Route om de Fernpas te vermijden??

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Burdie
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 jan 2017, 15:09
Locatie: Fryslân

Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Burdie » ma 30 jan 2017, 15:22

Ik ga op 12 augustus richting het Gardameer via de A7, b176 (Fernpas) en de Brenner. Omdat de Fernpas altijd erg druk is ben ik op zoek naar een alternatief. Zwitserland vind ik geen optie (Gotthard). Nu vroeg ik me af of ik ook bij Memmingen de A7 kan verlaten om de A96 richting Munchen te nemen en vanaf Landsberg am Lech de B17 te nemen. Vervolgens klein stukje b472, dan de b23, b2 en de b177 (Oostenrijk) tot de A12. Is dit een optie of verlies ik daar ook veel tijd?

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Vahalis » ma 30 jan 2017, 15:48

Grappig dat je dit vraagt. De Fernpas wordt hier toch vaak gezien als alternatief voor de drukke routes via München of Gotthard.

Aangezien je voorstel aanzienlijk meer OWN kent dan via de Fernpas verwacht ik geen winst maar eerder dat je er langer over zult doen.

Of de Fernpas druk is, is ook afhankelijk van hoe laat je daar bent. Waar vertrek je vandaan?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Chris » ma 30 jan 2017, 15:50

Je zit dan al twee weken nadat de laatste Duitse staten vakantie krijgen, voor sommige staten is de vakantie dan al afgelopen. Heb je eerder ook dergelijke drukte zo ver in augustus gehad? Het is wel een zaterdag. Op zaterdagen geldt vaak dat hoe later = hoe beter.

Ik betwijfel of je met binnendoor rijden echt tijd gaat winnen, Duitsland schiet vaak niet zo op binnendoor (vrachtwagens mogen maar 60).

Een andere mogelijkheid is om door Zwitserland te rijden en dan de San Bernardinotunnel te nemen. Daar is de wachttijd vaak minder dan de Gotthardtunnel, zeker na het eerste weekend van augustus is de vertraging meer richting noorden dan zuiden. Idealiter moet je dan al bij Basel beslissen tussen de Gotthard of San Bernardino, alhoewel het nog wel mogelijk is om later door te steken naar de San Bernardino-route.

Al is het ook afhankelijk welke kant van het Gardameer je zit. Salò is sowieso korter via Zwitserland, maar richting Peschiera-Bardolino (waar heel veel vakantieparken zitten) is de route via Oostenrijk korter.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door duikgek89 » ma 30 jan 2017, 15:58

Die route is ca 18km om waarvan een 130km o.i.d op OWN. Dat is wel een heel eind binnendoor. Zelfs op grotendeels goed uitgebouwde wegen kost dat vrij veel tijd. Daarnaast kan de B2 bij Garmisch ook druk zijn. Reken met een gemiddelde snelheid van 60 km/h of iets dergelijks en dat kost het je gewoon ruim 2:30 uur om vanaf Memmingen tot Innsbruck te komen. Over de Fernpass doe je daar bij vrij verkeer nog geen 2 uur over. Als de vertraging via de Fernpass meer dan een half uur is KAN het lonen, MITS de andere route niet tegen zit.

Als ik op 12-08 moest vertrekken uit Nederland dan zou ik rond de middag of iets later gaan, dan rij je achter de ergste drukte aan. Dan tussen Memmingen en Kempten gaan eten en achter de drukte de pas over.

edit:
En als ik op 12-08 in de ochtend aan zou willen komen, zou ik vrijdagavond rond 19:00 a 20:00 weg rijden, de vrijdag rijders zijn dan al wel op weg en je bent rond 02:00 's nachts aan de Oostenrijkse grens met zonsopkomst tussen Bolzano en Trento. Dan even een goede pauze nemen, nog anderhalf uur uitzitten en je bent er.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op ma 30 jan 2017, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Burdie
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 jan 2017, 15:09
Locatie: Fryslân

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Burdie » ma 30 jan 2017, 15:58

Vahalis schreef:Grappig dat je dit vraagt. De Fernpas wordt hier toch vaak gezien als alternatief voor de drukke routes via München of Gotthard.

Aangezien je voorstel aanzienlijk meer OWN kent dan via de Fernpas verwacht ik geen winst maar eerder dat je er langer over zult doen.

