Tips route Utrecht-Elba en vzp's langs route gezocht

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Peacefield
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 21:04

Tips route Utrecht-Elba en vzp's langs route gezocht

Bericht door Peacefield » vr 21 apr 2017, 21:11

Goedenavond,

Eind mei/begin juni gaan we op vakantie naar Elba. We overnachten in Efringen-Kirchen en rijden de tweede dag over Zwitserland naar Casciana Terme. De derde dag gaan we (met een omweg via Pisa) naar Elba.

Ik ben op zoek naar een beetje prettige verzorgingsplaatsen in Italië om te stoppen met twee kinderen (3 en 4 jaar oud). Een beetje schoon, en liefst een plekje om even te spelen. Lekker eten/drinken is ook zeker fijn! Het hieft niet per de een stopplek direct aan de snelweg te zijn.

Wie heeft er tips?
Laatst gewijzigd door Peacefield op zo 23 apr 2017, 7:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fijne verzorgingsplaatsen Italië

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 apr 2017, 22:43

^^ Niet direct aan de snelweg betekent dat je de tolweg moet verlaten, moet afrekenen en daarna weer een kaartje moet trekken. Zou ik zelf niet doen. Temeer daar er bij de afritten vaak niet zoveel bijzonders zit.

De verzorgingsplaatsen langs de A1 zijn allemaal wel in orde. Ruim, meestal modern. De verzorgingsplaatsen langs de A50, de tangenziale van Milaan, zou ik vermijden. Krap en niet altijd even schoon. Als je in de buurt van Milaan wil stoppen is Villoresi Ovest aan de A8 (vlak na het knooppunt met de A9 en vlak voor het knooppunt met de A50) aan te bevelen. De verzorgingsplaats langs de A9 (Lario) is weinig bijzonders en een tikje verouderd.

De grotere verzorgingsplaatsen in Zwitserland, zijn eigenlijk zonder uitzondering goed.

Ik weet niet hoe je verder naar Casciana Terme rijdt. Dat kan over de A1 en de Fi-Pi-Li, maar je hebt ook andere alternatieven. Als dat A1-A15-A12 (via Parma en La Spezia) is: langs de A15 en A12 zijn de verzorgingsplaatsen een stuk minder uitgebreid dan langs de A1, maar wel goed. Idem dito als je vanaf Milaan niet de A1 kiest maar de A7-A12 (via Genua). A7-A12 vind ik wel de mooiere route, spectaculair door de Apennijnen ten noorden van Genua en daarna mooi langs de kust, en vermoedelijk ook een stuk rustiger dan de drukke en nerveuze A1.

Peacefield
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 21:04

Re: Fijne verzorgingsplaatsen Italië

Bericht door Peacefield » za 22 apr 2017, 7:07

Fijn, zo'n snelle uitgebreide reactie :top:

We hebben nog niet echt besloten welke route we rijden, eigenlijk zijn we nu gewoon uitgegaan van de routeplanner. Zelfs de overnachtingslocaties zijn nog te annuleren, dus we zijn nog hartstikke flexibel. Mocht je dus meer tips of alternatieven hebben: brand vooral los! In dat geval pas ik het onderwerp van dit topic wel aan naar 'Tips gezocht voor route naar Elba en vzp's onderweg' :woop:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Fijne verzorgingsplaatsen Italië

Bericht door Pino » za 22 apr 2017, 14:30

Eens met opmerkingen Coen Tunnel. Behalve dat ik bij Milaan Villoresi ook nog even voorbij zou rijden. Is weliswaar een mooi gebouw op een ruime verzorgingsplaats, maar mij teveel asfalt en forensenpubliek en daarop gerichte service. Ik zou dan doorrijden tot het winkelcentrum Milanofiori vlakbij het knooppunt A50/A7: fijn winkelcentrum met gratis parkeren, horeca, een Carrefour en ik geloof ook wel wat (overdekte) speelruimte.

Zou verzorgingsplaatsen in stedelijke gebieden in het algemeen vermijden, maar verder zijn de verzorgingsplaatsen langs Italiaanse tolwegen allemaal van een nette standaard. Reken in Italië niet op speelplaatsjes om voor ouders met kinderen het reizen tot een feest te maken. Ook geen aires met bijzonder thema of extreem ruim aangelegd, zoals je in Frankrijk her en der ziet. Je krijgt in de regel degelijke verzorgingsplaatsen met een redelijk ruime parkeerplaats, een cafetaria of wegrestaurant (met gratis toilet, in doorgaans redelijk schone staat) en wat toeristische informatie. Langs de grote noord-zuidassen is alles doorgaans moderner en uitgebreider dan op andere snelwegen.

