Amsterdam - Zell am See

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
twente1989
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 1:53

Amsterdam - Zell am See

Bericht door twente1989 » do 29 dec 2016, 11:17

Goedemiddag allen,

Wij rijden over een paar weken met 3 auto's (zonder dakkoffer o.i.d.) van Amsterdam naar Zell am See voor een lang weekendje wintersport.
1 auto zal woensdag 25 januari 's ochtends vertrekken richting een overnachtingsplaats nabij München, de andere 2 auto's vertrekken diezelfde woensdagavond laat. Donderdagochtend vroeg zoeken we elkaar op bij de overnachtingsplaats om de laatste kilometers gezamenlijk te rijden. Voor de terugweg geldt dat we zondagochtend 29 januari weer vertrekken.

Google Maps geeft 3 mogelijke routes. De keuze zit hem vooral in de A3 of A61 in Duitsland. Afhankelijk hiervan is er nog een keuze om via de A3 verder te rijden en dan de A9 naar München te nemen of om via Karlsruhe (A5, A8) te rijden.

Ik ben zelf redelijk bekend met de routes via Karlsruhe en Nürnberg, maar de laatste jaren ben ik wat minder op de hoogte van knelpunten en werkzaamheden op deze routes (Karlsruhe? Würzburg?). De route via de A61 ken ik nauwelijks. Ook met de route tussen pakweg Rosenheim en Zell am See ben ik niet bekend (Via Inzell? Söll?)

Op dit moment neig ik naar de route via Nürnberg, omdat je op de A3/A9 grotendeels 3 rijstroken hebt. Voor het laatste stukje lijkt me de route via Inzell het handigst (weliswaar 1 minuut langer volgens Google Maps, maar wel meer snelweg, doorgaande routes en niet langs andere toeristische gebieden). Ik laat me echter graag overtuigen van het tegendeel, mocht deze keuze niet de beste zijn;)

Alvast dank voor jullie tijd en moeite!

Steven

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Amsterdam - Zell am See

Bericht door nederland24 » do 29 dec 2016, 11:29

^^Ondanks dat jullie met de auto gaan, wil ik jullie toch een keer een leuke aanrader aanbieden. Je kan namelijk ook rechtstreeks met de slaaptrein naar Zell am See gaan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Amsterdam - Zell am See

Bericht door Coen Tunnel » do 29 dec 2016, 11:49

^^ Die gaat maar één keer per week, daar heb je voor een weekendje weg niet zoveel aan.

Qua route zou ik naar de A61 neigen. Minder wegwerkzaamheden en langs minder grote steden, al zou het nu in de winter wellicht wat mee kunnen vallen met de impact van werkzaamheden op de A3.

johnderijk
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: za 18 jul 2015, 16:19

Re: Amsterdam - Zell am See

Bericht door johnderijk » do 29 dec 2016, 12:32

Op de terugweg zou ik niet de A3 tussen Würzburg en Frankfurt kiezen. Vorig jaar maart toen wij terugkwamen van wintersport (op een zondag) stond er een behoorlijke file met meer dan een uur vertraging vanwege een van de baustelles daar. Überhaupt is vond ik de gehele A3 op zondagmiddag/avond behoorlijk druk toen, en ook de dauerbaustelles rond Keulen zijn met die drukte niet fijn in het donker na 8 uur gereden te hebben. Terug lijkt de A61 mij wel de beste optie. Ook is er geen vrachtverkeer dan natuurlijk, waardoor die extra rijstrook op de A3 ook niet heel veel meer uitmaakt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Amsterdam - Zell am See

Bericht door Pino » do 29 dec 2016, 12:35

^^ Dat maakt op de zondag inderdaad wel het verschil!

Wat betreft de heenweg: de A3 is op dit moment vooral een serie Baustellen tussen de Nederlandse grens en Bonn, en dan op de stukken Frankfurt-Nürnberg waar nog aan de verbreding wordt gewerkt. Maar tegenover die laatste staan ook nog steeds Baustelles aan de A8, inclusief een Baustelle van 15 kilometer bij Ulm. Het is in Zuid-Duitsland in veel om het even, denk ik, terwijl je in Nordrhein-Westfalen nog best zou kunnen kiezen voor een Rechtsrheinische route die je benadert door vanaf Amsterdam naar Venlo te rijden, en dan via A61-A4 de A3 te benaderen.

