Reisverslag korte roadtrip Duitsland, Polen, Litouwen en Wit-Rusland

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Reisverslag korte roadtrip Duitsland, Polen, Litouwen en Wit-Rusland

Bericht door Coen Tunnel » za 04 mar 2017, 15:01

Gisteravond zijn mijn vriendin en ik teruggekomen van een korte roadtrip. Dinsdagmiddag weg, vrijdagavond terug. Belangrijkste bestemming: Wit-Rusland. Sinds vorig jaar is er een proef gaande tot eind 2017 waarbij de stad Grodno en omgeving zonder visum bezocht kunnen worden. Er is alleen een permit nodig die we heel makkelijk via deze website hebben aangevraagd.

We hadden maar beperkt de tijd en dus hadden we een vrij strakke planning. Omdat we ook nog nooit in Litouwen waren geweest wilde ik Litouwen ook bezoeken, aangezien het tot aan het visumvrije gebied van Wit-Rusland grenst.

Dinsdagmiddag reden we rond 16:00 uur weg en gelijk op de N35 was het al raak. Filerijden tussen Zwolle en Wijthmen, een kilometer of drie file voor Raalte wat meer dan 20 minuten kostte en daarna ook rond Wierden nog wat langzaamrijdende verkeer. Vervolgens reed het wel aardig door, alleen gingen de hemelsluizen wel open, rond Rheine zelfs even in de vorm van sneeuw. Bad Oeynhausen was vervolgens geen probleem, we hebben daar even gegeten bij de Subway waar de vrachtwagens continu voor de deur langs denderden. Bizar eigenlijk dat deze situatie nog steeds bestaat. De A2 was vervolgens druk, maar niet te druk en had ook weinig Baustelles. Behoorlijk goed wegdek ook. Ik reed daar in 2013 voor het laatst, toen de andere kant op tussen Magdeburg en Bad Oeynhausen. Op de A10 bij Berlijn wel een langere Baustelle, daarna was het eigenlijk vrij rustig verder over de A10 en A12. Opvallend bij de grens: de snelwegstatus in Polen begint pas na de eerste aansluiting, tussen de grens en de eerste aansluiting staan er groene borden en wordt het nummer DK2 nog gebruikt. De A2 is een heerlijke weg. Ik reed er 's nachts en het rijdt met die Vmax van 140 km/u (120 km/u rond Poznań) over goed wegdek en met weinig verkeer en weinig aansluitingen echt geweldig. VZP's allemaal modern en met voldoende voorzieningen, echt top. De tol viel me mee. Eerst tot Poznań een gesloten tolsysteem (37 PLN), daarna tweemaal een open tolstation (19 PLN per keer) en daarna nog een gesloten tolsysteem (9,90 PLN). Maar ook de niet-toldelen zijn in prima staat. Daarna de mooie S8 langs Warschau genomen, met de bekende overkappingen. Ook een prima weg waar de Vmax 120 km/u is. De weg ging aan de noordkant van Warschau over in de DK8, waar ik het hele traject alleen maar groene verkeerslichten had tot ik weer op de S8 zat. Dat deel van de S8 is toch duidelijk een ander soort snelweg dan de A2. Vmax is ook 120 km/u. Daarna kwam er een heel lang deel van de DK8 waar wegwerkzaamheden gaande waren om de S8 aan te leggen. Voornamelijk een Vmax van 60 km/u, het reed vrij irritant. Vanaf Ostrów Mazowiecka over de DW677 naar Łomża gegaan, waar we hebben ontbeten bij het restaurant met de gouden bogen, en verder over de DK61 naar Augustów, een weg die aardig goed opschiet met her en der al omleggingen om de dorpen, duidelijk voorbereid op een uitbouw tot S61. Vanaf Augustów over de DK8 en nog een klein stukje doorknallen over de S61 en daarna weer de DK8 richting Suwałkii en de grens. Veel vrachtwagens, het landschap werd wat interessanter met meer heuvels en meertjes, op een mooie zomerdag zal het er ongetwijfeld een stuk fraaier zijn. Daarna Litouwen. De A5 loopt door weinig bijzonder landschap, maar schiet goed op. Via weg 130 ben ik Kaunas ingereden. Na Kaunas zijn we over de A1 richting Vilnius gereden, duidelijk een semi-snelweg. Vmax is slechts 100 km/u - ik had na Warschau ook ontzettend zuinig gereden omdat je nergens meer echt lekker door kan rijden en het door Polen heen al vaak met zo'n 80 km/u gaat met alle trucks (ook op wegen als de DW677). We verlieten de snelweg nog even bij Elektrėnai, een geplande stad uit de jaren '60, ook eens interessant om zoiets te zien. In Vilnius nog even de binnenstad in geweest en daarna in het donker nog naar de TV-toren gegaan, vanaf waar je een mooi uitzicht over Vilnius hebt. We sliepen in hotel Ibis Styles Vilnius, een modern hotel.

