Route om de Fernpas te vermijden??

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 feb 2017, 15:24

SnarfFlevoland schreef:
Ernst76 schreef:Als je dan toch waar voor je tolvignet wilt, rij dan door op de A14 en ga bij Hohenems pas de grens over naar Zwitserland.
Of nog een afrit verder bij Mäder, hetgeen op dit forum ook vaak wordt geadviseerd. ;) Qua tijd maken beide opties weinig uit, alhoewel je in Diepoldsau soms wat pech kunt hebben met het verkeer door de plaats heen. Dat valt bij Mäder sowieso weg en is daarmee iets comfortabeler om tussen beide snelwegen te wisselen. Maar hier praten we uiteraard over mini-verschillen.
In de tijd van de Korridorvignette mocht je maar tot aan Hohenems. Maar via Mäder is iets sneller omdat je nauwelijks door de bebouwde kom gaat.

Ik ben één keer via Diepoldsau gereden, maar toen kwam ik vanaf de Zwitserse A13 vanuit het noorden en moet ik richting Arlbergtunnel, dus dan kun je niet via de aansluiting Mäder aangezien dat maar een halve aansluiting is. Maar door Diepoldsau heen beviel me niet echt. Als je tussen de Oostenrijkse A14 van/naar Lindau en de Zwitserse A13 van/naar Chur rijdt zou ik absoluut via aansluiting Mäder gaan. Dat is slechts 2,5 km over het OWN met maar een heel klein stukje wat formeel bibeko ligt.
Die route is inderdaad best leuk om te doen (alleen in de zomermaanden), maar is voor mensen met aanhanger en/of onervarenheid in de bergen natuurlijk helemaal niks. ;)
De Hahntennjoch is op zich niet heel lastig, als je al wat ervaring in de bergen hebt. En het is best een aardige route. Maar het is ook geen heel brede weg. Met bergervaring is het zeker een alternatief, anders zou ik het niet doen. De pas is 1.894 meter hoog en het is toch wel veel meer een echte bergpas dan de Fernpass die veel simpeler (ook zonder enige ervaring in de bergen) te rijden is. De Hahntennjoch is wel een pas waar je loslopend vee tegen kan komen, en in de regen vond ik het ook niet heel prettig om te rijden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door SnarfFlevoland » wo 01 feb 2017, 23:21

duikgek89 schreef:Overigens ga je geen ervaring in de bergen krijgen door er altijd maar omheen te rijden. Maar goed, op niet al te moeilijke routes wat opbouwen is niet onverstandig.
Mee eens. Je zou in Nederland goed al in Zuid-Limburg of Posbank kunnen beginnen. En in de Alpen zijn er ook best veel bergpassen (vooral in Oostenrijk) die voor beginners goed te doen zijn. Sterker nog: Goed uitgebouwde bergpassen zijn makkelijk dan die smalle wegen hier door het Sauerland of een ander middelgebergte.
Coen Tunnel schreef:Ik ben één keer via Diepoldsau gereden, maar toen kwam ik vanaf de Zwitserse A13 vanuit het noorden en moet ik richting Arlbergtunnel, dus dan kun je niet via de aansluiting Mäder aangezien dat maar een halve aansluiting is. Maar door Diepoldsau heen beviel me niet echt.
Ja, het ligt er vooral aan hoe laat je door Diepoldsau komt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 feb 2017, 23:31

SnarfFlevoland schreef:En in de Alpen zijn er ook best veel bergpassen (vooral in Oostenrijk) die voor beginners goed te doen zijn.
Behalve de Fernpas denk ik dan ook aan bv. de Arlbergpas en Reschenpas, of in Zwitserland de Simplonpas en Lukmanierpas.

En genoeg hoofdwegen zijn breed genoeg om niet in de problemen te komen, zelfs met geen of weinig ervaring, ook al zitten er wat meer haarspeldbochten en steile stukken in. Dat geldt voor de meeste passen in Oostenrijkse Bundesstraßen en Zwitserse Hauptstrassen. Passen als de Zwitserse Gotthardpas, Sustenpas, Furkapas, Ofenpas, Grimselpas, Julierpas, Flüelapas en Berninapas zijn mooie en hoge passen, maar zeker niet heel lastig om te rijden.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op do 02 feb 2017, 0:41, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door SnarfFlevoland » do 02 feb 2017, 0:04

^^
Nah, bij de Furkapass kneipen toch nog heel wat automobilisten em aan de oostelijke kant. Daar is de weg zoals bekend vrij smal en je merkt meteen dat er niet zo makkelijk gereden wordt als aan de westelijke kant. Als ik daar een inhaalactie inzet geraken niet weinige automobilisten in paniek.

