend zijn dat ik zelf liever zo vlug mogelijk maak dat ik de Duitse grens over kom, maar misschien moet ik het ook nog een kans geven).
Als ik dan naar de opties kijk die je noemt lijkt de route via Wissembourg in kilometers best aardig om te zijn en relatief minder door Frankrijk.


Ik voel wel wat voor Hagenau --> Bitche. De N62 - D1062 - D662 (oude N62?) lijkt me op streetview iets interessanter te zijn dan de route via de D242 - D141 - D87 - D36, is er iemand die beide routes uit ervaring kent? Zelf vind ik het meestal leuk om de kleinste weggetjes te zoeken om te volgen, maar ik weet in Frankrijk dus niet of dat opschiet en of er überhaupt iets meer te zien is dan de bomen langs de weg die het zicht op de rest ontnemen.

Daarna wellicht via Frauenberg bij Saarbrücken de A620 op, of nog iets meer binnendoor om de stad heen.

Luxemburg stad is nu niet zo belangrijk, het was maar dat ik voor mijn route een richting moest aangeven, ik denk eraan om de B51 iets langer te volgen om dan via Saarburg en Grevenmacher de Lux N14 te nemen om via de N27 en N15 naar Bastogne te crossen.

Van daaruit kan ik in de Ardennen heel makkelijk op een paar plaatsen stoppen die ik graag nog eens kort wil zien, maar dat zal hier niemand iets zeggen, dat is eerder nostalgie in de familie, aansluitend kan ik via de E25 of eventueel de N30 of zelfs via Esneux richting Luik omdat ik de tunnels bij Maastricht eens wil bekijken. Van daaruit is het nog een kleine 90 minuten tot mijn ouderlijk huis.

Dan komen we ruwweg op zoiets uit:
klik

Of kent iemand misschien een leuk alternatief om langer in Frankrijk te rijden? Misschien zoiets:
klikkerdeklik?
Mandelsoft schreef:Probeer de route over Karlsruhe eens: neem vanuit Strasbourg de weg naar Offenburg. Neem dan de BAB5 richting het noorden en volg dan de B10/BAB65 vanuit Karlsruhe. Later neem je de B10 naar Primasens, waardoor je een mooie route door Rheinland-Pfalz krijgt. Bij Primasens is het enkel de BAB8 volgen naar Saarbrücken (of Luxemburg, als je nog een stukje door wilt rijden).

Alternatief kan je in plaats van de BAB5 ook de Franse A35 nemen en dan vanaf de grens de B9 volgen tot aan de BAB65 en dan weer de route volgen die ik hierboven aangaf.

En het mooiste van deze routes is dat je de Peáge op de A4 in zijn geheel kan vermijden :woop:
Bedankt voor je antwoord Mandelsoft, maar dat was niet helemaal wat ik zocht. Sorry, ik had misschien wat duidelijker moeten zijn.
Dat zijn voor mij bekende routes waarvan ik een deel op de heenweg krijg (ik ga waarschijnlijk weer eens A61 - A65 doen om eens wat afwisseling van de A3 te hebben). Ik zoek een route grotendeels binnendoor door Frankrijk, die me ook niet te veel tijd kost. Ik wil in de ochtend vertrekken en voor het donker een stuk van de Ardennen gehad kunnen hebben (als ik niet te lang in Saarbrücken blijf hangen), dus het moet geen dag duren om de Duitse grens te bereiken.

Overigens neem ik op de heenweg vrijwel zeker de Duitse A5, vind ik fijner rijden dan de A35, tenzij er drukte gemeld wordt, dan ga ik misschien via de B9 en de A35. Dat beslis ik op de dag zelf op basis van de verkeersinfo.
We willen/moeten op oudjaarsdag ook eerst naar Kehl, dus via de A5 hoef ik dan niet nog eens door Straatsburg heen en aangezien ik op de A5 waarschijnlijk iets beter kan opschieten zal het in tijd waarschijnlijk niet veel uitmaken. Van de andere kant, als ik via de B9 - A35 route ga kunnen we vrij makkelijk bij Gambsheim de hydrocentrale eens bekijken en dan binnendoor naar Kehl, dan hoeven we ook niet door de stad.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Leuke route Straatsburg --> Ruwweg Saarbrücken / Luxemburg

Bericht door Pino » do 29 dec 2016, 14:24

duikgek89 schreef:In Rheinland Pfalz ben ik veel bekender dan in Frankrijk. Ik ken er niet elk weggetje maar heb toch al aardig wat rondgereden daar, bovendien wil de "bazin" graag meer van Frankrijk zien nu de mogelijkheid zich aanbied (het mag bekend zijn dat ik zelf liever zo vlug mogelijk maak dat ik de Duitse grens over kom, maar misschien moet ik het ook nog een kans geven).
Als ik dan naar de opties kijk die je noemt lijkt de route via Wissembourg in kilometers best aardig om te zijn en relatief minder door Frankrijk.
Die wens van je betere wederhelft kende ik nog niet ;)

Als je kilometers in Frankrijk wilt maken, voldoe je met de verschillende routes over Wissembourg niet aan de vraag. De route was alleen bedoeld als aangenamer alternatief (en inderdaad een omweg) op weg naar de genoemde Bundesstrassen door de Pfalz. Je uitgangspunt dwingt je welhaast op een van de routes door Frankrijk die je al noemt. Ik ken geen van beide, maar zie wel dat Michelin ze beide groen gekleurd heeft als mooie rijroute. Voordeel van deze tijd van het jaar is sowieso dat de bomen langs de weg geen groot bladerdek hebben dat ieder verder uitzicht blokkeert.
Laatst gewijzigd door Pino op do 29 dec 2016, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Leuke route Straatsburg --> Ruwweg Saarbrücken / Luxemburg

Bericht door duikgek89 » do 29 dec 2016, 15:12

^^ Mijn originele vraag heb ik onduidelijk gesteld. Ik had die wensen er duidelijker bij moeten zetten.

Bedankt voor het meedenken. :) Ik hoop dat iemand anders nog iets kan aanvullen, anders wordt het één van de opties die ik in google maps al ingevoerd heb.

Plaats reactie