De nog overgebleven brugrestaurants uit de jaren '50/'60 springen er natuurlijk ergens wel uit. De bewuste verzorgingsplaatsen vind ik vaak niet heel charmant -het is veel asfalt rondom de ingang van de brug- maar ik kan me zo voorstellen dat het brugrestaurant zelf voor je kinderen wel een belevenis is. Op de A1 kom je er eentje tegen bij Fiorenzuola.

Bij alle gelijkvormigheid haal je denk ik nog het meeste lol uit de locatie, een ligging in aardig landschap. Dus afhankelijk van waar je Italië in rijdt:
  • bij Como: de laatste vzp voor de grens, Coldrerio, is een aardige. Wil in de zomer echter nog wel eens vol lopen met families die daar urenlang kamperen terwijl vader even bijslaapt, maar dat zal eind mei nog niet spelen. Op de A1 tussen Milaan en Bologna geen interessant landschap, maar Territorio Somaglia bij Piacenza ligt een beetje verhoogd. Mocht je over Florence rijden (in plaats van via de A15), dan heeft Secchia bij Modena heeft veel eet-mogelijkheden.
  • bij de Brenner: dan krijg je Secchia ook mee (ligt op de A1 nét zuidelijk van de aansluiting met de A22). Verder aardig landschap voor vzp's tussen de Brenner en Verona.
  • bij Aosta: op afrit Chatillon zit een vzp met schitterend uitzicht op de bergen (wel een klein en verouderd wegrestaurant). Achter Genova een paar mooie in het kustgebergte.
Waarmee je als vanzelf komt bij de vraag naar de route zelf: als er geen files voor de Gotthard staan, ligt de route Como voor de hand en dan kom je ook langs de overnachtingsplaatsen die je al in gedachten had. Vanaf Milaan dan via A1-A15-A12-SS1 naar Elba. Alternatieven Brenner en Aosta zijn 100 resp 80 km langer en geen van beide volledig snelweg. Het aardige van route Aosta is dat je in Efringen kunt overnachten, kunt wegrijden richting Gotthard en dan op basis van verkeersinformatie nog relatief laat kunt beslissen dat je toch de Sint Bernhard neemt. Dat zal je met de Brenner niet lukken. Overigens zal de verkeersinformatie je in voorkomend geval aanraden de San Bernardino te nemen, maar dat ligt op weg naar een bestemming aan de Toscaanse kust niet voor de hand. Reden om de Brenner te nemen zie ik eigenlijk niet, maar sommigen vinden het een fijnere route dan een route door Zwitserland, en het is hoe dan ook een landschappelijk mooie route.

Op weg van Utrecht naar de regio Basel sta je natuurlijk ook nog voor de keuze tussen een route Rechtsrheinisch, Linksrheinisch, via Saarbrücken of via Metz-Strasbourg. Hoewel Rechtsrheinisch vanuit Utrecht voor de hand ligt, is het op vrijdagen en andere dagen met grotere drukte in Duitsland geen raar idee om de extra kilometers te pakken van een route via Metz. Maar evenals de optie Brenner is ook dat een keuze waarin persoonlijke voorkeur een grote rol speelt.

Peacefield
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 21:04

Re: Tips route Utrecht-Elba en vzp's langs route gezocht

Bericht door Peacefield » wo 26 apr 2017, 6:44

Denk je dat er op woensdag 31 mei veel file zal staan voor de Gotthardtunnel? Ik had daar zelf eigenlijk niet zo op gerekend, maar krijg de indruk hier op het forum dat zich daar steeds vaker file voordoet. Ik had wel zin in de tunnel, leuke belevenis voor de meiden achterin ook, maar lange file maakt het natuurlijk een stuk minder plezierig.

En voor de route Utrecht - Basel: het plan was om over Duitsland te rijden, maar zag via Adac dat er wel wat wegwerkzaamheden zijn. Hoe loopt de beste alternatieve route dan? Vanaf Luik richting Trier en Saarbrücken, of via Luxemburg en Metz? Ziet er op die drie routes nog een verschil in kwaliteit van rustplaatsen?

