Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door Bongo » do 23 mar 2017, 11:34

Hi Allemaal,

Volgende maand zullen wij onze eerste roadtrip van Kiev naar Nederland maken. Google Maps geeft de volgende route aan: Kiev - Kovel - Lublin - Radom - Poolse A2 - Poznan - Berlijn - Hannover - Dortmund - Kamp-Lintfort.
Lijkt redelijk rechttoe, rechtaan. Ik ben wel benieuwd naar de wegwerkzaamheden op deze route, vooral in Duitslan en misschien ook in Polen.

Ik ben wel een beetje benieuwd naar de 'doorsteek' in Polen tussen Pulawy en de A2, zie afbeelding hieronder. Hoe goed kun je deze wegen doorrijden, en wat is de kwaliteit ervan? Missien een stukje verder doorrijden op de DK17 en een kortere doorsteek maken, of maakt dat geen verschil?

Ik zie trouwens dat ViaMichelin aanraadt om de DK17 door te rijden tot voorbij Garwolin en den via Grojech ricting de A2 te rijden.

Afbeelding

We verwachten het in 2 dagen te doen, hoop dat het een beetje opschiet bij de grens, we hebben een wagen met Oekraïnes kenteken en verschillende mede reizigers met alleen Oekraïens paspoort.

Iemand tips of opmerkingen?
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door duikgek89 » do 23 mar 2017, 13:35

2 dagen is zeer goed te doen. Ik heb overwogen om het in 1 lange dag te doen met een tweede bestuurder maar de grens kan dan roet in het eten gooien.

De M7 via Yagodin heb ik nog niet geprobeerd, maar ik heb uit tweede hand gehoord dat je het in 5 uur kan naar de grens. Ik denk wel dat die piloten iets harder rijden dan de standaard +20, maar blijkbaar heb je daar minder dorpjes langs de weg dan via de M6.

Er is op internet een site van de Oekraïense douane o.i.d met webcams die de rijen laten zien. Als ik eraan denk vraag ik dat vanavond na. Let op da de camera bij Ustyluh een totaal verkeerd beeld geeft omdat de rij buiten het dorp er niet op stond. Daar zijn wij lelijk ingetrapt... Naar Ustyluh gereden omdat dat rustig leek en Yagodin een drama was...
Er is ook een Poolse website met wachttijden: http://www.granica.gov.pl/index_wait.ph ... t&v=en&k=p
Dorohusk is Yagodin is de M7. Zosin is Ustyluh.
Dołhobyczów is een kleine grens ca 25km zuidelijk van Novovolynsk. Ik denk eraan die de volgende keer te proberen.

Mocht je Ustyluh overwegen: De weg vanaf Rivne naar Ustyluh is niet de beste. De gaten waren vorig jaar wel min of meer dichtgekliederd, maar erg vlak was het niet en er waren stukken met aardig diepe spoorvorming. Ook wat lelijke verzakte randjes bij kleine bruggetjes gezien. De passage van Rivne stelt niks voor, vanaf de M6 gewoon rechtdoor blijven rijden. In Lutsk moet je hier even opletten dat je rechtdoor gaat en niet naar links.

Toen we bij Ustyluh stonden leken er na pakweg 16:00 niet veel autos meer bij te komen. Ik denk dat het kan lonen om of laat bij de grens te zijn of in de ochtend extreem vroeg. Niet midden op de dag als iedereen die vanuit Kiev gaat er ook staat. Van een vriendin wier ouders in Novovolynsk wonen en die regelmatig de grens over gaan kreeg ik echter geen zinnige informatie over welke tijden het beste zijn. Men zegt dat het altijd een verrassing is. Ik geloof dat niet, ik denk dat ze bang waren de schuld te krijgen als ze het mis gehad hadden. Je kunt overigens je kenteken op laten schrijven en later terugkomen, maar hoe goed/betrouwbaar dat werkt weet ik niet.