De volgende ochtend hadden we in het hotel een prima ontbijt, boven verwachting gezien de prijs voor de kamer, en de reis richting Wit-Rusland stond op de planning. We vertrokken rond 08:00 uur en in Vilnius zelf was een beetje verkeersdrukte op de A3, niks schokkends. Eenmaal op de A4 was het al een stuk rustiger en hoe verder we kwamen, hoe rustiger het werd. Een goede, brede weg, voornamelijk door het bos heen en een handvol dorpjes. Na de afslag naar weg 128 richting Alytus was de A4 praktisch uitgestorven, het was lekker cruisen met zo'n 90 km/u en vrachtverkeer was hier afwezig. Bij Merkinė stopten we nog even bij een tankstation, vooral ook om even naar de wc te kunnen gaan omdat we wisten dat de grenscontrole soms lang kan duren. Daarna ging het verder richting Druskininkai, een kuuroord waar de A4 afslaat en daarna een wat smallere weg wordt. Druskininkai is de laatste plaats voor de grens en na een bocht dook daar, midden in het bos, de grens op. Allemaal verkeerslichten, hekken, slagbomen, etcetera, maar voor auto's stond het licht op groen en langzaam reden we door naar de Litouwse grenscontrole. We waren de enigen; er waren geen andere auto's en ook geen vrachtwagens. Onze paspoorten werden gecheckt, de kofferbak moest even open om de bagage te laten zien, er werd gevraagd waar we naar op weg waren en binnen vijf minuten konden we doorrijden. Langzaam reden we naar de daadwerkelijke grens en het Wit-Russische grenscomplex Privalka. Bij de eerste slagboom stonden twee grenswachten, een man en een knappe jonge meid. Ik moest de auto uit en de kofferbak moest weer open. De man vroeg nog of we uit Nederland kwamen, ik bevestigde dat. De slagboom ging open en we konden verder rijden. Ik mocht de auto parkeren bij de paspoortcontrole. Onze paspoorten werden gecontroleerd en gestempeld, de permits werden vluchtig even bekeken, de groene kaart werd ook nog gevraagd (door middel van het aanwijzen van een zinnetje in een vertaalboekje) en werd gelijk weer teruggegeven toen men zag dat BY er ook gewoon op stond. We moesten een migratieformulier invullen, dubbel, het werd gestempeld en het ene deel werd afgescheurd en werd bij de inreis bewaard, het andere deel moesten we in ons paspoort houden en bij de uitreis inleveren. Uiteindelijk kreeg alleen mijn vriendin een vraag of ze een zorgverzekering had, aan mij is het niet gevraagd. De zorgverzekeringsverklaringen die we hadden aangevraad bij onze verzekeraars hebben we niet hoeven laten zien. Ook werd er niet gevraagd om aan te tonen dat we voldoende geld bij ons hadden voor ons verblijf in Wit-Rusland (je moet minimaal BYN 50 of hetzelfde in andere valuta p.p.p.d. bij je hebben). Nadat dit was geregeld kwam er een vrouwelijke grenswacht met een drugshond, de vrouw sprak zowaar een beetje Engels. De motorkap moest open, er werd even gekeken, en de motorkap kon weer dicht. De drugshond ging daarna de auto in en snuffelde wat aan de spullen in de auto. De vrouw keek even wat ik in het krat had liggen en of er boeken lagen, maar er lag alleen een atlas. In de kofferbak was de drugshond gauw uitgekeken en hij bleef vooral lang aan de wielen en onderkant van de auto snuffelen, maar uiteraard was er niks aan de hand en mochten we een paar meter verder rijden, naar de douane. Daar moesten we weer de auto uit en kregen we een douaneformulier in het Russisch om de auto tijdelijk in te voeren. Ik snapte de Russische uitleg niet helemaal, maar er kwam een andere douanebeambte die het in goed Engels uitlegde en ik vroeg hem of we ook een Engelstalig formulier konden krijgen. Hij vroeg het aan de dame achter het loket en ik kreeg twee Engelstalige formulieren; wederom één voor de inreis en één voor de uitreis. Twee keer invullen, de formulieren werden gestempeld en ik kreeg er eentje weer terug. Daarna moest de kofferbak alweer open en moesten ook een paar tassen open. De laptop die ik bij me had was geen probleem, en over het zichtbare jerrycannetje benzine dat formeel alleen mee mag als je accijns betaalt werd ook niet moeilijk gedaan. De slagboom ging open en we konden weer verder rijden. Er volgde nog een slagboom, en ook hier stond weer een jongedame. In de weg lag een roadblock. De kofferbak moest andermaal open, ze wierp een blik op onze bagage, en het was goed. Het roadblock ging omlaag en de slagboom omhoog. De hele grensprocedure had 'slechts' 40 minuten geduurd en we waren in Wit-Rusland!

