Quatorze juillet

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Quatorze juillet

Bericht door Vahalis » di 21 mar 2017, 15:21

Van de zomer gaan we weer naar Toscane. Met de adviezen van vorig jaar en de ervaring is de route al bepaald.

Ik realiseer me nu echter dat we vertrekken op 14 juli. Met zoekfunctie van het forum blijkt dat het een drukke dag kan worden. Planning voor het Franse deel van de route is A31-A4-A35. Ik verwacht rond 10/11 uur de Franse grens te passeren. Wat kan ik op deze route verwachten aan drukte?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76531
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Quatorze juillet

Bericht door Chris » di 21 mar 2017, 17:07

De drukte in Frankrijk was de afgelopen jaren eigenlijk hoofdzakelijk ten zuiden van de lijn Tours - Clermont-Ferrand - Lyon. Zelfs op enkele zwarte zaterdagen waren er in de noordelijke helft vrijwel geen files. Dus tenzij er ongelukkige werkzaamheden of ongevallen zijn, denk ik dat je kans best groot is dat het meevalt in Frankrijk. Voor de Gotthardtunnel lijkt me de kans op fikse vertragingen wel zeer groot.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Quatorze juillet

Bericht door Km357 » di 21 mar 2017, 17:19

14 juli is algemeen eigenlijk één van de rustigste dagen in heel Frankrijk.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Quatorze juillet

Bericht door Vahalis » wo 22 mar 2017, 23:28

Dank. Kan ik dus gewoon de geplande route rijden.
Chris schreef: Voor de Gotthardtunnel lijkt me de kans op fikse vertragingen wel zeer groot.
Ik neem daarom niet een route via de Gotthard. Planning is Lötschberg-Simplon.

ChasingCars
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 16 jan 2014, 20:52

Re: Quatorze juillet

Bericht door ChasingCars » vr 26 mei 2017, 12:20

Hallo,

ook wij gaan deze zomer naar Frankrijk en vertrekken op vrijdag 14 juli. We hebben een tussenstop in Cerbois, iets zuidelijk van Vierzon. De dag erna rijden we door naar onze eindbestemming in de Aveyron, vlakbij Villefranche-de-Rouergue.
Dit jaar valt 14 juli op een vrijdag en dus lijkt het mij waarschijnlijk dat veel Fransen een weekend weg gaan. Is het slim om Parijs te mijden ivm de uittocht? Of denken jullie dat het meevalt?
Ik heb mijn route naar Cerbois nu gepland via Amiens-Rouen-Evreux-Dreux-Chartres-Orléans-Vierzon.

Ben benieuwd naar jullie ideeën en tips, dank alvast!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21987
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Quatorze juillet

Bericht door Pino » vr 26 mei 2017, 12:33

^^ Weet niet vanaf waar je vertrekt, maar als je niet supervroeg gaat rijden, zul je pas bij Parijs zijn wanneer vertrekkers uit die regio allang een redelijk stuk onderweg zijn.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Quatorze juillet

Bericht door Vahalis » vr 26 mei 2017, 13:14

ChasingCars schreef:Of denken jullie dat het meevalt?
Volgens mij is de strekking van de reacties van Chris en Km357 nu juist dat je die vrijdag weinig problemen hoeft te verwachten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21987
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Quatorze juillet

Bericht door Pino » vr 26 mei 2017, 15:01

^^ Zou toch een beetje uit willen kijken met het statement dat het gegarandeerd mee valt gezien de weinige files in de afgelopen jaren. Namelijk omdat het niet alleen nationale feestdag is, maar ook een vrijdag in juli. Het eerste zorgt ervoor dat er vrijwel geen beroepsverkeer op de weg is, het tweede zorgt natuurlijk wel voor het nodige vakantieverkeer. Het eerste zal het tweede tot op zekere hoogte opheffen, maar het uitgangspunt voor deze veertiende juli zal ietsje anders zijn dan dat van de afgelopen jaren dat de nationale feestdag ergens midden in de week viel.