Eenmaal over de grens ben ik via Warschau gereden omdat ik daar de Ibis Ostrobamska geboekt had*. Is niks bijzonders maar makkelijk te bereiken en goed voor een nachtje. De DK17 naar Warschau was toen vervelend druk, maar vanuit Warschau zit je zo op de A2 waar je tot de Duitse grens bijna overal Vmax 140 hebt en op de juiste tijden vrijwel constant 150 op de CC kan rijden. Alleen bij Poznan is tegenwoordig een stukje 120 en in dat tolvrije stukje is het ook iets drukker.
*Het idee was dat gratis te annuleren als de grens opschoot om dan in Poznan te slapen, maar uren wachten met 30+ graden eiste zijn tol.

De A12 in Duitsland vind ik wat vervelend en k heb het idee dat het daar vaak wemelt van de politie en Zoll. De A10 kan vervelend druk zijn en de A2 is saai, druk en als er weer eens wat gebeurt kan het heel snel heel erg vast lopen.

Alternatief kun je via Lviv gaan. Dat is ca 100km langer maar je hebt veel minder enkelbaans weg, alleen de stukjes tussen Rivne en Lvov (die weg ken je geloof ik?) en van Lvov tot de grens. De A4 in Polen is iets drukker dan de A2 maar rijdt ook goed door en is iets goedkoper, alleen is er voor de Duitse grens een stuk zonder vluchtstroken met Vmax 110 (maar iedereen doet er 130...). In Duitsland mijd je zo de soms irritante A2 en kun je via Leipzig en de A38 normaal gezien goed opschieten richting Kassel. In tijd maakt het weinig uit, had ik het idee. Dit heb ik vorig jaar naar Kiev gedaan en na een overnachting bij kennissen in het zuiden van Polen waren we op zondagochtend om 08:15 Poolse tijd bij de grens en er in 40 minuten door.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door Coen Tunnel » do 23 mar 2017, 15:20

Een ander goed overnachtingsadres in de buurt van Warschau: http://hotelika2.pl/

Heb hier begin deze maand geslapen, tweepersoonskamer voor PLN 150 (ca. € 35) per nacht, op een kilometer van de A2. Schoon, modern en met een aardig ontbijt bij de prijs inbegrepen.
duikgek89 schreef:maar vanuit Warschau zit je zo op de A2 waar je tot de Duitse grens bijna overal Vmax 140 hebt en op de juiste tijden vrijwel constant 150 op de CC kan rijden. Alleen bij Poznan is tegenwoordig een stukje 120 en in dat tolvrije stukje is het ook iets drukker.
Ik vond het stuk van Warschau tot aan het knooppunt met de A1 bij Lodz anders ook tamelijk druk. Na dat knooppunt wordt het gelijk een stuk rustiger. Ik reed er overigens op een vrijdagochtend.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door Coen Tunnel » do 23 mar 2017, 15:20

Een ander goed overnachtingsadres in de buurt van Warschau: http://hotelika2.pl/

Heb hier begin deze maand geslapen, tweepersoonskamer voor PLN 150 (ca. € 35) per nacht, op een kilometer van de A2. Schoon, modern en met een aardig ontbijt bij de prijs inbegrepen.
duikgek89 schreef:maar vanuit Warschau zit je zo op de A2 waar je tot de Duitse grens bijna overal Vmax 140 hebt en op de juiste tijden vrijwel constant 150 op de CC kan rijden. Alleen bij Poznan is tegenwoordig een stukje 120 en in dat tolvrije stukje is het ook iets drukker.
Ik vond het stuk van Warschau tot aan het knooppunt met de A1 bij Lodz anders ook tamelijk druk. Na dat knooppunt wordt het gelijk een stuk rustiger. Ik reed er overigens op een vrijdagochtend.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door duikgek89 » do 23 mar 2017, 15:40

Coen Tunnel schreef:
duikgek89 schreef:maar vanuit Warschau zit je zo op de A2 waar je tot de Duitse grens bijna overal Vmax 140 hebt en op de juiste tijden vrijwel constant 150 op de CC kan rijden. Alleen bij Poznan is tegenwoordig een stukje 120 en in dat tolvrije stukje is het ook iets drukker.
Ik vond het stuk van Warschau tot aan het knooppunt met de A1 bij Lodz anders ook tamelijk druk. Na dat knooppunt wordt het gelijk een stuk rustiger. Ik reed er overigens op een vrijdagochtend.
Zo druk dat je daardoor niet lekker kon rijden? Dat heb ik nog niet gehad, maar misschien ben ik er gewoon op gunstigere tijden langs gekomen. Hoe dan ook, op zaterdagavond of zondagochtend zal dat geen probleem zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door Coen Tunnel » do 23 mar 2017, 16:33

