Apeldoorn - Perpignan 21/22 juli

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Apeldoorn - Perpignan 21/22 juli

Bericht door Pindaklaas » za 01 apr 2017, 17:09

Na een poosje rond speuren in alle mogelijke vakantiebestemmingen en periodes heb ik vorige week de zomervakantie geboekt voor ons gezin. Vanaf zaterdag 22 juli kunnen we terecht op een camping in de buurt van Perpignan. We rijden met 2 volwassenen en 2 kleuters in een personenauto (zonder aanhanger).

Voor de heenreis twijfel ik over een aantal opties.
- Parijs (evt via A86 duplex) - Limoges/A20
- Parijs (evt via A86 duplex) - Clermont-Ferrand/A75
- Luxemburg - Lyon A6/A7/A9

Welke van deze routes is het minst druk? En zitten er nog grote verschillen in tol op de diverse routes?
Met twee kleine kinderen in de auto rijd ik het liefst zo vlot mogelijk door. De hoogte van de tol is van secundair belang. Maar tips om tol te besparen zijn natuurlijk nooit weg.
Het plan is nu om op vrijdagochtend om een uur of 9 te vertrekken, en dan in de omgeving van Beaune of Bourges te overnachten. Heeft iemand een idee hoe laat de files richting het zuiden ontstaan? Dan kunnen we ook een inschatting hoe laat we weer verder moeten om de ergste drukte voor te zijn.

Het is de bedoeling om op donderdag 10 augustus weer te vertrekken richting Nederland. Ik ben van plan om de kortste route te nemen, via Lyon/Luxemburg, en in één dag terug te rijden. Ik verwacht zelf op een donderdag geen extreme drukte, maar daar kan ik mij natuurlijk in vergissen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Apeldoorn - Perpignan 21/22 juli

Bericht door Chris » za 01 apr 2017, 17:28

Er kleven nadelen aan alle drie routes. Via de A20 kan je waarschijnlijk het verst zuidelijk komen zonder grote files, maar de A61 tussen Carcassonne en Narbonne is wel een notoir stuk op zaterdagen. De A75 is duidelijk ontdekt door het lange-afstands verkeer, de afgelopen jaren waren er steeds meer files. Op de A75 zijn dit vaak veel korte files achter elkaar, dus niet die 50 kilometer lange files van de A7, maar wat meer verspreid. Via Lyon zal je denk ik in elk geval nog de meeste files tegenkomen, al is de situatie dan wel verbeterd door de nieuwe A9 bij Montpellier.

Ik zou dus kiezen voor de A20 of A75. Beide route kosten dacht ik precies hetzelfde aan tol.

Mochten er lange files gemeld worden op de A61 dan kan het lonen om tussen Carcassonne en Narbonne binnendoor te rijden via de oude route nationale. Deze gaat nauwelijks door bebouwde kommen en is ook niet veel langer. Want de congestie op de A61 is wel het grootste nadeel van de route via de A20.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Apeldoorn - Perpignan 21/22 juli

Bericht door Coen Tunnel » za 01 apr 2017, 19:53

Parijs zou ik hoe dan ook westelijk passeren. De A86 Duplex en aansluitend de N118 is een goede optie, dat rijdt veel beter door dan de routes oostelijk van de stad. Andere optie is de A1 afrijden tot het einde, dan de Boulevard Péripherique en dan bij Porte de Saint-Cloud er af en de D910 door Boulogne-Billancourt heen, je komt dan vanzelf op de N118. Die route zal normaliter ook weinig oponthoud kennen en is tolvrij.

De N118 loopt vloeiend over in de A10 richting Orléans.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Apeldoorn - Perpignan 21/22 juli

Bericht door Basjuh1981 » di 04 apr 2017, 17:02

Chris schreef:Er kleven nadelen aan alle drie routes. Via de A20 kan je waarschijnlijk het verst zuidelijk komen zonder grote files
Wij zijn vorig jaar op een zaterdag eind juli naar Perigueux gereden. Bij het tolstation van Vierzon (A71 > A20) was het behoorlijk druk. Daar stonden wij ongeveer een half uur tot 3 kwartier in de file. Eenmaal voorbij het tolstation was er nauwelijk oponthoud.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Apeldoorn - Perpignan 21/22 juli

Bericht door Coen Tunnel » di 04 apr 2017, 17:15

Dat tolstation is een bekend knelpunt en heeft te weinig capaciteit voor drukke dagen. Het kan bij vertraging al gauw lonend zijn om de A71 bij :AS: 4 Salbris te verlaten en over de D724 (rondweg Salbris) en D2020 naar Vierzon te rijden, om daar weer de A20 op te rijden. Je rijdt de weg dan direct na het tolstation op. De D2020 tussen Salbris en Vierzon is een brede, kaarsrechte weg, en je passeert op zowel de D724 als de D2020 geen enkele bebouwde kom. Dit is een route die in filevrije omstandigheden 5-10 minuten langer duurt, dus vanaf een kwartier vertraging voor het tolstation bij Vierzon zal het zeker interessant zijn.