Terug naar de voorgestelde alternatieve route over Rouen: realiseer je dat Google Maps een 1.30 uur extra rekent voor deze route ten opzichte van de reguliere route over Parijs. Ikzelf zou eigenlijk eerder rekenen op twee uur extra, door de flinke component enkelbaans niet-autosnelweg. Dat betekent dat je jezelf een behoorlijke file bij Parijs kunt veroorloven en dan toch eerder op je bestemming zult zijn dan met de omweg. Opties om eens een keer helemaal anders te rijden en misschien wel een beetje ontspanning te hebben met een rit door de Franse campagne in plaats van door het drukke Ile de France kunnen uiteraard bijdragen aan de keuze om die omweg te maken, maar ik geef het maar mee.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Quatorze juillet

Bericht door Km357 » za 27 mei 2017, 18:33

Dat je een probleem kan tegenkomen op 14/7 is natuurlijk altijd mogelijk, maar als je het vergelijkt met de echte zwarte zaterdagen/zondagen eind juli/begin augustus dan is 14/7 eigenlijk niet eens zo erg als het Paasweekend of zo.

Een beetje Fransman zal immers al donderdagavond Paris verlaten als de vrijdag 14/7 is en zal niet op vrijdag of zaterdag rijden op zo'n "vrij" lang weekend.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76531
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Quatorze juillet

Bericht door Chris » za 27 mei 2017, 18:38

Mijn reactie ging ook om de route A31-A4-A35. Dat is vrijwel nooit problematisch. In Zuid-Frankrijk zou ik toch wel rekening houden met enige drukte, misschien geen zwarte zaterdag-problemen, maar je hebt wel alle dagjesmensen en nog weekendverkeer.

ChasingCars
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 16 jan 2014, 20:52

Re: Quatorze juillet

Bericht door ChasingCars » ma 29 mei 2017, 14:46

Ik heb geen flauw idee of en hoeveel Fransen het weekend gebruiken om erop uit te gaan. Afgelopen Hemelvaart stond het in NL helemaal vast, zowel op de woensdag middag ervoor als op Hemelvaart zelf op veel wegen.
@Pino: je hebt helemaal gelijk dat het inderdaad een flinke omweg is en als het niet nodig is dan zie ik er ook vanaf. Ik heb zelf alleen wel de ervaring dat een reis veel prettiger verloopt als je maar door kan rijden, ook al duurt de reis iets langer, vergeleken met een reis waarbij je (lang) in de file staat. Zeker in mijn geval (ongeduldige vrouw en kinderen) is een lange file eigenlijk geen optie.
Vorig jaar ben ik via Namen, Reims en Troyes naar Orleans gereden en hoewel het een grote omweg is, was het een perfecte reis met nergens vertraging (en dat was in het weekend dat heel Frankrijk vakantie kreeg).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21987
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Quatorze juillet

Bericht door Pino » ma 29 mei 2017, 15:55

ChasingCars schreef:@Pino: je hebt helemaal gelijk dat het inderdaad een flinke omweg is en als het niet nodig is dan zie ik er ook vanaf. Ik heb zelf alleen wel de ervaring dat een reis veel prettiger verloopt als je maar door kan rijden, ook al duurt de reis iets langer, vergeleken met een reis waarbij je (lang) in de file staat. Zeker in mijn geval (ongeduldige vrouw en kinderen) is een lange file eigenlijk geen optie.
Duidelijk. Als je je maar realiseert dat je in dat soort situaties kiest voor een prettige sfeer in de auto en niet voor tijdswinst ;)

Wat betreft je vraag over weekend-verkeer: quartorze juillet wordt in het algemeen niet gebruikt om er een lang weekend van te maken. Vandaar dat het in het algemeen niet een dag is met veel verkeer. Ik denk altijd maar dat de reden is dat 14 juli te dicht bij de grote vakantie ligt om nog een paar dagen weg te willen, terwijl pasen, hemelvaart en pinksteren ideale 'mid-term breaks' zijn, oftewel tripjes wanneer de echte grote vakanties nog wel even op zich laten wachten. Als gezegd: het voornaamste verkeer waar je mee te maken zou kunnen krijgen zijn mensen die vanaf het weekend van 15 juli op zomervakantie gaan en door de vrije dag al ietsje eerder vertrekken.