^^ Er was gelukkig relatief niet veel vrachtverkeer en er werd stevig doorgereden, maar echt prettig rijden was het ook niet. Na het knooppunt met de A1 was het een stuk prettiger rijden en was de weg gelijk veel rustiger.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door duikgek89 » do 23 mar 2017, 16:49

Stevig doorrijden is op de A2 normaal. Ik rij Swiecko - Poznan wat vaker en met 160-170 komen ze je nog met aardig verschil voorbij. Kraait op de snelwegen geen haan naar. Uitgezonderd misschien bij de tolstations.

Op alle andere wegen moet je een beetje opletten, met name in dorpjes. Volgens mij heeft elk gat een eigen flitskast.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door Vegi » do 23 mar 2017, 18:42

Ik denk dat de DK17 doorrijden of via Pulawy, Radom en Grójec om het even is.
De DK12 tussen Pulawy en Radom is een vrij nieuwe weg, waar je prima 90-100 op kan rijden.
Ik heb er zelf vaak gereden en het is echt een prima weg.

Het probleem van deze route is Radom en de DK50.
Je hebt verschillende verkeerslichten en (de laatste keer dat ik er was) en in Radom zelf is de kwaliteit van de weg ver te zoeken.
De kans is aanwezig dat je er vertraging oploopt.
De DK50 tussen Grójec en Żyrardów is een route die echt 'meh' is. Druk, maar misschien op een zondag (geen vrachtverkeer?) is het beter te doen.
Ook heb je daar erg veel dorpskernen waar je doorheen moet.
Misschien is via Warschau dus de betere optie :)

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door Bongo » vr 24 mar 2017, 9:05

Bedankt voor jullie antwoorden!
We zullen rond 7-8 uur 's ochtends vertrekken uit Kiev, dus ik verwacht zeker niet voor 12 uur bij de grens te zijn. Op de website die Duikgek aangaf zag ik gister dat rond enen de wachttijd 4 uur was voor auto's náár Polen. Dat zou me toch wel erg tegen vallen. Misschien is dat op een zaterdag wel anders al is het wel het begin van een vakantieperiode. Ik heb alleen niet het idee dat veel Oekraïners met de auto naar het buitenland gaan, al kan dat vanuit het westen van het land wel anders zijn.
Zijn er eigenlijk plannen voor een rondweg rond Radom? Daar komen behoorlijk wat belangrijke DK wegen bij elkaar, dus het zou mijns inziens geen overbodige luxe zijn.
Ik denk dat we gewoon beslissen als we rond Lublin zijn, dan weten we ook nog hoeveel tijd we hebben. en hoe de verkeersssituatie is. Is er misschien nog een site met verkeersinformatie in Polen?
Rond Warschau zijn wel natuurlijk meer overnachtingsmogelijkheden en de chauffeur heeft de weg naar Warschau eerder gereden, sowieso maar 8 km langer.
We rijden iig op een zondag door Duitsland, dat zal wel schelen met vrachtverkeer?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door duikgek89 » vr 24 mar 2017, 12:01

^^Dat scheelt want vrachtverkeer mag, behoudens enkele uitzonderingen, op zondag niet rijden in Duitsland.

Om 07:30 uit de omgeving van Kiev weg heb ik ook gedaan, om 12:30 sloten we in de rij aan en om 16:00 kon ik zien dat er niet zoveel auto's meer bij kwamen. Pas tegen 18:00 stonden we in Polen. Met 30+ graden echt geen feest...
Ik had ook het idee vrij veel auto's in de rij te zien (voor EN na mij, dus ik was niet de langzame kaaskop die zich steeds liet inhalen maar ik was ook niet de lompe kaaskop die in het buitenland overal plankgas geeft) die ik onderweg ook al ergens tegen kwam of met kentekens uit de omgeving van Kiev.
Naar mijn gevoel is dat de meest onhandige tijd om weg te rijden.
Ik zou gevoelsmatig of om 04:00 gaan zodat je tussen 09:00 en 10:00 bij de grens bent OF tegen 12:00 pas weg rijden zodat je achter die stroom zit.