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Tips route Utrecht-Elba en vzp's langs route gezocht

Bericht door Egbert » wo 26 apr 2017, 6:58

Misschien een gekke gedachte, maar ik zou opzoeken waar Tesla Superchargers staan. Die staan normaalgesproken altijd ergens waar ook iets van restaurant o.i.d. te vinden is. Misschien geen benzine, maar dat is dan altijd wel ergens in de buurt. Als je een navigatie met POI's hebt dan is dat ook niet lastig te vinden.

Peacefield
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 21:04

Re: Tips route Utrecht-Elba en vzp's langs route gezocht

Bericht door Peacefield » wo 26 apr 2017, 7:45

Ha Egbert, bedankt. Is dat dan met het idee dat die Tesla Superchargers vaak op aantrekkelijke plaatsen staan?

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Tips route Utrecht-Elba en vzp's langs route gezocht

Bericht door Egbert » wo 26 apr 2017, 8:09

Dat is wel mijn idee ja.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tips route Utrecht-Elba en vzp's langs route gezocht

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 apr 2017, 8:58

Peacefield schreef:En voor de route Utrecht - Basel: het plan was om over Duitsland te rijden, maar zag via Adac dat er wel wat wegwerkzaamheden zijn. Hoe loopt de beste alternatieve route dan? Vanaf Luik richting Trier en Saarbrücken, of via Luxemburg en Metz? Ziet er op die drie routes nog een verschil in kwaliteit van rustplaatsen?
Via Luxemburg en Metz. Daar zijn weliswaar wat minder rustplaatsen, maar het is een fijne rustige route. Tol tussen Metz en Straatsburg, maar door in Luxemburg de tank vol te gooien heb je die meerkosten ook gecompenseerd.. Beste vzp's: bij Sprimont aan de E25 vlak na Luik, Capellen aan de A6 in Luxemburg, de grotere rustplaatsen langs de A4 Metz-Straatsburg en de zeer mooi gelegen Aire de Haut-Koenigsbourg aan de A35 bij Sélestat. Als je in Efringen-Kirchen overnacht, kun je bij Mulhouse via de A36 weer doorsteken naar de Duitse A5 vlak voor de grens.

Vanaf Luik via Trier en Saarbrücken is nog rustiger, maar die route kent nog minder rustplaatsen en is deels geen snelweg. Dat kan als je er zin in hebt. Ik zou zelf voor de route via Luxemburg en Metz kiezen.

Een ander tolvrij alternatief is om vanaf Metz over de A31 en A33 naar Nancy te rijden, en vanaf daar de A330/N57 naar Épinal/Remiremont en aansluitend de N66 naar Mulhouse, om dan over de A36 richting de Duitse A5 te rijden. Tot voorbij Remiremont zijn de N57 en N66 semi-snelwegen waar je 110 km/u mag rijden, daarna is het een redelijke Route Nationale door de Vogezen. Redelijk wat dorpen maar wel een mooie omgeving waar je doorheen rijdt. Het is een stuk korter, maar onder de streep zal het niet sneller zijn dan via Straatsburg rijden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tips route Utrecht-Elba en vzp's langs route gezocht

Bericht door Pino » wo 26 apr 2017, 9:01

En voor de route Utrecht - Basel: het plan was om over Duitsland te rijden, maar zag via Adac dat er wel wat wegwerkzaamheden zijn. Hoe loopt de beste alternatieve route dan? Vanaf Luik richting Trier en Saarbrücken, of via Luxemburg en Metz? Ziet er op die drie routes nog een verschil in kwaliteit van rustplaatsen?
Iedereen heeft wel een 'beste' alternatief naar Basel. Via Trier-Saarbrücken is het kortste in kilometers, maar is wat bewerkelijker ivm doorsteek Saarbrücken en in mindere mate het enkelbaans deel in de A60. Voor jou belangrijk is dat er maar weinig bemande verzorgingsplaatsen zijn tussen Verviers en Saarbrücken. Ik geloof dat dat er maar een is.

