Zaterdag 8 april: Brussel-Billund

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
mervyn
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 20 jul 2016, 15:38

Zaterdag 8 april: Brussel-Billund

Bericht door mervyn » vr 17 feb 2017, 12:05

Beste allen

zaterdagmorgen 8 april vertrekken wij vanuit het noordwesten van Brussel voor een weekje richting Legoland Billund. Nu weet ik niet goed welke route te nemen. Vanaf Hamburg is er niet veel keuze maar tot Hamburg zijn er wel enkele mogelijkheden volgens Google Maps:

a) Antwerpen - Utrecht - Osnabrück - Bremen - Hamburg
b) Antwerpen - Eindhoven - Duisburg - Osnabrück - Bremen - Hamburg
c) Antwerpen - Eindhoven - Duisburg - Hanover - Hamburg
d) Antwerpen - Utrecht - Zwolle - Groningen - Oldenburg - Bremen

Enig advies over welke route het beste zou zijn?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zaterdag 8 april: Brussel-Billund

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 feb 2017, 12:17

Ik zou gaan voor de route met de minste kilometers door Duitsland, dat zal heel wat aan werkzaamheden schelen. Dus D. Ook al is de route zo'n 30 km langer dan via het Ruhrgebied, de Nederlandse wegen zijn beter dan de Duitse en er zijn veel minder wegwerkzaamheden.

Vanaf Zwolle zou ik echter niet via Groningen maar via Meppen rijden. Dat is iets korter en de wegen zijn rustiger. Dus de Nederlandse A28 en A37 via Hoogeveen en Emmen, en dan de Duitse B402 en bij Meppen de A31 op richting Leer en Oldenburg.

De bewegwijzering zal je bij Meppen rechtdoor sturen over de B402, B213 en B72 (via Haselünne en Cloppenburg). Dat is een optie die zo'n 40 km korter is, maar op zaterdag moet je wel rekening houden met vrachtverkeer waardoor je daar niet lekker op kan schieten (alleen op zondag als er een vrachtwagenverbod geldt zou ik het wel aanraden). Over de Autobahn via Oldenburg zal in de regel iets sneller zijn en relaxter rijden en dat zou ik dan ook doen.

Dat is dus deze route:

https://www.google.nl/maps/dir/Antwerpe ... 728449!3e0

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Zaterdag 8 april: Brussel-Billund

Bericht door Ernst76 » vr 17 feb 2017, 21:37

In plaats van over Meppen-A31 is over Assen-Veendam denk ik een snellere en kortere route. De N33 is een heerlijke weg al is er helaas wel een limiet van 100 die je echter moeiteloos constant kan rijden. De A28 en A7 hebben overwegend een limiet van 130 die ook prima haalbaar is. De A28 Hoogeveen-Assen is niet echt druk. De A7 tussen de N33 en Duitsland is bijna leeg.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Zaterdag 8 april: Brussel-Billund

Bericht door Ernst76 » vr 17 feb 2017, 21:40

Even een toevoeging: al enkele jaren is de N33 2x2 rijstroken. Alle aansluitingen zijn ongelijkvloers, ook die met de A28, de N34 en de A7. Voor de verdubbeling was de route totaal geen aanrader. Dat beeld hebben ter plaatse onbekenden misschien nog steeds.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zaterdag 8 april: Brussel-Billund

Bericht door Chris » vr 17 feb 2017, 21:42

In Hamburg en noordelijk van Hamburg zijn grootschalige werkzaamheden. Dit project houdt periodiek ook afsluitingen in het weekend in. Deze worden doorgaans pas in de betreffende week bekend gemaakt. Goed om in de gaten te houden, de kans is groot dat je geen afsluiting tegen komt (zó vaak zijn ze ook weer niet), maar je wilt ook niet net de pech hebben dat de A7 dicht is.

Werkzaamheden kan je in Duitsland niet vermijden, maar de A7 is wel het grootste project waar je doorheen komt. Al is de A1 langs Bremen ook langdurig versmald naar 2x2 rijstroken. Op zaterdag zou dat geen enorme vertragingen moeten opleveren, maar de combinatie van een ongeval + Baustelle is meestal wel garant voor fikse files. De verkeersinformatie in de gaten houden dus.

In de verkeersinformatie van bijvoorbeeld de ANWB ligt de focus vaak op Zuid-Duitsland (mensen die naar de Alpen of zuidelijker gaan), maar Noord-Duitsland heeft ook zeer veel files rond Bremen en Hamburg. Dat wordt nogal eens onderschat omdat de meeste mensen uit de Benelux naar het zuiden gaan en het noorden van Duitsland vaak vergeten wordt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zaterdag 8 april: Brussel-Billund

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 feb 2017, 22:36

Ernst76 schreef:In plaats van over Meppen-A31 is over Assen-Veendam denk ik een snellere en kortere route.
Eén kilometer korter, volgens Google Maps echter drie minuten langzamer.
De N33 is een heerlijke weg al is er helaas wel een limiet van 100 die je echter moeiteloos constant kan rijden. De A28 en A7 hebben overwegend een limiet van 130 die ook prima haalbaar is. De A28 Hoogeveen-Assen is niet echt druk. De A7 tussen de N33 en Duitsland is bijna leeg.
Dat is allemaal waar, maar de A37 heeft van Hoogeveen tot Klazienaveen een limiet van 130 km/u, van Klazienveen tot Meppen is de limiet op de A37 en Duitse B402 vervolgens 120 km/u en de Duitse A31 is niet begrensd. Derhalve zal de route via Meppen wat sneller zijn; slechts één kilometer langer en niet een lang stuk waar je maar 100 km/u mag.

mervyn
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 20 jul 2016, 15:38

Re: Zaterdag 8 april: Brussel-Billund

Bericht door mervyn » ma 20 feb 2017, 10:47

Bedankt voor de tips!

Ik zal dus zoveel mogelijk door Nederland rijden en in de week voor ons vertrek eens naar de werkzaamheden in Duitsland kijken.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Zaterdag 8 april: Brussel-Billund

Bericht door Ernst76 » ma 20 feb 2017, 22:06

De A37 is inderdaad wel de beste optie tussen Hoogeveen en Bremen. Of je nou de omweg via Leer pakt of op zondag binnendoor gaat via Haselünne en Cloppenburg.
Ik heb wel de indruk dat de N33 veel internationaal vrachtverkeer aantrekt. Ik vermoed dat ze zo laat mogelijk Duitsland in willen rijden vanwege de tol voor vrachtverkeer. En 100 km/u is voor vrachtauto's natuurlijk geen nadelige limiet t.o.v. 120, 130 of onbeperkt.
Ik heb nog twee mogelijke nadelen voor de route over Veendam bedacht (zie het maar als voortschrijdend inzicht): ze gaan nauwelijks open, maar er zitten twee beweegbare bruggen in deze route. Bij Zuidbroek in de N33 en bij Nieuweschans in de A7.

mervyn
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 20 jul 2016, 15:38

Re: Zaterdag 8 april: Brussel-Billund

Bericht door mervyn » vr 07 apr 2017, 10:15

Morgen is het zo ver, dan vertrekken we.
Het plan is om de A37 en klein stukje B402 te nemen en dan via Leer naar Bremen te rijden.

Ik heb even nagekeken of er geen last minute werkzaamheden in Duitsland zijn op onze route maar dit is niet het geval.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zaterdag 8 april: Brussel-Billund

Bericht door Rene » vr 07 apr 2017, 12:52

De Ring van Oldenburg is aan de westkant bij Dreieck Oldenburg-West vaak een ramp. Ook in het weekend.

Vanuit Antwerpen komende zou ik toch vooral zoveel mogelijk de Duitse A1 proberen te nemen.
De volgende route was m.i. ook het overwegen waard:
E313-E314-KP Kerensheide-A2(NL)-A73(NL)-N280(NL)-BAB52-Krz Neersen-BAB44-Drk D-Nord-BAB52-Krz Breitscheid-BAB3-Krz Oberhausen-BAB2-Krz Recklinghausen-BAB1
Tussen Krz Recklinghausen en Hamburg is eventueel de route via BAB2 en BAB7 over Hannover te overwegen, als de BAB1 bij Bremen al te vast loopt.
Dat voordeel heb je niet als je door Noord-Nederland tuft.

mervyn
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 20 jul 2016, 15:38

Re: Zaterdag 8 april: Brussel-Billund

Bericht door mervyn » di 18 apr 2017, 14:16

mervyn schreef:Morgen is het zo ver, dan vertrekken we.
Het plan is om de A37 en klein stukje B402 te nemen en dan via Leer naar Bremen te rijden.

Ik heb even nagekeken of er geen last minute werkzaamheden in Duitsland zijn op onze route maar dit is niet het geval.
Ondertussen zit onze reis erop en bovenstaande route heeft geen files opgeleverd uitgezonderd tijdens de heenrit op zaterdag 8 april voor de Elbetunnel (toch zo'n 45 minuten). Ik snapte niet goed waarom aangezien er 4 rijstroken open waren in de Elbetunnel. Desondanks toch file.

Ten noorden van Hamburg inderdaad veel werkzaamheden maar geen file gehad (niet tijdens heenrit en niet tijdens terugrit).

Plaats reactie