Maar goed, ik ga niet elke dag de grens UA-EU over en van de verhalen van de mensen die wel regelmatig de grens over gaan ga ik ook niet veel wijzer worden; die zwetsen stuk voor stuk een half uur zonder wat te zeggen. Waarschijnlijk omdat ze weinig geprobeerd hebben en het niet weten, of omdat ze bang zijn foute informatie te geven of omdat ze bang zijn dat hun geheime goede tijd bekend raakt.


Het kan wel zijn dat je voor mag als je de juiste persoon een beetje "helpt" maar ik heb dat niet gedaan.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door jelger » vr 24 mar 2017, 12:20

Bongo schreef:Op de website die Duikgek aangaf zag ik gister dat rond enen de wachttijd 4 uur was voor auto's náár Polen.
Andere grens, en in omgekeerde richting (Letland --> Rusland). 3 uur over gedaan, en een rij van ca 30 auto's. Ik heb het in de winter midden in de nacht wel eens gepresteerd om er 2 uur over te doen bij -9, en dan was ik de enige. Loket ging 45 minuten dicht door wissel dienst... :facepalm:

Het duurt al snel een aantal uren aan dergelijke grenzen.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door Vegi » vr 24 mar 2017, 19:04

Bongo schreef: Zijn er eigenlijk plannen voor een rondweg rond Radom? Daar komen behoorlijk wat belangrijke DK wegen bij elkaar, dus het zou mijns inziens geen overbodige luxe zijn.
Ik denk dat we gewoon beslissen als we rond Lublin zijn, dan weten we ook nog hoeveel tijd we hebben. en hoe de verkeersssituatie is. Is er misschien nog een site met verkeersinformatie in Polen?
De S7 (Warschau - Radom - Kielce - Krakau) wordt op dit moment iets verder van Radom aangelegd. Dat zal een hoop verkeer schelen.
Verder zijn er niet echt plannen, geloof ik. Als die er al zijn is dat puur in de stad Radom zelf.
Je kan, als je Radom door moet, toch wel 30 min rekenen hiervoor.

Ik gebruik zelf Google maps voor verkeersinformatie, die is redelijk up to date. Er zijn ook andere sites die je voor verkeersinformatie en als routeplanner kan gebruiken. Het is wat dat betreft een goed idee om bij Lublin te bepalen hoe je wilt rijden..
Er zwerft ook nog ergens een link naar een map met de kwaliteit van de Poolse wegen, die kan ik echter niet zo snel vinden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 mar 2017, 22:31

Vegi schreef:Er zwerft ook nog ergens een link naar een map met de kwaliteit van de Poolse wegen, die kan ik echter niet zo snel vinden.
Voila: http://ssc.siskom.waw.pl/mapa-nawierzch ... zchnia.png

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door Chris » vr 24 mar 2017, 22:43

In Duitsland zijn niet overdreven veel wegwerkzaamheden op de A12-A10-A2. Wel eentje ten westen van Hannover waar elke dag file staat, maar die is niet goed te omzeilen tenzij je echt ver om wilt rijden of je moet op voorhand de zuidelijke route kiezen. Het is meestal een langzaam rijdend file, vertraging is veelal binnen de perken tenzij een ongeval plaatsvindt.

Ik herinner me van die verhalen over de M7 vroeger, dat dat een afgelegen en onveilige weg was waar veel nep-agenten en bandieten verkeer aanhielden. Maar dan praat je over 15 jaar geleden. Het voordeel van de noordelijke route is volgens mij dat de M7 minder verkeer trekt, er liggen geen echt grote steden op de route, in tegenstelling tot de M6 (die dan wel weer meer 2x2 heeft).

De Poolse DK50 is een paar jaar terug deels naar 2+1 opgewaardeerd, de weg schijnt nog steeds vrij vol te zitten als regionale ringweg van Warszawa. Is Radom echt zo problematisch vanaf de DK12 naar de S7? Je gaat meer langs dan door de stad.

