Metz - Aosta

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Metz - Aosta

Bericht door Pino » zo 05 mar 2017, 21:36

We hebben het plan opgevat om begin volgende maand wat te touren in Piemonte en Noord-West Italië. Op zaterdag 1 april starten we in de omgeving Luxembourg/Metz, en dan is het plan om op zondag naar Aosta te rijden voor een eerste stop in Italië. De route voor die zondag leek mijzelf een vrij eenvoudige keuze: de absoluut kortste route zou over Nancy-Vallorbe naar de Grote Sint Bernhard gaan, maar die heeft maar weinig snelweg. Dan kom je uit op de route Metz-Strasbourg-Basel en dan richting Grote Sint Bernhard; vrijwel geheel snelweg maar naar mijn gevoel niet de fijnste reisroute (passage Strasbourg, in Zwitserland permanent op je tellen moeten passen). En tenslotte de route buitenom: A31-A39-A40 en dan de Mont Blanctunnel: vijftig kilometer om tov Basel, totaal ruim 90 euro tol, maar nog ietsjes meer snelweg en het rijgemak van de Franse tolweg.

Nancy-Vallorbe lijkt me een best leuke route om nog eens te rijden, maar niet deze keer. In die zin ben ik me vooral aan het afvragen of ik voor de route over de Mont Blanc een 60 euro extra over heb ten opzichte van de route over Basel (het vignet op route Basel reken ik niet mee, omdat ik dat voor de terugweg toch nodig zal hebben). Dat zou zich dan laten rechtvaardigen door het wat grotere rijgemak en het feit dat ik grote delen van de route Dijon-Aosta nog niet eerder heb gezien. Ben daar nog niet uit, dus vandaar mijn verzoek om hulp. Ben met name getriggerd door het feit dat ViaMichelin de route over de Mont Blanc niet eens noemt als Michelin-recommended alternatief. Is het werkelijk zo stom van me om over deze omweg na te denken?

Daarnaast uiteraard benieuwd of iemand bekend is met behinderingen in dit specifieke weekend.

hoompey
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 13:13

Re: Metz - Aosta

Bericht door hoompey » ma 06 mar 2017, 9:15

Grappig, Google Maps geeft juist de route via Dijon als snelste oplossing van de drie die je noemde.
Ik ben zelf nogal een fan van de route A31/39/40, lekker rustig en goede voorzieningen langs de weg.
Het weekend van 1 april is buiten de schoolvakanties, dus ik voorzie geen grote drukte rondom de Mt Blanc tunnel, en met werkzaamheden valt het in Frankrijk sowieso wel mee.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Metz - Aosta

Bericht door Pino » ma 06 mar 2017, 10:03

hoompey schreef:Grappig, Google Maps geeft juist de route via Dijon als snelste oplossing van de drie die je noemde.
ViaMichelin uiteindelijk ook, als je de optie Michelin-recommended vervangt door quickest. OpenStreetMap doet niet aan alternatieven, en komt alleen met de route over Basel.

Dank voor je feedback! Is de A39 eigenlijk een beetje leuke route? Alle Streetview-beelden die ik zo vlug bekeek gaven een uitzicht dat leek te bestaan uit bomen langs de weg. Het Autoroute Verte-idee wellicht, want deze snelweg is indertijd aangelegd met alle denkbare milieu-gevoeligheden in het achterhoofd. De A40 Bourg-en-Bresse - Genève door de Jura heen lijkt me leuk om te rijden, terwijl ik de A40 achter Genève dan weer net wel ken en met het uitzicht op de Alpen een mooie route is.

hoompey
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 13:13

Re: Metz - Aosta

Bericht door hoompey » ma 06 mar 2017, 10:28

De A39 is niets bijzonders, erg vlak en weinig variatie in het landschap. De A40 vanaf het knooppunt met de A42 is heel spectaculair, eerst de klim de Jura in, en dan de tunnels en hoge dalbruggen langs Nantua. Mooier dan de A40 Annemasse-Sallanches, de N205 naar de tunnel is wel weer erg spectaculair natuurlijk.
Voor mij geeft dat stuk door de Jura altijd het "bijna thuis" gevoel vlak voor Genève, en het is een welkome afwisseling na de vlakke A39 of A42 (als ik uit Lyon kom).

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Metz - Aosta

Bericht door brytje008 » ma 06 mar 2017, 15:00

Ik heb zelf de A39 vorig jaar voor het eerst gereden. Landschappelijk is het inderdaad niet de spannendste weg. Vond de weg zelf niet vervelend rijden, reed wel lekker door.

Grappig is wel de Aire Poulet de Bresse, met de grote kip :lol:
Touren is rough so you got to be tough

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Metz - Aosta

Bericht door SnarfFlevoland » di 14 mar 2017, 10:54

Pino schreef:In die zin ben ik me vooral aan het afvragen of ik voor de route over de Mont Blanc een 60 euro extra over heb ten opzichte van de route over Basel (het vignet op route Basel reken ik niet mee, omdat ik dat voor de terugweg toch nodig zal hebben).
Dat zal voor je wel de absolute hamvraag zijn. Opzich valt voor beide routes wat te zeggen. Persoonlijk zou ik voor de aanzienlijk goedkopere variant door de Gd-St-Bernard gaan. Waarom de tolmaatschappijen onnodig extra spekken? Dat bespaarde geld zou ik voor een lekker (romantisch?) etentje in Aosta uitgeven. Just my 2 cents. ;)

Qua drukte zal dat weekend niet speciaal zijn lijkt me. Het is nog geen Pasen en er zijn ook nog geen vakanties gaande (correct me if I'm wrong), dus daarom voorzie ik geen problemen. Alleen langs Vevey en Montreux kan het op de A9 altijd even wat drukker zijn. Daarna heb je het lekker rustig, ook op drukke dagen.

Let er wel op dat mocht je in Aosta de Italiaanse A5 richting oosten opgaan, je dit altijd bij Aosta-Est (oost) doet. Ga je bij Aosta-Ovest (west) de snelweg richting oosten op, dan betaal je +/- €8 aan tol teveel voor het (onbereden) stuk Mont Blanc - Aosta, omdat je daar geen kaartje kunt trekken (en dit pas op het grote tolplein van Aosta-Est doet)! :idea: Alleen met transponder (Telepass) krijg je korting. Richting westen (Mont Blanc) betaal je bij Aosta-Ovest direct en is geen probleem.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Metz - Aosta

Bericht door Pino » di 14 mar 2017, 11:11

^^ Dat laatste gaat vanzelf goed, want ik moet verder richting Torino en als je in Aosta de borden volgt, kom je vanzelf uit bij Aosta Est.

Snap verder natuurlijk wat je zegt over tol besparen en lekkere etentjes. Maar de route via Mont Blanc betekent wel eerder aankomen en ontspannener rijden, dus dan heb je er 's avonds ook des te meer puf voor. Betekent hopelijk ook dat de acht maanden oude passagier op de achterbank zijn ouders wat makkelijker in staat zal stellen er een relaxte avond van te maken ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Metz - Aosta

Bericht door Pino » zo 02 apr 2017, 20:38

Update vanuit Aosta: het werd de Sint Bernhard. Zaten in Metz in een hotel dusdanig aan de oostkant dat Google de beide routes een gelijke reistijd gaf. Daarmee was het voornaamste voordeel van de Mont Blancroute verdwenen. Daarnaast was regen voorspeld, die een rit door de Jura minder interessant zou maken.

Plaats reactie