Of de Fernpas druk is, is ook afhankelijk van hoe laat je daar bent. Waar vertrek je vandaan?
Ik vertrek vanuit Friesland en de bedoeling is dat we vertrekken om 2.00 uur. Afhankelijk van de drukte zal ik zo rond het middaguur bij de Oostenrijkste grens zijn (900 km).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door waldo79 » ma 30 jan 2017, 16:03

En wat is je bestemming aan het Gardameer?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Pino » ma 30 jan 2017, 16:07

Het stuk Duitse B2/Oostenrijkse B177 ken ik enigszins. Dat is de Scharnitzpaß en daar is niet heel veel mis mee. Maar ik had zo vlug niet gedacht aan deze route om op die pas te komen. Volgens Google Maps is het uiteindelijk even snel als de omweg van 25 kilometer of München. Ik zou dan toch geneigd zijn deze laatste te pakken en op het gemak de A95 af te tuffen. Feitelijk om de reden die Chris noemt: op Duitse enkelbaans wegen valt altijd maar te bezien met welke snelheid je zult kunnen rijden, terwijl je op de snelweg redelijke zekerheid hebt - mede als je hebt kunnen volgen waar er files staan.

Wanneer je toch voor de B17 kiest, zou ik voor het gemak trouwens de A8 tot Augsburg volgen om vanaf daar de B17 af te zakken. Zou volgens Google een minuut langzamer zijn dan een route door Ulm dan A7-A96 tot Landsberg, maar het scheelt afslagen en dat vergroot het rijgemak dan weer wat.

In alle gevallen heb je denk ik wel behoorlijke vertraging nodig op de Fernpaß-route om hier tijdswinst te kunnen boeken.
Chris schreef:Een andere mogelijkheid is om door Zwitserland te rijden en dan de San Bernardinotunnel te nemen. Daar is de wachttijd vaak minder dan de Gotthardtunnel, zeker na het eerste weekend van augustus is de vertraging meer richting noorden dan zuiden. Idealiter moet je dan al bij Basel beslissen tussen de Gotthard of San Bernardino, alhoewel het nog wel mogelijk is om later door te steken naar de San Bernardino-route.
Liefst nog eerder, al bij Karlsruhe. Want je benadert de San Bernardino beter vanaf de Duitse A96 dan via Basel. Maar wanneer je dan toch bij Basel Zwitserland in rijdt omdat je denkt de Gotthard te nemen, zou je inderdaad bij Basel wel zo'n beetje moeten beslissen of je misschien niet beter de San Bernardino pakt.
Chris schreef:Al is het ook afhankelijk welke kant van het Gardameer je zit. Salò is sowieso korter via Zwitserland, maar richting Peschiera-Bardolino (waar heel veel vakantieparken zitten) is de route via Oostenrijk korter.
Naar Peschiera is de route via Zwitserland in principe nog steeds ietsje sneller dan die via Fernpaß-Brenner. Is een 15 kilometer langer maar volledig snelweg. Maar goed, als je vervolgens de oostkust van het Gardameer opkruipt, bereik je het kantelpunt - dit nog los van eventuele vertraging die je op de Zwitserse route allemaal wat makkelijker oploopt. Als je aan de noordkant van het meer zit (geen vakantieparken, maar surfers' paradise) is Zwitserland niet echt een optie meer.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 30 jan 2017, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door duikgek89 » ma 30 jan 2017, 16:08

Burdie schreef:
Vahalis schreef:Grappig dat je dit vraagt. De Fernpas wordt hier toch vaak gezien als alternatief voor de drukke routes via München of Gotthard.

Aangezien je voorstel aanzienlijk meer OWN kent dan via de Fernpas verwacht ik geen winst maar eerder dat je er langer over zult doen.

Of de Fernpas druk is, is ook afhankelijk van hoe laat je daar bent. Waar vertrek je vandaan?
Ik vertrek vanuit Friesland en de bedoeling is dat we vertrekken om 2.00 uur. Afhankelijk van de drukte zal ik zo rond het middaguur bij de Oostenrijkste grens zijn (900 km).
Dat is niet het beste vertrektijdstip. Als we Leeuwarden als ijkpunt nemen ben je dan om 04:00 bij Oberhausen. Op het moment dat Limburgers, Roergebied bewoners en ander gespuis ook gaat vertrekken of probeert te vertrekken om de drukte voor te zijn. Wat later krijg je nog verkeer uit Frankfurt of Mannheim (afhankelijk van je route) erbij en rij je exact in de drukte mee.