Het voordeel van de zuidelijke route is wel dat je meteen vanaf de Oekraïens-Poolse grens een autosnelweg hebt tot huis.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door Vegi » vr 24 mar 2017, 23:36

De kwaliteit van de weg op de noordring in Radom is gedeeltelijk gewoon slecht te noemen. Zeker de eerste paar kilometer als je net Radom in komt en voorbij de eerste rotonde. Verder heb je (zeker als je rond de spits rijdt) heel veel last van files/vertraging omdat je een aantal rotondes en stoplichten tegenkomt.
Als je er laat op de avond bent of wat mazzel hebt ben je er overigens met 10-15 minuten wel doorheen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door duikgek89 » za 25 mar 2017, 11:12

^^
Slecht naar Nederlandse maatstaven, slecht naar Poolse maatstaven of slecht naar Oekraïense maatstaven. Van een beetje gehobbel zijn mensen die in Oekraïne wonen echt niet onder de indruk, waar een Nederlander al in paniek zou schieten.

Chris schreef:Het voordeel van de zuidelijke route is wel dat je meteen vanaf de Oekraïens-Poolse grens een autosnelweg hebt tot huis.
De M6 is tot Rivne zo goed als compleet 2x2, uitgezonderd een 2x1 stukje op de rondweg van Zhytomer maar dat stelt niet veel voor (ik heb er overigens wel politie zien staan).
Tussen Rivne en Lviv heeft de M6 inmiddels ook best wel wat stukjes met 2x2 waar goed in te halen is, maar de andere stukken daar zijn de verschillende keren dat ik daar gereden heb erg druk gebleken en dat was niet echt prettig.

Het voordeel van de zuidelijke route is dat ik het idee heb dat de grenzen daar minder vervelend zijn. Bovendien heb je vanuit Lviv naast Krakovets nog twee goede alternatieve grensovergangen dichtbij liggen; Budomierz en Shehyni. En naar Warschau heb je dan nog Hrbenne. De druk zou dus enigszins verdeeld moeten worden. Ook in Duitsland is de route via de rustige A38 duidelijk prettiger dan de nogal drukke A2.

Mocht je via Ustyluh gaan, de H/N22 was toen ik er reed qua verkeersdrukte absoluut geen probleem en heeft hier en daar wat stukjes 2x2. Alleen het stuur goed vasthouden...

Hier overigens best grappig met het spoor in het midden. Door de vegetatie zie je de andere helft niet en gezien hoe spaarzaam men is met bordjes is het heel makkelijk te missen dat het de helft van een 2x2 weg is en niet een gewone weg. Ik heb daar overigens nogal links geplakt omdat het rechts zo slecht was.
https://www.google.nl/maps/@50.7818097, ... a=!3m1!1e3

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door Bongo » ma 27 mar 2017, 11:00

duikgek89 schreef:^^
Slecht naar Nederlandse maatstaven, slecht naar Poolse maatstaven of slecht naar Oekraïense maatstaven. Van een beetje gehobbel zijn mensen die in Oekraïne wonen echt niet onder de indruk, waar een Nederlander al in paniek zou schieten.
Ik dacht hier precies hetzelfde, wij zijn qua slechte wegen wel wat gewend ;), maar een goede weg is natuurlijk altijd wat prettiger en rijdt wat meer door.
Chris schreef:Het voordeel van de zuidelijke route is wel dat je meteen vanaf de Oekraïens-Poolse grens een autosnelweg hebt tot huis.
duikgek89 schreef:De M6 is tot Rivne zo goed als compleet 2x2, uitgezonderd een 2x1 stukje op de rondweg van Zhytomer maar dat stelt niet veel voor (ik heb er overigens wel politie zien staan).
Tussen Rivne en Lviv heeft de M6 inmiddels ook best wel wat stukjes met 2x2 waar goed in te halen is, maar de andere stukken daar zijn de verschillende keren dat ik daar gereden heb erg druk gebleken en dat was niet echt prettig.
De M6 is is inderdaad grotendeels bijna helemaal 2x2 tot Rivne, maar daar zijn nog wel wat dorpspassages waaar agenten graag staan te controleren weet ik uit eigen ervaring :evil:. Het kon niet eens 'snel opgelost worden' worden, maar er moest een heel protocol opmaakt worden en betaald worden bij een postkantoor (en het bonnetje ik weet niet hoe lang bewaren als bewismateriaal van betaling). Op zich natuurlijk een goede zaak, maar het kwam ons op dat moment niet zo uit...