De rest van je genoemde bergpassen zijn verder voor een ieder met een beetje rijervaring in de bergen prima te doen. En er zijn nog wel een hoop meer voorbeelden te noemen van erg goed uitgebouwde bergpassen. Naast Oostenrijk vooral ook in Frankrijk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Burdie
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 jan 2017, 15:09
Locatie: Fryslân

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Burdie » do 02 feb 2017, 16:13

Ernst76 schreef:Even een aanvulling over de route langs Lindau.
Neem inderdaad maar voor de passage van Bregenz een Oostenrijks vignet. Want vanaf Lindau binnendoor door Bregenz is een regelrecht drama.
Als je dan toch waar voor je tolvignet wilt, rij dan door op de A14 en ga bij Hohenems pas de grens over naar Zwitserland.
Op drukke tijden kan het ook vastlopen bij Reichenau (CH) waar de A13 naar 1 rijstrook versmalt. Maar dat is een mogelijke vertraging die in het niet valt bij alle andere drukke stukken gelukkig.
Via de duitse A96 en de Oostenrijkse A14 is idd ook nog een optie. Volgens google-maps een kleine 80km om en 36 minuten langer. Ben wel benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Coen Tunnel » do 02 feb 2017, 16:50

^^ Duitse A96 en dan de Oostenrijkse A14 om bij Mäder door te steken naar de Zwitserse A13 richting San Bernardino vind ik een prettige route. Vanaf Memmingen in de regel vrij rustig. En met de bijna 7 km lange Pfändertunnel bij Lindau krijg je in ieder geval wel een beetje waar voor je Oostenrijkse vignet. ;) Ik heb het meermaals gedaan op weg van/naar Graubünden, of op weg naar Italië om de Gotthardtunnel te vermijden of bij werkzaamheden met een nachtelijke sluiting van de Gotthardtunnel.

De Zwitserse A13 is niet volledig autosnelweg, maar het is wel een landschappelijk mooie route die over het algemeen prettig rijdt.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Ernst76 » do 02 feb 2017, 19:05

Via Mäder lijkt inderdaad te prefereren boven Hohenems om door te steken van de A14 naar de A13. Zelf ben ik dus wel via Hohenems gereden. Een keer eerder door Bregenz maar dat dus nooit meer.
Ik wilde vooral voor Bregenz waarschuwen (wel mooi uitzicht op de Bodensee) en mensen ook niet via Au/Lustenau sturen. Daar staan vrij lange rijen voor de grens. Door Bregenz ga je uiteindelijk bij Au de grens over. Maar als je via de A14 Bregenz voorbij rijdt kan je ook nog besluiten via Au te gaan. Ik meen me zelfs te herinneren dat het zo bewegwijzerd wordt (en dat de E43 en E60 zo geleid worden).
Allemaal via Mäder dus!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Chris » do 02 feb 2017, 19:16

Ik ben ook wel eens via Bregenz gereden, op een doordeweekse juni-dag buiten de spits en zonder enige grenscontroles. Kostte me ruim een half uur van Sankt-Margrethen naar Lindau. Via Mäder ben je binnen 3 kilometer van de Oostenrijkse A14 naar de Zwitserse A13.