Burdie
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 jan 2017, 15:09
Locatie: Fryslân

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Burdie » ma 30 jan 2017, 16:09

waldo79 schreef:En wat is je bestemming aan het Gardameer?
Desenzano del Garda.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Chris » ma 30 jan 2017, 16:13

Ik weet niet of je er vaker bent geweest, maar als je daar bent is Rocca di Manerba een leuke tip. Je kan daar wandelen naar een ruïne met fantastisch uitzicht over het Gardameer. Is niet veel meer dan 10 kilometer van Desenzano. Het is het enige hogere punt aan de zuidkant van het Gardameer.

https://www.google.com/maps/@45.5570021 ... a=!3m1!1e3

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Vahalis » ma 30 jan 2017, 16:18

duikgek89 schreef:
Dat is niet het beste vertrektijdstip. Als we Leeuwarden als ijkpunt nemen ben je dan om 04:00 bij Oberhausen.
Vanuit Friesland zou ik een route via Kassel serieus overwegen. Weliswaar om, maar minder last van 'gespuis'.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door duikgek89 » ma 30 jan 2017, 16:56

^^ Dat is zeker waar. Had ik alleen even niet aan gedacht. :wall:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Pino » ma 30 jan 2017, 17:07

^^ Als je vanuit die hoek aankomt, ligt het denk ik al helemaal voor de hand om via München naar de Scharnitzpaß te rijden. Alleen dan niet via de A8, maar via A3-A9-A95. Wordt uiteraard wel anders wanneer er op die route sprake blijkt van grotere vertragingen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door duikgek89 » ma 30 jan 2017, 17:21

^^ Ben ik het wel mee eens. Als je de keuze al eerder maakt dan is de route via Nürnberg en München met veel meer snelweg normaal gezien inderdaad beter dan gigantische stukken binnendoor te rijden. Maar goed, het is ook nog maar de vraag hoe het op die dagen op de A9 vloeit. Rond München zou je aan de goede kant moeten zitten denk ik.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Ernst76 » ma 30 jan 2017, 20:08

Aan deze discussie wil ik toevoegen dat de route van Augsburg naar Landsberg am Lech een (deels limietloze) snelweg is.
Tussen Landsberg en Oberammergau schiet de route ook redelijk op, het is vrij rustig daar en je gaat om de dorpen heen. Maar daarna is het geen pretje, al kun je wel vanaf Seefeld redelijk makkelijk via Innsbruck op de Brennerroute komen zonder een Oostenrijks tolvignet nodig te hebben (want de Brennerautobahn zelf heeft alleen een eigen tol).

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Rein » ma 30 jan 2017, 20:33

Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat het op 12 augustus nog erg druk is richting zuiden. In plaats van allerlei omwegen te bedenken zou de meest rechtstreekse route wellicht gewoon de snelste kunnen zijn.

Burdie
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 jan 2017, 15:09
Locatie: Fryslân

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Burdie » di 31 jan 2017, 9:00

Ok, dank voor jullie reacties. Ik ben 2x eerder die kant op geweest. Beide keren via A30, A31 (Osnabruck), A33 (Paderborn), A44 (Kassel) en de A7 tot de afslag Oy-Mittelberg omdat het voor de grenstunnel toen al flink vast stond volgens de verkeersinfo. Ik was daar beide keren zo rond het middaguur.
De eerste keer ben ik via Nesselwang-Pfronten en Vils gereden en daar weer op de b179 aangesloten. De rest van de b179 stond het vaak vast.
De tweede keer heb ik een prachtige route genomen via de b310, b199, b198 tot net voorbij Elmen. Daarna via de Bschlabser landesstrasse (Hahntenjoch) naar Imst. Prachtige route (ca. 20 km om) waar lekker doorgereden kon worden maar op de Bschlabser landesstrasse haal je geen 50 km per uur door de haarspeldbochten en het hoogteverschil. Volgens google-maps zou het een klein half uur langer zijn. Bij grote drukte verspeel je dat zomaar op de Fernpas.
Dit was dus aan de west-kant van de Fernpas en vroeg me af of de route via de oostkant ook een optie is. Munchen is dik 70 km om rijden met rond Munchen ook een hele grote kans op file denk ik. Ja, ik weet dat ik er niet kom zonder files ;) .