Nogmaals dank voor het meedanken allemaal!

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door duikgek89 » ma 27 mar 2017, 20:26

^^Dat maakt dat stuk, wat verder zeker voor Oekraïense maatstaven een prima weg is, gruwelijk irritant.

Zou je me willen laten weten hoe de M7 je bevalt? Soms is dat wat nuchtere Nederlandse mening zinniger dan Oekraïense verhalen. Ik zit voor de zomer aan die route te denken.
Mocht ik niet over midden-Polen willen rijden, zou ik hoogstwaarschijnlijk de zuidelijke route pakken overigens, maar ok.

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door olaf » do 13 apr 2017, 21:26

Ik zou ook voor de zuidelijke variant kiezen lekker over Lviv, Krakau en verder richting Duitsland en dan via Dresden, Maagdenburg en zo naar Hannover. Is me het afgelopen jaar prima bevallen en zover ik weet de minste wegwerkzaamheden. Zou Berlijn mijden. Een deel van de ring is een grote baustelle althans vorige week nog. Warschau zal wel mee kunnen vallen maar kan ook problemen. Kortom zuidelijk rijden en die paar dorpspassages vanaf Kiev richting Lviv gewoon aan de snelheid houden heb je nergens last van. Zo erg is dat ook toch niet ;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door duikgek89 » vr 14 apr 2017, 16:02

^^ Is gewoon wat irritant die rotdorpjes. Zeker als de locals je dan met 90 voorbij komen om buiten de dorpjes dan het gaspedaal weer niet te kunnen vinden. En dan zul je zien, die ene keer dat je het enkele bordje van "dorp nummer X" over het hoofd ziet, waarbij er nauwelijks een duidelijke kom te zien is, staat de platpet op je te wachten om je wat geld en tijd afhandig te maken. Maar goed, een groot probleem is het niet.

Wat ik wel ervaren heb, die 5 uur die ik noemde naar Yagodin zou ik maar met een hele zak Jozo nemen als je een "normale" rijstijl hebt. Ik heb nog wat meer gehoord over de rijstijl van de mensen die die tijd noemden en dat is bij tijd en wijlen zelfs naar Oekraïense maatstaven gewoon idioot te noemen. Wil niet zeggen dat ze dat altijd doen, maar dan weet je in ieder geval dat je daar niet teveel op af moet gaan.

Met je route in Duitsland ben ik het absoluut NIET eens. Naar Nijmegen kun je als je toch al zo zuidelijk zit veel beter tot Dortmund weg blijven van de A2. Je komt via de A4 en A14 zo op de A38 alwaar je tot Göttingen min of meer vrij baan gaat hebben. Dan even een stukje A7 pakken (opletten, daar staat ergens een machine voor dure pasfoto's, al twijfel ik nu een beetje over de rijrichting) en vervolgens de A44 richting Dortmund. Dat is VEEL relaxter rijden dan de A2 via Magdeburg en Hannover, sneller en een kilometer of 40 korter.
Vanaf Dortmund zou ik dan wel via de A1 en A2 rijden om de stad te mijden, zeker gezien je daar ook een milieumaffia sticker nodig hebt (en er wordt daar soms gecontroleerd!) en omdat de route door de stad niet erg fijn is, naar mijn mening.