Over de R42 reden we door het bos verder. Mijn nieuwe navigatiesysteem kwam wel van pas; weliswaar is er geen 100% dekking van Wit-Rusland maar de doorgaande wegen en een redelijk aantal wegen in de grote steden kent het systeem wel. Voor dit gebied was het in ieder geval meer dan voldoende. We kwamen door het dorpje Hoža waar voornamelijk houten huizen stonden, niet veel later volgden de noordelijke wijken van Grodno. Een onsmiskenbaar Oost-Europese uitstraling. Veel moderne auto's, waarvan velen vermoedelijk als tweedehandsje uit Duitsland geïmporteerd zijn, maar ook Lada's, oude trolleybussen en her en der zelfs een Moskvich. In ieder geval heel anders dan Polen en Litouwen! We kwamen in het centrum en ik zag een bank met pinautomaat, ik ben gelijk maar even roebels wezen pinnen. Ik pinde BYN 100 (bijna € 50), ik kreeg het in zes briefjes van BYN 5 en zeven briefjes van BYN 10. :mrgreen: Bij de pinautomaat kon ik ook kiezen voor US dollars, iets dat hier nog wel gangbaar schijnt te zijn. We reden door de stad heen naar het ploshad Lenina en parkeerden vlakbij het plein. Parkeren leek overal in Grodno (toch 365.000 inwoners) gratis te zijn. Met onze Nederlandse kentekenplaten trokken we overigens veel bekijks van mensen op straat. :lol: Op het ploshad Lenina staat nog steeds een groot standbeeld van Lenin. Op slechts 1370 km van mijn huis is dit toch een heel andere wereld. We liepen een stukje verder, richting de Pokrovskykathedraal. De straten schoon en met het zonnetje erbij was het prima toeven. We kwamen langs de universiteit waar de jongeren net zoals bij ons zijn, goed gekleed en foto's makend met hun smartphone. Afgezien van her en der wat propagandaposters voor Wit-Rusland was er niks wat je doet geloven in een dictatuur te zijn beland. Achter de universiteit stond de mooie Lutheraanse kerk, met het zonnetje er bij een prachtig gezicht. We liepen vevolgens door een park en ook al was het winter en stonden de bomen niet in bloei; het was zeker een mooi park en er waren veel ouders met kinderen. Er was ook een liefdesbruggetje waaraan mensen sloten hadden gehangen, zoals je in andere steden ook wel eens ziet. Ik kocht bij een kiosk ook nog even een plattegrond van Grodno en we liepen weer terug richting het ploshad Lenina en daarna naar Sovyetskaya ulica, de belangrijkste winkelstraat van Grodno. Op zich een mooie autovrije straat, waar ook redelijk wat mensen liepen, maar etalages kenden de winkels niet en afgezien van Yves Rocher was geen enkele westerse keten hier vertegenwoordigd. We kwamen uit op het centrale plein, waar de Jezuïtische kathedraal aan de noordzijde de belangrijkste blikvanger is, aan de zuidkant wordt het plein gedomineerd door de Bernardijnse kerk, een WO2-oorlogsmonument uit de tijd van de Sovjet-Unie (hamer en sikkel zijn op één zijde nog duidelijk zichtbaar) en het grote theater, gebouwd tussen 1977 en 1984 en één van bekende bouwwerken van Grodno. We liepen ook nog even richting de Neman (Memel), de rivier die Grodno doorsnijdt. Best een imposant gezicht, want de stad ligt een stukje hoger dan de Neman. We liepen weer terug over het plein en de Sovyetskaya ulica richting het ploshad Lenina. We hadden met onze wandeling het nodige gezien en een goede indruk van Grodno gekregen. Grodno lijkt een welvarende stad te zijn en is ook mooi. Toeristisch potentieel is er zeker en de visumvrije proef trekt vooral dagjesmensen vanuit Litouwen en Polen, maar wie een roadtrip richting de Baltische staten maakt moet het mijns inziens zeker overwegen. Wel hadden we de indruk dat we op deze doordeweekse dag de enige toeristen waren - in ieder geval de enige West-Europese toeristen.