Burdie
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 jan 2017, 15:09
Locatie: Fryslân

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Burdie » vr 03 feb 2017, 10:21

Jullie willen via de Zwitserse A13 maar wat is er tegen om gewoon de Oostenrijkse A14 te blijven volgen? Als je via Zwitserland gaat heb je nog een Zwitsers vignet nodig.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door jelger » vr 03 feb 2017, 10:45

Ik zou ook denken, als je naar het Gardameer wil, volg die A14/S16/A12 dan lekker en pak 1 van de passen zuidwaarts vanaf Oostenrijk Italië in.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 feb 2017, 12:12

^^ Op weg richting het Gardameer is dat op zich geen gek idee, maar het zal niet of nauwelijks sneller zijn dan een route via de San Bernardinotunnel of de Brennerpas. Je komt namelijk door een gebied waar het OWN behoorlijk tijdrovend kan zijn. Je kunt kiezen tussen de Reschenpas en de Timmelsjoch. De Reschenpas is erg makkelijk te rijden en op zich behoorlijk uitgebouwd, zeker één van de wat vlottere wegen in dit gebied, maar kan op sommige dagen best druk zijn - ik heb een keer 30 km filegereden vanaf Meran richting de Reschenpas, maar dat kan natuurlijk pech zijn geweest. Halverwege augustus in zuidelijke richting zal het vermoedelijk wel meevallen. Je rijdt dan van Landeck to Meran binnendoor en vanaf Meran kun je over de superstrada SS38 (de MeBo) naar de A22 bij Bozen-Süd rijden. Tipje voor de route via de Reschenpas: even stoppen bij de parkeerplaats aan de Reschensee bij Graun im Vinschgau; hier staat de oude kerktoren van Graun in het meer. Bijzonder gezicht. Meran is trouwens ook de moeite waard. Door de beschutte ligging tussen de bergen heerst er een warm mediterraan microklimaat, wat best opvallend is in een Duitstalige stad!

De Timmelsjoch is wat lastiger met meer haarspeldbochten, de pas is ook een stuk hoger (2509 meter boven zeeniveau) en je betaalt € 16 tol. Daar staat tegenover dat dit een erg mooie pas is en het een stuk rustiger zal zijn dan de Reschenpas. Ook via de Timmelsjoch kom je in Meran, maar dan moet je de stad nog wel door op weg naar de SS38.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door jelger » vr 03 feb 2017, 12:31

Het is natuurlijk net wat je zelf van je vakantie rit wil maken. En of je nog fris en fruitig genoeg bent om die lokale wegen nog te rijden. Als de topic starter in 1 dag van NL naar Gardameer wil rijden dan zou ik niet zo snel voor die passen kiezen nee.

Zelf was ik na de Timmelsjoch (wel i.c.m. Fernpas die niet eens heel druk was op dat moment) ook toe aan een hotel en zijn we in Verona gestopt (terwijl Venetië de bestemming was). Overigens niet erg. Want een leuke ongeplande ochtend in Verona gehad.
Als je in de tweede helft van de dag nog zo'n pas wil doen dan kan de "pff nu is het wel genoeg geweest" gaan binnenkomen.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Vahalis » vr 03 feb 2017, 13:22

Burdie schreef:Jullie willen via de Zwitserse A13 maar wat is er tegen om gewoon de Oostenrijkse A14 te blijven volgen? Als je via Zwitserland gaat heb je nog een Zwitsers vignet nodig.
Is ook zeker een optie. Als je A14-S16-A12-A13-A22 rijdt is dat volgens GM 20 minuten langer dan via de Bernardino. Via de Reschenpas is volgens GM nog een half uur langer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door SnarfFlevoland » vr 03 feb 2017, 13:38

^^
De vraag is echter of je daarmee ook daadwerkelijk tolkosten bespaart. De Arlbergtunnel en Oostenrijkse Brennerautobahn tezamen kosten €18,50, naast het Oostenrijkse tolvignet. Neem je dat bedrag op retourbasis (€37), kan je voor dat geld ook al een Zwitsers jaarvignet van 40 CHF (= actueel €37,39) kopen.

Rest natuurlijk nog de Italiaanse tolkosten. Volgens autostrade.it is het tot Desenzano vanaf de Brenner €18,90 en vanaf de Zwitserse grens bij Como €12,40. Nu kan je er natuurlijk voor kiezen om vanaf Rovereto via de westkant van het Gardameer naar Desenzano te rijden, maar dan ben je qua tol alsnog €12,60 kwijt. Al met al maakt het qua tol nauwelijks wat uit en ben je tot Desenzano zelfs via Zwitserland (op retourbasis) goedkoper uit. Mocht je via de Rechenpass of Timmelsjoch gaan, dan is de optie om verder door Oostenrijk te rijden natuurlijk goedkoper, maar ook tijdrovender.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door waldo79 » vr 03 feb 2017, 13:45