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Apeldoorn - Perpignan 21/22 juli

Bericht door Pindaklaas » wo 05 apr 2017, 13:42

Bedankt voor alle tips!

Het plan is nu om op vrijdagochtend te vertrekken. Voor de nacht van vrijdag op zaterdag hebben we inmiddels een hotelletje in Bourges geboekt. Bij Parijs gaat het de Duplex worden, gewoon omdat het kan en omdat ik er nog nooit doorheen ben gereden.
Ik hoop dat op vrijdag de drukte bij Vierzon meevalt. Wat bij drukte nog wel eens scheelt, is dat wij een badge hebben voor de telepeage. Twee jaar geleden scheelde dit ons bij meerdere tolstations zeker 15-20 minuten stilstaan op het tolplein (op de A6).

Staat één vraag nog open: hoe laat begint de drukte op de A75 te ontstaan? Het zou fijn zijn als we dat nog een beetje voor kunnen zijn. Al is de trip de laatste dag natuurlijk niet zo lang meer. Een beetje vertraging is dan niet zo erg.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Apeldoorn - Perpignan 21/22 juli

Bericht door Km357 » wo 05 apr 2017, 15:30

Als je op zaterdag 12h voorbij Clermont-Ferrand bent (en dat zou moeten lukken als je overnacht bij Bourges) zou dat allemaal wel goed moeten komen. Verwacht wel nog druk verkeer op de A9 in de namiddag, daar ga je niet van tussen kunnen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Apeldoorn - Perpignan 21/22 juli

Bericht door Coen Tunnel » wo 05 apr 2017, 17:57

Pindaklaas schreef:Ik hoop dat op vrijdag de drukte bij Vierzon meevalt. Wat bij drukte nog wel eens scheelt, is dat wij een badge hebben voor de telepeage. Twee jaar geleden scheelde dit ons bij meerdere tolstations zeker 15-20 minuten stilstaan op het tolplein (op de A6).
Er zit in Vierzon echter vrij weinig ruimte tussen de verbindingsboog vanaf de A71 en het tolstation. Je komt vrijwel direct bij het niet heel grote tolstation, en er is niet al eerder een speciale strook voor Télépéagegebruikers. Daardoor kan de file terugslaan tot op de A71 en zul je ook met een badge vermoedelijk alsnog vertraging hebben. Het is heel wat anders dan de grotere tolstations die echt op de hoofdrijbaan en niet direct voor een knooppunt zitten.

In Streetview: https://www.google.nl/maps/@47.2440107, ... 56!6m1!1e1

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Apeldoorn - Perpignan 21/22 juli

Bericht door Km357 » wo 05 apr 2017, 18:07

De A71 is ondertussen wel verbreed tussen de A85 en de A20 juist omwille van dat tolstation en z'n gebreken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Apeldoorn - Perpignan 21/22 juli

Bericht door Chris » wo 05 apr 2017, 18:22

Het afgelopen jaar stond er al veel minder file op de A71 dan voorheen.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Apeldoorn - Perpignan 21/22 juli

Bericht door Basjuh1981 » za 08 apr 2017, 18:31

Coen Tunnel schreef:Dat tolstation is een bekend knelpunt en heeft te weinig capaciteit voor drukke dagen. Het kan bij vertraging al gauw lonend zijn om de A71 bij :AS: 4 Salbris te verlaten en over de D724 (rondweg Salbris) en D2020 naar Vierzon te rijden, om daar weer de A20 op te rijden. Je rijdt de weg dan direct na het tolstation op. De D2020 tussen Salbris en Vierzon is een brede, kaarsrechte weg, en je passeert op zowel de D724 als de D2020 geen enkele bebouwde kom. Dit is een route die in filevrije omstandigheden 5-10 minuten langer duurt, dus vanaf een kwartier vertraging voor het tolstation bij Vierzon zal het zeker interessant zijn.
Deze tip had ik vorige jaar goed kunnen gebruiken :lol:
Coen Tunnel schreef:Daardoor kan de file terugslaan tot op de A71 en zul je ook met een badge vermoedelijk alsnog vertraging hebben.
Klopt, maar dat is nog altijd veel minder als contant betalen en wellicht ook met creditcard.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Apeldoorn - Perpignan 21/22 juli

Bericht door Basjuh1981 » za 08 apr 2017, 18:34

Basjuh1981 schreef:
Coen Tunnel schreef:Dat tolstation is een bekend knelpunt en heeft te weinig capaciteit voor drukke dagen. Het kan bij vertraging al gauw lonend zijn om de A71 bij :AS: 4 Salbris te verlaten en over de D724 (rondweg Salbris) en D2020 naar Vierzon te rijden, om daar weer de A20 op te rijden. Je rijdt de weg dan direct na het tolstation op. De D2020 tussen Salbris en Vierzon is een brede, kaarsrechte weg, en je passeert op zowel de D724 als de D2020 geen enkele bebouwde kom. Dit is een route die in filevrije omstandigheden 5-10 minuten langer duurt, dus vanaf een kwartier vertraging voor het tolstation bij Vierzon zal het zeker interessant zijn.
Deze tip had ik vorige jaar goed kunnen gebruiken :lol:
Coen Tunnel schreef:Daardoor kan de file terugslaan tot op de A71 en zul je ook met een badge vermoedelijk alsnog vertraging hebben.
Klopt, maar dat is nog altijd veel minder als contant betalen en wellicht ook met creditcard.
Vorig jaar ben ik hier over het verdrijvingsvlak gereden om bij de gereserveerde strook te komen van de Telepéage. Ik vond dat ik wel genoeg gewacht had, en heb hierdoor de file een klein beetje verkort :dyn_hyp:

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Apeldoorn - Perpignan 21/22 juli

Bericht door Pindaklaas » wo 16 aug 2017, 21:35

Km357 schreef:Als je op zaterdag 12h voorbij Clermont-Ferrand bent (en dat zou moeten lukken als je overnacht bij Bourges) zou dat allemaal wel goed moeten komen. Verwacht wel nog druk verkeer op de A9 in de namiddag, daar ga je niet van tussen kunnen.
Rond 10 uur waren we bij Clermont-Ferrand (kinderen waren vroeg wakker in het hotel). Op dat moment reed het al langzaam, met hier en daar wat file. Om 12 uur stond hier volgens Google Maps 10 km file. Zoals op zo'n dag wel gebruikelijk waren de vzp's overvol. Hier dus maar zo weinig mogelijk gebruik van gemaakt.
Op de A9 stond het muurvast bij de aansluiting met de A75. Door op een fatsoenlijke manier van de invoegstroken gebruik te maken (rustig doorrijden tot het einde, ipv bij het eerste blokje invoegen) konden we nog een flink stuk langs de file rijden. Kostte uiteindelijk maar een minuut of 10 extra. Verder stop&go tot aan Narbonne.
Al met al viel de vertraging op deze drukke zaterdag nog wel mee. Alles bij elkaar hebben we denk ik een uur langer over Bourges - Perpignan gedaan dan in optimale omstandigheden zou kunnen.
Coen Tunnel schreef:De A86 Duplex en aansluitend de N118 is een goede optie, dat rijdt veel beter door dan de routes oostelijk van de stad.
De duplex was wel leuk om te doen, ik was er nog niet eerder geweest. Aan de noordkant van Parijs wel veel file gehad (om 14:00 op vrijdagmiddag), en op de N118 ook nog een stuk. Al met al heeft het ons drie kwartier meer gekost dan in filevrije omstandigheden zou kunnen.
Daarnaast kostte het ook drie kwartier extra om Antwerpen voorbij te komen. De belgen bleken op 21 juli een nationale feestdag te hebben, die door het hele land veel files opleverde. In totaal dus 1,5 uur extra, voor de reis Apeldoorn - Bourges. Wel vervelend, maar je kan het ook verwachten als je in zo'n weekend gaat rijden.
Pindaklaas schreef:Het is de bedoeling om op donderdag 10 augustus weer te vertrekken richting Nederland. Ik ben van plan om de kortste route te nemen, via Lyon/Luxemburg, en in één dag terug te rijden. Ik verwacht zelf op een donderdag geen extreme drukte, maar daar kan ik mij natuurlijk in vergissen.


Het was op de terugweg wel behoorlijk druk, maar file kwamen we alleen bij de tunnel in Lyon tegen. Kostte ongeveer 10 minuten extra. De totale vertraging was dus te verwaarlozen op deze rit. Verder werkten de tv-schermpjes voor de kinderen achterin ook erg goed, waardoor wel flink door hebben kunnen rijden. in 14,5 uur waren we vanuit Perpignan weer thuis. Een erg vlotte reis dus.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Apeldoorn - Perpignan 21/22 juli

Bericht door Chris » wo 16 aug 2017, 21:55

Pindaklaas schreef: in 14,5 uur waren we vanuit Perpignan weer thuis. Een erg vlotte reis dus.
1.350 kilometer in 14,5 uur is inderdaad niet zo gek, gemiddeld zo'n 93 km/h. Dat klinkt niet zo snel maar met een paar pauze's, files en dat lange stuk 90/110 in de Lorraine kom je daar wel op uit ook al rij je 130 waar het mag.

In juni reed ik van nabij Bilbao tot nabij Amiens (via Nantes) 1200 kilometer in iets minder 13 uur. Dat is gemiddeld 95 km/h. Maar daar zat wel 30 kilometer secundaire weg in Spanje, de passage rond Bordeaux met 90 km/h en 130 km lang 110 km/h tussen Nantes en Rennes bij. Dat soort stukken drukken het gemiddelde toch wel behoorlijk. Je gemiddelde gaat veel makkelijker 10 km/h naar beneden dan 10 km/h omhoog.

Plaats reactie