Breda - Grenoble

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
steven
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 19:29
Locatie: West-Brabant

Breda - Grenoble

Bericht door steven » ma 16 jan 2017, 0:33

Vrijdag 20 januari vertrek ik naar Grenoble (om de volgende dag naar Alpe d'Huez door te gaan voor een skivakantie) en ben ik op zoek naar de meest optimale route. Als ik de snelste route zoek kom ik op 8u41 via de peage en kost dat ongeveer €45 tol. Kies ik voor tolroutes vermijden om ik uit op 10u08. Tot Nancy zijn beide routes hetzelfde (Antwerpen, Brussel, Luxembourg, Metz), maar daarna gaat deze route vie Becançon. Op streetview lijkt deze route via N57 en N83 wel een redelijke snelle route. Daarna ziet deze tolvrije route er wat 'lokaler' uit en vraag ik mij af of het dan niet verstandiger is om toch de autoroute op te gaan omdat de tolvrije route mogelijk teveel tijd gaat kosten. Ik zoek niet de snelste route, ik wil niet de hoofdprijs aan tol betalen, maar wil toch wel de meest trage stukken vermijden en op die plaatsen toch voor de autoroute kiezen. Is er iemand met ervaring op deze route die nog een goed advies voor mij heeft?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Breda - Grenoble

Bericht door Km357 » ma 16 jan 2017, 8:36

Op je alternatieve route zijn er tot voorbij Epinal geen moeilijkheden, het is immers maar bij Plombières-les-bains dat het 2x2 gedeelte eindigt en je een mix krijgt van wegbeelden. Aangezien dit nog pure RN's zijn in nummering ook, kan je tamelijk wat flitskasten verwachten en regionaal (vracht)verkeer. Ik dacht dat er rond Vesoul werken waren (of die moeten nog beginnen) en vanaf Besançon kan je via de A36-A39 terug doorrijden. Ik zou niet via de N83 nog Besançon-Lons Le Saunier afwerken ook al is dat korter. Die weg is immers de enige noord-zuid door de Jura zonder de A39 te nemen en dat kan op een vrijdag soms geen pleziertje zijn.

Persoonlijk zou ik die route in de winter niet nemen, je rijdt toch immers tegen de Vogezen aan waar laaghangende mist serieus storend kan zijn en dus je ritme er uit kan halen. Een probleem dat je op de A31 bijna niet kan hebben. Natuurlijk kan je gewoon het weerbericht volgen en op het laatste moment nog je beslissing maken.

Om uiteindelijk in Grenoble te raken wordt het vast Bourg-en-Bresse A42-A432-A43-A48. Niks belangrijk op die route behalve een col op de A48 waar vrachtverkeer soms heel traag naar boven raakt, gewoon opletten dus.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Breda - Grenoble

Bericht door brytje008 » ma 16 jan 2017, 9:47

Ik zou lekker de autoroute nemen als ik jou was 45 euro tol is ook weer niet zo veel om het te omzeilen. Ik denk dat je dan een stuk relaxter aankomt, dan als je te maken krijgt met de bovengenoemde nadelen.

En over het algemeen zijn skivakanties aardig duur, dus als je je dat kan veroorloven neem ik aan dat de tol er ook nog wel bij kan. :p
Touren is rough so you got to be tough

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Breda - Grenoble

Bericht door waldo79 » ma 16 jan 2017, 10:06

Persoonlijk zou ik die route in de winter niet nemen, je rijdt toch immers tegen de Vogezen aan waar laaghangende mist serieus storend kan zijn en dus je ritme er uit kan halen. Een probleem dat je op de A31 bijna niet kan hebben. Natuurlijk kan je gewoon het weerbericht volgen en op het laatste moment nog je beslissing maken.
Het lijkt me dat het probleem met mistbanken je op de gehele route kan overkomen. Het vlakke deel van de route door België is ook gevoelig voor mistbanken. Niet specifiek iets om de N57 te mijden.

Bovendien is het risico op winterse omstandigheden niet echt groter omdat de route niet echt boven de 500 meter uitkomt. Op de E411 haal je dezelfde hoogten en die loopt doorheen bosrijker gebied.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Breda - Grenoble

Bericht door Coen Tunnel » ma 16 jan 2017, 10:35

waldo79 schreef:Bovendien is het risico op winterse omstandigheden niet echt groter omdat de route niet echt boven de 500 meter uitkomt. Op de E411 haal je dezelfde hoogten en die loopt doorheen bosrijker gebied.
De Vogezen zijn wellicht wel wat gevoeliger voor sneeuw dan de Ardennen.

Maar verder sluit ik me aan bij brytje008 en Km357: zeker in de winter zou ik de tolweg nemen. Rijdt een stuk comfortabeler; beter wegdek, betere voorzieningen, rustiger wegbeeld. Bovendien, de Routes Nationales staan vol met flitsers en je hoeft maar één keer met 1 km/u te hard geflitst te worden en je bent je tolvoordeel al helemaal kwijt. Als je toch per se wat wil besparen zou ik alleen de N57 van Nancy tot Besançon nemen en vanaf daar verder over de snelweg. Maar ook op dat deel van Nancy tot Besançon: opletten voor de flitskasten!
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 17 jan 2017, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Breda - Grenoble

Bericht door waldo79 » ma 16 jan 2017, 10:38

Ik kan je volledig volgen ;) Maar in mijn beleving komt de N57 nog niet zo dichtbij de Vogezen (maar dan het ik het over het hogere deel ten zuidoosten van St. Dié).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Breda - Grenoble

Bericht door Coen Tunnel » ma 16 jan 2017, 11:01

^^ Dat inderdaad niet, maar bij Épinal zit wel een stevige helling.

steven
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 19:29
Locatie: West-Brabant

Re: Breda - Grenoble

Bericht door steven » ma 16 jan 2017, 23:44

Bedankt voor alle reacties.

Het weer ga ik zeker in de gaten houden, als het sneeuwt blijf is sowieso op de autoroute (maar wordt niet verwacht). Ik ga er nog even over nadenken of ik via de N57-N83 ga rijden, lijkt mij ook wel een mooiere route dan alleen autoroute rijden en qua tijd nog goed te doen (heen rijd ik overdag). Op de terugweg, zaterdag middag/avond een week later, ga ik dan waarschijnlijk wel helemaal autoroute rijden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Breda - Grenoble

Bericht door waldo79 » di 17 jan 2017, 15:08

In het donker zou ik zeker de autoroute pakken. Bij die route via de N57 heb je enkele passages waarbij je moet afslaan en je ontkomt niet helemaal aan enkele bebouwde kommen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Breda - Grenoble

Bericht door Coen Tunnel » di 17 jan 2017, 16:10

steven schreef:Bedankt voor alle reacties.

Het weer ga ik zeker in de gaten houden, als het sneeuwt blijf is sowieso op de autoroute (maar wordt niet verwacht). Ik ga er nog even over nadenken of ik via de N57-N83 ga rijden, lijkt mij ook wel een mooiere route dan alleen autoroute rijden en qua tijd nog goed te doen (heen rijd ik overdag).
De N57 van Nancy tot Besançon is tot aan Plombières-les-Bains ook een semi-snelweg: ongelijkvloers, 2x2 rijstroken, maximumsnelheid 110 km/u. Wat dat betreft rijdt het niet anders dan een gewone tolvrije Autoroute.

Maar het is landschappelijk zeker een aardige weg. De A31 tussen Nancy en Dijon is niet bijster boeiend, wat dat betreft is de N57 wat beter.

Plaats reactie