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door olaf » ma 17 apr 2017, 9:57

Je hebt gelijk het is naar Nijmegen toe had ik even niet aan gedacht. Ging van mijn eigen situatie uit naar Noord nederland.
Dan is deze route zeker aan te bevelen heb alle opties al een x uitgeprobeerd namelijk. Natuurlijk ligt het ook aan baustelles, tijd van reizen enz.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door duikgek89 » do 04 mei 2017, 9:56

Ikzelf schreef:Zou je me willen laten weten hoe de M7 je bevalt? Soms is dat wat nuchtere Nederlandse mening zinniger dan Oekraïense verhalen.
Bongo, tijd voor een korte terugkoppeling?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door Coen Tunnel » do 04 mei 2017, 13:11

^^ Ik ben ook wel benieuwd. Ik ga later deze maand die kant op en ik neig naar de M7, aangezien die weg er op Streetview goed uitziet met een strak wegdek en (vrijwel) geen dorpspassages kent. Ik heb begrepen dat deze weg destijds flink is opgeknapt en gemoderniseerd voor Euro 2012.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door Bongo » wo 10 mei 2017, 11:32

Hi allemaal,

Nu ik weer terug ben in Kiev, heb ik ff tijd voor eenterugkoppeling, ook al ligt er genoeg werk op me te wachten na de vakantie.
Wij zijn uiteindelijk gereden via de M7 - DK/S 17 - DK 12 - Radom - S7 Grojec - DK 50 - A2 - Berlijn - Hannover- Dortmund - Kamp Lintfort.
De M7 is een erg goede weg, met inderdaad weinig dorpspassages, 1+1 met gedeeltelijk een soort van kruipspoor. Nu reden we daar tussen 6 en 11 uur op zaterdagochtend en was het behoorlijk rustig, bijna de hele tijd 120 kunnen rijden. Vanaf ongeveer het dorpje Skyby (bij de grens) is het 4-baans. Iets daarvoor lig er al wel een stuk met voorbereiding voor vierbaans (asfalt), maar is niet in gebruik en ziet er ook niet nieuw uit. Bij Kovel idem dito, al lijkt het dat daar de oude weg helemaal geruïneerd is en dat ze het makkelijker vonden om er een nieuwe rijbaan langs te leggen. Richting Polen, iets meer dan 3 uur bij de grens gestaan, waarbij we het geluk hadden dat we met onze zoon van één jaar reaisden, waardoor we wat rijen konden passeren, anders was het nog wel 1 a 2 uur langer geweest.
In Polen is het eerste stuk tot Lublin redelijk, behalve het stuk door Chelm, dat is slecht te noemen. Wel kilometerslange rij vrachtwagens aan Poolse kant richting Oekraïne, op de terugweg helemaal niet. Heerlijk de rondweg rond Lublin, gaat ruim om de stad heen, ziet er haast niks van.
Dan de doorsteek naar de A2, Veel werkzaamheden bij Pulawy voor het doortrekken en aansluiten van de S12 op de S17. Dan tot Radom 1+1 met wat dorpspassages, schiet niet echt op, ok rond Radom zou een goede rondweg van de DK 12 naar de S7 een welkome optie zijn, maar de weg is niet slecht zoals ik hierboven had gelezen.
De S7 totaaan Grojec rijdt ook prima. de DK 50 tot aan de kruising met de S8 redelijk druk 1+1, maar daarna 1+2 alternerend tot de aansluiting met de A2.
A2 prima weg, overnacht in Lodz. De afstand van Lodz tot de grens viel me tegen, zeker 350 km, Bij Poznan wel druk want er zijn daar veel grote aansluitingen.
In Duitsland eerste Baustelle op de A12 net voor het begin van de Berliner ring, Daarna was de vervelendste Baustelle ergens ten zuiden van Potsdam, dat was de eerste en enige plek waar we file hadden. Verder nog een paar Baustelles op de A2. Ook zagen we nog wel eens snelheids beperkingen vanwege Strassenschade, wat redelijk hilarisch is als je met Oekraïeners in de auto zit, vaak was de weg op die plekken evengoed als de beste Oekraïense wegen. Duitsland is verder rechttoe rechtaan.
op de terugweg weer op een zondag door Duitslan, wat echt ideaal is en overnacht in Lodz. Wachttijd bij de Pools Oekraïense grens iets meer dan een uur, na wel uitgefoeterd te zijn door een Poolse grensbeambte omdat we blijkbaar in een verkeerde rij stonden (was de eerste keer dat wij er waren, dus weten wij veel?). Ze wilde niet eens een andere taal spreken, superirritant.
Daarna was de M7 na Kovel blijkbaar afgesloten vanwege demonstrerende dorpsbewoners, dus moesten we rijden via Lutsk en Rivne en verder over de E40. Dit heeft ons zeker 1-1,5 uur gekost en die wegen waren ook een stuk slechter.
Al met al een lange en redelijk zware trip, vooral door de wachttijden bij de grens en het tussenstuk over tweebaanswegen in Polen.