Metz-Strasbourg-Basel vind ikzelf ontspannener rijden. De route heeft meer verzorgingsplaatsen, maar je moet het nog steeds een beetje plannen. De Ardennen hebben weinig bemande verzorgingsplaatsen. Tussen Noidré (bij Sprimont) en het brugrestaurant bij Arlon zit een redelijk gat. Over Brussel rijden maakt het niet beter, want tussen de rand van Brussel en Arlon zit er ook maar één. In Frankrijk zou ik de verzorgingsplaatsen langs de A31 negeren en pas langs de A4 weer stoppen. En tussen Strasbourg en Basel heb je feitelijk maar één gelegenheid: Haut Koenigsbourg bij Sélestat. Maar da's wel een fijne, die je trouwens ook passeert met een route over Saarbrücken.

Nog over de Gotthard: 31 mei zou geen filedag moeten zijn als je kijkt naar de Staukalender van de TCS.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Tips route Utrecht-Elba en vzp's langs route gezocht

Bericht door SnarfFlevoland » wo 26 apr 2017, 9:45

Pino schreef:En tussen Strasbourg en Basel heb je feitelijk maar één gelegenheid: Haut Koenigsbourg bij Sélestat. Maar da's wel een fijne, die je trouwens ook passeert met een route over Saarbrücken.
Persoonlijk vind ik die verzorgingsplaats deels vies en niet erg prettig. Geef mij dan maar de verzorgingsplaatsen langs de Duitse A5. Zeker Bad Bellingen (alleen richting Basel) of Breisgau (alleen richting Karlsruhe) zijn prima, maar ook verder noordelijk bij Mahlberg, Baden-Baden of Bruchsal. Deels heb je daar ook speel mogelijkheden voor de kinderen.

Persoonlijk voel ik niet zoveel meer voor de alternatieven naar Basel, ook al dacht ik daar vroeger nog heel anders over. Het liefste rij ik de A5, omdat het meestal toch als snelste route ontpopt, ook al loopt het soms wat stroperig of staat het even vast. Alleen bij echte calamiteiten ga ik over alternatieven nadenken. Maar goed, komende vanuit het noordwesten is de route door Frankrijk niet verkeerd en zal zondermeer ontspannender rijden. Langs de A4 heb je tussen Metz en Strasbourg ook prima verzorgingsplaatsen.
Coen Tunnel schreef:Tol tussen Metz en Straatsburg, maar door in Luxemburg de tank vol te gooien heb je die meerkosten ook gecompenseerd.
Dan moet je wel een zuinige auto hebben en een hele tankvulling in Luxemburg kunnen volgooien, anders gaat het mij niet lukken om de tol te compenseren. Maar goed, een paar euro meer uitgeven op een vakantie mag natuurlijk geen issue zijn. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tips route Utrecht-Elba en vzp's langs route gezocht

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 apr 2017, 9:54

^^ De huidige benzineprijs scheelt in Luxemburg 34 cent per liter met de goedkopere onbemande pompen bij mij in de buurt. Als ik 35 liter kan tanken (bij een tankinhoud van 40 liter) scheelt dat € 11,90. De tol voor Metz-Straatsburg is € 13,10.

Extra omrijkilometers compenseer je daar inderdaad niet mee, maar de Franse tol toch wel bijna helemaal.

Wat betreft Haut-Koenigsbourg: mooie VZP, fraai gelegen en mooi aangelegd. Ik heb inderdaad ook wel eens wat minder schone wc's meegemaakt, maar over het algemeen vind ik het wel een fijne stopplek.
Pino schreef:Over Brussel rijden maakt het niet beter, want tussen de rand van Brussel en Arlon zit er ook maar één.
Bierges, Aische-en-Refail en Wanlin. Dat zijn er toch drie tussen Brussel en Arlon, waarbij Bierges wel direct na Brussel ligt. Maar Aische-en-Refail en Wanlin zijn beiden best aardige VZP's. :)
In Frankrijk zou ik de verzorgingsplaatsen langs de A31 negeren en pas langs de A4 weer stoppen.
Op het eerste deel van de A31 tot het knooppunt met de A4 zitten geen VZP's. ;) (De VZP's langs het daaropvolgende deel van de A31 tot Nancy zijn sinds de meest recente verbouwingen overigens er flink op vooruitgegaan en zijn geen plekken meer die je beter kan mijden).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tips route Utrecht-Elba en vzp's langs route gezocht