We stapten in de auto en reden nog even terug naar een souvenirwinkeltje dat ik eerder had gezien vlakbij de bank waar ik geld had gepind. Voor 25 roebel waren we een magneet, een mok, een sleutelhanger en een flesopener rijker. En de vrouw van het souvenirwinkeltje sprak zowaar Engels! Na het souvenirwinkeltje wilden we ook nog een supermarkt bezoeken. In alle landen waar we zijn vinden we dat altijd leuk. Wat is er te krijgen? Ik had al wat research gedaan en we reden naar Korona, een grote supermarkt in het zuidelijke deel van de stad. We kochten wat spullen, o.a. chocolade, broodjes en het typisch Wit-Russische syrok, een gekoelde reep bestaande uit een zuivelvulling met een smaakje (bijvoorbeeld aardbei), omhuld met chocolade. Best lekker! Westerse producten waren er ook wel, maar die waren relatief duur.

Toen we de supermarkt uit kwamen begon het wat te regenen. Tot nu toe hadden we vandaag veel geluk gehad met het weer, en ik wist vooraf ook wel dat het later op de dag zou kunnen regenen. We hadden geen dingen die we nog per se wilden zien, dus we besloten weer te vertrekken, nu richting Polen. De reis ging over de R99 via Karobčycy; de M6 is een snelweg maar is tolplichtig (elektronische tol met een transponder) en komt een kort stukje buiten het visumvrije gebied. In Grodno zelf was er nog een spoorwegovergang waar traag een goederentrein langs kwam. Op de R99 was er nog een controle van het leger, we moesten de paspoorten laten zien maar de militairen waren goedgeluimd en moesten lachen, ze leken het wel leuk te vinden, twee jonge Nederlanders in een oude Suzuki Swift in Wit-Rusland. De R99 eindigde op de M6, het laatste stukje tot de grens is tolvrij en we tankten nog even vlak voor de grens. Voor omgerekend € 0,59 per liter, de goedkoopste benzine in Europa! De overgebleven roebels maakten we op aan nog een magneetje en wat kleine chocoladereepjes voor vrienden, en uiteraard hebben we zelf wat muntjes en twee bankbiljetten van 5 en 10 roebel bewaard.

