Naar Frankfurt/Main: A3 of Sauerlandautobahn?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Naar Frankfurt/Main: A3 of Sauerlandautobahn?

Bericht door Pino » di 24 jan 2017, 21:44

Komend weekend gaan wij vlug heen en weer naar Frankfurt. Zaterdagochtend rond 5.00 uur vertrek vanuit Amsterdam, zondag ergens in de ochtend terug.

We zitten in de buurt van de Messe, dus komen via de A648 de stad in. De kortste en volgens Google ook snelste route daarheen loopt via de A3. Maar een route over de Sauerlandautobahn is maar 20 kilometer langer en volgens Google Maps ook 20 minuten langzamer. Omdat deze route tussen Oberhausen en Westkreuz Frankfurt voor mij unchartered territory vormt, ben ik wel enigszins getriggerd en ik overweeg op heen- of terugweg de omweg te nemen. Niet met de illusie sneller te zijn, maar gewoon voor de lol. Anderzijds moet de schade met vrouw en baby in de auto wel te overzien zijn, dus vandaar mijn vragen:
  • Enkele jaren terug was de A45 een serie Baustellen. Is dat nu beter? Ook in de zin dat 20 minuten extra voor 20 kilometer extra wel realistisch is?
  • Is er qua werkzaamheden nog verschil tussen heen en terugweg?
  • Of een andere reden om via de ene route heen te rijden en via de andere terug?
Dank alvast!

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Naar Frankfurt/Main: A3 of Sauerlandautobahn?

Bericht door duikgek89 » di 24 jan 2017, 22:09

Volgens mij is het nog steeds een baustellen drama daar, maar ik rij er al zolang omheen dat ik niet helemaal zeker ben. Frans kan dit beter beantwoorden denk ik.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar Frankfurt/Main: A3 of Sauerlandautobahn?

Bericht door Chris » di 24 jan 2017, 22:40

In het weekend hebben ze nogal eens afsluitingen van rijstroken die tot veel vertraging leiden. Vaak wordt dat maar kort van te voren aangekondigd. Het is wel iets om in de gaten te houden. In het weekend heb ik de indruk dat de vertraging door de Baustellen op de A45 wel meevalt, maar het zijn er wel heel veel. Maar dat geldt eigenlijk ook voor de A3.

Deze website is dan je vriend: http://www.verkehr.nrw.de/

Te zien is o.a. dat de A3 bij Köln-Königsforst 's richting Oberhausen 's nachts maar 1 van de 3 rijstroken open heeft. Maar niet in het weekend zo te lezen. Verderop bij Kreuz Kaiserberg is er 's nachts ook maar 1 rijstrook open tot in februari. Dus als je daar voor 5 uur 's ochtends passeert is de kans op vertraging nog vrij groot.

Hier worden grootschalige werkzaamheden met afsluitingen aangekondigd: https://www.strassen.nrw.de/presse/meld ... index.html

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Naar Frankfurt/Main: A3 of Sauerlandautobahn?

Bericht door SnarfFlevoland » di 24 jan 2017, 23:08

Persoonlijk vind ik de situatie op de A45 actueel wel meevallen, mede dankzij de winterstop van diverse wegwerkzaamheden. Toch zijn er altijd nog veel te veel wegwerkzaamheden, dus weet wat je verwachten kan. Tijdens de weekenden zijn normaliter geen extra vertragingen naast de wegwerkzaamheden te verwachten. Wees wel alert op mogelijke mobiele snelheidscontroles rondom wegwerkzaamheden die graag rond willen spoken op de A45. Vooral in het deel door Hessen.

Verder het weerbericht goed in de gaten houden. Mocht er winterse neerslag gaan vallen is de A45 alles behalve prettig. Probeer in een dergelijk geval de Sauerlandlinie koste wat het kost te vermijden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Frankfurt/Main: A3 of Sauerlandautobahn?