Persoonlijk zou ik zowel de nacht-rijders als de dag-rijders de A3 aanraden, omwille van het gemak van lekker lang rechtdoor rijden en meer 2x3. En het scheelt vanuit Amsterdam ook een 30 kilometer. Maar voor de nacht-rijders ligt die keuze wat mij betreft al wat meer voor de hand. De dag-rijders krijgen er namelijk wel meer drukte in stedelijk gebied bij, waar de A61 minder last van heeft. Maar ja, die heeft dan weer wel last van lange stukken 2x2 waar overdag de hele rechterstrook volzit met vrachtwagens en de hele linkerstrook met personenauto's die maar zelden boven de 110 km/h komen. Maar het is allemaal marginaal: in een normale situatie is de A3 mijn hoofdroute naar het grootste gedeelte van Zuid-Duitsland, dus daar accepteer je dan vanzelf iets meer van. Veel anderen hebben hun gewoontes veel meer langs de A61 liggen, en voor hen werkt het omgekeerd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Amsterdam - Zell am See

Bericht door duikgek89 » do 29 dec 2016, 13:56

Ik zou buiten de zondagen ook voor de A3 gaan, daar zijn wel wat stukken waar het gas eraf moet, maar over het algemeen rijdt dat lekkerder door dan de A61 op gewone doordeweekse dagen. Bovendien heb je met de route via Mannheim nog het gezeik tussen Mannheim en Ulm.

twente1989
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 1:53

Re: Amsterdam - Zell am See

Bericht door twente1989 » ma 02 jan 2017, 9:40

Allen hartelijk dank voor de adviezen!

De heenweg zullen we dan inderdaad de A3 pakken. Voor de terugweg probeer ik de verkeersinformatie een beetje in de gaten te houden om nog uit te kunnen wijken naar de A61 of eventueel A7/A44, mocht er echt iets aan de hand zijn op de A3.

Heeft er iemand ervaring met de route tussen pak en beet München en Zell am See? Google Maps raadt de route via Oberaudorf en Erpfendorf aan. Via de A8 en Inzell is maar 1 minuut langer. Op de kaart ziet de laatste route er wat makkelijker uit.

dank!
Steven

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Amsterdam - Zell am See

Bericht door Pino » ma 02 jan 2017, 10:30

^^ Ken deze routes niet, maar als je op Google Maps de optie 'terrain' kiest, zul je zien dat de route over Erpfendorf volledig door dalen verloopt, terwijl de route langs Inzell op de kaart wellicht een kwestie lijkt van "recht naar het oosten, recht naar het zuiden", maar tussen Inzell en Lofer veel meer door de bergen gaat. Dan lijkt me de kans op vertraging op de laatstgenoemde route me groter dan op de route die Google Maps aanraadt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Amsterdam - Zell am See

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 jan 2017, 10:43

twente1989 schreef:Heeft er iemand ervaring met de route tussen pak en beet München en Zell am See? Google Maps raadt de route via Oberaudorf en Erpfendorf aan. Via de A8 en Inzell is maar 1 minuut langer. Op de kaart ziet de laatste route er wat makkelijker uit.
De route van Kufstein richting Zell am See heb ik wel eens gereden, al was dat in de lente en reed ik via Sankt Johann in Tirol en Saalfelden. Maar ook in de lente met goed weer schoot het totaal niet op. En ik geloof dat dat voor de meeste wegen in dat gebied geldt. Bovendien moet je de A93 bij de voorlaatste of laatste afrit in Duitsland verlaten om het Oostenrijkse vignet te vermijden, en waarschijnlijk ben je niet de enige die dat doet.

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het beter is om de A8 bij Traunstein te verlaten en via Inzell te rijden, maar Pino heeft wel een punt dat die route meer door de bergen loopt.

Wellicht dat het een optie is om verder te rijden over de snelweg naar Oostenrijk en over de A10 tot Bischofshofen te rijden om vanaf daar de B311 naar Zell am See te nemen. Dat is in tijd niet veel langer en de B311 is een beter uitgebouwde route, ook volledig door het dal, en wellicht is die route ook wat rustiger omdat het in kilometers een omweg is. Je hebt dan wel een Oostenrijks tolvignet nodig. Maar hoe dat in de winter zit weet ik niet. Hopelijk zijn er hier forummers die daar hun licht over kunnen laten schijnen.

twente1989
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 1:53

Re: Amsterdam - Zell am See

Bericht door twente1989 » zo 29 jan 2017, 18:14

Korte terugkoppeling:

Afgelopen woensdagavond rond 10 uur vertrokken uit Amsterdam. gewoon via de 'standaard' route gereden (A1, A30, A12, BAB3, BAB9, BAB99, BAB8) Geen vertragingen o.i.d. gehad. Wel erg druk tussen Holledau en München, binnen een half uur van een lege weg naar 4 volle rijstroken. Aantal baustelles was inderdaad wel hoog maar 's nachts zorgt dat niet voor heel veel oponthoud. We waren rond 7 uur bij Holzkirchen, even gegeten en toen door naar Zell am See via Inzell en Lofer. Rijdt ook prima door.

Terugweg vanochtend rond 8 uur vertrokken. Precies dezelfde route genomen. Ook nu nauwelijks problemen, op wat langzaam rijdend verkeer vlak voor een baustelle bij Würzburg (max 5 minuten) en wat heftige remacties omdat er in de buurt van Siegburg een ongeluk gebeurd was net achter een scherpe bocht. We waren rond half 6 thuis.

Ik kan na deze ritten helaas geen vergelijking maken tussen de verschillende opties. Wel merkten we dat het gros van de wintersporters richting Zell am See via Inzell rijdt. Op de terugweg wordt München ook via deze route bewegwijzerd.

allen dank voor jullie tips!

Plaats reactie