West-Vlaanderen (BE) naar Cavriglia (IT)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

West-Vlaanderen (BE) naar Cavriglia (IT)

Bericht door exoz » ma 13 feb 2017, 9:08

Goeiemorgen,

even een topic openen voor een vriend van mij.

Hij vertrekt samen met zijn vriendin (geen kinderen) op donderdag 20 juli heen en komt terug op de 30ste. Heen zullen ze rijden in twee dagen (donderdag en vrijdag) en kunnen 's morgens vertrekken.

Wat zou de beste route zijn?
Via Frankrijk (Reims - Dijon - Bourg en Bresse), de Mont-Blanc Tunnel en zo via Milaan, Bologna naar Cavriglia? (1470km)

of

over Luxemburg, Strasbourg, Basel, Luzern, (Gotthardtunnel), Lugano naar Milaan? (1350km)

(of nog een derde optie: Luxemburg, Karlsruhe, Stuttgart, Kempten (Fernpass), Innsbruck, (Brennerpass), Bozen, Verona, Bologna (1445km))

Ikzelf heb absoluut geen ervaring via deze routes. Ze willen een 8-10 uren rijden tot hun eerste slaapplaats.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: West-Vlaanderen (BE) naar Cavriglia (IT)

Bericht door Pino » ma 13 feb 2017, 10:10

Zou zelf de Mont Blanc pakken. Is van de drie opties vermoedelijk de rustigste rit naar de Alpen, en ik verwacht op een donderdag geen noemenswaardige vertraging voor de tunnel. Maar het zal wel verreweg de duurste rit zijn, met forse tol op de Franse snelwegen en de tol van de tunnel. Gotthard is ruim goedkoper, maar ook veel filegevoeliger. Vriend zal daarin een keuze moeten maken. Derde optie lijkt mij het combineren van extra kilometers met de drukte van het Duitse snelwegennet, en een stukje secundair over de Fernpaß om het af te maken. Als je nog enige tol wilt besparen en een rustige route wilt rijden, is eventueel de Grote Sint Bernhard nog een optie: vanaf de Franse A39 bij Poligny doorsteken naar de Zwitserse A9 en dan via Martigny naar Aosta rijden.

Of je nu de Mont Blanc pakt of de Gotthard, er is veel voor te zeggen om de eerste overnachting na de tunnel te plannen, omdat er op donderdag nu eenmaal minder vakantieverkeer zal zijn dan op vrijdagochtend. Op de Mont Blancroute ligt Aosta gunstig, op de Gotthard-route heb je in Ticino maar weinig opties en zit je dus al snel in Milaan.

Als je de Mont Blanc pakt, zou ik overigens aanraden om niet via Milaan naar Bologna te rijden, maar een kleine omweg te pakken via Alessandria. Die route is behoorlijk veel rustiger, omdat je de drukke A4 en de stad Milaan vermijdt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: West-Vlaanderen (BE) naar Cavriglia (IT)

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 feb 2017, 10:23

Laat vanaf West-Vlaanderen die laatste route sowieso maar zitten. Door Duitsland heen zul je met de nodige wegwerkzaamheden te maken krijgen.

De Gotthardtunnel staat in de weekenden garant voor files. Op donderdag en vrijdag zal dat wellicht iets minder zijn, maar filevrij valt halverwege juli niet te garanderen. Als ze toch via de Gotthard willen rijden zou ik doorrijden tot na de tunnel en daar overnachten. Nadeel: overnachten is in Zwitserland relatief duur. Maar als ze maximaal 10 uur door willen rijden kunnen ze ook nog wel tot aan Milaan rijden, daar is veel meer keuze in hotels. Groot voordeel is dat deze route minder tol kent, alleen Metz-Straatsburg en het vignet voor Zwitserland, en in Italië is de tol ook lager dan op de andere routes.

De route via de Mont-Blanctunnel is in tol een stukje duurder, maar daar staat tegenover dat je fors minder verkeersproblemen hoeft te verwachten. Ik zou overwegen om via Alessandria (A5, A4/A5, A4/A26, A26 en A21) richting de A1 te rijden. Het is niet veel langer en daarmee omzeil je Milaan volledig. Voorts kun je in Frankrijk ook een stuk goedkoper overnachten, bv. rond Annemasse zitten de nodige goedkope hotels die geschikt zijn als je op doorreis bent. Dat compenseert weer iets voor de hogere toltarieven. De Mont-Blanctunnel kan op drukke dagen ook filegevoelig zijn, maar veel minder dan de Gotthardtunnel. Ik verwacht geen enorme files op vrijdagochtend.

Kortom: voor een rustige reis met minder verkeersproblemen zou ik voor de Mont-Blanctunnel kiezen, maar daar zit qua tol wel een prijskaartje aan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: West-Vlaanderen (BE) naar Cavriglia (IT)

Bericht door Pino » ma 13 feb 2017, 11:00

Coen Tunnel schreef:Voorts kun je in Frankrijk ook een stuk goedkoper overnachten, bv. rond Annemasse zitten de nodige goedkope hotels die geschikt zijn als je op doorreis bent. Dat compenseert weer iets voor de hogere toltarieven. De Mont-Blanctunnel kan op drukke dagen ook filegevoelig zijn, maar veel minder dan de Gotthardtunnel. Ik verwacht geen enorme files op vrijdagochtend.
Voor goedkope doorreishotels kun je inderdaad beter aan de Franse kant zoeken dan aan de Italiaanse, en Annemasse is dan vermoedelijk zo ongeveer je laatste optie. Nadeel daarvan is wel dat het vrij vroeg komt als je op je eerste dag een uur of acht à tien wilt rijden. Overigens wel met je eens dat de kans op files voor de Mont Blanc in de eerste helft van de vrijdagochtend klein moet zijn.

Voor wat het waard is: Aosta heeft een Holiday Inn dicht in de buurt van de snelweg zitten. Heb je je doorreishotel te pakken, maar wel eentje in de hogere prijsklasse. Sterker nog, voor die prijs zou ik het stadscentrum in gaan. Heb er vorig jaar een nacht doorgebracht op doorreis en zou dat zo weer doen. Voordeel van Aosta is dat het lekker klein is, dus je bent vrij snel in het centrum. Als je hotel geen parkeergelegenheid heeft, parkeer je op een parkeerplaats aan de rand van het oude centrum die 's nachts gratis is. En je avond in zo'n oud centrum is net wat aantrekkelijker dan de omgeving van een doorreis-hotel.

exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

Re: West-Vlaanderen (BE) naar Cavriglia (IT)

Bericht door exoz » wo 15 feb 2017, 15:32

Bedankt voor de info, zal ik doorgeven.

Plaats reactie