De keren dat ik aan het Gardameer geweest ben zijn we via Zwitserland gereisd.
En in het kader van de vraag "vermijd de Fernpas" is de route via de San Bernardino een reële optie.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 feb 2017, 13:55

SnarfFlevoland schreef:Mocht je via de Reschenpass of Timmelsjoch gaan, dan is de optie om verder door Oostenrijk te rijden natuurlijk goedkoper, maar ook tijdrovender.
Via Timmelsjoch is niet goedkoper - in ieder geval niet in vergelijking met de Brenner. De Timmelsjoch kost je € 16 tol. Volgens mij ben je voor de Brenner van Innsbruck tot aan Bozen-Süd in totaal een soortgelijk bedrag kwijt.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door brytje008 » vr 03 feb 2017, 14:01

waldo79 schreef:De keren dat ik aan het Gardameer geweest ben zijn we via Zwitserland gereisd.
En in het kader van de vraag "vermijd de Fernpas" is de route via de San Bernardino een reële optie.
Ik heb altijd het idee hoe vaak de route via de San Bernardino ook wordt aangeraden, weinig mensen hem daadwerkelijk ook nemen. Erg jammer want de A13 gaat door een mooie omgeving.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 feb 2017, 14:08

^^ Maar ook wel fijn want daardoor blijft het een relatief rustige route. :)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door SnarfFlevoland » vr 03 feb 2017, 14:21

Coen Tunnel schreef:Via Timmelsjoch is niet goedkoper - in ieder geval niet in vergelijking met de Brenner. De Timmelsjoch kost je € 16 tol. Volgens mij ben je voor de Brenner van Innsbruck tot aan Bozen-Süd in totaal een soortgelijk bedrag kwijt.
Silly me, dacht er even niet aan dat ook de Timmelsjoch geld kost. We praten hier natuurlijk over Oostenrijk. :facepalm: Het is maar goed dat ze voor de Fern- en Rechenpaß geen tol vragen.
Coen Tunnel schreef:Maar ook wel fijn want daardoor blijft het een relatief rustige route.
Relatief rustig inderdaad. Op diverse reisdagen kan het ook daar tot meerdere uren vertraging komen, alleen half augustus richting zuiden denk ik niet meer.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 03 feb 2017, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Chris » vr 03 feb 2017, 14:23

brytje008 schreef:Ik heb altijd het idee hoe vaak de route via de San Bernardino ook wordt aangeraden, weinig mensen hem daadwerkelijk ook nemen.
Veel mensen bereiden hun reis niet echt voor, maar volgen gewoon de route die Google Maps aangeeft, en in de auto het navigatiesysteem. Er zullen er genoeg zijn die 'San Bernardino' op de bewegwijzering zien staan en daar geen idee bij hebben wat dat is of waar je dan uitkomt.

Daarnaast staan mensen niet echt open voor een alternatieve route die een navigatiesysteem niet aangeeft. Je krijgt dan al snel de opmerking van 'pak maar de normale route' o.i.d. Om vervolgens te klagen dat er overal files staan. Zeker als de alternatieve route 50 of 100 kilometer om is, denken mensen al snel dat dat het niet waard is. Daar komt nog bij dat veel mensen de standaard route naar hun bestemming al lang genoeg vinden en een omweg nemen onnodig vinden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door SnarfFlevoland » vr 03 feb 2017, 14:31

^^
Vooral het vinden van de slimste alternatieve route is velen niet erg in de wieg gelegd. Je hebt best wel mensen die met alternatieven op de proppen komen als ze hun reis iets voorbereiden, maar die zijn lang niet altijd even zinnig. In het kader van de Fernpaß vermijden denken velen al aan de Arlbergroute, terwijl dat 66 tot 80 km om is en bovendien zich qua tijd alleen loont als het echt muurvast op de Fernpaß staat. Daarbij heeft de Arlbergroute ook nog wel eens last van vertragingen. Sinds de opening van de Pfändertunnel een stuk minder, maar tussen Bludenz en St. Anton wil het ook zeker nog eens vast staan.