ChasingCars
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 16 jan 2014, 20:52

Re: Quatorze juillet

Bericht door ChasingCars » wo 31 mei 2017, 15:28

OK dank. Waarschijnlijk is het dan toch beter om wel via Parijs te gaan, maar dan kies ik wel voor de westkant van Parijs via de A86. Dat heb ik vorig jaar op de terugweg ook gedaan en is me toen erg goed bevallen.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Quatorze juillet

Bericht door Vahalis » wo 31 mei 2017, 16:26

Iets anders om rekening mee te houden:
Vakantiegangers die deze zomer (of al eerder) naar Frankrijk trekken moeten rekening houden met flinke files aan de grens. De Franse president Macron wil de noodtoestand tot november verlengen, waarmee ook de grenscontroles in de zomervakantie doorgaan.
bron en verder lezen: http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2017.150.06

Wat de beste alternatieven zijn weet ik niet. Anderen kunnen daar mogelijk meer over zeggen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21987
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Quatorze juillet

Bericht door Pino » wo 31 mei 2017, 16:45

^^ Artikel zegt dat die grensfiles ontstaan op drukke reisdagen. Wanneer uitgangspunt is dat 14 juli niet echt een drukke reisdag is, heb je vermoedelijk geen alternatief nodig.

Daarbij worden drie grensovergangen genoemd waar de files ontstaan, namelijk de A16 bij Duinkerken (vanuit België is dat dus de E40), de A22 bij Lille (aan het einde van de E17 in België) en A2 bij Hensies (vanuit België is dat de E19). Die laatste zou relevant zijn wanneer je vanuit Nederland via Brussel naar Parijs wilt rijden. Maar de meest gangbare route Nederland - Parijs blijft die via Lille. En dan gebruik je bij Lille niet de grensovergang in de A22/E17, maar maak je het bochtje Kortijk-E403-E42-Franse A27. Wanneer je vanaf de E17 Parijs volgt, word je vanaf Kortrijk via de E403 naar daarheen geleid. En van deze routes worden geen files gemeld.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Quatorze juillet

Bericht door Vahalis » wo 31 mei 2017, 17:12

^^ het zal in Frankrijk zelf geen drukke dag zijn. Die dag zullen echter wel Nederlandes op stap zijn op weg naar warmere oorden. In Frankrijk zelf heb je dan minder verkeer, maar voor de grens zou dat nog wel eens voor vertraging kunnen zorgen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Quatorze juillet

Bericht door Km357 » wo 31 mei 2017, 21:37

Dan pak je toch gewoon de laatste afrit voor de grens en rij je er de volgende oprit gewoon terug op?

Al dat grensgedoe is pure symboolpolitiek waar je jezelf vertragingen kan besparen door gewoon logisch na te denken en een kaart te durven lezen.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Quatorze juillet

Bericht door Vahalis » ma 17 jul 2017, 12:42

Even de ervaringen van afgelopen vrijdag en zaterdag delen.

Frankrijk was vrijdag zoals verwacht geen probleem. Wel ben ik vanwege een file op de Luxemburgse A6 via N81-A28-N52-A30 gereden. Basel was (niet onverwacht) wel een probleem. 's Middags loopt de dubbelnummering A2/A3 vol. De A1 Härkingen-Bern was langzaam rijdend, maar de vertraging viel mee. De trein door de Lötschbergtunnel ging als een warm mes door de boter, betalen en we konden gelijk de trein op. Volgens mij gingen de autotreinen ieder kwartier. Voor de kinderen een feestje, spannend met de auto door zo'n donkere tunnel maar wel leuk.

Zaterdag flinke vertraging bij Genua. De A10 stond voor de aansluiting met de A7 vast. Op de A12 een korte vertraging bij de aansluiting met de A15. Aan het einde van de A12 een flinke vertraging voor het laatste tolstation bij Rosignano Marittimo. Hier ben ik vanaf Livorno via de SS1 gereden. Voor een flink deel 2x2, alleen een bochtig stuk langs de kust enkelbaans met veel strandgangers die dicht op de weg parkeren, maar geen oponthoud. Wel nog bij het oprijden van het laatste stukje A12 € 0,60 afrekenen.

Plaats reactie