Rotterdam - Lipno Nad Vltavou

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Rotterdam - Lipno Nad Vltavou

Bericht door visserronald » do 20 apr 2017, 16:51

Vrijdag 28 april gaan we met het gezin vanuit Rotterdam op weg naar Lipno Nad Vltavou.
Gezin bestaat uit 4 personen, inclusief 2 kinderen van 6 en 2 jaar oud.
Reizen met een personenauto, zonder caravan, vouwwagen o.i.d.
Heenreis gaan we in twee delen doen, vrijdag tot Frankfurt am Main, en dan zaterdag door naar Lipno Nad Vltavou.

Google Maps, en TomTom MyDrive zijn vrij eensgezind wat de te volgen route betreft:

Rotterdam-Breda-Eindhoven-Venlo-Keulen-Frankfurt am Main-Würzburg-Nürnberg-Regensburg-Schwarzenberg am Böhmerwald (DEU-AUT)-Guglwald (AUT-CZE)-Lipno Nad Vltavou.

Bedoeling is om in de ochtend te vertrekken, zowel vrijdag als zaterdag. Tijd zal rond 09.00 u liggen.

Hoe denken jullie over de route, is dit inderdaad de meest optimale route, of kan ik beter nog wat aanpassingen doen?
Duitsland staat bekend om zijn notoire wegwerkzaamheden, en lang oponthoud hierdoor vermijd ik liefst.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rotterdam - Lipno Nad Vltavou

Bericht door Coen Tunnel » do 20 apr 2017, 17:00

In twee dagen moet dat makkelijk te doen zijn, wel verwacht ik vrijdag en zaterdag wat extra drukte op de wegen omdat de Duitsers vanwege 1 mei sowieso een lang weekend hebben.

Een andere route met minder wegwerkzaamheden betekent al gauw een stuk omrijden. Kan onder de streep wel relaxter zijn, en dat is ook wat waard met kinderen. Je zou kunnen denken aan een route via Kassel, Dresden en Praag. In Duitsland rij je dan A3-A2-A1-A44-A7-A38-A14-A4-A17, en in Tsjechië D8-Praag-D1-D3 (langs Tabor en Ceske Budejovice). Is 150 km langer en je hebt een Tsjechisch vignet nodig, maar als je toch in twee dagen reist is dat goed te doen, en volgens mij zijn de wegen die je neemt rustiger en hebben ze minder wegwerkzaamheden dan de Duitse A3. Maar ik zou ook even afwachten wat anderen hier over te zeggen hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotterdam - Lipno Nad Vltavou

Bericht door Chris » do 20 apr 2017, 17:09

150 kilometer lijkt me wel ver om vanwege werkzaamheden, Frankfurt am Main is maar 4-5 uur rijden, als je dat 's ochtends kan doen scheelt je dat alle drukte, die op vrijdagmiddag vrij vroeg op gang zal komen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rotterdam - Lipno Nad Vltavou

Bericht door duikgek89 » do 20 apr 2017, 18:48

Ga vrijdag als het even kan VROEG weg, dan zit je voordat het druk wordt aan de koffie te lachen om mensen die in de file staan. Kun je ook nog eens in het centrum gaan loeren (niet dat ik daar veel aan vind, maar ik ken mensen die Frankfurt wel leuk vinden).

De A3 op zaterdag kan wel wat vervelender zijn. Wat dat betreft lijkt het mij aantrekkelijker om wat verderop te overnachten, misschien Nürnberg ofzo. Dan kun je op zaterdag wat makkelijker kiezen tussen ofwel achter de massa aan, ofwel voor de massa uit.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rotterdam - Lipno Nad Vltavou

Bericht door Palance » vr 21 apr 2017, 8:45

visserronald schreef:Vrijdag 28 april gaan we met het gezin vanuit Rotterdam op weg naar Lipno Nad Vltavou.
Gezin bestaat uit 4 personen, inclusief 2 kinderen van 6 en 2 jaar oud.
Reizen met een personenauto, zonder caravan, vouwwagen o.i.d.
Heenreis gaan we in twee delen doen, vrijdag tot Frankfurt am Main, en dan zaterdag door naar Lipno Nad Vltavou.