Pratende over de Arlbergroute springt me spontaan te binnen dat de Arlbergtunnel in de zomer van 2017 weer volledig afgesloten wordt en al het verkeer over de bergpas moet. Dat spreekt nog meer voor de route via de San Bernardinotunnel.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 feb 2017, 14:35

SnarfFlevoland schreef:Vooral het vinden van de slimste alternatieve route is velen niet erg in de wieg gelegd. Je hebt best wel mensen die met alternatieven op de proppen komen als ze hun reis iets voorbereiden, maar die zijn lang niet altijd even zinnig. In het kader van de Fernpaß vermijden denken velen al aan de Arlbergroute, terwijl dat 66 tot 80 km om is en bovendien zich qua tijd alleen loont als het echt muurvast op de Fernpaß staat.
Mwa, met zo'n omweg kan het lonen bij een vertraging van een half uur tot een uur op de Fernpas. Daarbij aangetekend dat het ook aan het einde van de A7 voor de grenstunnel bij Füssen al kan vastlopen.
Pratende over de Arlbergroute springt me spontaan te binnen dat de Arlbergtunnel in de zomer van 2017 weer volledig afgesloten wordt en al het verkeer over de bergpas moet. Dat spreekt nog meer voor de route via de San Bernardinotunnel.
Had ik niet eens bij stilgestaan, maar dan is de Arlbergroute niet echt een alternatief, ook al is de pasroute goed uitgebouwd en makkelijk te rijden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door SnarfFlevoland » vr 03 feb 2017, 15:31

Coen Tunnel schreef:Mwa, met zo'n omweg kan het lonen bij een vertraging van een half uur tot een uur op de Fernpas. Daarbij aangetekend dat het ook aan het einde van de A7 voor de grenstunnel bij Füssen al kan vastlopen.
Zeg maar rustig minimaal een uur vertraging op de Fernpaß. Als het op de Fernpaß druk is, dan heb je op de Arlbergroute ook wel wat vertraging. Zeker in de wintermaanden. In de zomer ziet dat voor de TS natuurlijk wat anders uit.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door brytje008 » vr 03 feb 2017, 16:03

Coen Tunnel schreef:^^ Maar ook wel fijn want daardoor blijft het een relatief rustige route. :)
dat is waar! :lol:

@chris Klopt , ik denk ook dat het misschien is omdat mensen bang zijn te verdwalen of helemaal verkeerd uit te komen. Ik vind het altijd wel grappig zodra je afwijkt van de route die 'normaal' is, je bijna geen Nederlanders meer ziet.
Touren is rough so you got to be tough

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door jelger » vr 03 feb 2017, 16:23

Papieren kaart. Doe ik nog steeds.

Alhoewel ik me het laatste jaar heb betrapt op het gebruik van de kaart functie op de telefoon in het buitenland. Afbeelding

Enfin, is de Fernpas echt zo druk halverwege augustus?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door SnarfFlevoland » vr 03 feb 2017, 16:59

^^
Dat is inderdaad de hamvraag. Ik betwijfel dat het daar half augustus in zuidelijke rijrichting nog zo druk zou zijn. Desalniettemin is naar Desenzano de route via Zwitserland sowieso een optie om rekening mee te houden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door duikgek89 » za 04 feb 2017, 2:52

^^ Gaat ook een beetje van die situatie op die dag afhangen. Is de route via München vrij dan zal het op de Fernpass waarschijnlijk ook geen drama worden. Klappen op de A9 of A8 een paar auto's op elkaar dan kan het zomaar zijn dat meer mensen via de Fernpass gaan.

Voor nu: De Arlbergroute is afgevallen en hebt nu dus nog maar een paar alternatieven over. Hou deze in het achterhoofd en kijk wat dichter bij de reisdagen even hoe de situatie is.

Burdie
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 jan 2017, 15:09
Locatie: Fryslân

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Burdie » zo 05 feb 2017, 16:51

Bedankt voor al jullie reacties. De route via de Arlbergtunnel is dus niet echt een optie door de afsluiting. Zoals ik er nu over denk n.a.v. de reacties ga ik waarschijnlijk toch maar via de Fernpas. Zal het weekend van 5 augustus de boel scherp in de gaten houden. Ook onderweg kan ik nog keuzes maken op basis van de Live Traffic service.

Plaats reactie