Bericht door Pino » wo 25 jan 2017, 8:33

Chris schreef:Te zien is o.a. dat de A3 bij Köln-Königsforst 's richting Oberhausen 's nachts maar 1 van de 3 rijstroken open heeft. Maar niet in het weekend zo te lezen. Verderop bij Kreuz Kaiserberg is er 's nachts ook maar 1 rijstrook open tot in februari. Dus als je daar voor 5 uur 's ochtends passeert is de kans op vertraging nog vrij groot.
Met vertrek uit Amsterdam rond 5 uur hoef ik me over nachtelijke werkzaamheden niet zo druk te maken. Zeker ook niet omdat we ergens rond Oberhausen wel zullen stoppen voor ontbijt (Hünxe?).

Met de feedback van Frans en Duikgek (dank!) zit ik inmiddels wel weer op een punt dat ik weer meer voel voor A3 heen- en terugweg ...
Laatst gewijzigd door Pino op wo 25 jan 2017, 9:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naar Frankfurt/Main: A3 of Sauerlandautobahn?

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 jan 2017, 8:48

^^ Hünxe ligt wel voor de hand. Daarna is het namelijk een kilometer of 60 tot de volgende Raststätte Ohligser Heide, toch nog ca. een half uurtje verder.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Frankfurt/Main: A3 of Sauerlandautobahn?

Bericht door Pino » wo 25 jan 2017, 9:54

^^ Een van die twee moet het worden (tenzij iemand met een gouden tip komt direct op een afrit). Zal wel afhangen van het algemene verloop van de rit en het tijdstip waarop zoonlief wakker wordt 8-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naar Frankfurt/Main: A3 of Sauerlandautobahn?

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 jan 2017, 16:30

Er zit daar niet zoveel direct bij de afritten. De Aral direct ten westen van afrit Mettmann is 24/7 geopend en is niet heel klein, maar leent zich mijns inziens ook niet heel goed voor een wat langere stop. Autohöfe zijn er op dat traject ook niet. Bij de Real-hypermarkt bij afrit Oberhausen-Lirich zitten ook wel winkels waar je goedkoop een broodje kan halen, maar daar heb je om 07:00 uur 's ochtends nog niet zoveel aan, die gaat pas om 08:00 uur open. Dus dan zal het toch Hünxe of Ohligser Heide worden.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Naar Frankfurt/Main: A3 of Sauerlandautobahn?

Bericht door kingpin1966 » wo 25 jan 2017, 16:43

Coen Tunnel schreef:Autohöfe zijn er op dat traject ook niet.
Op de A3 zit 1 autohof bij Mogendorf.
Na Frankfurt an Main is de A3 gezegend met meer autohoven.

Valt me toch een beetje tegen op zo'n belangrijke transitoroute, zo weinig autohoven.
Zeker omdat het prijspeil vaak gunstiger is dan bij een Raststatte.
Ik vind sowieso het aanbod autohoven karig op sommige autobahnen.
Op de A48 en de A1 bijv. zitten er 0 autohoven en ook de benzinestations annex Raststatten laten te wensen over.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naar Frankfurt/Main: A3 of Sauerlandautobahn?

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 jan 2017, 17:28

kingpin1966 schreef:
Coen Tunnel schreef:Autohöfe zijn er op dat traject ook niet.
Op de A3 zit 1 autohof bij Mogendorf.
Na Frankfurt an Main is de A3 gezegend met meer autohoven.
Die is mij bekend. Ik doelde op het traject tot Keulen. ;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Naar Frankfurt/Main: A3 of Sauerlandautobahn?

Bericht door duikgek89 » wo 25 jan 2017, 17:37

Bij Hilden zit nog een Mac, is vlot te bereiken. Alleen niet afslag Hilden volgen maar de A46 nemen richting Düsseldorf, lekker op de weefstrook blijven en de eerste afslag er weer af (Erkrath) en dan linksaf, dan zie je hem als je de snelweg over bent al zitten. Op de kruising links en dan linksaf het parkeerterrein op.