Rotterdam-Breda-Eindhoven-Venlo-Keulen-Frankfurt am Main-Würzburg-Nürnberg-Regensburg-Schwarzenberg am Böhmerwald (DEU-AUT)-Guglwald (AUT-CZE)-Lipno Nad Vltavou.
Ik heb vorig jaar september dezelfde route afgelegd. De A3 in Duitsland vond ik afgrijselijk met alle werkzaamheden, daarom ben ik terug via de A6 en A61 teruggereden. Op de heenweg heb ik ook overnacht voorbij Frankfurt (vlakbij de A45/A3).
Ik wilde na Passau in eerste instantie via Philippsreut rijden, maar omdat er op het Duitse OWN omleidingen waren zijn we toch via Oostenrijk (Kollerschlag) gereden. Voor de laatste kilometers leidde de navigatie me via grensovergang Diendorf, westelijker van Guglwald, maar die eerder genoemde grensovergang is niet bewegwijzerd en aan de Oostenrijkse kant zeer steil. Guglwald is wat dat betreft veel beter te doen. Hou er wel rekening mee dat je in Oostenrijk door het bergachtige gebied en de vele plaatsjes die je passeert niet door kunt rijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Re: Rotterdam - Lipno Nad Vltavou

Bericht door visserronald » vr 21 apr 2017, 14:24

Heb er naar gekeken op vrijdag wat langer door te rijden, en dan ook iets eerder weg te gaan.
Dacht aan Würzburg, vind Nürnberg net wat te ver, maar loop dan aan tegen het vinden van een geschikt hotel.
Er is niet heel veel meer vrij, en wat er is, zit echt in de stad, waar ik liever zo dicht mogelijk bij de A3 blijf.
Besloten om het plan dan zo te houden als het nu is, en te overnachten in Frankfurt am Main, waar het hotel wel vlakbij de A3 ligt.

Wat ik wel wil gaan doen is op zaterdag dan een uurtje eerder weg, 8 uur in plaats van 9 uur moet wel gaan lukken.
Dit gezien het toch wel eens druk kan gaan worden op de A3, en ook omdat je eenmaal van de A3 af, niet heel erg hard op kan schieten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rotterdam - Lipno Nad Vltavou

Bericht door Palance » vr 21 apr 2017, 18:07

Ik heb hier overnacht, ongeveer 10 minuten rijden van de A3. De terugreis heb ik wel in 1 dag gedaan. Ik heb toen wel het hotel van te voren gereserveerd, ook als bescherming dat je niet meteen teveel rijdt op je eerst vakantiedag.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rotterdam - Lipno Nad Vltavou

Bericht door duikgek89 » vr 21 apr 2017, 21:31

Als ik dat zo lees vraag ik me af of ik nu echt zo raar ben? Het is nog geen 1000km, ik zou dat in één dag rijden. Vrijdagochtend om 04:00 weg en in de middag in Tsjechië aan de koffie.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotterdam - Lipno Nad Vltavou

Bericht door Chris » vr 21 apr 2017, 21:36

Met kleine kinderen stop je toch wel wat vaker en het laatste stuk is vrij lang binnendoor. Google Maps rekent nog ruim 1,5 uur voor de laatste 100 kilometer en dat is waarschijnlijk te optimistisch aangezien het geen snelle route is en er nogal wat bebouwde kommen op de route zijn. Ik zou zelf ook wat verder doorrijden dan Frankfurt, maar als er geen geschikt hotel is snap ik de argumentatie om daar te stoppen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rotterdam - Lipno Nad Vltavou

Bericht door Palance » vr 21 apr 2017, 21:56

Ik deed ruim 2 uur tussen Lipno en de A3 bij Passau. Het is een mooie maar zeer bochtige route. Terug heb ik die 1.000 kilometer wel in een keer gereden, maar we hebben geen kinderen, en dan nog hebben we er 15 uur ofzo over gedaan. Ik wil ook wel de gelegenheid hebben om onderweg de benen te strekken, minstens 15 minuten per stop.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Re: Rotterdam - Lipno Nad Vltavou

Bericht door visserronald » za 22 apr 2017, 22:01

Jullie hebben me wel aan het denken gezet ;)
Hotel in Frankfurt am Main zonet geannuleerd, en een ander geboekt tussen Würzburg en Nürnberg.
Proberen op vrijdag ook een uurtje eerder te vertrekken, rond 8.00 u.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rotterdam - Lipno Nad Vltavou

Bericht door duikgek89 » di 25 apr 2017, 21:34

Als het kan zou ik nog iets eerder vertrekken. Nürnberg is zo'n 5 uur vanaf Nijmegen, tot Rotterdam zul je op 6:30 rijtijd of iets dergelijks uitkomen als je geen vertraging oploopt. Ga je om 08:00 rijden dan ben je om 13:00 nog net niet bij Würzburg als je niet stopt.