Ik hoop inderdaad een klein beetje dat het 12 augustus al wat minder druk is maar de verkeersdruktekalenders van de ANWB geven voor Duitsland en Oostenrijk wel "Zeer druk" aan en voor Italie zelfs "Topdrukte".

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Rein » di 31 jan 2017, 9:28

^^ Druk zal het wel zijn op de wegen dat weekend, maar vooral richting noorden lijkt me.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Vahalis » di 31 jan 2017, 9:59

Vorig jaar op een vergelijkbare zaterdag was het nog druk richting zuiden met ook vertragingen op de route over de Fernpas. Mijn beeld is wel dat de grootste vertraging ontstaan door werkzaamheden en/of ongevallen. Lijkt mij verstandig dit draadje nogmaals te activeren als we een beeld hebben van de werkzaamheden in Duitsland en de gevolgen daarvan voor het vakantieverkeer (eind juli/begin augustus).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Pino » di 31 jan 2017, 10:11

Burdie schreef:Dit was dus aan de west-kant van de Fernpas en vroeg me af of de route via de oostkant ook een optie is. Munchen is dik 70 km om rijden met rond Munchen ook een hele grote kans op file denk ik. Ja, ik weet dat ik er niet kom zonder files ;)
Voor wat het waard is: als je vanuit Kassel komt, is de route over München-Rosenheim maar 30 kilometer om ten opzichte van Würzburg-Fernpaß. De variant München-Scharnitzpaß zit daar mooi tussenin, met 15 kilometer extra. Bij normaal verkeer zijn de routes Rosenheim en Fernpaß volgens Google even snel. De Scharnitzpaß kan in die zin alleen een optie zijn bij grotere vertragingen op beide hoofdroutes. Uiteraard alleen wanneer je die file kunt vermijden met je route richting Scharnitzpaß - bij vertragingen op zowel de A9 als de A7 koop je er natuurlijk niets voor.

Verkeersdruktekalenders die één dag in een heel land in twee woorden proberen samen te vatten (één woord voor de richting noord, één woord voor de richting zuid) dragen het risico in zich van oversimplificatie. Ik kan allerminst garanderen dat de Fernpaß of de rit over Rosenheim filevrij zal zijn, maar in deze tijd van het jaar geldt ondanks inschaling als 'zeer druk' toch echt dat een route door Zuid-Duitsland en Oostenrijk zonder enorme vertragingen doorgaans mogelijk is. Je koopt in die zin vermoedelijk meer voor het kennen van je alternatieven, in de aanloop naar Würzburg uitzoeken hoe de file-situatie is (liever met mobiel internet dan met verkeersinformatie op de radio) en dan maar hopen dat de situatie niet verslechtert wanneer je je keuze eenmaal hebt gemaakt.

Zelfs Italië wordt vermoedelijk een iets ander verhaal dan de kalender weergeeft. Ja, in het tweede weekend van augustus kun je in Italië topdrukte verwachten doordat heel veel Italianen in dat weekend op vakantie gaan en doordat veel Noord-Europeanen dan terug rijden. Maar juist de A22 richting zuid en de A9-A4 richting Verona zouden daar minder last van moeten hebben, omdat ze voor maar weinig Italianen een hoofdroute richting vakantieadres vormen, en voor maar weinig Noord-Europeanen relevant zijn op hun terugweg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Chris » di 31 jan 2017, 10:28

Verkeersdruktekalenders zijn inderdaad een versimpeling van de werkelijkheid. In Duitsland ontstaan de grootste vertragingen vrijwel altijd bij wegwerkzaamheden. Veel werkzaamheden in de zomer zijn nu nog niet bekend, dus behalve dat het druk wordt, is de exacte impact per route nu nog niet te voorspellen. Opgeteld zijn dat soms vertragingen groter dan de beruchte Gotthardtunnel.

Mensen willen vaak een alternatieve route, maar willen daar dan niet 100 kilometer voor omrijden. Tja, dan kom je dus ook in de file terecht, want iedereen wil wel zo'n alternatieve route die nauwelijks langer is. De A7 was voorheen ook een goed alternatief, maar die hebben ook meer mensen ontdekt en de afgelopen jaren wordt er veel meer op gewerkt (afgelopen zomer iets van 20 Baustellen tussen Kassel en Memmingen).

Burdie
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 jan 2017, 15:09
Locatie: Fryslân

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Burdie » di 31 jan 2017, 11:23

De site van de ADAC is trouwens ook wel het bekijken waard vlak voor vertrek. Je kunt zoeken op baustellen per wegnummer. In de onderstaande link heb ik gezocht op baustellen op de A7.
https://www.adac.de/reise_freizeit/verk ... uDBgNGxT__

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door SnarfFlevoland » wo 01 feb 2017, 11:57

Pino schreef:Het stuk Duitse B2/Oostenrijkse B177 ken ik enigszins. Dat is de Scharnitzpaß en daar is niet heel veel mis mee. Maar ik had zo vlug niet gedacht aan deze route om op die pas te komen. Volgens Google Maps is het uiteindelijk even snel als de omweg van 25 kilometer of München. Ik zou dan toch geneigd zijn deze laatste te pakken en op het gemak de A95 af te tuffen.
Euhm... op mooie zaterdagen zou ik deze route geheel afraden. Onder omstandigheden sta je er nog meer vast als op de Fernpaß. De file begint al kort voor het einde van de A95 en staat praktisch tot en met Schnarnitz in een stop-and-go file. Vooral kort voor Mittenwald kan het helemaal vast staan dat je over het laatste stuk ruim een uur of nog langer doet. De files op de B2 zijn niet te verwaarlozen. Vooral als bij mooi weer half München op het idee komt om op zaterdag even naar Garmisch, Mittenwald en/of Innsbruck te gaan.

Als je laat op de zaterdag aankomt zou ik de Fernpaß nemen. En als dat geen optie is, dan zou ik eventueel toch via München rijden en dan vanaf Holzkirchen via de Achenpaß naar het zuiden rijden. De zuidelijke ring van München (B2R) is vaak niet zo druk met vakantieverkeer als de A99. Alleen op doordeweekse dagen is het andersom (B2R vanwege woon-werk verkeer filegevoeliger als A99).

Maar naar Desenzano del Garda is door de San Bernardino ook minstends zo nuttig als over de Brenner. Je hebt weliswaar alsnog via Lindau een tolvignet voor Oostenrijk nodig, maar dat zou ik voor lief nemen. De route via Basel is toch een stukje om en duurt best lang alvorens je bij de San Bernardinotunnel bent. Via Duitsland en een stukje Oostenrijk gaat dat sneller.
Chris schreef:De A7 was voorheen ook een goed alternatief, maar die hebben ook meer mensen ontdekt en de afgelopen jaren wordt er veel meer op gewerkt (afgelopen zomer iets van 20 Baustellen tussen Kassel en Memmingen).
Tussen Kassel en Würzburg is de A7 altijd nog erg goed te doen qua vakantiedrukte. Natuurlijk heb je er de nodige Denen en Zweden die van de snelweg gebruik maken, maar vrijwel geen Nederlanders. Die zie je pas vanaf Würzburg en al helemaal vanaf Ulm op de A7 landen. Wat betreft de wegwerkzaamheden heb je helemaal gelijk: Daar is de A7 de laatste jaren ook totaal niet vrij van. Alles ten noorden van Würzburg zorgt voor nauwelijks oponthoud, maar ten zuiden van Würzburg kan het zeker goed vast staan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Ernst76 » wo 01 feb 2017, 12:12

Even een aanvulling over de route langs Lindau.
Neem inderdaad maar voor de passage van Bregenz een Oostenrijks vignet. Want vanaf Lindau binnendoor door Bregenz is een regelrecht drama.
Als je dan toch waar voor je tolvignet wilt, rij dan door op de A14 en ga bij Hohenems pas de grens over naar Zwitserland.
Op drukke tijden kan het ook vastlopen bij Reichenau (CH) waar de A13 naar 1 rijstrook versmalt. Maar dat is een mogelijke vertraging die in het niet valt bij alle andere drukke stukken gelukkig.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Pino » wo 01 feb 2017, 12:23