Bericht door Chris » wo 26 apr 2017, 9:54

Egbert schreef:Misschien een gekke gedachte, maar ik zou opzoeken waar Tesla Superchargers staan. Die staan normaalgesproken altijd ergens waar ook iets van restaurant o.i.d. te vinden is. Misschien geen benzine, maar dat is dan altijd wel ergens in de buurt. Als je een navigatie met POI's hebt dan is dat ook niet lastig te vinden.
Zuidelijk van Basel is er maar één supercharger direct langs de autosnelweg zo te zien, langs de Italiaanse A7 zuidelijk van Milaan. De rest lijkt voornamelijk bij hotels. Ik weet niet in hoeverre je daar kan spelen met kinderen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Tips route Utrecht-Elba en vzp's langs route gezocht

Bericht door SnarfFlevoland » wo 26 apr 2017, 10:01

Coen Tunnel schreef:De huidige benzineprijs scheelt in Luxemburg 34 cent per liter met de goedkopere onbemande pompen bij mij in de buurt. Als ik 35 liter kan tanken (bij een tankinhoud van 40 liter) scheelt dat € 11,90. De tol voor Metz-Straatsburg is € 13,10.
Dat is een argument. Voor mij scheelt de benzineprijs slechts 15-18 cent per liter, maar Luxemburg ligt ook vrijwel nooit op m'n route, tenzij ik Luxemburg zelf bezoek. :)
Chris schreef:Zuidelijk van Basel is er maar één supercharger direct langs de autosnelweg zo te zien, langs de Italiaanse A7 zuidelijk van Milaan. De rest lijkt voornamelijk bij hotels. Ik weet niet in hoeverre je daar kan spelen met kinderen.
Die laadpunten staan soms op vrij eenzaame plekken in Zwitserland. En direct bij een hotel is leuk voor hotelgasten, maar of dat voor anderen nu zo praktisch is?!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tips route Utrecht-Elba en vzp's langs route gezocht

Bericht door Pino » wo 26 apr 2017, 10:40

Coen Tunnel schreef:Wat betreft Haut-Koenigsbourg: mooie VZP, fraai gelegen en mooi aangelegd. Ik heb inderdaad ook wel eens wat minder schone wc's meegemaakt, maar over het algemeen vind ik het wel een fijne stopplek.
Dat is ook mijn ervaring. Altijd vrij dicht bij het wegrestaurant kunnen parkeren en daar nooit echt troep gezien. Misschien hangt het enigszins samen met je reisdag. Kan me zo voorstellen dat de situatie op dagen van grotere drukte anders wordt, omdat de wegbeheerder DIR Est gewoon niet is ingericht op verzwaarde schoonmaakwerkzaamheden op zo'n dag. Maar dat zou eind mei geen problemen moeten opleveren.
Pino schreef:Over Brussel rijden maakt het niet beter, want tussen de rand van Brussel en Arlon zit er ook maar één.
Bierges, Aische-en-Refail en Wanlin. Dat zijn er toch drie tussen Brussel en Arlon, waarbij Bierges wel direct na Brussel ligt. Maar Aische-en-Refail en Wanlin zijn beiden best aardige VZP's. :)
Bierges was voor mij 'rand van Brussel'. Aische-en-Refail was er even tussendoor geschoten. Maar goed, dat ligt ook maar 50 kilometer van Brussel. Een Ardennen-gat tussen Namen en Arlon, met alleen Wanlin daarin, is er wel degelijk.
In Frankrijk zou ik de verzorgingsplaatsen langs de A31 negeren en pas langs de A4 weer stoppen.
Op het eerste deel van de A31 tot het knooppunt met de A4 zitten geen VZP's. ;) (De VZP's langs het daaropvolgende deel van de A31 tot Nancy zijn sinds de meest recente verbouwingen overigens er flink op vooruitgegaan en zijn geen plekken meer die je beter kan mijden).
Je zult grote borden zien voor de Aire de Thionville - Porte de France. Deze suggereren heel wat, maar je rijdt er toch echt beter voorbij.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tips route Utrecht-Elba en vzp's langs route gezocht

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 apr 2017, 11:09

Pino schreef:Bierges was voor mij 'rand van Brussel'. Aische-en-Refail was er even tussendoor geschoten. Maar goed, dat ligt ook maar 50 kilometer van Brussel. Een Ardennen-gat tussen Namen en Arlon, met alleen Wanlin daarin, is er wel degelijk.
Klopt, daar zit ongeveer 87 km tussen, ofwel zo'n drie kwartier rijden. Is wel een stuk korter dan tussen Noidré en Hondelange (dat is 124 km).