Daarna volgde de grensovergang Bruzgi. Bij de eerste stop werd een briefje ingevuld met het kenteken en merk van onze auto en het aantal inzittende. De grenswacht overhandigde dit briefje en we konden doorrijden. Daarna ging ik in de rij van de 'green channel' staan, wat de rij was als je niks had aan te geven, maar eenmaal bij de controle werden we door een prima Engels sprekende jonge grenswacht eerst naar de 'red channel' gestuurd aangezien onze auto tijdelijk was ingevoerd. Dus naar de 'red channel', de douaneaangifte inleveren en de jonge meid aldaar sprak alleen Russisch, maar ze kon wel lachen, ik kan me voorstellen dat er niet elke dag twee jonge Nederlanders passeren. :) Dit was vlot afgehandeld, en daarna probeerde ze ons duidelijk te maken dat we wat verder door moesten rijden tot de slagboom (die geopend stond) en dat we dan weer naar het kantoortje voor de paspoortcontrole moesten. Het woord voor slagboom verstond ik wel; in het Russisch is dat шлагбаум (shlagbaum) en dat is een leenwoord uit het Duits. :mrgreen: We gingen weer naar dezelfde jonge grenswacht, die mij nog om de groene kaart vroeg, die natuurlijk nog in de auto lag. Hij liep met ons mee en ging in het kantoortje zitten op de plek waar onze auto ook stond. Onze paspoorten werden weer gecontroleerd en gestempeld, en hij vroeg ons waar we waren geweest. Hij vond het leuk dat we naar Grodno waren geweest en hij waardeerde het dat we zoveel moeite hadden gedaan om Grodno te bezoeken. Echt heel vriendelijk. Ook dit ging allemaal heel relaxt en daarna konden we doorrijden.

Bij de Poolse grens begon de wachttijd. De eerste slagboom bleef lang dicht, en toen de slagboom omhoog ging moest iedereen telkens de auto uit om de schoenen te desinfecteren op een mat waar ook alle auto's overheen reden, ik vermoed dat het te maken heeft met de varkenspest die momenteel o.a. in Wit-Rusland ook heerst. De Poolse grens- en douanecontrole stelde niet veel voor, het was meer de wachttijd die ervoor zorgde dat we deze kant op ongeveer een uur over de grensformaliteiten deden. Deze grensovergang was ook veel drukker dan die met Litouwen, er was hier ook meer vrachtverkeer en toen we eindelijk Polen inreden zagen we een lange wachtrij voor de grens. Het zal ook wel meespelen dat er aan de Poolse kant van de grens op niet al te grote afstand een grote stad is. Over de DK19 reden wij richting die stad, Białystok. De DK19 was een aardig goede weg en in Białystok hebben we wat gegeten bij de Subway in een mall in het centrum. Allemaal heel modern. Ondanks dat we in een uithoek van Polen waren, voelde het toch al veel meer thuis. Daarna reden we Białystok uit over de DW676 en DK8, die al snel overging in de S8. De S8 is een prima weg, helaas is hij nog niet helemaal af en net als op de heenweg hadden we een aantal lange secties waar werd gewerkt, eigenlijk op elk deel van de DK8, uitgezonderd het laatste deel van Radzymin tot Warschau. In de regen was dat vervelend rijden, zeker met het slechte wegdek, de nauwelijks zichtbare wegmarkeringen en de gigantische hoeveelheden vrachtverkeer, de E67 is de ontsluiting van de Baltische staten naar de rest van Europa. Na nog wat inkopen te hebben gedaan bij een Tesco in Warschau gingen we naar ons hotel in Pruszków, genaamd HOTELik A2, dus vernoemd naar de snelweg. Wederom een mooi modern hotel en voor maar PLN 150 per nacht (zo'n € 35) voor een tweepersoonskamer een goede deal.