Ik ben er zelf overigens nooit gestopt. Wel vaak langs gereden, ik heb daar in de buurt gewoond een paar jaar terug.

edit: Tegen Kreuz Breitscheid aan liggen wat hotels, misschien kun je daar ook ontbijt krijgen.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Naar Frankfurt/Main: A3 of Sauerlandautobahn?

Bericht door kingpin1966 » wo 25 jan 2017, 18:04

Coen Tunnel schreef:
kingpin1966 schreef:
Coen Tunnel schreef:Autohöfe zijn er op dat traject ook niet.
Op de A3 zit 1 autohof bij Mogendorf.
Na Frankfurt an Main is de A3 gezegend met meer autohoven.
Die is mij bekend. Ik doelde op het traject tot Keulen. ;)
Toch blijft het teleurstellend. ;)
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Frankfurt/Main: A3 of Sauerlandautobahn?

Bericht door Pino » wo 25 jan 2017, 18:41

Je hebt geloof ik ook nog een Autohof aan de A3 wat dichter bij de grens, afrit Rees geloof ik. Maar dat helpt je allemaal niet heel veel verder.

In bredere zin is het natuurlijk zo dat er niemand verplicht is om voor een minimum-aanbod aan Autohöfe te zorgen. Je moet een bepaald minimum aan dienstverlening hebben op een Autohof om een verwijzing vanaf de snelweg te kunnen krijgen. Daarvoor heb je ruimte nodig, een gemeente die het bestemmingsplan wel wil aanpakken en een of meerdere ondernemers die hiervoor hun business case rond kunnen krijgen. Of dat lukt, hangt van allerlei factoren af. In dunbevolkte gebieden waarin ondernemers voor een Rasthof vaak maar moeilijk te vinden zijn, vind je ook niet zo makkelijk een ondernemer voor een Autohof. Misschien ietsje makkelijker, maar in de lege regio's van bijvoorbeeld Rheinland-Pfalz moet je het toch vaak hebben van voorzieningen die niet vanaf de snelweg bewegwijzerd staan. In dichtbevolkte gebieden zijn er andere redenen waarom een Autohof niet van de grond komt: bijvoorbeeld geen ruimte, behoefte of politieke wil om het minimumaantal parkeerplaatsen (alleen al 100 vrachtwagenplaatsen langs drukkere snelwegen) beschikbaar te maken. Maar goed, daar vind je sneller een fastfood-tent of andere optie in het segment dat zich geen Autohof mag noemen, maar wel voor de weggebruiker handige voorzieningen oplevert.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 25 jan 2017, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naar Frankfurt/Main: A3 of Sauerlandautobahn?

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 jan 2017, 19:03

Pino schreef:Je hebt geloof ik ook nog een Autohof aan de A3 wat dichter bij de grens, afrit Rees geloof ik.[
Twee tankstations, een restaurant en een McDonald's. Overigens is het ontbijt van de McDonald's tegenwoordig best smakelijk, naar mijn mening. :) En niet duur.

Mocht je nou net voorbij Keulen willen stoppen, dan is via de A59 en A560 rijden ook een optie. Bij afrit Spich van de A59 zijn meerdere eetgelegenheden, waaronder McDonald's, Burger King en Subway. Die laatste zit in het gebouw van het tankstation van Mundorf Tank, ik heb daar zelf wel eens rond middernacht nog lekker een vers broodje gegeten. 8-) Kun je gelijk ook even wat goedkoper tanken dan langs de Autobahn. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Frankfurt/Main: A3 of Sauerlandautobahn?

Bericht door Pino » wo 25 jan 2017, 20:18

^^ Ontbijt van de Mac is zeker niet slecht, maar ik ben zelf wat meer van de lichtere happen bij het ontbijt. En hoezeer ik fan ben van even een supermarkt in (nog meer vanwege de keuzemogelijkheden dan vanwege de prijs), het past allemaal wat minder bij deze rit. Niet alleen vanwege het tijdstip, maar vooral omdat we even willen zitten om de kleinste passagier een flesje te geven terwijl wij ontbijten. Een hotel-ontbijt is weer wat teveel van het goede, dus je komt bijna onvermijdelijk uit op een van de bekende verzorgingsplaatsen langs de A3 ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naar Frankfurt/Main: A3 of Sauerlandautobahn?

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 jan 2017, 23:10

^^ Het ontbijt in Duitse Raststättes is zeker niet slecht voor de prijs die je ervoor betaalt. Vaak genoeg gedaan na een nachtelijke rit. :honger:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar Frankfurt/Main: A3 of Sauerlandautobahn?

Bericht door Chris » do 26 jan 2017, 14:42

Je ontspringt de dans, zaterdag is er tussen 9 en 16 uur maar 1 rijstrook open op de A3 richting Oberhausen tussen het Kreuz Bonn/Siegburg en Lohmar. Hier wordt een Baustelle voor de Siegbrücke ingericht.

Wel een voorbeeld van hoe kort van te voren dit gecommuniceerd wordt. https://www.strassen.nrw.de/presse/meld ... -1282.html

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Frankfurt/Main: A3 of Sauerlandautobahn?

Bericht door Pino » do 26 jan 2017, 14:52

Apart inderdaad. Dank Chris! :top:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Naar Frankfurt/Main: A3 of Sauerlandautobahn?

Bericht door SnarfFlevoland » do 26 jan 2017, 23:30

Heb speciaal voor Pino afgelopen woensdag tussen het Gambacher Kreuz en Olpe nog het aantal wegwerkzaamheden op de A45 geteld. Ik rij er te vaak om ze steeds te tellen. ;) Er waren drie lange "baustellen", plus een mini-"baustelle", een langer stuk met 100 km/h zonder versmallingen en een marode brug met rijstrookverleggingen, zonder verdere wegwerkzaamheden. Het langste stuk zonder poespas was tussen AS Dillenburg en AK Olpe-Süd.

Zo... en nu elke rit gaan tellen en kijken wat er veranderd. :twisted:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Frankfurt/Main: A3 of Sauerlandautobahn?

Bericht door Pino » zo 29 jan 2017, 15:17

Korte terugkoppeling: het werd dus heen en terug A3. Aangename ritten: besneeuwde heuvels van Westerwald en Taunus maakten het bij half bewolkt weer een plezier om over het mooiste stuk A3 te rijden. Al zal het ook een mooi weekend zijn geweest op de A45. Het veelbesproken ontbijt op zaterdag vond uiteindelijk plaats op Ohlsiger Heide. Vanwege wat gemor achterin de auto leek het er eerst heen te gaan dat we vroeg zouden ontbijten bij Rees, maar de McD aldaar bleek pas om zeven uur te openen (trouwens: die yellow arch zie je al vanaf Emmerich enorm fel in de verte liggen - apart). Ergens tussen Rees en Hünxe werd het toch weer rustig, dus maar doorgepakt naar Ohlsiger Heide, waar we iets na zeven binnenreden.

Ritten zelf over bekend terrein, niet veel het vermelden waard. Behalve dan dat bij de Wiesbadener Kreuz de DRIPs aanstonden met de suggestie dat je voor de Messe niet moest afslaan naar de A66, maar via de Frankfurter Kreuz moest rijden. Dat zou een omweg zijn, want de route via A66/A648 is directer. Weet niet waarom men je deze omweg in de maag probeert te splitsen. Zelf lekker eigenwijs de A66 genomen, waar de kantelwalsborden gedraaid stonden om het doel Messe vanaf ruim voor Eschborn zichtbaar te maken.

Nogmaals dank voor het meedenken!

Plaats reactie