SnarfFlevoland schreef:
Pino schreef:Het stuk Duitse B2/Oostenrijkse B177 ken ik enigszins. Dat is de Scharnitzpaß en daar is niet heel veel mis mee. Maar ik had zo vlug niet gedacht aan deze route om op die pas te komen. Volgens Google Maps is het uiteindelijk even snel als de omweg van 25 kilometer of München. Ik zou dan toch geneigd zijn deze laatste te pakken en op het gemak de A95 af te tuffen.
Euhm... op mooie zaterdagen zou ik deze route geheel afraden. Onder omstandigheden sta je er nog meer vast als op de Fernpaß. De file begint al kort voor het einde van de A95 en staat praktisch tot en met Schnarnitz in een stop-and-go file. Vooral kort voor Mittenwald kan het helemaal vast staan dat je over het laatste stuk ruim een uur of nog langer doet. De files op de B2 zijn niet te verwaarlozen. Vooral als bij mooi weer half München op het idee komt om op zaterdag even naar Garmisch, Mittenwald en/of Innsbruck te gaan.
Heb die rit ooit ergens door de week gemaakt. Weet inderdaad dat het aan het einde van de A95 goed vast kan lopen op dagen dat half München naar de omgeving van Garmisch trekt, maar is 12 augustus daar nu echt een dag voor? Had zo vlug aangenomen van niet...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Chris » wo 01 feb 2017, 12:30

SnarfFlevoland schreef:
Chris schreef:De A7 was voorheen ook een goed alternatief, maar die hebben ook meer mensen ontdekt en de afgelopen jaren wordt er veel meer op gewerkt (afgelopen zomer iets van 20 Baustellen tussen Kassel en Memmingen).
Tussen Kassel en Würzburg is de A7 altijd nog erg goed te doen qua vakantiedrukte. Natuurlijk heb je er de nodige Denen en Zweden die van de snelweg gebruik maken, maar vrijwel geen Nederlanders. Die zie je pas vanaf Würzburg en al helemaal vanaf Ulm op de A7 landen. Wat betreft de wegwerkzaamheden heb je helemaal gelijk: Daar is de A7 de laatste jaren ook totaal niet vrij van. Alles ten noorden van Würzburg zorgt voor nauwelijks oponthoud, maar ten zuiden van Würzburg kan het zeker goed vast staan.
Het voordeel van de A7 is dat er een lang stuk is zonder grote steden. Hamburg en Hannover liggen verder noordelijk en zodra hun uittocht geweest is, is het aanbod vakantieverkeer al een stuk lager, zeker tot aan Würzburg. Zuidelijker komt er inderdaad een boel verkeer bij vanaf de A3.

Maar een paar Baustellen kan het voordeel al snel doen omslaan in een nadeel. Afgelopen zomer waren ze bij Aalen bezig aan een tunnel waarbij er een 2-0 systeem was (1 rijstrook per richting). Het gevolg was structureel 1 - 2 uur vertraging om door de Baustelle te komen. Daar reken je dan niet op als je het als alternatief zoekt. Maar of dat deze zomer ook zal zijn is gewoon niet te voorspellen zo vroeg van te voren. De A7 heeft ook een heleboel kapotte bruggen en is sinds een paar jaar bezaaid met wegwerkzaamheden. Maar ja, daar ontkom je niet aan in Duitsland. Andere routes zitten ook vol wegwerkzaamheden.

Een ander nadeel van de vele werkzaamheden is dat er nogal vaak juist daar ongevallen plaatsvinden en in zo'n smalle Baustelle al snel een volledige blokkade is, zodat er geen doorkomen aan is. Maar daar is van te voren al helemaal niet op te plannen. Kwestie van de verkeersinformatie volgen en op de hoogte zijn van je alternatieven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door Pino » wo 01 feb 2017, 13:16

Chris schreef:Het voordeel van de A7 is dat er een lang stuk is zonder grote steden. Hamburg en Hannover liggen verder noordelijk en zodra hun uittocht geweest is, is het aanbod vakantieverkeer al een stuk lager, zeker tot aan Würzburg.
Het vermijden van grote steden maakt vooral een verschil buiten het vakantieseizoen. Het zorgt ervoor dat je niet zomaar verstrikt raakt in een reguliere verlengde spits - denk aan de vaste drukte op een A3 tussen Oberhausen en Köln. Maar in het vakantieseizoen koop je er net wat minder voor. De reguliere spits is dan veel minder sterk, dus vertragingen door file zijn doorgaans veel beperkter. Dat wordt uiteraard wel anders op tijdstippen dat mensen massaal op reis gaan, zoals vrijdagmiddag en zaterdagochtend. Maar dan kom je ook in een analyse terecht waarin een stedelijk gebied vaak minder bottleneck is, maar de snelweg vanuit een bepaald stedelijk gebied naar het zuiden behoorlijk vol is. Zoals je al zei: tijdens een uittocht vanuit Hamburg, Hannover of Scandinavië is de A7 gewoon behoorlijk druk.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door duikgek89 » wo 01 feb 2017, 13:21

Pino schreef:Heb die rit ooit ergens door de week gemaakt. Weet inderdaad dat het aan het einde van de A95 goed vast kan lopen op dagen dat half München naar de omgeving van Garmisch trekt, maar is 12 augustus daar nu echt een dag voor? Had zo vlug aangenomen van niet...
Als het mooi weer is en nog vakantietijd? Zeker als mensen al terug zijn van vakantie en er met de kinderen op de zaterdag nog even uit willen.