Toch nog een heel verhaal geworden, hoop dat jullie er wat aan hebben.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door duikgek89 » wo 10 mei 2017, 13:01

Dankjewel. Ik ben vooral blij met het stukje over de M7, waarschijnlijk neem ik die in September.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 mei 2017, 16:56

Bedankt Bongo, wordt gewaardeerd! :top:

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door olaf » wo 10 mei 2017, 21:02

Inderdaad leuk om die terugkoppeling te lezen.
Zo te zien was de route door het zuiden van Polen richting Dresden nog niet zo slecht geweest ;)

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door Bongo » di 16 mei 2017, 13:25

Graag gedaan!
Het stuk over de Poolse A4 is geloof ik 100 km langer en de laatste keer dat ik het reed, vond ik het stuk tussen Rivne en Lviv over grotendeels 2-baanswegen veel tijdvergen en behoorlijk druk. Daarbij is er geen noordelijke ring rond Lviv en moet je dan nog zo'n 80 km.
Het zal elkaar niet veel schelen, maar ik ben niet ontevreden over deze route.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door duikgek89 » di 16 mei 2017, 14:02

Scheelt inderdaad ongeveer 100km.

Met het beetje ervaring wat ik heb, komt ik ongeveer tot de volgende analyse:

Daarvoor betaal je in Polen iets minder tol (tenminste, vorige zomer), hoef je niet over de Duitse A2 (die als ik er rij of gigantisch mee zit, of gigantisch tegen) en heb je in Polen volledig snelweg en vanaf Rivne tot Kiev, uitgezonderd de rondweg van Zhytomer, overal 2x2.

Daar staan een paar nadelen tegenover inderdaad. Met de dorpjes, zebra's en vehikels die ik daar gezien heb rij je daar ook niet veel harder dan op een goede rustige twee-strooks-weg. Tenminste, ik zie er wel mensen stevig doorrijden, maar veel meer dan 130 vind ik daar geen goed idee, dus dat scheelt verrekt weinig met 110 a 120 op de M07.
Ik ben het ook met je eens dat Lviv niet de prettigste passage is. De weg van Krakovets naar Lviv was vorig jaar best goed, maar de wegen in de stad zijn niet bijster goed en naar wat ik gezien heb stikdruk, de rondweg via de zuidkant is een gigantisch eind om en schiet ook totaal niet echt lekker op. Daar staat tegenover dat ik het WEL een leuke stad vind om een hapje te gaan eten en een goede pauze te houden, alleen daarvoor ligt het qua afstand net verkeerd. Richting Nederland ga je niet bij Lviv stoppen om daarna bij de grens weer aan te sluiten, richting Kiev is Rzeszow al een hele zit en is Lviv eigenlijk net een tikkeltje te ver.
Eenmaal Lviv voorbij is het stuk tot Rivne niet ideaal. Er zijn wel aardig wat 2x2 stukken, maar zelfs als je daar met een flinke vaart een hoop kunt inhalen, zit je op de smallere stukken inderdaad weer achter trager verkeer wat niet altijd makkelijk in te halen is.


Ik ben eigenlijk van plan om de grenzen en wachttijden een beetje in de gaten te houden, want ik heb het vermoeden dat de richting UA --> PL via de zuidelijke route minder vertraging geeft omdat er meer grensovergangen beschikbaar zijn in een klein gebied en omdat het verkeer zich daar makkelijker over kan verdelen. Als dat het geval is overweeg ik de volgende keer via het zuiden terug te rijden, 5 uur in de bakkende zon staan is geen feest...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kiev - omg. Nijmegen 29-30 apr

Bericht door Coen Tunnel » di 16 mei 2017, 16:05

Ik ben er in ieder geval uit, ik ga volgende week de M7 proberen. :)

Plaats reactie