Een dag later hadden we ook een aardig ontbijt in het hotel en rond een uur of 09:00 begonnen we aan onze terugreis. Eerst de hele Poolse A2 weer afrijden tot de Duitse grens, wat lekker opschoot. Mooi droog en zonnig weer er bij, prima weg en zeker na het knooppunt met de A1 was de weg lekker rustig. Ook de Duitse A12 was probleemloos en op de A10 verlieten we de snelweg even om in Königs Wusterhausen wat te eten. Daarna ging het verder over de A10, waar tussen :KP: Nuthetal en :KP: Potsdam op één van de drukste punten van de Berliner Ring in de Baustelle een ongeval was gebeurd met meerdere auto's. Het was gebeurd op een plek waar de rijbaan geplitst was in twee rijbanen, één met één rijstrook en één met twee rijstroken, en het ongeluk was op de rijbaan met één rijstrook. Effectief kwam het er dus op neer dat het verkeer op de rijbaan met één rijstrook zich maar net langs het ongeval kon wurmen en het daar vrijwel muurvast stond, terwijl het na de splitsing op de rijbaan met twee rijstroken het prima doorreed. Al met al kostte dit denk ik een minuut of 20 vertraging, en dat was ook de enige file van de hele terugreis. De A2 vond ik vervolgens niet gigantisch druk en reed lekker door. We zijn nog even wezen kijken bij de oude grensovergang tussen de BRD en DDR, de andere keren dat we hier langs kwamen was het al donker. Bij Hannover hebben we nog wat gegeten en zijn we nog even wat inkopen wezen doen bij een Duitse supermarkt, iets dat we sowieso wel vaker doen, en bij Osnabrück hadden we onze laatste pauze. Al met al hebben we de terugreis lekker rustig aan gedaan en zijn we redelijk vaak gestopt, maar het was prima te doen. Goede wegen (ook de Duitse wegen op deze route zijn behoorlijk goed en hadden weinig Baustelles), goed weer, niet enorm veel verkeer, ik was na de rit van Warschau naar Zwolle dan ook helemaal niet vermoeid toen we 's avonds eindelijk thuis kwamen.

Al met al aardig wat kilometers in drieënhalve dag, maar het was de moeite waard! Globaal was dit onze route. Voor wie geïnteresseerd is in de foto's die ik heb gemaakt in Grodno: ik heb er hier een paar geüpload. Wie met Streetview rond wil kijken in Grodno: dat kan op Yandex.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reisverslag korte roadtrip Duitsland, Polen, Litouwen en Wit-Rusland

Bericht door Palance » za 04 mar 2017, 15:57

Leuk verslag :top: Het bekijken van supermarkten in andere landen klinkt zeer herkenbaar :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reisverslag korte roadtrip Duitsland, Polen, Litouwen en Wit-Rusland

Bericht door waldo79 » za 04 mar 2017, 16:36

Leuk om te lezen :wow:

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Reisverslag korte roadtrip Duitsland, Polen, Litouwen en Wit-Rusland

Bericht door brytje008 » za 04 mar 2017, 17:18

Inderdaad een leuk verslag :D
Touren is rough so you got to be tough

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reisverslag korte roadtrip Duitsland, Polen, Litouwen en Wit-Rusland

Bericht door jelger » za 04 mar 2017, 17:43

Leuke reis, kort maar krachtig!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reisverslag korte roadtrip Duitsland, Polen, Litouwen en Wit-Rusland

Bericht door Coen Tunnel » za 04 mar 2017, 18:47

Ja, drie drukke dagen die we maximaal benut hebben zonder dat we te vermoeid zijn geraakt. Veel indrukken opgedaan. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reisverslag korte roadtrip Duitsland, Polen, Litouwen en Wit-Rusland

Bericht door Chris » za 04 mar 2017, 18:55

Knap dat je Zwolle - Vilnius in één ruk 's nachts rijdt (het is 1.600 kilometer).

De Poolse S8 zal de komende jaren steeds verder gereed raken ten noordoosten van Warschau. Alleen de S61 zal nog wel wat jaren op zich laten wachten. Tussen Radzymin en Warschau wordt de S8 over een nieuw tracé aangelegd, vandaar dat je dat niet ziet vanaf de DK8.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reisverslag korte roadtrip Duitsland, Polen, Litouwen en Wit-Rusland

