Gotthard of Fernpas/Brenner ??

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
marcoloco
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 01 jul 2012, 7:26

Gotthard of Fernpas/Brenner ??

Bericht door marcoloco » za 28 jan 2017, 14:44

Goedemiddag,

Graag jullie advies om mijn route te bepalen aankomende zomer (midden juli) naar Vieste (IT)?

Vertrektijd/dag is vrijdagavond tussen 18:00-21:00 uur en wil met 1 tussenstop/overnachting en 1000-1200km de eerste dag/nacht.

Gezin met 2 kinderen van 7 en 9 die gewend zijn om in de auto lange afstanden te rijden.

Ik heb beide de Gotthardpas afgelopen jaar gedaan omdat de tunnel 3 uur vertraging was en terug ook.

De Brennerroute heb ik 2 keer gedaan via Munchen maar dat is om, met de fernpas heb ik geen ervaring.

groet marco

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthard of Fernpas/Brenner ??

Bericht door Chris » za 28 jan 2017, 14:57

Dat is een aardig eind rijden. Een traject naar het zuiden in een weekend in juli is bijna onmogelijk om zonder files af te leggen.

De Fernpass is in de zomer minder een knelpunt dan in de winter, als je tegen het begin van de ochtend passeert zal de drukte nog wel meevallen. Ik denk dat het zelfs de voorkeur kan hebben ten opzichte van de snelwegroute via München. Het is korter, en je vermijdt de drukte rond en na München.

De A22 tot Verona is wel bekend als filegevoelig. Er is een spitsstrook aangelegd die de files richting zuiden wel heeft verminderd.

Als ik moest kiezen, zou de route via de Fernpass/Brennerpass ook mijn voorkeur hebben. Voor de Gotthardtunnel staat zo'n weekend vaak de hele nacht een wachtrij.

Hou wel in de gaten wat het in Duitsland gaat doen qua Baustellen. Afgelopen zomer waren er op de A3 na Nürnberg en op de A7 bij Aalen een Baustelle waar maar 1 rijstrook open was. Daar stond vaak zelfs 's nachts nog meer dan een uur vertraging. Die zijn niet zo ver van te voren al te voorspellen. Het is zeker aan te raden om één of twee weekenden ervoor te kijken op Google Maps / TomTom Traffic of er lange files staan op de route die je voor ogen hebt.

marcoloco
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 01 jul 2012, 7:26

Re: Gotthard of Fernpas/Brenner ??

Bericht door marcoloco » za 28 jan 2017, 15:09

Hoe zit het met de Fernpas, is deze goed te doen? de brenner vind ik fijner rijden dan Zwitserland (zeker met een flitsbekeuring van 120 EUR afglopen zomer).

Waar ik ook aan heb zitten denken om terug naar huis de Brenner route te nemen want die lijkt/leek mij minder druk dan de Gotthard route.

Als ik via de Gotthard route ga welke afslag kan ik het beste nemen om via de pas te rijden, (zowel heen als terug)?

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Gotthard of Fernpas/Brenner ??

Bericht door Vahalis » za 28 jan 2017, 15:45

marcoloco schreef:Hoe zit het met de Fernpas, is deze goed te doen?
Deze is prima te doen ook met minder/geen ervaring.
Waar ik ook aan heb zitten denken om terug naar huis de Brenner route te nemen want die lijkt/leek mij minder druk dan de Gotthard route.
Zoals Chris zegt kan de A22 ook filegevoelig zijn. Mijn ervaring is dat dat zeker op zaterdagse terugtochtdagen is. Wanneer ga je terug?
Als ik via de Gotthard route ga welke afslag kan ik het beste nemen om via de pas te rijden, (zowel heen als terug)?
Is uiteraard afhankelijk van hoe lang de file voor de tunnel is. In extreme gevallen moet je heen er al bij Altdorf af. Even de verkeersinfo in de gaten houden, bijvoorbeeld de site of app van TCS.

Terug is de file meestal niet zo heel lang. Bij Quinto eraf is dan voldoende. Ook hier geldt echter dat je wel de verkeersinfo in de gaten moet houden en zo nodig eerder eraf.

De Gotthard heeft trouwens z'n eigen topic.

Edit: overigens probeer ik de Gotthardroute geheel te vermijden. Idem voor de Brenner. Als alternatief geef ik voorkeur aan een westelijker route, via Grote Sint Bernhardtunnel of Simplonpas. Gezien onze bestemming (Toscaanse kust) kan dat ook wat makkelijker. Je kan echter overwegen vanaf Milaan via de Simplon (evt. in combinatie met de autotrein onder de Lötschberg) te rijden. Vanaf Piacenza kan je via Alessandria ook naar de Grote Sint Bernhard rijden. Uiteraard is dat wel om en kost het je meer tol (meer snelwegkm's en tol voor de tunnel). De laatste is echter een beduidend minder filegevoelige route.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthard of Fernpas/Brenner ??

Bericht door Coen Tunnel » za 28 jan 2017, 16:31

De tip die hier al eens eerder op dit forum is gegeven is om ook de Tunnel du Grand Saint-Bernard te overwegen. Dat is weliswaar wat om, maar de kans op files is zeer klein. In Zwitserland rij je dan via Bern, Montreux en Martigny, in Italië Aosta, Ivrea en dan via Alessandria of Milaan richting Piacenza (via Alessandria is uiteraard minder filegevoelig). Je rijdt ca. 120-150 km meer, maar ik vermoed dat je wel eens een stuk sneller kan zijn en zeker ook comfortabeler rijdt. Je ontwijkt namelijk de drukste vakantieroutes. Wel is de tol wat hoger.

marcoloco
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 01 jul 2012, 7:26

Re: Gotthard of Fernpas/Brenner ??