Daarnaast denk ik dat mensen die vanuit het Oosten van Duitsland richting Italië gaan de Scharnitzpaß als alternatief voor Rosenheim kunnen kiezen (of dat wat oplevert is een andere discussie).
Chris schreef:
SnarfFlevoland schreef:
Chris schreef:De A7 was voorheen ook een goed alternatief, maar die hebben ook meer mensen ontdekt en de afgelopen jaren wordt er veel meer op gewerkt (afgelopen zomer iets van 20 Baustellen tussen Kassel en Memmingen).
Tussen Kassel en Würzburg is de A7 altijd nog erg goed te doen qua vakantiedrukte. Natuurlijk heb je er de nodige Denen en Zweden die van de snelweg gebruik maken, maar vrijwel geen Nederlanders. Die zie je pas vanaf Würzburg en al helemaal vanaf Ulm op de A7 landen. Wat betreft de wegwerkzaamheden heb je helemaal gelijk: Daar is de A7 de laatste jaren ook totaal niet vrij van. Alles ten noorden van Würzburg zorgt voor nauwelijks oponthoud, maar ten zuiden van Würzburg kan het zeker goed vast staan.
Het voordeel van de A7 is dat er een lang stuk is zonder grote steden. Hamburg en Hannover liggen verder noordelijk en zodra hun uittocht geweest is, is het aanbod vakantieverkeer al een stuk lager, zeker tot aan Würzburg. Zuidelijker komt er inderdaad een boel verkeer bij vanaf de A3.

Maar een paar Baustellen kan het voordeel al snel doen omslaan in een nadeel. Afgelopen zomer waren ze bij Aalen bezig aan een tunnel waarbij er een 2-0 systeem was (1 rijstrook per richting). Het gevolg was structureel 1 - 2 uur vertraging om door de Baustelle te komen. Daar reken je dan niet op als je het als alternatief zoekt. Maar of dat deze zomer ook zal zijn is gewoon niet te voorspellen zo vroeg van te voren. De A7 heeft ook een heleboel kapotte bruggen en is sinds een paar jaar bezaaid met wegwerkzaamheden. Maar ja, daar ontkom je niet aan in Duitsland. Andere routes zitten ook vol wegwerkzaamheden.

Een ander nadeel van de vele werkzaamheden is dat er nogal vaak juist daar ongevallen plaatsvinden en in zo'n smalle Baustelle al snel een volledige blokkade is, zodat er geen doorkomen aan is. Maar daar is van te voren al helemaal niet op te plannen. Kwestie van de verkeersinformatie volgen en op de hoogte zijn van je alternatieven.

^^In de zomer hebben we waarschijnlijk net voor 12-08 wel een beter beeld, gebaseerd op de weken daarvoor en meer actuele informatie over werkzaamheden.
Ongelukken kunnen op alle routes gebeuren, dat valt inderdaad niet te voorspellen en daarmee kun je op voorhand ook moeilijk rekening houden. Je kunt hooguit een trend zien dat bij een bepaalde Baustelle steeds weer ongelukken gebouwd worden.

Ik geloof niet zo in de route via de Scharnitzpaß, dan zou ik nog eerder de route via Bschlabs nemen en dan door Imst rijden, dan pak je alleen het stukje B171 net voor de Roppener Tunnel mee. Ongeveer zoals je beschreef geloof ik: https://www.google.nl/maps/dir/47.65409 ... 70!1m0!3e0

Dat is voor de meeste mensen niet echt een voor de hand liggende route, dus ik denk dat daar de vertraging relatief gezien kleiner zal zijn. Goed, dat je dan wat kalm moet klimmen en haarspeldbochten moet rijden: GENIET ervan zou ik zeggen! Je bent dan de Duitse grens over en op vakantie. :mrgreen:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door SnarfFlevoland » wo 01 feb 2017, 14:33