Bericht door Coen Tunnel » za 04 mar 2017, 19:03

Chris schreef:Knap dat je Zwolle - Vilnius in één ruk 's nachts rijdt (het is 1.600 kilometer).
Ik heb onderweg in Polen twee keer geslapen op een VZP, één keer op de A2 ergens voorbij Poznań (zo rond 03:00 uur), en één keer op de S8 bij Radzymin (toen werd het langzaamaan alweer wat lichter, dus aan het einde van de nacht). Daarna dus door Noord-Polen gereden, waar we bij Łomża ook een half uur gestopt zijn en bij Augustów ook een stop hebben gemaakt. En in Kaunas zijn we wel even de stad in geweest. Verder hebben we regelmatig pauzes gehouden. Als je goed uitgerust vertrekt is het best te doen.
De Poolse S8 zal de komende jaren steeds verder gereed raken ten noordoosten van Warschau. Alleen de S61 zal nog wel wat jaren op zich laten wachten. Tussen Radzymin en Warschau wordt de S8 over een nieuw tracé aangelegd, vandaar dat je dat niet ziet vanaf de DK8.
Ja, ik had de indruk dat ze goed bezig waren. Op sommige delen lag er al beton, op andere delen alleen nog maar een zandbed. Dat het deel tussen Radzymin en Warschau wat oostelijker wordt aangelegd is ook logisch, de DK8 loopt daar grotendeels tussen de bebouwing door waarvan een groot deel met Vmax 50. Aan het einde van de S8 bij Warschau is er ook een vloeiende doch duidelijk provisorische aansluiting op de DK8 richting noorden, je kunt zien dat het de bedoeling is de S8 daar rechtdoor te trekken.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reisverslag korte roadtrip Duitsland, Polen, Litouwen en Wit-Rusland

Bericht door jelger » za 04 mar 2017, 19:05

Chris schreef:Knap dat je Zwolle - Vilnius in één ruk 's nachts rijdt (het is 1.600 kilometer).
Zeker knap.
Wij hebben het vanaf Hannover naar Kaunas in 1 keer gedaan (ca 1200 km?) en dat vond ik ook wel precies genoeg.
Oorspronkelijke idee was vanaf omgeving Emmen maar het familiehuis bleek al bezet te zijn. Achteraf was dat prima.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reisverslag korte roadtrip Duitsland, Polen, Litouwen en Wit-Rusland

Bericht door Coen Tunnel » za 04 mar 2017, 19:12

^^ Het is inderdaad best een eind. En vanaf Ostrów Mazowiecka, of eigenlijk al vanaf Wyszków met de werkzaamheden op de DK8, schoot het al helemaal niet meer op. En ook wegen als de DW677 en DK61 verwerken toch nog het nodige vrachtverkeer naar de Baltische staten. Het is toch nog een behoorlijk stuk over niet-snelwegen door het noordoosten van Polen, met ook de nodige passages van dorpen en steden.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Reisverslag korte roadtrip Duitsland, Polen, Litouwen en Wit-Rusland

Bericht door Gerhard » ma 06 mar 2017, 21:39

Leuk dat je die rit gewoon "eventjes" hebt gedaan :top: Dat van die supermarkten en magneetjes herken ik ook :)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reisverslag korte roadtrip Duitsland, Polen, Litouwen en Wit-Rusland

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 mar 2017, 21:55

^^ Eigenlijk is alles precies volgens planning verlopen. Nergens ook echt vertraging opgelopen en de grensovergangen gingen ook wat sneller dan verwacht. En met het weer hebben we geluk gehad. :yes: Zeker een mooie ervaring rijker en fijn dat we Wit-Rusland zonder visum konden bezoeken! 8-)

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Reisverslag korte roadtrip Duitsland, Polen, Litouwen en Wit-Rusland

Bericht door Snelwegenkenner » ma 06 mar 2017, 22:03

Leuk verslag hoor. 8-)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reisverslag korte roadtrip Duitsland, Polen, Litouwen en Wit-Rusland

Bericht door Palance » di 07 mar 2017, 9:11

Coen Tunnel schreef:^^ Eigenlijk is alles precies volgens planning verlopen. Nergens ook echt vertraging opgelopen en de grensovergangen gingen ook wat sneller dan verwacht. En met het weer hebben we geluk gehad. :yes: Zeker een mooie ervaring rijker en fijn dat we Wit-Rusland zonder visum konden bezoeken! 8-)
Je kan wel stellen dat jullie pioniers zijn in het toerisme die kant op!