Bericht door marcoloco » za 04 feb 2017, 7:35

Ik ga op zondag (eind juli) terug, maar voor mijn gevoel is de Brenner rustiger dan de Gotthard. (rond 7 uur rijd ik weg uit Vieste)

Afgelopen zomer stond er kwam ik op de heenweg rond 6uur bij de Gotthard (wachttijd 1+) en heb toen de pas genomen, dat was een mooie ervaring en je rijd ipv stilstaan. (doe ik liever).

Maar toen zaterdag eind juli op de terugweg kwamen wij rond 17uur vast te staan de tunnel voor de Gotthard 2uur stil gestaan en toen konden wij er pas af bij Quinto en toen de pas weer gedaan. Dus had ik er nog eerder af moeten gaan maar TCM en app gaf dat niet goed aan. (werd te laat aangegeven) en dan duurt het lang voor de volgende afslag.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthard of Fernpas/Brenner ??

Bericht door Chris » za 04 feb 2017, 9:35

De wachttijd bij de Gotthardtunnel is richting noorden vaak hardnekkiger dan richting zuiden. Er staat langer en op meer dagen file. Men kijkt daar makkelijk overheen omdat de meesten zich alleen op de heenreis voorbereiden, maar vaak is de terugreis via de Gotthardtunnel minstens zo problematisch.

De Brennerpass lijkt dan een goede keus, alhoewel dat ook niet gegarandeerd vrij van vertraging zal zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthard of Fernpas/Brenner ??

Bericht door Pino » za 04 feb 2017, 9:45

Chris schreef:De wachttijd bij de Gotthardtunnel is richting noorden vaak hardnekkiger dan richting zuiden. Er staat langer en op meer dagen file. Men kijkt daar makkelijk overheen omdat de meesten zich alleen op de heenreis voorbereiden, maar vaak is de terugreis via de Gotthardtunnel minstens zo problematisch.
Absoluut waar. Hoewel ik het idee heb dat je je terugreis wat makkelijker om de problematische tijdstippen heen kunt plannen dan je heenreis. Een van de dingen die de zuidkant wat problematischer maakt is het beperkte aantal afritten aan de zuidkant, gecombineerd met het feit dat ze je bij drukte op meerdere plaatsen kunnen opvangen. Maakt het lastig een plan te maken "bij dreigende file pak ik die afrit".

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Gotthard of Fernpas/Brenner ??

Bericht door exroosje » ma 06 feb 2017, 10:26

Waarom pak je niet de Kandersteg Iselle autotrein. Die gaat hoogzomer de hele nacht door. Pak je hem om een uur of 5... Kun je s' nachts in alle rust op afrijden. Vanaf Iselle kun je kiezen om over genua of milaan te rijden...

Kun je ook een uurtje in de auto pitten als die trein rijdt. Je kinderen zullen je er een jaar dankbaar voor zijn....

Toegegeven kost je wel bijna 100SFR, en je moet reserveren . Voor de terugreis vind ik hem minder ideaal overigens.

Aan de andere kant, ik heb ook wel eens de nacht doorgereden via Fernpas, al gingen we pas om 1 uur rijden vanuit den Haag. Voor 9 uur 's ochtends is de fernpas ook nog rustig. We gingen daar echter uitgebreid stoppen en daarna wel wat vertraging. Als je al 's avonds weggaat moet je al lang voor alle ellende overal langs zijn (itt Gotthard, die is de hele nacht door vertraagd).

marcoloco
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 01 jul 2012, 7:26

Re: Gotthard of Fernpas/Brenner ??

Bericht door marcoloco » zo 12 feb 2017, 8:22

De optie trein heb ik ook bekeken maar vind dat best prijzig voor een uurtje rijden 100 EUR wel een mooie oplossing voor het omzeilen van het knooppunt Gotthard. Is 2 uur meer volgens maps (zonder vetragingen) Die 2 uur heb ik zeker vetraging over de hele route maar dat is ook weleens snachts in Duitsland tussen Frankfurt en Basel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthard of Fernpas/Brenner ??

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 feb 2017, 9:35

^^ Nou, de kans dat je 's nachts twee uur vertraging tussen Frankfurt en Basel gaat oplopen lijkt mij erg klein. Daar heb je bovendien goede alternatieve routes waar je naar kan uitwijken, zoals de Franse A35 op de linkeroever van de Rijn.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Gotthard of Fernpas/Brenner ??

Bericht door Vahalis » zo 12 feb 2017, 11:44

marcoloco schreef:De optie trein heb ik ook bekeken maar vind dat best prijzig voor een uurtje rijden 100 EUR
Je kan ook alleen Kandersteg-Goppenstein per trein doen en dan zelf over de Simplon rijden. Kost CHF 29,50 (online 28). Rijdt echter 's nachts niet. De eerste vertrekt om 5.50, daar kan je echter je vertrek uit Nederland op afstemmen.

marcoloco
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 01 jul 2012, 7:26

Re: Gotthard of Fernpas/Brenner ??

Bericht door marcoloco » ma 13 feb 2017, 5:36

^^
Dit klinkt wel goed, zal de komende tijd het verder bekijken.

bedankt voor alle hulp.

Plaats reactie