Ik zou echter proberen om tegen 14:00 bij het hotel te zijn, dan ben je het vakantieverkeer min of meer te vlug af. Tel je nog wat stoptijd kom je op een vertrektijd van 06:00 of iets in die richting.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotterdam - Lipno Nad Vltavou

Bericht door Chris » di 25 apr 2017, 21:38

1 mei is een vrije dag voor veel Duitsers, de meesten hebben een lang weekend en de weersvooruitzichten zijn steeds beter. Er is dus vrijdagmiddag nog meer vakantieverkeer dan een normaal weekend.

visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Re: Rotterdam - Lipno Nad Vltavou

Bericht door visserronald » di 02 mei 2017, 5:58

Inmiddels op het vakantieadres. Reis goed verlopen, vrijdag vertrokken rond 08.30 u. Konden goed doorrijden tot ca 14.30 u, we reden toen bij Frankfurt am Main. Was druk, stukken filerijden. Dit zal vermoed ik de Duitse vrijdagmiddag drukte geweest zijn, gecombineerd met nog wat Baustellen. Rond 17.00 u op bestemming gekomen in Geiselwind. Dag erna restant naar Lipno nad Vltavou. Rond 09.00 u gaan rijden, dik 20 minuten verloren rond Nürnberg waar we van 2 banen naar 1 gingen. Verder probleemloos de A3 afgereden totaan de afrit Aicha vorm Wald. Hier een heuvelachtige weg totaan Schwarzenberg am Böhmerwald, weg was goed te doen. Oostenrijkse grens over en richting Guglwald. Dit stuk viel me niet mee, zeer heuvelachtig, veel bochten, gelukkig weinig verkeer dus konden wel rustig rijden. Wel mooi het pak sneeuw dat hier nog lag.Vanaf Guglwald nog enkele kilometers tot Lipno dit ging verder prima.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rotterdam - Lipno Nad Vltavou

Bericht door waldo79 » di 02 mei 2017, 11:16

Bedankt voor je uitgebreide terugkoppeling. Fijne vakantie.

visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Re: Rotterdam - Lipno Nad Vltavou

Bericht door visserronald » wo 03 mei 2017, 20:15

Ik schreef gisteren dat het stuk Oostenrijk me niet meegevallen was; heuvelachtig, met steile stukken, bochtig. Net even op Tomtom MyDrive gekeken, of er een alternatief hiervoor is, qua terugreis aanstaande zaterdag. Dit lijkt er te zijn, en in kilometers en tijd scheelt het nagenoeg niks. Route is dan Lipno nad Vltavou-Guglwald (CZ-AT)-Haslach an der Mühl-Wegscheid (AT-DE)-Untergriesbach-Passau. Bij Passau de A3 op. Wat mij opvalt, is dat op deze route de wegen nummers hebben, dit in tegenstelling tot het stuk Oostenrijk dat we enkele dagen geleden reden. Is dit inderdaad een makkelijker te rijden route?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rotterdam - Lipno Nad Vltavou

Bericht door Palance » wo 03 mei 2017, 20:28

Ik ben ook via Wegscheid gereden terug naar huis. Het is tot na de grens ook erg bochtig met veel kompassages (met name aan de Oostenrijkse kant), maar als je eenmaal bij de Donau bent heb je een prima weg naar Passau. Je moet daar echter wel door de stad heen, langs het centrum, met veel verkeerslichten. Ik kwam er precies in de ochtendspits uit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Re: Rotterdam - Lipno Nad Vltavou

Bericht door visserronald » wo 03 mei 2017, 20:53

We gaan zaterdagochtend rijden rond 08.00 u. Ochtendspits heb ik dan gelukkig geen last van. Zal deze route wel gaan worden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rotterdam - Lipno Nad Vltavou

Bericht door Palance » wo 03 mei 2017, 21:48

Dat scheelt wel. Ik ben op een woensdagochtend om 6.00 uit Lipno gaan rijden, en was exact 2 uur later vij Passau.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie