Bibbiena (Arezzo) - Gunzburg op Zaterdag 29 juli

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Bibbiena (Arezzo) - Gunzburg op Zaterdag 29 juli

Bericht door exroosje » do 20 apr 2017, 14:50

TIjdens de terugreis van onze vakantie hebben we een tussenstop ingelast bij Legoland duitsland (Gunzburg, vlak bij Ulm). We verblijven de week daarvoor op een agriturismo in Bibbiena, noordelijk van Arezzo (over de Consuma pas). De reisdag is zaterdag 29 juli.
Voor de terugreis zijn er feitelijk 2 keuzes:

Keuze 1 1e stuk via Consuma Firenze A1 naar Bologna of via Badia Prataglia / Bagno di Romana en SS3bis Cesena naar Bologna
Keuze 2 vanaf Modena over Brenner & Fernpas, A7 (subkeuze Brenner Munchen A8) of via Milaan, San Bernardino, Bregenz /tunnel & A96 naar Ulm

Hoe dan ook op een zaterdag wordt het vroeg vertrekken en zal de 1e keuze daarom waarschijnlijk weinig uitmaken gezien de files. De 2e des te meer.

Nadeel van Keuze 1 Firenze is dat je alsnog er onderdoor gaat, er lijkt geen noordoostelijke fatsoenlijke weg om Firenze te liggen. Ik neig dus naar Cesena.

Keuze 2 weet ik niet wat raadzaam is. Wat raden jullie aan? Munchen lijkt me te ver om.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76268
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bibbiena (Arezzo) - Gunzburg op Zaterdag 29 juli

Bericht door Chris » do 20 apr 2017, 15:07

Dat weekend krijgt Zuid-Duitsland vakantie. Er zal dus een enorme golf richting zuiden zijn, en volgens mij beginnen in Italië ook de vakanties. De hoofdmoot is dus richting zuiden, maar er zal ook het nodige terugkerend vakantieverkeer zijn, met name vanaf de regio Gardameer waar het een klassiek wisselweekend is. De meesten zullen vrij vroeg uit die regio willen vertrekken, gezien je afstand tot Verona (zeker 3,5 - 4 uur rijden) denk ik dat je daar wel wat achter de drukte aan zal rijden zolang je niet extreem vroeg vanuit Bibbiena vertrekt.

De A14 is notoir van Bologna naar Rimini, in de tegenrichting (die jij gaat rijden) zal dat veel minder zijn, maar helemaal uit te sluiten is enige congestie niet, omdat het hier ook een wisselweekend is van accommodaties aan de Adriatische kust.

Ik zou ook de situatie in de gaten houden met grenscontroles. Oostenrijk heeft aangekondigd om eventueel strenge grenscontroles met Italië in te voeren als het migrantenprobleem niet wordt verminderd. In dat geval zal omrijden via Zwitserland al snel lonen vermoed ik.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Bibbiena (Arezzo) - Gunzburg op Zaterdag 29 juli

Bericht door exroosje » di 01 aug 2017, 12:28

Verrassenderwijs kwam Google uiteindelijk met de route Florence Bologna Milaan San Bernardino Bregenz Ulm.

Omdat de Brenner alweer aan het volslibben was hebben we dat maar gedaan. Tot Milaan reed het prima door, op de A1 kun je kruissnelheid 130-150 aanhouden.

Bij Milaan bleek de Chiasso file alweer dusdanig dat we maar via Varese zijn gereden. Evt alternatief zou zijn om door Como heen te rijden, maar dat zou ook maar zo helemaal vast kunne staan.

De San Bernardino viel weer erg tegen, Vooral aan de noordkant veel kleine stukjes vertraging die optellen. We hebben een stuk er langs gereden over een (soms erg smalle) secundaire weg.

Al met al was het toch de juiste keuze denk ik. De Brenner en Fernpas waren ook niet best. Zelfs zo vroeg in het seizoen.

Plaats reactie