Pino schreef:Heb die rit ooit ergens door de week gemaakt. Weet inderdaad dat het aan het einde van de A95 goed vast kan lopen op dagen dat half München naar de omgeving van Garmisch trekt, maar is 12 augustus daar nu echt een dag voor? Had zo vlug aangenomen van niet...
Doordeweeks is die route inderdaad erg goed te doen met tamelijk rustige wegen, maar in de zomer en winter vrijwel elk weekend met goed weer een drama. Vooral als dan ook nog het dagjesverkeer met vakantieverkeer tezamen komt. Zelfs eind augustus kan het daar nog erg 'gezellig' worden met mensen die nog een dagje of weekend in de bergen opstap willen. Mocht het weer slecht zijn, dan is daar uiteraard aanzienlijk minder vertraging te verwachten, maar in de vakantietijd alsnog zeker niet te onderschatten.
Ernst76 schreef:Als je dan toch waar voor je tolvignet wilt, rij dan door op de A14 en ga bij Hohenems pas de grens over naar Zwitserland.
Of nog een afrit verder bij Mäder, hetgeen op dit forum ook vaak wordt geadviseerd. ;) Qua tijd maken beide opties weinig uit, alhoewel je in Diepoldsau soms wat pech kunt hebben met het verkeer door de plaats heen. Dat valt bij Mäder sowieso weg en is daarmee iets comfortabeler om tussen beide snelwegen te wisselen. Maar hier praten we uiteraard over mini-verschillen.
Pino schreef:Maar in het vakantieseizoen koop je er net wat minder voor. De reguliere spits is dan veel minder sterk, dus vertragingen door file zijn doorgaans veel beperkter. Dat wordt uiteraard wel anders op tijdstippen dat mensen massaal op reis gaan, zoals vrijdagmiddag en zaterdagochtend.
Eens. Dat is goed te merken op de typische vakantiesnelwegen. Knelpunten hoeven niet perse bij steden te liggen, maar vooral bij wegwerkzaamheden en knooppunten. München is een goed voorbeeld. Daar kan het met vakantieverkeer op de A99 ellendig vastlopen, terwijl op de middenring (B2R) niks aan de hand is. Buiten de vakanties ziet dat er doordeweeks geheel anders uit. Dan is de A99 vaak prima te doen, terwijl je op de B2R vooral in de spits met deels behoorlijke vertragingen rekening moet houden.
duikgek89 schreef:Daarnaast denk ik dat mensen die vanuit het Oosten van Duitsland richting Italië gaan de Scharnitzpaß als alternatief voor Rosenheim kunnen kiezen (of dat wat oplevert is een andere discussie).
Ja, vanuit München merk je erg goed dat de Scharnitzpaß naast de dagjesmensen ook behoorlijk veel door vakantieverkeer wordt gebruikt. De Achenpaß is een veel rustiger alternatief.
duikgek89 schreef:Ik geloof niet zo in de route via de Scharnitzpaß, dan zou ik nog eerder de route via Bschlabs nemen en dan door Imst rijden, dan pak je alleen het stukje B171 net voor de Roppener Tunnel mee. Ongeveer zoals je beschreef geloof ik: https://www.google.nl/maps/dir/47.65409 ... 70!1m0!3e0
Die route is inderdaad best leuk om te doen (alleen in de zomermaanden), maar is voor mensen met aanhanger en/of onervarenheid in de bergen natuurlijk helemaal niks. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Route om de Fernpas te vermijden??

Bericht door duikgek89 » wo 01 feb 2017, 15:09

SnarfFlevoland schreef:
duikgek89 schreef:Ik geloof niet zo in de route via de Scharnitzpaß, dan zou ik nog eerder de route via Bschlabs nemen en dan door Imst rijden, dan pak je alleen het stukje B171 net voor de Roppener Tunnel mee. Ongeveer zoals je beschreef geloof ik: https://www.google.nl/maps/dir/47.65409 ... 70!1m0!3e0
Die route is inderdaad best leuk om te doen (alleen in de zomermaanden), maar is voor mensen met aanhanger en/of onervarenheid in de bergen natuurlijk helemaal niks. ;)
Als ik het juist las, heeft hij die route al eens gereden.

Overigens ga je geen ervaring in de bergen krijgen door er altijd maar omheen te rijden. Maar goed, op niet al te moeilijke routes wat opbouwen is niet onverstandig.

Plaats reactie