Bij Habay-la-Neuve zit (zowel komende vanaf Brussel als vanaf Luik te gebruiken) nog wel een tankstation met restaurant direct bij de afrit.
Je zult grote borden zien voor de Aire de Thionville - Porte de France. Deze suggereren heel wat, maar je rijdt er toch echt beter voorbij.
Da's die parkeerplaats direct na de grens? Daar heb je ook geen verdere voorzieningen, en de grote Luxemburgse Aire de Berchem (ook niet geweldig, maar voldoende) zit er vlak voor.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tips route Utrecht-Elba en vzp's langs route gezocht

Bericht door Pino » wo 26 apr 2017, 11:35

^^ Ergens tussen de eerste en de tweede afrit na de grens. Inderdaad geen logische plek om te stoppen als je uitgaat van een tankstop in Luxembourg. Maar toen ik hier pas reed, viel het me op wat voor uitgebreide borden hier allemaal staan voor een parkeerplaats met wat frutsels. Dus daarom gaf ik het maar even mee als (negeer-)advies.

Peacefield
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 21:04

Re: Tips route Utrecht-Elba en vzp's langs route gezocht

Bericht door Peacefield » za 29 apr 2017, 21:24

Bedankt weer iedereen voor de reacties.

Bij de route via Luik naar Luxemburg herinner ik me nu dat ik dat brugrestaurant bij Arlon altijd verschrikkelijk vindt. Verder wel een fijne route.
Ik heb zelf via de site van de Adac gekeken naar de wegwerkzaamheden, en het leken mij er behoorlijk wat, maar ik heb dan ook geen idee wat normaal is. Iemand die weet of er op de Duitse route buitensporig veel wegwerkzaamheden staan, of iig zoveel wegwerkzaamheden dat omrijden via Frankrijk de voorkeur geniet?

Eventuele besparingen door in Luxemburg te tanken zijn voor ons geen overweging, omdat brandstof binnen Europa binnen het leasecontract van de auto valt. Kom er alleen net achter dat we in Italië niet kunnen tanken bij Shell en dus de brandstof moeten voorschieten. Geen probleem, alleen even zorgen dat we de administratie bijhouden ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tips route Utrecht-Elba en vzp's langs route gezocht

Bericht door Pino » zo 30 apr 2017, 17:16

Peacefield schreef:Ik heb zelf via de site van de Adac gekeken naar de wegwerkzaamheden, en het leken mij er behoorlijk wat, maar ik heb dan ook geen idee wat normaal is. Iemand die weet of er op de Duitse route buitensporig veel wegwerkzaamheden staan, of iig zoveel wegwerkzaamheden dat omrijden via Frankrijk de voorkeur geniet?
Duitsland heeft buitensporig veel wegwerkzaamheden. Combinatie van een al wat ouder snelwegennet en een politieke keuze om langzaam (maar goedkoper) te werken.

Maar je moet ook wel een beetje door de lijsten met werkzaamheden heen kunnen lezen. Veel zijn kort en houden niet heel veel meer in dan wat werkzaamheden aan een viaduct of afrit. Dat soort werkzaamheden zijn een kwestie van even kort remmen en dan weer door. Een groter aantal hiervan kan irritant worden -rijd je net even lekker, moet je weer remmen-, maar tot files leiden ze niet. Je zou in zoverre de ADAC-lijst moeten doorzoeken naar langere werkzaamheden, die vaak ook gepaard gaan met versmallingen, bochten naar de andere weghelft of het wegvallen van rijstroken. Die hebben het in zich om op drukkere rijdagen enorme files en vertragingen te veroorzaken. Die kunnen een omweg tot een goed idee maken (als tegengesteld aan "ik rijd door Frankrijk, want dat is voor een klein aantal extra kilometers een stuk rustiger").

Als je over een maand op een dinsdag door Duitsland rijdt, kan het zin hebben om de komende weken op dinsdag in de ochtend en middag te kijken waar er files staan (swr.de/verkehr). Dan kun je inschatten of je knelpunten tegenkomt. Ikzelf denk voor nu vooral aan de regio Köln op de A3, maar als je over Venlo rijdt, heb je die ook al omzeild.

Plaats reactie