Had je je goed voorbereid op de wijze waarop grensformaliteiten worden afgehandeld. Ik zou me suf zoeken naar de juiste kantoortjes.
Ik vraag me af hoe ze daar normaal gesproken omgaan met niet-Russisch sprekende reizigers. Er zullen er vast wel meer zijn die die taal niet beheersen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reisverslag korte roadtrip Duitsland, Polen, Litouwen en Wit-Rusland

Bericht door jelger » di 07 mar 2017, 9:19

Gewoon directief wijzen. Dat volg je wel op in zulke contreien. :lol:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reisverslag korte roadtrip Duitsland, Polen, Litouwen en Wit-Rusland

Bericht door Coen Tunnel » di 07 mar 2017, 10:40

Palance schreef:
Coen Tunnel schreef:^^ Eigenlijk is alles precies volgens planning verlopen. Nergens ook echt vertraging opgelopen en de grensovergangen gingen ook wat sneller dan verwacht. En met het weer hebben we geluk gehad. :yes: Zeker een mooie ervaring rijker en fijn dat we Wit-Rusland zonder visum konden bezoeken! 8-)
Je kan wel stellen dat jullie pioniers zijn in het toerisme die kant op!
Ja, misschien wel een beetje. Het visumvrije reizen naar Grodno is op 26 oktober 2016 ingevoerd. Sinds die datum zijn er naar verluidt zo'n 5000-5500 mensen geweest die er gebruik van hebben gemaakt, maar de overgrote meerderheid bestaat uit Litouwers en Polen die een dagtrip met de bus maken. Ik vraag me af of er voor ons al Nederlanders geweest zijn die met de eigen auto op die manier visumvrij naar Wit-Rusland zijn gegaan. We hadden in Grodno zelf in ieder geval veel bekijks met onze auto met Nederlandse kentekenplaten; Suzuki's heb ik daar sowieso niet gezien dus dat zal ook wel zijn opgevallen. :mrgreen:
Had je je goed voorbereid op de wijze waarop grensformaliteiten worden afgehandeld. Ik zou me suf zoeken naar de juiste kantoortjes.
Op de website bezviz.by waar ik de permits had aangevraagd stond ook veel nuttige informatie over de grenspassage, met o.a. een voorbeeld van de migration card en het Engelstalige douaneformulier. Dus daarom wist ik dat het formulier ook in het Engels bestond.
Ik vraag me af hoe ze daar normaal gesproken omgaan met niet-Russisch sprekende reizigers. Er zullen er vast wel meer zijn die die taal niet beheersen.
Bij beide grensovergangen waren wel een paar grenswachten die meer dan voldoende Engels spraken en uiteindelijk ging dat prima. Bij de paspoortcontrole Wit-Rusland in had de grenswacht een boekje met zinnetjes die hij kon aanwijzen; Russisch met andere talen er naast. Hij wees toen 'Provide your car insurance' aan en ik haalde dus mijn groene kaart even uit de auto. :)

Verder stond bij de kantoortjes bij de grensovergangen zelf alles ook in het Engels aangegeven (passport control, customs) en waren sommige Russische woorden ook voor westerlingen vrij duidelijk, багаж (bagazh) en паспорт (pasport) begreep ik ook nog wel toen dat tegen mij werd gezegd.

Alle grenswachten waren uiteindelijk gewoon vriendelijk. Ja, strikt in hun werk, maar niet vervelend, en ook meewerkend, geduldig en behulpzaam. Volgens mij vonden sommige grenswachten het ook wel leuk of bijzonder, dat wij als Nederlandse toeristen de moeite hadden genomen om Grodno te bezoeken. Zeker de jonge grenswachten in Bruzgi leken het wel te waarderen, de meid van de douane sprak geen Engels maar moest wel lachen om de situatie en de jongen van de paspoortcontrole sprak prima Engels en vond het erg leuk dat we zijn stad hadden bezocht. Misschien hielp het ook wel iets dat we samen reisden, wellicht dat het anders was als ik als man alleen de grens was gepasseerd.

Hoe dan ook, mijn ervaring is positief en ik kan het iedereen die een keer iets anders wil zien en kort en zonder de bureaucratische visumprocedure Wit-Rusland wil bezoeken zeker aanraden! :top:

Plaats reactie